Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve stopt met niet aan games gerelateerde video's op Steam

Valve verwijdert de videosectie uit het Steam Store-menu. Het platform van Valve is vooral bekend van zijn uitgebreide game-aanbod, maar er waren ook de nodige, niet aan games gerelateerde films te vinden. Die gaan nu verdwijnen.

Valve stelt dat het heeft onderzocht waar Steam-gebruikers daadwerkelijk naar kijken. Op basis daarvan kwam het bedrijf tot de conclusie dat het beter is om de inspanningen te richten op producten en diensten rondom games en software. Dat betekent dat het videogedeelte op Steam verdwijnt. Video's die aan games gerelateerd zijn blijven wel gewoon beschikbaar. In het menu van de Steam-winkel is het onderdeel video inmiddels verdwenen, zo meldt Valve.

In de komende weken zal een aantal niet aan games gerelateerde video's worden verwijderd, al meldt Valve niet om welke titels het gaat. Eerder aangekochte video's blijven gewoon beschikbaar voor wie ze in het verleden heeft aangeschaft.

Volgens Valve is er de afgelopen paar jaar aan gewerkt om naast games en software ook gratis en betaalde videocontent aan te bieden, maar kennelijk heeft dat onvoldoende gerendeerd. Het bedrijf geeft hier verder geen nadere details over.

Valve bood onder meer eigen documentaires aan, maar ook de nodige Hollywoodfilms. Zo sloot het bedrijf in 2016 een overeenkomst met Lionsgate, waarmee in Europa films als Leprechaun of Natural Born Pranksters beschikbaar kwamen. In de VS waren meer films van onder meer deze distributeur te vinden.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

20-02-2019 • 10:08

55 Linkedin Google+

Reacties (55)

Wijzig sortering
Ik wist niet eens dat ze het hadden en zit toch elke dag op steam... misschien is dat de oorzaak van de tegenvallende resultaten?
Yep, dat zou heel goed kunnen, ik wist wel dat ze iets van video's hadden, maar niet dat ze ook mainstream films hadden, dacht altijd dat het van die documentaires etc waren.
Ja maar afgaande op de screenshot hadden ze ook niet veel soeps, in ieder geval in Nederland... Ik ken werkelijk niet een van die films, en aan de rode icoontjes te zien werden ze op Steam zelf ook niet goed gereviewed.
Hoor er nu ook voor het eerst van.

Heb even door het aanbod heen zitten bladeren.

Voor zover ik heb gezien bestaat het aanbod voornamelijk uit straight to DVD rommel en wat oudere A en B titels.

Dat zou ook nog wel eens reden kunnen zijn voor de tegenvallende resultaten
Exact dit, geen flauw idee dat Steam ook een videoplatform was. Niet heel verbazend dat het niet veel gebruikt werd dan.
Ik zocht ooit op Ace Attorney om te zien of het toevallig naar de PC gepoort was en toen kwam ik op Steam een Ace Attorney anime tegen.
Vind het jammer, je zou denken dat er veel weebs zitten onder de Steam user base. Ze zijn wel wat aan de prijzige kant, het eerste seizoen van New Game! is 17 euro

[Reactie gewijzigd door Ketho op 20 februari 2019 19:03]

Ik wist wel van het bestaan af, maar maakte op de Mortal Kombat series na, hier eigenlijk nooit gebruik van. Ik heb films toch vaak liever gewoon op DVD om deze op de bank te kijken, ipv op een beeldscherm.
Als de Steam console meer een succes was geweest, en dan vooral betreft Linux ondersteuning van meer (of liever alle) games, dan had dit ook een meerwaarde gehad. Lekker achter de tv op 1 apparaat gamen, films kijken en browsen.
Wat ik ook vaak jammer vind is dat veel video content (maar ook sommige games) alleen in de VS verkrijgbaar zijn. Heb zo ooit een Amerikaanse Steam gebruiker gevraagd om mij een Steam game te "giften", omdat ik deze anders nooit zou kunnen krijgen op Steam. Maar goed met Netflix is de verdeelde markt per land net zo rampzalig.
Ik gebruik daar gewoon mijn Steam Link's voor, eentje onder de TV in de woonkamer en eentje onder mijn bed in de slaapkamer. Kan ik wanneer ik wil lekker een film of serie opzetten via de browser, in mijn eentje gamen, of met vrienden die allemaal hun eigen favo controller meenemen, etc.

