Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

KPN gaat WeChat Go-simkaart aanbieden aan Chinese toeristen in Europa

KPN is een samenwerking aangegaan met de Chinese internetgigant Tencent, om de WeChat Go-simkaart aan te bieden in Europa. Die simkaart en dienst is bedoeld voor Chinese toeristen in Europa en biedt naast 4g-data ook extra functionaliteit in een app.

De app biedt volgens KPN onder andere reisinformatie, Chinese video's en sociale media. De functionaliteit is erop gericht om Chinese reizigers in EU-landen te ondersteunen. Vanaf begin juli is de simkaart te koop in Chinese webwinkels, op vliegvelden en bij populaire bestemmingen voor Chinese reizigers in Europa.

Details over de deal die is gesloten met Tencent heeft KPN niet bekendgemaakt. Tencent is de eigenaar van WeChat, een populaire chatapplicatie in Azië die sinds 2011 beschikbaar is. Er zijn wereldwijd 850 miljoen mensen die de app gebruiken. De WeChat Go-simkaart en bijbehorende dienst is ontwikkeld samen met het Chinese internetvideobedrijf Sunway.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

05-07-2017 • 08:47

56 Linkedin Google+

Reacties (56)

Wijzig sortering
dit klinkt krom maar: wechat = internet (voor de chinezen)

zij maken veelal geen gebruik van pagina's, appjes, diensten ---> dat is wechat (wechat is soort app-in-app systeem, het is een soort schil/omgeving, waarin andere bedrijven/diensten hun services kenbaar kunnen maken)

naam is wat misleidend; chat, het is 'het internet' voor hun; -alles- en -iedereen- is daar te vinden.

Denk aan de huisarts (maken afspraken) jouw werkgever (salaris, urenstaat), dat weer gelijk te vergelijken aan beschikbare tijden bij de huisarts. Jouw uitgaven patroon, werkafspraken, social netwerk, sip, etc. alles gaat via wechat.
Denk aan de huisarts (maken afspraken) jouw werkgever (salaris, urenstaat), dat weer gelijk te vergelijken aan beschikbare tijden bij de huisarts. Jouw uitgaven patroon, werkafspraken, social netwerk, sip, etc. alles gaat via wechat.
Online aankopen en betalen, het betalen van fysieke aankopen in winkels... Ook via WeChat.

Wat het met de machtspositie van een enkele partij (Tencent) en de overheid doet is niet gunstig. Tevens is het slecht voor privacy. Wat het echter doet qua innovatie en gebruiksvriendelijkheid in en als onderdeel van het dagelijks leven maakt dat het ver boven het 'knullige' WhatsApp staat.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 juli 2017 10:29]

