Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Steam Link-app komt uit voor iOS en Apple TV

De Steam Link-app om games vanaf een pc naar andere apparaten binnen hetzelfde netwerk te streamen is beschikbaar voor iOS en Apple TV. Steam had de app vorig jaar al uit willen brengen, maar Apple keurde hem af.

De versie van de Steam Link-app die nu beschikbaar is voor Apple-hardware laat gebruikers geen games kopen vanuit de Steam-downloadwinkel. Dat is wel mogelijk bij de Android-versie. Mogelijk staat Apple vanwege die aanpassing de app nu toe.

Om de app te gebruiken is een iPhone of iPad met iOS 10 of nieuwer nodig, of een Apple TV. De computer met Steam mag een Windows-, Mac- of Linux-pc zijn, zolang deze binnen hetzelfde netwerk zit. Valve raadt aan om een 5GHz-netwerk te gebruiken.

Een jaar geleden kondigde Valve zijn Steam Link-app aan voor Android en iOS. Een week later bleek echter dat Apple de iOS-versie niet toestond in de App Store, omdat er 'conflicten waren met de apprichtlijnen die eerder niet aan het licht kwamen'.

De Steam Link-applicatie is de opvolger van het fysieke kastje dat Valve jaren geleden uitbracht. De app kwam vorig jaar uit voor Android en er kwam ook een bètaversie voor de Raspberry Pi.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-05-2019 • 09:04

91 Linkedin Google+

Reacties (91)

Wijzig sortering
Cool! Ik was net m’n tv-hoekje aan het installeren, en ging ook m’n steam link er zetten. Leuk dat dit nu achterwege kan, en direct op de appleTV kan.
Net getest, en de steam controller had een update nodig om Bluetooth LE te ondersteunen, en dan kan ik die ook connecteren met de AppleTV. (Wist ik niet)

(ter verduidelijking: de steam controller hoeft niet exclusief met de steamlink app gebruikt te worden. met de steam controller kan je ook door alle andere menu's en apps navigeren)

[Reactie gewijzigd door efari op 16 mei 2019 12:23]

Tof. Werkt de steam controller dan ook als mfi controller in iOS? Dus dat je hem ook voor apps kunt gebruiken? Zat er laats nog aan te denken om een steelseries nimbus te kopen maar dat zou dan niet meer nodig zijn.
Voor zover ik weet is de steam controller alleen te gebruiken i.c.m. de steam link app op smartphones.
Je kon eerder al vanuit steam de controller updaten zodat bluetooth enabled werd. Dit werkte daardoor ook op iOS en TvOS. Je kon ze gewoon verbinden, maar de support ervoor moest echt vanuit de app ingebakken zitten. Ik heb ook controller supported spellen geprobeerd, maar die werkten niet samen met de Steam controller. Dus nee, lijkt helaas niet op een volwaardige vervanger voor je Apple apparaten.
Moet zeggen dat ik nu aan het pielen ben met de Nimbus maar hij ziet 'm gewoon als 'alternatief' voor de Steam Controller. Hieruit volgt direct het nadeel dat in veel spellen hij ook niet gezien wordt als een controller die analoge ondersteuning heeft. Nu heeft Steam daar configuratietools voor ingebouwd maar ik krijg de analoge opties gewoon niet goed ingesteld.

Dus voor games waarbij je digitale input wil, dikke prima + prestaties met de Link app zijn beter dan ik verwacht heb. Heb je echt analoog nodig dan zou ik toch naar een android/pi versie kijken met bijv. een Xbox One controller.
De computer met Steam mag een Windows-, Mac- of Linux-pc zijn, zolang deze binnen hetzelfde netwerk zit. Valve raadt aan om een 5GHz-netwerk te gebruiken.

Ik neem aan dat Valve in eerste instantie een kabeltje aanraadt?
Ik gok dat de meeste iOS devices (iPhones/iPads) niet compatible zijn met een ethernet kabel ;)
Misschien dat het je verrast, maar dat zijn ze wel.
Niet direct met de kabel, maar wel met Ethernet.

