Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

De Bredase hogeschool NHTV heeft een eigen gamestudio opgericht. De studio is vooral bedoeld voor excellent afgestudeerde gamestudenten die hun eigen onderneming willen beginnen, maar biedt ook een aantal stageplekken voor studenten van de gameopleiding van de hogeschool.

NHTV company logoIn een persbericht laat de NHTV weten dat de eerste bv die vanuit de studio gaat werken Atlantis Games gaat heten. Het doel van de studio is voornamelijk om pas afgestudeerden die een eigen gamestudio willen oprichten, voor zo'n twee jaar een arbeidsplaats aan te bieden. In die twee jaar komen zij in aanraking met alle aspecten van het hebben van een eigen onderneming.

Frank Zijlmans, voormalig accountmanager voor de gameopleiding van NHTV, zal de directeur worden van Atlantis Games. Zijlmans hoopt met het bedrijf Breda als hotspot voor computergames op de kaart te zetten. ''Ik vind het zonde om te zien dat studenten van een van de beste gameopleidingen naar andere regio's vertrekken om daar te werken. Met deze onderneming hopen we dat een aantal van onze oud-studenten niet vertrekt naar bijvoorbeeld Utrecht, wat nu wel het geval is'', aldus Zijlmans tegenover Tweakers.

De studio moet zelf geld gaan verdienen dat ten goede komt aan de onderwijsinstelling en zal alleen werken in opdracht. Zowel profit- als non-profitorganisaties kunnen terecht bij de studio voor de ontwikkeling van apps en games. Momenteel lopen er gesprekken met diverse potentiële opdrachtgevers, waarover Zijlmans verder niets wil loslaten. In totaal zal de studio plaats bieden aan acht fulltime-medewerkers en zes stagiairs. Zijlmans heeft op dit moment naar eigen zeggen zo'n vijftien sollicitanten die in aanmerking komen voor een plek in de studio.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Een tijdje geleden vertelde een vriend die werkt als Game Designer van me dat er veel meer studenten van dit soort Games opleidingen afstuderen dan dat er werkplaatsen zijn in NL.
In dat oogpunt is dit goede oplossing. De praktijk is de beste leerschool, op deze manier rol je er veel beter in.

Alleen het punt "werkt alleen in opdracht" lijkt mij een probleem. Wat als die opdrachten uitblijven? Wat als de opdrachten die je vervolgens binnen krijgt alleen crappy concepten en low budget producties zijn? Misschien moeten ze kijken of ze een mooie game kunnen maken via Crowdfunding ofzo.
Klopt ja, en volgens de grote namen in de industrie is een diploma in gamedesign juist erg onaantrekkelijk omdat je hebt geleerd In-the-box denken.
Alleen Qantm/SAE schijnt hier een beetje de dans te ontspringen.

Nu is mijn vraag: Hoe goed is een voormalig accountmanager in het runnen van een gamebedrijf?
Alleen Qantm/SAE schijnt hier een beetje de dans te ontspringen.
Nou is QANTM een stuk breder dan IGAD op de NHTV, maar als het aanwas van stagiairs en entry-level personeel een indicator is: we hebben bij Nixxes (in Utrecht dus >:)) het hele jaar door een bezetting van zo'n 2 IGAD stagiairs, en volgens mij heb ik nu een stuk of 8 collega's die daar hebben gestudeerd. Het aantal stagiars en collega's van QANTM is 0.

Maar goed, wij doen niets met designers, en het zijn juist de wat mindere game "design" opleidingen waar programmeurs absoluut niet tot hun recht komen. En nog even los van alle succesverhalen zou ik iedereen willen aanraden om vooral een brede studie te doen. De games industrie is traditioneel niet zo van het papiertje, terwijl datzelfde papiertje wel veel belangrijker is in andere gebieden van de IT, en die geven dan weer niet zo om een papiertje omtrent gamedevelopment. Beter plaats je jezelf breed in de markt, want zo heel veel arbeidsplaatsen zijn er niet.
Wat een mazzelpik hier, beetje voor nixxes werken :D

