Valve start met Steam Link Anywhere voor streamen games vanaf pc via internet

Valve heeft de Steam Link-functionaliteit uitgebreid met Anywhere. Dit maakt het mogelijk voor gebruikers om games via internet te streamen naar elk ander systeem met Steam Link, waaronder Android-apparaten.

Steam Link Anywhere is onderdeel van buildversie 688 van Steam Link en de functie bevindt zich nog in een vroege bètafase, maakt Valve bekend. De functie maakt het mogelijk games naar Steam Link te streamen vanaf een pc met Steam zolang dat systeem een goede uploadsnelheid heeft en het ontvangende Steam Link-apparaat over een goede netwerkverbinding beschikt. Voorheen werkte het streamen vanaf pc standaard alleen via lokale netwerken.

Gebruikers die de functie willen uitproberen kunnen hun Steam-client updaten naar de betaversie van 13 maart of later en bij Steam Link 'Other Computer' kiezen en de pairinginstructies volgen. Bèta-gebruikers van de Steam Link-hardware, de Android-app en die voor de Raspberry Pi krijgen de Anywhere-functie automatisch. Voor iOS is de app niet beschikbaar: Apple gaf vorig jaar geen goedkeuring om deze aan te bieden.

Valve is zich steeds meer gaan richten op Steam Link-apps en staakte vorig jaar zonder hier veel ruchtbaarheid aan te geven de levering van de Steam Link-hardware.

Valve Steam Link Android

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

14-03-2019 • 20:38

95

Reacties (95)

95
89
34
6
0
48
Wijzig sortering
Netjes, het werkte al wel met een VPN, na wat geklooi.

Overigens ben ik zelf meer fan van parsec, werkt bij mij stukken beter. Vereist volgens hun specs 10mbit up; ging bij mij prima op Ziggo 400/40, waarbij ik met mijn laptop bij mijn schoonouders draadloos verbonden was. Zelfs fastpaced shooters als Overwatch gingen prima.
Voor iOS is de app niet beschikbaar: Apple gaf vorig jaar geen goedkeuring om deze aan te bieden.
Als eigenaar van een Apple TV vindt ik dit jammer. Zou ik een mooie reden hebben om een controller te kopen die daarmee werkt.
Spotify is al een charme offensief begonnen tegen apple hierom: https://timetoplayfair.com/
Had volgens mij te maken met aankopen die je kunt doen in Steam. Apple wil niet dat je via hun systeem op een ander systeem aankopen kunt doen zonder dat zij daar wat van zien financieel gezien. Het slaat echter nergens op omdat het allemaal gestreamed wordt. Je doet geen aankopen op de iPhone/iPad maar op de PC waar de bron op draait, alleen gaat het beeld via de iPhone/iPad.

Maar goed, is en blijft Apple dus daar willen nog wel eens rare beslissingen vandaan komen :+
Dus als ze konden zouden ze ook nog eens 30% nemen op bol, amazon of elke andere webwinkel die je bezoekt via hun systeem? Of is dat de reden waarom er geen iApps zijn van eerdergenoemde?
Als er een bol.com app is dan mag bol.com alleen betalingen via de app via het Apple ecosysteem aanbieden ja, en Apple neemt daar 30% van.
Dit klopt niet helemaal. Er is een Bol (en Amazon) app beschikbaar en daarvoor dragen Bol en Amazon niets af aan Apple. Er is wel een regel over aankopen binnen de apps uit de App Store maar die gaat over in-App content. Dus bijvoorbeeld spelletjes die je in de Steam-Link zou kunnen spelen.

Apple wil hiermee schijnbaar voorkomen dat er concurrerende appstores komen voor de Apple hardware, maar ze gaan hier in regelematig te ver als je het mij vraagt.
Ook dat klopt niet helemaal: Apple rekent enkel 30% aan (en 15% na eerste jaar abbo) voor digitale goederen en/of diensten, of die nu in-app worden geconsumeerd of niet, zolang ze via de app worden verkocht.

Apps die fysieke goederen of diensten aanbieden zijn vrijgesteld, dus een app als Uber, of MyTaxi, Hailo, Amazon, etc moeten niet bijdragen aan het Apple ecosysteem omdat ze fysieke diensten leveren (vervoer, fysieke producten, etc).
A full 84 percent of the apps in the App Store pay nothing to Apple when you download or use the app. That’s not discrimination, as Spotify claims; it’s by design:
Apps that are free to you aren’t charged by Apple.
Apps that earn revenue exclusively through advertising — like some of your favorite free games — aren’t charged by Apple.
App business transactions where users sign up or purchase digital goods outside the app aren’t charged by Apple.
Apps that sell physical goods — including ride-hailing and food delivery services, to name a few — aren’t charged by Apple.
The only contribution that Apple requires is for digital goods and services that are purchased inside the app using our secure in-app purchase system. As Spotify points out, that revenue share is 30 percent for the first year of an annual subscription — but they left out that it drops to 15 percent in the years after.
Zie ook Apple's statement over het hele Spotify debacle.

On-topic: Steam werd niet toegelaten omdat je vanuit de app games zou kunnnen kopen via het platform van Steam, maar die zouden niet via in-app purchases verlopen. Gezien games digitale goederen zijn bij Steam, zou Apple volgens hun richtlijnen recht hebben op 30% van de verkoopprijs, en dat wilde Steam niet. Zou Steam een steam link app aanbieden die enkel dat doet - reeds aangekochte games streamen, dan was het allemaal geen probleem.

[Reactie gewijzigd door b12e op 23 juli 2024 02:32]

Je hebt gelijk, het ligt inderdaad nog iets genuanceerder
Ah op die fiets, dat is inderdaad iets logischer, dat goederen niet onder in-app aankopen vallen.
Inderdaad, dat Apple dit niet toelaat is gewoon een schande. Kan er niks anders van maken. Tim Apple, doe er wat aan.
Tja purest form van dictatuur schap over Apple gebruikers, en daarvoor koop je een ios hardware.
want Apple weet het beter dan haar gebruikers.
Dus..... de fysieke kastjes mogen de kliko in? Of kan je er nog iets leuks mee?
Je oude steamlink kan mee op reis om te gamen op de plaatselijke tv :)
Ga ik alleszinds dit weekend eens doen.
Vergeet niet je PC aan te laten staan, anders werkt het niet. Het blijft niks meer dan een mirror van je PC, maar dan moet Steam Link wel toegang hebben tot die PC.
De Steam Link is in staat om een Magic Packet te versturen.
Dus pc aan en uit zetten kan ook op afstand :)
Aan zetten wel.

Hoe kan je hem uit zetten?
In het hoofdmenu van 'Big picture'-mode kiezen voor "Turn off System".
Dus het eerste scherm dat je te zien krijgt, zodra je in je mirror zit.
Dat werkt niet bij mij. Waarschijnlijk zal het aan mijn PC liggen dan.
Als alternatief kun je 'shutdown.exe'(te vinden in je sys32 map) toevoegen als non-Steam game. Geef het de launch parameters /s /f /t 0.
Dan start je de "game" om je pc af te sluiten. :9

[Reactie gewijzigd door Acadicus op 23 juli 2024 02:32]

Dat is op Windows...

Op Linux werkt het gewoon via het menu van steam :)
Op Windows werkt het ook, heb twee Windows 10 machines waar dit gewoon op werkt.
Ik bedoelde het als zo'n windows versus linux grapje. Beetje flauw, maar blijft leuk soms.

Heb hier ook windows en daarop werkt het bij mij even goed inderdaad.
Oh goeie dat ga ik proberen. Ik heb namelijk het probleem dat na afsluiten via steam link de pc meteen weer opstart. Wie weet lost dit dat probleem op
Als er een wachtwoord op je PC zit zal je deze echter wel handmatig in moeten voeren, dit kan de Steam Link nog niet voor je doen.
Dan moet je wel je router goed instellen. WOL/Magic Packet moet uiteindelijk uitmonden in broadcast over je LAN met specifiek MAC adres, althans volgens deze instructies
Huh, wacht, je kan streamen naar de steam link over het internet?
Ik dacht dat het een soort vervanging van een lange HDMI kabel naar je beeldscherm is?

Ik heb nog eens steam link liggen, en volgensmij kan de NVidia Shield ook zoiets?
Dat is het onderwerp van het artikel waar je net op reageert...
Ah, ik zie dat het artikel verkeerd gelezen had.
Ik las het als streamen naar Raspberry Pi / Android, snapte al niet waarom er dan tussen je PC en Pi/Android nog die steam link moest.

Bedankt voor de verduidelijking :)
Noem een plek waar je goed internet hebt als je op reis bent
Vrijwel overal? Ik heb in de laatste 10 hotels probleemloos 20 mbps+ gehad met een latency van pak hem beet 100 ms. Lukt natuurlijk niet overal via de wifi maar toch. Daarnaast genoeg games waarbij latency niet direct een probleem is natuurlijk. En je moet niet verwachten lekker te gaan snipen ofzo. Weet niet hoeveel een steamlink app trekt per uur anders heb ik ook een behoorlijke berg mobiel internet.
Je wilt met een ping van 100ms games streamen? Misschien voor turn-based strategy. Maar voor vrijwel elke andere game lijkt me dat ondoenlijk hoog.
Zolang het geen twitch-fps is, is 100ms goed te doen. Je moet er hooguit een beetje aan wennen :)
Ja maar ik vraag me dus af hoeveel mbps je nodig hebt hiervoor. En het moet ook 5 GHz zijn of heb ik het mis?
De vakantie die ik neem is altijd zonder me computer of spellen spelen, vervelen mensen nu zich ook al als ze op vakantie gaan, kan je niet een paar weken zonder je computer/spellen?

Ontopic: Dat Steam Link Anywhere is wel erg leuk, en kan handig wezen als je neefjes is een keer echte kwalitijd willen spelen op hun i3 computer zonder grafische kaart, ik heb een i7 en GTX 1080, een STUK sneller dan een Intel HD Graphics 530.
Ik heb in het verleden wel eens in een vakantiehuisje zitten gamen op een shibby wifi verbinding maar dat ging eigenlijk hartstikke goed.

In mijn ervaring schaalt dit soort techniek best goed qua verbindingssnelheid, met 10mbps down kom je een heel eind (het is een x264-achtige stream). Uiteraard moet je upload dan snel genoeg zijn.
Ben wel benieuwd om het een keer uit te testen, maar dan zul je net zien: camping wifi is helemaal niks en dan staat je pc de hele week te draaien. Als er nou iets gebeurd waardoor je moet troubleshooter en je dat niet met een controller kan, heb je wel een probeem
Is inderdaad een onhandigheid maar je kan er op verschillende manieren omheen werken. Je kan bijvoorbeeld een VPN verbinding naar huis leggen (desnoods naar een raspberry pi). Als je een VPN verbinding hebt kun je andere systemen aanzetten/uitschakelen en los gaan met RDP of VNC, daarmee heb je ook een virtuele muis en toetsenbord.

Voor je op reis gaat is is het makkelijk te testen - je kan gewoon een test uitvoeren met een client op je mobieltje (op het mobiele netwerk zo, omzeil je je lokale netwerk). Als de verbinding daarmee slaagt dan is de kans groot dat het vanaf een andere device ook lukt.
Ik vind de fysieke Steam Link wel handig om video's vanaf m'n PC te streamen naar de TV :+ Daar gebruik ik hem meer voor dan voor games eigenlijk.

Ontopic: leuk nieuws dit! Een keertje proberen m'n Steam controller te koppelen aan m'n telefoon en kijken of het een beetje werkt.
Ik heb de steamlink een tijdje niet gebruikt, maar destijds werd er nog geen surround geluid doorgestuurd, is dit ondertussen al veranderd? want anders moet ik hem weer eens op gaan zoeken.
Ik heb een 5.1 set en dat werkt super goed. Dus ja het kan tegenwoordig en werkt goed.
Doe ik inderdaad ook. Vind ik net wat praktischer werken dan streamen vanaf mijn PC. Draadloze toetsenbord en muis erbij en ik zit heerlijk op een groot scherm te werken of entertainment te kijken.
Geen last van flikkerend beeld om de halve minuut?
Die blijven in principe gewoon werken.
Werkt nog prima voor thuisgebruik met UTP - en waarschijnlijk ook stabieler :)

Het is niet alsof ze duur waren, dus blijft een mooie aankoop.

[Reactie gewijzigd door bbr op 23 juli 2024 02:32]

Ik ben benieuwd hoe dit zich verhoudt tot diensten als Parsec wat betreft kwaliteit, latency, stabiliteit en gebruiksgemak.
met welke resolutie? Is 4K resolutie streamen van de de pc naar de tv haalbaar?
Dat kan met een Android apparaat of wanneer je een Samsung TV hebt die de speciale Samsung TV Link app kan draaien. De Link hardware en de Raspberry Pi kunnen geen 4K aan.
Je kan Netflix toch ook gewoon in 4k bekijken? Zolang je regelijke upload hebt, kan alles :P
Leuk! Heb een lege kamer staan op de eerste verdieping daar komt een gedeelde 'mancave/poezencave.' Kan ik af en toe een leuke JRPG op de bank beneden spelen. Vraag me alleen af of die Bluetooth met Xbox One controller wel zo ver kan komen.

Oh jammer. Heb een Samsung Smart TV uit 2013 dus het kan al niet. Dan misschien maar de fysieke ergens aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Ivysaur op 23 juli 2024 02:32]

Misschien is dit wat?
Moet wel zeggen dat ze eerder via steam voor 5 euro verkocht werden tijdens acties.
Dat is een hele mooie prijs, zeker aangezien ik mijn eerste Steam Link voor meer dan dat gekocht heb (als je de verzendkosten meerekent).

