Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve brengt bètaversie Steam Link-app uit voor Raspberry Pi

Valve heeft een bètaversie uitgebracht van Steam Link die draait op de Raspberry Pi 3 en 3 B+, als die het op Debian gebaseerde OS Raspbian Stretch draaien. De app is gratis, maar de broncode is niet open source. Wanneer deze versie van Steam Link uit de bètafase komt, is nog niet bekend.

Via een forumpost deelde programmeur Sam Lantinga een downloadlink voor de streaming-app. Na installatie is de app via het Games-menu te starten. In de afgelopen maand meldde Valve dat de Steam Link-hardware niet meer verkrijgbaar is in Europa en dat deze in de VS bijna uitverkocht is. Dit kan betekenen dat Valve de intentie heeft om de hardwarematige Steam Link uit productie te halen. Het bedrijf heeft daar zelf nog geen duidelijkheid over gegeven.

Sinds mei is de bètaversie van de app voor Android beschikbaar. De app werkt min of meer als de hardware. Wanneer gebruikers de Steam Link-app hebben geïnstalleerd op hun settopbox, tv, tablet, smartphone of Raspberry Pi, kunnen zij streamen vanaf de Steam-bibliotheek op hun pc.

Valve wilde Steam Link ook uitbrengen voor iOS, maar Apple heeft de app afgewezen. De reden daarvoor is dat Steam Link niet voldoet aan de eisen en richtlijnen van de App Store. Valve is nog in onderhandeling met Apple over hoe de app wel aan de eisen kan voldoen.

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

05-12-2018 • 13:46

69 Linkedin Google+

Reacties (69)

Wijzig sortering
Heb zelf ook een Steam Link, apparaat werkt erg goed. Vooral de uitgebreide ondersteuning voor controllers is erg chill.

Raspberry hebben 'maar' een 100mb lijntje, en niet de krachtigste GPU dus ben benieuwd of de app net zo goed zal werken, maar ik weet ook niet wat voor een hardware er in de huidige Steam Link zit.
Ehm, de officiele Steam Link hardware heeft ook maar een 100mbit poortje. Méér dan genoeg trouwens, het gaat om latency, niet om de bandbreedte.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 5 december 2018 14:51]

De 3B+ heeft iig 333Mbit Wired LAN (ongeveer). Gpu is natuurlijk nvt omdat dat allemaal op je desktop gebeurt.
Als toevoeging, het is gewoon een gigabit ethernet connectie maar de gebruikte Microchip LAN7515-chip zit intern op de Pi aangesloten via USB 2.0, wat een ruwe bandbreedte van 480 Mb/s heeft, waar effectief 425 Mb/s van overblijft indien optimaal benut.

Anyway, zelf 4k hardwarecompressie komt niet boven de 80 Mb/s uit, dus meer dan genoeg bandbreedte. Zou vet zijn als er ooit nog eens een Pi komt met HDMI 2.0 en 4k 60fps video decoder.
Gebeurt het zenden van frames niet in bursts, waardoor een (beperkte) snelheidswinst behaald zou kunnen worden met een snellere verbinding indien de rest van de pipeline deze datarate aankan?
Heb geen ervaring met media datastreams, dus het kan evengoed een continue stream zijn en niet 60 grote pakketten per seconde.
Voor gamen niet, anders heb je erg veel latency.
Dat is niet waar. Misschien dat je het bij een side-to-side vergelijking merkt, maar ik (en vele anderen) spelen met veel plezier games als Assassins Creed, Tomb Raider, GTA, e.d. via steaming op 4K resolutie. Onder meer met Steam Link werkt dat perfect. 100% speelbaar en ik denk dat een gemiddelde gamer niet merkt dat het gestreamd wordt.
FlaffTweakr vraagt: "Gebeurt het zenden van frames niet in bursts,"

Waarop ik zeg: "Voor gamen niet, anders heb je erg veel latency. "

Ik zeg niets over Steam Link en latency voor streamen in het algemeen.
Gpu is natuurlijk nvt omdat dat allemaal op je desktop gebeurt.
GPU is van toepassing om de binnenkomende H.264 stream te decoderen, wat een Raspberry Pi prima kan op 1080p en 60 hz.

