Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Chinese internetgigant beperkt gametijd van kinderen bij League of Legends-kloon

Door , 62 reacties

De Chinese eigenaar van de game League of Legends, Tencent, gaat de tijd die Chinese kinderen dagelijks kunnen doorbrengen met de game King of Glory beperken. De Chinese internetgigant wil hiermee voorkomen dat kinderen verslaafd raken aan deze kloon van League of Legends.

Volgens de nieuwe regels mogen kinderen van onder de twaalf jaar oud de moba King of Glory slechts één uur per dag spelen. Daarnaast mag deze groep na negen uur 's avonds helemaal niet meer inloggen. Kinderen van twaalf jaar en ouder mogen dagelijks maximaal twee uur met King of Glory doorbrengen.

Als deze limiet van twee uur wordt overschreden, worden de gamers 'spontaan gedwongen offline te gaan'. Dat meldt de website Ecns. Of dat betekent dat een game abrupt wordt afgebroken, of dat de kinderen hun speelsessie nog wel kunnen afronden maar dat de mogelijkheid tot het starten van nieuwe games wordt afgesloten, is onduidelijk. De maatregelen worden dinsdag ingevoerd.

Daarnaast zou een medewerkers van Tencent hebben gezegd dat ouders in realtime toezicht kunnen houden op hun kinderen en een sessie van King of Glory onmiddellijk kunnen afsluiten via een registratie op een speciale toezichtswebsite. Tencent gaat ook de hoeveelheid geld die kinderen aan in-game items kunnen besteden inperken.

Deze zet komt na brede kritiek over de negatieve effecten die de game kan hebben op kinderen. Vele kinderen zouden al verslaafd zijn aan King of Glory. Zo zou een elfjarige gamer omgerekend al bijna 5000 euro hebben uitgegeven aan de in-game items en een andere twaalfjarige zou al bijna 5.200 euro hebben gespendeerd.

King of Glory is een van de populairste games in China; miljoenen gebruikers zijn dagelijks actief. De Game is een kloon van de populaire moba League of Legends. King of Glory heeft meer dan 200 miljoen geregistreerde gebruikers waarvan de helft uit jongeren zou bestaan. Tencent is de eigenaar van Riot Games, de ontwikkelaar van League of Legends.

In 2010 heeft de Chinese overheid een wet ingevoerd die gamesverslaving moet tegengaan. Volgens deze wet moeten ontwikkelaars maatregelen nemen om verslaving onder gamende kinderen tegen te gaan en moeten gamers zich met hun echte naam registreren. Tencent zei toen al zich hier aan te zullen houden. Ook moeten gamemakers technieken ontwikkelen die de speeltijd beperken, al schrijft de wet niet voor hoeveel uur per dag gamers mogen spelen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

03-07-2017 • 17:50

62 Linkedin Google+

Reacties (62)

Wijzig sortering
Ik vind de titel van dit bericht nogal misleidend. Het doet zo overkomen dat het over over de game 'League of Legends' gaat, terwijl deze over de game 'King of Glory' gaat. Ik weet heus wel dat jullie League in de titel zetten, omdat deze titel bekender is en waarschijnlijk meer bezoekers zal trekken, maar ik vind het toch ook behoorlijk misleidend en zo valt het dan ook niet zo goed bij mij.. Tuurlijk, er zijn mensen die zullen reageren 'wat boeit dat nou?', maar sommige mensen boeit dat wel. De titel is namelijk gewoon fout, en misschien bewust misleidend... en dat is niet goed. Voordat ik boze mensen onder deze reactie krijg: ik deel ook maar gewoon mijn mening. Niemand hoeft het hier mee eens te zijn, en misschien is er nog wel een goede reden voor ook.. wie zal het zeggen 8)7
Het woord "kloon" hoort er achter te staan in de titel.
Ja, omdat de titel zojuist is aangepast 8)7
Edit: whoops verkeerd gelezen, sorry. Ik dacht dat je me corrigeerde, is niet zo... ik verwacht te veel aanvallende reacties denk ik

[Reactie gewijzigd door Jofairden op 3 juli 2017 21:54]

Helemaal mee eens! Zie mijn reactie hieronder :P. Dit schiet mij ook in het verkeerde keelgat.
Gebeurt de laatste tijd wel vaker bij Tweakers zo heb ik het gevoel, zie er ook vaker reacties over terug komen met +2/3, en dat is natuurlijk ook niet voor niets.
Ik dacht ook ff dat het ging om League of Legends. Ik werd wel ff blij want ik irriteer me ook mateloos aan die klote kleine kinders die ook League of Legends spelen..
En dan staat er zelfs nog eigenaar van
Dat klopt toch gewoon?
Journalistiek en tweakers. Kies er eentje.
is leage of legends nit weer een dota cloon? en heeft de gehele categorie niet gewoon de naam MOBA?
Ja dat klopt. Echter bekijk de afbeelding in het artikel eens, als je dat naast een screenshot van LoL houdt dan zie je dat het grafisch ook grotendeels een kopie is.
Wanneer je artikelkop feitelijk onjuist is weet je dat je clickbait te ver gaat heren...
Zitten jullie zo verlegen om clicks? Nee toch? Dit siert tweakers niet bepaald als nieuwsbron.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 3 juli 2017 18:34]

