Xiaomi brengt variant van Mi Notebook Air 12,5" met Core i5-7Y54 uit

Xiaomi heeft in China een nieuwe variant van zijn 12,5" Mi Notebook Air uitgebracht. In het nieuwe model zit een Core i5-7Y54-processor, een zuinige dualcore. In eerdere versies stopte Xiaomi Core m3-processors met een lagere kloksnelheid.

De nieuwe variant van de Xiaomi Mi Notebook Air 12.5 heeft 4GB ram en een 256GB-ssd. Andere configuraties in combinatie met de nieuwe processor zijn er niet. Xiaomi houdt ook de oudere modellen met de Core m3-7Y30 en m3-6Y30 in zijn assortiment.

Het nieuwe model is verder gelijk aan de voorganger, waar Tweakers een review van publiceerde. De behuizing van aluminium is zo'n 13mm dik en weegt ongeveer 1,1kg. Het 12,5"-scherm heeft een resolutie van 1920x1080 pixels en de laptop beschikt over een ips-paneel.

De Core i5-7Y54-processor is een dualcore met HyperThreading, een tdp van 4,5 watt en een maximale turbosnelheid van 3,2GHz. Het is een Kaby Lake-processor, ofwel een Intel-cpu van de zevende generatie. De Intel Core m3-varianten van de zesde generatie die Xiaomi in de oudere modellen gebruikt, hebben een lagere kloksnelheid.

Xiaomi brengt de Mi Notebook Air 12.5 in China uit voor 4299 yuan, omgerekend is dat momenteel zo'n 546 euro. Daarmee is het nieuwe model duurder dan de oudere versies met Core m3, die vanaf 3599 yuan te koop zijn, omgerekend 458 euro. Hoewel Xiaomi inmiddels steeds meer smartphones verkoopt in Europa, zijn de laptops van het merk nog niet officieel te koop op het continent.

Xiaomi Mi Notebook Air 12.5 uit 2016 met Core m3-processor, het nieuwe model heeft hetzelfde uiterlijk

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-12-2018 • 11:35

76 Linkedin

Reacties (76)

Wijzig sortering
De Mi Notebooks zijn wel degelijk te koop in de EU. Namelijk in Spanje :)

https://www.mi.com/es/mibookair-13/
Blijft wel zonde dat we allemaal een andere toetsenbord indeling gebruiken in Europa.
De spaanse heeft wel QWERTY, maar heeft extra tekens welke wij niet gebruiken, hier door is hun Backspace en Enter anders dan bij US international wat wie hier in Nederland weer veel gebruiken.

Dat er geen Mi Notebooks zijn in europa klopt 2x niet, want ook in Frankrijk zijn ze te koop, met een Azerty indeling.
Bedoel je toevallig de backslash en enter? Op de foto zitten die voor mij persoonlijk op de perfecte plek. Volgens mij tik ik nu al zo'n 20 jaar op zo'n toetsenbord maar kan die tegenwoordig niet meer vinden van de degelijke merken. (á la Logitech etc.) Ik ben lange tijd op zoek geweest naar een toetsenbord met een US of US-International indeling zoals die ook op Wikipedia staat weergegeven. Bestel je er willekeurig een, dan krijg je de UK-indeling ook al staat er op de doos en op de website van zowel winkelier als fabrikant dat het dus de US-indeling is. Heel frustrerend.
US-international komt ook nog eens in twee standaarden voor. ISO en ANSI. ISO is die met de omgekeerde L vormige enter knop en de kleine linker shift knop en ANSI is de enter knop rechthoekig en een normale linker shift knop. Ik vind ISO zo irritant om mee te typen, shift is te klein en enter is te ver naar rechts. Vooral bij de mac toetsenborden. En bijna iedereen in Nederland met een Macbook heeft een ISO keyboard. Ik snap ook helemaal niet waarom die juist standaard is bij de Macs er is totaal geen voordeel wanneer je Nederlands typt. En een veel gebruikte shortcut, CMD+Tilde, is bij ISO ook nog eens minder ergonomisch geen wonder dat weinig Mac gebruikers in Nederland die shortcut kent.
Ik vind het Mac toetsenbord juist ergonomisch (behalve dat ik niets met butterfly of touchbar heb). De CMD links van de spacebar werkt voor mij perfect. Verder rebind ik de caps lock met Karabiner Elements naar Esc of Ctrl (Ctrl samen met andere keys, anders Esc). Ook de plaats van de tilde zit wat mij betreft handig. Voor zowel Vi als Emacs keybinds werkt het prima.