Tencent is echt niet de enige. Er zijn zat andere spelers in de markt. Alipay heeft nog steeds een groter aandeel in het electronisch betaalverkeer.
Alipay heeft nog steeds een groter aandeel in het electronisch betaalverkeer.
Niet lang meer.
Alipay kan ik gebruiken bij een groeiend aantal winkels in Nederland bijv. Dat gaat met WeChat voorlopig nog niet gebeuren.
Maar concurrentie is mooi, zorgt er alleen maar voor dat beide partijen meer innoveren.
Tevens is het slecht voor privacy.
Privacy is voor de meeste Chinezen ook maar een abstract begrip. Met een gezin in één kamer van drie bij drie, in een flatgebouw met papierdunne muren naar de buren en een de keukens en toiletten op de begane grond, weten veel Chinezen niet eens wat privacy inhoudt. Je weet wat je buren naast je tegen elkaar fluisteren in bed, waar de buren iets verderop ruzie over maken, wanneer de buren aan het einde van de gang seks hebben, wat je onderburen voor eten klaar maken en de volgende dag of het vlees nog goed was of niet.
Dat begint nu wat te veranderen. De Chinezen die het iets beter hebben eisen meer ruimte en iets meer luxe en krijgen daarmee ook iets meer privacy (in ieder geval voor hun directe buren). Ironisch genoeg worden daarvoor de oude stadswijken, waar de mensen nog iets meer ruimte hadden, hiervoor gesloopt en krijgen de verdreven inwoners van die wijk een kamertje in de eerdergenoemde blokkendozen met alle faciliteiten op de begane grond.
Lekker handig voor de Chinese overheid dus :)
Het gaat extreem ver en ik snap niet dat de EU/US hier geen banden aan legt. Onder het mom van "de cloud" is veiliger staat alles ook in de cloud. Maar met alles bedoel ik dan ook echt alles. Ik had hier van doen met een data broker (ik zit in China) en voor de grap liet zij mijn eigen profiel zien. Ze weten adhv jou mobiel wie je vrienden zijn, wie je vaak ziet, wat je post, waar je je begeeft, waar je geld uitgeeft, waaraan je geld uitgeeft en in sommige malls weten ze zelfs waar je precies rondloopt. Wechat communiceert ook constant met third party webservers en is ook constant gemonitored. Gevoelige postings worden verwijdert of je kunt bedreigingen verwachten.
In feite is dat hier ook zo (behalve dat laatste natuurlijk).
Als jij overal inchecked met FB, met FB Messenger communiceert en werkelijk alles wat je doet op FB zet, weten zij (en iedereen in je FB 'vrindenclubje') ook alles van je. En als FB ook nog betaaldiensten gaat aanbieden, weten ze ook wat je koopt. Enig idee waarom ze dat toch doen? Niet om ons een plezier te doen dacht ik...?
Het verschil is met FB dat je ervoor kiest om in te checken. Wechat daarintegen volgt jou overal en verkoopt jou data. Tergelijkertijd houdt Beijing ook meer dan een oogje in het zeil om te zien wat je zoal doet.
En niemand kiest voor WeChat? Allemaal gedwongen? Net als Facebook?
Dat laatste deels wel natuurlijk. Bedrijven als Facebook (maar ook anderen) proberen services te ontwikkelen die hun gebruikers graag willen gebruiken omdat ze iets toevoegen of dingen makkelijker maken. In ruil daarvoor gaan die bedrijven de verzamelde informatie monetizen. Als je maar services verzint die alleen maar bedoelt zijn om informatie te verzamelen maar niets toevoegen voor de gebruiker, gaan die gebruikers de services niet gebruiken.
Ha ja laastst iemand attent gemaakt op het feit dat ie altijd is ingelogd op google.nl- normale mensen boeit zoiets niet.
Wat heeft de EU / US te doen met hoe de Chinese overheid met data omgaat in China? Dat is nog altijd een soverein land. Je kan het er niet mee eens zijn maar het is aan de Chinezen zelf om er verandering in aan te brengen.
Hij bedoelt eu overheid accepteert handel met dictatuurschap.
We doen niet anders. Hooguit iets kleins voor de bühne, maar we hebben in het algemeen geen problemen met het handelen met foute landen. Laten we niet te heilig doen aub.
China is geen dictatuur, het is een republiek.

WeChat is in China een soort van all-in-one app voor (group)chat, social (foto's blogs, etc), betalingen, spelletjes, etc..
Correctie: China is een verlichte despotie/meritocratie.

Je mag heel veel voor een dictatuur, maar in vergelijking met een democratie te weinig. Je kunt naar de hoeren gaan, dronken worden, kopen wat je wilt, zo lang je maar niet met politiek bemoeit. Je mag vrij reizen naar het buitenland, studeren en werken zoals je zelf wilt.

Het is eigenlijk niet goed ergens onder te brengen. Lulu Wang beschreef China als volgt: Het is leven in een gouden kooi, waarbij de tralies al maar verder van je te komen staan totdat je ze niet kunt zien en heel af toe knal je met je gezicht tegen de tralies en besef je dat je in een kooi woont.

[Reactie gewijzigd door pharmacist op 5 juli 2017 11:35]

Aanvulling: is meer een verregaande vorm van meritocratie. Om de 10 jaar vindt een opvolging plaats voor de volgende generatie regering.