Je hebt een USB naar lightning (camera) adaptor nodig en een USB naar ethernet adaptor. En eventueel een kabeltje om die twee te met elkaar te verbinden.

Ik heb het zelf niet getest maar het schijnt te werken.
Bron: https://www.iculture.nl/n...of-ipad-met-het-internet/

Wanneer je een 2018 iPad Pro hebt, gaat het wat makkelijker. Dan volstaat een USB-C naar ethernet adaptor welke Apple gewoon zelf verkoopt. Of iedere andere USB-C hub met Ethernet.
Ik kan dit bevestigen, ik heb deze truc meerdere malen gebruikt op beurzen in Duitsland omdat het netwerk daar vaak erg onstabiel was.
Geinig, daar was ik niet van de hoogte. Althans niet dat het ook daadwerkelijk werkt.
Des Apples lekker omslachtig, maar het kan wel inderdaad. Op de nieuwe pro met usb c is het wat makkelijker gelukkig..

Wanneer gaan ze toch van lightning afstappen... :'(
Ja inderdaad, ik weet het beter. Kan het zelf bevestigen, met een willekeurige usb c naar ethernet adapter heb ik gewoon een ethernet internet verbinding op mijn Huawei (android).

Dit werkt op elke willekeurige Android telefoon.

Hilarisch genoeg heb ik het getest met een usb c naar ethernet adapter van een collega die dat verloopje voor zijn MacBook nodig had :*) :9

Het is beter om te zorgen dat je de feiten op tafel hebt liggen, als je jezelf 'ikweethetbeter' noemt }>

[Reactie gewijzigd door Joost124 op 16 mei 2019 13:17]

Wacht, ze hebben een alternate mode voor ethernet? Dacht dat ze daar nog mee bezig waren.
Jij bewijst mijn punt.
Ook jij hebt een verloopje nodig, je prikt niet zomaar een RJ45 plug in je telefoon!
Je hebt geen peperdure lightning camera adapter nodig, Apple only, met daarop aangesloten een usb hubje met ethernet. Dat is de omslachtigheid.

Een usb c naar ethernet adapter(slechts 1 verloopje) koop je bij ali express voor een euro.
Bij dezelfde Ali haal je ze ook direct van Lightning naar Rj45 of zelfs naar diverse uitgangen. (RJ45, HDMI, VGA etc).
Dat zijn ze wel.

En AppleTV heeft een ethernet-poort.
Ik heb het zojuist geprobeerd op 2.4ghz, zat wel redelijk dichtbij de wireless accesspoint, ik zie geen delay en gewoon 1080p streamen zonder artifacts...
Als je netwerk goed is en goed ingesteld is, dan is het ook prima te doen op 2.4.
Het maakt in feite niet eens per se heel veel uit of het nu 2.4 Ghz of 5 Ghz is, maar de features en kwaliteit van je router maken wel enorm veel verschil. Streamen over Wifi-N via de router van mijn provider werkte bijvoorbeeld voor geen meter, niet op 2.4 Ghz en niet op 5 Ghz. Op 2.4 Ghz zelfs minders slecht dan op 5. Na upgrade naar een fatsoenlijke N router werkte het vlekkeloos op zowel 2.4 als 5. Inmiddels alles bedraad, en dan is het zo goed als onmerkbaar dat je aan het streamen bent.

Voor 4K zal je toch wel minimal Wif-AC nodig hebben, en dat is alleen maar 5 GHz. Ik denk dat veel mensen teleurgesteld gaan zijn dat dit niet geweldig gaat werken, want tenzij je line-of-sight hebt naar de router vallen de snelheden die je daadwerkelijk via 5 Ghz wifi haalt vaak best wel tegen.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 16 mei 2019 11:21]

Een kabeltje of een local 5GHz netwerk gaat echt geen groot merkbaar verschil geven.
Daar ben ik het niet mee eens. Ook op 5 ghz kan je problemen hebben als je ver van de Router af zit. En ook de kwaliteit van de Router kan verschil maken of wifi goed werkt. Wifi is heel situationeel of het wel of niet werkt, waar dat met een kabel bijna niet zo is
Hangt er ook nog vanaf hoeveel apparaten je in totaal op die 5ghz band duwt. Als je met zijn viereneffe gaat liggen streamen dan mag je dit ook wel vergeten. 1x steam en de andere 3 huisgenoten netflix ofzo ... Dan heb je best al een tri band router ofzo :)
gemiddeld gesproken hebben mensen geen kabel aan hun iphone en ipad. Maar voor je AppleTv lijkt me dit wel de beste oplossing :)
Van de Steam website:

Can I adjust my settings for better performance quality?

