Door Bart de Water

Nieuwsposter

Crysis Warhead

Introductie

Toen in november 2007 Crysis uitkwam, was de gamersgemeenschap een vloek en een zegen rijker. De zegen was de verbluffende visuele rijkdom die Crysis op de hoogste detail-instelling de gamer voorschotelde; de vloek was dat je een supercomputer en dito voeding nodig had om het spel op die instelling te kunnen spelen. Bijna een jaar later trekken we het nanosuit weer aan en kruipen we in de huid van sergeant Michael 'Psycho' Sykes voor de uitbreiding, genaamd Crysis Warhead.

Warhead is een zogeheten stand-alone expansion: je hebt de oorspronkelijke Crysis-schijf niet nodig om het te kunnen spelen. Het spel speelt zich in dezelfde context af als het origineel, waar eerste luitenant Jake 'Nomad' Dunn de hoofdrol speelt in het gevecht tegen Noord-Koreanen en buitenaardse wezens. Psycho's avontuur speelt zich in Warhead aan de andere kant van het eiland af, waar een zekere kolonel Lee van het Korean People's Army een container van het eiland probeert te halen. Deze mysterieuze container kan niet alleen rekenen op de aandacht van de Amerikanen, ook de aliens zijn erin geïnteresseerd.

Crysis Warhead screenshot

Het gebrek aan een inhoudelijke inleiding bij start van het spel zal bij nieuwe spelers enige verwarring veroorzaken. Warhead begint net nadat een vtol die jou en je medesoldaten had geëvacueerd, is neergestort. Terwijl je bezig bent een veilige plek te zoeken, blaast een elektromagnetische puls je van je sokken. Je ziet een KPA-helikopter opstijgen met de container terwijl je nanosuit weer opstart. Als je om je heen kijkt, zie je ijs en sneeuw liggen. Crysis-veteranen zullen dan al weten hoe laat het is: de aliens zijn er ook. Een serie flashbacks uit Crysis onderbreekt het gesprek tussen Psycho en zijn leidinggevende, die hem op weg stuurt om te assisteren bij een bombardement. Een van de piloten die hierbij betrokken is, blijkt een oude bekende van Psycho te zijn.