Vergelijking met gouden kooi is ook maar relatief. Heeft wel iets weg van Singapore. Ik heb een tijdje in China gewoond en over het algemeen kun je stellen als je geen behoefte hebt om met spandoeken op straat te lopen dan is het gewoon business as usual en dat er nogal wat blokkades zijn op het internet.
Dan moet je ook producten niet kopen uit China zoals de een BlackBerry of iphone etc.
500 Miljoen europeanen vs 1,6 miljard chinezen. Eenkindspolitiek los gelaten en intern consumeren laat dubbel digit groei zien. Ik denk dat de chinese overheid zich niet heel druk maakt om europa. China is al de nummer twee economie.
Dat is wel een beetje overdreven, je kan een hele boel doen in WeChat, maar Chinezen gebruiken echt wel wat meer dan alleen WeChat.
Begonnen als chat, nu is het hun Facebook, Instagram, Skype, Whatsapp, vertaler, Paypal, portemonnee (betaalmiddel voor taxi, bus, trein, drankjes in café), giftcard, groepsloterij, Chatroullette, Tinder, Happn ener komen nog ieder jaar nieuwe toevoegingen bij.

Je Chinese alles.

[Reactie gewijzigd door McBrown op 5 juli 2017 09:47]

Zoals Google het internet voor Nederlanders is. De gemiddelde gebruiker: Chrome, Google en Google mail :X
is het niet shangwang? ik studeer zelf chinees.
Hier staat wat meer informatie over WeChat Go: http://go.wechat.com/
Ik mis het punt van de simkaart. Wat is het verschil/voordeel is van de WeChat Go-simkaart t.o.v. de KPN-simkaart. Ja, je kan een app downloaden. Maar daar hoef je toch geen speciale simkaart voor te hebben :?

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 5 juli 2017 08:50]

Het is een kaart die Chinezen in China reeds kunnen kopen via hun eigen e-commerce platformen en die dan werkt in Europa. Logisch toch dat men niet zomaar een gewone KPN simkaart op de Chinese markt gaat brengen, dan weet niemand waar het over gaat. Elke Chinees met een smartphone kent en gebruikt WeChat net zoals iedereen bij ons Google kent. WeChat is veel meer dan enkel een chat app, het is paypal/whatsapp/facebook/nieuws/taxi-app/enz in 1. Het artikel doet ook vermoeden dat er extra functionaliteit in WeChat zit voor gebruikers van deze kaart. Het is bijgevolg dus een logische zet om de WeChat naam hier aan te koppelen en niet de KPN naam.

[Reactie gewijzigd door Joecatshoe op 5 juli 2017 09:12]

Ik denk inderdaad dat dat de rede is. WeChat is immens populair in Azië. En WeChat zegt nu: wil je een simkaart voor in Europa? Koop dan de WeChat Go-simkaart. Wat eigenlijk gewoon een branded KPN-simkaart is, maar die Chinezen kennen KPN niet maar WeChat wel.
En nu maar hopen dat de Chinese toerist niet denkt dat ze ook daadwerkelijk met Wechat kunnen betalen. Zo lijkt het net of dit namelijk wel kan.
Ik zal wel onder een steen geleefd hebben en niet geheel on-topic zijn maar: wat een geweldig idee dat allemaal van 1 dienst afhankelijk te maken. Lekker makkelijk zal het idee wel (weer) zijn?
Die hebben ze in ieder geval allemaal mooi "in de pocket" mocht het nodig zijn.

