Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple gaat mogelijk toch Steam Link-app voor iOS toestaan

Mogelijk komt er toch een versie van de Steam Link-app uit op iOS. Aanvankelijk wees Apple de applicatie van Valve af, maar beide werken nu samen aan het maken van een versie die de regels van de App Store niet overtreedt.

Dat blijkt uit een e-mail die Phil Schiller, die bij Apple werkt als vice president, heeft rondgestuurd. De e-mail werd gedeeld op Reddit, en uit de inhoud blijkt dat Apple weliswaar aanvankelijk de Steam Link-applicatie afwees, maar dat het de intentie heeft om de software wel naar iOS te laten komen. Daarvoor werkt het samen met Valve.

Volgens Schiller heeft de applicatie die aanvankelijk door Valve werd aangeboden voor publicatie in de App Store een aantal problemen. Zo zouden richtlijnen omtrent user generated content, in-app-aankopen en contentcodes worden overtreden. Op termijn moet er dus een versie uitkomen die wel volgens de richtlijnen van Apple is toegestaan, al werd hier geen richtdatum voor gegeven.

Het bedrijf maakte een testversie van zijn Steam Link-app voor Android op 18 mei beschikbaar. De app maakt het streamen van games van pc naar Android-apparaten mogelijk.

Door

Admin Mobile / Nieuwsposter

97 Linkedin Google+

Reacties (97)

Wijzig sortering
Het lijkt me niet dat Valve 30% van hun inkomsten uit de app aan Apple gaat geven, dan zouden ze er geen winst op maken.
Zouden ze dan de hele winkel uit de app verwijderen of zouden ze een uitzondering kunnen regelen?
Welke inkomsten? Steam gaat de app gratis aanbieden, dus ze dragen niets af. Er is nu al een steam app voor iOS waarin je games kunt kopen, daar dragen ze ook geen 30% van af. Dat is niet hoe de voorwaarden van Apple werken. Ook bij de psn app kun je bijvoorbeeld ps4 games kopen, Sony draagt ook niets af. Het feit dat er dus een steam store in deze app zit kan het probleem niet zijn, de bezwaren van apple zullen ergens anders zitten.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 27 mei 2018 13:08]

Een van de problemen die Apple met deze app had was dat de Steam winkel kon worden bezocht en daar aankopen in konden worden gedaan.
Dit lijkt me inderdaad ook een beetje onlogisch aangezien je het met de steam app ook kunt. Al kan het wellicht zijn dat je met de huidige steamapp niet kunt gamen op je ios apparaat. En ik denk dan dat dat meer het probleem is (ik heb het uiteraard over de store/in-app aankopen). En daarmee bedoel ik dan dat het dus mogelijk is om games te kopen en daarna te spelen op ios (ja je hebt er nog steeds een pc voor nodig, maar toch).

