Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

G2A PAY schrijft maandelijks een euro af bij inactieve accounts

G2A PAY schrijft maandelijks een euro van het tegoed van gebruikers af als zij 180 dagen lang niet hebben ingelogd op hun account. Op Reddit uiten veel gebruikers hun ongenoegen over de maatregel, die gemeld staat in de voorwaarden van de dienst.

Gebruikers die 180 dagen niet hebben ingelogd op de website krijgen een e-mail van G2A PAY, de eigen betalingsdienst van G2A. Daarin staat dat G2A PAY maandelijks een euro uit het tegoed van de gebruiker zal halen, als deze niet binnen drie dagen inlogt.

De maatregel blijkt al langer te bestaan, in oktober verscheen er al een bericht over de e-mail in de G2A-subreddit. Sinds dit weekend uiten verschillende gebruikers op Reddit hun ongenoegen over de maatregel nadat zij dezelfde e-mail hebben ontvangen. Sommige gebruikers claimen dat de maatregel niet legaal is in een aantal Amerikaanse staten, waaronder Californië en Minnesota. Of G2A PAY daadwerkelijk geld heeft afgeschreven van de wallets, is nog niet duidelijk

Een woordvoerder van G2A meldt in de subreddit dat de maatregel nodig is voor 'accountonderhoud' en dat gebruikers drie dagen de tijd krijgen voordat het bedrag wordt afgeschreven. Om dat te voorkomen moeten ze inloggen. De betaling wordt uit de G2A-portemonnee van de gebruiker gehaald, maar niet van de eigen rekening. Als er geen tegoed in de portemonnee aanwezig is, of als er nooit tegoed aanwezig was, wordt het account op inactief gezet. "Wij dwingen een gebruiker nooit om een betaling te doen of om iets te doen met het tegoed.", zegt de woordvoerder op Reddit.

De Poolse website is niet geheel zonder controverse binnen de gamingcommunity. Iedere gebruiker kan via de marktplaats op het platform gamekeys aanbieden. G2A controleert niet waar deze codes vandaan komen en hoe ze zijn bemachtigd. Daardoor kunnen aanbieders onterecht verkregen gamecodes verhandelen. Daarnaast biedt de site een fraudebeschermingsdienst aan tegen een meerprijs, waar gebruikers moeilijk van af kunnen komen.

In 2017 zag Gearbox, bekend van de Borderlands-spellen, af van een samenwerkingsverband met G2A. Dat gebeurde nadat gamecriticus John Bain, beter bekend als TotalBiscuit, contact op nam met de ontwikkelaar om deze te informeren over de reputatie van G2A.

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

24-12-2018 • 13:27

172 Linkedin Google+

Submitter: CriticalHit_NL

Reacties (172)

Wijzig sortering
Game ontwikkelaars hebben zelfs gezegd dat ze liever willen dat je hun games illegaal download dan dat je ze via resellers zoals G2A koopt.

Bron

Ook interessant: tinyBuild, maker of Speedrunners, says G2A cost them $450k in sales
Of dat je 9 stappen moet volgen om "G2A Shield" uit te schakelen.

[Reactie gewijzigd door Drvagax op 24 december 2018 13:45]

Dat is interessant! Heb je voor mij een bron?
Ontwikkelaar(s) wil ik niet zeggen, maar er is er minstens 1: https://www.gamerevolutio...rather-than-buy-it-on-g2a

G2A is de meest grijze van de grijze retailers, ze staan er bekend om ontzettend veel gestolen keys te verkopen en weigeren echt mee te werken met game ontwikkelaars om hier verbetering in te brengen.

TotalBiscuit (RIP) heeft er een erg sterke video over: https://www.youtube.com/watch?v=cac0ACHux-Q
Pak ook even het verweer van G2A erbij, zeg maar GDC 2017 dat een werknemer van G2A opdaagt bij een conferentie om de beschuldigingen van een dev te weerleggen.

https://www.pcgamer.com/g2a-and-tinybuild-butt-heads-at-gdc/
https://www.polygon.com/2...tiny-build-feud-gdc-panel
https://www.pcgamer.com/g...fraudulent-key-complaint/
https://www.pcgamer.com/t...s-without-paying-a-penny/

Ten eerst moet ik even aanduiden dat volgens tinyBuild hun spel 5x zoveel is gestolen als legaal verkocht... dat zeggen ze zelf niet direct maar als je naar hun claims luistert en de cijfertjes erbij pakt dan is dat de conclusie, er is 5x zoveel gestolen als verkocht. Dat is twijfelachtig, op z'n zachts gezegd.

Wederverkoop van software is iets wat wettelijk is toegestaan, het is een recht en niemand kan het je afnemen. Dat er gestolen keys in de omloop zijn ontkennen ze niet, alleen het probleem is dat zij zelf een eerlijke en gestolen key niet van elkaar kunnen onderscheiden, daar hebben ze de dev voor nodig. Er zijn genoeg devs die erin mee gaan en keys die gestolen zijn doorgeven aan G2A zodat deze geweerd kunnen worden en misschien zelfs de uploader getraceerd kan worden.

Dat sommige devs (zoals tinyBuild) daar zeer huilie huilie over doen en niet mee willen werken omdat ze G2A niet vertrouwen is natuurlijk een andere zaak, dan houdt het heel snel op voor G2A. Weer iets raars, tijdens het GDC 2017 panel werd er gezegd dat ze G2A niet vertrouwen, dan komt de werknemer opdagen om hun te confronteren en in een latere release zeggen ze ineens dat het teveel werk is. Kom op jongens, hoe achterlijk denken jullie dat we zijn?

Dat een dev een slecht contract heeft met een payment processor en dat een dev opgescheept wordt met de kosten van creditcard fraude is natuurlijk ook niet de fout van G2A, dat is iets wat de dev op moet lossen met zijn payment processor. Dat er dan weer devs zijn die er weer huilie huilie over moeten doen en dingen zeggen als: "ik kan beter mijn spel weggeven dan dat het wordt gestolen en verkocht op G2A", dat slaat nog kant nog wal, daar heeft G2A niks mee te maken. Het zijn de creditcardmaatschappijen die die $20 incasseren, niet G2A. Maar goed, de creditcardmaatschappijen zijn te groot om tegenop te boxen dus dat heeft geen nut, dan maar G2A zwartmaken. Tja, je zult toch iemand de schuld moeten geven, want zelf heb je natuurlijk niks fout gedaan.

Het probleem is dat veel indie devs de realiteit niet onder de ogen willen zien. Die realiteit is dat een groot deel van de keys niet komen uit illegale bronnen, maar van legale resellers. De resellers kopen bulk keys in de hoop dat ze er geld mee kunnen verdienen, dit zijn bedrijven die direct zaken doen met de dev zelf. Na een tijdje blijkt dat het spel helemaal niet zo populair is of dat zij over de initiële hype zijn en de verkoop sterk terug loopt. Die reseller wil niet opgescheept zitten met een voorraad en gaat keys dumpen tegen zeer lage prijzen.

De harde realiteit is dat de fout bij de dev zelf ligt. Misschien had hij zijn marketing niet op orde of misschien is het spel lang niet zo populair als dat de dev dacht/hoopte.

Daarnaast heb je een hoop handelaren die bundles opkopen om vervolgens de spellen in die bundle uit te splitsen. Als je voor 5 euro 10 spellen kan kopen om vervolgens die 10 spellen elk voor 1 euro door te verkopen, dat is een rendabel businessmodel. Om eerlijk te zijn is dit iets wat ik zelf ook al heb gedaan. Een spel wat ik niet leuk vind of dubbel heb doorverkopen om zo de kosten van de bundle terug te verdienen.

