SEGA wil Angry Birds-maker Rovio overnemen voor 706 miljoen euro

SEGA wil Angry Birds-ontwikkelaar Rovio Entertainment officieel overnemen. Dat maakten de twee bedrijven maandag bekend. Het bedrijf heeft een bod van 706 miljoen euro gedaan op de Angry Birds-maker. Rovio bevestigde afgelopen weekend al dat het in gesprek was met SEGA.

SEGA is een overeenkomst aangegaan met Rovio, bevestigen de twee bedrijven in een persbericht. SEGA heeft voornemens om alle uitstaande aandelen van Rovio over te nemen voor een bedrag van 706 miljoen euro. Rovio's raad van bestuur heeft ingestemd met dat bod. De overname moet nog worden goedgekeurd door markttoezichthouders. Naar verwachting wordt de overname in het tweede kwartaal van SEGA's boekjaar 2024 afgerond. Dat kwartaal eindigt op 30 september 2023.

Rovio was al langer in gesprek met bedrijven voor een overname. In februari kondigde Rovio aan te starten met een strategisch onderzoek en hield het niet-bindende gesprekken over een mogelijk overnamebod op aandelen van de Angry Birds-maker. Het bedrijf was eerder in gesprek met Israëlisch bedrijf Playtika, dat een bod van 683 miljoen euro deed op de Angry Birds-maker. Die gesprekken werden vorige maand echter afgeblazen. Rovio bevestigde afgelopen weekend al dat het in gesprek was met SEGA voor een mogelijke overname, hoewel er op dat moment nog geen concrete afspraken waren gemaakt.

Angry Birds 2
Angry Birds 2. Bron: Rovio

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

17-04-2023 • 09:31

113

Submitter: Xtuv

Reacties (112)

112
109
78
3
0
17
Wijzig sortering
De Angry Birds franchise zit al jaren in een negatieve spiraal, en Rovio is er nooit echt in geslaagd om iets anders echt succesvol te maken. Als *ik* baas van SEGA was, dan deed ik het niet.
Natuurlijk zal er wel meer bij komen kijken, misschien willen ze (na reorganisatie natuurlijk) een of meerdere studio's aan dingen laten werken waar SEGA de rechten voor heeft.
Als *ik* baas van SEGA was, dan deed ik het niet.
Wellicht is dat de reden dat je niet de baas bent van SEGA? ;) Of van welk ander bedrijf dat €2+ miljard per jaar omzet... Dit noemen we 'armchair generals'. Ik zou ook geen Rovio overnemen voor €706 miljoen, maar juist omdat ik geen ondernemer ben van dat 'niveau' ben ik ook niet de persoon die dergelijke beslissingen maakt, ik ben daar veel te voorzichtig/conservatief voor om een dergelijke post te voeren. Wat jij of ik zouden doen is dus geheel niet zinnig, zeker niet voor een dergelijk bedrijf omdat onze acties de reden zijn waarom we geen 'baas' zijn van bv. een SEGA...

Maar laten we wel wezen, hoeveel mensen dachten dat de overname van Creative Assembly door SEGA een goede move was? En na 18 jaar is dat geen slecht idee gebleken... Of de aankoop van Relic Entertainment 10 jaar geleden...
Maar laten we wel wezen, hoeveel mensen dachten dat de overname van Creative Assembly door SEGA een goede move was? En na 18 jaar is dat geen slecht idee gebleken... Of de aankoop van Relic Entertainment 10 jaar geleden...
Is dit hetzelfde SEGA dat flops op zijn naam heeft staan als Saturn en Dreamcast? Dit lijkt me een slechte timing terwijl SEGA zelf op de nominatie staat om over te worden genomen door een kolos als Microsoft.
SEGA zal nooit worden overgenomen door een MS, het is een Japans bedrijf en zal een Japans bedrijf blijven. SEGA is onderdeel van Sega Sammy Holdings en hun aandelen hebben een gezamelijke waarde van ~€4,2 miljard, een overname bod zou (significant) hoger moeten liggen. Echter zijn momenteel de aandelen het meeste waard sinds 9 jaar en ik vermoed door deze Rovio overname. En het aller belangrijkste, willen de eigenaren wel verkopen? En aan wie?

Opties zijn natuurlijk Sony, welke met de helft van de winst SEGA gewoon zou kunnen kopen, maar dat is in al die jaren al niet gebeurd, waarom nu wel? Nintendo? Die zullen iets meer moeten bijleggen op hun jaar winst om SEGA te kopen, maar ook hier weer, waarom nu?

De Sega Saturn in reviews beter dan de Sony Playstation (in Japan). Het probleem hier was games, niet zo zeer de hardware. De Dreamcast een beetje hetzelfde verhaal... Zelf geen van beide gehad, ik zat toen waarschijnlijk op MS-DOS/Windows 95, komend van de Amiga 500 en de Mega Drive...
SEGA werkt al langer samen met Microsoft, dus lijkt me een beetje kort door de bocht om te zeggen 'het is een Japans bedrijf en zal een Japans bedrijf blijven'. Toshiba was ook ooit een mooi groot Japans bedrijf.

nieuws: SEGA gaat samenwerken met Microsoft en Azure gebruiken voor gameontwi...
Er is daar inderdaad over geroddeld geweest na de samenwerking tussen Microsoft en Sega, maar tot hiertoe is het ook enkel bij roddels, geruchten en speculatie gebleven.

