Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties

Epic heeft op de GDC aangekondigd dat het in samenwerking met Nvidia 3d-ondersteuning aan de Unreal 3-engine heeft toegevoegd. Volgens Epic komt er in de nabije toekomst een update voor licentiehouders beschikbaar.

Epic heeft bij de implementatie gekozen voor Nvidia's 3D-Vision-systeem. Deze techniek maakt gebruik van een 120Hz-monitor in combinatie met een active-shutter-bril. De hoge refreshrate van de monitor is nodig omdat elk oog uiteindelijk maar de helft van de berekende frames te zien krijgt. Gebruikers van de Unreal Development Kit, een gratis versie van de engine voor educatieve en non-profitinstellingen, kunnen de update ook verwachten.

Naast de speciale bril en monitor is minimaal een Geforce 8800GTX vereist. Gebruikers die Mac OS X, Linux of Windows XP draaien, vissen achter net. Alleen Windows Vista en 7 worden ondersteund.

Nvidia 3D Vision

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Jammer van de 120Hz-monitor, volgens mij is dat een zeldzaamheid op dit moment. :/
Het lijkt me dat hier een optimaal beeld wordt bedoeld.
TV is 25Hz, dus met 50Hz kan je elk oog al 25Hz aanbieden. Lijkt me toch al behoorlijk..

Overigens is Trackmania bijv. al jaren ook in 3D te spelen met een rood-groen-brilletje.
Ik hoor alleen zeer weinig positive reacties over het spelen in 3D.

[Reactie gewijzigd door thuijzer op 12 maart 2010 16:32]

Overigens is Trackmania bijv. al jaren ook in 3D te spelen met een rood-groen-brilletje.
Ik hoor alleen zeer weinig positive reacties over het spelen in 3D.


Dit is niet vergelijkbaar. Bij die techniek heb je beide beelden tegelijk in het scherm, en door de kleuren in je bril ziet je linkeroog vooral het 'linker' beeld, idem voor het rechteroog. bij de active-shutter techniek laat het scherm steeds om en om een beeldje voor het linkeroog en een beeldje voor het rechteroog zien. door steeds om en om 1 van de brilglazen dicht te doen, krijgt steeds alleen het juiste oog 'zijn' beeld binnen. hierdoor krijg je wel een betere kleur en beeldkwaliteit, maar als je wil dat het eruit ziet als 60hz zul je dus 120hz af moeten kunnen spelen, omdat elk oog de helft doorkrijgt.
"betere kleur en beeldkwaliteit"

Dat klopt niet helemaal. Ten eerste krijg je met een rood/cyaan (of een andere kleurcombinatie) brilletje een zwart/wit beeld, althans, als je exact evenveel met je linker oog ziet als met je rechteroog, wat niet zo is, en je altijd een beetje rood of cyaan 'waas' zult zien.

Daarnaast lijkt het me sterk dat de beeldkwaliteit beter is bij de active shutter techniek. Toegegeven, kleur valt ook onder de totale kwaliteit van het beeld, maar verder zou er geen verschil inzitten, al krijg je met de active shutter glasses een gehalveerde refreshrate.
Nee tuurlijk niet, 25hz per oog is veel te weinig, buiten dat je hoop ik FPS bedoelt, is dat alsnog te weinig voor een vloeiende beweging in de meeste games!

Hz van een tv is minimaal 50Hz (CRT) en 60Hz (TFT) en tegenwoordig 400Hz bij de meestal dure varianten...

Voor films heb je vaak genoeg aan 25/30 fps maar het aantal Hz is meestal 2 keer zo hoog ;)

Je bent die CRT's toch niet vergeten die in je ooghoeken knipperen net zoals TL-buizen, dat is ondanks dat je het niet altijd goed ziet onwijs onrustig voor je ogen, die moeten extra hun best doen ;)
De rede dat voor films 25 - 30 FPS genoeg is heeft te maken met het feit dat een 'frame' van een film geen stilstaand plaatje is waar je zo scherp naar kan kijken. Ze zijn allemaal 'geblurred' en hierdoor oogt de film rustiger omdat bewegingen soepeler zijn.