Het kastje wordt niet meer gemaakt, maar met een raspberry pi of een android set up box ben je ook zo aan het streamen.
Ik heb een tijde zitten twijfelen de Steam link aan te schaffen, maar heb toen een HTPC gebouwd voor aan de tv te koppelen. Als ik speel op TV is dat of een console achtige game (controller) of couch games met vrienden, zoals bijvoorbeeld een Overcooked, Streetfighter, Double Dragon en diverse race games.
Betreft de Steam Link... speelt dat een beetje soepel betreft eventuele vertragingen e.d.?
Speelt heel vlot en heel makkelijk. Het hele netwerk wat in gebruik is voor mn PC en steam-link is bekabeld, en we ondervinden nergens enige lag. Ieder neemt zijn eigen controller mee dus we gebruiken dan een XBox controller, PS4 controller en een Switch Pro controller (zijn allemaal native ondersteund door de steam-link) en dit werkt allemaal feilloos. Je hebt ook hele library's met controller lay-out schemes per game (of je maakt deze zelf aan) en dit werkt allemaal gewoon goed!
Ook voor single player games gebruik ik hem (Assassin's creed Origins bijvoorbeeld), juiste controller lay-out kiezen en je bent vertrokken. Ik kan zelfs mn Switch Pro controller gyro apart instellen om deze ook als input te gebruiken tijdens het spelen (voornamelijk fine-aiming bij boogschieten). Eigenlijk heb ik tot nu toe alleen problemen gehad bij Kingdom Come Deliverance, maar dit ligt aan het feit dat ik mn controller scheme niet krijg zoals ik wil, te veel keycombo's mogelijk...)

[Reactie gewijzigd door Clukers op 20 februari 2019 12:02]

@Clukers heeft al flink wat uitleg gegeven, maar ik persoonlijk ervaar nooit echt vertraging. We spelen best wel veel fast paced games zoals Speedrunners en niemand klaagt ooit. Een vriend klaagde wel dat Rocket League "anders" speelde, maar ik gok dat dat gewoon een verschil is tussen zijn console en mijn PC.

Wel altijd een bekabelde verbinding gebruiken. Draadloos of powerline is vragen om problemen.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 20 februari 2019 13:35]

@Clukers heeft al flink wat uitleg gegeven, maar ik persoonlijk ervaar nooit echt vertraging. We spelen best wel veel fast paced games zoals Speedrunners en niemand klaagt ooit. Een vriend klaagde wel dat Rocket League "anders" speelde, maar ik gok dat dat gewoon een verschil is tussen zijn console en mijn PC.

Wel altijd een bekabelde verbinding gebruiken. Draadloos of powerline is vragen om problemen.
Precies, heb ook nooit vertraging gehad in me spellen, en heb er ook HEEL wat op Steam, maar ja ik gebruik geen Steam Link, heb een Mini Media/Console PC gebouwd in de Inter-Tech Mini ITX-E-i7 Black een tijd terug, met een Intel Xeon E3-1240L v3 en KFA2 GeForce GTX 950 2GB OC LP en Steam Controller, en het meeste kijk ik me series er op en films, en soms spellen met de Steam controller, zo als Double Dragon en XCOM 2 en The Videokid en Trine spellen, en Ori and the Blind Forest en Magicka en Giana Sisters: Twisted Dreams en BloodRayne: Betrayal.
Deze gebruik ik ook enorm veel, geweldig apparaat. Lekker wat co-op met vrienden of family op de zetel in de woonkamer! Op steam vind je tenminste nog wat leuke local co-op games, dit is een uitstervend ras op de console (behalve Switch).
Ik heb de mijne nog gekocht voor 5 euro op een steam-sale, en een vriend heeft voor alle zekerheid nog een 2e aangeschaft voor moest de huidige het begeven :D
Ik heb er zelfs 3, eentje ook als reserve ;) Maar ja geweldig apparaat!

