SEGA gaat samenwerken met Microsoft en Azure gebruiken voor gameontwikkeling

SEGA kondigt een 'strategische alliantie' aan met Microsoft. Het Japanse gamebedrijf wil de Azure-cloudtechniek van Microsoft gebruiken voor toekomstige games. Dat moet grote online spelwerelden mogelijk maken.

SEGA spreekt in een aankondiging over een wederzijdse samenwerking met Microsoft, maar er worden weinig concrete details gegeven. De nadruk lijkt te liggen op het gebruik van het Azure-cloudplatform door SEGA. De samenwerking met Microsoft hoeft niet te betekenen dat SEGA exclusief aan Xbox-games werkt. Xbox wordt in de aankondiging niet genoemd en het Azure-platform wordt bijvoorbeeld ook door Sony gebruikt.

Sarah Bond, corporate vice president van de Xbox-divisie, heeft vanuit Microsoft de leiding over de samenwerking, blijkt uit een tweet. Ze zegt verheugd te zijn om met SEGA te werken aan 'nieuwe game-ervaringen door de kracht van Azure te gebruiken'. Microsoft heeft de samenwerking verder niet aangekondigd.

Volgens SEGA is de samenwerking gericht op de eigen strategie voor de middellange tot lange termijn. Het moet het bedrijf in staat stellen om zijn 'Super Game'-initiatief waar te maken. Onder die naam werkt SEGA naar eigen zeggen aan innovatieve games met de keywords globaal, online, community en 'gebruik van merkrechten'.

Op welke manier SEGA de Azure-datacenters van Microsoft wil inzetten, is nog niet bekend. Een voorbeeld van een game die daar gebruik van maakt, is Microsoft Flight Simulator. De gedetailleerde spelwereld in die game is alleen mogelijk door het gebruik van Azure-datacenters. De game draait lokaal op Xbox-consoles, maar de spelwereld omvat 2 petabyte aan geografische data, die kan worden ingeladen via de cloud.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-11-2021 • 08:42

39 Linkedin

Submitter: drakiesoft

Reacties (39)

Wijzig sortering
Hoewel ik deze samenwerking liever met Sony of Nintendo had gezien lijkt mij dit een strategisch slimme set van Microsoft.
Ik heb echt echter nog wel vaak de neiging om Sega te overschatten door de jeugd nostalgie. Maar ze maken nog steeds leuke games. Interessante ontwikkeling. Ik ben benieuwd!
Er was vroeger ook al een samenwerking tussen Microsoft en Sega.
Dreamcast draaide op Windows CE en als je sommigen mag geloven op Youtube, was de Xbox een Dreamcast 2:

https://www.youtube.com/watch?v=CHtteoffxzg
https://www.youtube.com/watch?v=m0QTxRnVFyk
dreamcast _/-\o_ in mijn optiek nog steeds 'de beste' console ooit;
- online multiplayer in 1999 !!
- game updates mogelijk
- VMU - memory card waarop je kon gamen voor unlocks
- grafisch, voor die tijd vooruitstrevend
- 1001 accessoires (zoals nu bij de wii)

nooit goed begrepen waarom dat niet het succes heeft gebracht wat een N64 voor nintendo wel deed
Zelfde gevoel hier. Bij de dreamcast had ik hetzelfde gevoel als ik jaren eerder bij de introductie van de Playstation had. Alleen bij de launch van de playstation was er weinig concurrentie. Tijdens de launch van de dreamcast was het speelveld al wat diverser. Ik denk dat met name de Playstation 2 een grote concurrent was.

Daarbij denk ik dat piraterij ook een nagel aan de doodskist was, want het kopiëren van Dreamcast games was super eenvoudig.
De PSX stond regelrecht tegenover de Sega Saturn. Maar met de marketingkracht van Sony had Sega weinig kans. De Saturn heeft eigenlijk te weinig credits gehad voor de console die het was. Mensen dachten dat 3d het helemaal was, maar buiten racegames was de ervaring eigenlijk maar matig.
PSX is een DVD speler/playstation (alleen beschikbaar in Japan) het is niet een originele playstation dat is toch echt de PS1. Ik weet dat hele volksstammen dat door elkaar halen en het fout doen maar als je afkortingen gebruikt gebruik dan in ieder geval de juiste afkortingen.