Misschien dat ik dan toch maar eens naar IGAD ga kijken, het lastige is dat ik door totaal gebrek aan uitdaging op het atheneum/gymnasium slechts met een vmbo-t de school verlaten heb om te gaan werken voor grote techbedrijven om zo mijn studie bij elkaar te verdienen.
Is er ook iets van een toelatingstoets oid zodat ik niet eerst weer de middelbare school of iets anders in moet?
Geen idee, ik heb zelf gewoon een HBO informatica gedaan op Hogeschool Utrecht (en nog een jaar Geometry, Imaging and Virtual Environments op de UU maar toen had ik geen zin meer). Ik herken je verhaal overigens wel, gelukkig kwam ik nog weg met HAVO :P. Maar veel belangrijker voor mij is geweest dat ik in mijn vrije tijd er echt ontzettend veel mee bezig ben geweest. Niet bewust, maar gewoon omdat ik het interessant vond. Dat heeft achteraf goed uitgepakt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 mei 2014 17:43]

Nou dan komt het helemaal goed :D

Ik bouw al tijden voor de lol vr, holodeck, bioscoop en gaming toepassingen, heb in mijn huis iets wat wordt omschreven als lsd-tv door de meesten en knutsel al 10 jaar met Cinema 4D/3DS/Maya modellen in elkaar.

Iedereen vraagt mij ook waarom ik daar niet mijn geld mee verdien maar ik ben van mening dat ik eerst nog wel wat te leren heb voordat ik uberhaupt bij een gamebedrijf ga solliciteren of is het meer de drive/motivatie waar ze naar kijken?
Als je 21 jaar of ouder bent kun je middels een "Colloqium Doctum" toegelaten worden. Dat is een test waarmee je met een VMBO diploma alsnog een HBO opleiding kunt doen.

Bij IGAD doen ze die test niet, ze kijken gewoon naar je portfolio. Als ze je willen hebben dan geven ze bij DUO wel aan dat het allemaal goed zit. Zo ben ik binnen gekomen. (Ik heb ook wegens motivatie issues niet meer dan een vmbo-t diplo gehaald)

Ik ben nu aan het afstuderen en werk ondertussen als artist bij Guerrilla Games, dus ik kan wel vouchen voor deze opleiding. :Y)
Top, dan ga ik dat maar eens doen denk ik :D
Heb toen ik voor TomTom werkte een jaar lang naar binnen zitten kijken bij Guerilla, al werkt het kijken naar je droombaan ook niet bij het motiveren :/
Ze kijken eerder naar je prestaties en motivatie dan je papiertje,... Wat wel is in de game branch is dat je vaak verder komt als je meer mensen kent en connecties hebt. IGAD heeft een goede selectie aan connecties en tijdens je studie krijg je de kans om in contact met verschillende mensen vanuit grote en kleine bedrijven te komen.

Je kan je wat dat betreft gewoon aanmelden, informeer je zelf nog wel even goed over de verschillende richtingen (design and production, programming, visual artist, indie die je kan (/moet) kiezen. Dit kun je nog veranderen aan het begin van het jaar, maar je kan beter een inschrijving doen waar je het beste past om meer kans te maken. Verder omdat je een vmbo diploma hebt zul je wel in een lage lotingspool komen wanneer de selecties gedaan worden door DUO, die beinvloed kan worden door de selectie die NHTV door geeft na intakes.

Veel success als je jezelf gaat aanmelden in ieder geval!
Iedereen vraagt mij ook waarom ik daar niet mijn geld mee verdien maar ik ben van mening dat ik eerst nog wel wat te leren heb voordat ik uberhaupt bij een gamebedrijf ga solliciteren of is het meer de drive/motivatie waar ze naar kijken?
Motivatie is zeker belangrijk, maar de kwaliteit van je werk is minstens zo belangrijk. Je kunt zo gemotiveerd zijn als je wilt, maar als je geen fatsoenlijk werk kunt leveren ben je redelijk nutteloos op zo'n positie.
Motivatie en kwaliteit zijn sterk aan elkaar verwant. :)

Ik zie nooit een ongemotiveerd persoon top werk leveren. En zelden een gemotiveerd persoon nergens komen.
Ik ben het zeker met XanderDrake eens dat dit een mooie werk-leer omgeving is voor net-afgestudeerden.

