Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve mag iOS-versie Steam Link-app toch niet uitbrengen van Apple

Apple geeft geen goedkeuring voor de publicatie van de iOS-versie van de Steam Link-app. Het bedrijf heeft een eerdere goedkeuring ingetrokken, omdat na een nieuwe review inbreuk op app-richtlijnen werd geconstateerd.

Op 7 mei gaf Apple aanvankelijk toestemming om de iOS-app van Steam Link uit te brengen, meldt Valve in een verklaring. Op 9 mei kondigde het bedrijf daarop aan dat de app voor iOS zou uitkomen. De volgende morgen trok Apple de toestemming echter weer in. Na een nieuwe review waren er conflicten met de app-richtlijnen geconstateerd die eerder niet aan het licht kwamen. Onduidelijk is om welke conflicten het gaat.

Valve ging tegen de beslissing in beroep, daarbij verwijzend naar de aanwezigheid van tal van andere remotedesktop-apps op iOS, die op vergelijkbare functionaliteit gebaseerd zijn. Dat beroep werd echter afgewezen. "Het team hier heeft veel uren in dit project en het goedkeuringstraject gestoken, dus we zijn duidelijk teleurgesteld. We hopen dat Apple het besluit in de toekomst overweegt", luidt de verklaring van Valve verder.

Het bedrijf maakte een testversie van zijn Steam Link-app voor Android op 18 mei beschikbaar. De app maakt het streamen van games van pc naar Android-apparaten mogelijk.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

25-05-2018 • 10:25

154 Linkedin Google+

Submitter: wouterg00

Reacties (154)

Wijzig sortering
Ik ben vanaf dag 1 fan van iPhones. Heb er altijd een gehad en na een paar uitstapjes naar Android kwam ik altijd weer terug. Echter de gamer in mij begint toch wel lichtelijk geirriteerd te raken. Als dit inderdaad een gevalletje is van wij zijn bang dat straks alle games op Steam worden gekocht in plaats van onze eigen App store dus blokkeren we de boel, dan ga ik serieus overwegen om Apple de rug toe te keren. Dat emulators etc niet worden toegestaan kan ik nog wel mee leven, maar dit zou mij wel even iets te ver gaan.

Overigens klein puntje van kritiek naar Valve toe. Op Android draait hij pas vanaf Android 5.0, waardoor bijvoorbeeld de GPD XD buiten de boot valt. Terwijl dit natuurlijk de perfecte device is voor Steam Link.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 25 mei 2018 10:40]

Android 5.0 is intussen wel bijna 4 jaar oud, en met die versie is de runtime Dalvik vervangen door ART, wat wat voor bepaalde apps echt een verschil maakt (ik vermoedt dat dat de reden is dat Valve 5.0 en hoger vereist)

ik vind daarom niet dat je echt Valve wat kwalijk kan nemen. Eerder de fabrikant van je toestel ;)
De ware reden zal echter nooit boven tafel komen. Zeker vanuit Apple niet, die zal altijd een andere reden geven dan hun eigen (financiële) belang (net zoals nu de reden door beide partijen niet gegeven is), juist omdat ze weten dat mensen zoals jij en ik anders Apple de rug toekeren.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 25 mei 2018 10:42]

De reden is heel simpel, er zijn meerdere eerdere gevallen bekend met hetzelfde probleem: als je in je app iets te koop aanbied en daar geen percentage commissie afdraagt aan apple wordt de app geweerd. Haalt Steam die mogelijkheid eruit zodat je alleen games uit je bestaande games-library kunt spelen durf ik te wedden dat de app zo goedgekeurd wordt.
Dat snap ik, maar dat zal Apple zelf nooit (publiekelijk) toegeven, dat is mijn punt juist, want wat jij beschrijft, is hetgeen ik bedoel met 'het financiële belang' van Apple.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 25 mei 2018 11:27]

Apple geeft vrijwel niks publiekelijk toe. De regel is verder volgens mij gewoon bekend, toch? Misschien is de verwarring hier ontstaan doordat er twee apps zijn; eentje om te kopen en eentje om te spelen.

Het gaat niet alleen om geld; als Steam de verkoopmogelijkheid eruit haalt dan verdient Apple niks meer maar zal de app wel goedgekeurd worden. Steam moet gewoon de commerciële afweging maken of de verkoop via iOS genoeg oplevert om die 30% te compenseren.
Wat als ze nou gewoon een Store knop er in zetten, maar die de Steam store in een browser laten openen? Dan verkoop je niet direct via de app iets :D
Dat al die makers vab apps met betaalde inhoud op iOS daar niet eerder aan gedacht hebben zeg... 8)7 8)7 :+

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 25 mei 2018 19:01]

Het gaat niet alleen om geld;
Ook Apple en Valve zijn bij mijn beste weten geen liefdadigheidsinstellingen. ;)
Bij bedrijven gaat alles, maar dan ook alles om geld. Impliciet, linksom, rechtsom, eerlijk of niet eerlijk, groen of vervuilend, goedkoop of luxe, wereldverbeterend of juist niet. Welke boodschap er ook is: geld is nummer 1, 2 en 3. Je moet een bedrijf nooit vertrouwen, maar altijd uitgaan van je eigen redenen om een product te kopen 😉

Edit: wat een preek 😜 Was niet de bedoeling.

[Reactie gewijzigd door marhalm op 27 mei 2018 15:19]

Tuurlijk wel, het staat namelijk gewoon in de voorwaarden :P
maar dat zal Apple zelf nooit (publiekelijk) toegeven
Dat hoeven ze niet 'toe te geven' want dat is deel van de openbare, gepubliceerde, voor iedereen leesbare voorwaarden.

Een van die voorwaarden is dat er in het Apple Store-ecosysteem één winkel en één kassa is, zodat je niet opeens in een App nog een keer je creditcard moet trekken. Dat in tegenstelling tot Android waar er letterlijk tienduizenden winkeltjes zijn met duizenden kassa's (payment processors) zodat je eigenlijk geen idee hebt met wie je zou zaken doet, en waar je aan de bel moet trekken bij problemen.
Een van die voorwaarden is dat er in het Apple Store-ecosysteem één winkel en één kassa is...
Oftewel; onder het mom 'gebruiksgemak' concurrentie wegduwen en geen kans geven.
Dan koop je geen Apple. Geen probleem toch? Ze hebben sowieso een marginaal marktaandeel. 85% Android, 14% Apple voor telefoons, bijna dezelfde cijfers voor desktops maar dan met Microsoft. Niemand dwingt je.