Verder vind ik het ook apart hoor, het is raar dat apps als Microsoft Remote Desktop wel gewoon toegestaan is (en in feite doet de link niets anders) beide zijn remote viewers. (Overigens baal ik dat er nog steeds geen iphone x update is voor zowel steam als microsoft remote desktop, maar dat is weer voor een andere topic :P )
Ook interessant is hoe apple het argument wel aanvoert maar ondertussen er niet op induikt hoe ze die situatie dan ziet voor OSX in contrast met iOS; het lijkt me dat op dat platform ook al dezelfde regels werden overtreden.
Op OSX (macOS) gelden andere regels.
Ik ben geen expert ofzo, maar ik denk dat het niet zou mogen omdat je de games (die je op Steam en niet de AppStore koopt) nu ook (Al is het met omweg; streamen) ook op je telefoon kan gebruiken
Heb je hier een bron van?
Zoals anderen al zeiden, is dit een aanname, het is gebaseerd op https://www.theverge.com/...p-store-ios-game-steaming en bedenken waarom Apple dit niet zou willen - het enige wat ik kan bedenken is dat ze bang zijn voor concurrentie van winkels of het mislopen van winst.
Dit klopt niet want de Steam app op iOS inclusief de winkel staat al 6 jaar in de appstore.
Misschien dat ze er nu zwaarder aan tillen omdat apps gestreamd kunnen worden? Er zijn games te koop op Steam die ook beschikbaar zijn in de Apple store.
Het enige dat ik me kan voorstellen is dat Steam gebruikersdata kan verzamelen die specifiek gekoppeld is aan een bepaald apparaat.
Dit was puur speculatie, in het bericht staat toch dat het om contentcodes en in-app aankopen ging
Waarop apple dus 30% misloopt.
Dan moeten ze Safari en alle andere browsers in de Appstore ook verbieden want je kan in je browser ook naar de steamstore en daar spellen aanschaffen.
Maar niet afspelen.
Natuurlijk wel. HTML5 spellen draaien in een browser.
Hier is het de combinatie van aankopen en afspelen via iOS. Dat is tegen de regels. Als je het extern (via Steam nu) aanschaft, en enkel afspeelt via iOS zal dat geen probleem zijn. Wat betreft je browser reactie; hier kunnen ze niks aan doen, omdat het gewoon legitiem HTML, JS en CSS is.
Hier is het de combinatie van aankopen en afspelen via iOS. Dat is tegen de regels. Als je het extern (via Steam nu) aanschaft, en enkel afspeelt via iOS zal dat geen probleem zijn. Wat betreft je browser reactie; hier kunnen ze niks aan doen, omdat het gewoon legitiem HTML, JS en CSS is.
De Steam app is op de PC wsch gewoon een Electron app. Het verschil tussen een browser en een app is verwatert.

Verder snap ik dat dat "legitiem" is; mijn punt is dat ik niet overgeleverd wil zijn aan een bedrijf dat bepaald wat legitiem is en wat niet. Vooral als ze er tamelijk Amerikaanse wormen en maden op na houden (het draait allemaal om hun eigen portomonee, en alles dat maar in de verste verte met sex te maken heeft is uit den boze).
[...]
De Steam app is op de PC wsch gewoon een Electron app. Het verschil tussen een browser en een app is verwatert.[...]
Valve heeft een eigen GUI framework dat ze gebruiken.
en alles dat maar in de verste verte met sex te maken heeft is uit den boze
Heb je het nu over Valve of Apple? Volgens mij heeft Valve het walled-garden-model waar ze eerst zo tegen vochten (ogenschijnlijk in ieder geval) met SteamOS (zodat ze niet overgeleverd waren aan de MS Store) volledig omarmd. Net als Apple weert Steam games wanneer de Amerikaanse sekspolitie ergens een mening over heeft.
Via de browser kan ik Spotify Premium aanschaffen, muziek in Spotify kan ik afspelen op mijn iPhone. Dus geen inkomsten voor Apple (iTunes/Apple Music). Dus browsers verbieden dan maar (of Spotify maar dat durven ze weer niet)
Je zegt het al:
Via de browser kan ik Spotify Premium aanschaffen
Hier heeft Valve dus een constructie waar je direct in de store games kan aanschaffen via de app en via de telefoon afspelen. Spotify kn dit ook via de app, echter draag je dan wel 30% van de abonnementskosten af aan Apple.

Ik denk dat Valve straks met een aangepaste versie komt waar de store niet in zit, en het dan wel goed is, mede om de reden die je al aanhaalt; anderen doen dit ook.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 27 mei 2018 21:04]

Er is geen store in de app aanwezig.
wat steam dan kan doen is de apps in de steamapp 30% duurder maken zodat die game van 50 euro in de app 65 kost, waardoor ze de regel voor in app aankopen niet overtreden.
vele mensen gaan dan toch via de normale steam interface de game kopen.
Ik ken de Apple voorwaarden niet, maar meestal mag dat niet. Veel credit card maatschappijen hebben ook dergelijke regels: je moet 1-4% aan ze afstaan, maar dat mag je niet doorberekenen aan de klant.