Yes. There is an advanced settings menu option that allows you to tune streaming resolution and bitrate for the best experience on your setup. Over a 5 GHz network, our target is 1080p at 60 FPS with good quality for most scenes. If you have a powerful gaming rig, wired network, and a very good client device, it's possible to stream at 4K 60 FPS.
Valve raadt een kabeltje aan voor de pc en 5GHz voor je iPad of iPhone (zo staat het op de iTunes store pagina).
Niet zo handig op een iPhone/iPad.
Voor een Apple TV is het een ander verhaal
Hij mag ook buiten het netwerk zitten trouwens, zag toevallig vandaag een update.
Zou het dan ook werken via een VPN?
Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar dat lijkt mij wel.

Maar je ervaring is afhankelijk van de snelheid, lokatie, etc van je vpn server.
Zeker! Daarom heeft mijn iPhone ook een RJ45 aansluiting..
Iemand enig idee welke controller er geschikt is voor een Apple TV?
Ik hoop toch niet alleen de steam controller :|
Zit toch geen USB op... bluetooth?

[Reactie gewijzigd door waanzin op 16 mei 2019 09:23]

Je kan een controller op de host aangesloten laten en dat alleen video en/of geluid naar de Link gaat.
Ik heb de app op mijn Samsung TV en houd de controller gewoon op de PC aangesloten. Werkt prima.

Ik zou ook nog gewoon het geluid via de headset op de PC laten gaan en alleen beeld op de tv.
Mijn host staat op zolder (Mancave), en de Apple TV staat beneden.
Helaas is dat voor mij geen optie ;)
Dat maakt het een interessantere puzzel om op te lossen. Als de steam link op mijn tv net zo werkt als de app op de Apple TV, dan werkt elke controller zolang je Apple TV em accepteert. De inputs worden gewoon naar de host gestuurd.

[Reactie gewijzigd door Schway op 16 mei 2019 10:06]

Dat is wel erg afhankelijk van de afstand tussen de steamlink device en je PC. Als het in dezelfde ruimte staat dan werkt dat misschien nog wel. Bij mij staat mijn PC in een aparte ruimte met daartussen dubbele spouwmuur (oude garage), en dat gaat een Xbox controller niet redden vwb het bereik.
Uiteraard, wat voor de één werkt, werkt voor de ander niet. Ik wist jullie setup niet, dus vertelde wat voor mij werkte.
Ik denk dat je dan echt de Nimbus controller moet hebben.
In 2015, toen ik de Apple tv kocht heb ik deze er bij gekocht. Was een hele fijne controller.

Later de controller weer verkocht omdat het gameaanbod tegenviel.

Deze dus:
pricewatch: Steelseries Nimbus Zwart

[Reactie gewijzigd door yorroy op 16 mei 2019 09:28]

in principe werkt het ook met een standaard xbox controller zolang je hem kunt verbinden aan je pc of steam link apparaat. althans dat is mijn ervaring bij het gebruik van de originele steam link. al is de steam controller wel een mooie optie voor games die niet geoptimaliseerd zijn voor controller en eigenlijk een muis en toetsenbord nodig hebben.
Steam controller en alle mfi controllers
Tjongejonge, blokkeert Apple nu een remote desktop app omdat je er potentieel andere dingen mee kan kopen buiten de store om? Ik hoop maar niet dat Apple erachter komt dat RDP, VNC en remote support apps je ook zomaar een aankoop kunnen laten doen op een andere pc zonder Apple's betaalmethode!