Weet je wat ik dan nog het ergste vind? Voor dat hele tinyBuild debacel was G2A helemaal super perfect 100% ok. G2A sponsorde veel vloggers (waaronder ook veel grote)en ze het allemaal geen probleem om hun te promoten, ondanks dat de problematiek rond de lootboxes en de buyers protection onzin meerdere malen werd aangekaart.

tinyBuild komt met een heel huil verhaal en ineens trekt iedereen zn handen ervan af, oh het was maar een sponsor wij wisten van niks. Nog erger is dat elke vlogger direct op de kar springt om de rest achteraan te gaan want G2A bashen betekent views (want jah TB heeft het gedaan dus misschien besluit het YT algoritme wel dat iemand naar mijn filmpje moet omdat ze het filmpje van TB ook hebben gezien). De hele argumentatie van TB is een grote drogreden, zijn argument is: "G2A moet voldoen aan mijn eisen en als ze dat niet doen is dat het bewijs dat ze frauduleus zijn", dat slaat echt helemaal nergens op. Dan wordt heel Youtube ineens ondergesneeuwd met filmpjes over hoe slecht G2A wel niet is en allemaal laten ze het na om een objectief en evenwichtig verhaal neer te zetten, want dat is saai. Het is zelfs zo erg dat het filmpje van GDC helemaal onder gesneeuwd is, ik kan het niet vinden.

En dan niet te spreken over de "oplossingen" die tinyBuild voorstelt.
TinyBuild won’t be sharing key batches with G2A because it would take “an insane amount of work.”
They suggest one or all of these solutions:

Allow publishers to set a minimum price for the distributed products
Set a minimum cut for all 3rd party sales of said keys (these would come out of merchants’ cut)
Verify merchants more thoroughly.
Dus het is voor hun teveel werk dus dan moeten andere mensen maar wijken voor hun. Erger nog, zij vinden dat zij voor mij (mocht ik ooit een spel willen verkopen) een prijs mogen bepalen, sterker nog zij vinden dat zij daar een percentage over moeten krijgen ondanks dat ik hun al heb betaald (dat heet dubbel dippen). Die mensen van tinyBuild zijn alle binding met de realiteit totaal kwijt. Wat hier staat is te absurd voor woorden.

Kijk die gare lootboxes op G2A daar kan je wat van zeggen. Die gare buyers protection van 3 euro die standaard aan staat kan je ook wat van zeggen. Dat ze nu elke maand een euro in willen houden daar kan ook het een en andere van worden gezegd. Dat die hele site erop is bedacht is om overal zoveel mogelijk geld te pakken met verborgen kosten die je pas krijgt te zien op het moment dat je op betalen drukt is nog zoiets. Maar zolang er geen bewijs op tafel ligt dat G2A direct verwikkelt is in heling is wat er wordt gezegd allemaal onzin. Let wel heling is een strafbaar feit dus het zijn niet zomaar beschuldigingen. Dit is strafbaar dus zal je met goede bewijzen over de boeg moeten komen. Wat er nu wordt gezegd is dat er oplichters zitten op marktplaats, dus marktplaats zijn zelf oplichters. Zo werken die dingen niet.

Ok, dan ga je G2A weren. G2A is de grote boosdoener, G2A moet weg. Denk je echt dat daarmee het probleem is opgelost? Die mensen wijken uit naar eBay, naar marktplaats of naar de vele andere handelsites. Het probleem is niet dat gestolen keys worden verhandeld, het probleem is dat er keys worden gestolen, dat moet je aanpakken.

Begrijp me niet verkeerd, ik voel voor hun dat ze worden opgelicht door een crimineel en daarna op een legale wijzen worden opgelicht door de creditcardmaatschappijen, maar uitslaan naar een andere bedrijf welke daar helemaal niks mee heeft te maken is alles behalve de oplossing. Ga dan in gesprek met de maatschappijen of weer ze gewoon compleet. Gebruik crypto's als betaalmiddel om al die onzin te omzeilen, als ik een oplossing mag aandragen.

Als laatste, grijze markt is handel tussen regio's. In de EU is dat volstrekt legaal, volgens mij is het zelfs verboden om in de EU verschillende regio's aan te houden.Van namaak goederen is geen spraken dus importeren van buiten de EU is geen enkel probleem, zolang je maar belasting afdraagt en G2A zegt dat ze belasting afdragen (tax included), dus dat is ook geen probleem. Wat jij bedoelt is een zwarte markt.

Maar goed dan stoot jij je onbedoeld op nog een ander probleem. Waarom is het dat ik 20 euro moet betalen omdat ik 20 euro kan veroorloven en in andere landen hoeven ze maar 4 euro te betalen omdat ze daar maar 4 euro kunnen veroorloven? Dus die 20 euro zit nog eens een hele dikke marge op ook nog eens en door die marges aan te houden creëren ze zelf een grijze markt om vervolgens te gaan huilen over die grijze markt. Nee het is niet hun die worden opgelicht, zij worden immers netjes betaalt. Het zijn wij (mensen die wonen in rijkere landen) die worden opgelicht, want wij worden gezien als wandelende eurotekens omdat wij meer inkomsten hebben. Wat zijn de daadwerkelijke kosten van zo'n spel dan, vraag ik me af.

Vroeger stonden indie games bekend voor dat ze goedkoop en leuk waren. Voor een paar euro's had je een spel waar de grote studios zich niet aan wilde wagen. Het leuke was dat je je dan ook kon veroorloven om zomaar een genre of spel te proberen, als je het niet leuk vond dan had je pech gehad. Tegenwoordig moet je direct 20 a 30 euro aftikken en waarom dat is kan niemand mij uitleggen, dat terwijl hoe verder je richting het oosten gaat hoe goedkoper het spel wordt. Je kan wel zeggen dat 50 lira voor iemand in Turkije veel geld is, maar goed blijkbaar kan de dev het zich veroorloven om hetzelfde spel ook voor 8,25 euro te verkopen.

Misschien is het hele idee van een marktplaats van niet 1 (Steam), maar minimaal 10 handelaren die elkaar beconcurreren zo gek nog niet. Misschien zijn de prijzen die de devs aanhouden al te hoog. Misschien zijn het de devs die aan de ene kant heel zielig doen, maar aan de andere kant dik aan het cashen zijn. Misschien, heel misschien zijn het niet de devs, maar wij rijke Europeanen die worden opgelicht.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 25 december 2018 08:11]

Hulde. TLDR: gamedevs moeten hun keys-distributie op orde krijgen.
Verweer van G2A is dat zij fungeren als een soort eBay (een reseller zijn zij sinds 2013 al niet meer), maar dan specifiek voor games en gaming. Ze resellen zelf dus niets, ze bieden alleen een platform voor andere keystores.

Bron: de buren van Fok!-magazine

Het zijn de handelaren op G2A die met frauduleuze creditcards werken en na de verkoop doen alsof hun neus bloedt, wanneer de creditcard als gestolen is gemeld bij de maatschappij en hun verkopers in de kou laten staan. Helaas is in de landen waar zij geregistreerd staan echter weinig handhaving en komt men er vrolijk mee weg, want eigenlijk is het gewoon heling wat zij doen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 december 2018 16:12]

G2A draagt dezelfde verantwoordelijkheid welke sites als eBay of Marktplaats ook dragen maar doet hier weinig tot niks mee. Het is voor G2A natuurlijk makkelijk lullen dat het aan de users ligt terwijl G2A weigert om de devs toegang te geven tot de key list zoals dat bij veel andere grijze markten gaat.

Het gaat trouwens ook lang niet altijd om keys welke gekocht zijn met gestolen credit cards, het gaat ook vaak om games welke (indie) devs weggeven om publiciteit te trekken. Deze keys worden massaal door bots opgepikt en vervolgens verkocht op sites als G2A.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 24 december 2018 17:12]

G2A verkoopt zelf echter geen keys, dus hen kan je niet verantwoordelijk houden voor de aangesloten keyshops die links of rechtsom dergelijke keys farmen of aankopen via een gestolten credit card etcetera. Het probleem zit dieper dan dat. Het zou G2A dus sieren als zij daar actiever op inspringen en de foute handel er tussenuit halen.

