Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve stopt wellicht met leveringen van Steam Link

Valve laat op Steam weten dat in Europa geen voorraad van Steam Link-apparaten meer voorhanden is bij leveranciers. Naar verluidt is de voorraad in de VS er bijna doorheen. Dit kan betekenen dat het bedrijf de fysieke Steam Link uitfaseert ten faveure van de mobiele app.

Valve meldt dat het de bestaande Steam Link-hardware wil blijven ondersteunen, evenals de softwareversies van Steam Link voor smartphones en televisies. Het bedrijf verwijst in een bericht door naar de Steam Link-app, waarmee gebruikers zonder tussenkomst van het Steam Link-kastje games van hun pc naar smartphones, tablets en tv's kunnen streamen.

De Steam Link-app is sinds mei beschikbaar voor Android en maakt het onder meer mogelijk om games vanaf een pc met Steam te streamen naar mobiele apparaten of bijvoorbeeld een Nvidia Shield TV of bepaalde televisies. De apparaten moeten met hetzelfde netwerk verbonden zijn en het wifi-netwerk moet een 5GHz-netwerk zijn. De Steam Controller wordt ondersteund.

Valve wilde de Steam Link-app ook uitbrengen voor iOS, maar Apple blokkeerde dat. Het lijkt erop dat de app uiteindelijk toch groen licht krijgt van het bedrijf uit Cupertino. Eerder bleek dat Apple en Valve werken aan een versie die wel aan de regels van de App Store zou voldoen.

Het kastje van Valve maakt het, afhankelijk van de gebruikte router, mogelijk om games van een pc veelal zonder merkbare vertraging te streamen naar tv's, in een 1080p-resolutie en met zestig beelden per seconde. De Steam Link was regelmatig voor een paar euro te koop tijdens aanbiedingen op Steam, maar is momenteel niet meer via het platform te verkrijgen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

20-11-2018 • 11:04

98 Linkedin Google+

Submitter: RedPixel

Reacties (98)

Wijzig sortering
Jammer, ik vind het echt een briljant ding. Ideaal om even te gamen op de beamer. Zeker met party games werkt het prima. Voor shooters is de delay merkbaar. Nu ben ik toch al absoluut geen pro dus maakt het niet heel veel uit, maar toch.

De mijne doe ik voorlopig niet weg in ieder geval. Heb er voor ¤4,- een kunnen bemachtigen in de steam sale, prima koop geweest.
Heb zelfs twee liggen, bevalt inderdaad prima op mijn tv's waar de app niet op staat.

Snap de keuze wel, lagere drempel voor gebruikers om een link ap te installeren dan een hardware link aan te schaffen.
Ik vind het ook extreem jammer, heb er ook twee aangesloten liggen en mijn derde toevallig dit weekend bij mijn broertje aangesloten.

Ze zijn echt ideaal om lekker op de bank met vrienden Speedrunners, Rocket League, Gang Beasts, Jackbox Party, Stick Fight etc. te doen, en iedereen neemt gewoon zijn of haar eigen favo controller mee. De delay is voor mij ook praktisch niet merkbaar, alles is ook bekabeld aangesloten.

Ik heb liever een kastje dan een app. Wat ik op Reddit lees trekken veel android tv kastjes het niet optimaal en moet je al echt voor een nVidia shielr gaan ofzo.
Ik had juist dat Rocket league teveel input lag had om echt goed te kunnen spelen, maar veel werkte gewoon prima, maar heb hem omgewisseld voor een shield.

Helaas ook op de Shield input lag met Rocket league... als iemand tips heeft hoor ik dat graag. Andere games gaan online wel goed, bijv. Fortnite en Siper Elite V4.
Heb je wel alles met een kabel aangesloten? Anders kom je nooit aan de beste ervaring, wifi is gewoon ongeschikt voor zaken als dit door het verlies dat je altijd hebt met een draadloze verbinding en het feit dat de meeste wifi apparaten enkel kunnen uploaden of downloaden, niet tegelijk.

Ik speel Rocket League niet professioneel maar ik merk zo goed als geen input lag. Alles met cat5 kabels aangesloten op een D-Link router met dd-wrt.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 20 november 2018 13:37]

Oh excuses, dat was ik vergeten te melden. Wat ik zelf wel gedaan heb/doe:
- Via kabel (altijd)
- V-sync uit
- TV op Game mode (lijkt goed, want overige games doen het prima)
- Graphics op low
- Controller via kabel
- Geen uploads/downloads actief

En meer dan dat kon ik me niet bedenken om het mooier en sneller te krijgen. Voor zover ik weet ook enkel en specifiek dat spel, en ik mocht altijd graag een potje doen op de PC, maar vanaf de bank op TV leek me dan wel eens mooi zodat ik dan ook wat meer in de sociale kring thuis zit haha.