Ik vermoed dat beide bedrijven elkaar goed kunnen gebruiken. En voor Microsoft zou het mogelijks beter zijn om Sega in te lijven, zodat ze wat meer eigen IP’s zouden hebben. Maar of dit ook echt zal gebeuren? Met deze deal hadden ze in ieder geval ook verschillende Sega titels om onder de Xbox gaming pass te plaatsen, maar ik heb gehoord dat er verschillende Sega titels zouden kunnen verdwijnen uit de gaming pass in de nabije toekomst. Sega van zijn beurt had betere toegang tot Microsofts technologie, zoals Azure. En had een platform om hun oudere games op tentoon te stellen. Ze willen oudere IP’s meer gaan benutten in de toekomst.

En dat lijkt me nu ook Sega’s hoofddoel met de overname van Rovio. De toegang tot hun Beacon technologie. Sega kan met deze deal technologie en knowhow verwerven in de mobile gaming industrie die ze op zichzelf niet kunnen opbouwen in een korte tijd. En Rovio kan mobile games ontwikkelen met Sega’s IP’s.
Beetje hoog Hyves/Yahoo overnemen gehalte dit.
Hyves was een puur Nederlands bedrijf voor de Nederlandse markt, absoluut niet vergelijkbaar!

Ik zou Yahoo! ook niet vergelijkbaar willen noemen, maar het bestaat nog steeds na twee keer te zijn verkocht... Ik zou zelfs willen stellen dat je een groot deel van de Yahoo! 'decline' bij de Verizon overname moet neerleggen.
Het ging meer om: "bedrijf dat succesvol was maar problemen heeft om relevant te blijven."
En toch denk ik dat de combinatie van Sega IP + Angry Birds als merk (toch nog steeds bekend) het bedrijf goed zou kunnen doen. Geen gek idee.
Ze hadden een andere studio overgenomen die Darkfire Heroes had, een erg leuke game. Hebben ze vorig jaar de nek omgedraaid, niet genoeg omzet :/
Het gaat nooit over hoe het nu is maar over hoe men in de toekomst denkt dat het kan zijn, dit soort bedrijven denken op de lange termijn en Japanse bedrijven denken op de HELE lange termijn.

De bestaande Angry Birds games en dergelijke dat laat ze waarschijnlijk koud, het gaat ze meer om de naamsbekendheid voor nieuwe games.
Nieuwe games EN naamsbekendheid?
Zoontje van de baas is dan ook het hoofd nu.
Was SEGA zelf niet bijna falliet? Waar halen ze dat geld vandaan :P Ze maken al jaaaaren geen consoles meer en zelf kan ik niet heel veel games noemen die uitgekomen zijn.. Kan ook aan mij liggen.
Aan games misschien niet, maar aan die Sonic films zullen ze ongetwijfeld leuk verdiend hebben.

Als ik zo snel eens naar de financiele cijfers kijk is SEGA al tien jaar een vrij saai verhaal - stabiele inkomsten, elk jaar winstgevend maar niet zo veel. Ze hebben ongeveer een miljard aan cash opgebouwd, dus die geven ze nu wel grotendeels uit aan deze overname.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 juli 2024 12:35]

In 2020 zette ze zo een €2 miljard om en maakte ~€120 miljoen winst, dat is niet slecht!

In 2017 had Rovio een valuatie van $1 miljard, dan is €706 miljoen geen slechte deal voor SEGA. En ik denk dat een IP als Angry Birds eigenlijk perfect past bij een SEGA. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat we een Sonic/Angry Birds crossover game zullen zien...
Even de financiele analyse:
- 78% van de omzet kwam voort uit MTX
- 16% uit advertentieinkomsten
- 3% uit licentieovereenkomsten
- 3% overig

Bedrijf heeft circa 530 man in dienst, had in 2022 318 mln omzet met een EBITDA van 43 mln. EBITDA laat een dalende trend zien, marge staat flink onder druk. De kosten bestaan met name uit marketing kosten, ongeveer 99 mln tov van 140 mln aan kosten.

Eigen vermogen is goed, 77% solvabiliteit. Zelfs als je de goodwill volledig afschrijft, blijft er EUR 186 mln aan EV over. Liquiditeit is ook goed, bedrijf heeft EUR 110mln aan cash.

Conclusie: bedrijf is duidelijk over zijn top heeft, heeft goede jaren gedraaid en was in staat om goed geld te verdienen aan de spelers. Je ziet echter dat ze steeds meer en meer geld moeten uitgeven om spelers aan te trekken, wat blijkt uit de marketing kosten, die ongeveer een 30% van de totale omzet uit maken. Een EBITDA van 43 mln tov een waardering van 706 mln is erg fors, circa 16x. Het duurt dus 16 jaar voor je je geld hier uit hebt. Schrappen in de marketingkosten zal direct een gevolg hebben op het aantal nieuwe spelers.