Echter zal dat waarschijnlijk ook betekenen dat de verkopen via hun site drastisch gaan dalen en daarmee de omzet, aangezien zij natuurlijk een percentage vragen of achterhouden bij de betaling. Als 20.000 klanten hun key die zij kregen vanuit de promotie door verkopen, verdient de dev daar ook niets aan, dus dat is een beetje een non-argument, wat mij betreft, enige wat het enigzins overeind houdt is de schaal waarop de winkel dat doet, versus de particulier.
G2A verkoopt hun shield systeem omdat ze prima weten dat veel verkopers shady of ronduit illegaal bezig zijn. In plaats van actie te ondernemen tegen verkeerde verkopers verdienen ze er zelf een lekkere duit aan. :')
Als 20.000 klanten hun key die zij kregen vanuit de promotie door verkopen, verdient de dev daar ook niets aan, dus dat is een beetje een non-argument, wat mij betreft, enige wat het enigzins overeind houdt is de schaal waarop de winkel dat doet, versus de particulier.
Die keys zijn dus uit de gratis circulatie, en doen weinig tot niets om publiciteit te trekken. Uiteindelijk heeft de dev dus geen reclame maar hebben de verkopers wel geld. Daar komt bij dat er dus ook flink wat users teleurgesteld zullen zijn dat bij weggeefacties de keys al op zijn omdat de helft is opgeslokt door bots. Ja dat zal ook gebeuren wanneer elke key door een normale user is opgepikt, maar velen malen langzamer waardoor de actie ook voor een langere periode mensen trekt.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 24 december 2018 17:19]

Maar het gaat nu om de G2A Pay dienst, niet de G2A Shield. ;) Al blijft het voor veel mensen het bedrijf dat keys verkoopt, maar dat intussen ook al vijf jaar niet meer doet... ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 december 2018 17:20]

Ik spreek de hele tijd nog over G2A in het algemeen. Wat er nu gebeurt bij G2A pay is de zoveelste actie van hun waar je vraagtekens bij kan stellen.

Ze zijn er niet voor de consument of dev, ze zijn er puur voor hun eigen belang.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 24 december 2018 17:23]

Ben het ook wel met je eens hoor dat eea ontzettend fishy is (to say the least) bij G2A, maar zoals de meeste reacties het hier schetsen, is het allang en breed niet meer.

Ik wil het ook niet goed praten wat zij doen (en ben het ook daar zeker niet mee eens met G2A), maar men moet zich wel aan de feiten houden, vind ik. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 december 2018 17:24]

Kijk om je heen. Kijk naar de wereld. Je ogen zijn net open gegaan. You've taken the right pill.
Marktplaats faciliteert ook alleen maar. Stel je voor dat die bij alle fraudeurs ook alleen maar zouden zeggen dat je dan maar 'bescherming' van Marktplaats had moeten kopen, dat ze nu niets voor je kunnen betekenen. En dat ze vervolgens ook weigeren actie te ondernemen tegen de fraudeurs. Justitie zou binnen een paar dagen ingrijpen.

Ticketmaster was erg fout bezig door officieel te beweren tegen resellers te zijn maar ondertussen wel op congressen te staan om resellers uit te leggen hoe ze door software tools te gebruiken via honderden accounts te gelijk tickets konden snipen en deze dan via de Ticketmaster resale site met veel winst konden verkopen. Maar dat, ook al was het een erg twijfelachtige bezigheid, was (nog) niet strafbaar. Deze gasten faciliteren niet alleen heling, ze verkopen ook 'bescherming' tegen de gevolgen van heling en doen niets om de helers tegen te werken.
Marktplaats doet er gewoon niks aan 8)7 . Je bent gewoon op jezelf aangewezen.
Okay? Ebay monitored wat er gebeurt op de site. Een markt is weldegelijk aansprakelijk voor wat er verhandeld wordt!
Grappig. Maar vervolgens wel dubbek tax vragen over items uit EU. Sites zo als eBay vragen geen tax. Dus zo "ebay" zijn ze niet, alles om de winst.
Ik koop zelf dan ook nooit van G2A. Vaak kan je al goedkoper vinden bij GMG of GamesRovket, dat is voor mij genoeg. Zolang er maar überhaupt online concurrentie is.
Gamesrocket verkoopt op dit moment een reeks keycodes (350 stuks) die wij al ongeldig gemaakt hebben. Natuurlijk hebben we ze dat laten weten maar ze verkopen ze nog altjid. Als de klant dan klaagt sturen ze de klant naar mij en ben ik de boosdoener. Funest voor de reputatie. Als klant kan je dan weken gaar zeuren om je geld terug te krijgen.

Verachtelijke firma. Geen haar beter dan G2A.
Hoe zit het met cdkeys? Lijken tot zo ver de meest betrouwbare.
Maar wel een officiele retailer van Valve/Steam.
Van Factorio:
The good deals that are not so good.
One of the problems we had in the past months were the credit card frauds, so let me explain how exactly it works.
  • Someone obtains credit card numbers somehow.
  • He buys Factorio keys (among other things) with these cards on our site
  • Then these keys are transferred somehow to these "good deal" sites where they can be bought for cheaper price.
  • Eventually, the card owner finds out and cancels all the transactions, we get a notice about every faulty transaction
  • Not only we don't get the money paid, but we have to pay extra $20 fee per every transaction that was cancelled.
  • As reaction to this, we have to deactivate all keys bought this way, which results in steam key deactivations as well.
  • So in the end, we are 20$ short and we lost time dealing with it and the buyer doesn't have the game he paid for.
Although it is a giant inconvenience for all parties involved, it is not currently a large financial burden for us, I don't want to guild trip anyone, just to get the message out. The conclusion is, that we strongly advice to buy Factorio, or any other game just from reliable sources. In our case, it is factorio.com, steam, gog, and humble store currently. Pirating the game hurts us less than using these sites.
- Bron en Nogmaals toen ze begonnen met hun steam release
Ditzelfde probleem heeft de RimWorld developer ook gehad vrij vroeg in de ontwikkeling van zijn game, en dat heeft 'm bijna z'n huis gekost.
We kunnen het ook wel even in het verlengde van dat verhaal hebben over het vraagstuk waarom een dev in vredesnaam een "boete" moet betalen voor teruggeboekte transacties. En waarom is dat 20(!) euro/dollar.
Want laten we even wel wezen, dat die creditcards zo makkelijk te misbruiken zijn is voor de volledige 100 procent een banken ding. Hoezo moet iemand anders dan de banken zelf daar voor betalen.

Alle gegevens die je nodig hebt om een creditcard te (mis)gebruiken staan op de kaart. Dus alles wat je nodig hebt om iemands creditcard te misbruiken is fysieke toegang tot die kaart.
Dus wat verwacht je anno 2018. Ik snap oprecht de verbazing niet dat dat voorkomt en onder welke retoriek het redelijk is dat een verkoper daarvoor moet boeten.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 27 december 2018 12:53]

hoe krijgen die resellers dan keys in handen?
Van mij zijn bijvoorbeeld keys verkocht die ons persbureau aan media mensen gestuurd had. Verder wachten ze vaak tot Steam een actie heeft in een bepaald land (Bulgarije is berucht) om daar de keys goedkoop te krijgen. Natuurlijk allemaal naast gestolen credit cards etc.
Ik wist niet dat dit zo een site was... als je de website bekijkt lijkt het mij gewoon een reseller, maar als ik het zo hoor... Word daar dan niks tegen gedaan? Ofwel is het legaal ofwel niet toch? Grijze markt, vind het best een vaag begrip en raar dat dit bestaat.

Ben toch tevreden dat ik dan steeds netjes via steam zelf koop (of retail in de shop). Uiteindelijk heb je jezelf daar op termijn toch mee liggen vind ik. De developer moet er ook wat aan verdienen, zij produceren dus ik vind dat ik ze best mag steunen als ik vind dat ze goed bezig zijn :). Ik ga nu ook geen 70 euro betalen voor bv een ps4 game, dat vind ik er dan weer los over. Maar goed, paar maandjes wachten en de sales bekijken en je vind het vast goedkoper.
Game kopen met gestolen cc, game doorverkopen, cc-bedrijf claimt geld weer terug.
Het is niet per definitie een gestolen credit card, overigens. Genoeg die in een goedkoop land de keys direct bij de developers inkopen voor een prikkie, maar die keys vervolgens in het Westen doorverkopen, voor net iets onder de aldaar geldende retailprijs.
Even scummy move. Die prijzen gelden daar omdat die mensen never nooit 60 euro/dollar kunnen betalen. Zo haal je compleet het incentief weg van devs om die landen tegemoet te komen. Beetje hetzelfde als die trieste paupers die de Nintendo eShop op Afrika oid zetten om voor een paar euro minder van alles te kopen.
Blijkbaar zit er nog genoeg marge op de Afrikaanse prijzen, anders doen ze het niet.
Dan vraag je je af waarom een game in het westen 60 euro moet kosten.

