Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Toshiba heeft een nieuwe notebook geďntroduceerd die overweg kan met blu-ray-films in 3d en Nvidia's 3D-Vision-techniek. De Dynabook TX/98MBL bereikt het 3d-effect dankzij een 120Hz-scherm in combinatie met een active-shutter-bril.

Toshiba heeft zijn nieuwste notebook uitgerust met een i7-740QM-quadcore van Intel, die standaard zijn werk op 1,73GHz doet. Als de turbomodus wordt ingeschakeld kan de kloksnelheid naar maximaal 2,93GHz oplopen. De laptop is verder voorzien van 4GB werkgeheugen en een harde schijf met een capaciteit van 640GB.

De laptop is voorzien van Nvidia's GTS350M-gpu met 1GB videogeheugen, zodat spellen met een hoge framerate worden weergegeven, wat nodig is voor een vloeiende 3d-ervaring. Deze gpu drijft een 15,6" groot lcd aan, met een led-backlight en een verversingsfrequentie van 120Hz.

Bij het bekijken van 3d-beelden laat het scherm afwisselend een ander beeld voor het linker-, en rechteroog zien. De bril verduistert de glazen om en om, zodat een 3d-effect ontstaat. Effectief krijgt elk oog 60 beelden per seconde te zien, wat genoeg moet zijn voor een vloeiend beeld.

De TX/98MBL wordt met active-shutter-bril en afstandsbediening geleverd en moet eind juli in Japan op de markt komen, voor een nog onbekende prijs. Over een eventuele release in de rest van de wereld heeft Toshiba nog niets bekendgemaakt.

Update
Toshiba Nederland heeft bekend gemaakt dat de laptop in licht gewijzigde vorm in Nederland op de markt gaat komen. Het apparaat krijgt de naam Satellite A665 3D mee, en bevat in tegenstelling tot de Japanse versie 8GB werkgeheugen. De Blu-Ray-drive kan schijfjes zowel lezen als schrijven, en het apparaat bevat een tv-tuner die met analoge en dvb-t signalen overweg kan. De speakers worden geleverd door Harman Kardon. De laptop is vanaf augustus leverbaar met een adviesprijs van 1999 euro.

Toshiba Dynabook TX/98MBL

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

3D is een hypemarkt.

Je moet de frequentie van je TV/Laptop hoog hebben en software in combinatie met een shutterbril doet de rest. Technologie van de jaren 70 in je nieuwe doos.

Waarom?
toen Avatar uit kwam bleek dat er geld aan te verdienen was en dat het marktpotentieel had. Ruim 1 a 2 jaar voor de hype kwam Philips met een nieuwe LCD technologie die 3D mogelijk maakt zodner bril. Maar omdat die TV's zeer duur zijn 2000 tot 2500 euro, er weinig productielijnen zijn momenteel en het dubieus is of het gaat aan slaan willen ze markt creeeren. Early adopters kopen het aan, meestal als gimmick bij een OLED TV en zo hoopt de industrie 3D te willen introduceren in de huiskamer zodat ze over 3 tot 5 jaar kunnen zeggen 'Hee, we hebben nu ook TV's met 3D zonder brilletje, kost alleen slechts 300 tot 500 euro meer.

Mijn persoonlijke visie?
Er is niets mis met 3D maar al die zooi met een shutterbril moet je zien als gimmick iets wat je bij een goed product krijgt en niet als belangrijkste reden van aanschaf. Ik wacht liever tot de early adopters de markt gaan maken, de technologie goedkoop wordt en dan vervolgens over een jaar of 5 de 3D technologie zonder shutterbril ook redelijk betaalbaar is. Tot die tijd doe ik het wel zonder (jaren 70) 3D technologie.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 7 juni 2010 14:59]

Op dit moment is het gewoonweg niet realistisch om een 3d TV neer te zetten zonder bril.

Er is nog geen goede techniek om een 3d TV te maken die voldoet aan de eisen van de consument. De grootste dooddoener op het moment is het feit dat mensen onder ieder hoek naar hun TV willen kunnen kijken.

Dus ongeacht waar je staat ten opzichte van de TV, je wilt een correct beeld zien én het 3d effect hebben.