Wat ik mij wel afvraag is wie het concept financiert? Er is een zeker startkapitaal nodig voordat de eerste betalingen van klanten ontvangen wordt. Er wordt niet over een investeerder gesproken, dus ik neem aan dat de NHTV zelf het startkapitaal op tafel legt. Dat is publiek geld, waarmee een serieus (investerings)risico wordt genomen.

Daarbij komt dat de gamesindustrie in het algemeen, maar zeker in Nederland behoorlijk verzadigd is en dus de concurrentie groot. Ik vraag me af of het met publiek geld financieren niet oneerlijke concurrentie is ten opzichte van al die andere game-bedrijven. Je zou misschien zelfs zover kunnen gaan en dit als gesubsideerde arbeidsplaatsen kunnen zien. Een crowdfunding project was in dit geval in ieder geval transparanter geweest.

Ik zie de Nederlandse gamesindustrie graag groeien, maar het mag niet ten koste gaan van de reeds bestaande bedrijven.
De gemeente Breda sponsort deze start-up met 500 000 euro ;)

Naast dat het de bron is, ook wel interessant artikeltje van Control .

Verder, @Blazing-Studios:
Er zijn vrij strenge toelatingseisen. Paar van de belangrijkere dingen zijn echter dat je zorgt dat je op een 'sollicitatie' gesprek komt, aan de hand van een paar opdrachten die je vooraf al moet maken. Zodra je dat hebt en je hebt zoals je zegt al veel gedaan in verschillende 3D pakketten, denk ik dat je als artist zijnde een goed stukje op weg bent. Punt is wel - en dat weet ik van een paar artists (Ja, ik zit op IGAD..) dat het een erg zware opleiding is, die heel veel van je eist.

Volgens mij zijn de inschrijvingen dit jaar al gesloten, maar indien je er in de toekomst naar gaat kijken - wees voorbereid op zware competitie
(het is een internationale opleiding - niet alleen in naam. Ik zit met mensen uit Duitsland, Italie, Irak, Iran, Brazilie, Bulgarije in de klas.), stuur is een mailtje voor meer info, en ga een keer naar de open dag!

Om een klein stukje in te gaan op een paar van de andere comments hier, onder andere m.b.t. 'je leert niks op een game school', 'een papiertje heb je niet zoveel aan' en noem maar op (no offense overigens):

IGAD staat zowel binnen Nederland als internationaal erg hoog aangeschreven, en niet zonder reden naar mijn mening. Ik zit op het stukje design & production, dus ik kan bij lange na niet overal over oordelen, maar voor zover ik kan oordelen durf ik te zeggen dat het grootste deel van de zaken goed voor elkaar zijn. De leraren die er werken, hebben allemaal een x aantal jaren industrie ervaring (bij triple-A bedrijven) en zijn uitstekend op de hoogte van de industrie op het moment. De meesten zijn naast lesgeven ook vaak bezig met kleinere projecten, of freelance werk. Daarnaast is het zo dat zoals daves2hd aangaf dat IGAD vrij veel connecties heeft - en daar heb je baat bij. Ik zit nu pas in m'n tweede jaar, van de totale 4, maar ik weet dat er vaak industrie events georganiseerd worden waarbij er mensen aanwezig zijn uit veel grote bedrijven binnen de game industrie. Die zijn (naar ik hoor) ook vaak best wel onder de indruk van de kwaliteit werk die afgeleverd word.
Verder zijn er vaak gast lessen, van zowel mensen die op het moment in de industrie werken als van oud leerlingen die ondertussen bij een bedrijf in de industrie werken.

Promotie modus [exit].

Het belangrijkste voor wie dan ook die zich interesseert in deze industrie is dat je een passie hebt voor je werk. Of je nou drie diploma's hebt of rondloopt met een niet afgemaakte MAVO.

En even on-topic; ik vind het een heel mooi initiatief. Ben benieuwd wat voor dingen eruit gaan komen, en zeker naar de community die ze hopen hiermee op te zetten.

PS. Nog een handig linkje - persbericht van de NHTV
Game industrie is erg druk en te populair om eerlijk te zijn, de gamebedrijven weten ook niet wat ze er mee aanmoeten soms.