En dat is niet alleen met games; dat is ook zo met tal van andere producten. Jakult in thailand koste jaren geleden per liter hetzelfde als hier per flesje van 20cc.

Het is niet zo dat arme landen gesponsord worden; wij worden geflest, en we accepteren het door de prijzen te betalen. uiteindelijk een teken dat er te weinig concurentie is.
Dat vraag ik me helemaal niet af. Er zitten enorme kosten in topgames maken en marketen.
Incorrect. Zoals het gezeur over Amerikaanse dollarprijzen waarbij wij “geflest” worden omdat $1 = €1. Alleen vergeet iedereen evn dat die $ zonder sales tax is en die €1 inclusief BTW en heffingen.

Voor producten al Yakult kan het prima zijn dat die liter in Thailand gewoon véél meer water bevat. Dat is in ieder geval wel waarom in Nederland veel goedkopere cosmetica van Action en dergelijke Poolse, Russische en dergelijke tekst bevat maar geen Nederlandse; het is goedkoper omdat er gewoon niet hetzelfde inzit; minder dure ingrediënten, meer goedkope vullers...

Uiteraard is er een factor waarbij de prijs een reflectie is van wat de consument in een bepaalde markt bereid is te betalen, zoals met games waar je moeilijk in Afrika “goedkopere ingrediënten” kunt gebruiken. Maar ook dat is geen “flessen”. Dat is gewoon een marktgestuurde prijs....

[Reactie gewijzigd door Bugu Aru op 24 december 2018 19:38]

Waren games maar 60, het is tegenwoordig meer norm dan uitzondering dat je 80
tot 100 euro kwijt bent als je in dingen als DLC trapt.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 25 december 2018 13:09]

Mijn eshop staat ook niet op NL. En mijn playstation store account ook niet.

Minder aanbod, hogere prijzen...

Waarom zou je meer betalen voor hetzelfde overigens? Klinkt als iets wat een pauper zou doen eigenlijk. Zichzelf geld afhandig maken wat ook naar andere zaken kan.

Dom heet zoiets.
Wat is dit nou voor een rare redenatie, dat je jezelf niet laat oplichten betekent ineens dat je pauper bent? De dev kan het zich veroorloven om hetzelfde spel, hetzelfde product voor minder te verkopen in andere landen. Dat wil zeggen dat het blijkbaar ook voor minder kan, maar wij hierin het westen hebben meer geld in ons portemonnee dus mogen ze hogere marges aanhouden. Slaat echt helemaal nergens op.
Trieste pauper? Dat is slim zaken doen :P
Een andere tactiek dan beschreven is het voordoen als bekende youtubers/gamesites. Daarmee meerdere gratis promo-keys binnen halen en verkopen.
The keys are stolen and then sold. The game publishers have no way of tracking these generated keys, so they can’t exactly deactivate simply the stolen ones. They have, essentially, two options. Deactivate all keys and make genuine consumers angry, or eat the losses.
Is het G2A's schuld dat ze hun keys niet kunnen tracen? Wat is dit voor een onzin. Beetje de voordeur open laten en het vreemd vinden dat er mensen tussen zitten die er met je inboedel vandoor gaan.

Mocht G2A zo nasty zijn als beweert wordt

https://www.g2a.co/why-g2a/partners/

Waarom zijn zo veel game studios een partner van G2A?

Volgens mij zijn een zooitje devs gewoon erg boos dat er gefucked is met hun sales en dat er toen massaal keys ingeslagen zijn om ze buiten de sales te verpatsen voor een prikkie.

Volgens mij zitten de problemen van G2A bij de developers die er over zeiken.
"Ja we kunnen de keys niet tracen" -eigen schuld
"Onze games worden onder onze kostprijs verkocht" -eigen schuld

Allicht dat er genoeg misbruik plaatsvind op G2A, maar dat is op elke andere marketplace waar users hun shit kunnen verkopen het geval.

[Reactie gewijzigd door batjes op 24 december 2018 14:45]

Wie zegt dat de lijst met partners wel klopt.

En ze verkopen ook gewoon gejatte keys, en hier geven ze geen bescherming op.
Want ze zien zichzelf puur als tussen partij, maar ze verdienen er wel geld op.
Het uitschakelen van G2A Shield was voor mij anders redelijk simpel, klik op een button en het was gebeurd, denk dan ook dat ze dit tegenwoordig veranderd hebben.

Na alle praktijken (inclusief het 1 euro afschrijven) ben ik ook afgestapt van games kopen via G2A, deed dit voorheen regelmatig (al wel een aantal jaar terug toen elke streamer ook G2A affiliate links in zijn descriptie had staan). Tegenwoordig kun je ook lang wachten op steam sales om games goedkoop te krijgen, vaak zijn de bedragen dan hetzelfde als op steam en af andere bundle websites zoals Humble Bundle.
Keep in mind; sinds 2013 is G2A geen reseller meer, maar een marktplaats voor resellers die er vreemde praktijken op nahoudt als je het mij vraagt.

Fok heeft een verslag daarover gemaakt; https://frontpage.fok.nl/...0/g2a-geeft-antwoord.html
Dat kan iedereen wel roepen hier. Heb je ook een bron?
Om G2A shield uit te schakelen: trek gewoon de machtiging in :)
Het probleem is nog erger. Als blijkt dat zo'n goedkope g2a key door de verkoper met een gestolen creditcard is aangeschaft kan het de ontwikkelaar zelfs tot $15 kosten aan steam. Puur verlies dus voor de ontwikkelaar. Niet zo vreemd dus dat ze liever zien dat je een torrent download. Je mag de Rimworld ontwikkelaar toevoegen aan het lijstje wat achter die gedachte staat.

Bron met verdere uitleg: https://www.pcgamer.com/r...g-hammered-by-fraudsters/

[Reactie gewijzigd door Ras op 25 december 2018 17:07]

Raar, ik vink gewoon telkens G2A shield af bij mijn aankoop en heb op die manier nog nooit fraudebescherming moeten betalen. Ik heb ze trouwens nog nooit nodig gehad ook.
Tja als je via G2A keys koopt verdien je het gewoon. Iedereen weet dat het niet officiële keys zijn. Het is gewoon hetzelfde als illegaal downloaden maar mensen kopen hun schuldgevoel af door zich van de domme te houden en denken dat het allemaal wel legaal is.
Dat klopt helemaal niet. Het zijn in meerderheid wel officiele keys, die in grote partijen of tijdens sales worden gekocht en vervolgens doorverkocht. Er zijn ook gestolen keys. Maar de herkomst is voor jou als consument echt niet te achterhalen. Het gros van het aanbod zijn resellers waar een individu achter zit a'la Ebay of Marktplaats. Die halen hun keys overal vandaan. Je ziet het ook terug in de bodemprijzen. Die liggen vaak gelijk of een fractie lager dan de meest recente Steam sale oid.

Daarom dus ook 'grey market'. Grijs is een combinatie van zwart én wit.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 december 2018 13:55]

Dit. Ik heb toevallig laatst een flink artikel gelezen over welke maatregelen G2A heeft genomen om illegale keys buiten de deur te houden. Er zijn wel eens keys op verschenen die gestolen zijn van developers/uitgevers maar die keys worden dan ook weer teruggetrokken vaak. Tegenwoordig liggen de prijzen inderdaad vaak ongeveer op de prijs van de laatste Steam sale. Is dit dan nadelig voor de ontwikkelaars of uitgever?