(Wat niet wegneemt dat sommige bedrijven dat toch gewoon doen. Of zoals een van mijn leveranciers zegt: de prijs is gelijk, maar als je het nu gewoon pint krijg je korting.)
Veel credit card maatschappijen hebben ook dergelijke regels: je moet 1-4% aan ze afstaan, maar dat mag je niet doorberekenen aan de klant.
In de EU al een paar jaar op maximaal 0.2 of 0.3% gezet en er is sprake van de invoering van een 0-tarief.
Uhm helemaal niet? Ik draag nog altijd 2,25% af met een minimum van 0,35 (tot ~15,60 dus) als een klant een creditcard gebruikt en bereken dit netjes door naar de klant.

https://www.abnamro.nl/nl...winkelpakket_tarieven.pdf

[Reactie gewijzigd door HakanX op 27 mei 2018 23:16]

Ik weet redelijk zeker dat jij en je payment processor geen credit card-maatschappij zijn. Ik begrijp dat het lastige materie is, maar wel even de zaken op een rijtje houden. (En misschien eens rondkijken, want dat kan beter..)
In bepaalde landen is het zelfs gewoon simpelweg illegaal om de klant aan te rekenen voor een (legaal geaccepteerde) betalingsmethode. Met het idee 'legal tender is legal tender'.
Dat was een aanname, en die klopt niet.
Maar Spotify was toch ook tijdelijk van de store afgehaald omdat je je subscriptie buiten Apple Store om kon kopen voor minder geld, maar moest op last van een aantal organisaties weer terug gezet worden(dit was ergens in 2015). Waarom mag Steam dat niet dan?

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 27 mei 2018 16:02]

Een van de problemen die Apple met deze app had was dat de Steam winkel kon worden bezocht en daar aankopen in konden worden gedaan.
Dat was niet meer dan een aanname van de community. De daadwerkelijke reden is niet gedeeld.

Edit: Nevermind stond er al.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 27 mei 2018 21:56]

Prima, dan ook geen RDP clients, VNC clients, SSH clients, of web browsers (inclusief Safari).
omdat je daarmee ook een pc kunt bedienen (html5 rdp)
Zo te zien heb je het artikel en de reacties van anderen niet begrepen...

Hier nogmaals een herhaling van wat hierboven al tig keer is uitgelegd: het gaat Apple (aannemelijk) niet om het bedienen van een PC via een App, het gaat om het feit dat er games gespeeld kunnen worden waar Apple geen inkomsten uit haalt en dat de App waarmee dat mogelijk is beschikbaar is in de App Store. Safari is niet beschikbaar in de App Store aangezien dat standaard wordt meegeleverd met iOS.
Ik verwacht dat ze gewoon de steam shop buiten deze app laten, waardoor het een remote game app word,.
net zoals b.v. airparrot, of verscheidene vpn dingen.
Dat kan niet, Steam Link is een volwaardige remote desktop. Zodra je op je desktop Steam opent kan je gewoon aankopen doen.
Er zijn meer remote desktops - en die zijn ook toegestaan.
Het probleem zat em er in dat de app zelf de store bevatte.

Wat op zich raar is, want de gewone steam app staat al tijden in de app store, en daar kan je ook gewoon de steam store mee in.
Maar zoals al aangehaald kan je met die Steam app de games zelf niet spelen.
Dus sloop de store gewoon uit de remote Link app, koop je games via de Steam app zelf, je kan zelfs het commando geven om het remotely te installeren. En dan start je de Steam Link app op en speel je je nieuwe aankoop.
Je kan met iedere willekeurige RDP app verbinding maken met een Windows computer en dan via de Microsoft Store of ieder andere winkel een app/game kopen en spelen. Dat ook maar verbieden dan? Of wat dacht je van Moonlight Game Streaming, die doet feitelijk hetzelfde als wat Steam Link doet maar die staat al tijden in de App Store. Waarom is dat dan geen probleem?

[Reactie gewijzigd door Jorick op 27 mei 2018 19:01]

Wat dacht je van het idee dat dit Valve's 'first move' is om zich naar de mobiele gamemarkt te begeven?
Ze zijn massive in PC land, maar de rek is er wat uit. Mensen die nu nog niets op Steam hebben, gaan waarschijnlijk ook niet opeens 'beginnen' nu. Het is niet meer dan logisch dat Valve Steam wil gaan uitbreiden over meerdere platforms.