Gigabit is niet interessant. Een 40 Mbps videostream kan de Pi prima decoderen en is voldoende. Doe daar geluid en gebruikersinvoer bij, en je komt echt niet boven de 45 Mbps uit. Een Pi 3B is voldoende. Misschien werkt het zelfs op een Pi 2, omdat de Pi 3B vaak enkel met een ARMv7 distributie gebruikt wordt die zowel op de Pi 2 als de Pi 3 werkt. De Pi 3 kan ook een AArch64 distributie aan, maar dat zie je niet vaak.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 december 2018 14:46]

Voor decompressie is je hardware wel degelijk belangrijk.
Ik wist niet dat de 3B+ ook een snellere LAN verbinding had, nu lijkt 100mb mij ook wel genoeg om 1080 te streamen maar ik weet het niet zeker (je kunt in dit geval niet bufferen zoals Netflix en Youtube dat doen).

GPU is van toepassing om de stream te decoden, dit hoeft geen GTX 2080 Titan te zijn natuurlijk, maar mijn oude QNAP NAS heeft bijvoorbeeld ook erg veel moeite met een Plex server runnen om die reden.
Kan er nog iemand gewoon de pc gebruiken als de steamlink in gebruik is of draait de applicatie fullscreen op de voorgrond?
Nee, de link toont altijd de desktop waar de muis op aanwezig is. Je zou dus wel bijvoorbeeld een film kunnen opzetten op een tweede monitor bij je pc en dan via je tv de pc gebruiken, maar niet andersom.
Ja als je wel je geluid geforceerd kan door zetten naar een headset oid.
Want anders krijg je het geluid mooi mee van je film op je link.
Dat kan volgens mij wel maar dan moet je met 3rd party software gaan werken. Steam voegt een extra output apparaat toe, dus wanneer je verschillende applicaties naar verschillende output apparaten weet te sturen dan werkt het.

Maar natuurlijk nog steeds ver van ideaal. Je kunt trouwens uiteraard ook gewoon je audio output terug zetten naar je speakers of koptelefoon. Dan hoor je niks uit de tv maar kan iemand wel op de PC film kijken.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 5 december 2018 23:46]

Bedankt, heb de link via een steamsale gekocht voor weinig, maar nog nooit gebruikt.
De applicatie draait helaas fullscreen op de voorgrond. Als je deze verlaat, kun je je Steam Link gebruiken als een soort van remote display voor je computer.
Uiteindelijk moet het apparaat maar de controls naar de PC sturen en zelf een H264 stream decoderen. Geen zware GPU nodig, enkel mss voor de GUI, maar dat zal best meevallen als bvb Kodi vlot draait op de rPi
Pi heeft hardware decoding voor H264 op 1080p (volgens mij tot op 60fps, maar misschien 30), als de input toch over het netwerk geduwd wordt kan de host net zo goed ook de GUI renderen zodra die is aangesloten.
Dat gebeurt ook. Zodra je met jouw pc verbind zie je enkel het beeld van jouw pc. Steam start dan automatisch de big picture modus op waarmee je gemakkelijk kunt navigeren. Maar je kunt Steam ook gewoon minimaliseren en je desktop gebruiken via de link.
Voor wat streamen van 1080p heb je dan ook ruim genoeg aan een 100Mb/s verbinding, zeker met alle compressie die de Steam Link toepast...
Steam Link heeft ook 100Mbit. Dat is genoeg, 1080p streaming kost gemiddeld 30Mbit/s.
Dit juich ik wel toe, je kan dan zelf gewoon een Steam Link op gaan zetten. Ik heb zelf een Steam Link gekocht een jaar terug, vind het wel een handig apparaatje. Jammer dat ze de verkoop van deze dingen nu gestaakt hebben, en vreemd dat ze niet met duidelijkheid komen.
Ik heb er zelf 3 thuis (2 in gebruik, eentje als backup) en het werkt echt super, op een probleempje na af en toe. De latency en beeldkwaliteit is super, ik speel geregeld met vrienden games als Speedrunners, Rocket League, Stick Fight of Jackbox Party Pack. Daarnaast gebruik ik de Links om tv/series/films te kijken, ik heb daardoor mijn tv abonnement ook opgezegd een tijdje geleden.

