Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Verwijzingen naar Steam Cloud Gaming verschijnen bij Valve

Valve werkt mogelijk aan een eigen cloudgamingdienst zoals Google Stadia, Microsoft xCloud en PlayStation Now. Dat blijkt uit verwijzingen naar Steam Cloud Gaming op de partnerwebsite van Valve. Inhoudelijke details zijn nog niet bekend.

Valve's partnerwebsite vraagt deelnemers om in te stemmen met het Steam Cloud Gaming Addendum. Dat werd opgemerkt door Steam Database, een site die wijzigingen bijhoud in de database van het gameplatform. De verwijzing naar Steam Cloud Gaming is zichtbaar in een javascriptbestand op de Steam-website. De term wordt meerdere malen genoemd, maar alleen in de context van het akkoord gaan met nieuwe termen die betrekking hebben tot Steam Cloud Gaming.

Steam bevat al meerdere manieren om games te streamen, maar tot nu toe gaat dat om functionaliteit waarbij gebruikers zelf hun game-pc inzetten om de game te draaien. Met Steam Link kunnen gebruikers een game naar een andere pc streamen, of naar een Android- of iOS-apparaat. In het verleden maakte Valve ook Link-hardware, een kastje om games vanaf een pc naar een tv te streamen.

Google, Microsoft en Sony zetten in op het streamen van games waarbij de hardware niet bij de gebruiker thuis staat. Steam Cloud Gaming zou een soortgelijk abonnement kunnen zijn. Valve heeft zelf nog niets bekendgemaakt over zo'n dienst.

Huidige Steam Link-functionaliteit om games vanaf een eigen pc naar andere apparaten te streamen

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-11-2019 • 08:37

45 Linkedin Google+

Reacties (45)

Wijzig sortering
Raar

Hebben ze wel het vermogen hiervoor?

Google en Microsoft heeft wel in ieder land een server zitten. Maar Valve? Moeten we verbinden naar Amerika? Dat zou toch juist trager zijn.
Gabe Newell, de eigenaar en met 50% aandelen de grootste aandeelhouder, wordt door Forbes gewaardeerd op een eigen vermogen van $3,5 miljard op dit moment. Datzelfde Forbes zei in 2012 dat Valve 3 miljard waard was en Gabe op dat moment 1,5 miljard (https://www.forbes.com/si...llionaire/#7d775ea06d19).

Dat is dus inderdaad peanuts t.o.v. Google en Microsoft, maar meer dan genoeg om (cloud)servers mee aan te kopen. Zeker gezien zo'n betaalde service ook inkomsten met zich meebrengt.
Ze maken vast gebruik van een bestaande infrastructuur. Sony gaat bv Azure van Microsoft gebruiken voor hun Playstation cloud oplossingen. Zonde om zelf nog iets op te zetten.
Hoezo is dit zonde? Valve is een gigant in de game wereld. Ze hebben altijd een knallende superverbinding gehad als het gaat om hun games CDN. Ik haal altijd met gemak een ~75Mbit - 100Mbit range download snelheid. Ik heb dit nog bij geen enkel ander platform meegemaakt to be honest. Daarmee wil ik zeggen dat hun huidige netwerk ijzersterk is. Ik geloof dat Valve Akamai CDN's gebruiken als ik me niet vergis; maar ze hebben er gewoon altijd voor gezorgd dat dit meer dan prima draait.

Het zal voor Valve, die al een vorm van licenties aanbieden, en die al een playerbase hebben
met grote gamelibraries, velen malen makkelijker zijn om dit aan hun publiek te brengen. Iedereen heeft een Steam account. Dus waarom zonde of raar?

[Reactie gewijzigd door EpicSoftworks op 7 november 2019 09:54]

Epic store constante download van 100-102Mbit en nooit onder de 100.
Uplay - constante download 98-101Mbit
Origin - constante download 99-103 Mbit
Battlenet - 80-90 Mbit, weet niet waarom deze zo traag is.
Ik gebruik alle platforms en installeer regelmatig games van deze platforms en het valt nooit tegen.
Steam is echt niet de enige die dat voor elkaar krijgt.
Jullie testen beiden niet de volledige bandbreedte van Steam. Battle.net is inderdaad niet zo snel, maar bij Steam trek ik mijn 300mbit zonder problemen compleet vol. Denk dat het toch een gigabit geen probleem is. De infrastructuur van Steam is echt wel prima.
Ik trek bij Steam zelfs mijn 1000Mbit verbinding vol (120MB/s+)
Yep, idem, steam heeft CDN goed onder de knie :)
De auteur van Bittorrent heeft een tijdje gewerkt bij steam. Volgens mij download je bij steam niet direct van een cdn maar hebben ze een groot aantal seed hubs waarvan je parallel delen kan downloaden net zoals dat bij Bittorrent gaat.
Appels met peren vergelijken.
Steam heeft vele malen meer gebruikers dan Epi, UPlay, Origin en Battlenet.
Ze hebben dan toch de huidige dienst verlening ook niet zelf opgezet. Ze maken namelijk ook gewoon gebruik van een CDN van een derde partij (akamai) en hebben niet hun eigen CDN uitgerold. Dus waarom zouden ze dat nu wel ineens moeten doen voor cloud dienst?
Ik heb het niet over het inhoudelijke. Er is namelijk nog niks bekend over de hoe. Alles is speculatief maar er zijn verwijzingen in de javascript die sterk wijzen op cloud gaming. Ik haakte alleen in op @ThaddeusX die het raar vond dat Valve zich ook gaat mengen in cloud gaming of @m3gA die al aangaf dat ze vast hun bestaande infrastructuur gaan gebruiken.