Ik ben benieuwd hoe Sega hier nieuw leven in gaat blazen. Ik denk dat Sega met name interesse heeft in het klantenbestand en hoopt hier het bestaande productlijn aan te kunnen bieden.
Maar wat koop je dan eigenlijk? IP? Angry Birds is herkenbaar natuurlijk en ook zijn er films van gemaakt. Maar voor de rest is een studio een bak mensen die alle kanten op kunnen. Ze hebben niet echt fabrieken of patenten o.i.d.
Dus mee eens dat het goed past bij SEGA maar toch wel enigszins gevoel van 'boel geld voor weinig'.
Maar wat koop je dan eigenlijk?
IP is daar natuurlijk een deel van, maar je koopt een heel bedrijf dat al werkt en €330 miljoen per jaar omzet. Er zit daar natuurlijk een hoop expertise wat SEGA kan gebruiken en Rovio van SEGA kan gebruiken. Het zal ook een heel stuk makkelijker gaan om een Angry Birds/Sonic game te pitchen voor iOS/Android en Sega heeft de contacten/expertise om dat ook aantrekkelijk te maken voor consoles/PC.

En een 'boel geld voor weinig' is altijd met dit soort overnames, MS heeft een aantal jaar geleden 10x zoveel uitgegeven voor Zenimax/Bethesda. En een jaar geleden heeft MS gezegd dat ze 90x zoveel neerleggen voor Activision/Blizzard... En de Activision/Blizzard deal is 45x de winst, terwijl de Rovia deal 31x de winst is...
Ja, die overnames zijn helemaal extreem maar daarbij bekruipt me ook het idee dat MS bijna zelf geld lijkt te kunnen drukken en derhalve een enorme buffer/oorlogskas/lange adem heeft. Bij Sega heb ik dat idee niet echt.
Ja wat koopt Microsoft bij de overname van Activision? Ook niet echt fabrieken en patenten.

Sega koopt gewoon een ontwikkelaar op en voegt deze toe aan de andere game development studio's die ze al hebben. Mogelijk voor de kennis op mobile gaming.
Daarnaast heeft Sega al een hele lading aan goedlopende IP's en voegen ze nu AngryBirds daar aan toe met alles wat daar bij zit (films, merchandise, etc).

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 24 juli 2024 12:35]

Funds Required for the Tender Offer EUR 706 million in total (c. ¥103,680 million) The Company plans to use cash on hand to fund the Tender Offer (SEGA SAMMY HOLDINGS may continue to draw loans as appropriate based on its capital policy, in a way that does not affect the capability and willingness to fund the offer)
Hun rapport geeft aan dat ze inderdaad 1 miljard aan cash hebben maar daar boven op nog eens 2 miljard in assets. Het zou me dan ook niet verwonderen dat ze dit merendeels financieren.
Zelfs als een bedrijf het overnamebedrag cash op de plank heeft liggen, worden dit soort overnames zelden volledig uit de liquide middelen betaald. Misschien wel 30% of zo, maar niet het volledige bedrag.

Meestal wordt er ook dan een lening aangegaan voor een groot deel van de overnamesom die vervolgens in de boeken van het overgenomen bedrijfsonderdeel wordt gezet.
SEGA is onderdeel van Sega Sammy. Dit bedrijf had in 2022 een omzet van ca 2,2 miljard euro. Best wat centen dus.
Omzet is niet zo belangrijk, het gaat om winst! Les 1 bedrijfseconomie
Zolang je jaarlijks voldoende groeit kan je ook jaren zonder problemen verlies maken... zo heeft tesla er vele jaren over gedaan eer het winst maakte, maar het verlies was wel kleiner dan de groei. Dus die eerste les bedrijfseconomie is wel een vereenvoudigde introductie.
Omzet is juist een belangrijke lijddraad want omzet is lekker simpel en je kunt er eigenlijk weinig aan knoeien. Je kosten echter, je kunt zoveel shit doen met je kosten dat je onder aan de streep bijna niks overhoudt.
Liquiditeit is wat mij betreft nog belangrijker (cash is king). Als je de rekeningen niet meer kunt betalen, ondanks een winst dan houdt het ook snel op
Als je gezond winst draait kan je de rekening betalen.
Omzet zegtnatuurlijk weinig. Als je op een niet groeiende omzet verlies maakt zal je uiteindelijk alsnog failliet gaan, hoe hoog je omzet ook is. Als je de jaarcijfers bekijkt zie je dat Sega Sammy niet extreem winstgevend is.
Sammy heeft een debt ratio van 1,23 en een debt/equity ratio van 0,17 dus het lijkt financieel lijkt het bedrijf in orde. Maar het is een langzaam doodbloedend bedrijf als je naar de omzet kijkt.