Wij spelen onder andere:
  • Genital Jousting
  • Rocket League
  • Gang Beasts
  • Stick Fight the Game
  • Speedrunners
  • Broforce
  • Jackbox Party Pack (3-5)
Thanks voor de inspiratie! Wij spelen heel veel RPG's (veelal met 2), en solo speel ik ook voornamelijk RPG's. Hieronder een lijstje wat je mss eens kan proberen (niet alles is met meer dan 2 te spelen)

Co-op:
  • Divinity: Original Sin
  • Divinity: Original Sin II
  • Victor Vran
  • Lara Croft & Temple of Osiris
  • Trine, Trine 2 & 3
  • Nine Parchments
  • Forced
  • Portal 2
  • Diablo 3
Een schijfje vergelijkbaar met de CD/Blue Ray dat minder content beveiliging heeft dan een Blue Ray, dus gemakkelijker en automatisch af speelt, zonder dat je ieder jaar een nieuwe versie van Power DVD hoeft aan te schaffen.
In vergelijking tot 1080p van een Blue Ray, geeft een DVD een beeld van 720p. Het is wat minder scherp, maar voor mensen die de videoband nog mee hebben gemaakt wel een echte verademing betreft scherpte.
Ook is de DVD in staan zowel Stereo geluid uit je tv te knallen als een 5.1 geluid over je speciale 5.1 audio set. Deze bestaat meestal uit meerdere boxen en een subwoover voor de lagere en basstonen.
De DVD kent ook geen vorming van ruis en strepen over je televisie, wat vaak wel het geval bleek te zijn met videobanden in de jaren 90 en daar voor.
De dvd bestaat uit een 4.7 (single layer) en een 8.5 (dual layer) versie.

De DVD is ontwikkeld in samenwerking met Philips, Sony, Toshiba, en Panasonic.

Het enige nadeel betreft beveiliging van de DVD is de alom bekende Regiocode. Dit houdt in dat je bepaalde DVD's alleen kan afspelen in DVD spelers gemaakt voor deze regio. Bekende regio's zijn boorbeeld 1 voor de VS en 2 voor de EU.

Er is nog veel informatie over de DVD te vinden op bronnen zoals Wikipedia :+
Ik vond het een gemis dat ze niet een native app hadden voor op de TV.
Netflix, Amazon Prime en Youtube; lekker op de bank kijken en content selecteren met een afstandsbediening.
Voor Steam heb ik of de SteamLink (die niet meer te koop is ondertussen) of een PC nodig met Big Picture mode en een controller (op zijn best).

Verder stond het model van betaal voor wat je kijk me niet aan, waarbij dat je na aanschaf zo vaak kunt kijken als je wilt me wel aanstaat, maar ben ondertussen ook verwend met Netflix, betaal 1 vast bedrag voor zoveel content kijken (wat ze aanbieden) als je wilt, maar bij Steam valt het aanbod weer tegen.
Verder "betaal voor wat je voor kijkt" is prima en zeker voor niche content (RWBY, Wakfu, AVGN the Movie) die ik graag wil ondersteunen, maar niet als ik de content alleen maar op de Steam applicatie kan kijken (zie zelfde klacht hierboven).
En verder, doordat het "betaal voor wat je kijkt" met dat elke titel dus een entry in Steam is krijg je ook weer versplintering in je content inventaris. Ik heb DVD's en BluRays van content die me echt waardevol is of niche, dan kijk ik content op Amazon en Netflix, maar dan is het niet erg als ik het "dubbel" heb of al heb gezien. Maar als ik het bij Steam koop, dan heb ik dit probleem wel en is het eigenlijk weg gegooid geld.