Voor gamen ed op een computer gaat het anders, daar moet elke frame scherp zijn.
Gamen met 30FPS kan nog wel als je vernieuwingssnelheid meer dan 60hz bedraagt, maar wat je echt wilt is 60FPS.

Om 3D films te kijken zou je dus kunnen zeggen dat 120hz meer dan genoeg is (2x meer Hz en/of FPS dan we niet veel jaar geleden gewend waren) per oog.

Echter met 3D komt hier nog bij dat er een extra 'variabele' bij komt in de formule voor 'rustig kijkplezier', namelijk dat nu de ogen afzonderlijk wel al dan niet frames te zien krijgen, waardoor de FPS en/of Hz waardes omhoog moeten om hiervoor te compenseren (en ook lichtintensiteit van de TV/monitor).
vast teveel prikkels om lekker te kunnen gamen.
Als je nog een ouderwetse CRT hebt, dan kan die het (mits een beetje modern) makkelijk aan. :)
Met de flatscreens is dat wat lastiger.
Kan dit wel op een CRT scherm gebruikt worden? De manier waarop CRT ververst is niet hetzelfde als een TFT?
Toen ik nog een Geforce 2 Ti 200 had, speelde ik ook al spelletjes in 3d met een brilletje op een 19" CRT monitor op 100hz. En daar kreeg je toch koppijn van!!!

Daarbij kwam dat je alles van 1280x1024 naar lager wilde gaan terugzetten... Uiteindelijk was 800x600 2xAA op 120hz. Het enige wat prettig was. Helaas was de AA alleen toen nog niet zo goed en was het beeld wat lelijk. Maar goed, CRT kon dit altijd.

Toen ik een Ti 500 had met een TFT, was het over met de pret, die ondersteunde het niet. Tot nu dus.
Het lijkt mij dat het juist daar kan, ik vroeg me eerder af voor een TFT...
Klopt, er is weliswaar een Samsung beschikbaar helaas is deze 1680X1050 (maar wel een beeldverhouding 16:10)

Naar mijn weten is er slechts één een 3D Vision ready monitor met een Full HD resolutie, namelijk de Acer GD245HQbid (helaas een beeldverhouding van 16:9).

pricewatch: Acer GD245HQbid

Ik wacht eigenlijk op een 3D Vision ready met 1920X1200 en LED backlight en displayport aansluiting. :9
Maar je kunt helaas niet alles hebben...

EDIT: Alienware OptXTM AW2310
Ook een FullHD 3D monitor van alienware.
23.6" Full HD Acer GD235HZ
Dus er zijn er 3 exemplaren: http://www.nvidia.co.uk/object/GeForce_3D_Vision_faq_uk.html

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 12 maart 2010 18:12]

En € 304,96 voor een Acer GD245HQbid 23.6" Full HD is niet veel.

http://tweakers.net/pricewatch/252940/acer-gd245hqbid.html#tab:info

En € 122,52 voor de Nvidia Geforce 3D Vision Glasses valt ook wel mee.

http://tweakers.net/pricewatch/249923/nvidia-geforce-3d-vision-glasses.html?orderField=price&orderSort=asc

Bij elkaar € 427,48

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 maart 2010 22:23]

De gemiddelde consument koopt voor dat geld een modale laptop of complete computer met monitor en alle toebehoren....

De gemiddelde kapitaal krachtige gamer zou dat nog aannemelijk vinden maar ik zou het niet onder de noemer 'valt wel mee' willen schuiven...
da's toch net even te duur voor iets wat helemaal niet in 3D hoeft... dat '3D' is highly overrated in games, imho.. ze krijgen het perspectief toch niet goed zonder je ogen te volgen; zodra ze het gaan combineren met head-tracking (viewport tracking) dan wil ik het nog wel eens overwegen...

