Klassieke Angry Birds-game zonder microtransacties verdwijnt uit Google Play

Rovio Classics: Angry Birds, de opnieuw gemaakte versie van de klassieke Angry Birds-game uit 2009, zal verdwijnen uit de Google Play-store. De titel heeft geen microtransacties, in tegenstelling tot de game Rovio's Angry Birds 2 die gewoon beschikbaar blijft.

Rovio zegt op Twitter dat het de business case van Rovio Classics: Angry Birds heeft bekeken en door 'de impact van de game op ons bredere gamesportfolio' heeft besloten de game te verwijderen uit de Google Play Store. Dit zal gebeuren op donderdag. De titel zal niet uit de App Store verdwijnen; daar krijgt de game wel een andere naam die de titel vermoedelijk moeilijker vindbaar maakt, te weten Red's First Flight. Dat besluit ten aanzien van de iOS-versie wordt nog beoordeeld.

Rovio Classics: Angry Birds blijft wel gewoon speelbaar voor degenen die de game al hebben gedownload, maar nieuwe aankopen en downloads van de Android-versie zijn vanaf 23 februari niet meer mogelijk. De titel is overigens vindbaar als Rovio Classics: AB in de Play-store. Dit is de enige beschikbare versie van de klassieke game.

Een communitymanager geeft een enigszins cryptisch antwoord op een vraag waarom het bedrijf de game niet gewoon behoudt. Hij stelt dat Rovio Classics: Angry Birds op negatieve wijze impact heeft op de andere games en dat het bedrijf zich daarop moet richten. "Als die andere games niet verbeteren en groeien, verandert het vooruitzicht van het gehele bedrijf. Het is moeilijker om nieuwe games te creëren of om te werken aan nieuwe projecten."

Er zijn spelers van Rovio Classics: Angry Birds die suggereren dat Rovio de game weghaalt uit de Google Play-store, omdat deze titel te populair is, waardoor het klanten weghoudt van andere games van Rovio, zoals Rovio's Angry Birds 2. Die titel blijft gewoon beschikbaar en is free-to-play en bevat in-gameaankopen. Dit in tegenstelling tot Rovio Classics: Angry Birds; deze game kost 1,19 euro en heeft geen microtransacties. Waarschijnlijk verwacht Rovio meer te kunnen verdienen met Rovio's Angry Birds 2 nadat Rovio Classics: Angry Birds is verdwenen, zo luidt de gedachte.

Angry Birds

Door Joris Jansen

Redacteur

22-02-2023 • 08:02

100

Reacties (100)

100
98
70
4
0
24
Wijzig sortering
Mocht je hem nog willen veiligstellen op je Play Store account.
https://play.google.com/s...?id=com.rovio.abclassic22
Dan zou ik de apk opslaan, denk niet dat je hem kan veiligstellen in je playstore account, niet meer te downloaden is tenslotte niet meer te downloaden.
Nee, als je hem hebt aangekocht kun je hem gewoon terugvinden in je Play Store bibliotheek. Als een app eenmaal live is gegaan kun je hem ook niet meer verwijderen. Je kunt hem alleen unpublished zetten. Dan blijft hij dus beschikbaar voor gebruikers die hem in de bibliotheek hebben zitten.
Als ze voor de unpublish een update uitbrengen die hem de nek om draait (dus die versie geeft een melding dat de game het niet meer doet) zal je later niet meer de versie die het nu wel doet kunnen installeren. Dus beter is om hem wel de apk veilig te stellen.
Ik heb van sommige apps ook al eens als apk's opgeslagen. Maar de apk werkte niet op een gsm waar ik het niet gekocht had. Kan het dat ze maatregelen nemen tegen het installeren van betalende apk's op ander toestellen zonder de account waarmee het gekocht was?

