Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Nokia wil graag dat er N-Gage-spelletjes komen met besturing via adem en voelbare feedback. De Finse fabrikant vindt dat ontwikkelaars van telefoongames te weinig gebruikmaken van de mogelijkheden van moderne toestellen.

Er moet snel meer innovatie komen in games voor het N-Gage-platform, zegt Mark Ollila, strategiedirecteur van Nokia's game-afdeling in een interview met N-Gage Insider. "Neem bijvoorbeeld de N95. Die heeft een scherm met hoge resolutie, gps, wifi, bluetooth en bewegingssensors, zoals accelerometers. Met deze mobiele technieken zijn de mogelijkheden eindeloos."

Innovatie komt volgens de strategiedirecteur maar langzaam op gang. Zo komen er binnenkort een paar games uit die de camera gebruiken. Het gebruik van trillingen biedt ook mogelijkheden, vindt Ollila. "Een technologie die we meer gaan zien is voelbare feedback. Trilling is iets dat onze games zouden moeten gebruiken, omdat het zo'n krachtige manier is om de speler iets te laten weten." Daarnaast heeft Ollila zelf nog wel een idee voor een nieuwe techniek: in de microfoon blazen om in een game bijvoorbeeld stof van een tafel te blazen. "Zodat je het gevoel krijgt dat je echt deelneemt aan de activiteit in de game."

Nokia heeft het laatste jaar met N-Gage zwaar ingezet op gamen met de mobiele telefoon. Zo worden N-series telefoons, high-end smartphones voor consumenten, standaard uitgerust met ondersteuning voor de Zeemote, een soort joystick die in combinatie met telefoons gebruikt kan worden. Ollila houdt zich op de vlakte over of de N-Gage-software een succes is. "We zijn erg pragmatisch over de resultaten tot dusver", aldus de Nokia-topman.

Nokia N96 N-Gage
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Dachten jullie bij de topictitel ook aan spelletjes voor op een toilet?
Het is wel leuk verzonnen allemaal, maar stel je zit in een bus (trillingen) of wat hierboven al is aangehaald (winderig station), dat zijn voor mij de enige keren dat ik een spel speel op mijn mobiel, het zou dus betekenen dat er te veel interferentie is vanuit mijn omgeving om een game vlekkeloos te spelen.
Ook 'feedback met behulp van trillingen' is allang bekend als force feedback.... Aangezien alle gsm tegenwoordig een trilmoter hebben is het niet echt een grote stap om dit in een game te implementeren....
Dachten jullie bij de topictitel ook aan spelletjes voor op een toilet?
Nee. :P
Het is wel leuk verzonnen allemaal, maar stel je zit in een bus (trillingen) of wat hierboven al is aangehaald (winderig station), dat zijn voor mij de enige keren dat ik een spel speel op mijn mobiel, het zou dus betekenen dat er te veel interferentie is vanuit mijn omgeving om een game vlekkeloos te spelen.
Ook 'feedback met behulp van trillingen' is allang bekend als force feedback.... Aangezien alle gsm tegenwoordig een trilmoter hebben is het niet echt een grote stap om dit in een game te implementeren....
Mee eens, maar wat is het nut ervan? Ik vind het bijvoorbeeld belachelijk om in de bus/trein tegen een DS te gaan praten, laat staan in m'n telefoon te blazen. Ik wil gewoon makkelijke spelletjes om de tijd mee te doden, dat werkt imho nog steeds het beste met gewoon conventionele toetsbesturing, zelfs de tilt-games op de iPhone doe ik liever niet omdat je dan weer zo onhandig zit steeds...
Nee, als ik ergens aan het wachten ben en een spelletje speel ter tijd-doding mag het simpel blijven, zodra ik geavanceerde gameplay wil - pak ik thuis wel een controller op met een fatsoenlijke game!
Dit werkt niet en doet me erg denken aan de DS game Wacky Races. Daar moet je om te winnen in de eindsprint veel en hard blazen zodat je sneller gaat. Na 1 race wordt je al een beetje licht in je hoofd, laat staan als je een heel kampioenschap racet.
Blaasbesturing werkt niet.
Begint het misschien een hype te worden om je gsm/mp3/pda/... op de meest in het oog springende manier te bedienen? Alsof gewoon je vingers gebruiken not done meer is :X
Tja, fabrikanten voelen zich verplicht om te blijven inoveren om de consumenten te blijven lokken, ook al resulteert dit meer in het verhogen van het gadgetgehalte dan wat anders.
Zou dus alleen werken in een wind/stille omgeving.
Op een station zou je game al niet werken en een plopkap op je mobiel is wel ver gezocht
Als Ollila van Nokia het zo belangrijk vindt dat er games worden gemaakt die gebruik maken van de nieuwe technologie is het misschien verstandiger om ontwikkelaars daar harder voor aan te sporen of zulke games door nokia zelf te laten ontwikkelen.
Ik krijg namelijk nooit de indruk dat nokia zich richt op het ontwikkelen van games op de telefoon
Lijkt me niet prettig als Nokia straks je blaas kan besturen :Y)


Dit doet mij denken aan die LED-kaarsjes die je aan en uit kan blazen. Ik denk niet dat dit echt een succes gaat worden, ik zie mijzelf nou niet zo snel zo'n spelletje spelen in de bus. Zal de persoon die voor je zit prettig vinden, 'mag het raam even dicht' :p

[Reactie gewijzigd door Brian op 9 november 2008 14:31]

Daarnaast heeft Ollila zelf nog wel een idee voor een nieuwe techniek: in de microfoon blazen om in een game bijvoorbeeld stof van een tafel te blazen. "Zodat je het gevoel krijgt dat je echt deelneemt aan de activiteit in de game."
Dat gevoel heb ik inderdaad nooit gemerkt toen ik vroeger regelmatig wekenlang hetzelfde spel speelde zonder dom te moeten blazen 8)7
Neem bijvoorbeeld de N95. Die heeft een scherm met hoge resolutie, gps, wifi, bluetooth en bewegingssensors, zoals accelerometers. Met deze mobiele technieken zijn de mogelijkheden eindeloos.
Ik faal om te zien waarom de N95 een scherm heeft met een hoge resolutie. Volgens mij is het 320x240, mijn 6233 heeft zelfs die resolutie... op een 2" scherm.

Een GPS/social networking service-game bestaat al op de iPhone. Ik ben de naam even kwijt, maar vanuit mijn herinnering staat me bij dat het zeer goed werkte, en het je zelfs de mogelijkheid gaf om iemand op je map aan te klikken (met groen pijltje staat je vriend(in)) aangegeven, en vervolgens even snel een berichtje te sturen. Ideaal voor als je elkaar kwijt bent in de stad?
In Nintendo DS games heb je dat je bij sommige spellen moet blazen om iets voor elkaar voor elkaar te krijgen bijv. bij Wario. :)
De game 'Voice Breaker' voor de N95 bestaat ook al een tijdje:

http://symbianwebblog.wor...ame-requiring-your-voice/

Schreeuw zo hard mogelijk om gebouwen in te laten storten.

M'n neefjes vonden het spel geweldig (hun ouders wat minder ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True