[Reactie gewijzigd door cappie op 14 maart 2010 14:34]

Iedereen lijkt ineens over te gaan op 16:9 hoewel 16:10 imho ook suprieur is, beetje hoogte is wel fijn...
komt omdat 16:10 panelen die full hd aankunnen duurder zijn.. en full hd klinkt lekker en dat is toch wel erg belangrijk tegenwoordig..
Ik moet toch zeggen dat ik 16:10 veel prettiger vind als 16:9
Het boeit mij niet zoveel of het lekker klinkt, het gaat mij erom of het echt lekker is :P

Anders zat ik ook niet te vertellen van mijn versterker van 2x10 Watt sinus vermogen, maar van mijn versterker met een totaal piek-muziekvermogen van 60 Watt...
Maar vaak denkt men daar tegenwoordig niet meer zo over, helaas. Word daardoor een grote troep met afkortingen en benamingen die enkel lekker klinken. Ah, well... marketing...
En jammer van de vereiste performance voor "3D". Dan maar 2D-3D met een 2x zo hoge framerate of hogere settings.
Ik denk dat elke 3d-tv p zijn minst 120 Hz zal hebben ;)
120hz, dat is neem ik aan de amerikaanse standaard? Dan zou het hier 100hz waardoor ik mijn samsung televisie kan gebruiken :)
En de Samsung met 100hz is niet echt 100hz, hij goot elke keer zwarte plaatjes door het beeld en daarom heb je minder last van ghosting, sluit is maar je TV via een HDMI aan op je PC dan zegt Windows dat het een 60hz scherm is, maar door die zwarte plaatjes die heel snel in je beeld komt lijkt het net 100hz, een monitor als de Acer GD245HQbid is wel echt 120hz die verzint niet zwart er door heen, als je geen bril draagt, en Windows zegt ook gewoon dat hij 120hz is.


Zoek maar op het internet, kan je het allemaal vinden over 100hz en Samsung.
De HDMI 1.3 spec kan de bandbreedte van full HD op 120Hz volgens mij ook helemaal niet aan. De 120Hz LCD monitoren kun je alleen maar aansluiten met een dual link DVI kabel, waar dus 2x het DVI signaal doorheen kan op full HD in 60Hz, wat de monitor omzet in één 120Hz signaal.
Verder klopt het natuurlijk prima dat alle TV's die nu op de markt zijn en waarbij gezegd wordt dat ze meer dan 60Hz draaien, ofwel zelf frames ertussen plakken, ofwel zwarte beelden.
Daarom is er nu dus ook HDMI 1.4
Jouw Samsung toestel is geen 100Hz, ook al staat het op je toestel en in de gebruikershandleiding. Ik heb dit al eens uitvoerig in een topic hier onder de aandacht gebracht, maar het schijnt nog steeds tot de gemiddelde consument door te dringen. Slechts een handvol toestellen hebben daadwerkelijk een hogere vernieuwingsfrequentie dan 60Hz en deze vind je niet bij B-merken als Samsung. Voordat er onnodige discussies ontstaan: ondanks de naamsbekendheid staat Samsung in de consumentenelektronica nog altijd als B-merk te boek.
Het ging mij niet om de samsung, maar om de 100hz technologie die bij lcd televisies gebruikt wordt ongeacht hun implementatie en of het daadwerkelijk 100hz is. Gelukkig reageren andere mensen daarop in plaats van te flamen op het merk en op de persoon die zo'n televisie hebben gekocht.
Nee, het 3d brilletje bestaat uit twee LCD schermpjes die transparant of zwart zijn. Deze wisselen 60 keer per seconde. Er zijn twee schermpjes, voor twee ogen, dus daarom wisselt het 120 keer per seconde, dus 120Hz
never mind, niet goed gelezen.

[Reactie gewijzigd door brama op 12 maart 2010 15:45]

En hoe denk jij dat ze anders zo snel kunnen schakelen tussen transparant/zwart? Dit betreft dus wel degelijk Zwart/Wit LCD. Uiteraard zonder backlight etc..
Dus met de Unreal Engine bedoelen ze echt elk spel dat op de Unreal Engine draait? Dat zou natuurlijk wel leuk zijn.