(Dat impliceert overigens dat Google en Microsoft nog altijd een vrijwel absoluut monopolie hebben over telefoon en desktop. Daar hoor je dan weer niemand over klagen..)
Wat heeft een advies 'Dan koop je geen Apple' van doen met concurrentie met hun Store? :?

Zowel Windows als Android verplicht je niet tot het gebruiken van de Windows Store of Google Play en kun je gemakkelijk apps sideloaden, bijvoorbeeld. Probeer dat maar eens op een Apple, zonder jailbreaks uit te voeren...

EDIT:
Maar men is overstag, omdat het blijkbaar anders toch teveel zou gaan kosten. ;)
nieuws: Apple gaat mogelijk toch Steam Link-app voor iOS toestaan

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 28 mei 2018 12:42]

Maar hoe zit het dan met de steam app zelf? Of alle apps die van stores zijn en dergelijke? Ik bedoel ebay is een ding, alle chinese web winkels hebben een app, albert heijn heeft een app, ga zo maar door.

Er wordt hier gewoon weer moeilijk gedaan. En niemand echt weet waarom...
Echter is er in deze app geen aankoopmogelijkheid. Het is een app waarmee je met de Steamcontroller vanaf je pc kunt streamen naar je telefoon en dan kunt gamen.
De ware reden: GELD
De ware reden is al lang bekend, dat tweakers niet verder zich daar in verdiept heeft ligt eerder aan de schrijvers van het artikel... I say, use google and you'll find the answer...
Ik ben vanaf dag 1 fan van iPhones. <snip> dan ga ik serieus overwegen om Apple de rug toe te keren.
Ik ben ook een iOS gebruiker, zowel iPhone als iPad. En ik had enigszins dezelfde reactie.

Ik denk niet dat de iPhone (or any phone) echt geschikt is als devices om Steam games op te spelen. Wellicht een plus versie met externe controllers, maar dat zou ik eerst moeten zien. Ik denk persoonlijk dat het beter geschikt is voor de iPad met een controler. Apple heeft de afgelopen 5 jaar ruim 260 miljoen iPads verkocht, er zijn ruim 125 miljoen Steam users. iPad heeft een markt aandeel van 28.8%, als die verdeling gelijk is onder de Steam users (waar ik aan twijfel eerlijk gezegd) dan zouden er ~36 miljoen Steam users zijn met een iPad. Dat zou in theorie Apple 20% van de iPad sales kunnen kosten...

Ik denk echter dat het percentage Android tablets veel groter is onder de Steam gebruikers of zelfs geen iOS/Android tablet. En ik denk ook dat we eerst maar eens moeten afwachten hoe goed het daadwerkelijk werkt op een Android device...

Bronen:
https://www.statista.com/...ipad-sales-since-q3-2010/
https://expandedramblings.com/index.php/steam-statistics/
https://www.statista.com/...he-apple-ipad-since-2010/

Edit:
Is de GPD Win (1) geen optie? ¤320 en kan je windows op draaien en Steam op streamen.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 25 mei 2018 11:55]

GPD Win(1/2) en GPD XD Plus zijn inderdaad beide opties, maar ja heb al een XD en om enkel een nieuwe weer aan te schaffen voor Steam Link vind ik ook weer een beetje zonde.
Is dan custom firmware via xda-developers geen optie?
Er is enkel 4.4 beschikbaar. Er was iemand bezig met een 7.1 rom, maar die is halverwege gestopt ermee.
Als je echter dan vervolgens je iPhone scherm via AirPlay naar een tv kan streamen is het ineens wel logisch dat het ook op een iPhone gebruikt kan worden.
Overigens klein puntje van kritiek naar Valve toe. Op Android draait hij pas vanaf Android 5.0, waardoor bijvoorbeeld de GPD XD buiten de boot valt. Terwijl dit natuurlijk de perfecte device is voor Steam Link.
Eigenlijk moet je die kritiek dan uiten richting de fabrikant van dat apparaat. Tijd dat ze een update leveren dus, 5.0 is stokoud.
Ja het is ook niet chique van GPD. Die verkoop namelijk de GPD XD plus met Android 7 dus die gaat dat niet doen. Het was mooi geweest als Valve deze in gedachten had gehouden, gezien heel veel mensen hem bezitten. Maar het is natuurlijk niet heel raar. Compatibiliteit vanaf 5.0 is natuurlijk al best mooi. Alleen jammer dat net de XD hierbuiten valt.
Kun je het Valve aanrekenen dat een apparaat van een fabrikant dat niets te maken heeft met Valve zijn apparaten niet update?

Dat GDP ding is eind 2015 uitgekomen, een jaar nadat Android 5.0 uitkwam. Ik meen mij te herinneren dat Android 5 een grote verandering was m.b.t. applicatie emulatie. De 5.0 requirement lijkt mij dan ook niet totaal onlogisch.

Ik ben van mening dat je Valve hier niet de schuld van kan geven.

[Reactie gewijzigd door SideShow118 op 25 mei 2018 11:03]

Volgens mij is niet iedereen op de hoogte van het proces om een app in de App Store te krijgen.

Als je een app maakt en upload richting de App Store, gaat Apple even door je codebase en proberen ze de app uit. Als ze inbreuken merken (UI-elementen die niet goed zitten, app crashes, niet-toegestane API's die zouden worden gebruikt...) kan het zijn dat ze die specifieke submit weigeren.

Vervolgens doe je aanpassingen om aan hun richtlijnen te voldoen, en kan je app nog eens gereviewed worden. Dit kan enkele keren gepingpongt worden, maar op het eind van de rit krijg je wel een goedkeuring.