De huidige technieken voor 3D-zonder-bril maken gebruik van prisma's of lenzen om een scheiding tussen het linker en rechteroog te krijgen. Het nadeel hiervan is dat je sweetspots krijgt. Op die plekken is het 3d effect goed, maar als je opschuift zal het beeld veranderen (van "3d effect wordt net ietsje anders" tot aan "groot drama feest van crosstalk van links en rechts").

De techniek met brillen maakt het mogelijk om deze tekortkoming teniet te doen. Dit door de scheiding bij het oog te laten plaatsvinden ipv bij de TV.

Howel je gelijk hebt in het feit dat Shutter technologie al veel langer bestaat, is het echt niet zo dat de 3d techniek stil staat.

De diverse vormen van scheiding hebben een flinke vlucht genomen sinds de anaglyph (rood/blauw) techniek uit de jaren kurk. Zo is de polarisatie techniek onstaan waarmee de golflengtes van licht worden aangepast (horizontaal- en verticaal- gepolariseerd). Dit zorgde er voor dat er geen kleurverschil meer nodig was. Helaas was het effect weg zodra je je hoofd draaide.
Vervolgens ontstond ook nog circulair gepolariseerd (linksom en rechtsom). Hierdoor heeft het draaien van je hoofd weinig invloed op het 3d effect.

En als laatste heb je nog polarisatie filter waarbij de RGB kleuren net iets over het spectrum verplaatst worden voor links en voor rechts.

Als laatste is het belangrijk te begrijpen dat de 3d specificaties techniek agnostisch zijn. Ofwel, als je een BR 3D speler koopt die aan de 3d specificaties voldoet, dan kan in principe iedere vorm van afspeel apparaat daar aan gekoppeld worden. Zodra in de toekomst bijvoorbeeld afspeel apparaten komen die beter werken, betekent het niet dat je al je apparatuur opnieuw moet vervangen. Alleen het weergave apparaat.

[Reactie gewijzigd door MaxxMark op 7 juni 2010 16:21]

3D is inderdaad een hypemarkt, die nog in de kinderschoenen staat.
Na verloop van tijd worden de brilletjes wel comfortabeler en goedkoper. Of we kunnen straks zonder.

Hoewel het nut van 3D op een laptopje valt te betwisten, springt Toshiba wel handig op de hypewagen, en heeft als eerste een 3D laptop. Hiermee zetten zij zichzelf natuurlijk positief in de schijnwerpers.
3D is idd alleen de verkooptechniek voor alle beeldschermen met 120Hz of hoger. De daadwerkelijke techniek met shutterglasses is gewoon al jaren oud. Ik had vroeger ooit een grafische kaart van het merk Elsa waar een Shutterglass brilletje bij zat in combinatie met een infrarood zender om aan te geven welk oog wanneer afgedicht moest worden. Alleen had ik toen nog een monitor die op 60Hz werkte.

Verder zie ik mijzelf niet met een shutterglass naar een notebook staren.

Persoonlijk zie ik op dit moment nog het meeste in de technologie van IZ3D, helaas wel nog met een brilltje, maar zonder dat geknipper.

Persoonlijk vind ik dat je voor het 3D effect vaak toch aan contrast of kleuren moet inleveren, daarvoor gaat mijn voorkeur bij films kijken liever naar HD kwaliteit dan naar een 3D effect.

Ik zie deze Toshiba dus als een notebook met een goede beeldverversing en meer niet.
Die heb ik ook nog gehad en met mijn 100Hz CRT monitor was het best grappig. Moet zeggen dat "modern" 3D en 3D uit de jaren 90 eigenlijk precies hetzelfde effect geeft, niet echt verbeterd.

Die Elsa-kaart + bril werkte toen ook al met elk spel wat directX gebruikte meen ik. Soms zag je wel rare dingen (componenten in spellen die plat waren/geen z coordinaat hebben) die totaal niet 3D waren, maar het meerendeel werkte best leuk.
Ik gebruik al iets meer dan 2jaar een Zalman 3D scherm die gebruik maakt van Sensio techniek, ondanks dat ik brildrager ben werkt dit toch gewoon super ...
Lijkt me een leuk product voor 3d films te kijken aangezien games er waarschijnlijk toch bagger op gaan draaien *kijk naar die asus met 3d scherm die niet boven de 25fps kwam met de meeste games* Ben aleen ook wel benieuwd naar de kijkhoeken deze schijnen ook nog niet optimaal te zijn van 3d laptop schermen.

[Reactie gewijzigd door -Cn- op 7 juni 2010 14:19]

25fps is acceptabel ... je ogen zijn niet veel sneller dan dit ...
Hou nou toch eens op met dit soort onzin, man.
Dit soort dingen worden nu al jaren geroepen door mensen hier die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Mensen kunnen WEL verschillen zien tussen bijvoorbeeld 25 en 60 fps.

Alleen omdat je geen onderlingen frames meer kan onderscheiden vanaf zo'n 24 fps betekent NIET dat je geen verschil kan zien in vloeiend verloop.
Zie mijn post hierboven waarin ik uitleg hoe het komt dat je het verschil ziet ondanks dat je oog maar ongeveer 25 beeldjes per seconden kan verwerken
Idd goede reactie! verschil tussen frames onderling kunnen onderscheiden als zijnde losse beelden of hoe vloeiend het beeld verloopt is iets totaal anders (en persoonlijke waarneming). >24 fps zie je als 1 beeld maar wil niet zeggen dat dit naar persoonlijke "standaard" vloeiend is.
25 fps voor wat? Op tv is het vaak interlaced waardoor je het meer kunt vergelijken met 50 Hz dan met 25 Hz, want door het interlacen ziet de beweging er vloeiender uit. Bij films (24 fps) zie je dan duidelijk dat het wat schokkeriger gaat. Ikzelf vind dat wel wat hebben, en de 100 Hz-functies die op sommige tv's zitten vind ik dan ook storend; filmbeeld moet gewoon een beetje schokkend zijn, dat is een deel van de charme ervan :)

CRT tv's waren 50 Hz (2x 25 interlaced fields per seconde). Als je een tv in slowmotion bezig ziet dan zie je een enorm felle punt vlnr van boven naar onder bewegen. Doordat het beeld zo lang op het forsor van de tv blijft hangen is het acceptabel voor de ogen.

Echter bij de shuttertechniek is het beeld de helft van de tijd gewoon "weg". Dit valt bij een refreshrate van 50 Hz enorm op (per oog zou je dan 25 Hz overhouden waarbij ook echt de helft van de tijd niks te zien is per oog), vandaar dat die refreshrate hoger moet zijn zodat je 60 Hz per oog hebt, zodat het acceptabel wordt en vergelijkbaar is met "oude tv's". Ook moet de felheid van het scherm 2x zo hoog worden, da's ook weer een hindernis.

Sommige mensen krijgen er koppijn van, net als bij die oude crt-monitoren als je ze op 60 Hz zet. Maargoed, misschien maakt deze post verder een paar dingen duidelijk :P
Dat hoor je zo vaak, maar nooit een bron of zo. Ik zie zelf toch nog overduidelijk verschil tussen 40 en 50 FPS.

P.S. mensen leer A.U.B. lezen. Waarom wordt ik off-topic gemod?

[Reactie gewijzigd door ClementL op 7 juni 2010 14:24]

dat komt omdat je fps niet gelijk loopt met de verversing van je scherm en je verversing van je scherm niet gelijk loopt met de verversing die in je oog gebeurt.. hierdoor zie je soms een beeld wat er voor 2 hz blijft staan terwijl je oog al ververst en lijkt het alsof er ene stotter in zit.. Als de fps, met de hz van het beeldscherm en de verversing in je oog gelijk zouden lopen dan zou je boven de 25 fps geen verschil meer zien... Als je hoger komt is de kans veel kleiner dat je oog een verversing heeft op het moment dat het beeldscherm stilstaat en dus zie je die stotters niet meer..

Dat is het ongeveer in jip en janneke versie
Daarvoor heb je in de meeste games de optie 'Sync every frame' voor toch..?
dat is niet hetzelfde als de optie "sync with eyes" en die is er (nog) niet.
gaat ook moeilijk worden.. het menselijk visueel systeem werkt niet met 'frames per seconde' in de zin van een vol beeld dat N keer per seconde wordt doorgestuurd naar de hersenen. Dat gaat nagenoeg per lichtgevoelige cel.

Daardoor kan het dus zijn dat een cel maar, en ik noem maar een getal want ik herinner me 'm niet, 100 keer per seconde kan verversen.. al die duizenden andere cellen lopen daar niet gelijk mee. Als je dan een 2e cel hebt die precies tussen de verversingen van de eerste in ligt, heb je al 200 keer per seconde. Het menselijke visueel centrum kan het dan niet zo bijster veel boeien dat die cel een paar nanometer een andere kant op lag, de informatie wordt gewoon gebruikt.

Idem dito dat het brein bij ca 24 plaatjes per seconde het als een 'vloeiende' animatie ziet, niet wil zeggen dat 50 plaatjes per secondie niet nog vloeiender eruit ziet.
Je hebt het over een verschil zien. Als je eerst iets op 40 fps ziet en daarna op 50, zie je het verschil.

Echter als je een film op 25fps (non interlaced) ziet er prima uit. Mocht je toevallig dezelfde film op 50Fps hebben dan merk je inderdaad een verschil. Toch is die van 25fps (de meeste films in de bioscoop zijn dit ?) prima te bekijken.
25fps (de meeste films in de bioscoop zijn dit ?
24fps zelfs :)

Maar veel mensen willen eigenlijk daar wel van af.. 50fps (volledige frames) of zelfs 100.. ook voor film (en gezien de opruk van digitale cameras, is dat technisch best mogelijk).
Ik heb ff wat rond gezocht en dit is het eerste duidelijke artikel wat ik er over vond. Hoe betrouwbaar wikipedia is, ga ik het niet over hebben. Maar hier is ie dan:

bron

en nog 1

edit: nog een linkje erbij

[Reactie gewijzigd door Kinnie op 7 juni 2010 15:04]

zoals ik al zei ... acceptabel :Y)
Als jij nou eens "vsync" zou gebruiken in je games dan loopt het al stukken beter

en heeft een film een constante frame rate en niet zoals bij een zware game dat het van 40 tot 60 heen en weer gaat.
25fps stable zou mischien net kunnen maar 30 is gewoon net wat fijner vooral voor shooters ik durf te wedde dat ik het verschil wel merk tussen 25 - 30.
Ik merk het verschil tot aan de 60 fps ofzo, daarboven zie ik het niet meer. En dan heb ik het niet over een scherm met 60hz refresh rate, waardoor automatisch alle frames boven die 60 fps niet meer weergegeven worden...
Daarom heeft dit ding ook een refresh rate van 120hz, zodat je er, mits genoeg computing power, nog 60 fps 3d beelden op weer kunt geven. Met nieuwe games zal je dat niet gaan lukken (120 fps op een laptop? misschien als je UT2004 speelt...), maar voor een blu-ray lijkt het me zo vreemd niet.
Verschil ziet een getraint oog wel degelijk hoor; hoe hoger hoe beter.. Gemiddeld oog ziet 't niet meer bij 60/70 maar er zijn mensen die veel hoger ook gewoon verschillen zien of claimen te zien.
Inderdaad... *claimen* te zien. Je zet een hogere framerate in een hoek van het beeld en geeks die een punt willen bewijzen gaan claimen dat ze het zien. Net zoals die mensen die beweren het verschil te horen tussen audio codecs op 320kbit...
Het verschil tussen 128 en 192 kbps MP3 kan ik er vaak nog wel uit halen, ja, maar hoger dan dat eigenlijk niet meer - enkele uitzonderingen daargelaten.

Ik denk dat dat ook het hele punt is. Er zullen echt wel filmpjes te vinden zijn waar je dat verschil wél in ziet, net als dat er bepaalde muziek is waarmee je het verschil nog wél hoort. Maar dat zijn dan uitzonderingen, afgespeeld op high-end apparatuur voor mensen die weten waar ze op moeten letten om het verschil te merken.
Het visuele systeem werkt helemaal niet met zoiets als frames, dus die vergelijking is sowieso lastig te maken. De 'framerate' van je ogen is volledig afhankelijk van de omstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan de volgende situatie: in een volledig verlichte ruimte druk je voor een paar milliseconden het licht even weg. De meeste mensen zal dat niet heel erg opvallen. Maar de omgekeerde situatie: in een donkere ruimte zet je heel even het licht aan. Iedereen merkt dat. Een TL-buis zien de meeste mensen niet knipperen, en een flits van een camera ziet iedereen. Als het menselijk oog een of andere vaste framerate, vergelijkbaar met het verversen van een beeldscherm, zou hebben dan zou dat verschil niet merkbaar moeten zijn, maar toch is er verschil.

Je kan nog wel meer zeggen over de manier waarop hersenen beweging herkennen. Zo kan ik een stilstaand beeld verzinnen waarin jij toch beweging ziet (denk aan allerlei illusies). Ik kan echter ook een animatie verzinnen die zo snel is dat het lijkt alsof het stil staat (denk bijvoorbeeld aan de flitsshow van TL-buizen die jij waarschijnlijk toch meer als continu licht beschouwd).
3d film op een 15,6 inch scherm?

dat moet een ervaring zijn zeg! :+
lol
"Het is net alsof ik ECHT in een postzegel zit!"
Helaas... Lees nu zojuist de reolsutie....

http://www.engadget.com/2...-play-blu-ray-3d-content/

1366 x 768 pixels 8)7
HDMI output misschien? Ik hoef op zo'n klein scherm toch geen blu-ray te kijken, maar vind het wel leuk als ik mijn "blu-ray" speler mee kan nemen en kan aansluiten op elke HDTV/Beamer.

Alleen wel weer jammer van de 3D-blu-ray, want dan moet je ook zo'n TV hebben...
Schitterend dat dit zelfs op notebooks al beschikbaar begint te worden ....

[ironic] gelukkig hebben we al genoeg content als je gaming niet meetelt [/ironic]

Hopelijk komt er snel verandering in de content ... de techniek begint in ieder geval al goed gebruikt te worden ... 3D op TV, monitor, bluray, camera's etc etc ...
Ik denk dat je met de GTS350M er wel wat beters uit kan persen dan 25 fps, dat is wel te hopen als je de specs zo ziet.

Daarnaast: het verschil tussen 25fps en 60fps is goed te zien; immers moet hiervoor elk beeld dat het oog opvangt vloeiend zijn. Voor de geinteresseerden, meer info vind je hier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Framerate
Helaas, de gts350m is langzamer als de eerdere 3d laptops met een gtx260/gts360 waar men het eerder over had, en die stuurde niet meer dan 25fps uit in 3d. Je moet je verwachtingen iets bijstellen, lijkt me!
Nintendo komt toch binnenkort met een nieuwe handheld met 3D zonder bril. Er vanuit gaande dat dit weer een succes nummertje wordt voor Nintendo, zal de consument snel doorkrijgen dat 3D ook zonder bril mogelijk is. De wil om dan toch zo'n brilletje op te zetten zal snel afnemen waardoor er vanzelf een push ontstaat om schermen zonder bril op de markt te brengen.
Zal wel meevallen - met een handheld heb je één groot nadeel niet dat je met een TV wél hebt - je zit er altijd recht voor. Op die manier kun je met een vergelijkbaar systeem als dat van Philips volstaan - omdat je er veilig van uit kan gaan dat de gebruiker gewoon recht voor dat scherm zit.
Met een TV heb je dat veel minder. Zet maar gewoon een driezitsbank voor de TV, en iedere kijker zit onder een andere hoek naar dat scherm te kijken. Ik zie je dat met een DS nog niet doen.
Waarom hebben ze die usb dradenzooi niet in de behuizing weggewerkt?
Het is toch een 3d notebook?
Wat moet je dan nog met een losse ontvanger?
Een beetje een goedkope oplossing. Dat die bril draadloos is is wel mooi.
Ik zie nergens informatie over de beschikbare resolutie van deze nieuwe laptop.

De resolutie is toch wel een van de belangrijkste elementen van een blu-ray film, gezien blu-ray discs voor 1080 pixels zijn gemaakt.

Als deze laptop niet FULL HD is, dan is het zeker niet de moeite waard om hem aan te schaffen.
Ik snap alleen nog niet helemaal waarom je BR-films zou willen kijken op een piepklein laptopscherm :?
De Asus g51j 3d heeft een snellere gtx260 dan deze gts350 en draait geen enkele game vloeiend op 3d. Leuk dat je dus films kan kijken in 3dmodus, maar voor 3d gamen is een gtx480 een betere en natuurlijk veel duurdere keus. Ik zie geen heil in het 3dgamen op een notebook. Ik ben al blij als ik een game mooi weer kan geven op mn gts360 zonder 3d...
aldus een g51jx eigenaar (niet de 3d versie)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True