Sega heeft in die tijd veel fouten gemaakt, te laat op de markt brengen van producten marketing geweld onderschatten te weinig echt aansprekende exclusives voor hun platformen en ga zo maar door. Daarnaast had Sega de inkomsten uit andere bronnen niet om klappen op te vangen zo als Sony en Microsoft die wel hadden, dit is ook de reden dat Nintendo uiteindelijk niet mee kon komen en wel succesvol een eigen koers is gaan varen.
Sega had daarvoor de arcade markt waar men flink geld verdiende en dat heeft ze geholpen in de console markt maar juist de console markt maakte de arcade markt kapot waardoor Sega een bron van inkomsten verloor en steeds meer alleen op de console moest vertrouwen. Je ziet hoe dat met al dit soort bedrijven is afgelopen. Als je op een paard wed in dit soort races waar de concurrentie heel erg veel meer opties heeft om een verlies op te vangen dan kun je eigenlijk alleen maar verliezen. De console goed of niet kan niet op tegen enorm marketing geweld (kijk naar OS2/Warp als leuk voorbeeld) of exclusieve must have titels kijk naar Xbox vs. Playstation of Steam vs. Epic en de enorme bedragen die zij uitgeven om exclusieve titels binnen te halen.
Naar mijn weten was 'Playstation X' de originele codenaam en is deze naam aangepast omdat de naam het niet goed deed in panel-tests. Ze hebben toen de naam lastminute aangepast. Echter, op productcodes en dergelijke was PSX al doorgevoerd, vandaar dat de console eerst in sommige contreien van de markt nog als zodanig aangemerkt werd, iets dat het algemene publiek later heeft overgenomen.

Ik denk niet dat Sega perse veel fouten heeft gemaakt met de Saturn. Misschien een te hoge prijs, en geen goede oriëntatie op 3d waardoor het een lastigere console werd om voor te developen, maar je zag met latere consoles van zowel Sony als MS dat dat geen probleem was zodra men er commercieel gewin uit verwachtte.

De arcademarkt kwam pas in verval met een generatie (of misschien zelfs twee) later, omdat console-gaming meer mainstream werd. Qua exclusives waren juist alle grote arcadegames gewoon beschikbaar op de Saturn. Hooguit dat ze een Sonic-game misten, maar een dergelijke game had de Playstation ook niet.
Ik heb nog steeds mijn Dreamcast en ben er verdomd blij mee. De allereerste game die echt de kracht van de DC liet zien was Soul Calibur....heerlijk gewoon.
En ja..Phantasy Star Online was voor mij de eerste game waarmee ik online op een console kon..Was niet prettig de telefoonrekening maar toch..😄😄
Werkte toen in een games zaak ( Replay videogames ) en uiteindelijk moest, net zoals iemand anders hier zegt, de DC het gewoon opnemen tegen de marketingpraat van Sony's PS2 die, vanwege de zeer succesvolle PSX, een onuitwisbare beleving bij veel mensen had achtergelaten. Mensen kwamen er zelfs hun DC voor terugbrengen zodat ze geld paraat hadden staan voor de launch van de PS2.
Het is niet voor niets de meest succesvolste console ever.
De Saturn vervangen in 4 jaar, terwijl deze in veel markten het slecht deed, was geen slimme zet.
Je vergeet spellen als Shenmue, Skies of arcadia, Crazy taxi, Soul caliber, Jet set radio, Phantasy star Online, Grandia, Evolution etc. de Dreamcast had een mooi begin..
Shenmue nooit uitgespeeld helaas. Shenmue 2 aangeschaft....nooit uitgepakt..is hier nog steeds ingesealed en al..( Hetzelfde trouwens met originele FF IX op de psx. Aangeschaft maar nooit uitgepakt..😄😄 )
Skies of Arcadia was een beetje de FFVII van de DC...heerljjke game...blij dat ik em had aangeschaft..
Soul Calibur grijs gespeeld..
Phantasy Star Online heb ik ( online ) ook veel plezier aan beleefd...PSO2 helaas nooit gespeeld...staat ook nog ingesealed hier...