Dit is toch je reinste waanzin. Steam Link is letterlijk een H.264 stream van je desktop naar een ander apparaat. Ik hoop dat Steam een dikke rode banner laat zien als je vanaf een iDevice de store probeert te openen dat de optie is uitgeschakeld door vereisten van de app store om dit soort achterlijke policies aan het licht te brengen bij hun eindgebruikers.
Vanwege die achterlijkheid heeft Spotify ook een klacht ingediend tegen Apple bij de EU.

https://nos.nl/artikel/22...rentie-klacht-bij-eu.html
Hopelijk sluiten er meer bij aan dan alleen Spotify en wordt het breder getrokken door ook naar Google en hun Play store te kijken. Aan de andere kant, Valve kan er zelf ook wat van met de 30% die zij op hun eigen platform stellen, dus iets met pot en ketel . . . :/ :/
Valve geeft hier wel veel voor in de plaats. En uitgevers zijn dit niet verplicht te gebruiken om hun spellen te laten gebruiken. Want op de iphone en ipad kan je niet buiten de store van apple.
Ik kan op de steamlink ook geen andere software draaien dan van Valve.
Op de steam link draaien ook geen spellen en als je een programma toevoegt aan steam dat er niet is met gekocht kan je dit normaal ook streamen
Precies, maar op de Steam link zelf draait alleen software van Valve!

Via remote desktop kan ik via een iPhone ook vanalles kopen, maar op de iPhone bepaalt Apple wat ik mag installeren.
Tuurlijk wel, minimize big picture op de fysieke steam link en je zit op je desktop en kan om het even wat draaien.

Met deze app helaas niet, op iOS ben je beter af met Moonlight, dan kan je uplay, gog of whatever adden in je steam library en het zo spelen. Deze app slaat vast wanneer je gog start… met Moonlight start gog + heb je beschikking over je desktop en alles er en er aan.

Wat met deze app dan wel weer beter lijkt te gaan is artifex mundi zoekspelletjes (guilty pleasure) met het touchscreen van de iPad.

Op mijn linux laptop gebruik ik ook Moonlight (lokaal) en Parsec (lokaal en remote) om op mijn game-pc te spelen.
Afgelopen maandag op mijn Android (Nokia 8.1) Spotify betaald abo (opnieuw) geactiveerd, gewoon buiten de store om en rechtstreeks vanuit de spotify app. Google is echt een stuk minder greedy hoor.

edit; dus betaling gedaan via iDeal direct aan Spotify.

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 16 mei 2019 15:00]

Steam Link is letterlijk een H.264 stream van je desktop naar een ander apparaat.
Niet helemaal waar, er is ook een UI schil eromheen gebouwt. Daarnaast launched Steam in de Big Picture mode, en is er dus extra moeite gedaan om aankopen te kunnen doen met een controller. Apple wil geen enkele andere App store toelaten op hun platform en vinden dit dus te dicht bij komen. Waar een tweaker nog wel snapt hoe het werkt zal de gemiddelde consumenten inderdaad denken dat ze een nieuwe game kopen op de Apple TV.

@Bongoarnhem Nee, dat is niet hetzelfde, dat is weer een andere kwestie waar Apple een dienst levert om in app aankopen en abonnementen af te sluiten, maar daar wel een fee voor vraagt. Spotify vindt dat oneerlijk omdat Apple zelf ook een streamingdienst heeft en dus niet/zichzelf die fee betaald.
Ik vond het ook al erg opmerkelijk, maar niet verrassend want apple.

Wat ik me wel afvraag. Hoe zit dat met een browser app (Chrome of Safari) op apples? Kan je vanuit die apps wel gewoon naar bijv. Steam surfen, inloggen en dan aankopen doen?
Ik heb nog een fysieke steam link, 2 jaar geleden gekocht toen deze nog in de sale was voor 5 euro :D. ookal wordt er een kabelverbinding aangeraden, ik heb altijd gewoon gebruik gemaakt van een 5ghz wifi verbinding en dat werkt gewoon prima!
Mooie deal ja voor degene die nog niets in de huiskamer hadden staan.

