Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Crytek Frankfurt neemt de ontwikkeling van Codename: Kingdoms over. Tot voor kort werkte de afdeling in Boedapest aan de Kinect-titel, maar Microsoft zou hebben verzocht om de verandering. Crytek Boedapest gaat werken aan tablet-games.

Website Gamasutra meldt op basis van een anonieme bron dat de Duitse ontwikkelaar negen werknemers heeft ontslagen en nog tot 35 werknemers gaat ontslaan bij zijn studio in Boedapest. Aanleiding van de ontslagen zou een plotseling verzoek van uitgever Microsoft Game Studios zijn om de ontwikkeling van het spel Codename: Kingdoms te verplaatsen naar Cryteks hoofdkwartier in Frankfurt. Het spel verschijnt exclusief voor de Xbox 360 en laat gamers vechten met behulp van de bewegingssensor Kinect.

Crytek Boedapest zal volgens de bron spellen voor tablets gaan ontwikkelen. Mogelijk gaat Crytek hiermee concurrent Epic Games achterna, dat succes had met het spel Infinity Blade op de iPhone en iPad. De titel draait op een aangepaste Unreal Engine 3. Bij navraag door Gamasutra wilde studiobaas Avni Yerli alleen bevestigen dat de vestiging in Boedapest een 'nieuwe richting en focus' krijgt. Crytek Boedapest was eerder verantwoordelijk voor Crysis: Warhead.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Van wat ik gehoord heb en op andere sites heb gelezen is dit een Melee action game met kinect support. Zoiets als Forza4 waar je kinect kunt gebruiken voor head tracking of als race stuur.

En omdat Kingdoms blijkbaar in first person mode is zal je waarschijnlijk de mogelijkheid hebben om kinect te gebruiken bij het besturen van je wapen of in minigames E3 zal het wel laten zien. En naar mijn gevoel was dit waarschijnlijk de C team of zo wat nog in leven werd gehouden door het geld wat microsoft leverde. Maar microsoft vond de resultaten waarschijnlijk tegen vallen en wou dat het naar de A team in frankfurt gaat het is wel een product waar zij voor betalen dus geef ze eens ongelijk. Zelfde is wat gebeurde bij ensemble zij waren bezig met een halo mmo wat maar niet prototype deadlines haalde en microsoft het vertrouwen verloor en ze maar op Halo Wars zetten ensemble is een RTS studio is ook waarschijnlijk het enigste wat ze kunnen. Na halo wars heeft MS ze maar de kop afgehakt van het geld bloedende studio(klinkt grof maar zo gaat dat nou eenmaal). Maar ze hebben daarna wel geholpen Robot entertainment te maken wat weer bestaat uit oude mensen van ensemble. En ze op weg geholpen door ze AOE online te geven wat nu naar gas powered games is gegaan.

Het is een wonder dat Rare nog niet is opgedoekt omdat zij pas echt niet competent zijn onder microsoft maar die 375 miljoen willen ze er eerst uithalen. Van wat ik gehoord heb was rare van plan een nog kuttere versie van banjo uit te brengen maar goed dat Ms daar geen groen licht aan heeft gegeven. Vraag me af hoe bungie onder activision gaat presteren. Jammer dat ze dit jaar niet op de E3 staan. De games industrie gevaarlijk tak maar wel spannend om in te werken wil er zelf ook in als toekomstige programeur maar ben blij dat ik Informatica(HBO) doe en niet game design heb ik altijd iets om op terug te vallen jammer dat de games industrie laagst betalende tak is voor een programeur .
Wat Rare betreft, daarvan weet ik dat er heel veel mensen weg zijn gegaan na de eerste Perfect Dark, die zijn toen Free Radical begonnen en dan is het enige wat eigenlijk overblijft de naam van de studio en wat licenties op IPs. Jammer maar helaas. TimeSplitters leek qua opzet van multiplayer en challenges ook veel op Perfect Dark en daarom vonden veel mensen ze ook goed. Ik ken tegenwoordig geen enkele game die zo veel wapens en custimization in de multiplayer heeft als die games.

Ik denk dat Microsoft bij de eigen studiios wat meer leiding moet neer zetten, mensen die de visie van de man met de beurs daar representeren om de kwaliteit op pijl te houden.
40+ werknemers ontslagen alleen omdat t eigenlijk alleen om een wisseling van de wacht gaat? Op basis hiervan zal dat echt niet gebeuren want t lijkt me dat ze die dan juist weer nodig hebben bij Crytek Frankfurt. Nogal dubieus dit. En totaal niet logisch.

[Reactie gewijzigd door Nokian95dude op 8 mei 2011 15:57]

Niet logisch?