Op die manier wil Apple frustraties door slechte apps bij eindgebruikers vermijden. Ze filteren heel wat garbage uit hun App Store.

Vermoedelijk zal Steam Link-app er wel door raken, maar ik zou in ieder geval niet direct conclusies trekken dat het in hoofdzaak over geld gaat...
bang dat straks alle games op Steam worden gekocht
Dan is het probleem dat Apple heeft dus dat de Steam app op de PC moet draaien om een Steam game te kunnen spelen via de Steam Link app.
Als Valve het mogelijk maakt Steam games via de .exe te starten wordt de app wel toegelaten. Maar dat zal Valve niet willen, want dan kunnen iOS gebruikers ook spelen via een andere game-stream app, zoals b.v Moonlight.

[Reactie gewijzigd door bolke de beer op 26 mei 2018 11:08]

Er wordt gesproken over 'zakelijke conflicten'. Ik vind het als Apple-gebruiker lachwekkend en een van de meest klantonvriendelijke acties van de afgelopen jaren. Het zal me overigens niks verbazen wanneer Apple de app alsnog toevoegt vanwege de kritiek, want dit heeft bij veel gebruikers kwaad bloed gezet.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 25 mei 2018 10:32]

Het lijkt mij een volstrekt logische en normale actie van Apple. Als Steam via zijn eigen store in de Apple store games aanbiedt die voor het Apple platform bedoeld zijn dan wil Apple daar 30% van hebben.

Zou Apple dat niet vragen dan ontwikkelt iedere ontwikkelaar in het vervolg eerst een gratis app met eigen appstore om daarmee vervolgens zijn eigen betaalde apps te verkopen. Zonder daar die 30% van af te dragen. Als Apple zo'n app met op die manier opererende eigen appstore weigert is dat toch niet zo vreemd?
Alleen kun je de games van Steam niet spelen op je iPhone of iPad. Je speelt ze via die apparaten. De Steam Link is niet meer dan een apparaat dat je desktop kloont met een overlay speciaal voor controllers (al kun je ook de desktop zelf tonen en met muis en toetsenbord werken). De app zal niet veel verschillen daarvan. Het zou dan ook echt belachelijk zijn als Apple 30% wil van de verkopen die Valve doet in hun store via de Steam Link app. Je kunt de games niet eens spelen buiten je eigen wifi-verbinding.

Het is dus geen 'eigen appstore'. Het is gewoon de winkel van Valve die je op je PC benadert via je iPad of iPhone. Dat kan letterlijk met elke app die je desktop kloont. Het enige wat de iPad of iPhone in dit geval is is een extra scherm. Stel je voor dat BenQ 30% van de inkomsten vraagt van Steam/Origin/uPlay omdat je die games speelt op een van hun schermen :+
Aan de andere kant vind ik het heel raar dat ze die apparaten al met idiote winstmarges verkopen en dan ook nog een hoog percentage als 30% cashen van alles dat je via dat apparaat koopt om te consumeren. Ze blijven je uitmelken. Dat percentage moet omlaag, of de aankoopprijs. Tenzij je nooit iets aanschaft via een iOS device, maar dan kun je weer niet de volledige mogelijkheden van je hele dure apparaat gebruiken.

Het is toch een beetje een raar idee.
Welk percentage denk je dat Valve pakt van games op Steam? 30%. Er zijn kosten verbonden aan het zichtbaar zijn in de populaire "winkelstraten" op internet. Het kost ook veel geld om een meter etalage in de Kalverstraat te hebben.

En daarnaast: er zijn ook enorm veel gratis apps te vinden in de App Store, daar wordt helemaal niets voor betaald.
Enige verschil is dat je de kalverstraat niet hoeft te huren.. Dat is bij Apple net even anders, gezien er maar 2 'straatjes' zijn (Google / Apple)

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 25 mei 2018 13:54]

Leuk en aardig maar zonder die apps zou de iPhone in zijn totaliteit minder aantrekkelijk zijn dan dat ie nu is. Het is niet alleen de app-/gameontwikkelaar die baat heeft bij de app store. Om de parallel met de winkelstraat te trekken: het is voor winkel-/vastgoedbezitters belangrijk dat er zo min mogelijk leegstand is zodat er meer (potentiële) klanten naar je straat komen. Enige verneukeratieve is hier dat Apple een monopolie heeft en de klant er de dupe van is.
Ik betaal zelf niets voor Steam en het is altijd nog een keuze of ik iets via Steam wil kopen of via andere kanalen. Voor Apple betaal je eerst een giga-premium voor het apparaat en daarna mag je de rest van de gebruiksduur van het apparaat betalen aan Apple, waarbij je dus geen keuze hebt. Content kopen gaat via Apple, of het gaat niet. Dat is bij Android en Steam wel anders. Met Steam kan ik ook spellen die ik niet koop via Steam activeren op Steam of gewoon op mijn PC installeren en spelen zonder Steam (of via andere content delivery platformpjes, uplay of origin bijv.). Bij Apple is het Apple of helemaal niets.

En als je dan toch spullen te koop aan wilt bieden buiten de app store om, dan mag je niets in je app verkopen en ook niet vermelden dat aankopen op een andere locatie gedaan moeten worden. Wat dat aan gaat zit je met iOS dus flink vast. Naar mijn idee een heel nare situatie.
Dat zou ook anders zijn als er zoveel verschillende Apple devices zouden zijn, nu hoeft apple er maar een paar bij te houden, enuh, de nieuwere updates worden een hoop oudere apple gebruikers ook niet blij van, want vaak wordt de oude telefoon daar een stuk trager van (waarbij apple dan dus weer hoopt dat je een nieuwe gaat aanschaffen omdat je toch al zoveel geinvesteerd hebt in hun iOS platform).
Weet je wat het is, mijn toestel van 200 euro krijgt 3 jaar lang gegarandeerd updates. En even ervan uitgaande dat ik een nieuw toestel van 200 euro met 3 jaar support koop als de support is afgelopen, komt het sommetje erg leuk uit;

Voor 1 iphone 8 kan ik er bijna 4 kopen, voor een iphonex zelfs bijna 6. Dat betekent dat ik dus eigenlijk voor datzelfde bedrag waarvoor ik 5 jaar support koop bij iOS, bij Android tot zelfs 18 jaar support kan kopen bij een iphonex prijs, bij een iphone8 is dat nog 12 jaar. Natuurlijk zijn die toestellen deels niet te vergelijken, tenminste, is mij verteld. Ik ervaar weinig verschil in de praktijk. Maar dit sommetje pakt over het algemeen ook positief voor Android uit met toestellen die wel duurder zijn. Android heeft niet stil gezeten de laatste tijd hè.

