Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties

Nokia's langverwachte opvolger van de N95, de N96, is vanaf half september in Nederland te koop. Dat heeft Nokia Nederland bevestigd. Het is een van de eerste toestellen die mobiele televisie via KPN's dvb-h-netwerk ondersteunt.

De releasedatum van de N96 is lang onbekend gebleven. Op het N96-topic op GoT circuleert al een tijdje 24 september als releasedatum voor de smartphone. Volgens Nokia komt de nieuwe smartphone, die vorige week goedgekeurd werd om in Amerika verkocht te worden, dus nog ongeveer een week eerder.

N96De N96 moet de nieuwe verkoophit worden voor Nokia. Een van de opvallendste toevoegingen ten opzichte van zijn voorganger, N95, is ondersteuning voor dvb-h, de Europese standaard voor televisie op de mobiele telefoon. KPN biedt sinds eind mei mobiele televisie aan, als enige in Nederland. Nokia produceerde eerder twee smartphones met dvb-h: de N92, die twee jaar geleden uitkwam, en de recent gelanceerde N77.

Het geheugen is ook flink groter dan bij zijn voorganger: het interne flash-geheugen is zestien gigabyte groot, terwijl 128 megabyte ram-geheugen aanwezig is. De camera kan plaatjes schieten met een resolutie van vijf megapixels terwijl de videocamera maximaal 640x480 pixels kan opnemen. Het beeldmateriaal kan op een 2,8"-display met een resolutie van 320x240 pixels bekeken worden.

De N96, die qua uiterlijk veel wegheeft van 'gametelefoon' N81 ondersteunt verder veel draadloze interfaces: gsm, umts, hsdpa en bluetooth. Daarnaast zit er gps in het toestel en is Google Maps standaard voorgeÔnstalleerd. Ook wifi en fm-radio ontbreken niet op Nokia's nieuwe paradepaardje. De telefoon draait op Symbian S60v3 FP2.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

En hoe zit het nu met de flitser bij deze telefoon? Er ging het gerucht namelijk dat ze maar liefst twee LED's in zouden bouwen i.p.v. een Xenon flits zoals bij de Nokia N82.
Van de Nokia website:
"Cameraflash met dubbele LED, videolicht, opname-indicator, bijstandslicht".
Dubbele LED dus.

http://www.nokia.nl/A4839029

[Reactie gewijzigd door Erikvl87 op 14 augustus 2008 22:55]

Een dubbele led is zo gek nog niet. Ik merk zelf met mijn K850i dat je bij weinig ligt geen overzicht foto kan maken die scherp is. Met xenon flits aan wordt je foto volledig zwart. Ik kom vaak op houseparty's en podia knippen is not done, altijd wazig.

Een kameraad heeft de N95 die bij zwakke lichtomstandigheden toch een mooier overzicht plaatje tevoorschijn tovert met de led flitser aan.

Sowieso heb je bij een xenon flits als je personen knipt in het donker echt alleen personen op je foto staan en niks uit de omgeving, bij led staat de omgeving er vaak wel op.

De samsung i8510 heeft ook 2 led's volgens mij.
Ik zit al en tijdje op deze telefoon te wachten. Nu heb ik een T-Mobile abbonoment (Flex).
Hoe zou ik dan dat tv kijken op je mobiel voor elkaar krijgen? Kan je KPN MobielTV in combinatie met een ander abbonoment aanschaffen? Dat zal vast niet. Enig idee of andere providers (T-Mobile?) hier ook mee aan de slag gaan?