Toen de Steam Link hardware verkocht werd voor enkele dollars zei ik al op Reddit dat ze er mee gingen ophouden, zeker toen de apps uit kwamen. Veel mensen hoopte nog op een 4K versie van de hardware maar ik zie het niet snel gebeuren. Ik bedoel wat is gemakkelijker, speciale hardware produceren en over de hele wereld verzenden, of een app in de Play Store zetten?

Maar geweldig nieuws dit! Ik meende zelf dat de RPi niet krachtig genoeg was om iets als dit te kunnen, zeker omdat video decoding vaak traag werkt. Blijkbaar werkt het erg goed en ik ga binnenkort maar weer eens knutselen met mijn RPi!

Het mooie is dat je dus voor een redelijk laag bedrag toch een Steam Link kunt maken, zonder dat je voor veel meer geld een Android box of Nvidia Shield moet kopen.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 5 december 2018 14:09]

Hoe kijk jij films over een steamlink? Dat klinkt wel interessant.
Ik verbind met mijn pc, daarna ga ik naar het power icoontje rechtsboven en selecteer “minimize big picture”. Dan zit je gewoon in je desktop en kun je doen wat je wilt.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 5 december 2018 14:50]

pff...helemaal vergeten dat je steam gewoon kan minimaliseren vanaf de link. Had om een of andere reden iets anders verwacht :P
Ik gebruik niks anders meer op de bank :) Netflix, Youtube, hoe jij het liefste kijkt, alles kan.

Je kunt daarnaast bijv. ook Kodi of RetroArch installeren als native app, dan hoef je niet eens meer met je PC te verbinden.
Je kan zelfs ervoor zorgen dat steam helemaal niet gemaximimaliseerd wordt. Dit is een instelling. Dan kom je na het connectie maken direct op je bureaublad
Start hij dan wel Big Picture op? Want ik en veel anderen krijgen last van stutters wanneer ik BP afsluit. Ik heb al een aantal mensen kunnen helpen die de stream maar niet vloeiend krijgen. Wat blijkt, ze sloten Big Picture af.
Nee, Big Picture wordt niet gestart, steam blijft 'gewoon' op de achtergrond draaien.
Ik heb nergens last van, de stream is heel stabiel.
Ik heb geen idee wat het veroorzaakt maar ik ben niet de enige die het probleem heeft. Wat voor GPU heb jij? Een van Nvidia of een AMD kaart? Wellicht dat het aan de encoder ligt.
Ik heb 2 AMD 280x in Crossfire, dus niet al te nieuw meer
Ik zelf heb een GeForce, wellicht dat dat het is?
Via een steam link kun je verbinden met je pc. Deze draait dat steam in Big Picture mode, dus ook full screen. Als je deze verlaat (minimeert), krijg je gewoon de desktop voorgeschoteld.
Vervolgens start je gewoon je film.
Ik weet niet hoe het zit met comprimeren en geluidskwaliteit, maar aangezien het voor games genoeg is zal het voor films ook wel goed werken ;)
Toch is als je nog geen Raspberry Pi hebt een hele set duurder dan de stuntprijzen waarmee de Steam Link al heel wat keren voor werd aangeprijst. Voor iets van 1 euro + 7 euro verzendkosten had je regelmatig zo'n apparaat. Alleen ik vermoed dat ze momenteel definitief uit de handel zijn.
Zover ik heb begrepen is nu gewoon de voorraad op en worden er geen nieuwe apparaten meer geproduceerd. Echter tjah, ze worden al maanden voor minder dan 10 euro verkocht, daarom heb ik er drie gekocht want dat kon niet blijven duren.