Ikzelf kijk naar meerdere markten en zie de games niet als mn eerste werksector haha :P
''Ik vind het zonde om te zien dat studenten van een van de beste gameopleidingen naar andere regio's vertrekken om daar te werken.
Ik vind het zonde dat de hele high-end 3D wereld in Nederland nog steeds zo dood als een pier is. Behalve Guerilla Games is er in Nederland niets te doen.

Voor mijn film werk ga ik elke keer naar London want de 3D markt in Nederland staat nog in de kinder schoenen en er is nergens budget voor.
High end 3D artists zoals ik moeten naar het buitenland voor klanten die weten wat fatsoenlijk 3D werk kost en het ook betalen.
Maar waarom doen ze dit op de NHTV en niet op de Avans Hogeschool die letterlijk op loop afstand ligt?
Volgens mij staat NHTV toch voor Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer...
Dat is inderdaad waar de afkorting voor staat, vermits de school vroeger Toerisme en Verkeer aanbood.

Nu worden er echter verschillende andere opleidingen aangeboden, zijnde onder meer richting in Media en Games. Tegenwoordig biedt de hogeschool ook masteropleidingen aan, geaccrediteerd door de NVAO.

Met deze game studio lijkt het me dat we juist verder weg willen van enkel Toerisme en Verkeer. Daarom misschien ook dat ze vooral naar buiten komen met de naam 'NHTV Internationaal Hoger Onderwijs' en 'NHTV Breda University of Applied Sciences'.

Bronen: nhtv.nl, wikipedia.org
Ik geloof niet dat er op avans gamedesign gegeven wordt, althans, niet op Lovensdijkstraat (het "technische" gedeelte van de school)
Echt gamedesign in zijn puurste vorm misschien niet, maar op Technische Informatica zijn er zeker wel lessen over OpenGL
Volgens mij staat NHTV toch voor Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer...
Als je zo redeneert dan zou DAF geen vrachtwagens mogen bouwen, maar alleen maar aanhangwagens...

Door de jaren heen is het opleidingenaanbod van de NHTV steeds breder geworden; dan kun je wel iedere keer van naam veranderen (wat in het verleden ook wel gebeurd is trouwens) maar dat is natuurlijk niet erg handig als je een naam wilt opbouwen.
Je kunt ook iets breder kijken dan enkel games.
http://www.avans.nl/oplei...tijd-bachelor/introductie.
Mooi idee, ben afgelopen jaar wezen kijken op de opleiding.. Prachtige opleidingen. Helaas blijft het ver weg..
Datgene wat mij vooral deed afschrikken was de mogelijkheden van de opleiding wanneer je niet in de gameindustrie terecht komt. Die waren toch wel aardig beperkt.
Ik was er geweest toen de gameopleiding net van start ging iets van 10 jaar geleden ofzo. Dus wellicht is daar nu een hoop in veranderd.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 19 mei 2014 17:29]

Ik vermoed dat het best breed is. Althans, op de website van de Universiteit Utrecht leek het erop vooral een informatica opleiding met enige emphasis op games te zijn, toen ik daar enkele jaren op keek. Je had er ook mensen tussen die uiteindelijk van belang werden voor controletorens op vlieghavens, en dergelijke. Maar ik weet natuurlijk niet of Utrecht net een uitschieter is met mogelijkheden. Was ook een universitaire opleiding, die zijn altijd wel breed. Ik weet niet hoe dat op hogescholen zit. Uiteindelijk in Twente gaan studeren, overigens.

Zelf vind ik het misschien ook wel een optie voor mij later, als universitaire student informatica. Je kan zeker zeggen dat ik iets met games heb, en ook creatief ben ingesteld. Alleen studeer ik aan een andere plek en is het wel een kleine studio, dus of ik er zomaar terecht kan komen...

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 19 mei 2014 17:54]

Klopt inderdaad.