Advocaat van de duivel-modus: de titel is niet feitelijk onjuist. Het is volledig waar dat de eigenaar van League, die Chinees is, de gametijd voor kinderen beperkt. Weliswaar niet in League zelf, maar dat maakt de titel 'slechts' misleidend, niet feitelijk onjuist.
Door LoL te benoemen benoemen ze expliciet het spel dat wij kennen als LoL, er had kloon achter moeten staan, een toevoeging die nu ook stilletjes gedaan is.
Slecht geschreven artikel, een aantal termen lopen door elkaar. Titel is misleidend. Ik begrijp de kern maar journalistiek geen topper; was in de veronderstelling dat de gametijd van LoL werd beperkt. Echter, de gametijd van de kloon wordt beperkt en Tencent is eigenaar van Riot. Hoezo wordt het überhaupt een kloon genoemd terwijl zij de rechten van het ip bezitten? Alles voor de hits.
Hoezo wordt het überhaupt een kloon genoemd terwijl zij de rechten van het ip bezitten?
Alleen omdat zij de IP bezitten wil natuurlijk niet zeggen dat het geen kloon kan zijn. De term kloon zegt niets over eventuele IP-schending.

Eens met de rest.

[Reactie gewijzigd door lilmonkey op 3 juli 2017 19:43]

Hoezo wordt het überhaupt een kloon genoemd terwijl zij de rechten van het ip bezitten? Alles voor de hits.
De kennis en interesse van de Tweaker wordt met deze titel inderdaad imho tekort gedaan, of het moet voor de hits zijn. Wat mij betreft kon er ipv "League of Legends-kloon" gewoon "moba game" staan, of "King of Glory".
On-topic: misschien draconische wet, maar uiteindelijk toch wel goed voor de kids. Die kunnen hierdoor hopelijk ook gewoon in real life met elkaar gaan spelen (en hopelijk niet door gamen op een smartphone).
Hoe kan een kind in godsnaam nou 5000 euro uitgeven? Iemand faciliteert dat door dat geld beschikbaar te stellen en diegene is schuldig. Lekkere ouders heb je dan...
Creditcard pakken van de ouders die er pas aan het einde van de maand achterkomen als de rekening op de mat valt.
Maar dan ben je als ouder verkeerd bezig. Zo'n kind moet gewoon niet bij een creditcard kunnen komen.
Vrij simpel, dat doen ze niet. Game-platforms (iTunes, consoles, steam, origin, etc) werken tegenwoordig met wallets. Deze zijn gekoppeld aan cc's (in "het westen"), alipay, wechat (china), paypal, andere mobile payment methods of je bankrekening direct. Wechat btw is ook direct gekoppeld aan een rekening.

Nu kan men zeggen: blokker de betaalmethode in de wallet. Dat kan (niet altijd, maar bij de meesten). Voor je iPad lastig, je wechat op je mobiel device in China niet te doen. Want je kind koopt er ook zijn water mee, dumplings, snoepjes etc. Dat word met wechat op je gsm afgerekend, niet met cash.

De laatste jaren zijn er meerdere berichten geweest die precies over dit probleem gingen. Dat ligt aan de manier hoe spellen tegenwoordig aangeboden worden: met in-game aankopen. En in de loop der jaren zijn deze in game aankopen voor de meeste mensen gelukkig duidelijk als zulke te herkennen en worden de meeste kinderen door hun ouders hiervoor gesensibiliseerd. Maar een kind van 10 zal dat niet per se begrijpen/herkennen gezien de real cash aankopen some niet heel verschillend zijn met gamecash aankopen. En in de heetst van de strijd (oh nee, nog 3 secondes voordat megabattlestar mij aanvalt) is een snelle „ik kijk niet goed click“ gedaan. Plus dat ouders niet altijd weten dat „magic rainbow pony farm“ (geen idee of dit bestaat) voor je 8 jarige in game aankopen heeft.
Ook zijn er in game reclames voor andere games met in-game aankopen die geinstalleerd kunnen worden.