Akamai is natuurlijk uiteindelijk maar een CDN. Ze zullen dus zoiezo iets moeten optuigen wat de nieuwe infrastructuur gaat worden voor het streamen van de beelden en controls.

Hoe? Er zijn talloze schaalbare solutions. GCE, AWS of bijv Azure om maar even de grote jongens te noemen. Echter, hierover is niks bekend. Alleen denk ik dat Valve zoiezo al een dergelijke gigantische setup heeft om het huidige te faciliteren. Misschien is dat al toerijkend als basis om cloud gaming te testen.

Maar raar dat Valve zich hier ook mee gaat bemoeien? Nee. Als het iets is, dan is het logisch; met de grootste userbase als game provider.

[Reactie gewijzigd door EpicSoftworks op 7 november 2019 14:14]

Je moet nog even de reacties goed lezen. Dat is namelijk helemaal niet wat @m3gA zegt. Hij zegt dat ze "een" bestaande infrastructuur gaan gebruiken. Niet hun eigen.

Hij doelt hierop dat ze net als Sony het Azure platform kunnen gebruiken voor het aanbieden van de dienst. Dus een oplossing ontwikkelen op basis van de componenten/services beschikbaar binnen een cloud platform. Natuurlijk is dat niet een kant en klare oplossing en zul je daar nog ontwikkeling omheen moeten doen. Echter is de infrastructuur en de schaalbaarheid van het platform dan al voor een groot deel geregeld.

Ik durf wel een gokje te wagen dat Valve geen gigantische stup heeft om cloud gaming wereldwijd te faciliteren.
Ahh je hebt gelijk :9 Te snel overheen gelezen. 8)7

Het veranderd niet zoveel aan de algehele discussie, maar sluit ik me aan bij jullie haha :D
Omdat het opzetten uitbreiden van zo'n grote infrastructuur enorm complex is. Ook kan een Azure of Aws veel beter schalen dan een eigen datacenter. Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
Ze kunnen gewoon servers inhuren, zoals NVIDIA het ook doet met geforce now...
Net zoals Sony doet met PS Now.
Zie hier de gebruiker die onderschat hoe groot het Steam platform is :-)

Steam heeft ook in meerdere continenten en landen hun servers staan. Jouw game/download komt echt niet alleen uit de US ;-)

Bron:
“200 content servers hosted in 66 data centers worldwide.”
https://partner.steamgames.com/documentation/operations

[Reactie gewijzigd door Icedustbin2 op 7 november 2019 08:52]

Het kan zijn dat ze servers bij een andere partij huren, AWS, Google, Azure of IBM Cloud.
Bedenk je dat Valve een bedrijf is wat geen externe aandeelhouders heeft. Ze hebben nooit verantwoording af hoeven leggen. Om deze reden is het ook onbekend hoeveel winst ze nou precies hebben maar ik verwacht dat ze wel zodanig veel kapitaal hebben dat dit voor hen geen probleem zou moeten zijn.
Cloud Gaming is vrij goedkoop, er gingen geruchten rond dat dit een van de redenen was dat ze zo hard inzetten op Linux zodat ze dit kunnen doen zonder Windows licentie kosten. Als je dat net als andere cloud gaming providers zoals parsec gaat doen op on demand instances kan je geen verlies maken gezien jij pas betaald als de klant betaald en gezien ze verdienen aan de games kunnen ze dit eventueel tegen kostprijs aanbieden om zo een goede positie te bieden tegenover concurenten als stadia maar ook de epic store. Steam leek mij de perfecte aanbieder om dit te doen gezien je dan de game ook lokaal kunt installeren en als je dan een betere pc nodig hebt ga je het streamen. Met de steam link app en hun protocol voor streaming hebben ze ook dat deel al in de praktijk gebracht en kan iedereen met een raspberry pi of android tv hier meteen gebruik van maken net als de pioneers die een AWS instantie huurden om vervolgens in home streaming op te draaien al voor parsec hun versie aan bood.
Jij twijfelt serieus aan het vermogen (als in geld?) van de meest populaire gamestore ter wereld die 30% marge pakt en zelf ook mega populaire titels heeft? De geldstroom daar is praktisch oneindig.

[Reactie gewijzigd door Navi op 7 november 2019 13:38]

Ik zal dit best mooi vinden, dan zal je gewoon je hele library kunnen streamen. Dat is op dit moment ook het voordeel van GeforceNOW, want inloggen met Steam werkt goed
Ik denk/verwacht dat de uitgever van zo'n game gewoon aan Valve moet gaan betalen om hun game op 'Steam Cloud' beschikbaar te maken. Wat resulteert dat niet elke game erop gaat staan.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 7 november 2019 10:03]

Maar op Geforce NOW kun je juist niet je hele library streamen, want niet alle Steam games worden ondersteund.
https://www.nvidia.com/nl...geforce-experience/games/
Niet officieel, klopt, maar je kunt Steam gewoon opstarten en elke keer het spel opnieuw downloaden. Safe games staan sowieso in de cloud, en downloaden plus installeren duurt geen minuut.
Interessant, dit wist ik nog niet.
Hey, ruik ik daar een nieuw leven voor mijn EOL Steam Link? 8-)
Waarom EOL? Doet hij het niet meer? Ik heb er ook nog een liggen, ik weet dat Valve ze niet meer verkoopt maar daar doen ze het niet minder om toch?
Ben het met je eens @MadEgg.
De Steamlink functioneert nog prima en krijg nog regelmatig een FW update.
De verkoop is gestopt, niet de support.
Klopt. Ze werken gewoon nog. Verder is er geen indicatie dat dat spoedig zal stoppen.

Ik heb er nog één in doos liggen. Inmiddels is die vervangen voor een Shield TV. Nadeel van Android TV is dat de back button van een Xbox One controller dienst doet als guide button en als back button omdat de guide button gebruikt wordt om terug te gaan naar het hoofdscherm in Android TV, waarmee Steam Link wordt afgesloten. Voor de rest vind ik het fijner werken dan een Steam Link apparaat, omdat het wat rotzooi om de TV heen scheelt. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 november 2019 09:16]

Juist niet, het zou gek zijn als ze geen update pushen waar je op de steam link kunt kiezen tussen je eigen pc en de cloud.
Ik heb het dan nog niet getest, maar toch lijkt mij dit persoonlijk (nog) niks. Als ik kijk naar games als bijvoorbeeld Fallout 76 waar je soms al last hebt van lag of vertraging, en dat terwijl je een fysieke game hebt, dan vraag ik me af hoe dit moet gaan lopen bij games die 100% over streaming gaat. Bij puzzel games of verhaal games zal dit zeker werken, maar bij games waar je super snel moet reageren lijkt me dit (nog) niks. Maar goed, ik wacht het eens af.
Lijkt mij wel fijn om overal ter wereld in ieder geval games als Civilization 6 en Hearts of Iron 4 gewoon te kunnen spelen. Los daarvan zijn er ook legio games waar een beetje latency niet heel erg is, al moet je vast niet teveel verwachten bij simulatie-race-games, FPS en andere games waar tijdsprecisie een aspect is.
De extra lag trekt mij niet erg. Ik ben bang dat als Steam ook mee gaat doen met de Cloud gaming trend dat het ook nog eens een betaald abonnement wordt.
Ik gebruik de Steamlink applicatie op de Raspberry PI (een 3b+) in de woonkamer en dat gaat prima zolang ik een bedraade verbinding heb met mijn luidruchte gaming pc in een andere kamer. Met deze functionaliteit zou je verwachten dat Valve een goede uitgangspositie heeft om dit technisch goed voor elkaar te krijgen. Ben benieuwd of dit er voor gaat zorgen dat ik mijn oude gaming pc niet meer hoef te upgraden....
Ik ben zeer content met Geforce Now, omdat ik veel van mijn games beschikbaar zijn van o.a. Steam op het GFN platform (nu 100+ aan games compatible uit mijn library).
Dus ik zie graag dit van Steam komen.

Ik ben er eerlijk in, het zal niet voor het hardcore gamers zijn.
Maar als Casual gamer zie ik graag deze diensten.
Tot heden vrijwel niet meer gegamed op mijn pc of laptop, alleen maar op de bank middels mijn Shield TV.

Nadeel is dan wel weer, dat als Steam een platform op zet, ik alleen weer Steam only games kan draaien. En bij GFN heb ik ook nog de optie om andere platformen te pakken zoals van U-Play.
Zolang GFN nog gratis is en in beta, zal ik ook niet op kort termijn overstappen.

Echter, de meeste games heb ik toch op Steam, en als ik dezelfde ervaring mag krijgen als GFN is het wel een optie voor mij om te overwegen.
Zou me niets verbazen, en zou voor veel mensen dus dan de standaard service gaan worden omdat ze nu toch al een steam library hebben (ga er dan wel even van uit dat je je steamlibrary dan daar kunt spelen).
Dit lijkt me wel interessant. Koop een game bij Steam. Dan kan je kiezen, ga je em streamen, of is je PC sterk genoeg en kan je hem op eigen hardware spelen. Spel blijft van jou. Gigantische library. Heel ander verhaal dan Stadia.
nog een streaming dienst. Het wordt zo wel erg versnipperd. Moet ik straks 6 streaming abo s nemen?
Nee, zolang ze niet allemaal hun eigen exclusive games krijgen niet. Steam zou hier juist als voordeel kunnen hebben dat je direct verder zou kunnen gamen op de game library die je toch al hebt opgebouwd.
ja maar ik heb niet alleen games op steam maar ook bij battlenet uplay etc


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True