Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Tencent wil Angry Birds-maker Rovio overnemen voor 3 miljard dollar

Door , 53 reacties

Het Chinese internet- en gamebedrijf Tencent is volgens bronnen van The Information in gesprek met Rovio Entertainment, de Finse ontwikkelaar van de Angry Birds-games. Vorig jaar lijfde het Chinese bedrijf Clash of Clans-ontwikkelaar Supercell al in, voor 8,6 miljard dollar.

The Information stelt dat Tencent de mogelijkheden voor een overname onderzoekt, maar dat er nog geen overeenstemming is bereikt. De website zegt zich te baseren op bronnen die bekend zijn met de gesprekken. Naast Tencent zouden meer bedrijven interesse hebben om Rovio over te nemen. Welke andere bedrijven dat zijn, is niet duidelijk. Het Chinese internetbedrijf heeft naar verluidt 3 miljard dollar, omgerekend zo'n 2,7 miljard euro, over voor de overname.

Vorig jaar telde Tencent  8,6 miljard dollar neer om Supercell, de maker van mobiele game Clash of Clans over te nemen. Ook is het Chinese bedrijf eigenaar van Riot Games, de ontwikkelaar van de populaire game League of Legends.

Het Chinese Tencent is een van de grootste internetbedrijven ter wereld, maar richt zich met zijn diensten vooral op China. Het bedrijf is de maker van de chatdienst WeChat, die 864 miljoen actieve gebruikers heeft. In maart investeerde het bedrijf omgerekend 1,64 miljard euro in autofabrikant Tesla.

Reacties (53)

Wijzig sortering
Ik heb ook het idee dat Angry Birds al lang niet meer zo populair is als het vroeger ooit was. Iedereen hoorde je toen over Angry Birds praten, maar in mijn naaste omgeving hebben zowel de volwassenen als de kinderen geen behoefte meer aan Angry Birds. Het concept was destijds leuk, en de instap om ermee te beginnen was ook erg laag. Als ik Rovio was zou ik de hele toko verkopen :P. Als je kijkt naar de meest populaire apps in de AppStore van Apple, of de Play Store van Google, dan komt Angry Birds hier ook niet meer in voor. Op een gegeven moment snap ik best dat mensen de Star Wars variant willen proberen omdat de nieuwe film rond diezelfde tijd uit komt, maar naar een paar keer spelen zal je er toch wel achter komen dat het concept hetzelfde is (maar de mechanics verschillen wel). Als ik op de website kijk van Rovio dan hebben ze ook nog andere games ontwikkeld waar ik nog nooit van gehoord heb (o.a. Battle Bay, Love Rocks Starring Shakira en Fruit Nibblers)

Daarnaast zijn er zoveel nieuwe games waarmee je je kan vermaken, dan is het bijna niet meer nodig om terug te gaan naar Angry Birds. Vroeger waren ook games zoals o.a. Doodle Jump erg populair, maar ook deze zie ik nooit meer iemand spelen.

Als je tegenwoordig kijkt dan zie je toch dat Pokemon Go, Candy Crush, Clash of Clans (en de varianten hiervan) toch wel heel populair zijn. En in mijn omgeving zie je toch steeds meer mensen ook games spelen zoals The Walking Dead. Als je dan een uur in de trein moet zitten is het spelen van zo'n spel niet verkeerd. Natuurlijk staan de ontwikkelingen ook niet stil, want "binnenkort" kan je al games zoals "Albion Online" (top down MMO dat lijkt op het concept van RuneScape) spelen op je Computer, Tablet en Telefoon. Link van Albion Online van het forum: [MMORPG] Albion Online [Full loot PvP]

Uiteindelijk krijg je ook steeds meer mogelijkheden om games op andere manieren te spelen. Je had natuurlijk altijd al de "klassieke" Nintendo DS, en tegenwoordig heb je dan de Nintendo Switch. Als je op een gegeven moment zat wordt van de games uit de Play Stores (waar ook genoeg troep op staat) dan is het wel fijn om een keer Mario Kart te kunnen spelen op de Switch. Persoonlijk vlieg ik toch sneller achter de computer om een game te doen, dan dat ik een uur een game op mijn telefoon of tablet zou gaan spelen. Helaas vindt ik de Switch nog te duur, maar zo'n soort oplossing zou mij zeker wel liggen.

[Reactie gewijzigd door Diigii op 16 juni 2017 09:47]

Als ik Rovio was zou ik de hele toko verkopen
Ze hadden 741 milljoen dollar winst het afgelopen jaar. Ik denk dat hun wereldwijde statistieken relevanter en interessanter zijn voor populariteits voorspellingen dan persoonlijke verhalen.