Met oudere toestellen als een iphone 6 of SE pakt dit nog leuker uit. Daarbij heb je zeker geen 5 jaar support meer vanaf nu, reken eerder op 1 tot 2 jaar. Daar heb ik met mijn 200 euro toestelletje bijna 6 jaar support voor.
Ja, er zal altijd wel een uitzondering zijn (zou leuk zijn als je laat weten wat voor telefoon je hebt), maar zeg eerlijk, met hoeveel Android telefoons is dat het geval? Zelfs die van ¤800?

[Reactie gewijzigd door gjmi op 27 mei 2018 17:30]

Zijn er nu 25. Dit is de lijst.

Noemenswaardig zijn de Nokia 6, Huawei P Smart en Huawei P10 lite die je voor rond de 200 euro op kunt pikken.
Apple krijgt 2 miljard dollar per maand door games in de app store. Concurrentie wordt snel duur, een walled garden maken heeft zo zijn voordelen als bedrijf.

https://www.statista.com/...res-mobile-games-revenue/
Ja, maar is Apple nou echt zo arrogant om te denken dat ik minder Steam-games ga kopen? Ze zouden zich beter wat meer kunnen bezighouden om van de Apple TV een nuttig apparaat te maken. Blijkbaar verwachten ze dat ik mijn Steam-games links laat liggen en liever aan de slag met die walgelijke freemium games in de App Store.
Als je je PC applicaties op iOS kunt gebruiken, heb je minder reden om iOS apps te kopen. De gratis Steam Link app is dus wel een gevaar voor Apple's inkomsten uit iOS games.

NB: Je kunt niet alleen Steam games maar ook non-Steam games en applicaties via Steam Link besturen door ze als "non-Steam game" aan je library toe te voegen.

[Reactie gewijzigd door Laloeka op 25 mei 2018 13:21]

Met de steam-link (gewone) kun je ook de steam-link UI op je gewone PC sluiten (een van de opties bij het uit knopje). en al je applicaties normaal gebruiken. Op die manier netflix ik wel eens op mijn gewone TV of luister ik muziek :). Als de iOS app dezelfde schil gebruikt op je PC zal dit ook kunnen.
Als je je PC applicaties op iOS kunt gebruiken, heb je minder reden om iOS apps te kopen.
Als je PC applicaties op Android kunt gebruiken maar niet op iOS, heb je minder reden om nog iets van Apple te kopen, en dus ook geen iOS apps.
Ja, maar je zegt niet, ik ga weg, dus kost het ze ook geen geld... want zo werkt het wel, zolang het meer oplevert dan kost gaan ze ermee door.
Dit zal zeker voor mij een dealbreaker zijn bij mijn volgende telefoon. Niet dat Apple het uit maakt dat er straks 1 iPhone minder word verkocht.
Gelukkig zijn er steeds meer mensen die zo denken. Maar goed, voor ons die overstappen, komen we er ook weer nieuwe bij.
Niet minder Steam games, minder app-store games.
is Apple nou echt zo arrogant om [..]
Ik vermoed dat het antwoord, los van wat je invult op de puntjes, al snel "ja" zal zijn. In sommige gevallen is dat misschien zelfs wel goed (als ze een technische doorbraak forceren omdat ze te arrogant zijn om te luisteren naar iedereen die roept "dat kan helemaal niet"), maar in veel gevallen is het geen al te beste eigenschap. Behalve dan dat die houding (te oordelen naar verkoopprijzen en marktaandeel) ze bepaald geen windeieren legt...
Leuk en aardig, maar als door het verschijnen van een steamlink-app direct die marketplace bedreigd wordt zegt dat meer over het gebrek aan aanbod dat daadwerkelijk voldoet aan de vraag van klanten/gebruikers, dan wat anders... daarnaast zou het mij niet verbazen als onder concurrentiebeding een dergelijke verantwoording van de actie ook niet toegestaan is.
is het niet zo dat hoe goed een mobiele game ook is, dat desktop games die soepel draaien op je telefoon hoe dan ook een bedreiging zijn voor de appstore?
Dat hoeft niet zondermeer, tenzij iemand de voorkeur hecht aan pc-grade graphics ipv gameplay zwaarder te laten tellen, maar dan heeft de appstore al helemaal geen bestaansrecht voor die persoon :)
Zelf vind ik "Sword and Sorcery" een titel die heel goed laat zien hoe sommige titels zich eigenlijk voor beide platforms even goed lenen :)
Er is toch nog steeds wel een groot verschil tussen een game native spelen en die dus geoptimaliseerd is voor touchscreen en iOS, dan een PC game streamen naar je iOS device..... Dat gaat voorlopig er echt niet inhakken dat mensen dan ineens geen native iOS games meer zouden kopen..
Waarschijnlijk is de toestemming weer ingetrokken omdat via de steam link app ook de steam game store toegankelijk is. Je mag alleen een andere store in de app store zetten van Apple als je 30% van de opbrengsten afdraagt.

[Reactie gewijzigd door Tjoekie op 25 mei 2018 10:28]

Dat is via hun normale Steam app ook het geval en die staat wel gewoon in de app store... Echter kan je daarmee de games natuurlijk niet op je mobiel spelen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 25 mei 2018 10:35]

Maar daarmee kun je de gekochte games niet op het iOS apparaat spelen. Dat is vergelijkbaar met dat bv de Zalando app ook geen 30% af zal hoeven dragen alleen omdat je je schoenen op je iPhone bestelt. Als je echter wel de game (dmv streaming) op het iOS apparaat kan spelen dan concurreert het met Apple's eigen store.

En ja, dit is weer heel klantonvriendelijk en heel erg Apple.
Streaming is echter niet het daadwerkelijk uitvoeren van die software via apple; dat maakt dit niet anders als via RDP een win10 machine bedienen en daar door de MS-store te bladeren.
Mwa, via rdp zou ik geen games gaan spelen, maar er zijn inderdaad wel andere oplossingen beschikbaar. Maar het verschil zit hem waarschijnlijk in dat deze app van Valve relatief veel meer aandacht krijgt en ook gebruikt zou gaan worden door gebruikers die anders niet specifiek op zoek zouden gaan naar die andere oplossingen.

Technisch gezien heb je absoluut gelijk en het toont de schijnbare willekeur en dictatoriale trekjes van Apple vrij duidelijk. Als ontwikkelaar en klant heb je je maar naar hun nukken te schikken...
via rdp zou ik geen games gaan spelen
NVIDIA denkt daar anders over: GeForce Now is in feite niets anders dan spellen op een remote PC spelen en dan het beeld streamen naar je PC (ook al zal het protocol geen RDP zijn).
Ja dat was precies mijn punt... Nvidia zal een protocol gebruiken dat meer geoptimaliseerd is voor lage latency dan standaard rdp.
Het gaat neem ik aan over content die je op je iOS-device gebruikt; Amazon had hetzelfde probleem met de Kindle-app, dat is natuurlijk ook geen software die je uitvoert, Dat is het grote verschil met Zalando enzo. Je kunt het zeker oneens zijn met die regel, maar willekeurig of oneerlijk lijkt het me toch niet. Het zou eerder oneerlijk zijn als voor Steam een uitzondering zou worden gemaakt.

Ik vraag me zelfs af of Steam niet stiekem ook een beetje hoopte op deze commotie. Gratis reclame om de app en de store weer eens goed in het daglicht te brengen, weinig zo populair als een goede Apple-rel... De oplossing zou ook niet moeilijk moeten zijn. of de verkoop functionaliteit eruit halen of geld afdragen voor die verkopen die vanuit de store gedaan worden. Amazon heeft gekozen voor het eerste.
Je speelt ook helemaal niks op het IOS apparaat als je Steam Link gebruikt.
Technisch heb je gelijk, maar dit is waarschijnlijk dan ook meer een marketing beslissing dan een technische.

En ik zeg niet dat ik het er mee eens ben hè, alleen dat dit waarschijnlijk de reden zal zijn voor Apple.
Dus als je het streamt naar je iOS apparaat dan moet je ineens 30% afdragen. Nou, da's leuk dan. Als je VNC gebruikt om Photoshop te draaien moet je blijkbaar ook ineens 30% van je Photoshop afdragen? Wat te denken van alles dat je in je browser doet? Dit verklaart ook waarom je geen eigen rendering engine mag gebruiken zoals die van Chrome. Hoewel je electron apps iOS niet toewenst.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 25 mei 2018 14:02]

Ik theorie misschien niet maar in de praktijk natuurlijk wel.
Da's semantiek natuurlijk.

Ik zeg wel degelijk dat ik een spelletje op de telefoon speel, dat dan thuis de PC staat te rekenen is bijzaak. Resi 7 op de Switch speel je ook op de Switch, ook al wordt het renderwerk door een cloudserver gedaan.

Al mijn interactie is met de telefoon, dus ik speel daarop.
Breng apple daar niet op het idee!
Stomme regel van apple maar goed: hopelijk mag de app er wel weer in zodra Valve dat er even uit sloopt
Maar als ze de streaming functie eruit slopen dan blijft er niet veel over.
Ik denk dat hij bedoelt als ze de winkel eruit slopen. Streaming erin laten en mogelijk mag het dan
Wat ik bedoel is gewoond e link naar de store uit de big picture modus halen wanneer je naar een ios device streamt, dat lijkt me wel mogelijk met een beetje werk.
Dan zou de oplossing simpel zijn. Toegang tot store uitzetten en alleen huidige library toestaan.

Probleem is echter:de aankopen zijn niet echt voor op het ios platform. Ik kan me. Iet voorstellen dat eBay bijvoorbeeld 30% moet afdragen juist omdat de aankopen niet voor het platform zijn.

Edit
De gewone app zal om die reden ook mogen. Maar nu kun je na aankoop dat spel op je ios device spelen. En dan is het ineens een loophole

[Reactie gewijzigd door sirono op 25 mei 2018 10:33]

Afgezien van dat het natuurlijke aanbod van Steam in-beginne al niet beschikbaar was in de iOS-store. Dat maakt het dan ook tot niet minder dan concurrentievervalsing door dat argument te voeren.
De vraag is niet of het aanbod beschikbaar was in de ios app store.
maar of je er iets mee kunt doen op je ios device.

aankopen via Ebay kun je niks mee doen op de Ios device. aankopen via de steam store zoals die nu in de steam app zit ook niet.
maar met de link app erbij kun je deze spellen ineens wel spelen op je ios device, waarmee de steam store dus gaat concurreren met de app store.

Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben, maar ik vermoed dat dit de redenatie is.
Ik vraag mij nu ook af hoe die situatie eigenlijk zit in contrast tot OSx; daar is steam ook gewoon beschikbaar en theoretisch loop je op dat moment tegen dezelfde problemen aan als dit apple's insteek van redenering blijkt...

In die situatie is dan tenminste nog te verdedigen dat het programma daadwerkelijk óp het apparaat draait...
De Steam game store is ook toegankelijk via de originele Steam app, die nog wel beschikbaar is.
Kleine toevoeging op de 70/30% van wikipedia:

The subscription model saw the firmly established 70/30 revenue split between developers and Apple change into a new 85/15 revenue split if a user stays subscribed to the developer's app for a year,
Volgens mij heeft Apple ook nog steeds het beleid dat je geen directe concurrenten voor hun eigen spul in de app store mag zetten. Dat zou ook een reden kunnen zijn. De eerste reviews van Steam Link app waren namelijk dusdanig positief dat ze zich afvroegen waar je in godsnaam ooit nog een game in de app store zou kopen.