Maar het fijnste toetsenbord is er eentje waar je de layout zelf bepaald. En dat kan eigenlijk bij elk toetsenbord, maar als er geen prints op zitten lijkt dat logischer.
Waar te koop in Frankrijk met azerty? Vind ze niet op de officiële Franse (mobiele) website...
Ik zag hem staan in de MI store in Parijs.
volgens mij matcht de Spaanse wel 1op1 qua toetsgrootte met de UK layout 😊 weet niet of ze vervangbaar zijn?
Ja ook wel logisch dat ze hier de ñ willen kunnen typen he :) Dat is gewoon het probleem, de talen zijn verschillend. In Nederland hebben we daar nogal pragmatisch op gereageerd door de accenten steeds meer weg te laten, en het florijn en paragraaf teken gebruiken we ook niet meer. Daardoor is de Nederlandse toetsenbordindeling verdwenen (in de jaren '90 al). Maar bij andere talen hebben de accenten echt een functie (woorden hebben verschillende betekenis met of zonder) dus dan kan je dat niet zo makkelijk doen.

Ik vind het ook wel lastig maar over het algemeen zet ik mijn toetsenborden gewoon op VS-Internationaal. Leuk ook met de collega's als die een keer wat op mijn computer willen doen :')

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 december 2018 14:34]

900 euro. Dat is toch weer andere koek dan de 550 omgerekend van de Chineze prijs.
Dat is ook een ander model.
edit: vlgs mij is dat deze van omgerekend €700 (ex BTW/invoer?).

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 24 december 2018 12:35]

Vergeet niet als je bij Alie, Gearbest en andere Chinese winkels rbtw betalen (€660 van €550), maar dan moet je geluk hebben dat die shops nog garantie binnen. In Europa heb je gewoon recht op!

Bron
Wellicht een rare vraag, maar hoe is de bouwkwaliteit van de Xiaomi laptops? Iemand hier ervaring mee?
Ik heb er zelf ooit eens één gehad, zie ook de review die ik er over geschreven had. Ik moet zeggen dat ik over het algemeen vrij positief was, maar de buitenkant van de laptop is van slechte kwaliteit. Het zilver is een dun spuit laagje, en met de minste botsing zit er een vrij diepe deuk in.

Ook bleken er toen modellen te zijn die na een tijdje een ratelende fan kregen. Ik heb dit zelf gelukkig nooit gehad.

Als laatste moet je in de gaten houden dat je het geheugen niet kan uitbreiden. Het zit namelijk gesoldeerd op het moederbord.
Klopt, heb hier ook zo'n model met rattelende fan die helaas nergens te bestellen valt.
Ik heb sinds 1,5 jaar een Xiaomi Mi Air 12.5" 7Y30 voor circa €500,- in huis, M3 7Y30 CPU, passieve koeling, 128GB SSD met 4GB RAM en ik moet zeggen, ik ben er heel erg tevreden mee.

Ik ben student met een flinke reistijd maar de laptop z'n bouwkwaliteit is nog steeds prima (als ik het bijvoorbeeld vergelijk met een Macbook Air welke ik van het werk heb). Belangrijke punten waar de laptop naar mijn idee goed op scored is de bouwkwaliteit, de passieve koeling (maar kan ondanks de passieve koeling heel lang z'n boost speed volhouden), een fijn keyboard en een nog beter touchpad (echt één van de betere Windows touchpads). De accu gaat lang mee en ik kan mij eigenlijk geen dag herinneren dat ik voor een werkdag een oplader mee had.