[Reactie gewijzigd door pim op 16 juni 2017 11:10]

Heb je daar een bron voor? Als ik op het internet zoek dan zie ik dat ze in 2016 een EBIT (Earnings before income taxes) van §17.5 (+) miljoen omzet hadden, en waarbij ze in 2015 een omzet verlies van §21 miljoen hadden. En wat betreft de games hebben ze een omzet van ongeveer §30 miljoen (Bron: https://venturebeat.com/2...4-to-203-million-in-2016/). Dus dan kom ik nog lang niet uit op 741 miljoen winst.

Ze hebben wel veel geld verdiend met de film (bron: http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=angrybirds.htm), maar dan kom ik nog niet uit op 741 miljoen dollar winst.
Oops! Ik zocht per ongeluk op Zynga, mijn fout. En zelfs dat bedrag was geen winst maar omzet. Dubbel fout * schaam *

[Reactie gewijzigd door pim op 16 juni 2017 11:11]

Geen probleem hoor! :). Als het wel zo was geweest dan had ik mijn hele reactie kunnen weghalen :P. Persoonlijk denk ik dat 2,7 miljard euro dan wel een hoop geld is voor een overname. Maar wellicht zien ze ook potentie in het maken van een nieuwe film. Wat ik las (uit de bron van eerder) is dat hij in 52 landen op de 1e plek stond, want natuurlijk erg netjes is. Als ze daadwerkelijk 350 miljoen hebben opgebracht met de film, en de productiekosten waren rond de 70 miljoen, dan hou je nog een hoop geld over. Maar goed, ik weet niet hoeveel de marketing en alles kost (en of dat bij de 70 miljoen productiekosten zit).
Hoewel je volledig gelijk hebt dat omzet en winst veel meer zeggen dan persoonlijke verhalen, was de winst vorig jaar wel een stuk minder dan 741 miljoen dollar.
Van hun eigen site: http://www.rovio.com/news/rovio-returns-profitable-growth
Rovio Entertainment Oy has returned to profitable growth after a highly successful 2016, which saw a record performance in the company’s Games division and a blockbuster release of The Angry Birds Movie. Gross revenue of Rovio grew by 34% to 190,3 mEUR, (142,1 mEUR in 2015). Earnings Before Interests and Taxes (EBIT) improved to 17,5 mEUR (-21,1 mEUR in 2015).
Wel leuk om te zien dat hier veel comments zijn die vertellen dat de hype al lang voorbij is, maar het bedrijf er wel voor gezorgd heeft om van een verlies, naar een best lekkere wijst te gaan. Ik gok dan Tencent daarom ook interesse heeft.

Edit: Bovenstaand bericht was al gewijzigd voordat ik m'n bericht geplaatst had.

[Reactie gewijzigd door Vihaio op 16 juni 2017 11:18]

Dat klopt! In 2015 hebben ze geen goed jaar gehad, maar in 2016 hebben ze er toch nog iets moois van kunnen maken. Ik zag zojuist een nieuwe trailer van de nieuwe Angry Birds game, en qua gameplay ziet het er totaal anders uit dan de vorige games. Dus wellicht dat dit een nieuwe doorbraak kan worden.

Ook hebben ze best veel geld opgebracht met de Angry Birds film, dus wellicht ziet Tencent wel een toekomst in het gehele plaatje van Angry Birds.

Maar dan nog kom je aan het rekenen. Stel je maakt 5 nieuwe films die ook 350 miljoen (bedrag is dan nog zonder productiekosten etc.) opbrengen, dan kom je nog niet op het bedrag van 2,7 miljard euro. Daarnaast liep de film nu behoorlijk goed (1e in 52 landen), en dat moet je ook nog maar voor 5 of 10 films kunnen volhouden.

Maar goed, ik ben ook geen expert op dat gebied :P. Dus ik ben benieuwd dat de toekomst van Rovio gaat bieden :).
Ik moet persoonlijk bekennen dat "battle bay" toch wel een van mijn favoriete titels is op dit moment. World of tanks.. maar dan met schepen. Precies de goede combinatie van strategie en gameplay die het boeiend maakt.. En korte potjes van maximaal een minuut of 2.