De keys zijn vaak al gewoon gekocht dus ik neem aan dat Steam die aankoop ook al heeft uitbetaald. Verlengen resellers daarmee in principe de uitverkoop? In een bepaalde zin wel, maar je hoort ze niet klagen dat ze te veel exemplaren hebben verkocht tijdens een sale.

De top comment op dit artikel zegt ook dat “ontwikkelaars liever hebben dat je hun game illegaal download dan dat je het op G2A koopt”. Daar klopt echter niks van, dit was één ontwikkelaar en daarmee ook een redelijk kleine. Die spreekt dus echt niet voor de industrie.
Ik heb helemaal niets met G2A maar mijn vrienden wilden Blackwake spelen. (Een bijzonder piratenspel)

Op G2A was de game iets van 4 euro, ik heb het gekocht en de game geïnstalleerd uiteraard zonder dat gare shield.

Na 2 maanden kreeg ik ineens een melding van steam waarop stond dat het spel uit m'n bibliotheek verwijderd was, geen idee dat dat kon. Maar toen kreeg ik wel weer het gevoel dat G2A gewoon niet legit was en vrij shady zaken doet.

Ik heb overigens de 4 euro gewoon terug gestort gekregen. Maar zo hoort het niet te gaan natuurlijk.
Dit is mij ook ooit een keer gebeurd, maar alle andere games die ik heb gekocht via G2A werken gewoon nog altijd prima, dus in mijn geval is het merendeel gewoon legaal. Dat zijn games op Steam, Battle.net en GoG.
Dacht het ook, vaak zie je na Steam sales de keys op G2A voor de prijs van de solden op Steam.
Grey market slaat meer op het handelen tussen de prijs regio's. Want als platform mag G2A helemaal geen gestolen waar aanbieden.
Erg kort door de bocht 'dan verdien je het gewoon'. Voordat ik daar regelmatig keys kocht wist ik ook niet hoe het precies zat, maar;
Iedereen weet dat het niet officiële keys zijn.
Het zijn wel officiële keys (ze zijn immers gewoon van een doosje geplukt), maar worden op een niet legale manier verhandeld, dat is wel iets anders. ;) Naar mijn weten worden de spellen ingekocht in landen waar ze veel goedkoper zijn en worden ze vervolgens met winst doorverkocht, maar helemaal jofel is het niet natuurlijk.

Zelf heb ik regelmatig gebruik gemaakt van de site, maar alleen voor spellen welke niet gelinked stonden aan een account zoals Steam of Origin. Want de kans dat ze dan natuurlijk heel je account sluiten is wel aanwezig. Dat wilde ik niet riskeren met een value van € 1000 aan games. De laatste jaren bestel ik er niks meer.
Zet het maar ergens in je voorwaarden en dan is het ineens legaal? :?
Dit is gewoon stelen.
Dat vraag ik me af, of het legaal is of niet. Maar ik durft er haast mijn hand voor in het vuur te steken dat 95% van de userbase niet deze voorwaarden letter voor letter heeft gelezen. Naar mijn mening heb je dan ook geen poot om op te staan als je zegt dat je het er niet mee eens bent. Dat dit überhaupt gebeurt is een andere discussie natuurlijk, dat gaat inderdaad redelijk ver.

[Reactie gewijzigd door enira op 24 december 2018 13:49]

Ik dacht dat deze sites vaak massaal via (o.a.) Steam met gestolen creditcard hele bakken keys kopen, waarna de eigenaars middels chargebacks hun geld terug krijgen en de devs dus met de gebakken peren zitten.

Dan krijg je bedrijven als EA die vervolgens de keys gaan blokkeren, waarna iedereen over de zeik gaat "want ik heb gewoon betaald en wist dat niet", waarmee je weer klanten verliest en geen goodwill kweekt. Lastig issue, zeker voor de indie games die iedere sale goed kunnen gebruiken.
Die blokkades vinden toch bijzonder weinig plaats dan, als je dat afzet tegen de wilde verhalen over fraude en gestolen creditcards.

Ik herinner me slechts één voorbeeld en dat was geloof ik bij Ubisoft - jaren geleden.

Eerlijk gezegd denk ik dat het gewoon ongemakkelijk is, anderen verdienen wat bij aan 'jouw' product. Geen totale controle over je verkoopkanalen, niet fijn. Verder? Weinig relevant. Keys worden verkocht en gekocht en zijn ooit uitgegeven in ruil voor een bedrag. Het is voor velen de moeite van het bestrijden niet waard denk ik.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 december 2018 14:02]

Hoe vaak vinden die blokkades plaats dan? Of baseer je dat alleen op de nieuwsberichtjes die je zelf leest?

Je beweerd dat die keys zijn uitgegeven voor een geldbedrag maar dat is dus niet per definitie waar als de uitgever dat geld dus aan het einde van de maand niet krijgt omdat het een transactie was met gestolen gegevens.
Niet vaak genoeg, want dan was er allang een shitstorm op Reddit oid langsgekomen. Die blijven uit. Daarvoor hoef je echt geen uitputtend onderzoek te doen, als je een beetje tech- en gaming volgt.

Maw dat gezanik over key sellers is zwaar overtrokken. Zowel het idee dat devs er een grafhekel aan hebben als het idee dat het allemaal illegale meuk is. Dat zijn leuke soundbites, maar de werkelijkheid is genuanceerder - zoals zo vaak...

Ik kan voor mezelf iig zeggen dat de kans op een foute key bijzonder laag ligt. Ik heb er nu zo rond de 80-90 aankopen op zitten en één keer een gebruikte key gehad, die na twee mailtjes met de keyseller vervangen werd door een werkende. Klinkt mij in de oren als een prima werkend verkoopkanaal.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 december 2018 17:10]

Dat klopt, omdat het er dus meer schade toe doet aan je image dan als je het gewoon laat gebeuren :)
Een chargeback is geen sale. En het lijkt me als jouw key gechargebackt wordt en je hebt toevallig met creditcard betaald bij g2a, dan charge je jouw credit kaart toch ook terug? .... maar eerlijk gezegd heb ik zoiets nooit geprobeerd

Wat vreemd dat een betaling met een creditcard niet als echte betaling wordt gezien. Zou me ook wel 2x bedenken dat zomaar te accepteren.
Dat wordt het wel, met goede reden. Het is gewoon een standaard betalingsmethode.

Jij kan zelf echter geen chargeback indienen en succesvol doorlopen omdat je wel degelijk de game hebt gekocht en ontvangen als verwacht in een normale situatie.

Chargebacks gelden voor heel veel situaties, maar in dit geval, omdat er van iemand zijn creditcard een betaling heeft plaatsgevonden terwijl hij kan disputen dat hij degene is die het heeft geïnitieerd zal het geld teruggeboekt worden. De eindverkoper, bijvoorbeeld EA, zit dan met de keuze de key te blokkeren met alle gevolgen van dien, of het maar af te schrijven als business expense.
Vaak zijn de sleutels gestolen of verkregen met gestolen of valse creditcard gegevens. Het kopen van deze sleutels zou volgens mij zelfs gewoon onder heling vallen. De prijs ligt ruim onder de marktconforme prijs. Dit zou al vraagtekens op moeten wekken. Of schakelt een lage prijs alle redenatie uit. Een kort onderzoek zou je moeten leren dat dit gewoon een broedplaats is voor computercriminaliteit.

Vandaar dat ik het niet helemaal oneens ben met dan verdien je het gewoon. Als consument wordt nog steeds van je verwacht dat je niet als kip zonder kop alles koopt. Het kopen van gestolen goederen is verboden en in dit geval ligt het er best dik op.