(Game vereiste geen login en streamde geen levels of content)
Als een app ontwikkelaar het netjes doet programmeren ze de app dat deze naar de Google Play Licensing service gaat om te controleren of iemand de app heeft gekocht. Echter kunnen ze ook je Android ID (een apparaat id) vastleggen of je IMEI waarmee ze met opstarten controleren of die in hun eigen lijst voor komt. Ik kan me voorstellen dat ze dat doen wanneer ze buiten de Play store aankopen toestaan maar zonder account te hoeven registreren deze oplossing vaker zullen gebruiken.
Repost van een erdere post van mij, maar als je kijkt op de link zie je dat de game Uitgebracht is op
25 mrt 2022. Dat is de eerste keer dat het in de playstore is gezet.
De originele game stamt uit 2009, die had wel reclame maar gewoon zoals dat vroeger gedaan werd onderin de game. Bij geen internet had je de reclame niet. Laatste update van de echte originele game is uit 2019 https://www.apkmirror.com...-corporation/angry-birds/
Dit is gewoon een gefinetuned versie zonder enige reclame.
Alleen is dat "geen reclame" onzin.

De classics versie zit vol met reclame van andere rovio games.
Maar als je deze na de aankoop en installatie op een later moment verwijderd van je toestel, kun je 'm dus nooit meer opnieuw downloaden?

[Reactie gewijzigd door Ruzor op 23 juli 2024 11:44]

Klopt. Dus nu downloaden en vervolgens even APK extractie uitvoeren. De APK is 32,78 MB groot. Die heb ik nu netjes opgeslagen. En die kun je later altijd opnieuw installeren.
Jawel hoor, vanuit de bibliotheek kan dat altijd met apps die allang ter ziele zijn. Soms heb je nog wel dat het op externe resources leunt, voornamelijk bij Android zag je dit, omdat de opslag altijd wat beperkt werd door Google.
let wel dat deze niet meer geupdate wordt en zomaar in toekomstige android versies niet meer kan werken.
Bedankt, gelijk toegevoegd. Toch wel een spel waar ik zo af en toe op terug kom.
Vreemd om dit relatief kort na rovio's aankondiging te lezen om juist de klassieker terug te brengen.

https://www.rovio.com/articles/a-letter-to-our-fans/
Of juist niet, want dan kunnen ze je de klassieker opnieuw verkopen met een remaster naampje er op. Beetje zoals Rockstar heeft gedaan met de GTA trilogie. Daar van kon je ook het origineel niet meer kopen ergens voor de release..
Is niks vreemds aan. Die classic komt straks dus gewoon weer in de store, maar dan als versie mét microtransacties.
Terwijl ik hier het stof van een oude Nintendo cartridge uit begin jaren 90 blaas die nog altijd gewoon werkt verbaas ik me over dit soort acties...
En dan open ik nog even de Nintendo Store op mijn in 2017 geïntroduceerde 2DS XL, en zie vervolgens dat ie eind vorig jaar gesloten is en ik dus geen nieuwe digitale spelletjes meer kan kopen. Let op, sommige spellen waren uitsluitend digitaal aan te schaffen op dat platform.

Helaas is het gedrag van Rovio dus geen uitzondering.

/edit: @Jeffrey2107 Je hebt helemaal gelijk: de 3ds shop wordt dit jaar gesloten. Echter kan ik geen tegoed meer op mijn account zetten sinds ergens 2022, dus effectief kan ik niks meer kopen. En inderdaad verandert dat mijn argument niet..

[Reactie gewijzigd door bas-r op 23 juli 2024 11:44]