Het lijkt erop dat ze daar toch een leuke aanwinst te pakken hebben, ik kom heel veel Nederlandse spelers tegen.
Mensen weten het niet maar tencent is kwa omzet/winst z'n beetje de grootste speler in de industrie. Snap alleen niet waarom je zou investeren in angry birds, dat is toch wel vergaande glorie.
angry birds is meer dan een gamepje, inmiddels is er praktisch 'alles' van te koop, van tassen, pyjama, ondergoed - noem het op, er is een product met boos-vogeltje.
Uiteraard, maar die hype is inmiddels toch wel voorbij? Ik zie het eigenlijk niet zo heel veel meer in de winkels liggen.
Daar heb je gelijk in, zo kwam er niet al te lang geleden nog een angry birds film uit die het volgens mij goed heeft gedaan. Maar als de populariteit van de games inzakt, de merchandise dat ook doet denk ik dan. De kans dat angry birds de hype weer terug pakt of rovio een nieuwe hit scoort lijkt mij behoorlijk klein.
De film was populair, maar het was uiteindelijk (en ook naar mijn idee) een flop. Het heeft namelijk ook best een lage score op iMDB gekregen: http://www.imdb.com/title/tt1985949/?ref_=nv_sr_1

Opmerkelijk genoeg komt er wel een 2de in 2019.
In de film wereld staan financiŽle succesen en kwaliteit van de film compleet los van elkaar. De meest gare films kunnen een miljard omzet genereren.
Ja, dat bedoelde ik ook. Vooral omdat Angry Birds van zichzelf natuurlijk al populair is, zijn de verwachtingen gelijk al erg hoog. :)

Vaak wordt het dan ook massaal gelijk gekeken terwijl er nauwelijks of geen beoordelingen klaar over zulke films.
inmiddels is er praktisch 'alles' van te koop,
Leuk voor hun, maar de hype is toch echt voorbij. Maakt niet uit wat ze nog op de markt willen brengen...
Tencent investeert niet alleen in een succesvolle serie, maar ook in kennis op gebied van development en vooral marketing.
Maar dat is compleet geen 3 miljard waard.
Tja ... Dat is net zo veel een mening als dat het echt 3 miljard waard is. Dat is tegenwoordig al snel met tech bedrijven dat de waarde totaal niet in lijn is met wat er voor gegeven of gevraagd wordt
Je zult moeten kijken naar potentie van Rovio.

Niemand zal zomaar Miljarden weggooien (Microsoft met Nokia?)

Vaak bij overname berichten worden de slechts herkenbare onderdelen benoemd (in dit geval Anrgy birds) maar vaak zit potentie in iets heel anders.

Voorbeeld is Philips die meteen met lampen en huishoudelijke spullen.

Terwijl spinoffs en joint ventures zoals NXP, ASML ook eigenlijk PHILIPS was.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 16 juni 2017 10:39]

Als iets eenmaal ingeburgerd is, dan kan het nog letterlijk tientallen jaren geld opleveren door bijv. merchandise. Denk bijvoorbeeld aan Nijntje, Asterix en Pac-Man...

Het is hier in Finland misschien net anders (het is een fins product, en de finnen zijn er heel trots op), maar hier kun je nog echt van alles wat met Angry Birds te maken heeft vinden. Ik zie dagelijk zat kinderen in de leeftijd 3-6 jaar met Angry Birds shirts en/of rugzakken. Die geven er ook niets om dat de games over de hype heen zijn, die vinden de vogels gewoon leuk.
hier is de hype voorbij maar in china niet
Hoe loopt angry birds eigenlijk? Hoor er al jaren niks meer over.
Volgens mij is er vandaag of binnenkort een enorme update of nieuwe versie van Angry Birds.

Ik zie overal reclame voor Angry Birds Evolution. Dus het is nog steeds wel een hot item volgens mij.
Dat men reclame maakt is een teken dat de populariteit minder is dan men eigenlijk wil. ;)
Dat hoeft zeker niet, het kan ook gewoon zijn om de populariteit op peil te houden.
Marktplaats doet dit ook, 1x per jaar ofzo zie je reclames, niet omdat de populariteit daalt maar om te voorkomen dat deze zal gaan dalen.
Coca Cola is hier natuurlijk ook heel erg sterk in.
Dat is niet hoe marketing werkt. Ook al ben je nog zo populair, zonder reclame/aanwezigheid in de media nemen je verkopen af.
Dus het is nog steeds wel een hot item volgens mij.
Nee, maar ze willen wat dat je dat gelooft.
Mijn idee, de hele hype is er toch al vanaf? Hoe kunnen ze hier nu nog 3 euro per iedere chinees aan verdienen?
met 'Hypes' verdien je vaak niet eens zo heel veel geld, aangezien dat altijd een tijdelijke piek is in aandacht, en niet noodzakelijk ook daadwerkelijk een hoge winstmarge oplevert (denk aan bv de 'Pokťmon Go'-hype die Nintendo (eigenlijk Niantic) wel veel publiciteit en ook waardestijging opleverde, maar reeel gezien eigenlijk niet direkt een hoge financiele blijvende winst opleverde, alhoewel het wel voor korte tijd inderdaad records brak qua omzet, werd het kenelijk niet erg lonend geacht er werkelijk doorgaande ontwikkeling aan te besteden, het spel wordt niet erg actief verder ontwikkeld ) .