Zo ken ik iemand die gestudeerd heeft aan in Utrecht en die werkt nu aan interactieve games voor in de zorg. De insteek is er totaal anders maar dezelfde skills zijn wel gewenst.
Dat valt wel mee tegenwoordig ja. Ik ben ook bezig met een specifieke game development opleiding en programmeurs kunnen vaak wel in de game industrie terecht, en anders is gewoon app development ook binnen bereik. De artists gaan vaker richting de visualisatie. Archviz en dergelijke.
Mij het verre reizen en wat je er voor moet opofferen want je zou het er aardig druk mee hebben. Ik zelf ben nu bijna afgestudeerd op mbo 4 gamedesign en je kunt het totaal niet met elkaar vergelijken. Ik ben toevallig aardig goed in 3D omdat het me aanspreekt. Maar naast school heb ik altijd gewerkt en dan raak je gewend aan luxe zoals een auto.

Dat zou daar allemaal niet meer kunnen! Maar toch een top opleiding :)
Eindelijk lijkt de "gameopleiding" vruchten af te werpen.
Daar zijn ze in NL zo'n 10 jaar geleden mee gestart. Klasse werk.
Je hoort er ook steeds meer over. NL studio's en NL mensen die aangenomen worden in Internationale studio's.
Het is/wordt de grootste entertainment industrie, dus ze hebben er goed op ingezet.

Ik ben jaloers. :P Ik zou die studie ook wel willen volgen. Als ik ooit weer terug ben in NL dan ga ik ervoor. Oh, wait...dan ben ik al veels te oud. :S Net iets te vroeg geboren. Ik kan wel een leveltje bouwen, en iets scripten, maar een engine bouwen is toch wel iets anders.

Binnenkort UNLreal engines. :P
Ga zo door!
En waar denk je dat al het personeel van voor die opleidingen vandaan kwamen dan? De studenten die uiteindelijk alleen hun papiertje halen maar er buiten de opleiding om weinig mee doen vallen uiteindelijk ook door de mand. Het is je persoonlijke interesse en ontwikkeling die er uiteindelijk voor zorgt dat je die baan binnensleept (en houdt). Een goede opleiding zal zeker helpen om die interesses te inspireren en te focussen, maar je carrierekansen staan of vallen niet bij zo'n opleiding.
Meen eens. Ik doe ook heel iets anders dan waar ik voor opgeleid ben. Maar dan nog. Ik vond het vreemd toen, dat sommige NL uni's zich bezig gingen houden met game opleidingen.
Ik had er een hard hoofd in.
Maar het ziet er toch goed uit nu, toch?
Er is volgens mij door de uni's die nu ook game opleidingen aan zijn gaan bieden weinig verandert. Er waren een aantal HBO's die dit al deden, en het waarschijnlijk ook beter doen.
Met deze onderneming hopen we dat een aantal van onze oud-studenten niet vertrekt naar bijvoorbeeld Utrecht, wat nu wel het geval is
*Gna gna gna* :Y)
(.edit: voor de offtopic modders, dit is een referentie naar het feit dat veel van de NHTV studenten inmiddels mijn collega's zijn bij het Utrechtse Nixxes)

Maat met alle respect, Breda is ook wel een ontzettende kutlocatie. Leuk dat ze niet willen dat de studenten naar een andere regio vertrekken, maar Breda is nou niet echt de bakermat van technologie en getallenteerd personeel. Uiteindelijk willen die studenten een eigen bedrijf starten, het is in hun voordeel om dat bedrijf te starten in een regio waar het personeel te vinden is. Dus op z'n minst de Randstad, maar het liefst in een stad waar ook wat concurrenten zitten (A'dam, Utrecht)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 mei 2014 17:40]

... Vandaar dat de meeste toonaangevende technische opleidingen op HBO en universitair nivo in de Randstad liggen? Eindhoven, Twente, Apeldoorn, Waginingen... eh oja, en Delft.
Die opleidingen zitten daar inderdaad, maar de werkgelegenheid over het algemeen niet (op wat uitzonderingen na). Ik studeer in Twente, maar weet nu al dat ik zowat alleen werk ga vinden in de Randstad.

eh oja, en Delft is onderdeel van de Randstad ;)

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 19 mei 2014 21:17]