Logisch dat kpn hier een slaatje uit wil slaan. Die willen liefst overal de vinger houden als het maar centen oplevert.
Gaat op sommige plekken wel helemaal mal wat betreft het "Chinezen met open armen ontvangen". Neem bijv. een plaats als Giethoorn; van oudsher was dat nagenoeg 1 groot Oud-Hollands openluchtmuseum. Nu is het dat nog steeds, maar dan met aparte chinese bewegwijzering, allerlei Chinese toko's die helemaal niets met de geschiedenis daar te maken hebben en tot overmaat van ramp voor de bewoners daar komen ze ook niet zelden je erf op om even op hun gemak foto's van je huis te maken. Die mensen hebben toch een wat ander idee van privacy, dat blijkt wel.
Ja, waar wij af en toe nog rillingen krijgen van wat bedrijven als Google en Facebook allemaal van ons willen weten, zijn de Chinezen al gewend aan een alwetende en almachtige overheid. Een telecombedrijf (waarschijnlijk ook voor een deel in handen van de overheid) als klein broertje daarnaast, waar je hun hele online hebben en houden aan overleveren maakt ze dan niet veel meer uit.
Van die hele integratie van diensten en gegevens zal KPN waarschijnlijk weinig meekrijgen. Maar het is wel een kaart die in heel Europa gebruikt kan worden, dus interessant voor Chinezen die Europa komen bezoeken. Door de integratie met WeChat zal de betaling van de gebruikte data via WeChat verlopen. Dus geen gedoe met pre-paid kaarten en opwaarderen met bonnetjes of websites.
Wanneer dit een exclusieve deal met WeChat voor Europa is, dan wordt het tijd om te investeren in wat extra aandelen KPN. :)
Wanneer dit een exclusieve deal met WeChat voor Europa is, dan wordt het tijd om te investeren in wat extra aandelen KPN. :)
Zou ongeveer ook voor het eerst zijn. :+

Gein natuurlijk, maar aan de serieuze kant wel interessant om die ontwikkelingen te volgen.
En ergens wel triest dat dat schijnbaar zonder morren als standaard geaccepteerd wordt.
Nou ben ik (dus) ook niet geheel op de hoogte van wat voor alternatieven ze daar hebben, maar zou vermoeden dat ze ook daar hetzelfde wel via afzonderlijke diensten/apps moeten kunnen gebruiken? En dat het dan ook vooral een kwestie van "gemak" is dat de meesten doet besluiten het via WeChat te doen?
Daar zien ze het hele probleem niet. Ze zijn gewend aan een machtige overheid die alles van je weet en alles voor je bepaalt. Dan heeft WeChat tenminste nog een hoop voordelen voor ze.

En veel mensen die bij ons wel het probleem zien geven zich toch helemaal over aan Facebook en Google.
Chinezen doen alles binnen de WeChat app. Maar dan ook echt alles. Van een afspraak maken bij de kapper tot online shoppen. Zeg maar de natte droom van Facebook. Bellen hoort daar ook bij schat ik zo in.

Hier een docu van 6 min over WeChat voor mensen die er niet bekend mee zijn: https://www.nytimes.com/v...hina-internet-wechat.html

[Reactie gewijzigd door emielboe op 5 juli 2017 09:01]

Je vergeet nog twee belangrijke features van WeChat:

- Betalen.
- Inloggen op secure wifi netwerken.
Ik ga ervan uit dat onze Chinese medemens die op reis gaat naar Europa die KPN SIM kaart gebruikt om in Europa kostenefficiënt te kunnen bellen. Daarnaast is de regel dacht ik dat de belkosten in EU hetzelfde moeten zijn als in NL, er is bij mijn weten geen tarief vastgesteld. Dus een tarief die een paar cent hoger ligt dan een NL SIM geeft al een betere business case dan een NL SIM. En voor Chinezen betekent het dat ze WeChat kunnen blijven gebruiken voor relatief lage kosten, terwijl het voor KPN een fijne opbrengst genereert.
Ik denk dat WeChat werkt met een simkaart van hun eigen, zoals BlackBerry vroeger werkte met de zogenaamde 'ping' bundels, moest je ook maar geluk hebben dat je simkaart capabel was om te kunnen 'ping'. Correct me if I'm wrong.
WeChat werkt met iedere simkaart. Je kunt de app gewoon downloaden en gebruiken op welk netwerk dan ook.
"Geluk hebben"? Tuurlijk niet. Je moest een speciaal BIS abonnement nemen. En als je het bij je werkgever had, hadden ze daar een BES server draaien. BIS draaide bij de provider en kostte iets van ¤5 euro per maand extra dacht ik.
> . Correct me if I'm wrong.