[Reactie gewijzigd door Honnes op 20 november 2018 13:39]

Raar, klinkt allemaal prima inderdaad. Ik durf je geen advies te geven wanneer andere games wel prima werken. Was de input lag echt te zien en zo onspeelbaar of meer dat jij het persoonlijk niet kon spelen omdat je redelijk goed bent? Ik zou mij kunnen voorstellen dat een pro nooit met een Link zo willen spelen, maar dat voor mij als amateur het prima is.
Tja goed zijn is ook relatief, maar ik schommel rond Diamond 1~2 qua rank met zo'n 800+ uurtjes. Kan dus best een balletje raken, maar misschien is het juist dat stukje wat ik dan ook opmerk en het zou natuurlijk best kunnen dat andere games beter optimized zijn. Fortnite speel ik zelf eigenlijk nooit, maar daar merkte ik het helemaal niet op.

Het betreft ook echt een minimale marge, maar als het je opvalt, dan begin je je eraan te irriteren.

Enfin, in ieder geval toch bedankt voor het meedenken! :-)

PS. MOcht iemand nog een Shield zoeken, momenteel remote+controller erbij voor 179 bij bol/coolblue (normaal 229)
Aaah, ik gok dat het dat is. Ik speel amper Rocket League en merk het daar amper, maar ik speel wel veel Fortnite en kan dat niet spelen via mijn Link :)
op de Shield doet hij het inderdaad uitstekend, maar persoonlijk vind ik op de steam de geforce now (cloud gaming met je steam account) nog veel beter werken.
ha... je noemt exact de games die wij hier ook hoofdzakelijk spelen met 1 uitzondering:

Jackbox party is bij ons action henk. Ook een runner zoals speedrunners, maar iets laagdrempeliger.

Jackbox ga ik opzoek, misschien onze nieuwe goto straks.

[Reactie gewijzigd door 2green op 20 november 2018 13:21]

Jackbox is een soort verzameling spelshows, wij spelen eigenlijk altijd Jackbox party pack 3. Iedereen logt in op zijn of haar telefoon via jackbox.tv en kan mee doen. Je hebt trivia spellen met leuke twists en extra opdrachten zoals Trivia Murder Party, je hebt een soort Cards Against Humanity met Quiplash en nog veel meer. Leuk om even relaxed op de bank te spelen zonder al te veel op de tv gefocused te zijn.
Jouw lijstje met games staat ook in mijn library of m'n wishlist.
Een paar tips van mijn library die ik regelmatig blijf spelen:
  • Brawhalla
  • Hidden in plain sight
  • Ibb & Obb
  • Overcooked
  • Tricky Towers
  • Ultimate Chicken Horse
Ah! Brawlhalla was ik helemaal vergeten in het lijstje te zetten, die spelen we ook geregeld.

Andere games ken ik deels wel, maar gaan we eens uitproberen thanks!
Overcooked, Hidden in plain sight, Towerfall en Genital Jousting, zijn de games die bij jou inderdaad ontbreken. Allevier aanraders. Sonic heeft ook nog een leuke mario karting achtige game, maar die is voor sommigen al te moeilijk.
Oh ik heb ook RetroArch opgezet en alles aan Steam toegevoegd via Steam ROM Manager dus wij spelen ook dingen als Mario Kart, Crash Bash, Super Smash Bros. Maar thanks voor de aanraders!
De mijne doe ik voorlopig niet weg in ieder geval. Heb er voor ¤4,- een kunnen bemachtigen in de steam sale, prima koop geweest.
Ik heb er eentje voor 9 euro (1¤+8¤ verzendkosten) op de kop getikt, gewoon omdat het kan want ik gebruik hem momenteel helemaal niet :p
haha zelfde hier, hij was zo goedkoop dat ik hem niet kon laten liggen

Paar spellen getest (via de kabel) en vond het echt prima werken, ook handig dat je gewoon je desktop kan streamen (en muis bewegen via controller) zodat je ook filmpjes en dergelijke kan bekijken
Zou aliexpress ze al niet hebben?
Geen echte nee, als je er daar eentje vindt dan zal het een nepper zijn met Android er op. Steam heeft echt speciale firmware geschreven en de echte Link hardware draait op een eigen Linux distributie.

Er zijn op Reddit al verschillende posts langs gekomen van mensen die een cheap Android tv kastje van ali of wish willen halen ipv een Link maar zover ik gelezen heb heeft geen enkele de kracht gehad om de app vloeiend te draaien. Ze doen zwaar onder voor de originele hardware.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 20 november 2018 13:39]

Het is zeker geen slecht ding, maar het is totaal achterhaald door bijv. de NVIDIA Shield dat veel beter performed en ook extra features zoals dat Geforce Now heeft zodat je games ook vanaf de server van de fabrikant kan streamen. En dat is de toekomst daarom heeft Valve hun app ook compatible met de Shield gemaakt.
mogelijk om games van een pc grotendeels zonder vertraging te streamen naar tv's
"Grotendeels zonder vertraging" kan niet. Het is geen kwestie van "dit deeltje is wel vertraagd, dit niet". Er is altijd vertraging. Of je dat op een LAN merkt is wat anders, zeker als het bedraad is. ;)

Heb er nog één liggen. Na éénmaal getest weer terug in de doos gestopt. Wordt onderdeel van een toekomstig projectje.

Nu Valve hiermee stopt hoop ik dat ze ook een losse Steam Link applicatie uitbrengen voor Linux, en dan met name ook de ARM(64) architectuur. Dan kan je een Raspberry Pi o.i.d. ombouwen tot Steam Link.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 november 2018 11:08]

Met een NVIDIA kaart kun je Moonlight gebruiken, een open implementatie van hun GameStream protocol. Werkt prima op bijvoorbeeld een Raspberry Pi. Verschil is wel dat je nogal moet aanbeunen om het goed werkend te krijgen op dat apparaatje terwijl je met een Steam Link met een paar drukken op wat knoppen klaar bent.
Denk dat hier “merkbare” of “zichtbare” vertraging bedoeld wordt.
Juist, dat is een betere omschrijving, aangepast :)
Ik gebruik al een tijdje Parsec, dat werkt ook best goed op de Pi
De normale steam client voor Linux kan ook streamen.

Maar ik neem aan dat die niet werkt op je Pi?
Ik denk niet dat Valve een standalone app voor Linux gaan uitbrengen, je kunt immers al inhome streaming gebruiken met Steam op Linux (maar geen ARM lijkt me). Valve lijkt ook niet echt veel om de tweakers te geven aangezien de hardware waarschijnlijk niet meer verkocht wordt binnenkort en ze op een app gaan inzetten.

Wel een ding, mocht je gaan knutselen met de Link pas dan niet de kernel aan, daarmee brick je hem. Je kunt native apps maken of draaien zoals RetroArch, Kodi, etc maar zodra je aan het OS gaan sleutelen brick je hem omdat de Link bij boot een check uit voert.
Ooit een keer eentje tijdens de Steam sales gekocht voor de grandioze prijs van 4 euro, totaal 12 euro, inclusief verzending. Werkt aardig goed voor praktisch alle spellen, maar met name platformers en race-games lenen zich hier uitstekend voor. Brede support voor controllers. Al met al een topding!
Ik ook ééntje tijdens de sale gekocht, de verzendkosten waren meer dan het apparaat zelf. Had ik geweten dat de stekker er nu uit ging, had ik destijds meer gekocht. Zelf heb ik er wat mee zitten klooien, het werkt wel lekker, maar ik ben van mening dat het meer 'miss' is dan 'hit'.

Omdat het een streaming device is en geen dedicated console, ben je altijd afhankelijk van een (bij voorkeur) een desktop PC, wat als nadeel heeft dat je die niet meer kan gebruiken omdat je PC boven eigenlijk 'gekloond' wordt op je TV beneden. Hadden Valve Steam en de Steamlink zodanig ingericht dat het beeld van Steam op de TV te zien was en gelijktijdig had kunnen surfen of e-mailen op de desktop PC (of een ander lichte toepassing), dan had het geheel in mijn ogen meer interessanter geweest en was het wellicht meer van de grond gekomen.

Jammer van het apparaat, maar net zoals bij de Steam machines is het concept nooit goed uitgedacht en uitgewerkt en daardoor is het apparaat jammer genoeg mislukt . . .
Meer hit dan miss bij basisinstellingen, maar bij een klein beetje getweak haalde ik veel meer performance uit dat ding, vooral bij netwerk- en kwaliteitsinstellingen kun je winst halen.

Maar je pc is op dat moment niet geschikt voor multitasken, het zou mooi zijn als je game op de achtergrond loopt, terwijl je partner excel-sheets invult over dat je teveel uitgeeft aan hardware :o
Dat kan gewoon, je kunt een tweede account op je pc ingelogd laten met Steam open, terwijl je naar een andere account wisselt om andere zaken te doen. Beetje omslachtig maar het is eigenlijk ook niet bedoeld om zo te gebruiken.
Wat een specifiek voorbeeld ;)
Ik moet zeggen dat ik ook matig tevreden ben over de performance van de steamlink. Opzich voor het streamen van dingen enzo werkt het prima, maar met games heb ik naar mijn idee toch net ff te veel lag om lekker te gamen. Valt daar wat aan te tweaken?
Ik zou het niet gelijk "Mislukt" noemen als het niet doet wat u er van verwacht.
Heb er zelf 1 gekocht een klein half jaar geleden en het is waanzinnig, was echt verrast hoe goed ze werken. Alleen als er in een shooter heel veel actie is is de gebruikte codec een beetje blurry, maar dat hersteld snel en heb ik eigenlijk geen last van. Nadeel is wel dat ik hem eigenlijk te weinig gebruik. Heb mijn PC boven staan, en als ik wil gamen ga ik net zo makkelijk boven zitten. Beneden kan ik ook wel, maar moet ik van boven eerst een monitor, toetsenbord muis en kabel ophalen om beneden te gamen met de power van boven....
Beetje omslachtig, maar ben er toch zeker blij mee.
Dat hoeft dus niet! Je kan een oud toetsenbord en oude muis ook aansluiten op je Steam Link box, en dan leg je die dingen naast de bank op de grond weggemoffeld als je ze niet gebruikt. Nadelen zijn echter:
  • de Steam Link soms geactiveerd wordt (en je TV aanspringt) als het toetsenbord en/of muis ingeprikt blijft.
  • de muis/kb die in de steam link zitten, kunnen niet gebruikt worden om met Alt-Tab buiten de Big Picture mode te komen

[Reactie gewijzigd door AceAceAce op 20 november 2018 11:20]

de muis/kb die in de steam link zitten, kunnen niet gebruikt worden om met Alt-Tab buiten de Big Picture mode te komen
Je kan echter gewoon 'Exit big picture' doen en dan heb je gewoon je Windows-desktop. Ideaal om een filmpje te kijken bijv ;)
Ik geloof dat het 'Minimize' Big Picture is, maar inderdaad dat werkt top!
Precies dit ja! Wanneer je Big Picture afsluit dan sluit je ook bepaalde streaming processen waardoor de stream voor veel mensen opeens hakkelig wordt. Zo heb ik al een paar mensen op Reddit geholpen die al weken aan het zoeken waren naar de oorzaak van hun stutteringen en het gewoon bleek te komen door het afsluiten van Big Picture.

Niet iedereen heeft er last van maar je kunt beter BP nooit afsluiten. En wil je controllers gebruiken voor je non-steam game dan moet je die game alsnog aan je steam toevoegen en starten via BP. Of je moet VirtualHere willen kopen.
Dat weet ik, maar als je ingame zit en je wilt heel even snel naar de desktop (bv om een plugin aan te zetten), dan kan je wel Alt-tabben met het toetsenbord dat op je PC zit aangesloten, maar niet met het toetsenbord dat op je steam link zit aangesloten.

Minimize BP it is... :)
Klopt, maar ik heb zo'n Microsoft Ergonomisch toetsenbord en een linkshandige muis met extra knoppen etc, en om daar een hele 2e set van te kopen...
Maar idd kan eens een oud setje bij elkaar sprokkelen, of een nieuw setje voor boven aanschaffen en het oude setje dan beneden plaatsen... You gave me an idea. _/-\o_
Maar dan moet jr pc altijd aan staan?
Zonde dat ze overgaan op alleen maar software. Ik heb er al jaren een en het werkt (voor mij) erg goed.

Software op de TV gaat natuurlijk niet werken omdat de fabrikant na 1-2 jaar beslist het niet meer te ondersteunen. Juist een hardware oplossing was fijn.
Je kunt voor een paar tientjes een Xiaomi TV box kopen die op Android draait, en daarmee de Steam Link app kan draaien.
Precies mijn punt, ik moet dan alsnog hardware kopen. Dan doe ik dat liever van de partij die ook de software er van onderhoudt (en er belang bij heeft dat het blijft draaien).
Mijn verwachting is dat als valve het zelf niet meer wil aanbieden, men de schetsen vrijgeeft voor derden. Het is dan zeer aannemelijk dat china in 2019 steamlinks zal aanbieden, een beetje zoals ik controllers koop in china van oude spelcomputers.
Het gaat zich vooral om de software, iedereen kan zelf een bordje met hardware in elkaar draaien. En geloof me, de software gaat Valve niet vrijgeven. De hardware van de Steam Link is niks bijzonders.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 20 november 2018 13:52]

Behalve dat die goedkope TV boxen ook zelden of nooit van updates voorzien worden, omdat ze een goedkope SoC gebruiken waar gewoon geen driver of systeemupdates voor bestaan.
En dan heb je nog kans dat die box niet goed kan streamen met de Link app. Genoeg teleurgestelde mensen op Reddit die een Android box kochten die uiteindelijk helemaal niet krachtig genoeg was voor 1080p60.

Ook genoeg mensen die vragen wat ze het beste kunnen kopen qua Android box, maar de meesten hebben geen idee en raden maar de nVidia Shield aan.
Daar werkt het dus niet lekker op kan ik uit ervaring vertellen, of je zit met redelijk beeld en een ontzettende input lag of je zit met bagger beeld en nog steeds een beetje input lag.
Dat is natuurlijk wel een stuk meer dan die 3 euro waar hij soms voor in de sale was. Dat is het alleen al waard voor de adapter en de HDMI-kabel.

Vond het wel een fijn apparaatje. Al had Valve wat meer integratie vanuit games kunnen afdwingen. Zo heb ik 1200P op mijn computer en 1080P op m'n scherm, maar moet je dit aldoor handmatig wijzigen, en soms kan dat niet lekker vanuit Steam.

[Reactie gewijzigd door MsG op 20 november 2018 11:31]

Ja maar die 3 euro kan natuurlijk nooit kostendekkend geweest zijn dus niet eerlijk om daarmee te vergelijken. Lijkt er meer op dat ze er wellicht veel te veel van geproduceerd/besteld hadden en dus gedumpt hebben. Nu is de voorraad op maar ja dan gaan ze natuurlijk niet nu weer nieuwe maken nadat ze de vorige batch gedumpt hebben.
Zoals bij alle smart-tv's stoppen fabrikanten inderdaad al na een paar jaar met ondersteuning. Waar ik een twee jaar oude tv heb, is het bijvoorbeeld al niet meer mogelijk om Uitzending Gemist als app te gebruiken. Hardware oplossingen blijven wat mij betreft de ideale situatie en zijn de tv's qua ondersteuning alles behalve smart op langer termijn.
Zoals in het artikel staat blijft Valve de steam link wel ondersteunen.
Dat weet ik, dat benoem ik ook niet. Het gaat specifiek over televisies, waarbij de ondersteuning niet in de lijn der verwachting van de meeste consumenten is.
Maar ligt dat aan Uitzending gemist of aan je TV? Want zo vroeg ik laatst of het met Netflix mogelijk was om eerst mijn profielen te bekijken/selecteren ipv direct naar het laatst gekozen profiel. Maar dit was niet mogelijk omdat Netflix zelf geen update op wou uitvoeren.
Volgens mij een combinatie van beide. Vanuit de leveranciers (Uitzending Gemist, Netflix, Spotify, Canal Digital, Film1, etc.) wordt één en ander stopgezet, maar ik begreep dat dit voornamelijk komt omdat de televisieproducenten updates niet meer beschikbaar maken.
Ik heb ook een Steam Link, geweldig apparaat.

Daarnaast heb ik een Chrome Cast en mocht mijn SL ooit de geest geven komt er een android boxje om die te vervangen.

Ik heb een dure TV met een goed en groot scherm dat veel langer mee gaat als de software op de TV. SL, settop box en Chrome cast zijn de manieren waarop ik mijn TV onafhankelijk maak van de fabrikant. Ook al omdatmijn TV allemaal data naar de fabrikant doorstuurt over het gebruik als ik de TV zelf aan het internet hang. (Google weet toch al wat ik doen :( )
Spijtig. De Steam Link app voor Android TV geeft alleszins veel meer vertraging.

Games als GTAV, Overcooked,... zijn perfect speelbaar op de Steam Link, maar onspeelbaar via de Steam Link app omdat de vertraging dan gewoon te groot is. Dit zal natuurlijk wel afhangen van TV tot TV (sommige zullen een betere processor hebben), maar persoonlijk met onze Philips 55PUS6501 is het verschil gigantisch.
Mijn enige issue met Steam Link was toen ik (tijdelijk) een monitor gebruikte voor het beeld. Ik kreeg het helemaal niet voor elkaar om een correcte kleurweergave te krijgen. Alles was veels te donker ook al stonden dingen zoals game modus aan, brightness 100, hdmi black levels normal, etc. Het ging om de