Kort gezegt:
- Waar "pay for subscription and watch as much you want" het moeten bezitten van content om het te kijken oplost door dus zoveel je kunt kijken als je wilt (als het beschikbaar is) en daarbovenop dat als er beter kwaliteit of remakes beschikbaar komen je daar meteen ook toegang tot hebt.
- En het bezitten van fysieke media oplost dat je content die weinig beschikbaar is en onafhankelijk van alles blijft functioneren (als de aanbieder omvalt kun je altijd wel ergens een DVD speler of BluRay speler vinden EN er is een 2e handsmarkt voor de contente zelf) of je alleen maar loopt te betalen terwijl je maar een klein aanbod bekijkt en blijft terug kijken.
Combineert de Steam oplossing het slechtste van beide werelden.

[Reactie gewijzigd door NEO256 op 20 februari 2019 11:59]

Dit is niet helemaal waar, de steamlink is inderdaad niet meer te koop maar dit komt omdat er nu bijvoorbeeld een directe Steamlink app op androidTV"s kan worden geïnstalleerd. Dit is de steamlink maar dan in een app gebouwd. Werkt bij mij thuis op de Sony ontzettend goed.
Oh kijk aan, volledig aan me voorbij gegaan.
Dan werkt het misschien zelfs wel fatsoenlijk met een afstandsbediening, mits je een Android TV of box hebt.
Ik wist ook niet dat je bij Steam films kon huren of kopen.

Is voor mij nieuw, Wel leuk trouwens, even kijken of ze nog leuke jaren 80 films hebben, zie wel Return of the Living Dead 3 uit 1993, geinige film trouwens.
Ik ben al vanaf de beta fase steam gebruiker, maar wist uberhaupt niet dat dit er was... Zie ook niet wat ze er mee toe willen voegen. Helemaal niet als de content niet gerelateerd is aan gaming

[Reactie gewijzigd door Catch22 op 20 februari 2019 10:13]

Van die film zou je nog kunnen zeggen dat die gerelateerd is aan het spel.
Was er toch al een behoorlijke tijd, ik heb zelf enige video's aangeschaft in de sales die tutorials zijn voor oa het creëren van 3D items in een software pakket voor een voordeligere prijs als op Udemy. Dat ze al die gewone film content verwijderen kan ik me voorstellen dat staat helemaal los van ook maar enigszins nuttige inhoud wat met games of software te maken heeft
Was me eerlijk gezegd nog nooit opgevallen dat ze ook films hadden.
Ik was niet bekend met het feit dat dit op Steam te vinden was. Misschien omdat ik sowieso dit soort content niet op Steam zou zoeken. Dat gezegd hebbende, lijkt het mij een prima beslissing van Valve om deze sectie weg te halen. Schoenmaker blijf bij je leest. Steam is een gameplatform en geen videoplatform.
Werkelijk nog nooit voorbij zien komen op steam.. gebruik het inmiddels 8 jaar.
Gebruiker van het eerste uur (2003) en ook nog nooit meegekregen dat ze dit soort content hadden :-P.
Ik wist alleen dat Kung Fury er op stond. De rest wist ik niet eens.
ze mogen wel meer uit de steam client slopen en game browser verbeteren en optimaliseren. click je op een title en wil je terug naar game browser, zit je weer bovenaan de pagina en kan je weer lekker helemaal naar beneden scrollen. chromium en facebook integratie.. (kuch)