Het kopen van dit soort spul bij dit soort websites kun je dus ook beter niet doen. De kosten zijn voor de uitgever en tevens lopen zijn ook nog eens de winst mis, de winst voor de crimineel en jij betaald voor een nep product wat op elk willekeurig moment weggehaald kan worden uit je account. Het product is immers niet van jou. Download het dan gewoon want alleen de crimineel wordt er beter van.
Het is alleen heling als je rederlijkerwijs kan vermoeden dat het om een gestolen goed gaat.
In het geval van keys kan je dat niet want slechts een klein gedeelte is gekocht met een gestolen credit card.
Vaker zelf dubbele sleutels verkocht, die ik binnen kreeg via humble bundle of dergelijke acties. Ging super. Het klopt dat je niet weet waar de sleutels vandaan komen, maar vaak gewoon legaal via acties.
Weet wel dat je daarmee weer de voorwaarden van humble bundle overtreedt. Of dat (il)legaal is, geen idee, maar naar mijn idee wel wat minder zuiver.
Selling or trading keys is strictly prohibited. Gifting keys is perfectly acceptable. The gifting function is meant to give a game away to a friend or family member. We do not support situations where you gift a game to receive a reward/payment of any kind (which would include things like rep or points on certain trading sites).
Bron

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 24 december 2018 13:51]

Klopt, maar dat is later pas toegevoegd. Dit was eerst nog niet erin gezet.
We do not support situations where you gift a game to receive a reward/payment of any kind (which would include things like rep or points on certain trading sites).
Dat ze het niet supporten ontneemt je niet het recht te doen met je eigendom (die key) wat je wilt. Dat het zo gereserveerd omschreven staat suggereert dat ze het zelf ook wel weten.
Ik heb ook 1 of 2 games gekocht voor ik wist wat voor bedrijf het echt was, veel streamers enz promoten er toch mee en je doet niet altijd grondig onderzoek voor je iets koopt. G2A is een ongelovelijke rot site en het zijn oplichters maar dat mensen met de beste intentie daar komen om iets te kopen is gewoon een realiteit
Heb nooit via G2A of via kinguin spellen aangeschaft. Ik kijk vaak op Humble Bundle voor spellen die misschien leuk lijken voor een goede prijsje, daarnaast is HB betrouwbaar en heb ik tot nu toe nog geen problemen gehad.

G2A lijkt mij meer op de sites die voor spotprijzen producten verkopen, maar achteraf krijg je iets 2ehands of zelfs niet. Netzoals de Marktplaatsoplichters, goedkoop een spelletje aanbieden, betalen maar je krijgt het nooit binnen.

Heb een issue gehad met Livekaarten, Had Offce 2016 pro plus voor 5 users gekocht, na 3 maanden werkte de code niet meer, waardoor ik geen office kon activeren op een andere laptop (3 codes in gebruik, dus 2 nog over). Na een uur lang aan de telefoon te hebben gezeten met de klantenservice die in India zat (no offence), werdt er besloten om de code in te nemen en geld terug te geven.

Sindsdien ben ik ook voorzichtiger met het halen van licenties c.q. codes voor spellen en programma's.

Waarom zou je überhaupt €1,- maandelijks afschrijven als jij je account niet gebruikt? Dat betekent dat hun verkopen zijn gekelderd en geld moeten beuren, dus dan op die manier. Je ziet toch MS, Google of FB / enz. geen geld vragen voor inactieve accounts? Gewoon op inactief zetten en een stappenplan bijzetten om de account weer te activeren. Het hele proces kan sws geautomatiseerd worden, dus heb je minder kosten.
Heb een issue gehad met Livekaarten, Had Offce 2016 pro plus voor 5 users gekocht, na 3 maanden werkte de code niet meer, waardoor ik geen office kon activeren op een andere laptop (3 codes in gebruik, dus 2 nog over). Na een uur lang aan de telefoon te hebben gezeten met de klantenservice die in India zat (no offence), werdt er besloten om de code in te nemen en geld terug te geven.
Ben wel benieuwd wat voor versie dat is, volgens mij is Office Pro Plus namelijk enkel via zakelijk volume licenties (dit zijn licenties per apparaat, niet per gebruiker!) te koop of via Office 365, dat is echter niet voor 5 users, maar voor maximaal 5 apparaten, die van dezelfde user moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 24 december 2018 14:41]

Office 365 moet denk ik niet van dezelfde user zijn, of op ze'n minst neit met hetzelfde e-mail adres, wij hebben office 365 op 5 apparaten van 4 verschilende gebruikers, elk met hun eigen Microsoft account gekoppeld.
Daarom vraag ik naar de versie ;) Ik heb het nog even nagekeken: Office 365 Pro Plus (waar de post boven mij over spreekt) is 1 gebruiker en dan maximaal installeren op 5 PC's van die ene gebruiker. Zie bijv. https://products.office.c...proplus-business-software

Heb je bijv. Office 365 Home, een versie voor thuisgebruik, dan mag je deze delen met maximaal 6 personen (binnen hetzelfde gezin geloof ik). Zie bijv: https://products.office.c...ficeurl=opc-compare-redir

[Reactie gewijzigd door Dennism op 24 december 2018 16:36]

Ah, mijn excuses :)
Ok dat kan ik nog wel begrijpen ja. Maar denk dat er ook een grote groep is die dondersgoed weet dat het in niet in de haak is maar toch gewoon besteld.
Nu ja, dat wist ik dus niet. En ik ben best wel actief met gamen. Als ik het dan al niet weet, hoe moet "iedereen" dat dan weten?
Ik krijg vaak keys via bundles die ik al heb - is toch een mooie manier om ze door te verkopen (niet dat ik dat doe, maar zou ik wel als optie hebben). Dat er inderdaad veel shady keys rondgaan wil ik wel geloven.
Wacht wat? Hoezo zijn het geen "officiële" keys? Dan zouden ze toch gewoon niet werken?
Games kosten niet overal evenveel en daar spelen zij op in, of denk je dat mensen in bijv Roemenië evenveel betalen voor een pc game?
Dat maakt de shops oplichters. ;) Sinds 2013 echter is G2A geen reseller meer, maar een marktplaats a la eBay, maar dan voor games en gaming. ;)

Bron: https://frontpage.fok.nl/...0/g2a-geeft-antwoord.html
Dat maakt ze niet opeens onschuldig voor hun praktijken (en de praktijken die ze toelaten), als marktplaats heb je ook je verantwoordelijkheid om dit soort praktijken van je platform te houden...
Tja, blijkbaar is het in het land waar zij zitten toegestaan, anders kan een bedrijf als G2A (wat toch geen kleine jongen is), dit zomaar ongestraft doen, voor al minstens 5 jaar.

Dat wij het in het westen morealistisch gezien onze vraagtekens erbij zetten zou dan immers genoeg reden moeten zijn om het bedrijf te weren, vind je niet? Juist doordat er markt voor is (er blijven klanten (terug) komen immers), blijft het lonend om deze praktijken voort te zetten, immers.

Bedoel, nu zeg je dat het oke is omdat ze het aanbieden ("Moeten ze er maar wat aan doen"), ondanks dat eea tegen jouw (morele) principes in gaat en je dus ook zelf actie kan ondernemen.

In dat op zicht handelt Marktplaats net zo natuurlijk, je kunt een platform niet verantwoordelijk houden voor de acties / daden van derden. Kun je van zeggen wat je wilt, dat men eea zelf moet weren, maar dergelijke derde partijen (of dat nu de koper of verkoper is) kunnen gewoon mis gaan.

Kwam van de week alhier een topic tegen over iemand die via een site zijn laptop had verkocht, de koper heeft uiteindelijk een nep bankierapp gebruikt om de verkoper om de tuin te leiden bij het maken van de transactie. Maakt dat het platform waar de advertentie op stond opeens ook crimineel of strafbaar? ;) Zo werkt dat met de verkopende partij natuurlijk net zo. Je kunt als (online) marktplaats dergelijke zaken niet of nauwelijks valideren.

De credit cards van shops die werken met gestolen credit cards zullen ook in eerste instantie zien dat de credit card valide is, pas later (na de verkoop wanneer het kwaad al geschied is dus) wordt duidelijk dat de credit card gestolen is en als resultaat daarvan geblokkeerd.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 27 december 2018 10:52]

Het is ook geen wettelijke verantwoordelijkheid maar een morele, in principe zou je de keys moeten kunnen traceren (of verplicht maken dat je de oorsprong van je keys bekend moet maken).