Apple zou dit ook kunnen inzien en op de toekomst inspelen. Het nu toelaten en binnen een aantal jaar eruit flikkeren gaat Apple niet heel populair maken.

Daarbij kan je via Moonlight Game Streaming niet 'direct' aankopen doen (moet nog steeds via een 'omweg'), en ook een RDP client heeft niet als eerste en voornamelijke bedoeling 'gamen'. Ook dat zal meespelen.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 27 mei 2018 19:20]

Het probleem zat em er in dat de app zelf de store bevatte.
Waar lees je dat? De Steam Link zoals ik hem in huis heb heeft zelf echt geen mogelijkheid om games te kopen tenzij je met een desktop PC verbind. Ik zal de Android app nog even checken vandaag.

[Reactie gewijzigd door Armada651 op 27 mei 2018 19:42]

Het probleem zat em er in dat de app zelf de store bevatte.
Dat is op zich het probleem niet, gezien andere vergelijkbare apps van PSN en Steams eigen app die ook deze functionaliteit hebben. Het probleem zit meer in decombinatie van het kunnen doen van aankopen in de Steam store en ze vervolgens meteen kunnen spelen op hetzelfde toestel, waarmee ze direct gaan concurreren met Apples eigen game sectie van de app store.

Daarbij komt ook nog eens de user generated content waar Apple dan geen grip op heeft.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 27 mei 2018 20:40]

de app bevat geen store..
De app laat je (Big Picture) desktop zien, daar zit een store in.
Het is geen remote desktop, het streamt een actieve proces (het spel) naar de gebruiker. Dus als er een spel aan is dan laat hij die zien, als je een browser aan hebt zie je die. Het is niet de bedoeling dat je een desktop ziet.
Je kan zeker wel je desktop zien, probeer maar eens naar de uit knop te gaan en kies voor "Exit Big Picture". Zo werkt dat tenminste op de oude Steam Link.
Volgens mij kan je via de steam app geen aankopen doen maar kan je alleen een wishlist maken die via de website of op pc dan kan aanschaffen.
Heb (op de Android app) al verscheidene keren een aanschaf gedaan, en die dan meteen laten downloaden en installeren op mijn gamebak (staat 24/7 aan :) ) zodat ik niet meer hoef te wachten als ik eenmaal thuis ben van kantoor.
Ik ga meestal eten als ik eenmaal thuis ben van kantoor ;). Die 10 min downloaden kan mij dan ook aan mijn achterwerk oxideren.

Daarnaast kan ik mobiel via de website alsnog wel aankopen doen.
20Mbit - niet iedereen heeft 100+Mbit Fibre ;)

Ja, maar je kan die spellen dan niet via de browser spelen. Denk dat het hem daar om te doen is.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 28 mei 2018 01:37]

Denk het niet aangezien je die spellen ook niet op een android toestel kan spelen en psn games idem. Het gaat er om dat de store in allerlei console varianten ook geen content aankopen heeft die op het android of iOS te spelen zijn dus dat het aanbieden van games waarschijnlijk geen issue zal zijn om die reden.
Het gaat om de steam store...
Het gaat om
user generated content, in-app-aankopen en contentcodes
Dus de hele Store+Workshop mag niet met de Steam Link app gebruikt worden?
Ook dat is een aanname, en ook die lijkt me gezien de mogelijkheden in de bestaande Steam App niet aannemelijk.

Ik gok het eerder op bijvoorbeeld (reviews
en screenshots van) 18+ games en dergelijke waar Apple moeite mee heeft. Maar we kunnen alleen speculeren tot er meer bekend wordt, al doet Apple zelden uitspraken over wat precies het probleem is.