Ik stream zelf zowel naar mijn HTPC (Cat 6 kabels en gigabit switches) als naar mijn telefoon of laptop over WiFi. Voor de meeste spellen werkt WiFi inderdaad prima. Zodra je online shooters gaat doen kan ik mij echter voorstellen dat bekabeld toch wel de voorkeur heeft.

Daarnaast heb ik ook Rocksmith 2014 gestreamed (gitaar met verlengsnoer aan host PC). Dat is zelfs bekabeld niet te doen door de lag. Wat dat betreft ben ik blij dat ik het met behulp van Proton (door Steam aangepaste Wine fork) rechtstreeks op mijn Linux laptopje aan de praat heb gekregen.
ja Linux is ook interessant aan het worden. ik heb inderdaad nog geen reactietijd-critische spellen ermee gespeeld. ik kan ook zeggen dat nog lang niet alles zo goed werkt voor Linux (big surprise), maar het begin is gemaakt.
Same here, ik heb hem gekocht toen hij net uit kwam. Veel plezier van voor 35 Euro, wat helemaal leuk is dat je ook Kodi en dergelijke kunt streamen.

Enige nadeel is dat hij niet gewoon PCM kan uitsturen naar mijn receiver.

[Reactie gewijzigd door Sandor_Clegane op 16 mei 2019 10:56]

Zou dit ook werken via Geforce Now?
Daarin is mijn Steam account gekoppeld voor het spelen van games via Geforce Now.
(Heb me niet verder verdiept in Steam en Streaming)
Nee deze app werkt echt alleen met Steam, of je nu Nvidia of AMD hebt. Je hebt wel Moonlight, wat sommige mensen beter vinden werken dan Steam Link.
Ik weet niet of je dan latency op latency gaat stapelen maar je kunt minimize big picture doen als je eenmaal in steam zit. Daarna kan je alles van je pc gebruiken, hij streamed je hele desktop.
Oke, maar hoe kan je dan spelen op je mobiel? als de games voor PC gemaakt zijn?
Omdat je ze vanaf je PC streamt. Dat is het punt van Steam Link.
Oke, maar hoe kan je dan spelen op je mobiel? als de games voor PC gemaakt zijn?
Dat ligt nogal aan het spel en je hardware.

In de eerste plaats kan gewoon een toetsenbord, muis en/of controller aan je telefoon koppelen.

Ten tweede kun je het touchscreen van je telefoon gebruiken als virtuele controller, waarbij er bepaalde knoppen op je scherm getoond worden, net zoals veel mobiele games met complexe controls dat doen.
Dat heeft wat beperkingen en werkt natuurlijk niet altijd even goed, zeker niet bij actie games, maar bij games zonder grote tijdsdruk gaat het redelijk.

Het is absoluut niet zo fijn als direct achter m'n PC zitten, maar een prima manier om m'n spel in de gaten te houden als ik in een andere ruimte ben.
De computer met Steam mag een Windows-, Mac- of Linux-pc zijn.
Ik dacht dat de host een Windows PC moest zijn. Hebben ze dit ook een keer beschikbaar gemaakt voor de andere OSen?
OS maakt niet uit. alles waar steam op kan draaien kan als host functioneren.
die steamlink was super leuk, maar de 100mbit interface en de input lag was wat mij betreft waardeloos. Hoop dat het met nieuwe versies beter gaat!
Wil nog keer een pi verbinden met steamlink in de hoop dat het beter gaat dan! Concept blijft leuk iig!
100mbit is meer dan genoeg hoor, en heeft niks te maken met latency. Wanneer je te veel latency hebt dan moet je dat toch ergens anders zoeken, hier bij mij merk ik echt niks van latency. Misschien wanneer je Counter Strike op hoog niveau speelt of iets als rocket league, maar met streaming zul je natuurlijk nooit 0 latency hebben.
Zou deze applicatie ook te downloaden zijn op een Android TV?
Was ie allang, kun je gewoon uit de Play Store downloade .


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones