Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve activeert bluetooth in Steam Controller

Valve heeft een bètaversie van de Steam Client uitgebracht waarbij Bluetooth Low Energy-functionaliteit naar de Steam Controller wordt gebracht. De functie kan gebruikt worden om de controller te verbinden met apparaten zonder usb-poort.

Op de Steam-website geeft Valve drie redenen aan waarbij het gebruik van de ble-verbinding verstandig is. Het bedrijf noemt het verbinden met Android- of iOS-apparaten, het verbinden met een laptop of tablet zonder usb-poort of wanneer de gebruiker zijn ontvanger niet kan vinden.

In andere gevallen beveelt Valve aan om van de ontvanger gebruik te maken, aangezien die is geoptimaliseerd om een zo snel mogelijke verbinding te bewerkstelligen en met alle gebruikelijke besturingssystemen werkt.

De aankondiging volgt op het nieuws dat Valve een Steam Link-app voor Android en iOS uitbrengt, waarmee het mogelijk is om Steam-games van een computer naar een telefoon of tabet te streamen. Ook wordt het hiermee mogelijk om de games op televisies en settopboxen met Android of Apple TV te streamen en wordt het Steam Link-kastje overbodig.

Steam Controller tablet

Door Emile Witteman

Nieuwsposter

13-05-2018 • 11:28

54 Linkedin Google+

Reacties (54)

Wijzig sortering
Geweldig! Ik heb die ontvangers niet altijd ingeplugd, en ik ben altijd bang dat ik dat soort dingen kwijt raak en dan mijn controller nooit meer kan gebruiken. Ik koop ook altijd liever Playstation controllers dan Xbox controllers, puur door het feit dat ze geen dongel nodig hebben.

Wel een beetje raar dat het dus altijd een Bluetooth mogelijkheid heeft gehad maar dat ze het via software uitgezet hebben...

EDIT:Ja ja ik weet ook wel dat die nieuwe Xbox One S controller gewoon Bluetooth ondersteunt. Maar dat is nog maar een half jaar ofzo, daarvoor was het altijd via de dongel.

[Reactie gewijzigd door PureTryOut op 13 mei 2018 23:46]

Bluetooth werkt gewoon op 2.4ghz, net als dat hun eigen zender al deed. De hardware was dus altijd al aanwezig, maar ze werkte met een eigen verbinding protocol om de functionaliteit beter te kunnen garanderen. Ze raden ook nu Bluetooth komt aan om de dongle te blijven gebruiken op pc.
Bluetooth werkt gewoon op 2.4ghz, net als dat hun eigen zender al deed. De hardware was dus altijd al aanwezig,
Dat is hetzelfde als zeggen dat elke draadloze netwerkkaart (802.11) ook Bluetooth ondersteunt. Zo simpel is dat niet.

En ja, er zijn draadloze netwerkkaarten die ook Bluetooth ondersteunen als tweede apparaat, maar het is niet de 802.11 radio zelf die daar ondersteuning voor heeft.
De vraag wordt dus hoe je een RF-transmitter op 2.4GHz kan gebruiken voor beide protocollen. En dat blijkt niet eenvoudig te antwoorden, zonder beide protocollen helemaal te begrijpen.
Dit gevonden: https://electronics.stack...-802-11-wireless-standard - dus Bluetooth gebruikt zelfs een onderdeel van 802.11 voor data-overdracht, en er is eigenlijk overlap? Down the rabbit hole..

Als je kijkt naar MediaTek's aankondiging van een chip die beide kan, dan begrijp ik wel dat het niet eenvoudig is om beide te hebben. https://www.mediatek.com/...mobile-consumer-platforms

Dan de Steam controller en BLE. Op basis van mijn zoekmachine-klikkerij denk ik dat Steam's protocol erg veel moet lijken op hoe bluetooth werkt op hardware-niveau: kanalen-selectie, RF-type, power, etc.
Ik zal je wat tijd besparen, de Steam Controller gebruikt de nRF51 chip, deze is geschikt voor beide BLE en voor RF communicatie met de nRF24 die in de dongle zit.

Dit is de product pagina voor de radio chip in de Steam controller: http://www.nordicsemi.com...tooth-low-energy/nRF51822
Bluetooth low energy and 2.4GHz proprietary multiprotocol SoC
Deze chip is dus special ontworpen voor multi-protocol ondersteuning.

En dit is de chip die in de dongle zit: http://www.nordicsemi.com/eng/Products/2.4GHz-RF/nRF24LU1P

[Reactie gewijzigd door Armada651 op 13 mei 2018 16:41]

De xbox controller heeft tegenwoordig geen dongel meer nodig. De controller die ontwikkeld is voor de xbox one s werkt enkel via Bluetooth en dus ook op elke pc zonder dongels of andere gekkigheid
Helaas pas vanaf Windows 10, maar inderdaad dan werkt een draadloze Xbox One controller op elke PC met Bluetooth.
enkel de xbox one s en one x controllers voor zover ik weet. De eerste xbox one en zelfs de elite controller vereisen een dongle.
Correct. Als vuistregel: Alle controllers waarbij het Xbox logo in het glanzende plastic randje zit kunnen t niet.