[Reactie gewijzigd door frickY op 27 mei 2018 17:35]

De Steam App zelf biedt ook mogelijkheden om games te kopen op Steam en overtreedt dan feitelijk ook diezelfde regels. Beetje vreemde gang van zaken allemaal.
Nee, dat doet het niet. Het grote verschil is dat je bij de Steam app content koopt die niet op je iOS device te consumeren is en dat er nu content verkocht gaat worden die met de Steam Link app wel op iOS te consumeren is. Voor dat laatste moet je 30% per transactie aan apple afdragen en je bent verplicht de Apple betaalmethoden te gebruiken (waar die 30% dus afgedragen moet worden).

Ik ben het zelf overigens absoluut niet eens met de manier waarop Apple dat doet. Het haalt heel veel vrijheid weg bij een consument en maakt dingen nodeloos duurder, zeker omdat het hier gaat over het streamen van content, is het argument dat ze zo de veiligheid van het platform beschermen natuurlijk complete onzin. Maarja, je moet dit wel zien als concurrent voor de Apple app store, want daarin worden ook spellen verkocht. En als Apple ergens een euro kan verdienen, zorgen ze wel dat het er drie worden.
Sorry maar hoe haalt het veel vrijheid weg en maakt het dingen nodeloos duurder. Ik heb eigenlijk nog nooit zo’n daling gezien in kosten van kleine applicaties dan sinds de introductie van de appstore. 0,79 voor een programma wat goed werkt is geen geld. Zelfs een euro of 5 is nog goedkoper dan wat je vroeger betaalde voor een leuk spelletje.
Het gaat hier specifiek het aanbieden verdere diensten/content op het iOS platform. Niet om de app store zelf. Op zich staat dat toch vrij duidelijk in de reactie waar je op reageert. Ik wil het gerust nog wel een keer voor je uitleggen hoor;

Als je in de app store een appie koopt, dan krijgt apple daar 30% van. So be it, dat is bij Google en Microsoft ook zo. Dat is ook helemaal niet waar het hier om gaat. Die 30% is natuurlijk teveel als je ziet wat Apple er voor moet doen, maar dat is een compleet andere discussie.

Als je op een iphone via een app content aan wilt bieden zoals tijdschriften, streaming video (netflix) of muziek (spotify) of zoals in dit geval het streamen van spellen vanaf je PC, dan kan dat ook op iOS en dat is ook het probleem niet.

Het probleem ontstaat wel als Netflix, Spotify of Valve die content (muziek/video/spellen) aan wil bieden via iOS en jou de mogelijkheid wil bieden om via iOS dat aan te schaffen (te betalen). Dan wil Apple ook 30% van die abonnementskosten hebben, van alle transacties. En je bent verplicht de Apple betaalmethoden te gebruiken.

Apple eist dus als je via Steam een spelletje koopt dat je via diezelfde app zou kunnen streamen (en dus soort van spelen) op je iOS device, dat Steam 30% van die kosten afdraagt aan Apple. Aangezien Steam zelf ookal 30% wil hebben van de verkopen, ben je dus 30% aan Apple kwijt, nog eens 30% aan Steam. Dat maakt dus streaming diensten op iOS apparaten nodeloos duur. Misschien niet direct voor de consument, maar iemand moet die 30% bonustoeslag voor Apple slikken. Je developer heeft dus geen 70% meer over, maar 40%. Tenzij je als consument dat gaat betalen.

Netflix slikt het zelf. Spotify vraagt 12,99 als je via iOS een abonnement afsluit en 9,99 als je dat daarbuiten doet. Daar betaal je dus als consument de Apple premie en daardoor is de dienst onnodig duur. Apple doet namelijk helemaal niets voor die 30%.

Dus als antwoord op je vraag; hoe haalt het vrijheid weg en maakt dingen nodeloos duurder? Nou, je moet over al je abonnementskosten of in-app aankopen voor Steam, Netflix, Spotify en alle andere diensten 30% extra aan Apple lappen. Dat betaal je dus direct als consument bij Spotify.

Hier de uitleg via een Apple fansite, voor het geval je er nog steeds moeite mee hebt: https://www.iculture.nl/t...-premium-duurder-ios-app/
Ik weet heel goed waar het over gaat alleen de stelling dat het nodeloos ingewikkelder en duurder wordt is gewoon weg niet waar. Wat spotify doet gaat dan overigens ook tegen de voorwaarden in en is ook helemaal niet waar. Het abonnement van 9,99 is gewoon als in-app aankoop beschikbaar. Staat ook gewoon netjes in de appstore vermeld bij de in-app aankopen (staat een lijstje bij iedere app die dat aanbied).

