Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve brengt Steam-bèta uit voor lokale multiplayerfunctie via internet

Valve heeft de bètaperiode van de zogeheten Remote Play Together-functie uitgebracht. Dat betekent dat gebruikers lokale co-opgames met hun vrienden via het internet kunnen spelen. De bedoeling is dat gebruikers met anderen via internet spelen alsof ze samen in één ruimte zijn.

Valve zegt dat de Remote Play Together-functie het mogelijk maakt om vrienden uit te nodigen om lokale multiplayergames, lokale co-opspellen en games met een gesplitst scherm online te spelen. Deze optie staat in principe open voor maximaal vier spelers, waarbij alleen de host het spel in bezit moet hebben; de andere deelnemende spelers maken gebruik van streaming via Steam Remote Play.

Om hier gebruik van te maken moeten spelers meedoen aan de Steam-bèta, een van de lokale multiplayerspellen opstarten en vervolgens uit de Steam-vriendenlijst een of meer vrienden uitnodigen voor Remote Play Together. Zodra dat is gedaan zullen de controllers van de uitgenodigde spellers zich gedragen alsof ze aan de computer van de host zijn gekoppeld. Valve benadrukt dat alleen het gespeelde spel getoond wordt aan de uitgenodigde vrienden; zij zien dus bijvoorbeeld niet het bureaublad. De toegang tot muis en toetsenbord kan gedeeld worden, of juist worden beperkt.

Valve adviseerde eerder een internetverbinding te gebruiken met een downloadsnelheid van minimaal 10 tot 30Mbit/s om de functie te laten werken. Volgens het bedrijf zouden duizenden titels Remote Play Together moeten ondersteunen en staat het ontwikkelaars vrij om ondersteuning in te bouwen. De technologie is niet beperkt tot alleen pc's met Windows; een gebruiker die een sessie streamt via Windows 10 kan vrienden uitnodigen die Linux of een Mac gebruiken. De ondersteunde platforms gaan vooralsnog nog niet verder dan dit rijtje.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

21-10-2019 • 20:02

64 Linkedin Google+

Reacties (64)

Wijzig sortering
Iemand leuke tips voor spellen om dit mee te doen? overcooked 2 weet ik al.
Overcooked 2 is sowieso toch online speelbaar? Een grote naam: Cuphead. Net samen met iemand gespeeld en hij vond het prima werken (wel 500/500).

EDIT: Wat het helemaal mooi maakt is dat de andere het spel niet hoeft te hebben natuurlijk, daarom is Overcooked ook een goede suggestie :)

[Reactie gewijzigd door Shamone op 21 oktober 2019 20:44]

Wat het helemaal mooi maakt is dat de andere het spel niet hoeft te hebben
Ik vraag me af of dit invloed gaat hebben op verkoopcijfers en ontwikkeling.
Als ik weet dat mijn game minder verkocht gaat worden omdat local co-op in steam speelbaar is als online multiplayer dan zou ik die er waarschijnlijk uit halen zodat twee vrienden beide het spel moeten kopen ipv maar een.
Ik snap je punt niet helemaal, Als dit niet zou bestaan, hoe zouden ze er dan wel meer games van verkopen?

Je hoeft namelijk helemaal niet beide het spel te kopen om lokale Coop samen te spelen, je moet zonder deze functie alleen bij elkaar in de ruimte zijn
Als dit niet zou bestaan, hoe zouden ze er dan wel meer games van verkopen?
Gewoon door spel verkopen?
Je hoeft namelijk helemaal niet beide het spel te kopen om lokale Coop samen te spelen, je moet zonder deze functie alleen bij elkaar in de ruimte zijn
En als dat geen probleem was dan zou deze functie niet bestaan.
ehm ik snap niet wat je zegt, misschien te weinig koffie op

Je hebt een game die je lokaal met andere kan spelen (dus niet online)

Nu kan je deze game online lokaal spelen met de functie van Steam

Dus er is helemaal geen reden om dit spel vaker te kopen als je coop wilt spelen

Of je bedoeld dat ze nu in plaats van lokaal coop, online coop gaan inbouwen door deze functie, echter is dat niet echt logisch, want met lokaal coop hoef je sowieso niet het spel beide te kopen als je samen wilt spelen, waarom zouden ze die functie erin doen als ze denken er minder door te verkopen?
Stel ik maak een spel dat je met 2 spelers kan co-oppen. Henk en Piet willen het samen spelen. Het spel kost 10 euro.

Ik maak alleen online co-op (geen local): Henk en Piet betalen beide 10 euro om samen te kunnen spelen. Totaal: 20 euro.

Ik maak alleen local co-op: Henk betaalt 10 euro, en Piet speelt mee via Steam co-op. Totaal: 10 euro.

Ik maak online EN local co-op: Henk betaalt 10 euro, en Piet speelt mee via Steam co-op. Totaal: 10 euro.
Ik snap wat je zegt, echter gaat het hier over games die dus lokaal coop hebben. Dus de makers weten al dat dit maar door 1 persoon gekocht hoeft te worden en toch samen gespeeld kan worden

Daar brengt deze functie in Steam geen verandering aan, behalve dat je niet bij elkaar in de kamer hoeft te zijn

en ik reageer op dit punt van jouw
Als ik weet dat mijn game minder verkocht gaat worden omdat local co-op in steam speelbaar is als online multiplayer dan zou ik die er waarschijnlijk uit halen zodat twee vrienden beide het spel moeten kopen ipv maar een.
Lokaal coop zit erin, dus je kan met ze meerdere spelen op 1 spel. dit kan met of zonder deze functie van Steam

In jouw redenatie zou ook local coop er al nooit ingezeten hebben

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 oktober 2019 18:14]

Lokaal coop zit erin, dus je kan met ze meerdere spelen op 1 spel. dit kan met of zonder deze functie van Steam

In jouw redenatie zou ook local coop er al nooit ingezeten hebben
Ik heb het alleen over nieuwe games die nog ontwikkeld moeten worden. Niet al bestaande games. Mijn punt is dat mensen die niet in dezelfde locatie kunnen zijn vroeger dubbel moesten betalen om co-op te spelen.
Ik snap je probleem, maar je kan het ook anders zien. Een online mogelijkheid toevoegen in je spel kost je ook geld, namelijk de servers waar het op draait (tenzij je een P2P systeem maakt).

Op dit moment koop ik geen local multiplayer spellen, dus sommige ontwikkelaars lopen omzet mis. Juist met dit systeem zet ik dat soort spellen weer op mijn wenslijstje.
exact, daarnaast hoeft een ontwikkelaar nu ook niet meer perse een server aan te laten staan omdat jij het spel zelf host.
TowerFall Ascension is altijd een hit op de bank en heeft geen mp.

Edit :

Gang Beasts

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 21 oktober 2019 20:27]

Nidhogg (2) (afhankelijk van je voorkeur van grafische stijl)
Ring Runner Flight of the Sages heeft een lokale en een niet lokale vorm van multiplayer. Meerdere schepen, zelfde level is online, maar copiloten moeten samen zitten.
Elke Lego game lijkt me echt geweldig om samen te doen via internet. Toch een stukje nostalgie :)
https://store.steampowered.com/tags/nl/Lokale%20Co-Op/

Verder ben ik weer fan van games zoals Double Dragon, Final Fighter, en Street Fighter achtige spelletjes, maar geloof dat die ook wel allemaal via internet speelbaar zijn.
Verder kan Dynasty Warriors op zijn tijd leuk zijn, button bashing tegen horde legers.
En het lijkt me dat je dit ook bij Trine kan gebruiken en dan hoeft maar 1 persoon het spel te bezitten ipv alle 3 via online coop.

[Reactie gewijzigd door Dostar op 21 oktober 2019 21:58]

Enter the Gungeon is ook leuk in co-op!
Wizard of legend!

Misschien niet de beste naam, maar een erg leuke coöp roguelike game.
Heave Ho. Tranen in je ogen gegarandeerd. Je moet er wel xbox of ps controllers voor gebruiken anders speelt het niet lekker.
Wij spelen al een tijdje met Parsec platformer s als Guacamelee, Rayman Legends, Cuphead, Divinity maar ook dingen als Cemu werken :D
Trine, Spellforce, Castle Crashers,

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 22 oktober 2019 13:58]

Tof, maar door streaming mogelijk wel een delay. Mijn internetverbinding heeft bv maar 10Mbit up... Gaat mijn stream dan eerst via de Steam servers en dan naar mijn vrienden. Of stream ik direct naar elke vriend toe?
Hoop dat het gewoon als een LAN Party werkt.
Niet echt, het is voor split screen games volgens het artikel.

Als je LAN via internet wil doen, heb je andere programmas of site-to-site VPN oid.
Het is voor maximaal 4 spelers.. dat worden kleine lanparties.
Maar ik snap je gevoel Lanparty FTW!!! 8-)
die 10mbit heeft weinig invloed op de delay (latency). Het zal eerder bepalen of je wel of niet host kan zijn en zo ja met welke kwaliteit dat dan gaat. Op twitch streamt men vaak met 6,5mbit geloof ik. Grote kanalen mogen geloof ik hoger a 8 of 10. Dat soort kwaliteit is niet per se ideaal om op te spelen lijkt me, maar misschien heeft dit veel minder overhead.
Ik denk via Steam, omdat je anders met firewall issues zit?
Dit is een van de vele redenen waarom ik vind dat Valve die 25% winst die zij pakken op verkochte games via Steam verdient, zij maken pc-gaming nóg leuker op deze manier _/-\o_
Het is 30%

Maar ik snap je punt, toch is het erg veel. Als je gaat bekijken wat een developer uiteindelijk overhoudt valt dat toch tegen.
Probeer jij maar eens van 30% van je budget de zaken aan te bieden die VALVe aanbiedt.
Ik ben uitgegaan van games die tussen de 10 en 50 miljoen dollar opleveren, dan is er spraken van 25%. Na 50 miljoen dollar wordt dat percentage 20%.
Maar een indie developer die er het meeste last van heeft moet toch de grootste pil slikken. Doden van creativiteit en kleine spelers is dat. Net alsof Steam meer moet uitgeven aan kleine spellen die meestal minder spelers hebben en dus kleinere server-load genereren 8)7

By all means ik ben ook geen voorstander van Epic, maar die 30% is echt wel zwaar. Ik heb zo zelf de indie-gamingindustrie moeten laten vallen...
Steam levert wel met Steamworks intergratie in hun netwerk, als er multiplayer functionaliteit is kan het meteen ingebouwd worden, zo ook update support(geen eigen servers nodig), cloudsaving, forums, bugreporting, complete news channels, workshop support(makkelijk modbaarheid).

Ben het wel met je eens dat indiedevs en kleinere studios, vrijstellingen moeten krijgen, en de marge mag van mij ook iets omlaag(maar geloof dat dit al gedaan was of aangekondigd door Steam?...staat met iets van bij, dat ze 5-10% minder marge gingen vragen).
Maar ze pakken 20/30% van de devs, niet van ons de consument. Denk je dat een uitgever als Ubisoft denkt: "Mwah ik pak wat minder winst op Assasins creed, maar gelukkig kunnen mensen online local co-op doen met andere games"
Dit is een service voor de consument, niet de ontwikkelaars.
Vroeger toen pc-games nog gekocht werden in de winkel ging er 50% naar de winkel, dan is die 25% echt niet zo erg om af te dragen.
Heel gaaf! Nu moet ik zeggen dat het aantal local co-op games me wel tegen viel op Steam. Uiteraard zijn er mooie titels maar toch veel kleine indie games. Grote ontwikkelaars focussen zich alleen maar op online multiplayer, erg jammer.
Daarom vind ik het ook jammer dat veel single player games geen co-op bieden.
Vroeger erg vermaakt met helo 1 en 2 en daarna resistance 1 en 2 op ps3
Nu moet ik zeggen dat het aantal local co-op games me wel tegen viel op Steam.
Ik kan het verkeerd hebben, maar is het nodig om het spel via Steam te kopen, kan je het spel/applicatie niet toevoegen via Steam en het dan alsnog gebruiken? Ik denk aan bv. emulatoren...
De host moet het spel hebben gekocht. De co-player niet (dat is het vernieuwende, dat moest voorheen wel).
Dat brengt herinneringen terug zeg, begin jaren ‘2000 deden we dit altijd met Hamachi zodat je gecrackte games tegen elkaar kon spelen.
Hamachi was om een lokaal netwerk te simuleren, zodat je games kon spelen via LAN. Maar inderdaad mooie tijden :)
Of.. Halo 1 tegen elkaar spelen via de system link functionaliteit van de eerste Xbox. :Y)
De game moet dus al lokaal multiplayer hebben? Games die alleen online co-op hebben gaan niet werken dus?

[Reactie gewijzigd door jaaoie17 op 21 oktober 2019 21:59]

Die kun je dan toch online samen spelen?
maar niet dat je dan gratis kan delen als de andere speler het spel niet heeft.
Nvidia heeft ook iets dergelijks.
Speelde zo met een vriend Cuphead, maar was toch wel pittig vanwege de latency.

Zou eigenlijk iets moeten hebben als run ahead, als dat überhaupt mogelijk is met moderne games.
Gisteren de functie geprobeerd en mijn eerste ervaringen zijn uitermate positief. Gisteren WWE (World Wrestling Entertainment) geprobeerd (al een oudere versie) samen met 2 andere personen. XBOX One controller aangesloten op mijn PC, andere persoon heeft de game opgestart en we konden gelijk meespelen. De game herkend gelijk dat er meerdere controllers zijn aangesloten en vanaf dat moment voelt het gelijk alsof je figuurlijk naast elkaar op de bank zit waarbij iedereen zijn controller heeft.

Zover ik het begrijp worden zo goed als alle games ondersteund die een soortgelijke opzet hebben. Dus de komende weken nog maar meer games testen.

Het grootste voordeel is natuurlijk dat maar 1 iemand de game hoeft te hebben, dus dat scheelt enorm! Ik heb de betreffende WWE game niet maar ik kon dus gewoon spelen ;).

@Nightscope
Nee, helaas niet. Het biedt niet de mogelijkheid om games te spelen waarbij Steam denkt dat je op hetzelfde LAN zit. Als dit er nog in komt wordt het helemaal de uitvinding van het jaar ;).

[Reactie gewijzigd door Diigii op 22 oktober 2019 10:02]

Ja goede ontwikkeling
GTA 2 :)
Starcraft komt niet in de winkel van Steam voor :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True