[Reactie gewijzigd door Erikvl87 op 14 augustus 2008 23:07]

Niet volgens mij. KPN biedt de dvb-h tv dienst aan (welke overigens niet van goede kwaliteit is, er wordt namelijk een heel klein stukje van het netwerk van digitenne voor gebruikt, bron: Hardware.info tv). Weet niet hoelang het gaat duren voordat andere providers ook mobiele tv aan gaan bieden, maar voorlopig is KPN de enige die dit aanbiedt.
en misschien blijft het wel de enige; heb het idee dat KPN - alweer- de plank misslaat met een product waar niemand op zit te wachten.
op dit moment is dat nog niet mogelijk en zul je moeten switchen naar KPN
Weet iemand of er nog wijzigingen zijn m.b.t. het gebruik van unsigned software? Dat was 1 van de "verrassingen" die de N95 pas na aankoop aan mij prijsgaf, en het is beslist een "feature" die ik nooit meer wil aantreffen op een mobiel!
Nee, dat is niet gewijzigd en vasthoudend aan S60 v3 zal dat ook niet snel veranderen. Ik snap het probleem alleen niet. Wat is er zo erg aan? Online certificaatcontrole kun je gewoon uitschakelen bij Toepassingsbeheer, heel veel free/pay/shareware is gewoon 'signed' en er is zelfs al een poosje een roothack uit dat je helemaal niet meer hoeft te signen :) Daarnaast, zelf signen kan iedereen. Ik had eerlijk gezegd veel meer moeite met de certificaten die je op Orange SPV Smartphones aantrof. Veel gepiel in een windowsding genaamd 'register', hopeloos EXE's zoeken die het ongedaan maakte of zelfs een compleet andere ROM.

[Reactie gewijzigd door AvWijk op 14 augustus 2008 22:13]

Ja ik heb mijn N95 ook gehackt, maar daar gaat het niet om. Het is gewoon compleet van de pot gerukt dat symbian bepaalt wat je op jouw mobiel mag installeren. Als ik een leuke gadget vind dan kan ik die niet 'even' direct naar de N95 van een maat sturen, hoewel het gewoon freeware betreft.

Dat soort DRM-fratsen zijn gewoon belachelijk. Waarom moet ik op mijn eigen mobiel daarmee lastig gevallen worden? Ik wil het kunnen uitschakelen, en dat kan niet - althans, zonder hacks. En die hacks zijn nog steeds maar een work-around.

Als ik dat van te voren geweten had, dan had ik behoorlijk getwijfeld of ik het toestel wel zou aanschaffen. En nu ik het heb weet ik dat ik nooit meer een toestel ga aanschaffen die mij lastigvalt met dat soort ellende.
Symbian bepaalt dat niet, hoogstens de developer die jou een beperkend certificaat heeft meegegeven. Maar 9/10 keer is daar gewoon een oplossing voor die je twee duimbewegingen kost. Sinds mijn N80 (2006) ben ik Symbian S60-gebruiker en ik kan al mijn programmaatjes nog gebruiken.

Vanuit je inbox kun je geen inderdaad installatiebestanden (.sis, sisx) sturen. Hoewel het bij Windows Mobile wel zou kunnen moet je weer een aparte CAB doorsturen en niet de EXE die alleen voor ActiveSync geschikt is, nog veel omslachtiger. In de tijd dat ik Windows Mobile gebruikte had ik dus ook nooit setupbestanden op mijn toestel. Software installeren vind ik er met Symbian S60 alleen maar makkelijker op geworden, ik beam eigenlijk alle programmaatjes vanuit mijn PC naar mijn toestel toe zonder enige tussenkomst van installatiesoftware. Dat veel developers ook een online installatie bieden is ook practisch natuurlijk.

Ik kijk er overigens wel naar uit als Symbian dan eindelijk opensource wordt.

[Reactie gewijzigd door AvWijk op 14 augustus 2008 22:24]

Aangezien Symbian de CA is heeft Symbian feitelijk de touwtjes in handen. En daar houd ik niet zo van, dat bedrijven na aankoop nog steeds hun invloed uitoefenen op mijn apparaten en wat ik ermee doe.

Ik kom van PalmOS af, waar het heel normaal en simpel was om (ook geinstalleerde!) programmaatjes via IrDA of bluetooth even naar een andere PDA te sturen. Ideaal.

En de "opensourceheid" van Symbian heeft voor jou als eindgebruiker 0,0 nut als je niet zelf het OS en tools kunt compileren en kunt flashen naar jouw telefoon. En dat laatste is nou juist de crux: ik denk niet dat Nokia het officieel mogelijk maakt dat je een nieuw, eigen gecompileerd OS op jouw mobiel installeert.