Ondertussen hebben bekende van mij, en ikzelf, ook andere Xiaomi producten (telefoons, Xiaomi Notebook Pro, earphones) en iedereen is positief verrast.

Mocht je wat geld overhebben is het zeker aan te raden, het blijft wel... mocht er iets stuk gaan (*klopt af*)... dan is de garantieafhandeling een groot vraagteken... Bij specifieke vragen kun je mij altijd een privé bericht sturen.
Ik gebruik zo'n Xiaomi notebook air al enkele jaren om elk weekend mee te gaan draaien (DJ spelen). Moet zeggen dat de bouwkwaliteit erg goed is!
Als ex-DJ kan ik beamen dat dat veel zegt over de bouwkwaliteit. Hitte, stof, vocht en veel oppakken aan hoeken... perfecte test :)
Had je macOS er op draaien dan?
Buiten dat rechtvaardigt dit de prijs ? De hardware wat erin zit ? Qua bouw kwaliteit denk ik dat het erg goed is
Prima!

Mijn vrouw heeft de M3 variant 1,5 jaar intensief gebruikt en 1 toets heeft wat slijtage en wat krasjes aan de onderkant. Verder niets op aan te merken en echt een fijne laptop :)

Ook bv de koeling is dik in orde aangezien de M3 vrij snel en lang op zijn boost clock van 2Ghz draait :)

[Reactie gewijzigd door sapphire op 24 december 2018 12:37]

Ik heb er een gehad en hij zat prima in elkaar. Bijna MacBook Pro kwaliteit voor de helft van de prijs. Alleen de poortjes zaten niet helemaal recht in de behuizing, iets dat ik bij Apple nooit heb gezien, en sommige randjes waren iets minder afgewerkt.

Maar al met al, uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.

Enige probleem vond ik dat de PWM helderheidsaanpassing van het scherm op een heel lage frequentie werkte, met ongeveer 50Hz waardoor je het scherm echt heel duidelijk kon zien knipperen als op een lage helderheid stond. Daarom heb ik hem weggedaan. Ik weet niet of de nieuwere modellen dit ook nog hebben. Volgens Notebookcheck zit het 2018 model nu op 220Hz, nog steeds erg laag maar een stuk minder zichtbaar. Ter vergelijking: Andere merken zitten boven de 1000Hz of gebruiken helemaal geen PWM.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 december 2018 14:30]

voor het geld is het goede bouwkwaliteit, ik had hem bij gearbest gekocht de notebook pro, voor 947.01€
vanuit polen verscheept dus geen btw (volgens mij verzenden ze alleen niet meer vanuit de EU)

batterij gaat lang mee, beeld is goed, alleen heel af en toe dat het donker wordt op sommige momenten

en de adapter is te kort en met zo'n losse eu plug waar die steeds uitvliegt

videokaart schijnt ok te zijn, geforce mx150 , maar ik game er nooit op
Mijn collega heeft er één en al ben ik geen Xiaomi/chinaspul fan het apparaat ziet er fantastisch uit.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 708439 op 24 december 2018 11:51]