Rovio maakt ook nauwelijks winst. Als je naar de free cash flow en de earnings kijkt dan lijkt het heel weinig te zijn. Het bedrijf stagneert heel erg. Dus of je daar dan 30+ keer de winst voor moet neerleggen... We gaan over 10 jaar zien of ze het een beetje goed hebben doorgerekend.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 24 juli 2024 12:35]

Sonic en bijbehorende films deden het niet slecht. Ik dacht dat de total-war series ook van sega is, die doen het zeker ook niet slecht. Verder hebben ze nog wel een heleboel franchises, en ik kan me voorstellen dat ze het in azie met sommige spellen ook goed doen als japans bedrijf.

Ik vraag me vooral af of ze rovio willen voor hun angry birds licenties, of ze gewoon een stevige mobile game maker willen, die capabel is om rond hun game nog veel extra randzaken te maken. Om zo bv wat meer mobile sonic games en dergelijke op de planning te zetten.
Ja total war is van sega, yakuza is van sega, persona serie is van sega. Sega heeft veel ips en ook nog een aantal die nog steeds succesvol zijn nu. Ook laaste sonic deed het voor sega verwachtingen goed zeiden ze.
Ik vraag me vooral af of ze rovio willen voor hun angry birds licenties, of ze gewoon een stevige mobile game maker willen, die capabel is om rond hun game nog veel extra randzaken te maken. Om zo bv wat meer mobile sonic games en dergelijke op de planning te zetten.
Ik denk beide. Net als bij hun games op andere platformen, treed SEGA nog regelmatig op als alleen de publisher, zelfs met hun eigen IP. Ik krijg niet de indruk dat SEGA een grote mobile developer is, maar Rovia is primair een mobile uitgever.

Wellicht dat ze Rovio ook overnemen voor hun expertise qua merchandising, ze hebben om hun AB IP heel veel deals gesloten voor merchandise en ook heel veel crossovers gedaan...

Bron:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sega_mobile_games
Je kan het huidige Sega niet vergelijken met het Sega dat consoles en games maakte zich kon meten met Nintendo en Sony. Ze zijn zonder eigen console veel minder zichtbaar maar zijn nog steeds erg actief als publisher en developer.

Dit is een lijst van de franchises die ze bezitten en de laatste games die daarvan zijn uitgekomen.
https://en.wikipedia.org/...ega_video_game_franchises
Dit klopt, want SEGA is gewoon totaal failliet gegaan, en de naam door de curator verkocht
Dat zal wel aan jou liggen ja.

Ze zijn zowel spelmaker als uitgever, en persoonlijk heb ik in de laaste 2 jaar meerdere "Sega" spellen gespeeld, waaronder Yakuza: Like a Dragon, Judgment, Humankind en Two Point Hospital. Alle maal spellen met hoge review scores, en meerdere awards/nominaties...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 24 juli 2024 12:35]

Slechte deal, moet me denken aan toen Telegraaf telegraaf hyves ging kopen voor 55 Miljoen.
Ik denk dat SEGA geenenkele baat heeft bij een verouderd ontwikkel platform
Ik vind het ook een bak geld, maar .. mij wordt niet helemaal duidelijk of het puur de game betreft of de complete franchise incl alle rechten.

Is dat het geval, dan is het misschien minder groot; als je kijkt hoeveel merchandise, kleding etc er met hun beeldmerk verkocht wordt …
Heel het bedrijf wordt overgenomen.
Merchandise inderdaad en volgensmij is er ook een Angry birds film deel 3 in ontwikkeling.
Ik kan niet wachten deze niet te kijken
Voor Rovio is het een vrij slechte deal. In 2022 was de omzet van Rovio 317 miljoen euro. De overname gaat dus om ongeveer 2,3 keer de omzet.
Als je kijkt naar andere overname dan is een multiplier van 2,3X niet heel goed.

Voor Sega zal het wel interessant zijn. Angry Birds weet blijkbaar nog steeds redelijk wat omzet te genereren, de game worden nog door ontwikkelt, en de IP van angry birds is bestwel goed. Ze hebben meerdere games die vrijwel iedereen kent en zelfs een film.

Neemt natuurlijk niet weg dat het een smal geld is voor een bedrijf dat relatief simpele mobile games maakt.
In 2022, Rovio Entertainment generated an annual net income of 22.87 million euros, down from 30.14 million euros of profit for the period in the previous year.
Bron: https://www.statista.com/.../rovio-annual-net-income/

Omzet zegt natuurlijk niets als het bedrijf onder de streep verlies zou maken of gaat maken. Nu maken ze nog 'net' winst, terwijl het maar een fractie (single-digit) is van de omzet. Uiteraard zijn een hoop extra kosten, die je hebt als het bedrijf los staat, weg te strepen bij een overname waardoor de winst ook zou moeten stijgen.
Het is geen cash-out-get-out deal natuurlijk. Rovio krijgt op deze manier ook toegang tot de infrastructuur van Sega. Wellicht is het makkelijker om op deze manier uit te breiden naar iets dat meer doet dan alleen Angry-birds games, gebruik te maken van de IP's van Sega, wellicht projecten te doen die verder gaan dan zelfs mobile games.
Rovio Entertainment heeft natuurlijk heel veel praktijkervaring in succesvolle implementaties op iOS en Android. Ik denk dat SEGA daar potentie in ziet.
Precies, SEGA heeft een enorme stapel IP, en Rovio kan dat omzetten naar moderne (P2W :+ ) apps.

https://en.wikipedia.org/...ega_video_game_franchises

[Reactie gewijzigd door unglaublich op 24 juli 2024 12:35]

SEGA is een groot en respectabel bedrijf, met een hele hoop slimme mensen. Satomi staat bekend als een van de beste bestuurders in de game wereld. *knip*
Admin-edit:Onvriendelijke opmerking verwijderd.

[Reactie gewijzigd door AlphaRomeo op 24 juli 2024 12:35]

Interessant! Wat denk jij dat Rovio waard is dan?
Niks denk ik of zelfs negatief.
Rovio verdient gewoon goed geld en is winstgevend, waarom zou dat niks waard zijn? Wellicht is de prijs die nu betaald wordt wel wat hoog, maar als je ziet dat je hiermee een hele hoop mensen in huis haalt die weten hoe ze een succesvol spel op de markt moeten zetten, dan is dat best wat waard. Plus dat de angry birds reeks en merchandising nog jaren geld zal opleveren.
Ik zag laatst een docu over Rovio dat het daar juist bijzonder slecht mee gaat. Ze innoveren niet en melken oude succes eindeloos uit. Even checken wat de docu alweer was.... got it "Pure Greed"

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 24 juli 2024 12:35]

Waarom gaat het slecht met een bedrijf als je een succes uitmelkt? Dat is zo'n beetje de heilige graal van een bedrijf, één keer iets succesvols maken en dan jarenlang uitmelken. De claim dat ze bankrupt zijn slaat ook nergens op, dat is helemaal niet het geval. Dat het niet meer het success is dat het ooit was, ja ok. Wil niet zeggen dat er geen waarde in het bedrijf, de mensen en de rechten zit.
Als het succes is uitgemolken dan is het bedrijf meteen ook veel minder waard toch? Niet voor niets dat ze zeggen stilstand is achteruitgang [al is het ook een typische dooddoener]. Maar innovatie is heel belangrijk als je produkt weinig noodzakelijk is en vele andere gelijkwaardige produkten (kunnen) maken.
Heel veel bedrijven die al decennia hetzelfde product verkopen, en alleen maar groeien. McDonalds innovatief? Coca Cola innovatief? Die doen al 50+ jaar hetzelfde kunstje, en behoren tot de grootste bedrijven ter wereld.

Ik dacht ook altijd dat je innovatief moet zijn. Maar pas toen ik als zzp'er het innoveren achterwege liet ging het opeens stukken beter.

[Reactie gewijzigd door barbarbar op 24 juli 2024 12:35]

Ja dat is waar. Maar toch noem je dan wel 2 bedrijven die wel doen alsof ze innovatief bezig zijn. Door hele kleine variaties aan te brengen in bestaande produkten en die aan te kondigen als 'super-vernieuwend'. En ook door bijzonder veel geld aan reclame uit te geven om maar relevant te blijven.

En een zzp-er is ook wel een heel ander uiterste natuurlijk. ;)
graag verwijs ik naar de docu. Daar wordt het heel precies uitgelegd.
dan kan het toch juist een goede overname kandidaat zijn?
Ze hebben een leuke IP, en met de kennis van Sega kan daar dan misschien wel wat mee gedaan worden?
Ik zag laatst een docu over Rovio dat het daar juist bijzonder slecht mee gaat. Ze innoveren niet en melken oude succes eindeloos uit. Even checken wat de docu alweer was.... got it "Pure Greed"
:') Besef je wel dat het YouTube video is... daar zou ik het niet echt vertrouwen of ze het wel naar volle waarheid hebben gemaakt!!! Meestal hebben wannabe onderzoekers flink aan hun duim gezogen, want ze geven ALLEEN om kijkcijfers (views) omdat ze daarvoor geld krijgen!!! Hoe ze veel bezoekers krijgen, kassa! Dus oppassen!
Tegenwoordig worden er voortdurend youtube filmpjes aangedragen als "bronvermelding", ik vind het elke keer opnieuw lachwekkend. Het besef is er nog niet dat wanneer je met een youtube filmpje komt aandraven als bewijs je argument automatisch waardeloos wordt.
Vorig jaar hebben ze volgens hun jaarrapport 330 miljoen omgezet met 22 miljoen winst. Ze hebben 8 studios en er hangt nog een bedrijf onder. Dit bedrijf lijkt me geen negatieve waarde hebben.
Als ik even naar current assets en liabilities kijk, kom ik op een positief saldo van 130 mln. Als ik dan ebitda van 50 mln neem is 700 mln aan prijs niet heel gek. Aan decandere kant, wel declining business, maar als upside wel toegang tot skilled nieuw personeel.