Ben ergens wel benieuwd hoeveel deze ingesealde games op zouden kunnen brengen.
Ter verduidelijking, de Dreamcast draaide niet standaard of permanent onder Windows CE. CE was een optie om het porteren van PC games makkelijker te maken. O.a. Hidden & Dangerous bootte onder Windows CE, zoals het laadscherm duidelijk maakte. Een snelle zoekactie leverde een lijstje van zo'n 50 commerciele titels die onder CE draaiden, van de 600+ uitgebrachte games.
Voor een optie stond het Windows CE logo anders wel prominent op de console gedrukt.
Klopt, ze zullen er ongetwijfeld hoge verwachtingen van gehad hebben. Maar naast de op Windows CE gebaseerde SDK bood Sega ook een eigen SDK aan en zo te zien kozen de meeste developers daarvoor.

Windows CE was overigens ook niet in de firmware van de Dreamcast ingebakken, maar werd steeds geladen vanaf de game GD-ROM disk. Denk dat daarom het logo ook niet meer claimt dan "Compatible with Microsoft Windows CE" te zijn.
Waar Sega vaak Arcade boards en consoles op de zelfde basis hadden, zoals bv. de Dreamcast en Naomi, was de Sega Chihiro Arcade board eigenlijk een Xbox Debug kit + GD-ROM. Dit kwam ook voort uit de samenwerking tussen Sega en Microsoft.

Ik zag dat dit ook kort vermeld werdt in het eerste filmpje de je linkte.
Hoewel ik deze samenwerking liever met Sony of Nintendo had gezien lijkt mij dit een strategisch slimme set van Microsoft.
Sony en Nintendo hebben zo ver ik weet niet een dienst als Azure, zoals in het artikel ook word vermeld gebruikt Sony ook Azure voor zijn clouddiensten. Dan zou het toch raar zijn dat Sega een samenwerking aangaat als je ook voor Microsoft kan kiezen (zit je dichter bij de bron).

Voor het uitgeven en ontwikkelen van spellen geef ik je zeker gelijk, maar daar gaat dit artikel niet over.
Sterker nog, Sony heeft een soortgelijke deal voor een samenwerking met Microsoft voor Azure.

https://tweakers.net/nieu...n-rond-gamestreaming.html
Inderdaad. Het artikel heeft betrekking op de clouddivisie van Microsoft en heeft niets te doen met Microsofts Xbox gamedivisie. Sega wil graag de cloud inzetten voor toekomstige spellen. En zoals velen hiervoor ook al opmerkten: Sony en Nintendo gebruiken ook de clouddiensten van Microsoft.

De divisies zijn i.i.g. strikt onafhankelijk en gescheiden van elkaar.
Twijfel je hieraan dan vertrouw je AMD ook niet want zij ontwerpen (mede) de CPU en GPU voor zowel Xbox als PlayStation. En toch verschillen de SoC sterk van elkaar door andere (strategische) keuzes.

Het artikel is enigszins verwarrend omdat er een reactie van Sarah Bond wordt aangehaald en zij is werkzaam voor Microsofts Xbox-divisie. Ik wil wedden dat zij ook een goede verstandhouding heeft met topmensen van Nintendo en Sony's PlayStation.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 1 november 2021 13:07]

Sega en Microsoft werken al jaren samen, sinds de launch van de dreamcast is er al een samenwerking tussen de twee. En micro werkt al samen met sony voor cloud gaming.