Als ik een markplaats open zou ik ook liever geen illegale/grijze verkopen willen op mijn platform, dit schendt immers de imago van het platform. Dat zie je nu ook met G2A waar de publieke opinie erg negatief is over deze site.
Het is ook geen wettelijke verantwoordelijkheid maar een morele, in principe zou je de keys moeten kunnen traceren (of verplicht maken dat je de oorsprong van je keys bekend moet maken).
Door te weten wat de oorsprong is van de keys weet je eigenlijk nog maar weinig. Een shop kan best direct bij de developer keys gekocht hebben, maar betaald met een gestolen creditcard. Dus helemaal failsafe is dat niet.

De beste remedie tegen dergelijke winkels is gewoon om ze te weren, dat kost hen immers meer dan dat het oplevert. Hoe meer mensen dat doen, hoe meer het op den duur G2A gaat kosten.
Als ik een markplaats open zou ik ook liever geen illegale/grijze verkopen willen op mijn platform, dit schendt immers de imago van het platform. Dat zie je nu ook met G2A waar de publieke opinie erg negatief is over deze site.
Probleem is echter dat je het niet waterdicht kan krijgen, hoe graag je ook zou willen. De naam die G2A opgebouwd heeft, heeft hen doen besluiten om in 2013 het roer om te gooien, maar de klant houdt nog steeds vast aan dat imago en denkt dat G2A de winkel is, terwijl zij enkel dus nog 'maar' een marktplaats bieden zoals er zovelen zijn. De handelaren die erop zitten en illegaal / shady bezig zijn, is een kat en muis spel, waar het vooral achter de feiten aan lopen is voor G2A.
Is dit alleen voor key sites die via particulieren verkopen? of ook die direct verkopen zoals cdkeys.com enz.
Ik wist dat g2a shady was maar dit vind ik toch wel heel vreemd
Dit doen heel veel websites waar je een tegoed kunt hebben. Sommige mensen laten 2 euro ofzo op het account staan en dit moeten zulke websites vast houden. Zo kunnen ze wellicht tot in de eeuwigheid geld vast houden dat misschien nooit meer gebruikt wordt omdat de gebruiker zijn wachtwoord vergeten is of misschien zelfs overleden is. Dat vasthouden kan flink oplopen over duizenden accounts en kost natuurlijk ook geld.

Om die reden trekken ze vaak een klein bedrag er af na een bepaalde tijd om die kleine saldos leeg te trekken. Wanneer ze dit niet doen dan moeten ze het vasthouden omdat normaal een deel van dat geld naar een verkoper gaat.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 24 december 2018 13:58]

Dat vasthouden kan ook geld opleveren. Dat geld is namelijk in de boeken ingeschreven als inkomsten waar nog geen uitgaven tegenover staan. Met een deel van dat geld te beleggen in iets relatiefs veilig kan je er aan verdienen. En in tegenstelling tot stock in een magazijn neemt geld geen plaats in beslag, moet je er geen jaarlijkse inventaris opdoen enzoverder. Dus echt veel kosten kan je er nooit aan hebben.
Natuurlijk wel administratieve kosten, je moet natuurlijk wel bijhouden wat er nog open staat. En mag je wel beleggen met een krediet dat nog niet gebruikt is door de klant?
Wat denk je dat een bank doet met jouw tegoeden? ;)
Maar een bank houdt juist geld voor mensen vast, dat is het hele doel van een bank. Een game reseller zijn core business is niet kredieten voor mensen bijhouden.
Zou ik niet naief over zijn. Elk bedrijf met een cashflow waar grote bedragen een tijdje in het bedrijf rondhangen doet aan de een of andere vorm van beleggen of rentetrekken over een deel daarvan.
Of pensioenfondsen.
Wat denk je dat een bank doet met jouw tegoeden? ;)
Nou, geen rente betalen tegenwoordig, maar wel kosten vragen. Bedoel je dat? :?
Hoeveel administratieve arbeid moet er verricht worden dan? Het is allemaall geen papierwerk meer. Tegenwoordig is het een paar simpele queries op de database en klaar.
Als je g2a shield af neemt, probeer het daarna maar eens te cancellen. Kan alleen 3 dagen voor de eind datum. Niet eerder en later wordt het automatisch verlengt. Dan moet je alsnog tig schermen door om het uit te kunnen zetten. Ze doen er echt alles aan om je geld af te troggelen.

[Reactie gewijzigd door ZeroNine op 24 december 2018 14:10]

Ik neem nooit g2a shield af. Zonde van t geld, en mocht ik eens een niet werkende key hebben (afkloppen: tot nu toe nog nooit gehad) dan neem ik mijn verlies.
Precies, en als ze dit bij mij geen flikken annuleer ik mijn account bij hun, en hebben ze lekker pech.
Je hebt ook kans dat G2A uit hunzelf een abonnement afsluit zonder jou toestemming. Dit heb ik laatst gehad bij het aanschaffen van een key terwijl alle SHIELD vakjes uitstonden, en Paypal neemt het dus mooi voor G2A op.
Leuk idee, maar onuitvoerbaar. Nu zul jij weinig apple spul in huis hebben, maar met hun voorwaarden kun je een hele avond met gemak vullen en die komen bij elke update weer terug.
En zo zijn er talloze services met ellenlange voorwaarden, ook al zou je het helemaal lezen, dan nog zou het me niet verbazen als je het een en ander verkeerd leest of geheel mist
Leuk idee, maar onuitvoerbaar. Nu zul jij weinig apple spul in huis hebben, maar met hun voorwaarden kun je een hele avond met gemak vullen en die komen bij elke update weer terug.
Klopt maar dat gaat natuurlijk voor veel andere dingen ook op, maar er zijn bepaalde dingen waar ik het niet ga lezen, ING of Paypal oid, gewoon dingen die al breed gedragen worden en dus ook niet zomaar iets geks hebben wat niet algemeen bekend is.

Je hebt dus gelijk ik doe het niet (letterlijk) bij alles, maar ik ga ook niet zonder enige kennis dingen ondertekenen of akkoord.

Dit is net zo goed een reactie op @jimmy_dg hieronder.
Zeg maar dat je er met gemak meerdere avonden mee kunt vullen want je moet het niet alleen lezen, je moet het na het lezen nog begrijpen ook. :P

Ik lees zelf in veel (zeker niet alle) gevallen de voorwaarden en de tijd die het kost is bizar. Ik snap wel dat veel mensen ongezien akkoord gaan met de voorwaarden want je moet bijna een jurist zijn om het te snappen.

Bij Apple is het nog relatief simpel aangezien zij het redelijk leesbaar hebben gehouden. De hoeveelheid tekst is bij hun het struikelblok. Zelfs Facebook is helder over vrijwel alles wat ze doen alleen moet je wel zelf een zoektocht starten om uit te vogelen wat ze allemaal met jouw data uitspoken.

Bedrijven moeten alles dichttimmeren en uiteindelijk blijf je over met moeilijk te lezen voorwaarden waar veel moeilijke woorden in staan en door de ellenlange teksten is het moeilijk om te onthouden. Bedrijven moeten alles dichttimmeren maar willen niet dat iedereen alles leest (zo lijkt het althans).
Ik geloof niet dat jij alle voorwaarden van iedere online service leest. Ook al zou je de voorwaarden lezen weet je dat deze altijd in zeer abstracte, onduidelijke en ondoordringbare "legal jargon" zijn geschreven en pagina's lang zijn.

Daarbovenop, deze "wall of texts" zijn niet te verwezenlijken in een rechtszaak :) Leesvoer: https://www.forbes.com/si...gally-naked/#77074eb73e31
Misschien moet je het artikel wat je linkt nog eens lezen, de User Agreement van Zappo hield geen stand door de manier waarop deze "bekrachtigd" werd. Simpel de site bezoeken werd door Zappo als akkoord gaan met de Agreement gezien, en die vlieger gaat niet op.
Daarnaast zat er een clausule in die Zappo het recht zou geven de Agreement aan te passen, ook voor mensen die er al akkoord mee zou gaan. Ook dit zag de rechter niet zitten.

Deze "wall of text" hield geen stand in de rechtszaak, maar dat betekent niet dat alle User Agreements geen stand houden.
Lees jij eens minimaal 50 pagina’s met de terms and conditions van alle producten die je koopt, niet te doen uiteraard.