Enfin: buyers, beware!
Dan zou ik het bij toestellen van 10 jaar geleden houden als ik jou was :) Volgens mij werkt het bij de nieuwere symbian telefoons en bij de iphones allemaal min of meer op die manier.
Ja, omdat de consument deze "feature" niet kent - er wordt niet bepaald mee geadverteerd - en het na aankoop voor zoete koek slikt, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Blijf toch jammer vinden dat hij geen touchscreen heeft, net als de N95!

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 14 augustus 2008 20:45]

Zelf vind ik het ontbreken van een aanraakscherm niet jammer maar een pluspunt.
Zelf zie ik nog steeds geen enkele toegevoegde waarde in een aanraakscherm, heb nu ook een telefoon met aanraakscherm, ik gebruik het echter nooit.

Heb ook wel eens een ipod touch (of hoe dat ding ook heet) geprobeerd bij een ander persoon ook dit kon me niet bekoren.

Volgens mij vreet het alleen maar batterijen, al kan ik dat laatste wel eens helemaal mis hebben :)
Menig mobiel met een touchscreen is zonder het gebruik van het touchscreen simpelweg niet te bedienen, dus ik vraag me af hoe jij dat toestel dan wel bedient; of bedoel je dat je dat hele toestel met touchscreen nooit gebruikt?

Ik vind touchscreens bij mobiels persoonlijk een grote vooruitgang. Navigatie gaat veel efficiŽnter en intuÔtiever doordat je niet slechts pijltjes en een paar menutoetsen hebt, maar alles direct op het scherm kan selecteren; tevens is internetten met een touchscreen ook veel fijner, met name met hyperlinks.
Ik denk toch dat dit een persoonlijke kwestie is... ik en namelijk blij dat ik weer een "normale" telefoon heb na mijn HTC. Ik heb nu een E51 en ik vind het zoveel prettiger blind/op gevoel een paar knopjes in te drukken en zo speeddial etc. te gebruiken.
Bij touchscreen moet je altijd kijken waar je drukt en kan je dus NIKS op gevoel doen.
Mijn nokia belt al in de tijd van mijn broekzak naar mijn oor!

qua tekst invoer zit je met hetzelfde probleem. met touchscreen moet je kijken waar je tikt, echte cijfertoetsen gaan misschien minder snel, maar je hoeft niet te kijken.

alleen met internet ben ik het met je eens, hoewel de huidige browser van symbian s60 3rd het best aardig doet.
Ben ik helemaal met je eens.

Vooral de moves die apple in de iPhones heeft zijn mega simpel, zoals de coverslide waarmee je heel handig veel data door kunt (menu lijstjes, foto's, muziek) is veel beter dan tachtig keer op de naar beneden knop drukken.

Ik snap ook niet dat menig fabrikant zolang (lees: op de iPhone) heeft zitten wachten voordat het een beetje in een stroom versnelling komt.

Als de iPhone nu net iets meer zou bieden (mms oa) ťn wat goedkoper zou zijn dan is dat de ideale telefoon... dus fabrikanten: neem een voorbeeld!
N95 heeft geen touchscreen (en trust me ik probeer het vaak genoeg :S )
Volgens mij wil hij zeggen:
...hij geen touchscreen heeft, net als de N95 [dat niet had]!
:)
Zeer jammer inderdaad! Vooral voor navigatie of uberhaubt gebruik in de auto.

