×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bloomberg: Angry Birds-maker Rovio werkt aan beursgang

Door , 36 reacties

Rovio, het Finse bedrijf achter de Angry Birds-games, wil volgens het persbureau Bloomberg binnenkort naar de beurs. Daar kan de onderneming volgens insiders ongeveer 400 miljoen dollar ophalen, omgerekend 338 miljoen euro.

Bloomberg schrijft dat de beursgang al volgende maand zou kunnen plaatsvinden. De stap zou het bedrijf een totale waardering van ongeveer 2 miljard dollar kunnen opleveren, melden bronnen aan het persbureau. Er is echter nog geen definitieve beslissing genomen, waardoor het mogelijk is dat het bedrijf nog langer in privébezit blijft.

In 2016 behaalde het bedrijf een omzetgroei van 34 procent, waardoor de totale omzet neerkwam op ongeveer 190 miljoen euro. Ook maakte het bedrijf in dat jaar weer winst, na in het voorgaande jaar verlies te hebben geleden. De brutowinst kwam uit op 17,5 miljoen euro. Het in 2003 opgerichte Rovio zou op zoek zijn naar een manier om verder te groeien na het succes van Angry Birds, aldus Bloomberg.

In 2015 kwam de studio met Angry Birds 2, dat volgde op eerdere variaties op de oorspronkelijke game uit 2009. Sindsdien kwam Rovio naast Angry Birds-games recentelijk met de multiplayergame Battle Bay.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

14-08-2017 • 10:34

36 Linkedin Google+

Reacties (36)

Wijzig sortering
Ik heb nog nooit van dat hele Battlebay gehoord. Eerlijk gezegd dacht ik dat het hele angry birds concept een beetje uitgemolken was en het helemaal niet meer zo goed ging met Rovio. Sowieso best bijzonder vind ik dat een bedrijf met zoveel omzet en zoveel success eigenlijk zo weinig geproduceerd heeft.
Overigens kwam dat hele angry birds concept een beetje voort uit een physics demo die bij de unity engine zit. Het is echt letterlijk exact hetzelfde. Ze hebben enkel de graphics wat aangepast naar birds en er een game element aan gehangen. En ja deze physics demo was er al voor dat angry birds uitkwam.
Gezien waar angry birds vandaan komt en het weinige vernieuwends wat dit bedrijf uitgegeven heeft doet mij sterk vermoeden dat er maar weinig creativiteit aanwezig is en dat het meer een gevalletje geluk geweest is. Ik zou er mijn geld niet op inzetten in ieder geval.
Het lijkt er meer op dat ze zelf ook weten dat ze het niet heel lang kunnen volhouden meer en geen hits meer hebben kunnen produceren. Snel daar de beurs alles van de hand doen en een ander ten onder laten gaan met het schip.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 14 augustus 2017 10:56]

Voor Angry Birds hebben ze naar eigen zeggen nog aan tientallen geflopte projecten gewerkt.

Maar Unity had daar ook geen primeur mee, ik speelde dat als flash game in de browser, was een variant waarin je kastelen moest slopen met een katapult dacht ik.
Fortress (GBA) en Boomblox (Wii) zijn twee games met het Angry birds concept die beiden eerder uitkwamen dan Angry Birds zelf.
Ja maar de physics demo in unity is letterlijk een bal ik een katapult en blokjes omver gooien. Het is echt exact angry birds maar dan zonder de vogels en piggies. Zelfs de blokjes zien er hetzelfde uit. Het kan bijna niet anders dan dat hun unity hebben geopend en dachten van hey laten we daar een game van maken. Toen niet wetend dat het zo een groot success zou worden.
Dan mag je me toch een linkje sturen waaruit dat blijkt. Want ik ben al 5 minuten aan het googelen maar ik kan niks vinden. Volgens de Wikipedia pagina zijn ze geïnspireerd door de flashgame ''Crush the Castle''

Dus nu wil ik die unity demo wel eens zien.

Daarbij moet je je niet vergissen dat het in 2009 een hel was om een Unity game the porten naar mobile devices. Dus ik vind dat de ontwikkelaar knap werk hebben geleverd.
Binnen een minuut Googlen.

https://m.youtube.com/watch?v=nA2BkvCGK3U

Denk dat ro8in het bij het juiste eind heeft.
Ik was ook aan het googlen op ''Angry birds predecessor Unity'' maar deze demo kwam dus na Angry birds uit met andere woorden Angry birds was dus eerst.