Ik heb sinds de app store nog nooit zoveel legale content gekocht in de vorm van spelletjes en nuttige applicaties. Ingewikkelder is het er niet van geworden. Daarnaast bied het Appstore platform goede bescherming tegen malware en privacybescherming door alles los te koppelen.

Ik denk dus dat we er als consumenten wel degelijk op vooruit zijn gegaan.
Ik vind het ook zeer apart omdat het inderdaad met streamen werkt (net als de microsoft app die wel toegestaan is). Maar de laatste regel die je schrijft is natuurlijk logisch. Ieder bedrijf wil zo veel mogelijk winst maken en als ze zeker weten dat ze van die ene euro er drie kunnen maken dan zullen ze dat zeker doen. Het is al jaren zo dat ios gebruikers het meeste geld uitgeven aan apps (tov android gebruikers) en dat is niet omdat de apps duurder zijn, maar vooral omdat ios gebruikers gemiddeld gezien “meer” apps downloaden. De prijzen van veel apps liggen gelijk aan die van de playstore overigens of net iets duurder dus dat zal het probleem niet zijn.
Maar wie gaat er ooit 30% extra betalen voor games als je even iemand zijn android kan pakken of op je PC voor een veel lagere prijs? Denk er eens over na, dan ga je je opeens bedenken dat die 30% misschien toch niet zo'n goed idee is voor Apple voor third-party content.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 27 mei 2018 20:44]

Iedereen die wel eens games op steam koopt dus. Als je een beetje goed zoekt kune je de meeste games namelijk al goedkoper krijgen via kinguin of G2A bijv.

Overigens betekent het niet dat games via Apple 30% duurder zijn. Sterker nog de app reglementen staan het niet toe om die 30% in rekening te brengen cq elders je content goedkoper aan te bieden.
Daar het ik het helemaal niet over? Spotify mag ook gewoon zijn dienst aanbieden buiten Apple's Store om om minder te hoeven betalen. Als Spotify het van Apple mag mogen ze niet discrimineren. Ik denk dat Spotify iets met Apple heeft geregeld maar ik denk ook dat Apple om concurrentieredenen niet zomaar 30% mag vragen van Spotify terwijl haar eigen dienst dat probleem niet heeft en dus de prijs hetzelfde kan houden omdat Apple sowieso alles krijgt

Dus ze kunnen diezelfde 9,99 vragen ook al is het alsnog 30%, dan kan Apple er gewoon 7 euro van maken en die andere 3 euro als "kosten" terwijl Spotify dit niet kan doen omdat die 30% niet naar Spotify gaat maar naar Apple, dan zouden ze verlies maken. Dit is dan gewoon concurrentiebelemmerend.


source: https://support.spotify.c...fy-through-the-app-store/

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 30 mei 2018 09:59]

Meer apps download of koopt? van het eerste geloof ik niks van 2de vast sinds meeste apps betaald zijn..
Als ik je bericht lees en een beetje de lijn doortrek gaat het toestaan van de link stream app, ongeacht of de store er in gaat komen Apple geld opleveren. Want als je mogelijkheid hebt om Steam games te streamen via de Steam Link op IOS, dan kan je de games die je aan kan schaffen via de Steam store op de Steam App gaan belasten, je kan ze immers spelen via de Link App.
Het haalt heel veel vrijheid weg bij een consument en maakt dingen nodeloos duurder

Je hebt zojuist het business model van zo'n beetje iedereen van droomt, en wat Apple geperfectioneerd heeft, beschreven.

Daar geef ik ze hun kudo's voor.