@Ivysaur, de fysieke kastjes zijn erg fijn, ik heb er zelf 3 (1 in de woonkamer, 1 in de slaapkamer en 1 reserve). Je kunt dan jouw Xbox One controller met bluetooth aansluiten mits het een One S controller is. De originele One controller is niet via bluetooth te verbinden en moet met de kabel of een dongel worden aangesloten.

Iets dat je misschien niet wist, de Link streamt gewoon je hele PC. Dus je kunt ook Steam minimaliseren en dan je desktop gebruiken. Rechter pookje bestuurd de muis, L2 is rechtermuisknop, R2 is linkermuisknop. Geweldige oplossing dus ook om films/series te streamen vanaf je PC.
Je kan ook een Raspberry Pi of een Android TV-achtig iets achter de TV plakken, of een willekeurige PC gebruiken.
De controller kan gewoon worden verbonden met een Steam Link-apparaat, hoeft je pc niet te zijn.
Tijd om je 3k Gamepc te "verhuren" aan je vrienden! =)
Oh hier zat ik zo erg op te wachten. Ben blij dat het nu ook echt bestaat :P

[Reactie gewijzigd door Xypod13 op 23 juli 2024 02:32]

Ik weet niet hoe het zit met jullie naar ik krijg het lokaal streamen niet eens goed voor elkaar met mijn netwerk thuis.

Je blijft artifacts zien en het speelt toch niet zo lekker als op de pc zelf. Misschien komt het ook doordat sommige spellen toch nog een configuratie menu tonen net na het starten.

Ik weet het niet.
Ach monkey Island is prima te spelen via steam link (de Classic versie natuurlijk)

Nee zonder gein, je hebt gelijk. Verwacht zeker geen hoge snelheid. Maar een Adventure game als Skyrim is prima te doen.
Couch games/RPG etc zijn goed te spelen.
Snelle fps e.d. is het minder voor geschikt.
Bij mij hielp het om in Steam alle settings op hoge snelheid te zetten en de tv op PC-modus te zetten om de latency lager te krijgen
De pc via ethernet en de tablet via wifi. De steamlink via kabel werkt beter uiteraard maar toch ben je aan het klungelen met de controls van sommige games
Steamlink op me S8 werk redelijk tot goed, wel af en toe blokjes. Via lan >steamlink> TV super!
Onlangs prima Mad Max met de hoogste settings gespeeld. Alles bekabeld op een raspberry pi met Xbox 360 controller. Carmageddon Max Damage lukte daarintegen weer niet. Het lijkt dus ook deels aan het spel te liggen.
Vreemd, ik speel assassin's creed origins met alles op ultra 60fps locked op 1080p op 2 steam links, eentje bekabeld en de andere 5ghz wifi. Geen van beide oplossing heeft lag of artifacts.
Ik denk dat het ook sterk afhankelijk is van je pc en hardware naast je netwerk. Aan de resultaten te zien is het allemaal niet vanzelfsprekend en voor mij niet geschikt als oplossing voor aan de tv waar de kids ook makkelijk gebruik van kunnen maken.

Ik had bijvoorbeeld dat ik nog te vaak naar de pc moest om een spel af te sluiten of omdat er iets anders bleef hangen.

Het is voor ons niet weggelegd :) ik accepteer dat ook :)
Is er toch iets waarvoor ik mijn 400mbit internet voor kan gebruiken ;)
Ga het eens proberen, of het iets is op mijn telefoon.
400mbit doet vermoeden dat je ziggo hebt? Dan heb je dus slechts 40 up. Laat nou net je upload belangrijk zijn..... daarentegen doet 500/500 glas het wel prima

“Steam Link Anywhere allows you to stream games to your Steam Link from any computer running Steam, as long as your computer has good upload speed and your Steam Link device has a good network connection.”

Ik ga van het weekend maar eens wat testjes doen. Ik ben wel bang dat online gamen er via deze oplossing niet inzit......

[Reactie gewijzigd door muppet99 op 23 juli 2024 02:32]

Nee geen Ziggo gelukkig. Ik heb hier Caiway Glasvezel met rond de 380mbit download en 300mbit upload op mijn PC.
De snelheid van je internet is echter totaal onbelangrijk na een bepaald punt, het gaat hem vooral om de latency. En dat is toch een ander verhaal, zit je dan op wifi of een 4G verbinding, hoe ver zit je van je host PC af, wat is de verbinding (en belangrijker latency) op de plek waar je naartoe streamt, etc.
Oh dat klopt zeker. Ik haal met 4G wel goeie snelheden (gemiddeld 150mbit down en 80mbit up) alleen de latency is altijd wat een de hoge kant (17ms vs 2ms thuis)
Up en down? Met 200 mbit up werkt t prima over een neorouter verbinding

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.