Verder wel een heel strak apparaat! Wat moet dit ding gaan kosten?
Sinds ik een telefoon met touchscreen heb en een Ipod Touch, wil ik niks meer anders. Ook jammer van dat crappy toetsenbordje die erop zit. Tja maybe zou het anders teveel op een HTC lijken als er gewoon een toetsenbord in zat, maar met zulke features en internet functies...is een touchscreen toch echt een stuk lekkerder.
Hoe kom jij er bij dat de n95 touchscreen heeft?
Hij bedoelt het anders; 'Jammer dat de N96 geen touchscreen heeft, net als de N95 die dat ook niet heeft'
Inderdaad een beetje krom omschreven, in de veronderstelling dat Recon24 weet dat de N95 zeer zeker gťťn touchscreen heeft.
De Chineese cloon N95 heeft wel touch screen en TV (Gewone, geen DVB-H)
Nokia heeft met de 7710 een zodanige flop gehad dat "touchscreen" een vies woord is geworden voor ze. Maar de markt is al overspoeld met touchscreen telefoons die er fantastisch hi-tech uitzien maar in de praktijk een crime zijn om (blind) te bedienen. Nokia en Blackberry zijn zo ongeveer de enige nog die non-touchscreen smartphones leveren en ik ben er blij om.
de N95 heeft helemaal geen touchscreen :?
Ik ga voor de Samsung I8510 deze heeft vrijwel hetzelfde maar een betere camera. Ik vind dat er weinig verbeteringen zijn ten opzichte van de N95 en hij is maarliefst 2 cm dik 8)7
Je zegt het verkeerd de samsung heeft meer megapixels dat betekend dus ook meer kans op foute pixels en waarschijnlijk is de kwaliteit minder. En ga nou niet doen alsof de samsung i8510 niet dik is. Die is namelijk maar 1 mm dunner. en wel langer en 1 mm smaller.
De Samsung I8510 is geen 1mm maar 3mm dunner en op de foto's zie je echt dat de N96 dik is en bij de Samsung valt dat lang niet zo op. Ik denk persoonlijk dat de N96 echt niet tegen de Samsung opkan, Ik vind dat de Samsung I8510 goede foto's maakt beter dan een Canon Ixus 70 en dat is al heel wat voor een mobiele telefoon(bron mobile-review.com). De Samsung heeft ook gezichts, smile en blink herkenning dit heeft de Nokia geloof ik niet.
Grrr... nog langer wachten!! Had gelezen dan hij eind juli te koop zou zijn, werd eind augustus en nu dus (eindelijk officieel) half september. Aghja... hopen dat het ook echt de moeite waard is. :)
Geen touchscreen en geen GPS? Jammer.

Edit: Inderdaad over gelezen O-)

[Reactie gewijzigd door WhiteDog op 14 augustus 2008 22:01]

Daarnaast zit er gps in het toestel en is Google Maps......................
wel gps dus

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 14 augustus 2008 20:41]

Geen touchscreen en geen GPS? Jammer.
wel gps:
Daarnaast zit er gps in het toestel en is Google Maps standaard voorgeÔnstalleerd.

[Reactie gewijzigd door sander1001 op 14 augustus 2008 20:42]

Denk toch dat mijn voorkeur als nog uit ga van de nokia e90 maar ja die zal voor sommige wel lomp zijn.
Zit je nu een zakelijk toestel (E-serie) te vergelijken met een multimedia-toestel (N-serie)?

Dat zijn 2 compleet verschillende markten.
Ja ja compleet verschillend.
Maak je nou een grapje?

[Reactie gewijzigd door Jaco69 op 15 augustus 2008 11:04]

Dus eigenlijk is het gewoon een N95 met DVB-H en 16Gb.. ipv 8Gb niet echt boeiend dus.
Inderdaad, denk ook dat ze met 320x240 de plank mis slaan, had 640x480 moeten zijn....
Dat gaan we denk ik ook terugzien in een generatie ťcht nieuwe devices die de oa. de Samsung i8510 moet gaan beconcurreren. Nokia zit absoluut niet stil, maar dat spreekt voorzich als je kijkt naar het tempo waarop devices worden uitgebracht.
Mischien gaat tie minder snel stuk en is tie goedkoper. De TV is mischien het boeiendste.

[Reactie gewijzigd door Jaco69 op 15 augustus 2008 11:06]

Veel telefonienieuwsitems de laatste tijd... thumbs up t.net! :)
De N96, die qua uiterlijk veel wegheeft van 'gametelefoon' N81 ondersteunt verder veel draadloze interfaces: gsm, umts, hsdpa en bluetooth.
Ik hoop dat het qua degelijkheid niet veel weg heeft van de N81, want dat voelt net aan als een speelgoed telefoon. :/