Wat bedoel je met 'Chinaspul'? Je weet zo een beetje alle producten van A-merken in China in elkaar worden gezet? En dat Chinese merken onderhand qua design/kwaliteit ook niet meer achterlopen? Zie bijv de producten OnePlus, Xiaomi, Huawei.
En toch geeft het de meeste mensen nog een nare smaak in de mond, maar volgens mij begrijp je prima wat ik bedoel met chinaspul.
We zitten toch op Tweakers? Het walhalla voor tech-liefhebbers? Hier mag je toch verwachten dat vooroordelen en stigma's op tech-gebied het snelst verdwijnen. Toch? :+
walhalla voor tech-liefhebbers? ja zie ze alleen vaak niet door alle azijnzeikers en fanboys heen... maar goed nee ik vind chinaspul er leuk uitzien maar het is en blijft shady en die mening (mijn mening) zal nog wel paar jaar zo blijven.
Hahaha, mijn post was ook lichtelijk ironisch bedoeld. Voor shady chinaspul kan je je hart ophalen op Wish. Dat is het walhalla voor old-skool chinaspul :)
ja dat had ik van de week ook al, kan op tweakers gewoon geen serieus en sarcasme niet meer uit elkaar houden na alle moeizame comments haha.

Maar inderdaad me schoonvader haalt heel veel van Wish, en ja ondanks dat het er goed uit ziet allemaal je weet dat het een goud gespoten drol is.
Sommige merken wel, gelukkig bij Xiaomi niet.

O.a. de mi mix 3 heb ik mee laten sturen uit china om te gebruiken in een VR bril/emulator. 350€ voor een apparaat wat alles speelt inc gba, psx en psp games. Met een 6.4" oled scherm on the go.

Geen idee waarom ik daar een naar smaakje van in mijn mond zou krijgen.

Mijn appartement hangt ook vol met yeelight rgb lampen en ik heb sinds een paar weken ook mijn gordijnen via smarthome spul lopen.

Over een paar weken volgen nog wat A/C units met sensoren die luchtzuiverheid en vochtigheid automatisch regelen.

Deze laptop is matig. Voor minder kun je makkelijk de 13.3" met 8250u op de kop tikken. Dat is een veel betere deal.
Probleem met die merken is toch wel dat ze tot relatief kort geleden nog wel van dubieuze aard waren. Net iets goedkopere materialen, vage software (al blijft dat nog steeds een beetje een issue zo nu en dan, bijv met allerlei ads in menus) en geen ondersteuning.
Ze zijn de goede weg ingeslagen, maar dat stigma blijft nog wel even hangen bij het grote publiek.
Zelf heb ik steeds meer producten van bv xiaomi in huis en zeer tevreden, maar niet iedereen leest GoT en weet wat er tegenwoordig aan kwaliteit te koop is uit die regio.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 24 december 2018 12:41]

Deze zijn erg goed.
Super kwaliteit, enige wat ik kan opmerken is dat bij mij 1 toets los zat, maar dit was makkelijk te fixen.
Wellicht een rare vraag, maar hoe is de bouwkwaliteit van de Xiaomi laptops? Iemand hier ervaring mee?
Ik heb een poosje ermee mogen werken omdat een maat van mij dat spul graag importeert voor zichzelf. De oude versie was het gewoon even sterk als een MacBook Air, en een accuduur van zo'n 8 uur.

Als Xiaomi met dit soort spul naar Europa komt, dan hebben veel grote spelers een heel groot prohleem gok ik. De kwaliteit is namelijk gewoon erg goed .
Dit is de 12.5" versie met dualcore. De bouwkwaliteit daarvan is net wat minder dan de 13.3 met quadcore.

De pro is van betere kwaliteit dan de meeste bekende merken.
Type dit vanaf mijn Air 12.5. Prima apparaat alleen voor echt veel typewerk valt er nog wel wat op aan te merken. Maar voor af en toe een documentje of het normale browser gebruik een ideaal apparaat! Bouwkwaliteit is verder ook erg goed. Goed scherm en fijne trackpad!
En dat is allemaal irrelevant met die belachelijke hardware.

Celeron? Echt?

Als je daar nou mee was begonnen had me dat redelijk wat tijd gescheeld.

Windows 10 met Celeron processor. Of een chromebook.