Ik vind het dus niet eerlijk om uitverkoop prijzen te vergelijken met de prijs van een product dat nog volop geproduceerd wordt. Mensen hebben hun kans gehad om er goedkoop eentje te halen, ben je te laat dan moet je iets meer betalen. Je gaat ook niet bij de Mediamarkt klagen dat ze vorige week een tv voor 100 euro verkochten en hij nu uitverkocht is en een vergelijkbaar model 1000 euro kost.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 5 december 2018 14:35]

Hoe zit het mag lag dan?

Is dit vergelijkbaar met GeForce NOW van Nvidia maar dan alleen local? Lijkt me wel interessant dit, tafeltje voor de TV zetten met muis en tobo en mooi gamen op een TV :)

Maar de hoeveelheid lag van GeForce NOW is echt irritant, ik kan er niet fatsoenlijk mee spelen, je voelt echt delay als je de muis beweegt.
De inputlag van je TV is volgens mij storender dan de extra lag die je steam link met zich mee brengt.
Ik heb het zelf gebruikt met een controller, dat is goed te doen. Maar je gaat dan niet competitief gamen, maar lekker chill een story mode spelen ofzo.
Dat is maar net wat je tv is natuurlijk. Op Oled merk ik geen verschil meer tussen mijn tv en mijn monitor. Daarvoor kon ik absoluut niet probleemloos rocket league spelen met alle vertragingen op het oude scherm.

Ik denk dat een Raspberry Pi niet minder is wat betreft hardware dan een steam link. Wat mij betreft volstaat het al heb ik er nooit een shooter meegespeeld, enkel rocket league.
Met steam in home streaming had ik op m'n tv ook veel te veel lag. Spijtig, zelfs na alle postprocessing uit te schakelen blijf je constant de (beperkte) vertraging voelen in Rocket League. Lag wordt inderdaad iets waar ik op let bij de volgende televisieaankoop.
Ik speel zonder problemen ook twitch-action games als Celeste via de Steam link, werkelijk geen enkel probleem. Dat is dan wel via bedraad netwerk, maar dat zou ik sowieso aanbevelen. Ik vind het een top oplossing, in combinatie met Wake on LAN kan ik in theorie de PC overal in huis neerzetten en hoef ik er fysiek niet eens bij te kunnen om te spelen vanuit de huiskamer.

Ik zeg 'in theorie' want helaas zit er dus 1 groot nadeel aan Steam in-home streaming, en dat is dat het niet werkt met een headless computer, en dat het ook niet in hogere resolutie wil streamen dan de display die er aan het systeem hangt. Vandaar dat ik dus altijd 1 zone van de receiver beneden aan moet laten staan (zodat de standby 1080p TV die daar aan hangt wordt gedetecteert), en ik ook niet bijvoorbeeld in 1440p of hoger naar mijn laptop kan streamen. Als iemand daar nog eens een oplossing voor weet...
https://www.bol.com/nl/p/...mulator/9200000090918849/

Het "probleem" was nieuw voor me, maar binnen een minuut gevonden. Tip: hdmi dummy als zoektermen gebruiken.
Ja die dummy plugs ken ik uiteraard wel, maar zoiets gaat voor mijn setup niet werken omdat mijn game PC via een receiver is aangesloten waar ook nog een 'normale' TV en projector als outputs op zitten (beiden 1080p, vandaar de resolutie beperking), en een stuk of 5 andere apparaten als input. Er zijn sowieso geen HDMI outputs meer over dus, en bovendien verwacht ik niet dat ik nog beeld krijg van de andere apparaten als er een dummy plug in de receiver zit.
- gebruik een Displaypoort dummy op je gpu
- gebruik een dp-hdmi adapter om de reciever aan te sluiten en gebruik de hdmi poort op je gpu voor de dongle.
Volgens mij is het niet zo simpel... DP->HDMI kabel naar de receiver is geen optie want de DP poorten op de GPU zijn geen DP++, en met een actieve kabel kan ik geen TrueHD of Atmos naar de receiver sturen. Een dummy DP dongle in de GPU stoppen zou wellicht een optie zijn, alleen krijg ik dan standaard twee beeldschermen in Windows, en dan vraag ik me af hoe goed dat nog werkt als ik zowel wil kunnen streamen (naar 1080p voor de Steam link of hoger naar de laptop), én lokaal via de AVR wil kunnen kijken, zonder elke keer de primary display te moeten instellen. En dan ondersteunen die DP dummy plugs ook nog maar tot 1600p als ik het zo bekijk...