Cool. Hadden ze op de HvA ook wel mogen doen toen ik nog Game Design studeerde. Ben benieuwd wat er uit gaat komen van deze studio.
Ik denk dat ze met engines als Unity en UE4 gaan werken hopelijk :).
Unity3D hebben wij ook veel mee gewerkt. UE4 inderdaad en misschien met gamesalad of stencyl om 2D games te maken
Ik wilde hier, voor ik aan mijn huidige studie begon, echt heel graag heen!
Opleiding staat heel goed aangeschreven en heeft het beste voor met zijn studenten, dat was het gevoel wat ik bij de school kreeg en zo is het dus blijkbaar ook.
Dus eigenlijk een door de overheid gesubsidieerd bedrijf, wat uiteindelijk geld moet gaan opleveren voor de school.. te gek voor woorden IMHO. Dit is gewoon concurrentievervalsing, want zij zullen zeker lager kunnen bieden op opdrachten dan een commercieele instantie..
Ik vermoed niet dat serieuze bedrijven met hun zakcentjes niet naar zo'n bedrijf gaan voor hun games ontwikkeling. Immers zijn het enkel afgestudeerden zonder ervaring. Niet echt een concurent als je 't mij vraagt...
De overheid doet wel ergere dingen met "ons" geld dan werkgelegenheid creëren...
Ja, fijn .. een studio met vers afgestudeerden op commando die iets moois moeten maken..

Sorry dat ik wat sceptisch ben. Games bouwen leer je niet op school. Programmeren leer je niet op school. Wat games leuk maakt en inzicht en creativiteit léér je niet, dat heb je. Of niet. Je kan een pak papieren kennis hebben, maar als je niet weet wat een game *leuk* maakt zal je nooit wat fatsoenlijks produceren.
Ik ben het absoluut niet met je eens. Natuurlijk leer je wel programmeren op school. Je leert programmeertalen, objectgeorienteerde technieken, je leert schema's en goeie code produceren.
Games worden ook niet gemaakt door programmeurs alleen he. Graphics design en dergelijke wordt meestal niet door de programmeur zelf gedaan.
Ik merk zelf dat mijn medestagaires veel moeite hebben met het netjes afronden van een product. Snel leuk naar nieuwe features etc. Terwijl het juist heel belangrijk is dat de game en zn functionaliteiten mooi afgerond worden.

Dat wil niet zeggen dat het een slecht plan is hoor!
@MavaMaarten : en dát ben ik dan weer niet met je eens :) programmeren leer je door het veel te doen. Je kunt op talloze manieren leren om 'goede code' te maken, maar het meeste leer je uit de praktijk. Als je docent het al verkeerd doet, leer jij het verkeerd aan - je bent dan weliswaar naar school geweest maar wat je daar leert is niet per definitie industrie-standaard of 'goed'.

Grafisch design net zo. Maar dáár hoef je weer geen specifieke game-opleiding voor te doen. Daarvoor moet je goed kunnen tekenen en zou je naar een grafisch lyceum of aanverwante opleiding kunnen doen, de HKU for all I care. Muziek net zo. Als je een leuk mopje piano kan spelen hoef je dat niet perse op een game-opleiding af te ronden, dan ga je naar het conservatorium en kun je je talent altijd nog proberen te verkopen aan een gamestudio.
Ik studeer zelf toegepaste informatica, en daar leren we toch wel degelijk programmeren hoor. Leren doe je inderdaad door het te doen, en dat doen we natuurlijk ook in de les. Eerst zelf problemen proberen op te lossen, en dan de oplossing van de docent overlopen om te kijken hoe je het eventueel nog efficiënter had kunnen oplossen.
@Mava : noem me beroepspessimist, maar ik heb ook zat collega's gehad, vroeger, die een MCSE/MCSA-papier hadden, HBO informatica hadden gestudeerd, maar nog te stom waren om een (toentertijd) Windows 2000 server of XP-PC op te bouwen. Want praktijkervaring 0,0, en al helemáál geen kaas gegeten van bedrijfsmatige netwerken. Papieren kennis hadden ze wel, ja .. maar verder? Niks dus.