[Reactie gewijzigd door Little Charlie op 27 mei 2018 16:01]

Alleen kan je het vanaf die App niet afsprelen op (in Valve haar geval 'via') de mobiel. Denk dat de combinatie van aankopen en afspelen het probleem is.
Of ze leggen in Jip en Janneke taal uit dat Steam-games niet op iOS gespeeld kunnen worden maar dat de iPhone/iPad slechts een tweede scherm is van de PC. De PC moet namelijk aan staan om games te kunnen spelen. Daar 30% over afdragen is op z'n minst gezegd absurd.
Het gaat waarschijnlijk alleen om het tonen van de Steam-winkel. Vanuit die winkel kunnen namelijk spellen worden gekocht en daar wil Apple geld voor zien.
Maar als je naar het totaalplaatje kijkt slaat dat dus echt nergens op. Alles wat je in de Steam App doet gebeurt via je PC. Via die Steam client. Niet via iOS. Dat is puur een doorgeefluik.
Inderdaad, eigenlijk moeten dus ook alle RDP/VNC/etc apps de store uit, die doen exact hetzelfde.
Nee het gaat om de valve store in de App.
Deze moet of eruit of moeten 30% afdragen aan Apple.

Eerlijk of niet dat zijn de regels van Apple.

Wat er beter bij in de buurt komt is de PS App. Daarmee kun je ook naar de PS store om dingen te kopen. Mischien omdat ze naar een website versie gaan hiervoor dat dat wel mag.
Die Steam Link doet NIETS meer dan een soort VNC-achtige verbinding opzetten.. alles wordt alsnog op je PC uitgevoerd (is ook gewoon zichtbaar als je je scherm aan hebt). De store zit dus NIET in de app, je kan immers niks met de app als je pc niet aanstaat.
Uitzondering toelaten doen ze waarschijnlijk niet. Dan willen andere dat ook. Dat werkt niet.
Gewoon bepaalde acties niet via de app kunnen uitvoeren, zoals specifiek soort aankopen, maar alleen via de Steam client op Android/PC. Zo is dat met al dit soort apps/issues tot dusver altijd verlopen. Onder andere met wat tijdschrift apps waarbij de abonnementen niet via de app af te sluiten zijn, maar alleen via de website (en/of de Windows 10 of Android apps).

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 27 mei 2018 13:06]

Heel fijn. Goede zaak dat Apple hier actief in samenwerkt, want het is in het verleden nog wel eens anders gegaan, waarbij app-developers geen idee hadden wat ze nu fout hadden gedaan. Ik zie uit naar de app! :)
Samenwerkt...... Apple werkt samen op de zelfde wijze als een politieagent met jou samen werkt bij het uitschrijven van een boete voor een verkeersovertreding door te zeggen "dit deed je fout voortaan niet meer doen".
Tja, je kunt er boos om doen, maar de App Store is van Apple en Apple heeft voorwaarden aan het gebruikt ervan. Dat is juist heel logisch en ben ik als gebruiker van de App Store juist erg blij mee.
Ja want het is in ieder's belang dat een game streaming app geweigerd wordt... /s

Dit is juist een van de dingen die Apple doet waar je als gebruiker niet blij mee zou moeten zijn. Dat jij zegt dat wel te zijn vind ik dan ook heel erg bijzonder.

Prima dat ze porno apps niet toelaten en dat ze scherp zijn op malware maar dit is gewoon absurd en niet in het belang van de gebruiker.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 27 mei 2018 23:09]

Ik ben er niet boos om. Ik gebruik dan ook bewust geen Apple devices, ook al kan ik dat gratis doen en kost het mij geen cent. Apple "cencureert" op haar wijze en ik houd er niet van wanneer anderen voor mij bepalen wat ik wel of niet mag kopen of zien. Die 30% Apple Fee interesseert mij niet. Wel dat Apple de inhoud van de Store bepaald. Net zoals Facebook bepaald wat ik wel of niet mag zien.