'van hun eigen' -> 'van henzelf' of vlotter : 'Ik denk dat WeChat met hun eigen simkaart werkt'

;)
Inderdaad een goeie vraag, zal vooral marketing zijn.
Of wat ik me ook kan voorstellen is dat je via die kaart meteen je data en minuten betaald met je WeChat-pay account, of iets in die strekking.
Wat is het verschil/voordeel is van de WeChat Go-simkaart t.o.v. de KPN-simkaart. Ja, je kan een app downloaden. Maar daar hoef je toch geen speciale simkaart voor te hebben :?
In China hebben ze ook zo'n WeChat simkaart en dan krijgen ze bepaalde voordelen:

Users can enjoy a 98.5 percent discount in payment recharging, cheaper data plan, preferential prices for paid WeChat games and special emoticons. Also they can have 60 members in a WeChat group instead of 40.

Volgens mij zijn die Chinezen ook zo gebrainwashed dat ze denken dat ze in Europa enkel WeChat gaan kunnen gebruiken met een WeChat simkaart en niet met een gewone simkaart. Dat risico willen ze niet nemen, want bereikbaar zijn op WeChat is nog steeds belangrijker dan de Europese bezienswaardigheden.
En dat is natuurlijk erg slim, die mensen die in Europa bellen voor één tarief dat dan ook nog eens bij KPN naar binnen komt. Dat is ook wel een aardig bijverschijnsel dat Europese providers zich op deze buitenlandse (buiten EU) markten gaan richten, had ik geen seconde over nagedacht ... Die mensen bellen dan natuurlijk ook met het thuisland wat niet onder de EU regels valt en waar dan ook weer te verdienen is. Slim hoor, dat wordt dus de nieuwe vechtmarkt ...
Geen probleem toch. In Thailand zijn er ook zat Nederlanders die Heineken bestellen i.p.v. het lokale bier.
Slim verdienmodel van KPN: ze krijgt tegen een lage inkoopprijs de buitenlandse 4G data voor Chinese toeristen die in Spanje, Italië of Duitsland rondlopen (want Europese roamingregels en dus gemaximaliseerde B2B tarieven tussen providers ) en verkoopt die data met winst aan de WeChatprovider, oftewel Tencent.

In 2015 bezochten 12 miljoen Chinese toeristen Europa en voor 2016 groeide dat aantal met 7%. Een duidelijke grote markt om te groeien dus. Ook de timing van dit initiatief van KPN is briljant: 2018 wordt het officiële China-EU tourism year.

[Reactie gewijzigd door arnovos op 5 juli 2017 09:18]

Per wanneer is dit verkrijgbaar? M'n schoonouders verblijven v.a. vrijdag 3mnd bij ons.

Dus voor hun is zoiets wellicht perfect!
Hé, en als de Chinezen hier naartoe kunnen komen, dan kunnen wij ook daarheen natuurlijk. Als toerist of zakenreiziger in China wil je natuurlijk net zo makkelijk mobiel kunnen betalen als taxi's bestellen en betalen als de chinezen zelf. Dus wie verkoopt ons een werkende Wechat simkaart voor bezoekers vanuit de EU aan China?

Wie springt in het gat!
In tegenstelling tot veel Chinese simkaarten die niet buiten China werken (of je moet een extra dure bundel nemen) werken Nederlandse simkaarten wel in China.
Elke vriendelijke medewerker bij een van de talloze telefoonwinkels in China zal je graag willen helpen bij het kopen van een simkart van één van de grote Chineze providers.
Met net zoveel gemakt zal hij de app voor je installeren, je account in orde maken en een lading MP3's op je telefoon zetten. :)
(Zodra hij over zijn schroom heen is om Engels uit te proberen.)
En worden er nog sites geblokeerd ala de chinese vuurmuur? (ik neem aan van niet, maar je weet maar nooit)
vorig jaar in China geweest. Geen google, FB enz beschikbaar. Workaround met een sim kaart uit Hong Kong en lekker gewoon internet zoals thuis. Op de wifi is het dus firewall of china......
Vraag me af of dit goed gaat lopen. Met uitzondering van iPhones komt vrijwel elke Chinese telefoon tegenwoordig met een virtuele SIM. Ik zou een fysieke SIM alleen nog kopen als deze aanzienlijk veel goedkoper is.
Netneutraliteit anyone?