Dus hoeft niet perso slechte deal te zijn, als overname maar juist wordt uitgevoerd.
Vergeet ook niet dat ze de Angry Birds license erbij krijgen. Daar kunnen ze een hele franchise mee maken. Het is geen Mario, maar wel een erg bekende naam. De film doet het ook goed bij de kids.
Ik kan me een Sonic game op basis het Angry Birds concept goed voorstellen. Sonic games staan immers bol van boost pads en lanceerplatforms. Zijn sprong en homing attack zijn zeker wel goed te integreren en laten zich mogelijk nog goed bedienen ook via een touch-interface.
Angry Birds was leuk in 2013, maar ik heb het al jaren niemand meer zien spelen.
Toevallig heb ik eergisteren de originele Angri Birds (dat heet nu Red’s First Flight) gekocht in de App Store. Nostalgisch en best een leuk spelletje hoor. Vermaak me prima :D
Wellicht dat je iets verder moet kijken dan je eigen neus lang is.
Er is sinds 2013 nog heel veel Angry Birds uitgegeven aan games, maar ook films, comics, TV series en bergen mechandise. Of denk je dat Sonic (1991) na een paar jaar ook niets meer waard was of Mario (1981) na de eerste paar games het leven had gelaten...

Bron:
https://en.wikipedia.org/wiki/Angry_Birds
Nee joh, daarom maakt het bedrijf nog steeds miljoenen winst, niemand speelt het meer......
Rondje lopen in een sportschool. Ik zie alleen bij ons al op elk moment van de avond 5 tot 10 mensen tegelijk Angry Birds spelen wat is ingebouwd op Technogym cardiotoestellen. Natuurlijk, heel veel meer kun je ook niet doen als je aan het fietsen, crossen of whatever bent maar zelfs de jeugd verkiest het op dat moment dus boven Tiktokken.
Interessant, maar is het genoeg om 3 kwart miljard te verantwoorden.
(Ik ben benieuwd voor die lui ook echt progressie maken maar dat is een andere discussie)
Nee ik kan mij niet voorstellen dat het zoveel waard is door deze usercase. Geen idee ook hoe zij onderling verrekenen. Als het per device is tikt het wel aan. Alleen bij ons staan al 150 toestellen en Technogym is veruit marktleider en zegt in minimaal 85.000 sportscholen vertegenwoordigd te zijn. Maar als ik 5 mensen tegelijk zie spelen, zijn het er bij ons dus ook 145 die het niét spelen op dat moment :)
Iedereen valt over de IP, maar acht ervaren mobile game studios kan zo weleens de hoofdreden zijn voor de aankoop. Hoeveel franchises heeft SEGA waar nog geen mobile versie van is?
De vraag is dan of Sega dit niet zelf kan? Ze hebben immers wel de nodige mobile games.
Ze hebben inderdaad een aantal mobile games, maar hiermee halen ze in één klap acht ervaren en succesvolle studios binnen en kunnen ze dus nog veel meer.

Naast de (nog best populaire) Angry Birds franchise dus. Angry Birds: Total War, iemand? :+

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 juli 2024 12:35]

Je spreekt in meervoud, maar Rovio is maar één studio en het enige dat ze maken is Angry Birds. De reden dat ik vroeg naar de eigen mobile games die Sega heeft, komt vanuit het perspectief wat de meerwaarde is. Gaat het alleen om Angry Birds, of kan Rovio een basis zijn voor verdere uitbreiding in Europa en zijn ze van plan Rovio breder te laten opereren? Indien dat laatste, betekent dit dat de mobiele games van Sega nu allemaal niet in Europa gemaakt worden?
Volgens Wikipedia heeft Rovio 8 studios onder zich. Ze hebben zelf ook overnames gedaan.

De meerwaarde is denk ik gewoon verdere uitbreiding in de mobiele markt. Ik weet niet hoe groot ze daar nu in zijn - de rapportages van SEGA zijn in het Japans.

Daarnaast "kunnen ze dat zelf niet" - wie gaat dat doen dan? Ze kunnen zelf wel wat studios opzetten, maar dat duurt jaren en is een groter risico dan teams opkopen die al succesvolle games hebben afgeleverd.

EDIT:
The company offers multiple mobile games and has eight game studios – one in Espoo (Finland), one in
Stockholm (Sweden), one in Copenhagen (Denmark), one in Barcelona (Spain), two in Montreal and one in Toronto (Canada)
Bron (PDF).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 juli 2024 12:35]

Zo hey, 330 miljoen omzet!

Beide geven je individueel geen goed beeld over de 'waarde' van Rovio. Maar wat een hoop mensen alleen maar zien is de aankoopprijs/winst waarbij ze alleen maar zien: terugverdientijd 30+ jaar. Maar vergeten dan dat je na die 30+ jaar dan nog steeds de waarde heb van wat je heb aangekocht (€706 miljoen) en men hoopt over het algemeen dat het meer waard is geworden. Dat heet investeren...
Mee eens dat bij gelijkblijvende waarde het ook niet zo slecht is maar toch... het een enorm vluchtige industrie denk ik. De productie is vooral op menselijke resources [geen fabrieken of patenten dus] bebaseerd en die mensen moet je zien vast te houden. En als je IP toch wat verouderd is dan is de waardevastheid niet zo groot.
Rovio was ooit €0 waard (2002). Door ideeën (IP) wordt zo een bedrijf opeens van €0 (veel) meer waard, door tijd/geld te investeren om het idee te maken, levert het mogelijk meer op dan wat je er in steekt. In 2017 was het bedrijf geëvalueerd op $1 miljard, dat is imho al na de AB piek. Dat IP zal nooit terug gaan naar €0, maar zou wel eens significant minder waard worden, dat is het risico van ondernemen. Maar het zou ook significant meer waard kunnen worden en dat is waar men op gokt.

En het is echt niet alleen IP, maar ook expertise, zeker op technisch vlak worden er veel bedrijven overgenomen voor hun expertise en/of hun klantenbestand. Ik zie dat vaker gebeuren in de IT, eigenlijk geen andere waarde dan de expertise die men in huis heeft en het bestaande klanten bestand.
Al was Angry Birds over 10 jaar helemaal niks meer waard, dit zijn acht ervaren mobile game studios. SEGA koopt zich hiermee in één klap in in het grootste marktsegment in gaming.
Het gaat niet alleen om de winst.

Intellectual property is vaak het meeste geld waard.

Characters, Assets, Films
Nouja, de Angry birds film was toch zeker geen flop, en vergeet niet alle merchandising er rondom. Ik denk juist dat een merk als SEGA er wel degelijk weer leven in kan blazen.
die Angry Birds franchise heeft echt krankzinnig veel IP prut van tandpasta tot knuffels tot speelfilms, dus ik neem aan dat dat nog een best flink bedrag (long-tail revenue etc) jaarlijks oplevert

[Reactie gewijzigd door maali op 24 juli 2024 12:35]

Ik betwijfel het, wanneer heb jij voor het laatst nog Angry birds spul ergens zien liggen? Ik ben het al heel lang niet meer tegengekomen.
het financiële en juridische team van SEGA zal dit vast een beter marktonderzoek hebben gegeven dan jouw empirisch n=1 onderzoekje ;) In andere landen (Finland, Azië) is/was Angry Birds een stuk populairder dan hier, dus tja, dat je 't hier niet in de Intertoys ziet liggen wil niet zeggen dat ze ook niet in Japan nog jaarlijks genoeg tandpasta verkopen.

Datzelfde zie je bijv ook met Nijntje merchandise...

[Reactie gewijzigd door maali op 24 juli 2024 12:35]

Tja dat geloof ik graag, maar toch heb je soms met je n=1 onderbuik gevoel het wel bij het rechte eind. We zullen inderdaad zien hoe het gaat. Maar Sega is nou ook niet bepaald het bedrijf wat nou hele goede beslissingen heeft gemaakt de afgelopen jaren.
Ik zie nog regelmatig Angry Birds-spul in de winkelstraten, in diverse steden. En dat is dan alleen hier in ons kleine Nederland, kun je nagaan.
We zullen zien..
Zie niemand hier iets over zeggen, maar SEGA doet ook best veel op gebied van in speelhallen/arcades, en hier zijn ook Angry Birds-apparaten. Mogelijk dat SEGA ook om deze rede interesse heeft?
Sega heeft onlangs hun grootste en bekendste arcadehal in Tokyo gesloten. Die business is echt niet meer zo groot als je denkt. Lees ze hebben al hun aandelen hierin verkocht. Daar haalde Sega echt niet hun 2,2 miljard vandaan meer. En nu zijn ze dus helemaal uit deze tak gestapt. Ook in Japan zijn ze helaas inmiddels van 30.000 arcade hallen op hun piek naar een summiere 4000 gegaan. Er heerst een soort mythe van dat in Japan het nog heel common ding is, maar ook daar is het beetje vergaande glorie. Veel arcade hallen zijn dagelijks leeg en veel worden meer als een soort straatbeeld reliek nog in leven gehouden. Maar zelden zul je in Japan een bomvolle arcadehal nog binnen lopen. De meeste die er nog zijn zitten er als een soort frontend voor Pachinko hallen. Maar ook die hallen worden voornamelijk nog bezocht door ouderen eigenlijk.

Soms wel jammer, want eigenlijk veel wat wij leuk vinden uit Japan komt voort uit de hele Gacha industrie. Daar zit het een soort van in de cultuur om af en toe je geluk te testen. Daar speelden veel bedrijven toen op in. Bijvoorbeeld Sega, Bandai etc zijn allemaal een soort voortvloeisels uit de hele Gacha industrie. Maar dit is in Japan steeds minder een ding en vooral jongeren zijn er niet meer zoveel mee bezig als in de jaren 80/90.

https://www.videogameschr...-to-disappear-from-japan/

[Reactie gewijzigd door ro8in op 24 juli 2024 12:35]

Een later artikel geeft aan dat ze in (september 2021) ca. 24,25 miljoen euro's (EUR) hebben verdiend: Artikel

Neemt niet weg, het leeft daar nog steeds het meest t.o.v. de rest van de wereld.
Maar daarnaast zit Sega met Sammy ook in de casino business voor ongeveer 2,92 miljard EUR.
Dit soort doordachte argumenten kwamen in 2010 ook op mijn kritiek hier op de overname van hyves 8)7
Hoeveel Angry Birds-apparaten moet je neer zetten om het aankoop bedrag terug te verdienen. Los van het een lame spel is en geen hond het gaat spelen?
Hyves was een product dat al overduidelijk over z'n piek heen was. Rovio bestaat uit acht succesvolle mobile game studios. Zelfs al is Angry Birds zoals jij denkt helemaal niks meer waard (blijkbaar nog voldoende om acht game studios in stand te houden, want ze zijn winstgevend) dan is daar echt nog wel iets mee te maken.

Dankzij deze aankoop word SEGA één van de ~20 grootste mobiele game-publishers. Je gaat mij niet wijsmaken dat daar geen geld in zit.
Dit is wel een match zeg.

Het ene bedrijf wat totaal irrelevant is geworden die een ander bedrijf welke totaal irrelevant is geworden overneemt. Bij Sega zijn ooit totaal de verkeerde mensen aan het roer gekomen en die zijn er nooit meer weggegaan volgens mij.
Sinds 2015 is Satomi aan het roer bij SEGA en hij wordt gezien als een van de beste bestuurders ter wereld.
Het is inmiddels wel een trend om voor eniszins goed bekende IP veel geld neer te leggen en dan vervolgens denken dat het geld vanzelf binnenstroomt....
(in de film industrie is ook flink betaald voor Marvel, StarWars e.d.)

Als je ziet hoe het grote namen uit de beginjaren is gegaan dan is de naam alleen nog niet zo veel zeggend (denk aan Atari en Commodore - beiden probeerden hun succes te behouden [logisch] maar in deze op innovatie gebaseerde industrie kan het snel gaan).

Maar goed - extra IP en meer kennis van mobiele platformen is op zich geen slechte zaak.
Disney heeft Marvel vervolgens wel echt naar een nieuw niveau getild en is er echt mee aan de slag gegaan. Of je het verder leuk vind wat ze ermee doen of niet is natuurlijk persoonlijk, maar geld stroomt daar inderdaad wel binnen.

Sega zie ik niet gauw Angry Birds een nieuw leven geven? Ze kunnen amper hun bestaande franchises in leven houden. Die nieuwe Sonic was leuk, maar echt een mega succes was het niet. Volgens mij hadden veel mensen niet eens door dat ze een soort BoFTW Sonic uitgebracht hadden.
Ik denk echt dat de Angry Bird IP eerder een welgekomen extra is voor Sega en dat ze vooral de technologie en expertise van Rovio in de mobile gaming markt op het oog hebben.

Omgekeerd kunnen de Rovio Studio’s zich nu hopelijk bezig houden met meer dan (voornamelijk) Angry Birds. Ze hebben wel andere IP’s gemaakt en ook spellen ontwikkeld voor anderen, maar het lijkt er wel op dat Rovio bijna al hun eieren in 1 mandje gelegd hebben de voorbije jaren.

Super Monkey Ball en Puyo Puyo lijken me 2 IP’s van Sega die ideaal zijn voor mobile gaming. Er werden in het verleden echter al pogingen ondernomen met deze franchises. Benieuwd of Rovio het nogmaals doet en/of kan verbeteren. En ik denk dat er bv met Samba de Amigo ook creatieve gameplay op een smartphone te ontwikkelen valt. Al krijgt deze binnenkort al een nieuwe game op de Switch. Of misschien een Alex Kidd game. Behalve de remastering van het originele spel is in deze franchise sinds 1990 geen nieuw spel meer uitgekomen. Er zijn echt wel opties. Mijn fantasie hierover is eindeloos. Nu ben ik benieuwd, indien deze deal definitief wordt, wat het in de praktijk zal worden.
Jammer dat SEGA al jaren lang geen leuke Sonic titels meer heeft weten uit te brengen. Doe mij iets van een nieuwe Sonic Pinball met spetterende visuals bijvoorbeeld. maak Sonic weer leuk! Al die mobile games zijn toch een compleet gedrocht ivm wat we 30 jaar geleden op onze megadrives aan keuzes hadden.
Het heeft SEGA zo te zien wel flink wat centen opgeleverd. Doet mij niks als de games zuigen. Zou ze graag weer een console op de markt zien brengen maar dat zal ook nooit meer gebeuren vrees ik. (denk dat Sony en MS ook richting hun laatste consoles gaan)
Mobile gaming is de grootste markt, dus datzal wel primair de focus blijven houden lijkt me.
Wat gaat Sega doen met spellen vol met in app aankopen ? Wordt Sega de nieuwe EA. Ik hoop echt niet dat hun spellen die dan volgen puur p2w zullen zijn. De eerste sonic met een betaalmuur om je ringen te unlocken. |:(
Mm, toevallig dat de website van sega.nl eruit ligt vandaag (of al langer?)
Gisteren was deze alleszins nog online; (16 april 2023 13:39:11 GMT)
cache://www.sega.nl

[Reactie gewijzigd door Qroqant op 24 juli 2024 12:35]

Klinkt als geldverspilling

Ik weet dat Rovio vroeger wel fors verdiende, maar ik zie Sega liever het geld elders in investeren.

Maar dat ben ik, geen flauw idee wat in het hoofd van Sega omgaat dat ze deze bizarre overname willen doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.