G2a is een mooie partij waar ik lekker uit de buurt blijf, hele rare gang van zaken.
Ik zal niet alles volledig lezen maar ik ga me ook niet bij elke random payment provider aanmelden :)

Dit betreft trouwens niet G2A zelf, maar een dienst die daar uit voort is gekomen...
True, maar dan moet het wel legaal is (wat dus betwijfelt wordt in bepaalde staten). Ik kan ook in een contract zetten dat je je ongeboren kind dient op te offeren, maakt het nog niet rechtsgeldig ;)

Bovendien is dit een toevoeging, het heeft er niet altijd in gestaan (veranderingen onder voorbehoud, eh?). Moet je ook maar net doorhebben, en als je het doorhebt, wat dan? Enige wat je echt kan doen is opstappen (en dan maar hopen je centen in je wallet nog terug te krijgen).

Bovendien worden die EULA's opzettelijk ingewikkeld gemaakt, een hele muur tekst met allerlei juridische termen waar je haast voor gestudeerd moet hebben wil je het kunnen ontcijferen. Dit goed uit zoeken per product zou een serieuze taak zijn. Ok, waar, je dient te weten waar je mee akkoord gaat, maar het is ook taak (imo) van de aanbieder om er voor te zorgen dat hun (potentiële) klant weet waar ze mee akkoord gaan.

Dus, dat is wel een beetje erg kort door de bocht.
En serieus? Jij leest echt elke EULA? Van elk stukje software wat je ooit hebt gebruikt? Ook die van bijvoorbeeld elke iTunes update?
Zet het maar ergens in je voorwaarden en dan is het ineens legaal? :?
Dit is gewoon stelen.
Nee maar omdat jij het niet eerlijk vindt is het net zo min ineens illegaal.

Ik denk zelf dat dit legaal is, dit is gewoon een payment provider net als je bank en die kan daar toch geld voor in rekening brengen?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 december 2018 13:41]

Er zijn genoeg bedrijven die hetzelfde doen. Als banken of verzekeraars dit soort praktijken aanhouden is het wel opeens legaal? Natuurlijk niet, maar kennelijk pikt iedereen het. Het technische verschil tussen illegaal en legaal zijn vaak kleine regeltjes. Maar er is ook nog zoiets als ethisch handelen... daar zou in mijn optiek veel strikter naar gekeken moeten worden en niet alleen bij redelijk onschuldige bedrijven zoals cdkeysites.
Ik snap waar je op doelt. Maar de wet heeft al toch ethiek in zich? In ieder geval, daar ga ik graag van uit.
Als jij een overeenkomst met iemand aangaat, waarin staat dat als jij geen gebruik maakt van een account zij vanwege kostenonderhoud 1,50 per maand in rekening brengen, dan is dat toch per definitie geen stelen?

Diefstal in Nederland: "Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie."

Wederrechtelijk betekent "in strijd met het recht". Als jij een overeenkomst hebt gesloten, is er dus een rechtvaardiging.
Netjes dat je nog een notificatie krijgt voordat ze je geld stelen.
Nouja als het in lijn is met de voorwaarden waar je zelf mee akkoord bent gegaan, is het niet stelen natuurlijk. Het is en blijft wel wat onethisch. Algemene voorwaarden zijn hun doel volledig voorbij geschoten. Ze zijn vaak gigantisch lang met veel juridische taal waardoor niemand ze leest. In Nederland hebben we wat bescherming voor consumenten als het gaat om algemene voorwaarden, maar het blijft vaak een informatie "overload".
Zet je geld eens op een lopende bankrekening en zie dat het €1,50+ per maand kost. Ook stelen?

Edit:was als reactie op TommieBommie bedoeld

[Reactie gewijzigd door jpfx op 24 december 2018 14:48]

Zijn ze wettelijk verplicht om te doen.
G2A gebruik ik voornamelijk voor Xbox Game Pass (3/6 mnd) & Xbox Live (1 jaar), scheelt mij klauwen met geld.

Ook handig voor Xbox tegoed van andere landen :X

Heb ooit mijn cc aan G2A gekoppeld gehad, nu niet meer, betaal alleen via IDEAL, dus ze kunnen bij mij helemaal niks afboeken. Plus bij bunq kan ik gewoon bepaalde transacties veel makkelijker weigeren dan bij mijn ABN of ING.
Heb ooit mijn cc aan G2A gekoppeld gehad, nu niet meer, betaal alleen via IDEAL, dus ze kunnen bij mij helemaal niks afboeken
Tenzij ze in hun kleine letters opnemen dat een iDEAL-betaling recht tot afschrijven geeft, waarmee ze incasso's mogen doen op je IBAN. Dit is geen willekeurig voorbeeld, er zijn bedrijven die dit doen wegens "betalingsgemak"
Wederom gelukkig dat ik bunq gebruik, ik zie die incasso’s staan en moet ze ‘handmatig’ accepteren. Lukt ze dus niet. Plus mocht het een andere bank zijn boek je gewoon terug.
Ik snap je punt, maar als jij per algemene voorwaarden een machtiging hebt afgegeven, hebben ze wel het recht om te incasseren.
Tuurlijk mogen ze dat proberen. Maar ze gaan niet voor 1 euro een zaak starten, echt niet. Dus ze mogen het prima proberen. :)
Het is maar zeer de vraag of het op die manier zonder meer mag. I don't think so….
Incasso's kun je blokkeren en/of terugvorderen.

Dus dat mag geen probleem zijn
Voor incasso moeten ze toch een SEPA machtiging krijgen. Neemt niet weg dat je beter gewoonweg niet bij G2A kan kopen. Zelfs in de "grijze" markt van codes spant het de kroon qua schimmigheid.
Gewoon geen geld op je account zetten...
Alleen een naaistreek als je dus geld terug hebt gekregen, (niet werkende code, etc) wat op je g2a account komt. (ipv retour bankrekening?)

Prima als ze je account blokkeren, dan koop je toch gewoon ergens anders.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 24 december 2018 13:41]

Ik heb al teveel slechte zaken rondom G2A gehoord... Blij dat ik instant-gaming gebruik en dies ook nog goedkoper. En je bent niet van mensen afhankelijk en wel of niet leveren. op IG heb je ALLE games en wordt er gegarandeerd geleverd (minus degenen die in early acces zijn bijv.). En dit soort dingen maakt het ook niet echt aantrekkelijk om via hier te gaan kopen....
Ik zat zo te denken, (ok ander account nemen maar) dat je dan in de min- komt te staan. Eerst volgende spel dat je wilt kopen, je ook die min-stand weg moet werken. Dát zou een "grap" zijn en hoe mensen weg te jagen.
Ik heb vaak genoeg games bij g2a gekocht. Op zich tevreden, en als je de shield gewoon uitzet tijdens het bestellen (dus gewoon letten op wat je koopt en niet klakkeloos doorklikt) is het een prima site. Ik heb daar meerdere Keys gekocht en het werkt gewoon prima.

Als gamemakers liever hebben dat je illegaal download ipv het van zo'n site te kopen, maak de games dan gewoon betaalbaarder!

(Voorbeeld) Laatst kocht ik Just cause 4 voor 50 euro, en spijt dat ik heb!!!! Game vol bugs. Maar als een game 20 euro was geweest, had ik het via steam zelf gekocht en had ik het minder erg gevonden.

60 euro voor een game is gewoon idioot hoog. Daarmee wil je gewoon dat mensen elders gaan kopen.
Je kunt ook gewoon de reviews afwachten voordat je overgaat tot aanschaf.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 december 2018 14:46]

Weet iemand hoe je het account verwijderd van G2A?

Edit: Hier kan je het account verwijderen wil je hetzelfde als ik doen.

[Reactie gewijzigd door YaGetShot op 24 december 2018 15:01]

Voor de zekerheid zou ik dan wel eerst de facturen downloaden, mocht dat ooit nodig / handig blijken!
"We are pivoting around a new business model in which we are actively incentivizing our customers for long term engagement on our platform"

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tweakers

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True