Terwijl je voor amper meer met een 8250u wegloopt.
Xiaomi genereert inkomsten door advertenties te tonen op hun smartphones en TV's: 'Advertising has been and will continue to be an integral part of Xiaomi’s Internet services, a key component of the company’s business model.'
Je kan advertenties uitzetten op hun smartphones maar dat moet je dan op iets van 5 plekken in verschillende menu's doen, dus echt easy maken ze het je niet... En bij hun TV's word je gedwongen naar een advertentie te kijken als je simpelweg van hdmi aansluiting wil wisselen....

In hoeverre gaat dit op voor hun notebooks? Op welke plekken gaan daar advertenties verstopt worden en word je doorlopend getracked?

[Reactie gewijzigd door Furious5 op 24 december 2018 11:50]

Ik heb de Mi A1 en ben nooit reclame van Xiaomi tegen gekomen. Draai thuis een PiHole, maar ook buiten geen probleem.

De Xiaomi Vacuüm Robot Cleaner (eerste generatie) en de Xiaomi gateway heb ik van internet af gehaald. Ook hier geen reclame. Natuurlijk sturen deze twee apparaten wel heel veel gegevens naar China.

Mijn schoonmoeder heb ik de RedMi 4x gegeven. Die heeft MIUI, maar heb er niet mee gespeeld. Ze was te eager :-) na aankomst wilde ze hem direct gebruiken ipv even wachten tot ik er een andere rom op had gezet.
De Mi A1 draait op Android One en die heeft gelukkig geen reclame. De eigen schil van Xiaomi is MIUI en die wordt toegepast op veel van hun modellen, waaronder ook de Pocophone F1 en de Redmi modellen. Daar kan je reclame op tegenkomen, maar is wel uit te zetten als je er even voor gaat zitten.
Ik zag het opeens in mijn mi6 (downloads map), paar klikjes en de ads zijn weg.
Aanvullende instellingen>privacy>advertentie services. Kan je gelijk ook web apps uitzetten.
Of je doet een clean install van Windows (of een Linux smaakje) en weet je zeker dat er geen troep achterblijft. In tegenstelling tot bij Android telefoons gaat dat een stuk makkelijker op een laptop.
Zeker, zijn ook tools voor zoals PC Decrapifier. Xiaomi maakt het rooten van hun Android hardware lastiger. Je moet je telefoon nummer aan een account linken, een setting in het developer menu op je telefoon aan zetten, applyen om je bootloader te u locken, 72 uur wachten en dan 5x bevestigen dat je de risico's kent en dan je bootloader unlocken :+.

Dan nog ADB op je computer installeren, TWRP downloaden, flashen via adb (precies werkje) en dan via twrp eenmalig of als er een nieuwe versie is de Vendor Firmware flashen, dan een pakketje dat er voor zorgt dat je data partitie niet encrypted word (is sinds Android 9 zo) flashen (of Orangefox, smaakje van TWRP wat dat automatisch doet) en dan het root pakketje en de rom... En je moet natuurlijk ook je bootloader unlocken wil je root hebben. Ze maken het je er niet makkelijker op dus, voor de leek is echt een lastig karwei.
Of je kiest voor een Xiaomi telefoon met Android One.
Tsja maar dan heb je dus geen high end telefoon voor 300-350 euro. De software van Xiaomi is ook prima dus zeker niet nodig om te vervangen.
Ah da's goed om te weten. Persoonlijk ben ik allergisch voor advertenties, korting hoeft van mij niet zolang ik maar geen comerciele shit opgedrongen krijg..

Maar ik snap je voor een lagere aanschafprijs advertenties voorgeschoteld krijgt. Als ze dat duidelijk aangeven op bijvoorbeeld de verpakking of in de verkooptekst dan zou ik fair vinden. Dan kan je als klant de keuze maken of je daarmee akkoord gaat..