@Moeder_aap,

TFT beeldschermen hebben minder Hz nodig dan een CRT, omdat op een TFT Beeldscherm de beelden blijven staan tussen de refresh in als ik het me goed herinner, en op een CRT niet, daardoor flikkert het een stuk meer op een CRT.
Met het verschil dat dit brilletje dus nu je ogen om-en-om gaat afdekken, en je dus weer geknipper krijgt.
En een potje meekijken zonder brilletje word ook geen pretje...
Dus met de Unreal Engine bedoelen ze echt elk spel dat op de Unreal Engine draait?
Huidige games moeten ervoor geupdate worden, en daar zal de publisher/devstudio voor moeten zorgen. Toekomstige games krijgen die ondersteuning wel, mits de devstudio in kwestie de nieuwe UE3 al in productie genomen heeft. Daarnaast moet de optie voor 3D-brillen wel ergens in de opties opgenomen zijn.
Dus met de Unreal Engine bedoelen ze echt elk spel dat op de Unreal Engine draait? Dat zou natuurlijk wel leuk zijn.
Dat zal er bij de meeste spellen niet echt "leuk" uitzien, die maken namelijk volop gebruik van 2D effecten die er bij een 'normaal' scherm mooi uitzien, maar bij een stereo scherm zal je al die platte vlakken kunnen zien.

Maar voor de toekomst is het wellicht wel leuk als men spellen speciaal voor stereo schermen ontwikkelt.
Tis inprincipe een heel leuk concept maar er zijn niet veel mensen met een 120Mhz scherm en zo ja dan zal dit een tv zijn en niet een standaard monitor waar je achter zit te game, + de prijs van 122 €euro voor een 3d brilletje is een beetje aan de hoge kant...?

En dan een nadeel mensen die Mac OS X, Linux of Windows XP draaien hebbe dan mooi pech die zullen dan gedwongen een vista of windows 7 licentie moeten aanschaffen.

Alleen lijkt me de gameplay daarintegen sensationeel te weze :)
Een 120 MHz scherm wordt sowieso voorlopig nog even moeilijk om te vinden denk ik ;)
Ik denk niet dat de "echte gamers" een ander OS dan Vista of 7 gebruiken. De mensen die Mac OS X, Linux of Windows XP draaien worden dus niet echt gedwongen om van OS te wisselen.
Volgens mij zou een 80Hz monitor ook al wel voldoende moeten zijn.. ik bedoel 40Fps per oog lijkt mij niet vervelend?

Ik kan opzich niet wachten tot ATI ook met een soortgelijk iets komt, al kan je wel met getweake drivers dit Nvidia 3D vision systeem gebruiken op een ATI kaart, maar (lang) niet alles word dan native ondersteunt.

-- Tussenstop --
Zojuist ff mijn monitor bekeken op 40Hz, ik vind dit niet echt vervelend op de ogen liggen (Geen raar geknipper ect) maar op de lange duur kan ik hier niks van zeggen..
Ja een lcd-monitor op 40Hz is nogal wat anders dan een CRT op 40Hz he :p
Je hebt niet een constant beeld, maar om en om zwart en beeld, dat knipperen ga je echt wel zien op 40Hz.

Dat knipperen is ook de reden dat sommige mensen hoofdpijn krijgen wanneer ze lang naar een CRT-scherm kijken dat op 60Hz (of nog minder) werkt.
Ik denk dat 3D pas echt populair wordt als die brilletjes wat goedkoper worden. En misschien ook als ATI zich met 3D gaat bemoeien. Maar dat Unreal Engine, die toch heel veel gebruikt wordt, het gaat ondersteunen is zeker een stap voorwaarts
Die 122 euro valt wat mij betreft prima mee als het een nieuwe innovatie blijkt te zijn.. Bedoel als je 1000 euro voor een goeie gamers pc kan uitgeven dan is die bril met software eigenlijk gewoon een Add on. je moet het resultaat natuurlijk wel eerst gezien hebben voordat je er over kan speculeren.. Aangezien wij het allemaal nog niet gezien hebben is het slechts gissen.
Volgens mij had ik een jaar of 6 geleden al een 120 hz philips monitor.. zal nog even kijken wat toen precies de specs waren.. Was toen wel prijzig...
Een add-on van 10% de prijs van het normale systeem, waarbij het normale systeem voor allesch bruikbaar is en de add-on maar voor enkele gevallen?