Klopt. Ik doel dan ook niet op Nintendo als bedrijf maar op het feit dat je vroegah een game kocht en dat die het gewoon blijft doen :) . Ik had net zo goed Sega of Atari kunnen gebruiken ;)
De game fabrikanten komen hier mee weg door te zeggen dat digitale aankoop van je game slechts een licentie is (om te spelen). Je koopt in feite dus geen game maar een licentie.
Dat is, zoals 84hannes al aangeeft, sinds het begin van de tijd al zo geweest.
Cardridges en CD-ROM zijn fysieke producten waar je aan het fysieke product een waarde kan koppelen.
En een vervanging of garantie op kan verhalen, dat kan dus met bytes niet. Ik denk dat je juridisch met een CD-ROM sterker staat ten minste.
Die cartridges en CD-ROMs hebben anders pas een waarde wanneer daar iets opstaat. Zonder al die eentjes en nulletjes zijn ze van geen enkele waarde voor je en zul je ze ook nooit kopen. Het gaat toch echt om de inhoud, niet om de verpakking.
Ja klopt ook maar ik bedoel meer dat een rechter of een jurist wel een cd-rom in zijn handen kan pakken ook al staat er niks op. Maar bytes niet. Dat is niet een fysiek ding.
Een CD is een datadrager, niet meer dan dat. Je koopt de licentie en de datadrager hierbij gekoppeld aan elkaar. Tegenwoordig is de manier van distributie d.m.v. een store, waardoor distributie en licentie meer los van elkaar gekoppeld zijn.
Ik snap dat je in juridische zin alleen een licentie koopt maar in praktische zin is er een wereld van verschil. De cd als datadrager stelt je in staat om jaren te kunnen beschikken over het gedragen medium zolang de cd en het apparaat technisch bezien nog functioneren. Bij het overgaan naar digitale distributie verlies je als gebruiker de controle over de beschikbaarheid. Dat kan betekenen dat waar je traditioneel 40+ jaar met een licentie kon doen, deze gebruikersduur nu wordt ingekort naar bijvoorbeeld 10 jaar.
Bij het overgaan naar digitale distributie verlies je als gebruiker de controle over de beschikbaarheid.
Volgens mij wordt er zelden overgegaan tot het actief verwijderen van geïnstalleerde exemplaren. Je kunt de spelletjes niet meer opnieuw aanschaffen en downloaden, maar je kunt ze wel blijven spelen. Je kunt ze niet meenemen naar een volgende telefoon, maar dat kon met game consoles ook niet altijd.
Elke keer als deze discussie naar boven komt vraag ik mij toch af hoeveel mensen een spel na 10 jaar nog steeds spelen. Natuurlijk, er zullen altijd uitzonderingen zijn. Maar als ik naar mijzelf kijk dan heb ik nog een paar opbergboxen vol met originele games op CD/DVD, maar sinds ik die in die opbergboxen heb gestopt zijn ze er ook nooit meer uit geweest. En mocht ik ooit nog eens de drang voelen om een oudere spel nog eens te spelen, dan zou ik waarschijnlijk toch eerst kijken of die ergens als digitale versie goedkoop te krijgen is. Maar persoonlijk besteed ik mijn tijd liever aan een recente game dan aan een oude.
Yups, ik heb hier uit "nostalgie" een snes mini gekocht ... 2 minuten mario kart, 5 minuten zelda en denk ook nog eesn final fight of streetfighter opgestart ... Dus 15-20 minuten in totaal. het is gewoon niet om aan te zien. Kan best begrijpen dat sommige mensen dat niet erg vinden, maar voor mij hoeft het niet. Ik heb er toen plezier aan gehad, en daar houden we het ook bij. Dacht cool ga met een deel van mijn oude guild wow classic spelen, tegen dat ik level 40 was had ik het al gezien, en dacht ik ... nee ik ga niet alles terug grinden. En dat ziet er zelfs nog niet slecht uit. Tsja ieder zijn ding, maar ik heb voor de switch 2 games op cartridge gekocht, de rest online. Die zullen wel gerust nog een paar jaar meegaan. Maar 40 jaar haal ik zelf waarschijnlijk niet meer, en de kids zijn dan ook al bijna tegen de 50, tegen dan zal er vast wel wat anders/beters zijn :)
Die oude angry birds is niet onbruikbaar gemaakt, hij is net als die oude data-dragers uit de winkel verdwenen! Eigenlijk is er helemaal geen verschil, beide niet meer in de winkel te koop maar je kan het beide nog wel gebruiken als je over de data (drager) beschikt en een device dat compatible is daarmee.

En de APK file kan je over 10 jaar nog steeds ergens online vinden, die fysieke cartridge misschien niet meer!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 11:44]

maar op het feit dat je vroegah een game kocht en dat die het gewoon blijft doen
Om ga even pedantisch(?) doen: je kocht nooit een game, je kocht een gebruikerslicentie op die game en een kopie van die game. Ik meen begrepen te hebben dat als je een CD-ROM stuk maakt, je tegen een redelijke vergoeding een nieuwe zou moeten krijgen omdat je nog een gebruikerslicentie hebt, en neem aan dat zoiets ook geldt voor cartridges. Maar zijn die cartridges nu nog vervangbaar? Dus wat gebeurt er als je cartridge vandaag beschadigd? Wat gebeurt er als je nu Angry Birds classics koopt, installeert en je telefoon nog tien jaar gebruikt? Ik beide gevallen ben je afhankelijk van een stuk hardware, maar kun je het spel in principe nog decennia spelen.
[...]

Om ga even pedantisch(?) doen: je kocht nooit een game, je kocht een gebruikerslicentie op die game en een kopie van die game.
Nope. Dat is wat de softwareontwikkelaars je jarenlang hebben doen geloven. Maar volgens de Nederlandse Warenwet kocht je toch echt die game hoor, en verkreeg je daarmee het eigendomsrecht. Dit is ook precies de reden waarom al die kooplicenties worden uitgefaseerd ten faveure van het abonnementsmodel.
Nee. Je wordt eigenaar van de disk maar neemt een licentie op de inhoud. Bij een boek wordt je eigenaar van een stapel papier maar de tekst blijft van de schrijver. Daarop koop jij alleen een licentie. Maar die licentie kun je wel doorverkopen.
Dat is nu eenmaal hoe auteursrecht in elkaar zit. Het is niet overdraagbaar. Zelfs de schrijver kan zijn werk niet verkopen. Hij kan alleen licenties verkopen. Zelfs de uitgever koopt alleen een licentie van de schrijver.
Dus bij een kapot boek kan ik tegen kostprijs een nieuwe stapel papier met inkt verwachten?
Auteursrechten heb ik immers al betaald. Zo werkt het auteursrecht toch?
Dat is een theoretisch probleem wat in de praktijk niet bestaat. Want als jij het boek zelf stuk maakt is het jouw probleem. Is het boek stuk verkocht dan zal het gewoon omgeruild worden door de verkoper. Waarom wil je dan kostprijs betalen als je recht op een gratis exemplaar hebt?
Nope, als ie stuk gaat heb ik immers de auteursrechten al betaald. Wil ik een nieuw exemplaar mag ik weer gewoon het volle pond aftikken. Als we auteursrecht volgen hoef ik alleen voor het materiele gedeelte te betalen. Voor de inhoud heb ik al een keer auteursrecht voldaan. Of vervallen licenties met het scheuren van het papier?

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 23 juli 2024 11:44]

Wil ik een nieuw exemplaar mag ik weer gewoon het volle pond aftikken.
Dit werkt exact hetzelfde als bij een BTW-verlaging. Het is aan de verkoper om te bepalen of hij de prijs van zijn product dan ook verlaagt. Die mag hij ook gewoon hetzelfde houden ook al was de bedoeling van de BTW-verlaging om alle producten een paar procent goedkoper te maken.
Als de uitgever voor een exemplaar zonder auteursrecht dezelfde prijs wil vragen als voor een exemplaar met auteursrecht, dan is dat zijn keuze. Hij is niet verplicht om jou een nieuw exemplaar voor kostprijs te verkopen ook al zou je strikt genomen niet opnieuw voor de rechten hoeven te betalen.

Dus opnieuw: Dit probleem is theorie maar komt in de praktijk niet voor.
Nee het probleem wat ik aankaart is juist dat het de praktijk is. Namelijk van 2 walletjes eten al naar gelang het beter uitkomt voor de verkoper. Dus of gewoon eigendom of auteursrecht. Geen idee wat BTW hier mee te maken heeft.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 23 juli 2024 11:44]

Dit klopt niet. Ook het auteursrecht is (naast alle andere zogenoemde intellectuele eigendomsrechten zoals bijvoorbeeld merkrechten en een octrooi (of 'patent')) overdraagbaar. Voor het auteursrecht geldt wel dat er bepaalde persoonlijkheidsrechten niet kunnen worden overgedragen. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld het recht op naamsvermelding (je kunt hier wel afstand van doen).

Als je een game of boek koopt, dan wordt je inderdaad eigenaar van de disk of het stapel papier. Aan dit eigendomsrecht zit een gebruiksrecht (niet per sé hetzelfde als een licentie) gekoppeld. Daarnaast heb je het recht om de disk en boek door te verkopen, zonder dat dit inbreuk maakt op de auteursrechten van de auteursrechthebbende (de auteursrechthebbende kan dus zowel de oorspronkelijke auteur zijn als een bedrijf waaraan de auteur zijn rechten heeft overdragen). De doorverkoop is mogelijk door een concept wat in het auteursrecht 'uitputting' wordt genoemd. Kort gezegd betekent dit dat wanneer een drager (disk, boek, etc.) rechtmatig in het economisch verkeer wordt gebracht, de auteursrechthebbende zich niet kan verzetten tegen de doorverkoop van deze drager.

Overigens heeft het Europese Hof van Justitie bepaald dat licenties met een gebruiksrecht voor onbepaalde tijd ook mogen worden doorverkocht (zie dit Tweakers artikel uit 2012). Dit is de reden dat veel bedrijven op een abonnementsmodel zijn overgegaan.
Nope. Dat is wat de softwareontwikkelaars je jarenlang hebben doen geloven. Maar volgens de Nederlandse Warenwet kocht je toch echt die game hoor
Dat vind ik een interessant standpunt. Ik dacht dat de maker van een spel eigenaar blijft. Een korte zoektocht levert me citaten op als
De Auteurswet is duidelijk: de partij die de daadwerkelijke ontwikkeling verricht, is de eigenaar van de rechten.
Kun je mij bronnen geven die het tegendeel bewijzen? Ik ben wel benieuwd wat ik allemaal mag met een spelletje, behalve spelen.
Dit is ook precies de reden waarom al die kooplicenties worden uitgefaseerd ten faveure van het abonnementsmodel.
Ik dacht altijd dat dat was omdat consumenten makkelijker te verleiden zijn (herhaaldelijk) een klein bedrag te betalen, net zoals bijvoorbeeld bij afbetaling.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 23 juli 2024 11:44]

Ik heb eens snel wat gegoogeld en onze eigen landsadvocaat kwam met een uitleg. TL;DR, Er is sprake van zowel een intellectueel eigendomsrecht als een vermogensrecht (kooprecht) en wat nou wel of niet mag of kan met gekochte software, is een gebied met vele tinten grijs. Maar onder de streep concludeert de Hoge Raad:
In al deze opzichten bestaat geen aanleiding de aanschaf van standaardsoftware te onderscheiden van de koop van zaken en vermogensrechten.

[Reactie gewijzigd door RRRobert op 23 juli 2024 11:44]

Probleem is dat de producenten dus van 2 walletjes eten.
Je "koopt" een fysiek product. (disc met spel erop). Gaat vervolgens de disk stuk om wat voor reden dan ook moet je gewoon weer de volle mep inclusief alle rechten etc. Nieuwe disk tegen kostprijs gaat niet gebeuren, terwijl dit gewoon redelijk is. Je hebt al betaald voor de rechten.
Ik dacht altijd dat dat was omdat consumenten makkelijker te verleiden zijn (herhaaldelijk) een klein bedrag te betalen, net zoals bijvoorbeeld bij afbetaling.
Denk ook aan het besparen op distributie! Dat is vroeger altijd een grote kostenpost geweest voor de uitgever, door digitale licenties valt die kostenpost weg natuurlijk.
Om ga even pedantisch(?) doen: je kocht nooit een game, je kocht een gebruikerslicentie op die game en een kopie van die game. Ik meen begrepen te hebben dat als je een CD-ROM stuk maakt, je tegen een redelijke vergoeding een nieuwe zou moeten krijgen omdat je nog een gebruikerslicentie hebt, en neem aan dat zoiets ook geldt voor cartridges.
Onwaarschijnlijk, of het zou wel kunnen maar erg prijzig zijn. Bij veel cartridges koop je ook additionele hardware (in de cartridge) om zaken te doen die je console zelf niet kan. Sommige van die chips worden al heel lang niet meer gemaakt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 11:44]

Uh 3ds eshop sluit volgende maand.

Dat is niet vorig jaar al gebeurd.

Veranderd het argument verder niet maar je zou nog dingen kunnen kopen mocht je daar behoefte aan hebben
Veranderd het wel, want tot nu toe is de toezegging dat we de gekochte games kunnen blijven downloaden én systeemtransfer blijft werken. Niet meer kopen, wel beschikbaar.
Helaas is het gedrag van Rovio dus geen uitzondering.
'Rovio' .. wel een toepasselijke naam.
Je kan nog wel tegoed op die store krijgen.

je moet wel een switch eshop account aan je nnid wallet linken en dan je switch tegoed opwaarderen.

dan kan het nog wel.
Anoniem: 306567 @bas-r22 februari 2023 12:18
Je kan gewoon tegoed op je account zetten met Nintendo cards.
.oisyn Moderator Devschuur® @Andros22 februari 2023 08:50
De game stopt niet met werken, hij wordt uit de winkel gehaald. Of koop jij nog steeds nieuwe NES games in de lokale gameshop?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 11:44]

Of koop jij nog steeds NES games in de lokale gameshop?
Dat kan bijvoorbeeld lokaal in Twente, en er zullen elders wel meer voorbeelden zijn van dergelijke winkels. Dus het is niet onrealistisch om 'ja' te krijgen als antwoord. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 11:44]

Toen met die rare Flappy Bird hype verkocht men iPhones met de game erop geïnstalleerd voor belachelijke prijzen. Tweedehands handel zal je altijd wel houden, ik vind niet dat dit @.oisyn zijn vraag eerlijk beantwoord.
Terwijl ik hier het stof van een oude Nintendo cartridge uit begin jaren 90 blaas die nog altijd gewoon werkt verbaas ik me over dit soort acties...
Terwijl ik sinds die hoogtijdagen de zeven zeeën heb bevaren (zonder goudkoorts) en kijkend naar wat landrotten elkaar aandoen, verbaast dit mij niet en maakt mij dit ook niet nerveus. De zee bevat alles veel van wat men op land weggooit. Al vis ik het niet op (nu geen interesse, mogelijk op een dag wel), dan doet een andere kapitein het wel.

Dit is geen oproep voor piraterij. Niet elke kapitein is een (full-time) piraat. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 11:44]

In de praktijk zijn vooral de zaken die op het land erg populair zijn of waren makkelijk op te vissen, en verdwijnen er ook genoeg schatten in de diepte. Probeer maar eens de Nederlands gesproken versies van tekenfilms die je vroeger keek terug te vinden, legaal of illegaal.

Edit - afhankelijk van je geboortejaar misschien helemaal geen uitdaging trouwens. Ik kom zelf uit '89 en heb inmiddels ongeveer de helft van wat ik zou willen hebben.

Overigens wel logisch dat Rovio de game zonder microtransacties verwijdert, ze concurreren vooral met zichzelf. Wel jammer dat het kapitalisme weer aanmoedigt om mensen zo hard mogelijk uit te knijpen, en niet om gewoon een leuk spel te maken.

[Reactie gewijzigd door ErikT738 op 23 juli 2024 11:44]

In de praktijk zijn vooral de zaken die op het land erg populair zijn of waren makkelijk op te vissen, en verdwijnen er ook genoeg schatten in de diepte. Probeer maar eens de Nederlands gesproken versies van tekenfilms die je vroeger keek terug te vinden, legaal of illegaal.
Klopt. Door het verdwijnen van bepaalde media uit de jaren 60 omdat men niet nadacht over archivering, kijk ik anders naar piraterij (het soort waarbij er geen verdere ruil plaatsvindt bij uitwisseling) dan de massa. Zoveel media is sinds die tijd bewaard gebleven door archivering door derde partijen, die anders verloren zou zijn gegaan. En dan nog wordt niet alles opgepikt.

Desalniettemin, laat perfect niet de vijand zijn van goed.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 11:44]

Het is simpel: er is aan de kant van Nintendo 0 resources nodig om jou die cartridge te laten blijven spelen. En er is geen financieel incentief om je te stoppen.

Niet dat ik verdedig dat digitale games opeens gestopt worden, maar het is niet 1-op-1 vergelijkbaar met fysiek.
Als vader van 2 jonge kinderen (4 en 6 jaar) vind ik dit een ronduit trieste ontwikkeling.

Vrijwel elke game is gratis maar zit vol met snelkoppelingen naar micro-transacties of reclames. Haal je een level niet? Meteen een schermpje met micro-transacties. Zijn er geen micro-transacties? Dan krijg je een snelkoppeling (of zelfs automatisch) reclame-video's. Die reclame is regelmatig niet geschikt voor de doelgroep van de game en daarnaast ook lastig weg te klikken. Druk je naast het minuscule kruisje na 30 seconden dan volgt nieuwe ellende. Sommige games hebben zelfs een combinatie van reclame en transacties.

Opvallend genoeg is dit met de reguliere Angry Birds versie op iPads nog hinderlijker dan Android.

Er zijn voldoende games die educatief en/of qua fun-factor veel te bieden hebben maar in mijn ogen kapot zijn door het verdienmodel.

De tijd van vroeger met demo's en daarna betalen gaf meer plezier, weloverwogen keuzes en minder vervuiling door wildgroei. Dat zou voor de ontwikkeling van kinderen ook beter zijn.
Wij hebben gamen lang buiten de deur gehouden, maar wilde laatst toch wat spelletjes op de iPads installeren voor de kinderen. Niet eenvoudig om spellen te vinden waar je gewoon een keer voor betaalt en dat het dan klaar is.

Heb uiteindelijk een abbo genomen op Apple Arcade en dat werkt op zich mooi. Paar honderd spellen die ze zelf kunnen installeren, zonder reclame of microtransacties. Wel zestig euro per jaar natuurlijk, maar goed, dat is net zo duur als één spel voor een Nintendo Switch; op zich acceptabel wat mij betreft.
Maar dan komt de Hollander ineens naar boven. "Ja maar... 60 euro per maand betalen als je het ook gratis kunt krijgen!?"

Ik ga dan toch liever voor de Switch om eerlijk te zijn. Maakt het ook makkelijker om cadeautjes te verzinnen voor verjaardag/kerst namelijk :) Je zegt 60 euro maar ik ben meestal toch wel voor 20/30/40 euro klaar hoor, alleen hyper-populaire games zoals Zelda en Super Smash Bros blijven in die prijsklasse hangen.
Ik zei 60 euro per *jaar* hè. Niet per maand.
Als je een Netflix Abo hebt is het misschien interessant om een keer in hun Games sectie te kijken. Hierin staan diverse games die je kunt installeren die zonder allerlei irritante reclames en micro-transacties zitten.

edit: ik zie dat daar inmiddels ook al games tussen staan die micro-transacties lijken te hebben.
edit2: de game waarvan ik dacht dat die micro-transacties had, heeft het toch niet :9

[Reactie gewijzigd door hiostu op 23 juli 2024 11:44]

Goed idee. Ik had wel eens gelezen dat Netflix iets met games ging doen maar niet opgevallen dat het gewoon in de app zit - edit: op iphone/ipad dus wat verstopt tussen de films en series.

[Reactie gewijzigd door bite op 23 juli 2024 11:44]

Precies, ik heb het ook gedaan met de google play pass. Tenminste games zonder reclames en in app aankopen is dan gratis, als je daarbuiten de gratis spellen installeer worden de kinderen vol gegooid met reclames en in app aankopen.

Dat is ook een van de redenen om de spellen gewoon te komen of de abonnement vorm te nemen zelfs eventueel een console te nemen (Switch of Xbox met game pass)
In de Google playstore heet de game rovio classics: AB.
De game is in tegenstelling tot vroeger niet gratis en kost €1,19. https://play.google.com/s...?id=com.rovio.abclassic22

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 23 juli 2024 11:44]

Deze game is nooit gratis geweest geloof ik. Geen microtransacties, maar eenmalige aanschaf. Ik had 'm op de iPhone gekocht lang geleden. Ook nog maar even op de Android phone gekocht. Nu meteen veilig gesteld :)
Vroegah was deze game echt wel gratis hoor. Dat was in die tijd een no-go om ook maar een euro voor een app uit te geven. Kan me ook niet voorstellen dat ik voor die game heb betaald.

[Reactie gewijzigd door UPPERKEES op 23 juli 2024 11:44]

Deze game was gratis, en vol reclame. https://play.google.com/s...rovio.angrybirds&hl=pt_BR

De versie zonder reclame betaalde je altijd voor. Van die versie hebben ze een nieuwe uitgave gemaakt. Maar die versie druist in tegen hun verdienmodel. Reclames en micro transacties verdienen ze veel meer mee. Dus gooien ze 'm d'r uit. Slechte ontwikkeling, maar begrijpelijk :)
En ook in de nieuwe classics versie zit reclame.