De enige juiste oplossing zou zijn als alle games gewoon naar een offscreen buffer konden renderen van willekeurige afmeting, van mijn part via een dummy driver die zichzelf aan Windows voordoet als een monitor (software matig dus). Ik snap niet waarom de stream überhaupt over een video uitgang zou hoeven te gaan als je hem alleen maar wil capturen...

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 6 december 2018 00:27]

Ik heb wel eens gespeeld met de pc-app van Steam in home streaming (da's volgens mij hetzelfde), en dat werkte best goed. Hing wel een beetje van het spel af, Doom 2016 kreeg net te veel vertraging mee bijvoorbeeld.
slouken = Sam Lantinga
Thanks! Heb de beste man even in het artikel genoemd :)
Top! In de Linux (en game development) community is hij best bekend. Hij is de hoofdauteur van de LibSDL (Simple Directmedia Layer) dat door veel games wordt gebruikt, vooral voor cross-platform ontwikkeling.
Ik maakte ooit gebruik van de Kodi add-on Moonlight. Deze werkt voor mij al tijden niet meer. Daar deze software ideaal is, maar ik niet nog een pi wil aansluiten, vraag ik mij of of er iemand weet of dit wordt opgepakt voor een add-on voor Kodi?
Dat hoop ik van harte. Ik heb zelf al een tijdje osmc gedraaid, en laatst eens overgestapt naar libreelec. Ik combineer dat met spotify. Nu nog steam link en Netflix, en dan ben ik helemaal tevreden.

Netflix gaat hem in full HD vast niet worden, gezien de eisen aan DRM, maar ik heb goede hoop voor steam. Moonlight heeft bij mij namelijk nooit echt lekker gewerkt.
En als er ooit een Raspberry Pi uitkomt die 4k beeld kan streamen, kan valve daar meteen op mee liften \o/
Het probleem met die "talks" is dat er geen enkel teken van leven meer gegeven is sinds mei. Terwijl de app toen eigenlijk klaar was. Wat mij doet vermoeden dat ze volledig afgesprongen zijn. Op twitter/reddit vind je niets meer terug. Het zou voor mij ideaal zijn, ondanks dat ik 3 hw steam links heb, moet ik altijd de hdmi input switchen (1st world problems I know), maar het is makkelijker om enkel een apple tv weg te werken dan x aantal kastjes.
Ik vraag me af hoe erg dit gelinkt is aan de Raspberry Pi aangezien dat de arch waarvoor de debian packages gebouwd zijn armhf is. Het zou me niet verbazen als dit gewoon draait op een RPi2 of een van zijn Chinese broers en zussen.
Mooi, zeker nu ze stoppen met de levering van de Steam Link (https://tweakers.net/nieu...ingen-van-steam-link.html).
Goed dat ze het op deze manier voortzetten!
Toch wel leuk dat ik een Steam Link met HDMI kabel en ethernetkabel voor een paar euro heb kunnen kopen, incl verzendkosten <15 euro. Daar koop je nog geen Raspberry Pi voor, laat staan met een geode behuizing en kabels. En dan waren de verzendkosten nog meer dan het apparaat zelf.

en ja ik snap best dat de reden dat het zo goedkoop was omdat ze er van af moesten


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3