[Reactie gewijzigd door gerrit-jan83 op 1 november 2021 09:13]

Sony gebruikt ook Azure en Nintendo snapt het internet niet. Weet niet hoe die partijen geschikt zouden zijn voor online infrastructuur.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 1 november 2021 09:19]

Hoewel ik deze samenwerking liever met Sony of Nintendo had gezien lijkt mij dit een strategisch slimme set van Microsoft.
Waarom..?? Om het puur japans te houden..?? Voor het (grotendeels exclusief ) ontwikkelen van spellen zou ik Sega juist liever met Microsoft zien gaan zodat laatstgenoemde iets meer markt zou kunnen veroveren in Japan. Die dominantie van Sony mag iets meer worden uitgedaagd.
Nintendo heeft een eigen aparte markt waar Sega wellicht nog wel wat extra's aan toe kan voegen.
een game die daar gebruik van maakt is Microsoft Flight Simulator. De gedetailleerde spelwereld in die game is alleen mogelijk door het gebruik van Azure-datacenters.
Ik heb altijd moeite om dit soort uitspraken te accepteren... Hoe is dit alleen mogelijk door een paar servers te hebben? Ik snap dat consoles niet voldoende opslagcapaciteit hebben en hun data moeten 'streamen' vanaf een 'cloud' (blob) storage maar that's it? Is dit niet gewoon allemaal marketingpraat?

Als ik er verder over inlees dan kom je natuurlijk leuke dingen tegen zoals:
The company was able to push 2.5 petabytes worth of Bing Maps satellite photo data through Azure machine learning to construct the virtual world of Flight Simulator. You could say it's really the cloud that brings the game to life.
Maar dat zijn dingen die je eenmalig doet? Ik kan mij niet voorstellen dat er realtime iets voor spelers wordt gegenereerd. Dat zou veel te kostbaar zijn. En waarom zoiets doen als een speler daar toch niet veel van merkt. Er zullen toch veel eenvoudigere manieren voor zijn?

Azure also helps to model real-time weather. (That's how some players were able to chase recent hurricanes.)
Dit is natuurlijk ook een leuke feature maar is dit al die (gesuggereerde) moeite en energy waard?

Niets tegen de game, ik wil het zelf ook nog proberen maar het hele cloud gebeuren in combinatie met games vind ik meer een oplossing voor een probleem dat niet bestaat?

Convince me otherwise ;)
"een paar servers"? Je heb geloof ik niet echt door hoe groot de Azure infrastructuur is..

Maar om even inhoudelijk op je vraag in te gaan:
-Ja je hebt een fatsoenlijke cloud infrastructuur nodig om die spelwereld goed te kunnen streamen en dat ook schaalbaar te maken met duizenden spelers, daar heb je veel meer voor nodig dan aleen een fileservertje..
-Ja die kaar data is een enmalige actie, maar zonder cloud oplossing zou je daar de hardware die je nodig hebt om dat te processen zelf moeten kopen, waardoor het spel veel te duur zou geworden zijn.. nu konden ze de rekenkracht en opslag tijdelijk huren voor dat eenmalige process.
-In de vliegerij is weer een mega grote factor.. dus dat is zeker een toegevoegde waarde voor het spel..

Dankzij cloud diensten konden ze verder gaan dat wat de hardware van de console en die van de developpers zelf konden.. dus ja dat was essentieel en dus geen marketing..
En natuurlijk spring de marketing er wel bovenop want het is gewoon een goede success story :)

[Reactie gewijzigd door ToolkiT op 1 november 2021 10:58]

Dankzij cloud diensten konden ze verder gaan dat wat de hardware van de console en die van de developpers zelf konden.. dus ja dat was essentieel en dus geen marketing..
Goed antwoord, kijk ik snap wel dat men initieel veel resources nodig heeft om zo'n game te maken maar ik ben geen fan van het 'always online' moeten zijn. Voor consoles zal het echter waarschijnlijk inderdaad de enige manier zijn om dit te kunnen draaien.
Flight Sim kent gewoon een offline mode ;)
Je zegt eerst
Ik heb altijd moeite om dit soort uitspraken te accepteren. & Is dit niet gewoon allemaal marketingpraat
Maar komt vervolgens met twee voorbeelden die zonder Azure inderdaad niet mogelijk zijn.