steam was vroeger een library voor je games, tegenwoordig begint het aardig te lijken op bloatware. ik ben bang dat deze verandering meer te maken heeft met het feit dat ze er geen geld aan kunnen verdienen ipv dat ze daadwerkelijk hun software verbeteren |:(
Waar haal je bloatware vandaan? Tot nu toe vind ik het prima.
Het is al jaren bloatware. Bewijs zie je terug in de enorme slechte user interface die niet gemaakt is om lekker te bladeren door spellen lijsten.
Ik ben zelf ook wel klaar met steam. Hoop dat een andere partij zoals epic de troon voor een tijdje gaat overnemen.
Melkkoe valve moet maar beter zijn best gaan doen.
Samen met mijn vrienden groep wisten we niet eens dat het bestond, misschien moest Steam het wat meer pushen op de gebruikers en wat meer reclame maken. (pushen als in, 1 of 2 notificaties)
Ik denk niet dat mensen het zouden waarderen als je telkens 1 of 2 (of meer) notificaties krijgt over niet game gerelateerde content op een gamestore/launcher. Dat is natuurlijk maar mijn mening...

Ik wist hier ook helemaal niets van af.. zal het niet gaan missen. Als ik films o.i.d wil gaan kijken start ik Netflix wel op.


Edit: typfout

[Reactie gewijzigd door D.Demirel op 20 februari 2019 10:16]

natuurlijk ook niet iedere keer bij opstarten, misschien toen het uitkwam 1 keer en een half jaar later 1 keer.
Fair enough..


TLDR; Waarom de ''off topic/irrelevant'' score? Ik ben toch echt relevant aan het schrijven :?

Reminder: Score op Tweakers is geen like/dislike knopje. ;)

[Reactie gewijzigd door D.Demirel op 20 februari 2019 11:28]

Voor zover ik weet is dit wel bekend gemaakt, zowel per notificatie als op Steam nieuws. Alleen moet je dan wel die irritante Steam notificaties aan zetten, waar je wekelijks dood gegooid wordt met pop ups tijdens starten van Steam voor games die je nooit zal gaan spelen.
Ah dat verklaart veel, die dingen heb ik zelf uit staan. Misschien hadden ze het dan beter wat vaker in een e-mail kunnen verwerken.
Ja die pop ups zijn vaak iets wat vervelend en staan bij mij ook standaard uit. Gelukkig heeft Steam sinds enige tijd dat megafoon knopje waarbij announcements staan betreft Steam updates, Steam awards etc.
Maar goed de dingen die ik wilde zien via Steam video heb ik kunnen zien:
Angry Video Game Nerd The Movie, Mortal Kombat Legacy en Kung Fury.
Zag ook dat je video tutorials kan aanschaffen voor bijvoorbeeld Blender, etc. Maar vind soms een boek of dikke handleiding net wat sneller werken, vooral als je een bepaalde functie zoekt. En op Youtube staan vele gratis tutorials voor software, waardoor de betaalde Steam content vaak niet meer toevoegt.
Hier heb ik ook nog nooit iets van gezien, zoals menig reaguurder hier. Ondertussen al meerdere Steam sales pagina's vol aanbiedingen bekeken, maar nog niet een game-gerelateerd videomateriaal.
Keek je ook onder de software sectie? Daar stonden toch met regelmaat ook video's tussen
Niet vaak, software van Steam heb ik 99/100x niet nodig. Maar dan nog, waarom dan de "software"-sectie? Moet ik op Youtube ook ineens benchmark-tools kunnen downloaden?
Onder show selected types in de filters heb je de optie 'Videos' :)

Er staat wel wat game gerelateerde meuk op, angry video game nerd: the movie bijvoorbeeld.
Zelf wist ik wel dat dit er was maar dit alleen maar omdat er een film zat bij een DLC.(Saw chapter van Dead by Daylight)
Verder heb ik 1 keer een film gekocht: Angry video game nerd: The movie, daarna wist ik ook niet meer hoe ik er moest komen, dus snap ik ook wel dat ze er mee stoppen als ik een film wil kopen doe ik dat liever via Netflix of koop ik de film gewoon via online shop of winkel.