[Reactie gewijzigd door Furious5 op 24 december 2018 11:58]

Dat is te hopen, wie weet wat ze standaard meeladen in de UEFI. Maar 9 vd 10 keer hebben fabrikanten gewoon hun meegeleverde meuk in de WIndows installatie zitten. Eerste wat ik doe bij een nieuwe laptop is een clean install van Windows 10 zonder meegeleverde meuk van fabrikanten.
Bij mijn Mi Notebook Pro meteen clean install van Windows gedaan. Heel makkelijk en snel om te doen als je wat meer zekerheid wilt dat er geen rommel op je laptop staat. Verder een super laptop voor de prijs.
Okay.. betekent dat dat je een nieuwe Windows 10 Home licentie moet kopen? Dus dat je dan iets van 100,- kwijt bent wat daar bovenop komt?
Nee hoor, de Windows 10 Home key zit in de bios. Standaard komt de laptop met Windows 10 Home in het Chinees, dus je moet sowieso een nieuwe install doen als je Nederlands of Engels wilt. Je kunt dus gewoon de Windows 10 Home image in de taal die je wilt downloaden en installeren en Windows 10 wordt gewoon automatisch geactiveerd met de key in de bios.
Je kan toch de zelfde key gebruiken?
In het verleden kon dit niet omdat het een single language licentiecode was, en die taal was Chinees. Hoe dit nu is weet ik niet eerlijk gezegd.
ah da's mooi om te weten..
Op smartphones zit het enkel in een aantal specifiek Chinese ROMs. Globale ROMs hebben het volgensmij nooit überhaupt gehad. Als het aankomt op hun smartphones is er meteen zo'n misleidend idee that elke smartphone van Xiaomi hier last van heeft.
Waarom noemen ze het Air? Waarom niet Sky of Space of wat dan ook?

De downmod zag ik al aankomen. Ik blijf van mening dat het triest is dat ze constant aan het na apen zijn inplaats van zelf eens iets te verzinnen.

Ze zien dat Apple succes heeft. Van de 1000 namen en 1000 designs die ze zelf zouden kunnen verzinnen kiezen ze ervoor om Apple na te doen.

[Reactie gewijzigd door stefanv op 24 december 2018 15:16]

Xiaomi is gewoon de Apple van China. Zo marketen ze zich. Dus die naam roept meer dan toevallig associaties op met de MacBook Air. Ook de vorm, de lader, zelfs de verpakking enz doen dat trouwens.

Op zich niks mis mee, Samsung heeft dit ook heel lang gedaan.
De Nike Air was er eerder. Moeten we dan alweer gaan mekkeren?

Je kunt het jezelf ook afvragen en doorgaan met je leven.
Ach.... Apple deed ook wel eens een kunstje van een ander na .........

Beter goed gejat dan zelf slecht ontwikkeld. Liefst goed gejat en hier en daar verbeterd!

Voordeel is dan daardoor weer dat de Xiaomi's wél goede toetsenborden hebben en wél goed koelen ;)
Ik heb het oude model, ben er erg tevreden mee maar merk wel dat de cpu soms net even te kort schiet. Bijvoorbeeld video dat soms toch even hapert als er op de achtergrond nog wat meer gebeurt. Ik denk dat dit model dan de meerprijs wel waard is. Hoewel die 4 GB voor mij net genoeg is zou het toch niet verkeerd staan om er 8gb in te drukken, lijkt mij niet dat het de prijs veel zou hoeven verhogen.
Ik sluit me hier helemaal bij aan.
Ik gebruik mijn Xiaomi Air 12 m3-7y30 als werklaptop. Heerlijk klein en licht, goede bouwkwaliteit, maar, naast wat extra CPU kracht, heb ik wel behoefte aan wat extra ram. Niet dat ik daar een nieuwe voor aan zou schaffen, want ik gebruik in mijn werk echt alleen een browser voor Google apps, o365 apps en Outlook.

Met 8gb ram zou dit een ideaal laptopje zijn. De ruimte voor twee ssd’s is ook nog eens handig voor wat Linux gepruts voor me in mijn vrije tijd.

[Reactie gewijzigd door bas-r op 24 december 2018 11:56]

Prestatiegewijs is een goedkope laptop met een Celeron N4100 4C/4T, 4GB RAM/128GB SSD inmiddels een net iets beter optie kwa prestaties. Alleen hebben ze meestal niet de bouwkwaliteit, de premium look en het mooie IPS scherm dat Xiaomi wel voor een vergelijkbare prijs kan aanbieden. Alleen jammer dat je het niet even van AliExpress voor de aangeboden prijs kan krijgen zonder invoerkosten etc.
Bij lightinthebox heb ik zelf deze xiaomi gekocht met invoerverzekering van een paar tientjes. Inderdaad een invoertax moeten betalen van €100+ euro en deze zonder problemen van litb teruggekregen.

Uiteindelijk zo’n €475 betaald voor dit laptopje met hoge bouwkwaliteit en ik werk er nu zo’n jaar probleemloos mee.
De m3-7Y30 had een baseklok van 1,0 GHz en boostklok van 2,6 GHz, de i5-7Y54 verhoogt dit naar 1,2 en 3,2 GHz. Ze hadden ook nog voor een nieuwe Wiskey Lake-processor kunnen gaan, de directe opvolger is de i5-8200Y met base- en boostklok van 1,3 en 3,9 GHz. Vergelijking.
Ze maken kwalitatief goed spullen, maar de ondersteuning is niet voor alle spullen die ze verkopen goed.
Eigenlijk is alleen de support van de telefoons goed, alle andere producten worden amper door ontwikkeld.

Een voorbeeld is de Mi pad (tablet) of de Mi Tv (mediaspeler).

Ook wel een beetje logisch als je ziet wat ze allemaal verkopen tegenwoordig.

Maar prijs / kwaiteit van de producten zelf is altijd top.
Xiaomi is dan ook voornamelijk een hardware boer, de software kant is niet zo ver ontwikkeld.
+1Anoniem: 426269
24 december 2018 12:48
Top spul. Heb zelf anderhalf jaar geleden de Cube Thinker i35 gekocht voor 538 euro via Gearbest. Top apparaat met 8GB/256GB en een 13,5" 3000x2000 superhelder scherm (zelfde als de service book). Ik doe er dagelijks al mijn werk op. Vorige zomer als reserve dit gelijke model https://www.gearbest.com/laptops/pp_620996.html?wid=21 gekocht in de flash sale voor 408 euro uit de Czech warehouse (dus geen verdere kosten).
Ik heb er ook zo een gekocht kleine anderhalf jaar geleden, mooi ding. Draai er Arch Linux op met i3-wm, werkt erg prettig.
Ik werk nu 3 weken met mijn Xiaomi mi pro. 15,6 inch en een geweldige kwaliteit.
Even de produktkey ophalen en dan een schone Windows10 installeren.
Gekocht bij NetGear. Probleemloos en ik hoefde ook geen douanekosten te betalen want zij hebben een eigen distributiecentrum in Europa.
Laptop kostte 728 eurootjes en de kwaliteit doet naar mijn idee niet onder voor een Macbook Pro waarvan het duidelijk een kloon is.
Sinds een tijdje een Notebook Pro ( i5) van ze waar ik nu deze post op type.

Gewoon heel goed, zeker voor de prijs ( Duitsland, nieuw in doos , € 777, - incl verzenden ) .

Hij bevalt zo goed dat de HP's en Dell's en de Macbook zelden door me aangeraakt worden.

Hier trouwens een verse W10 pro geinstalled en een key gekocht ( uiteraard legaal ) voor weinig ( daar zijn weer andere threads voor ) .

Mijn vriendin gebruikt op haar zakelijke nummer momenteel een Mi A2 light . Ik moet zeggen dat ik door de jaren heen absoluut blij verrast ben door het merk. In vele opzichten maar zeker als het gaat om prijs / prestatie-verhoudingen.