Het punt daarin is dat de industry bewust games maakt die je het gevoel geven (ook als volwassene) dat je de in-game aankoop nodig hebt. En dat minderjarigen hierin niet voldoende beschermd worden tegen ongewenste uitgaves.
En gezien wij het wiel der tijd niet terug gaan draaien en in-game aankopen, season pass, dlc de inkomstbronnen zijn van de industry, zullen er ook in de toekomst gevallen als deze voorkomen.
Want het concept: “je hebt op akkoord geklikt, maar eigenlijk is dat geen bewijs dat je een volwassene bent of een volwassene dit goedkeurt” geld voor alles binnen e-commerce.
Alleen probeert een online aanbieder als „Gaafblauw“ je niet items te verkopen voor verdiend speel geld of echt geld. Het is altijd echtgeld. Of een poker/goksite. Je moet echt apart inloggen in je wallet en een transactie uitvoeren om geld toe te voegen. Dat gaat niet met alleen 1 klik. Met games is het andersom. En dat mag.
Ergo: vechten voor het beschermen van het recht van de zwakken.

(edit typo)

[Reactie gewijzigd door mperez op 4 juli 2017 09:26]

Ah zo had ik het niet gezien. Als het daar inderdaad zo is dat alles via zo'n online wallet gaat snap ik dat je daar slecht toezicht op kan houden als ouder.

Maar toch dat geld moet een keer in die wallet komen lijkt mij? Als je als ouder instelt dat deze automatisch word bijgevuld dan is dat wachten op problemen bij kinderen.
Pressies, en als dat wel gebeurd moet de ouder(s) de kind straffen en NIET de overheid.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 3 juli 2017 20:39]

Wist je dat China 1.1 miljoen miljonairs heeft en 609 miljardairs!
5000? kledinggeld of zakgeld voor een week? of even niet gaat stappen en uiteten. :P
Vraag me dan weer af waarom dit zo prominent aanwezig is in China dus, maar niet in andere landen?
Aangezien het volgens de wet in China moet. Als gamemaker wil je eigenlijk juist dat mensen zoveel mogelijk tijd besteden aan je game, zo vang je tenminste meer geld.
Waarschijnlijk omdat daar deze game het meest bekends is. Ik had er echter nog nooit van gehoord, ben dan ook niet thuis in het MOBA/DOTA games of in het algemeen geen triple a games
Het is een kloon van League of Legendes die alleen voor de Chinese markt gemaakt is.
sinds ik dota ben gaan spelen heb ik lol niet meer aangeraakt, i ben praktisch alles vergeten ook hoe t de interface eruitzag haha
"In 2010 heeft de Chinese overheid een wet ingevoerd die gamesverslaving moet tegengaan."
Vraag me dan weer af waarom dit zo prominent aanwezig is in China dus, maar niet in andere landen?
Wees blij dat dit (nog) niet hier is, zou leuk wezen als de staat/overheid gaat zeggen hoe lang een kind een spel mag spellen en ga maar zo door, dat horen de ouders te zeggen/regelen en NIET de overheid.
Ik doelde meer op het feit dat de kinderen daar zo ontzettend veel gamen? Of ligt dat nou aan mij
Ow sorry ok, dit is overal zo, zolang ouders geen standaard neer zetten hoe lang hun kind mag gamen, zal de kind niet snel stoppen met het spellen van de spellen, en zal hij/zij erg veel uren de spel spellen.
Ik vraag me wel af hoe ze willen gaan realiseren / verifiëren dat de leeftijd juist is en dat die dan niet gewoon met een leeftijd van 20 worden aangemeld. Want anders heeft dit nog steeds geen nut.

Ik bedoelde ook realiseren, want het bedrijf moet toch realiseren dat de leeftijd alleen juist kan worden ingevuld toch? Maar ik heb het toch even aangepast, dat sommigen dit beter zullen snappen.

[Reactie gewijzigd door Jantje2000 op 3 juli 2017 19:40]

Je online anders voordoen dan je in werkelijkheid bent, zal in China hoogstwaarschijnlijk wel streng verboden zijn.
Dat is in de meeste landen zo, identiteitsfraude enzo.
Toen ik in China was en een account op Chinese lol invulde moest ik een BSN hebben.

Kan alsnog fake, ik had ook van iemand anders, maar als jij kinderen zo aan digitaal ouderlijk gezag onttrekt weten ze wel wie je bent
Volgens mij bedoel je verifiëren ;)
Beetje clickbait gevoel..
clickbait.... f twweakers

guru3d wordt volgens mij rerun door 1 persoon en zijn site heeft tegenwoordig beter tech nieuws als clickbait tweakers die de laatse tijd met sensatie berichten komt.

[Reactie gewijzigd door stamp op 3 juli 2017 19:04]

Gezien de titel niet klopt met de tekst, hier nog een hippe term: nepnieuws!
Het is niet de Chinese eigenaar van League of Legends maar de eigenaar van de Chinese 'League of Legends'. Essentieel verschil in betekenis.
Terwijl Tencent eigenaar is van Riot Games?
Maar goed, de titel had wel anders gemogen.
Vandaar ook dat ik de gametitel tussen aanhalingstekens zette.