Vanuit vrijheid zijn Apple, Google en Facebook gevaarlijke bedrijven.
Je gaat nu helemaal uit de bocht. Ik ben geen fan van Facebook en Google, maar ik snap maar al te goed dat ze helemaal niets "censureren". Dit zijn commercile bedrijven en je bent geheel vrij om hun diensten wel of niet te gebruiken en over te stappen naar een ander platform. Hell, je kunt je eigen website beschikbaar maken om op te publiceren, geheel vrij. Ook in het geval van Apple ben je geheel vrij om te zeggen: ik wil dit niet, ik wil geen bedrijf dat poortwachter is van software, dus gebruik ik het niet. Dat censureren noemen zou betekenen dat je zou willen opleggen aan bedrijven dat ze geen enkele voorwaarden aan hun platformen mogen stellen en juist dt zou eng zijn. Als Valve hun software niet volgens de voorwaarden van Apple kan uitbrengen op het platform van Apple, dan is dat jammer, maar helaas en zul je gewoon een hardware Steam Link moeten kopen of over moeten stappen op een ander platform dat de app wel toestaat. Als je denkt dat deze bedrijven daarmee je vrijheid beperken, dan beperk je vooral jezelf, want wat belet je om over te stappen? Er zijn andere hele goede redenen om deze bedrijven te bekritiseren, maar juist deze is daar niet n van.

Overigens: Valve zou dit als geen ander moeten snappen, want ook Valve heeft voorwaarden aan het publiceren op Steam en tot voor kort moest je eerst een heel greenlight-traject door voor je werd toegelaten.

[Reactie gewijzigd door mOrPhie op 27 mei 2018 22:06]

Greenlight was slechts een van de manieren om te publiceren op Steam en de eisen waren bijzonder laks, vandaar dat het er niet meer is. Greenlight was voor kleine indie devs een manier om hun meuk op Steam te krijgen door stemmen van de community.

Valve laat ook gewoon games van de concurrenten toe op hun platform en golden daarvoor dezelfde regels en tarieven als voor iedereen. Helaas publiceren concurrenten zoals EA, Ubisoft en Activision hun games nu op hun eigen middelmatige platformen en doen ze dat niet meer op Steam.
Wanneer is het juist een handeling voor de ''gamers, ala consument '' i.p.v. geld te verdienen?
Het feit dat een bedrijf via z'n store zoiets kan bevriezen is het tegenwerken van de vrije markt - en dat zou niet mogen mogen. Waar is de EU als je ze nodig hebt?
Ik vind de eerste alinea nou niet echt recht doen aan hetgeen gebeurt is. Aanvankelijk heeft de app naar mijn weten wel in de appstore gestaan, en is hij vervolgens door Apple weer verwijderd.
Hij was goedgekeurd Maar nog niet geplaatst en dus ook nog niet te downloaden voor iemand
Vraag me af of je hiermee ook op een of andere manier je desktop near-native kan streamen vanaf bv een iPad. Werkt namelijk perfect op MBP vanaf m’n PC.

MBP op ‘1440x900’ (wat de werkelijke res op 2880x1800 brengt, PC tijdelijk naar 2880x1800 en dan een dummy app streamen en daar vervolgens uit Ctrl+Esc’t

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 27 mei 2018 17:41]

Ik kan op mijn Android telefoon als ik stream naar de Steam app wel overschakelen naar mijn desktop. Mijn scherm resolutie is 3840x2160 en dit wordt gewoon allemaal prima weer gegeven.
- censored -

[Reactie gewijzigd door Silversatin op 27 mei 2018 17:42]

Zou mooi zijn als ze er samen uitkomen :D
apple wil teveel. als ik die steam games zou willen kopen op een ios device ben ik natuurlijk dief van me eigen geld als ik die app op een ios device in de steam app koop mochten ze van steam de prijzen verhogen. . dan zou ik gewoon naar de steam website gaan de game kopen en dan gewoon daarna via de app naar ios streamen .. scheelt 30% en ik kan me game gewoon gratis streamen , of de steam app lekker niet op ios uitbrengen dan komt apple daar vanzelf wel op trug als veel gebruikers boos worden ,, apple mag zich dan strikt aan de regels willen houden maar er zijn altijd meer wegen naar rome. en onertussen als apple zich zo laat zien gaat dat uiteindelijk ook een keer ten koste van apple .

[Reactie gewijzigd door style2k op 30 mei 2018 08:56]