Nogal prijzig, als je het mij vraagt,
Dat gaat best wel eens tegenvallen denk ik:
Ue3 leunt, zoals geimplementeerd in veel 360 spellen, vooral op de 2d effecten. Rook, vuur, en zelfs belichting is vaak gewoon een 2d plane bij ue3 360 games.

Als dit ook zo bij de pc-versies is, dan gaat het in 3d behoorlijk vreemd plat uitzien. En dat trekt je dan mogelijk uit de 3d illusie.
En dat is misschien de reden dat Epic de UE3 geschikt heeft gemaakt voor 3D. Kan best zijn dat de 2d effecten waar jij het over hebt nu wel in 3d gerenderd kunnen worden. De 360 zal dat waarschijnlijk niet trekken, maar daar is deze nieuwe 3d functionaliteit ook niet voor bedoeld. De PC zal er geen moeite mee hebben en dat is de doelgroep van Nvidia en Epic.

Lijkt me geweldig om de toekomstige Mass Effect 3 in 3d te kunnen spelen. Deze wordt immers ook met de Unreal Engine gemaakt.

Verder kan ik het mij niet voorstellen dat Microsoft achterblijft in deze 3d hype. Ook Sony heeft ondersteuning aangekondigd voor de PS3.
Spreekt hier de ervaringsdeskundige ? Je ziet dat de technologie en software met stappen vooruit gaat.. Kijk maar naar avatar imax 3d.. nog niet eerder vertoond..Ze zijn op de goede weg..
Jij gaat Avatar dan ook niet met UE3 op je 360-je renderen, of wel?
Ligt het aan mij of zit Epic alleen maar om aandacht te zeuren? 3D drivers werken namelijk prima met erg veel 3D spellen. Ik kan niet zo bedenken wat een ontwikkelaar zo kan doen om het spel netjes in 3D te krijgen, op het optimaliseren van de postprocessing effecten en de alpha textures (voor effecten) na dan. Enkele spellen hebben problemen met echte rendering problemen, zoals niet goed gerenderde schaduwen of omgevingseffecten, maar daar blijft het bij, uit eigen ervaring.

Trouwens, waarom perse altijd 3D Vision van GeForce? Er is minimaal 1 ander bedrijf dat ook de benodigde spul levert: drivers, monitoren en brillen. (iZ3D). En hun drivers werken op XP, Vista en Windows 7.

Toevoeging:
Een paar Unreal Engine problemen: http://forum.iz3d.com/viewtopic.php?p=7165
Reflecties op het water in het hoofdmenu kloppen niet [Mirror's Edge alleen?]
Foute dynamische schaduwen
Foute postprocessing-effecten
De timing heeft hoogst waarschijnlijk te maken met de aankondiging van Open Stereo door AMD.
huh, ik begrijp dit helemaal niet.. 3D in unreal-engine is niets nieuws, met de juiste drivers voor je monitor/HMD/shutterglasses kun je al lang 3D zien..
nog 1x in de herhaling. Ja klopt kan nu al, maar dit valt niet te garanderen vanwege:

HUD/Menu elementen zoals crosshairs die 2d op spellen geplakt worden
2d effecten die nu gebruikt worden zoals schaduwen
En vast nog wel meer

edit:
oh spuitelf:
ikt in 'nieuws: Epic breidt Unreal Engine uit met 3d-functionaliteit'
geeft het al mooi aan 4 uur voor je post ;)

[Reactie gewijzigd door Creesch op 13 maart 2010 00:28]

zullen deze ook op sterkte verkrijgbaar zijn? Krijg nog bar weinig info als ik het google.
Dan krijg je wellicht een meerprijs waar je u tegen zegt. Ik denk het niet, pas wanneer het echt in de televisie markt zal komen zullen de Pearls en Hans Andersjes van deze wereld ongetwijfeld gaan inspringen met spannende 3D monturen.

En als het niet de opticiens zijn, dan komen er heus wel andere partijen. Want er zijn miljoenen mensen die dit wensen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True