[Reactie gewijzigd door RobinF op 13 mei 2018 14:13]

Is dit echt zo een belangrijke melding hedendaags? Ik neem hier uit op dat jij momenteel nog Windows 7 voor <insert reden> gebruikt, wetende dat Windows 7 binnenkort niet meer ondersteund word.

Of zit ik er ver naast nu?
Nou ja het had prima ondersteund kunnen worden door Microsoft, maar is een soort van actieve Windows 10-lockin. Genoeg open Bluetooth Controllers die op elk bluetooth-platform werken, daarom vind ik het wel het vermelden waard. Bedraad werkt een Xbox One controller namelijk wèl op een Windows 7-machine.
Ik gebruik sowieso mijn xbox controller liever bedraad dan draadloos.

Toen ik hem net kreeg gebruikte ik hem draadloos om Rocket League te spelen maar toen de batterijen op begonnen te raken plugde ik hem in en meteen viel me op dat je meer rumble kreeg en de input strakker en sneller was en beter registreerde.. sindsdien altijd bedraad gebruikt.

Ik bedoel, ik zit letterlijk nog geen 50cm van mijn front-facing USB poorten op mijn PC toren vandaan dus wat is de meerwaarde van draadloos?... dat ik hem door de kamer kan smijten wanneer ik een potje verlies? :+ :+
Dat kan altijd, ook met andere "vaste" zaken :)
Nou ja het had prima ondersteund kunnen worden door Microsoft, maar is een soort van actieve Windows 10-lockin. Genoeg open Bluetooth Controllers die op elk bluetooth-platform werken, daarom vind ik het wel het vermelden waard. Bedraad werkt een Xbox One controller namelijk wèl op een Windows 7-machine.
Bluetooth werkt niet zo soepel als draad/rf-usb dongle in mijn ervaring. Zeker bij twee controllers merk je merkbare vertraging. Dus zo veel mis je er niet aan. Liever toch die 5 meter USB kabel of die dongle van 20-30 euro.
> Helaas pas vanaf Windows 10

Ja, en dan maar 1 tegelijkertijd. Gelukkig gebruik ik Linux en "ondersteunt" het die artificele limiet niet. Maar inderdaad, de connectie methode is geen reden meer voor mij om Playstation 4 controllers te kopen.
Maar via bluetooth kun je maar 1 xbox one s controller aan je pc koppelen en kan je geen audio naar je controller sturen. Wil je meer controllers verbinden en/of audio dan moeten je de xbox dongle gebruiken. De verbinding met dongle is ook beter dan bluetooth.
Zo is dat altijd geweest. De consoles hebben hele uitgebreide Bluetooth controllers zodat er meerdere verbindingen per controller gemaakt kunnen worden en dat voor meerdere controllers tegelijk. De meeste pc’s hebben niet een kwaliteits Bluetooth module waardoor dit nooit gegarandeerd kan worden door Microsoft. Vandaar dat die functionaliteit simpelweg niet beschikbaar is op pc.
Ik dacht dat de Xbox dongle meer vergelijkbaar was met 802.11ac?
Correct. Speciaal geregeld zodat er meerdere controllers verbinding kunnen maken
Die dongle van de xbox gebruikt niet eens een bluetooth verbinding. De oude xbox one controllers hebben daarom ook geen bluetooth ondersteuning. Het is een proprietary wifi direct verbinding. Een bluetooth dongle hadden ze namelijk veel kleiner kunnen maken.
Linux heeft die 1 controller limiet niet, en ik gebruik niks anders dus voor mij is het geen reden meer om bij Playstation controllers te blijven.
En toch had ik in Windows 10 constant problemen met de Xbox one S controller op enkel Bluetooth en met de dongle echt nooit.
Ik geloof je op je woord. Zelf maak ik geen gebruik van pc’s voor gamen, ik was alleen op de hoogte van de features van de huidige controllers
het is veel handiger om de dongle te gebruiken van de xbox controller dan bluetooth. met bluetooth heb je meer delay. het is ook de reden dat ik dat deed. ik had te veel last van delay dus kocht ik de dongle
De huidige controllers van de xbox one ondersteunen wel dergelijk gewoon bluetooth. Natuurlijk is het wel zo dat Microsoft hier een stuk later mee kwam dan Sony.

Bluetooth is ook een erg goede oplossingen voor controllers, geen gedoe meer als je ze wilt gebruiken voor de pc/tablet/mobiel!
Ik heb een Xbox One S controller voor de pc met (goedkope) bluetooth dongle en Steam Link. Werkt perfect bluetooth!
Gebeurt we meer, Logitech ontvangers zijn ook Bluetooth met een Logitech sausje. Met name laser pointers/slide clickers worden bij hackersconferenties steevast vanuit de zaal gehackt ;)

Als men nou gewoon de industrie standaard zou volgen... maar ja, ze zijn natuurlijk bang dat ze dat omzet zal kosten.
Errrrr... de nieuwe Xbox controllers werken ook gewoon via bluetooth...
Xbox controllers (de nieuwe ondersteunen ook bluetooth, alleen 1.0 Xbox one controllers ondersteunen geen BlueTooth (2015 modelleN0

Zie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_One_controller

2016 revision (Xbox One S)
A third revision of the controller was introduced alongside the Xbox One S, an updated model of the Xbox One console, unveiled in June 2016. It features textured grips, and additionally supports Bluetooth, which allows it to be used wirelessly on Bluetooth-enabled PCs without the need for the proprietary Wireless Adapter.[12][13] Users can also custom-order this controller revision via the "Xbox Design Lab" service, with their choice of colors, and an optional inscription of their Xbox Live screen name for an additional fee.[14]

It has been made available in white, black, red, and blue colors, as well as other limited edition colors.
Ik heb zelf geen Steam controller. Betekent dit dat er al die tijd Bluetooth in zat maar dat het niet gebruikt kon worden?
De radiochip zat er sowieso in. Ik ken het product niet, maar ik vermoed dat er eerst met een eigen low latency protocol werd gecommuniceerd. Nu is er een standaard protocol toegevoegd: BLE. Dit zijn mijn aannames, en mogelijk niet de feiten.
Nee. Verbinding met de Link was ook met Bluetooth.
USB kabel gebruik je met een desktop als je de dongel in de Link wilt laten zitten.

[Reactie gewijzigd door frickY op 13 mei 2018 14:25]

Leuk voor de RETRO-PIers, wanneer het werkt.

De werkelijke vraag is, does it works the same?

[Reactie gewijzigd door Cybertek op 13 mei 2018 11:37]

Daar kan je toch ook gewoon een USB ontvanger op aansluiten? Dat je nu een ontvanger kan besparen is een kleine bonus, maar het is niet alsof het onmogelijk was om een controller ermee te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 mei 2018 13:22]

Helaas kon ik niet zo 123 vinden of de Steam Controller al op de Pi werkte! Maar goed.

Wat ik eigenlijk bedoel is of de snelheden/efficientie het zelfde is, als met usb.
De Steam Controller werk vrij aardig met Retropie, wel even de driver installeren natuurlijk.
"Gewoon" als de Pi die ontvanger dan ook ondersteunt, of als er drivers voor zijn. Zo niet, pech. Dan is het niet zo gewoon.
Eindelijk SW:KOTOR op mijn Android tablet normaal spelen :) :)
dat kon al met de ipega 9083

werkt perfect
Precies, en het mooie is je kan ook je telefoon er in doen, zo dat je niet je telefoon ergens tegen moet liggen, als je de STEAM controller er op aan sluit moet je ook je smartphone ergens tegen liggen, en met de ipega 9083 kan je gewoon je smartphone in doen.
Ik heb de controller geprobeerd met mijn Android telefoon maar geen enkel spel herkent hem als controller helaas. Het enige dat werkt is de touchpad als muis input. Ik denk dat hij pas volledig werkt met de Steam Link app.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 13 mei 2018 20:40]

Mooi, ik ben benieuwd hoe het werkt om te streamen naar m'n Apple TV èn zo'n controller te gebruiken! Tot nu toe sloot ik m'n Macbook aan op de TV als ik Civ wilde spelen, maar hopelijk is die nieuwe app goed genoeg om dat niet meer te hoeven doen!
Als de Steam Link ook maar enige indicatie is voor de prestaties van het streamen via een Apple TV hoef je je echt nergens zorgen over te maken!
Wat ik mis in het artikel is dat dit een eerste release is van wat in het vorige artikel over steam op tweakers werd aangekondigd.

nieuws: Valve komt met app om Steam-games naar Android- en iOS-apparaten te s...
Hehe precies

Dat dacht ik dus ook
Voor mij betekent dit weer een extra USB poort voor iets anders aangezien ik naast de dongle voor de Steam controller al een bluetooth adapter in gebruik had voor mijn headset. Als Oculus Rift gebruiker moet je zuinig zijn met je overige USB poorten :+
De steam-dongle heeft wel minder lag, dat was de reden waarom valve bewust bluetooth niet enabled had.

Uiteraard wel prettig dat je nu kunt kiezen, bluetooth of usb splitter. Keuze is altijd fijn voor een tweaker :)
Steam heeft seizoens sales, waar ze die steam-link hardware en steam-controller, aanbieden voor een schijntje

winter sale , de afgelopen jaren iig

die hardware gaat dan met 90%. ja 90%, in de uitverkoop
dat steam link kastje kost dan 5 euro ofzo, de controller, weet ik niet meer hoe weinig

maar het concept van die platte pads, op de steam controller, werkt heel lekker als je je TV aangesloten hebt met een hdmi kabel en een soort van muis nodig hebt, op de bank

ik heb allerlij streaming en mediastreamers uit geprobeerd (zoals Plex of SMB/Samba etc etc),
maar lange goede kwaliteit HDMI kabels zijn tegenwoordig niet zo duur meer
en dan heb je met die Steam controller toch een soort hele coole/slimme afstands bediening