Daarmee zou Steam Link dus in één klap een serieuze concurrent voor de App store en alle games die daar in staan kunnen zijn.
Nouja voor alle mensen die geen (game) PC hebben staan. Dat is toch een vrij grote groep, we zijn heel erg in de minderheid.
Dus? Via Safari kun je toch ook naar Steam.com gaan? Via Safari kun je toch ook HTML5 spelletjes spelen? Als het daar geblokkeerd zou worden, dan zou het niet geaccepteerd worden omdat het maatschappelijk geaccepteerd is. Deze Steam link is niets meer of minder dan een RDP sessie over een embedded apparaat. Dit blijft een lachwekkend en eng trekje van Apple. Console makers zoals Nintendo kunnen er ook iets van.
Het is geen onzin, je weet het simpelweg nog niet. Wat wel zo is, is dat Apple voorheen ook blokkades op tijdschriftenapps en andere contentdeliveryapps invoerde, tenzij ze 30% zouden afdragen. Ook nu hebben we het over content die je met deze app via Steam op je iOS apparaat kunt consumeren. Dat is voorheen voor Apple ook een breekpunt geweest, dus het is aannemelijk dat dat nu ook meetelt. Voorheen liet Apple het wel toe als de content/spullen die je koopt alleen voor consumeren buiten iOS apparaten was, zoals bij Steam ook het geval was. Je kon je Steam games niet op iOS spelen. Dat is nu ineens anders.

Dit is een regelrechte concurrent voor de Apple app store. En daar verdient Apple hééél veel geld aan.

Dit zou bijvoorbeeld ook de mogelijkheid creëren om op de appletv je Steam spellen te spelen, waardoor Apple er niets aan verdient. Die verkopen natuurlijk veel liever de spelletjes uit hun eigen app store waar ze een idiote 30% op kunnen cashen.

Dus, ja, het is een heel klantonvriendelijke stap van Apple. Maar gezien de reactie van Apple op dit soort apps in het verleden, heel logisch en volgt ook volledig de voorwaarden waar app developers aan moeten voldoen.

Bedenk hierbij ook nog even dat als Apple dit toestaat, dat ook gelijk voor andere apps/diensten betekent dat ze mogen. Dan krijg je een soort Android, waarbij de consument zelf voor een winkel/leverancier kan kiezen en dat moet je natuurlijk absoluut niet willen. Je hebt Apple tenslotte gekozen voor het relatief veilige en gesloten OS, waarbij Apple goed controleert (en zeer goed verdient aan) wat er bij jou binnenkomt en wat jij aanschaft via hun platform...

Ik ben vrij allergisch voor bedrijven als een Apple die al mijn aankopen op hun platform misbruiken om er zelf flink op te cashen. Zeker als ik net 1000+ euro voor een toestel heb neergelegd. Het is ook nooit genoeg bij dat bedrijfje.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 25 mei 2018 14:41]

...
Voorheen liet Apple het wel toe als de content/spullen die je koopt alleen voor consumeren buiten de app store was, zoals bij Steam ook het geval was. Je kon je Steam games niet op iOS spelen. Dat is nu ineens anders.
...
Steam spellen kon je al spelen op je mobiel, o.a. met Moonlight Game Stream of via een remote desktop applicatie al zal dat nooit zo soepel/simpel werken als met de Steam Link app. De app is feitelijk niets meer dan een app die input van de controller doorstuurt naar een computer en vervolgens de video-/audiostream die het terugkrijgt weergeeft, niets meer niets minder. Door dit tegen te houden draaien ze bij voorbaat op hun platform streaming gamediensten de nek om. Vanuit de consument gezien is dit alles behalve wenselijk als je het mij vraagt. Laat mensen gewoon zelf bepalen wat ze doen met hun hardware en waar ze hun tijd & geld aan spenderen.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 25 mei 2018 12:34]

Sneller, zeker wel gebruiksvriendelijker; al helemaal in combinatie met andere devices, zeer goede support en garantieopties, relatief goede privacy bescherming, veel kwalitatief goede (zakelijke-)apps, gegarandeerde (security) updates voor zeker een jaar of 5 en uiteindelijk onder de streep goedkoper dan de flagship modellen van concurrenten.

Dat zijn al een paar redenen voor mij en heb er nog meer. ;)
Dat kuddegedrag verhaal is altijd al onzin geweest heb ik het idee. Ik dacht het zelf ook altijd en was dé hoofdreden dat ik liever niet gezien werd met een Apple-product, maar dat blijkt toch een groep te zijn die je bij elke fabrikant wel kan vinden en wat ik fout had ingeschat. Fanboys heb je overal en mensen zijn over het algemeen gewoon oprecht tevreden met hoe het werkt en hoe simpel het voor ze is. Bij Apple heb je wel sneller de mensen die vinden dat het status uitstraalt, maar goed dat heb je nou eenmaal; zie modetrends ed.

Ik gebruik overigens ook gewoon Android (HTC) en zelfs Windows Phone (Lumia) hoor, maar sinds HTC gestopt is met het maken van goede toestellen en Sense helemaal verkloot heeft, is de iPhone het enige geschikte alternatief voor dagelijks gebruik naar mijn smaak en benodigdheden. En daar zal ik niet snel meer van afstappen, vooral vanwege de hoge stabiliteit en snelheid.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 25 mei 2018 13:47]

Nou, zowel sneller als gebruiksvriendelijke is absoluut mijn ervaring niet bij iOS. In mijn geval komt dat vooral omdat de dingen die ik doe ofwel onmogelijk zijn op iOS, of gewoon veel te veel handelingen en omwegen vereisen.

Ik mis de Lumia's wel. Dat was best of both worlds. Een opener systeem dan iOS, dus geen beperkingen of dure apps/randapparatuur nodig, maar wel veiliger, simpeler en eenduidiger dan Android.

Overigens vind ik updates voor drie jaar voldoende. Zeker voor telefoons van 200 euro. Dus als je nu gewoon telefoons koopt uit het enterprise recommended programma van Google, dan zit je ook op dat gebied gewoon goed.
Ja het zal van persoon tot persoon verschillen natuurlijk, ik heb eigenlijk niets dat niet werkt of een goede app voor is; en anders sideload ik het wel.

De Lumia's vind ik persoonlijk niets. Althans, de toestellen zijn prima (heerlijke accuduur) maar Windows Phone is, ondanks de snelheid, gewoon kak. Van de week ook, had een Lumia gekocht voor m'n nichtje die d'r eerste telefoon mag. Denk mooi, gewoon een toestel waar ze sowieso niet zoveel mee kan omdat er nauwelijks apps voor zijn, goede accuduur; helemaal prima.
Maar holy crap wat blijft het lastig. :P Net als de simpele taak om de simpincode te wijzigen en een pincode te vereisen om hem te unlocken. Dat zit ten eerste al weggestopt op een leipe plek en je moet echt zoeken, maar voor die screenunlock code werd het nog erger: dan moet je eerst inloggen met je Microsoft-account. En dat mocht opeens niet, want ma en pa moesten eerst de leeftijd controleren met Microsoft. En tot die tijd mag je niet inloggen en mag je dus ook geen pincode instellen om je toestel te beveiligen. :+ Compleet van de pot gerukt, welke volslagen debiel verzint het nou dat je geen code mag instellen zonder Microsoft-account. :P En dan ook nog het irritante dat het ding 's nachts gaat updaten, automatisch, en dan de telefoon herstart zodat je niet meer bereikbaar bent tot je erachter komt dat ie gereboot was uit zichzelf. :X Maar goed, ieder zo z'n ding I guess. :P Ik hoef nooit meer WP in ieder geval en kan er niet rouwig om zijn dat het aan het sterven is.

Telefoon van ¤200 doen over het algemeen niet wat ik wil, maar als je er genoeg aan hebt en Android prima vindt dan is het zeker aan te raden ja - ben ik helemaal met je eens. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 25 mei 2018 15:07]

Gokje, het conflict zal hem vooral zitten in het feit dat Apple te weinig geld verdient aan het spelen van games via dit platform.
Als dat de reden is, waarom worden die andere PC stream apps dan niet uit de Appstore geweerd?
Omdat je met andere PC stream apps geen PC games gaat spelen.

Het grote verschil is, dat je normaal PC-steam apps voor onderhoud/beheer. Ja technisch gezien kan je er meer mee, maar dat is onhandig en weinig mensen doen het.

De steam app van Steam is echt gemaakt om games vanaf je PC te spelen. Jij hebt betaald voor alle games via Steam en koopt ze dus niet via de appstore. Dit is vooral vervelend voor Apple, omdat veel games uit de Appstore ook in Steam beschikbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door 11supplier op 25 mei 2018 10:36]

Waarom zou je met die andere geen PC games spelen? Zover ik kan lezen werkt dat best wel goed en is niet gelimiteerd tot steam spellen (maar wel weer Nvidia kaart).
Steam in-house streaming is overigens ook gelimiteerd aan steam spellen, je kan elke toepassing als 'niet steam game' in je bibliotheek toevoegen en vervolgens ook streamen. Dus als je bijvoorbeeld winzip zou willen streamen, niemand die je tegen houdt. ;)
Hahaha ik zie me al op de bank zitten zippen
Omdat die nooit zo populair zullen worden als de officiële Steam Link-app.
Als ik kijk naar 2 anderen, zijn die inderdaad echt niet populair. Dus ja dat zou een goeie reden kunnen zijn, maar volgens mij ook illegaal om 1 te verbieden en anderen niet. Al is het lastig natuurlijk bepalen of het illegaal is als Apple met vage redenen komt.
Dat ligt aan de reden die ze opgeven natuurlijk.
Als de reden is 'streamen is niet toegestaan', dan kunnen ze niet de ene wel en de andere niet toelaten.
Maar er zijn genoeg andere redenen te verzinnen ben ik bang...
Het feit dat die andere stream apps dezelfde games kunnen streamen waar ook in-app verkopen kunnen zitten, maakt het dus wel degelijk dat Apple hier nu gewoon erg onwillekeurig bezig is.
Dan zou het discriminatie zijn. Dat is dus nog veel erger.
Minder exposure. Als Valve het doet dan weten veel meer mensen het.
Zo voelt het wel ja. Technische sign off. Dus akkoord. Volgende dag trekt de business kant aan de bel en haalt de goedkeuring terug.
Als iOS/Apple gebruiker kan ik hier toch echt geïrriteerd om raken. Dit heeft niks te maken met privacy. Het lijkt erop dat Apple een rolmodel wil spelen met hun strategie de laatste tijd. En gaming past hier niet bij. -Ja Candy Crush- Hun focus is compleet verloren gegaan. Zo wordt iOS 12 de iOS van stabiliteitsverbeteringen, nou, dat is niet de eerste keer dat ze daar een complete release aan wijden.

Ik vind Apple een steeds vervelender bedrijf aan het worden, wel nieuwe Carpool Karaoke maken, maar fatsoenlijke support voor o.a. Steam Link blijft uit. Waar is de focus op het bedienen van de klanten? Het dreunt hun eigen principes en waarden op aan het publiek, luisteren naar feedback is er nauwelijks bij.

Bijvoorbeeld, je kan zo een paar dingen noemen waar we als Europese gebruikers (al jaren) naar kunnen fluiten:
- Apple Pay
- Quick Type keyboard
- News app
- Fatsoenlijke Apple Maps updates

Al typend op een Macbook Pro, met een Apple Watch om mijn pols en een iPhone op mijn bureau moet ik zeggen dat ik dit bedrijf steeds vervelender begin te vinden. En dan mogen we in ons handjes klappen als ze de prijs voor het vervangen van een accu verlagen, poeh poeh... Ja de irritatie zit hoog. 8)7
Hier wil ik op inhaken, omdat Apple niet alles in handjes heeft om het te realiseren.
Apple Pay
Ik heb meer het gevoel dat Apple Pay niet komt juist door de banken, kijk maar naar tikkie van ABN Amro die heeft nu miljoenen gebruikers wat ABN goed geld oplevert.
Als Apple Pay komt kan dat worden verkleint.
Ook hebben vele banken vele plannen met onze gegevens door die bijvoorbeeld te gebruiken voor jawel.. persoonlijke reclames.
Apple is een bedrijf dat zich hier hard tegen werkt/strijdt.
Quick Type keyboard
In Nederland is dat lastig te realiseren omdat Nederland een klein landje is.. 17 miljoen inwoners maar wel meerdere dialecten.
News app
Hier moet je wel medewerking krijgen van diverse kranten en als je ziet dat zij al tegen de nieuws dienst van Google zijn...
Fatsoenlijke Apple Maps updates
Wat is er nu nog mis ermee dan?
Ik heb meer het gevoel dat Apple Pay niet komt juist door de banken, kijk maar naar tikkie van ABN Amro die heeft nu miljoenen gebruikers wat ABN goed geld oplevert.
Kan best zo zijn. ING en bunq hebben beiden in andere landen de dienst al wel uitgerold.
In Nederland is dat lastig te realiseren omdat Nederland een klein landje is..
Tegen dit argument heb ik principieel bezwaar. Wij betalen net zo veel voor een iPhone als de Amerikanen, dus zouden we (minimaal) net zoveel functionaliteit mogen verwachten. Of een andere prijs.
Wat is er nu nog mis ermee dan?
De duur voordat Transit beschikbaar was in Nederland. Ook gaat de uitrol van Indoor Maps erg langzaam.

Punt dat ik probeer te maken is, het is jammer vind dat we de hoofdprijs betalen voor een product waarvan we niet van alle functionaliteiten kunnen genieten.

[Reactie gewijzigd door Pastinaak op 25 mei 2018 11:23]

Voor Indoor Maps heb je op de locatie zelf specifieke hardware nodig voor locatiebepaling, want het bereik van GPS is te laag. Daardoor vraagt het wel een pak extra werk om dit te mappen op een grondplan.

Ik ben zelf ook al bezig geweest met indoor locatiebepaling, maar de technologie staat gewoon niet op punt.

[Reactie gewijzigd door KingFox op 25 mei 2018 13:44]

Tegen dit argument heb ik principieel bezwaar. Wij betalen net zo veel voor een iPhone als de Amerikanen, dus zouden we (minimaal) net zoveel functionaliteit mogen verwachten. Of een andere prijs.
Tja, zo werkt het niet helaas. Kijk naar het aanbod van Netflix dat in de USA veel groter is dan hier, voor nagenoeg dezelfde prijs. We zijn een klein landje. Daarom ben ik ook pro-Europa, zodat we een blok kunnen vormen. Maar dat terzijde.
Ik heb meer het gevoel dat Apple Pay niet komt juist door de banken, kijk maar naar tikkie van ABN Amro die heeft nu miljoenen gebruikers wat ABN goed geld oplevert.
Tikkie kost ABN Amro blijkbaar alleen maar geld. Het is vooral een boost voor hun imago.
News app is toch al in Nederland?
Als ik het toegevoegd heb in en swipe naar rechts, zie ik allemaal nieuws overzichten van verschillende kranten...
Dat is niet de echte news app... als jij je iOS device op US zet qua locatie (instellingen - algemeen - taal & regio) dan zie je een rode news app.
Jawel,
Ik heb hier de nieuwsapp, met de Nederlandse kranten;

https://imgur.com/a/WAudn2l
Dat is een 'samenvatting' van de nieuws apps zoals nu.nl.. de echte nieuws app is dit;
https://www.apple.com/news/
Ik vind het toch wel redelijk debiel dat Apple zo streng is, zeker omdat het om een enorm bedrijf als Valve gaat wat dus gegarandeerd negatieve publiciteit oplevert.
Dit is echt ontzettend jammer.
Ik vraag me ook af of een Steam Controller wel goed werkt met de iPad aangezien MFI controller nog wat knoppen missen. Denk aan de L3 en R3, volgens mij mis je ook een Start of Select knop.
Waarschijnlijk is de reden niet dat er geen streaming apps toegestaan zijn (want die zijn wel toegestaan), maar de reden zou zijn dat er in de Steam Link app ook een directe link zit naar de Steam Store. In het verleden zijn verschillende apps met eigen content 'stores' (e.g. Kindle) die regelrecht concurreren met de Apple stores geblocked. Na het verwijderen van de shop functie zijn die apps alsnog toegelaten. Met de Steam Link app kan je namelijk ook verschillende games spelen (en wellicht kopen?) die te vinden zij binnen de iOS Appstore.

Ik verwacht dus dat hier hetzelfde gaat gebeuren: Zodra de store functie is verwijderd (welke ik verwacht dat er wel in zit) zou er dus niks aan de hand moeten zijn maar dat is dus speculeren.

[Reactie gewijzigd door Harsh Critic op 25 mei 2018 10:32]

Ik vraag me af of er nu wel of niet een store in de app zit, want dat is waarom het bij Kindle bijvoorbeeld ook mis ging. Het zou goed kunnen dat als Valve (net als bij kindle) de store weglaat, de app dan wel goedgekeurd zou worden.
Ik vind dat Apple hier (wederom) een grens overschrijdt met een klantonvriendelijke maatregel.

Dit gaat imho niet om klantbelang, maar om winstmaximalisatie en aandeelhoudersbelang.

Google is zeker geen heilige, maar die faciliteert tenminste elke mogelijke functionaliteit (Steam, contactloos betalen, OV-betalen met smartphone etc.).
Daar zijn de gebruikers toch baad aan, die blijven de microtransactie uitmelk bagger kopen of dure games die niet meer worden ondersteund door de uitgever en je ze dus niet meer kan spelen (ik heb laatst gekeken en dat zijn er best veel). Civ VI had prima "een keer kopen, overal op spelen" kunnen zijn, zo werkt dat ook met mijn Star Realms game/aankopen.

Het enige waar een bedrijf als Apple voor zwicht is geld, dat kan je bereiken als consument door te stemmen met je protifieulle of er voor zorgen dat de staat waar je onder leeft daar wetgeving voor maakt en die ook daadwerkelijk naleeft.