Op deze pagina kan je het zelf proberen in Unity.
Moeilijk te vinden of de Unity demo eerder of later was dan de Angry birds game maar het concept van de katapult-game bestond zeker weten al voordat Angry birds (2009) bestond:

Fortress- GBA (2001) Pain- PS3 (2007) en Boomblox- Wii (2008)

Fortress is net niet helemaal Angry birds omdat je ook moet bouwen in de game, je zelf beslist waar je de katapults plaats en omdat de CPU terug schiet.

Pain is gewoon exact het zelfde concept als Angry birds alleen dan in 3d met wat extra gimmicks.

Ook Boom Blox is een 3d katapult-game. Biedt wel meer afwisseling qua gameplay.

Vaak wordt ook gedacht dat Angry birds een Worms clone is maar Worms is een 'turn based strategy game' met 'real time combat' en lijkt qua gameplay in de verste verte niet op Angry Birds.

Edit: Link Pain https://m.youtube.com/watch?v=6E0Ajxm2q4c

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 14 augustus 2017 16:29]

Die demo zat er al in voordat angry birds uit kwam. Ik weet nog dat ik angry birds voor het eerst speelde toen het uit kwam en dacht hey dat lijkt wel erg op die demo!
Volgens mij zegt dit filmpje helemaal niks. Het laat zien dat 'iemand' een demo heeft gemaakt waarbij zoals hij zelf zegt 'aanklooit' met de physics engine van Unity. Er staat nergens dat die blokjes/graphics van Unity zijn.
Dat Unity voorbeeld is ook maar een voorbeeld dat bestaande stukje codes bij elkaar raapt. Ik geloof dat de physics engine grotendeels op Box2D draait (welke uitvoeringen in praktisch iedere programmeertaal heeft).

Een beetje Box2d example lijkt namelijk al snel op de core-gameplay van Angry Birds.
Het aantal flops ligt denk ik in de games business heel hoog. Angry Bidrs was geen flops mooie cash cow maar dat neemt altijd iets af en moet je weer met iets nieuws komen. Om nog met zo een succes te komen is moeilijk, heel moeilijk.

Aandelen kopen in dit soort bedrijven valt denk ik eerder is hoog risico categorie en om veilig te investeren moet je het zeker niet doen. Maar wie weet leveren ze over 2 jaar wel extra veel of juist niet.
De eerste was Worms in 1995
Ik zou je aanraden de prospectus eens te lezen voor je je ongezouten mening geeft. Dan heb je een beter idee waar ze mee bezig zijn, waar de waarde ligt etc. Want opmerkingen als 'er een game element in gehangen' doen niet vermoeden dat je veel snapt van de gamesindustrie.

Angry Birds was zeer zeker geen 'gevalletje geluk'. Het was een langdurige ontwikkeling met grote teams, zeker na de allereerste versies., waar ze keihard aan gewerkt hebben. Als je ook maar een idee had hoeveel tijd er bijvoorbeeld in de geluidseffecten is gestopt.... Maanden en maanden.
Dat was toen (2009). jarenlang levelpacks toegevoegd met thema's tot eind 2014. in 2015 kwam Angry Birds 2. Daarna weer een nieuwe versie. Dan komt voor mij over op uitmelken.
Vooral omdat Angry Birds 2 afstapte van het concept dat je een level net zo vaak kunt spelen tot je de perfecte strategie te pakken hebt. Men voegt random toe, en een beperkt aantal keren proberen (tenzij je bijbetaalt). Daarom is AB 2 lang niet zo succesvol als de eerste versies.

[Reactie gewijzigd door Morgan4321 op 14 augustus 2017 13:57]

Uitgemolken of niet, ik vind Angry birds deel 1 nog steeds een van de beste mobiele games ooit gemaakt. Wat ik de fout vond bij AB2 is dat ze helemaal doorgeslagen zijn in het verzinnen van allerlei beloningsystemen, zoveel dat ik er niets meer van snap.

Ik wil gewoon vogels schieten, maar dat lijkt nu bijzaak te zijn.
Het was geen heel beroerd spelletje, maar wat ik zo gek vind is dat er zo weinig echt leuke mobiele games zijn.

Voor desktop is er zoveel leuks. Mobiel is het echt te triest voor woorden. Games die als top-rated staan dat zijn gewoon de simpelste saaiste spelletjes...

Dat hele Angry Birds doet me gewoon denken aan 'scorched earth' en dat speelt op de desktop al niemand meer sinds het jaar kruik.
Je zegt het zelf al. Na de eerste versies. Toen was het geld al binnen en konden ze in de kwaliteit investeren. Neemt niet weg dat het origineel voort kwam uit een bestaand concept welke al bestond als physics demo. Ze waren slim genoeg om deze demo tot een game uit te bouwen en dat sloeg aan. Dat de versies daarop met hele grote teams zijn opgezet neemt niet weg dat er blijkbaar creativiteit mist om echt nieuwe concepten te ontwikkelen. Iets wat wel nodig is vandaag de dag om in de game industrie een langer bestaan te moeten hebben.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 14 augustus 2017 11:09]

Voor zover ik weet zijn er een tiental angry bird games. Heb zelf laatst 1 of andere 3D angry birds gespeeld waarin je 100en birds kan collecten, moet levelen etc. Heb ooit ook een andere RPG variant van ze gespeeld. Geloof dat ze angry pigs hadden ook oid? Zo zijn er nog wel een stuk of wat games van ze. Allemaal met vogeltjes enzo, maar toch wel echt andere gameplay elementen. Daarin zitten dan ook weer een hoop van die wacht tijd dingen ingebouwd, waar je na zoveel uur pas weer verder kan, of enkel met 10000 diamanten goede spullen unlocked. Dit kun je dan weer met echt geld kopen, waar ze dan vast weer een groot deel van hun omzet uit halen.

Buiten de films, animaties, merchandise etc. die ze maken/verkopen.
Bad Piggies bedoel je, daarin moet je voertuigen maken om je pig ergens heen te krijgen. Een beetje dit idee: https://en.wikipedia.org/...credible_Machine_(series)
Ach bijna al die populaire mobiele games zijn ripoffs van tientallen jaren oude games. Unity demo was ook niet de eerste.

Dat biggetjes gooien, clash of clans, candy crush, die troep bestond al toen newgrounds nog populair was.
Ik begrijp niet waarom je -1 krijgt. Ergens heb je wel gelijk, het is met de meeste uitgevers die Apps/Games maken dat ze het hele concept volledig proberen uit te melken. Blijkbaar word het nog gespeeld (zelfde met Candycrush).
Maar ongewenst is het ook niet, dus point blijft staan.
Ja, dat vind ik ook maar goed...
Ik dacht dat Angrybirds inmiddels wel eens stervend ras was. Maar blijkbaar maken ze nog steeds winst. Knap!

Ben alleen heel benieuwd waarmee ze op de proppen gaan komen als ze naar de beurs zijn gegaan.
Misschien een augmented reality variant van Angry Birds, dat je ze van je tafel af kunt meppen enzo.
Ja of zoals Pokemon Go. Dat je buiten varkentjes van gebouwen, muurtjes etc. af mag gaan schieten. Dat zou op zich nog best komisch zijn (al is het maar voor even en dus waarschijnlijk niet het investeren waard).
Nu is het maximaal cashen, de boel verkopen en een ander gaat er mee ten onder :+
Rovio doet meer dan alleen een enkele game-app, dus het maximaal cashen zal wel meevallen. Het is geen Snap...
Ik denk dat Angry Birds (hoewel vast nog populair bij veel mensen) inmiddels wel over zijn hoogtepunt heen is. Aan Rovio is het nu om het geld dat ze ermee verdiend hebben om te zetten in nieuwe games zodat ze als bedrijf relevant blijven ;)

Als je bedrijf helemaal afhankelijk is van één product in een markt waar je grotendeels afhankelijk bent van hypes, dan zit je waarschijnlijk niet comfortabel op je zakken met geld want ze kunnen van het ene op het andere moment onder je kont verdwijnen.
Het is inderdaad al te laat van Rovio, toen de hype al 2 jaar aan de gang was, zag je nog kinderen met een Angry Birds T-shirt en ander merchandize over straat lopen
Er was recent nog ontslag rondes bij Rovio
De film was zeer vermakelijk, maar kwam helaas te laat

Interesse vanuit China om het bedrijf (klantenbestand) over te nemen is misschien wel de reden om naar de beurs te gaan, zodat ze een veel hogere prijs kunnen ontvangen
Een héle leuke, goed geschreven film heeft hun angry birds serie niet kunnen redden helaas, en het pretpark van Rovio lijkt mij ook geen succes te gaan worden. Nu snap ik dat ze andere IP's hebben en bezig zijn met deze concepten tot op het niveau van Angry Birds te krijgen.

Ik denk dat dit wel mogelijk is met battle bay eigenlijk, maar deze game is van een ander kaliber dan angry birds en veel kapitaalintensiever dus dezelfde winstcijfers gaan ze niet zien denk ik.
Hoorde het vanmorgen tijdens het RTLZ-nieuws. Had nooit verwacht dat zo'n simpel spelletje (nouja Rovio dan) naar de beurs zou kunnen gaan. Zal mij benieuwen.

De 1e versie van Angry Birds vond ik het beste van allemaal. De opvolgers miste iets in mijn optiek.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*