Het is wel alleen rovio reclame maar het is niet zo dat de game ad free is
Is een andere ''game'', de echte eerste versie staat al een

Als je kijkt op de link zie je dat de game Uitgebracht is op
25 mrt 2022. Dat is de eerste keer dat het in de playstore is gezet.
De originele game stamt uit 2009, die had wel reclame maar gewoon zoals dat vroeger gedaan werd onderin de game. Bij geen internet had je de reclame niet. Laatste update van de echte originele game is uit 2019 https://www.apkmirror.com...-corporation/angry-birds/

Deze versie is gefinetuned zonder enige reclame en voor geld in de playstore gezet bijna 1 jaar geleden. Dus dit is niet de echte eerste versie die nu als rovio classics: AB in de playstore door het leven gaat.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 23 juli 2024 11:44]

Vroeg me dat ook al af voor Android. Ik denk dat het in app reclames waren zonder micro transactions
Oh dacht dat ik een tijdje geleden classic gedownload had en ook hier Micro transacties in zaten, toch nog eens kijken vandaag dan.

Apart dat het onder iOS het zij onder een andere naam blijft, maar dit njet voor Android word gedaan.
Angry birds classic is de huidige naam, was de originele game met de naam "Angry Birds" , die inmiddels is geüpdatet met microtransactions en classic achter de naam heeft gekregen.

Het originele spel is opnieuw uitgebracht als betaalde game lijkt het, met de naam Rovio classics AB
De denkfout hier is natuurlijk dat consumenten het verwijderde product uit de lijn vervangen met hun eigen opvolger. In de praktijk betekent het waarschijnlijk dat minder mensen je productlijn weten te vinden. Klassiek.
En natuurlijk mensen die dit soort berichten lezen en denken "wat een *** bedrijf".
Uit nieuwsgierigheid.
Wat voor microtransacties hebben we het over?

- Eenmalig een microtransactie om de reclames af te kopen?
- Zo'n systeem dat je of moet wachten om door te spelen of moet bijbetalen?
- Cosmetische zaken? (de vogeltjes krijgen kleertjes aan ofzo)
- Extra hints voor als je vast zit?
- Extra levels?
- Iets anders??
[x] All of the above
Ik heb heel toevallig een paar maand geleden Angry Birds weer eens op mijn tablet (ios) gezet en gespeeld. In het originele spel zijn vrijwel geen micro transacties en reclame te vinden. Gewoon leuk spelen, levels nonstop overnieuw doen om alles op 3 sterren te krijgen wat nog best lastig is, lekker relaxed met vogels op varkens schieten etc.

Vervolgens zag ik ook dat er een Angry Birds 2 was, dus die ook geprobeert. Ten eerste moet je nu vogels vrij spelen of kopen. Daarnaast kun je een level niet meer restarten, als je faalt dan moet je punten inleveren, en als je punten op zijn kun je die bij kopen. Elk level dat je uitspeelt is meteen 3 sterren, het is mij niet gelukt om minder te scoren, elke vogel heeft superpowers waardoor er totaal geen andere skil nodig is dan de vogel ongeveer in de richting van de varkens te schieten. Daarnaast zijn er daily challenges, zit er reclame in etc etc. Het is een totaal ander spel geworden, en ik heb hem na 2 week ook van mijn tablet gegooit omdat ik er gewoon van walgde.

[Reactie gewijzigd door Kees op 23 juli 2024 11:44]

Er is echt een groot probleem met mobile game preservation. Probeer maar eens een spel te spelen vanop de telefoon die 6 jaar geleden uit kwam. Grote kans dat die niet meer in de play store staat. En als je 'm nog vindt crasht die waarschijnlijk tijdens het opstarten.
Ik heb het originele spel destijds gespeeld, dat lijkt inmiddels via updates en in-app aankopen Angry Birds Classic geworden te zijn. Je kunt dat zien aan de app id in deze link: https://play.google.com/s...s?id=com.rovio.angrybirds

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.