Distance Frankfurt - Budapest: http://www.mapcrow.info/D...t_GM_and_Budapest_HU.html

628.67 km...

Dat is een flinke afstand, en niet iets wat je dagelijks zult gaan overbruggen om naar je werk te komen. De werknemers zullen waarschijnlijk niet gedwongen ontslagen worden per se, maar aanvankelijk aangeboden worden om hun functie of een soortgelijke voort te zetten in Frankfurt, maar de kans zal niet heel erg groot zijn dat het aantal welk zal besluiten te emigreren, familie en vrienden achterlaat, hoog zal zijn.

Is natuurlijk jammer voor die mensen, en voor de industrie en sich, maar Microsoft zal er wel zijn redenen voor gehad hebben om tot dit verzoek te komen.
Omdat tablet games veel kleinere productie teams zijn en dus in bepaalde taken overschot is.
hmmmm, zou wel wat zijn dat crytek en epic met elkaar vechten om de lead developer van MS te worden.
Ik zou dat juist liever niet zien. Microsoft heeft de gave om geweldige studio's helemaal kapot te maken en op de fles te laten gaan. Ik denk overigens niet dat ze dat bewust doen.

Voorbeelden:
- Terminal Reality
- Ensemble Studios
Kweenie maar TRi bestaat volgens mij nog hoor. Fasa studios aan de andere kant niet meer. >:/

Heb alleen maar een xbox en een pc maar ik moet toegeven, die geweldige stroom van goede exclusives die ze rond 2006 hadden, daar is niets meer van over.
Ze hebben al hun top studio's vermoord of weg gejaagd. Xbl is een verstikkend platform geworden waar developers zoals epic en valve een hekel aan hebben gekregen. Elke E3 draait alleen nog maar om poep zoals facebook, twitter, kinect, avatars, overpriced dlc, film diensten die we nooit zien, etc. Het kinect aanbod waar we zogenaamd enthousiast over moeten zijn is lachwekkend slecht. Ze hebben helemaal geen interne games meer in ontwikkeling en het externe exclusive aanbod is op twee vingers te tellen. Voor zover ik weet is dit het eerste nieuwe IP dat ze in jaren aankondigen. En voor de rest welke exclusive moet mij terug naar de 360 brengen? GoW3? Thats it?

Ik vrees dat met het vertrek van de mensen (J allard, Peter moore, etc.) die de xbox een goed platform hebben gemaakt het niets meer is geworden dan een lege belofte, die nergens heen wordt geduwd door 'suits' die geilen op casual stokpaardjes en zonder enige reŽle visie.
Hun visie is heel re-eel.
Een markt aanboren die 10voud of meer groter is waar budged voldoende zijn van 1 tot 5mil.
Tegen die 5 to 100mil games voor veel kleinere markt.
Tja als je niet tot die markt behoord dan wordt je dus minder bediend.
Nintendo is daarmee met de wii groot me geworden.
Zonder uitgebreide concurerende online dienst.

Nintendo leverd het bewijs van die markt en Sony en MS volgen.
Hun visie is heel re-eel.
Een markt aanboren die 10voud of meer groter is waar budged voldoende zijn van 1 tot 5mil.
Tegen die 5 to 100mil games voor veel kleinere markt.
Tja als je niet tot die markt behoord dan wordt je dus minder bediend.
Enige probleem aan deze visie is dat het zichzelf onderuit werkt.
Mensen zijn een bepaalde kwaliteit gewent van een bepaalde uitgever en/of ontwikkelaar. Als je een te klein budget geeft voor een game maar deze wel steeds groots aankondigt dan zorg je ervoor dat je door jezelf naar de kloten gaat.
Dan is het beter om een groter budget te nemen waarbij je zeker weet dat het spel goed is en voldoet aan de -voornamelijk door het eigen bedrijf- gestelde verwachtingen dan dat je je eigen reputatie naar de maan helpt.
Ik vond de meest recente Medal Of Honor ook niet echt interessant (hou wel van FPS / warfare fps), terwijl EA deed alsof het een meesterwerk was.
Nintendo is daarmee met de wii groot me geworden.
Nintendo is met de GameBoy groot geworden, wie heeft er vroeger niet een gehad of niet iemand gekend die er een had?
De Wii is helemaal niet zo'n 'succes' als wat men (blijkbaar) denkt. Volgens mij stond dat zelfs in een artikel hier op Tweakers, waar een Japanse CEO van het bedrijf eindelijk zijn onderdrukte mening mocht geven van de baas omdat de cijfers hetzelfde zeiden.
Nintendo leverd het bewijs van die markt en Sony en MS volgen.
Het PSN is gratis, ook al ligt het nu plat, en M$ gaat echt niet een van de weinige constante inkomstenbronnen van de XBOX opgeven, daar zijn ze te kapitalistisch voor. (veel common sense en een klein beetje bedrijfsinzicht)
Waar slaat je 'argument' op? Heb je huidige ontwikkelingen om het te ondersteunen?
De Wii is helemaal niet zo'n 'succes' als wat men (blijkbaar) denkt.
Je maakt een grapje toch?
Nintendo heeft net zoveel consoles verkocht als MS en SOny bij elkaar deze generatie.
En vanaf dag 1 met winst.

Als dat niet als succes gezien mag worden, dan weet ik het ook niet meer.
Waar slaat je 'argument' op? Heb je huidige ontwikkelingen om het te ondersteunen?
Hij heeft wel degelijk gelijk. Waar hij op doelt is dat Nintendo met succes een gigantische nieuwe markt heeft aangeboord. En MS en Sony azen nu ook op een deel van deze taart. Dat is wel te zien aan de recente release van Move en Kinect.
Dan is het beter om een groter budget te nemen waarbij je zeker weet dat het spel goed is en voldoet aan de -voornamelijk door het eigen bedrijf- gestelde verwachtingen dan dat je je eigen reputatie naar de maan helpt.
Een groot budget is absoluut geen garantie voor een goede game net zoals een klein budget niet automatisch wil zeggen dat de game niet goed is. Er zijn talloze voorbeelden waarbij dit niet het geval is.

[Reactie gewijzigd door ocmerius op 9 mei 2011 10:37]

Ben het helemaal mee eens, je hoort steeds van developers dat Microsoft zo'n rotbedrijf is om zaken mee te doen, en indie studios worden al helemaal door ze opgelicht.
Ben om die reden helemaal klaar met Microsoft want eerst maken ze een goed product wat iedereen gaat gebruiken, vervolgens worden ze inhalig en word het product steeds slechter en die cycle herhaalt zich steeds.
Ik trap er in ieder geval niet meer in en koop bij de volgende generatie consoles geen Microsoft meer (en gebruik ook al geen Windows meer, alleen om games te spelen en zelfs mijn eigen games compilen doe ik nu onder Wine).
Nagel, kop. Het succes van de x360 steunt tegenwoordig volledig op marketing, wat onlangs nog bewezen is door de onbegrijpelijk goede verkoop van Kinect terwijl er niet eens goede games voor te krijgen zijn. En het ziet er niet naar uit dat daar in de nabije toekomst verandering in zal komen, want in alle aangekondigde Kinect games is de gameplay grotendeels geautomatiseerd. De term "core game" is door Microsoft omgetoverd tot "een game met een volwassen thema", en daar ben ik als core gamer alles behalve blij mee. Ik verwachte veel van Codename Kingdoms, maar nu ik weet dat het een Kinect "core game" wordt is mijn enthousiasme gedaald tot onder het nulpunt.
Ik zou dat juist liever niet zien. Microsoft heeft de gave om geweldige studio's helemaal kapot te maken en op de fles te laten gaan. Ik denk overigens niet dat ze dat bewust doen.

Voorbeelden:
- Terminal Reality
- Ensemble Studios
Terminal Reality bestaat nog steeds, maar is niet alleen verbonden of opgekocht door Microsoft. TRI is nog steeds onafhankelijk. Weliswaar opgericht door een voormalige MS medewerker en ze maken ook wel spellen voor MS. Maar TRI is het meest bekend om de Infernal engine en de BloodRayne reeks. En BloodRayne 1 en 2 werden uitgegeven door Majesco.
Ensemble Studios was opgekocht door Microsoft en dus onderdeel van MS. Daarom kon MS de deuren ook sluiten, wat trouwens een domme zet is naar mijn mening.
age of empires was echt een topgame. Ik geef ze vooralsnog hoop.

Maar hoe zit dat met de invloed van microsoft?
Age of Empires was van Ensemble studios (en die is er dus niet meer). EDIT: Blijkbaar heeft Microsoft een nieuwe studio gemaakt met de naam Ensemble Studios voor Age of Empires Online. Dat kan verwarring opleveren. Zoek bij interesse op Wikipedia voor meer info.

Voor zover ik weet is het bij de bovenstaande studio's fout gegaan toen Microsoft ze kocht. Dan heeft MS natuurlijk behoorlijk veel invloed.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 8 mei 2011 15:20]

Ze zijn nog wel bezig met Age of Empires Online. Een cartoonachtige online versie van AoE. De closed beta waar je op Tweakers.net trouwens nog keys voor kon winnen een hele tijd terug is nu al een open beta geworden.

De site is: http://ageofempiresonline.com/

Als je wilt kan je dus nog even een kijkje nemen. Het is welzeker een volledige age of empires game en niet een goedkope spin of of uitmelkerij! Het was erg grappig om te spelen. Zodra het uitkomt ga ik het ook zeker kopen.
Age of Empires online wordt ontwikkeld door Robot Entertainment.
http://www.robotentertainment.com/games/aoeonline

zij zijn ook degene die de oudere titels van ensemble blijven supporten, halo wars en aoe3.
GasPowered Games heeft inmiddels de ontwikkeling overgenomen:
http://www.ageofempireson...ouncements-2-24-2011.aspx
Microsoft heeft de belasting ontdoken door Ensemble op te heffen en onder een nieuwe naam opnieuw te beginnen, vervolgens werd de naam verandert. Door de vroegere successen moest Ensemble namelijk nogal veel belasting betalen.

Age Online zit ik al een halfjaar voor in de beta maar ik vind het echt een kutgame, het verkracht de Age of Empires serie en maakt het alleen maar grinden (chop down 50 trees). Ben blij dat Age of Empires 2 er nog zo goed uit ziet, want daar ben ik nog steeds niet klaar mee.
Jammer dat je dan nog niet bent begonnen met AoE III 8)7
Dus je hoeft aan Age Online nog niet te beginnen *sarcasm*

[Reactie gewijzigd door highmastdon op 8 mei 2011 21:56]

- Westwood studios met Red Alert 2......RIP
Dat is dus EA, niet Microsoft.
Is epic dan bezig met een kinect game?

Er hangt veel af van het succes van kinekt en daarom heeft Microsoft waarschijnlijk verzocht de ontwikkeling te verplaatsen naar een kundiger team. Microsoft heeft verder geloof ik niet veel invloed op wat Crytek doet.

Wat ik uiteindelijk wel interessant vind is hoe de verdeling zal zijn tussen 3rd parties die gebruik maken van de nieuwste Cry of Unreal engine. Het is natuurlijk een ongelijke strijd, aangezien Epic gebruik kan maken van bestaande contacten en contracten. Toch vraag ik me af hoeveel Crytek van de markt kan overnemen.
Als de heren in Boedapest hun zaakjes voor elkaar hadden was er waarschijnlijk geen reden geweest om het project te verplaatsen. Dus die werknemers naar Frankfurt laten verhuizen heeft geen nut, dan heb je nog steeds hetzelfde team wat aan die game werkt.
(er van uitgaande dat de prestaties niet naar wens waren natuurlijk)
Als de heren in Boedapest hun zaakjes voor elkaar hadden was er waarschijnlijk geen reden geweest om het project te verplaatsen.
Oh jawel hoor. Dat heet doodordinaire bedrijfspolitiek. Vergis je niet hoe kleine dingen als 'iemand niet mogen', of 'de cultuur niet begrijpen' verstrekkende gevolgen kunnen hebben.

It happens, and sadly, it happens a lot.
Cryengine op tablets ? :P Anyway hopelijk en waarschijnlijk levert dit leuke en mooie games op !
iPad?

Edit: Ben niet zo scherp vandaag, da's de Unreal Engine ofcourse.

[Reactie gewijzigd door jeffhuys op 8 mei 2011 17:10]

@bastiaanCM

Inderdaad, maar het zou wel leuk zijn vooral met die nieuwe tegra 3 van nVidia, kunnen ze die ook gelijk laten zweten :P.
Jammer alleen voor Kinect, hij zag er namelijk wel goed uit.
ben benieuwd wat voor games ze nog meer gaan maken voor kinect. het product is geweldig maar dan moeten er wel meer echte games voor gemaakt worden. als het net als bij de Wii blijft hangen in voornamelijk gezinsspelletjes is de meerwaarde snel minder in zijn totaliteit.
Ik wacht nog altijd op een nieuwe timesplitters. Deel 4 had heel veel potentie om een goede game te worden. Future Perfect was destijds al super.

Een deeltje 4 met de nieuwe CryEngine zie ik wel zitten, maar je hoort echt helemaal niets van de ex free radical tak.
hey, de tweede non-shooter die op de crytek engine draait. ik ben zelf zeer tevreden hoe de crytek engine werkt voor de mmorpg Aion. de graphics zijn diep in de ontwikkeling, en het spel werd gepresenteerd als de mooist grafische mmo ooit gemaakt. dat is nu nog niet helemaal waargemaakt maar in een toekomstige update (wellicht deze maand nog) word alles verbeterd.

Verder heb ik zo'n mijn twijfels over crytek op een tablet. is de grafische capaciteit van een tablet wel klaar voor zulke graphics. zoja zal ik dat graag een keer willen zien :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True