Zelf heb ik de pure mazzel gehad dat ik een 1-jarig MBO-achtig iets heb gedaan tot systeembeheerder (DBase IV, Novell 3.x, DOS, Windows 3.11, coax netwerkjes bouwen) en toen van (ICT-)baan naar naar ben 'gerold' zonder er moeite voor te hoeven doen. Ik ben 16 jaar geleden als systeembeheerder begonnen met een vooropleiding van niks, maar heb bij oa. een grote multinational nu serverbeheer gedaan voor AIX, Linux en Windows (200 machines) ..

Het meeste heb ik geleerd door de ervaring, écht niet van school. Maar dat was dan ook weer 17 jaar geleden zowat.
Het zijn (zeker bij grote studio's) zelden de programmeurs die komen met het plan en inhoudelijke dingen voor een game. Er zijn gewoon "storydirectors" en andere personen die de taak van "inzicht en creativiteit" op zich nemen.

Anderzijds ben ik het wel met je eens dat je het niet op school leert (programmeren wel, inzicht en creativiteit e.d. niet). Bij de studio van de Hogeschool zou het erg helpen als er een balans zou zijn tussen programmeurs en creatief denkenden. De "bedenkers" kunnen bijvoorbeeld aanpassingen bedenken aan de hand van uitspraken van programmeurs.

Nu beschrijf ik het natuurlijk heel oppervlakkig, want ben niet werkzaam in deze sector, maar in mijn ogen zou een goede en hechte samenwerking tussen programmeurs en de "creators" erg effectief zijn in een studio van dit formaat

[Reactie gewijzigd door MisterChaoSs op 19 mei 2014 17:11]

Inzicht leer je zeker en vast op school. Het omzetten van problemen in de echte (of hier virtuele) wereld in code is een manier van denken die je zonder begeleiding en goedgekozen oefening niet gauw in de vingers krijgen.

Als wetenschapper die leerde programmeren zag ik vaak meteen een oplossing voor een probleem, maar die oplossing vertalen naar instructies die een computer begrijpt lukte niet. Dat is een vorm van inzicht die je echter leert door gestructureerde oefening.
Grappig, ik ervaar juist het tegenovergestelde bij studenten op de opleidingen. Inzicht hebben ze niet en het lukt niemand ze het aan te leren, maar oplossingen omzetten in code lukt dan weer wel.
Maar zoals ik al zei: ik studeerde geen IT, ik leerde programmeren als deel van een opleiding in de exacte wetenschappen. Na jaren wetenschappen en vooral wiskunde gehad te hebben is dat inzicht er wel, terwijl de vertaling in code een totaal nieuwe denkwijze voor me was. In zekere zin heb ik dus het omgekeerde probleem van echte IT'ers.

Neem me dus niet als referentie :)
Volgens mij is de studio juist met dat in het hoofd opgericht. Nu leren studenten juist games bouwen op school, en als ze afgestudeerd zijn worden ze in het diepe gegooid. De studio moet ze helpen hun kennis om te zetten in praktijkervaring.
Misschien zijn er mensen die een heel leuk idee hebben maar absoluut geen kennis van b.v. programmeren die dan bij zo'n school aankloppen en het uitgewerkt willen hebben ?!

Dus dat "commando" kon wel eens een heel uitdagend iets zijn, wie zegt dat het het standaard ding moet gaan zijn...
Games bouwen leer je niet op school. Programmeren leer je niet op school. Wat games leuk maakt en inzicht en creativiteit léér je niet, dat heb je. Of niet.
Dan kunnen we de Rietveldacademie ook wel sluiten, en al die andere kunstacademies. Maar feit blijft dat de meeste succesvolle kunstenaars, met al hun talent en creativiteit, vroeg of laat een opleiding hebben gevolgd om technieken te leren, (denk-)processen te ontwerpen. En, niet heel onbelangrijk, te leren hoe ze van hun inzicht en creativiteit een commercieel succes te maken. Hoe ze vervolgens de opgedane kennis omzetten in kunstwerken, dát hangt dan weer helemaal van hun eigen inzicht, creativiteit en ideeën af.

De meest succesvolle games-ontwerpers zullen inderdaad zeker niet 100% van hun kennis op de NHTV opdoen. Die zijn al games aan het ontwerpen als ze al in de brugklas zitten. Maar waarom zouden die geen opleiding mogen volgen om hun kennis wat verder uit te diepen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True