een bedrijf echter dat gedurende een lange periode een solide maar ietwat lagere omzet behoud is vaak economisch veel interessantere overnamekandidaat, juist omdat de terugverdienkans van die overnamesom veel groter is

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 16 juni 2017 09:50]

Euh er zijn meer dan 1milj. Chinezen hoor. Het totale aantal ligt dichtbij de 1milj.+ de hele Europese bevolking :)
Volgens wiki (2013 schatting) zit ik er inderdaad 361 miljoen chinezen naast, ik baseerde mij op mijn kennis van beginjaren voortgezet onderwijs toen ze het miljard net aangetikt hadden :X
Speel het nog minstens elke week een keer op mijn Nokia! :)
Als ik Rovio was zou ik de deal snel aannemen. Heb niet het gevoel dat ze eerdere successen weten te gaan halen en dat de pieken wel voorbij zijn.
Dat idee heb ik ook. Bovendien hebbn ze zelfs de betaalde versie verziekt (imo) met in game app purchases.
Vervelend is ook dat ze reclame hebben toegevoegd. Het spel stond op m'n iPad voor de kinderen, maar vanwege alle reclame (voor o.a. oorlogsspelletjes) heb ik het inmiddels weer verwijderd.
maw ik zie eigenlijk niet in waarom, Rovio is nu meer dan alleen een domme Worms clone spel en zij hebben de hype goed gebruikt om hun mark te verbreden.

Ik zie ze eerder Disney iets groots doen met de brand Angry Birds
Worms clone? Zijn ze afgestapt van hun Angry Birds games?
Je ziet toch heel veel andere Angry birds dingen, film van vorige jaar was redelijk succesvol en ze maken een vervolg, Plus al die andere domme merchandise zoals kleding en knuffels.

Angry birds is nu echt meer dan alleen de 2 euro game die je ooit in de Apple app store kon kopen .
Ja maar wat heeft het met Worms te maken? Ik snap het even niet? :S
Angry birds is een principe gewoon een worms clone in een andere jasje en vandaar die vergelijking.
Tencent is een investeringsmaatschappij, geen tech-bedrijf. Waarschijnlijk laten ze Rovio gewoon voor wat het is, en willen ze alleen de winst innen.
Zo, dat is wel wat meer dan ten cent..

:')
Iedere keer weer die grap, en iedere keer kijk ik inderdaad als :')
Iedere keer? Geen idee, hoor nu voor het eerst van het bestaan van die toko :')
http://m.telegraaf.nl/dft...r-angry-birds-maakt-winst
Een kort artikel over Rovio, tussen 2013 en 2015 begon het bedrijf verlies te lijden, nu blijkbaar weer wat winst
Wat een bedragen allemaal weer he, ongelooflijk
8,6 miljard voor clash of clans? En 3 miljard voor de maker van Angry Birds? deze bedragen slaan echt nergens op, mobiele games die gewoon in 5 jaar tijd meer 'waard' zijn dan multinationals van 50 jaar oud. Het begon allemaal met 2 miljard voor Mojang, ze moeten wel heel veel van Minecraft houden daar bij Microsoft, ik weet niet hoeveel winst ze jaarlijks maken maar hoe willen ze dat in godsnaam terug gaan verdienen.
Dat is het gevolg van globalisering. 50 jaar terug kon je het niet voorstellen dat je binnen notime de complete wereld kon veroveren en dat honderden miljoenen of zelfs miljarden mensen je producten zouden gebruiken. Oftewel, wat vroeger decennia duurde of onmogelijk was om te bereiken kan nu in een paar maanden.

De markt voor mobiele games in AziŽ is ook enorm. Ik zag complete metrostations van binnen uitgedost om nieuwe mobiele games te promoten en overal op de schermen. Meer promotie dan je hier ziet voor GTA5 oid.

Moet ook zeggen dat het game element steeds kleiner lijken te worden en het vaak meer weg heeft van een gokkast. Continu beloningen, munten/kristallen verzamelen, grindelen/levelen. Alles om het zo verslavend mogelijk te maken. Die kennis is veel waard.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*