Wat wil je dan nog van ons horen?
Wat wil je dan nog van ons horen?
Misschien ben ik inderdaad niet duidelijk maar ik zie niet dat je voor die features een ' cloud' nodig hebt (anders dan een opslag locatie om data aan te leveren).

Mijn vraag is dus waarom zou men Azure koppelen? Dat kost heel veel geld (en ook nog maandelijks, terwijl het hier niet om abonnementen gaat) maar welke voordelen zijn er nu echt?
Maar Azure kan ook gewoon storage zijn natuurlijk.

In je twee voorbeelden is dat wat mij betreft heel duidelijk, alle Bing data staat op Azure, dat stream je omdat het simpelweg niet op je console past.

De weer data wordt terwijl je vliegt vergeleken met de weer data online en dat doen servers op Azure.

En al die reken kracht die extern kan plaatst vinden blijft daardoor beschikbaar voor andere doeleinden. Ideaal dus.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 1 november 2021 19:21]

Ideaal voor de consoles inderdaad maar tevens ook kostbaar. Daarnaast zijn dat doorlopende kosten en ik herinner mij niet dat flight simulator een abonnement had?

Ik vrees alleen maar voor games die niet meer offline te spelen zijn want hij heeft 'cloud' nodig. Dit gezien DRM het ondertussen wel verloren heeft..
Flight simulator heeft geen doorlopende kosten. Hoe ze dat oplossen zoeken ze zelf naar uit :P

Overigens zie ik geen probleem in Always online games, dat is mijn game set-up toch al. Maar los van dat is FlightSimulator ook off-line te spelen. Je ziet dan ook goed wat je mist overigens.
U claimt dat er ongetwijfeld eenvoudigere manieren zijn en vraagt vervolgens of wij dat voor u kunnen tegenspreken? Ik verzoek u eerst eens met bewijs voor uw gokje te komen.
Ik verzoek u eerst eens met bewijs voor uw gokje te komen.
Nou, als 'bewijs' hebben we natuurlijk alle games die geen 'cloud' hebben. Die functioneren toch prima?
En vereisen ook geen internet verbinding. Iets waar veel mensen op tegen zijn. Er worden allemaal 'features' genoemd die naar mijn mening ook wel in bestaande games zitten zonder Azure..

Mijn vraag is wat Azure nou echt toevoegt wat je op een traditionele manier niet voor elkaar kan krijgen...
Uw claim ging over het creëren van petabytes aan data voor de gamewereld, waarbij u stelde dat het makkelijker zonder azure (of zoals u zojuist stelde 'op traditionele manier') kan. U claimde dit, dus is het aan u om dat te bewijzen.
Als dit alleen om de Azure gaat, dan is het toch raar dat de Corporate Vice President van Xbox de leiding heeft over deze samenwerking.
Nee, want dit bouwt voor op technieken die ook gebruikt worden bij Microsoft Flight Simulator. Dus het gaat om hoe Azure in te zetten is voor specific games. Daarvoor kan je het beste spreken met de mensen die dat daadwerkelijk hebben gedaan.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 1 november 2021 09:03]

Bizar hoe ik nog altijd bij "Sega" lezen spontane flashbacks heb naar het korte "Sega!" Intro stukje. Hopelijk gaan ze, wat ze ook doen, games ontwikkelen voor lokale 'couch coop'.
Wellicht gaan ze Playfab gebruiken voor allerhande multiplayer en accounts services?
https://playfab.com/
Bij veel mensen die de naam 'Sega' zien komt meteen de gedachte op over de oude game-developer. Jet is echter de vraag is of Sega dit voor eigen games gaat gebruiken, of deze optie tot de beschikking gaat stellen van developers die onder Sega vallen. Waarschijnlijk het laatste.
Ik zie Sega niet weer een game machine te maken zoals Dreamcast maar iets vergelijkbaars als Stadia dat zou zo maar kunnen in 2023 dan is Microsoft ook stukken verder met xCloud wat nu inmiddels omstreeks 1080P 60 framerate draait.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee