Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Steam maakt 'lokale multiplayer via internet' voor alle gebruikers beschikbaar

Steam heeft Remote Play Together uitgebracht, een functie waarmee spelers online samen kunnen spelen alsof ze in dezelfde ruimte zitten. De functie was afgelopen weken als test al voor een beperkte groep gebruikers beschikbaar.

Mensen die een ondersteunde game geïnstalleerd hebben staan, kunnen contacten via Steam uitnodigen. Die hoeven vervolgens de game niet te hebben gekocht of geïnstalleerd te hebben staan, zegt Valve. Bovendien werkt het nu niet alleen op Windows, macOS en Linux, maar ook op Android en iOS.

De functie is een maand in bèta geweest. Daarbij konden gebruikers van de Steam Beta-client de functie testen, maar andere gebruikers konden dat nog niet. Remote Play Together werkt na de uitnodiging, doordat controllers van de uitgenodigde spellers zich gedragen alsof ze aan de computer van de host zijn gekoppeld. Valve benadrukt dat alleen het gespeelde spel getoond wordt aan de uitgenodigde vrienden; zij zien dus bijvoorbeeld niet het bureaublad. De toegang tot muis en toetsenbord kan gedeeld worden, of juist worden beperkt.

Valve adviseert een internetverbinding te gebruiken met een downloadsnelheid van minimaal 10 tot 30Mbit/s om de functie te laten werken. Volgens het bedrijf zouden duizenden titels Remote Play Together moeten ondersteunen en staat het ontwikkelaars vrij om ondersteuning in te bouwen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

20-11-2019 • 19:48

48 Linkedin Google+

Reacties (48)

Wijzig sortering
Heb het gisteren meteen uitgeprobeerd en het was niet heel soepel in het gebruik. Veel haperingen voor de meekijkende partij en de beeldkwaliteit ging ook regelmatig naar beneden.
We hadden beide een goede internet verbinding (250/25 en 100/10). Mogelijk dat het samen met discord niet geweldig ging.

Vind het wel een geweldige feature en hoop dat ze het nog kunnen verbeteren
Misschien hangt het dan toch wel meer op upload speed dan gedacht

Ik heb het gisteravond uitgeprobeerd en hebben beiden 500/500 en hadden geen haperingen en heel klein beetje input lag net alsof je op een game console speelt.

Heb het ook geprobeerd met andere vriend die 100/100 heeft en op een laptop speelde en die merkte wel wat haperingen en lag
Gekoppeld aan de release van deze feature, heeft Steam ook een sale nu lopen met games die deze feature ondersteunen! Zie ook https://store.steampowered.com/together, die o.a. diverse Lego games in de aanbieding heeft, ook andere interessante games zijn met leuke kortingen (tot 80% heb ik zo snel gezien) nu te krijgen. Dus zou zeggen, enjoy!

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 20 november 2019 19:57]

Jammer GTA 2 staat niet in die lijst. Hoop dat die later wel kan.
Ik kan mij voorstellen dat een game als GTA II ook geen support voor deze feature gaat krijgen, het zijn dus enkel (zover ik kan zien althans) games die deze feature ook daadwerkelijk ondersteunen.

EDIT:
Bedenk mij net dat GTA II multiplayer een mod is voor GTA II, de game zelf is altijd singleplayer only geweest.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 20 november 2019 20:33]

Dat is helemaal niet waar. GTA2 voor de PC had standaard een multiplayer voor zowel LAN als internet. Had je geen enkele mod voor nodig.

Zie ook: https://gta.fandom.com/wiki/Grand_Theft_Auto_2

Onder het kopje multiplayer.

[Reactie gewijzigd door Robkazoe op 20 november 2019 20:49]

Raar dat Steam dan aangeeft dat het single player only is. ;)
Misschien omdat het niet meer online werk :)
Ze zeggen dat je niet alles moet geloven wat op het internet staat :+

[Reactie gewijzigd door Beeldbuis op 20 november 2019 21:20]

Waarschijnlijk gebruikte ze het IPX protocol wat we vroeger vaak in spellen zagen. Weet niet meer of GTA 2 multiplayer ook via internet kon maar heb zeker wel local multiplayer gedaan ;-)

Waarschijnlijk zijn ze te lui om ff support te geven.
"ff" te lui om nog een feature te gaan bouwen in een game die nauwelijks gespeeld wordt, geen geld meer opbrengt en waarschijnlijk rigoreus onder handen moet worden genomen om geintregreerd te kunnen raken met Steam?

Ik denk dat je zwaar onderschat hoe lang zoiets kan duren om bug free voor elkaar te krijgen en dat ze er totaal geen baat bij hebben zoiets te doen.
Laat staan dat de game op moderne systemen mogelijk niet eens meer zonder meer gecompileerd kan worden, en het testproces waarschijnlijk niet te herhalen is op de EOL-OSen die gesupport worden door de game...
Ik heb vroeger ook GTA2 via LAN gespeeld maar wat ik me vooral kan herinneren was games die out of sync gingen. Ik denk niet dat we veel potjes tot het eind hebben kunnen spelen...
ipx was het inderdaad. En multiplayer was inderdaad wel degelijk mogelijk. Grijs gespeeld op lan parties. Online was er niet, maar maar mijn weten is gta2 freeware en kun je die gratis downloaden van rockstar. Of lan uberhaupt nog kan durf ik niet te zeggen, maar ik zou zeggen zet een vpn op connect met zijn allen en probeer t uit.
Omdat Rockstar.


Enorm veel games hebben lan eruit gesloopt, netzo erg als het verdwijnen van dedicated servers.

Niet te vergeten dat je met Lan support de games die verkregen zijn via minder legale wegen via zaken zoals Hamachi kan spelen.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 21 november 2019 05:03]

Deze functie van Steam is dan ook voor games met lokale multiplayer/coop. Games die je niet samen op één PC kunt spelen werken hier (zover ik weet) niet mee.
Het had multiplayer, maar ook op LAN werkte dit erg slecht, disconnects enzo.
Hoe langer hoe erger, met zulke slechte kwaliteit kan je beter geen multiplayer hebben.

[Reactie gewijzigd door crackletinned op 21 november 2019 08:41]

Nou vraag ik me af, wat als je met muis en toetsenbord speelt? Ik speel zelf niet met controller maar ik zie niks over die situatie. Lijkt me verder namelijk wel een interessante feature.
Uit eigen ervaring hebben beide gebruikers tijdens menu's en dergelijke allebij de controle, maar tijdens het spelen controleert iedereen gewoon zijn eigen karakter (ongeacht of het nu over een controller of een m/kb gaat). Dit kan natuurlijk verschillen tussen spellen, maar heb tot nu toen geen problemen gehad.

[Reactie gewijzigd door Silterman op 20 november 2019 19:56]

Dit staat gewoon in de tekst?
De toegang tot muis en toetsenbord kan gedeeld worden, of juist worden beperkt.
Oooooooo, zo zit het dus. Ik dacht dat je als je allebei een game hebt die je alleen lokaal nog kunt spelen, dat er dan een soort van virtueel netwerkt komt zodat je toch met elkaar kunt spelen.

Dat zou eigenlijk geen slecht idee zijn voor die goede oude games waarvan de servers offline zijn gehaald. (dit is een tip Steam :) )
Als er lan inzit kun je gewoon via Hamachi spelen, zoals nu ook bij Steam.

Bovendien 1 iemand hoeft de game maar te hebben.
Hm hamachi, ik heb t ooit gehad, maar de berichten destijds over die dienst wezen toen uit dat ze niet geheel betrouwbaar waren. Hoe het tegenwoordig is weet ik niet, maar ik denk dat je beter gewoon thuis op je pc openvpn zet (of liever nog in de router als dat mogelijk is) connect daar mee met z’n allen en dan is het ook mogelijk zonder allerlei (wellicht) louche software. Ik doe dit al jaren zo en werkt perfect.
Radmin VPN is hele goede oplossing tegenover Hamachi https://www.radmin-vpn.com/nl/
Een stuk gebruiks vriendelijker als Hamachi en maakt een nog betere local aan op een hoger level.
Bij hamachi kan ik soms nog steeds niet mijn vrienden zien.
Lan met Radmin vpn heb ik hier nauwlijks last van.
Je hoef je ook niet te registreren en andere onzin.
Volgens mij kun je ook grotere lobbys maken dit is bij hamachi max 5 en dan wordt het flink betalen.
Ook kun je game networks joinen en dus ook met vreemden spelen.

Hier heb je ook nog een alternatief https://www.gameranger.com/games/
Werkt een beetje als de oude Gamespy arcade.
Iemand of jij maak een lobby van bepaalde game soms moet je .exe / launcher van spel toewijzen aan de lobby, dit hoef je maar 1x te doen. Als je dan start sleept ie iedereen mee in je lobby naar het spel.

[Reactie gewijzigd door bigkillerstorm op 21 november 2019 07:28]

Voor wie dit destijds heeft gemist; Nvidia kwam in 2015 met dezelfde functionaliteit:
Nvidia is adding a new feature to its GeForce Experience software that will allow users to stream a game to another user's PC over the Internet and play cooperatively with a just a single copy. The feature, dubbed GameStream co-op, is launching as part of a beta release of GeForce Experience in the coming weeks.

GameStream co-op, which is similar to Sony's Share Play feature on PlayStation 4, offers users three different modes. The first allows a friend to observe the game; the second mirrors the controls of the host PC on the guest PC, allowing the user to take over control of the game; and the third enables co-op play. While the observation and mirror modes will require no extra work from developers to implement, some may be required for co-op play.
De Chrome variant daarvan is semi end of life: https://nvidia.custhelp.c...-gamestream-co-op-feature

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 21 november 2019 00:20]

De variant van NVidia is niet echt meer functioneel. Wel heb je nu Moonlight, en dat gebruikt dezelfde techniek.

Toch ben ik erg blij met deze feature binnen Steam, omdat het daadwerkelijk click-and-play is met vrienden zonder allemaal extra malle fratsen.
Dit is een mooie toevoeging. Toevallig afgelopen weekend naar wat party games gekeken voor 4 spelers maar die zijn lastig te vinden. Dit biedt mogelijkheden en ook fijn dat je het spel niet 4 keer hoeft aan te schaffen.
Ik ben benieuwd of alleen Steam games werken, of dat non-steam spellen die je zelf kunt toevoegen aan Steam ook werken met deze functionaliteit.

Ik zie wel mogelijkheden voor de vakantie als je daar fatsoenlijk internet hebt. Je neemt je laptop mee en koppelt die aan de televisie. Met WOL zet je thuis je PC aan en start een game via RDP en met een tweede Steam account kun je gamen.
De meeste van deze games supporten dit zelf toch al? Wat mis ik nu?
Het gaat om local multiplayer spellen, dus spellen die je bijv. in splitscreen op dezelfde pc speelt, die kun je nu ook samen online spelen.
Ik bedoel te zeggen, veel van die games bieden al co-op modi aan via het internet. Maar goed ik heb ze niet allemaal gespeeld natuurlijk.
Veel indie spellen zoals overcooked en towerfall niet, omdat het nogal duur is om netcode te ontwikkelen voor een spel.
Daar noem je nog eens wat. Towerfall is echt een heldengame; speelde het op de PS4 met remote play "vroegah" al op deze manier ook om voorbij de limitatie van geen ingebakken online play te komen.
Ook Diablo 3 uitgespeeld op deze methode met 2 vrienden die in Tilburg zaten en ik in de randstad (waarbij D3 op de PS4 in Tilburg draaide) en dat ging vlekkeloos.PS4 was best z`n tijd vooruit met dit soort zaken. Maar leuk dat Steam het nu ook heeft.
Ik bedoel te zeggen, veel van die games bieden al co-op modi aan via het internet. Maar goed ik heb ze niet allemaal gespeeld natuurlijk.
In dit geval heb je vermoedelijk geen twee exemplaren van de game nodig.
Ah ja tuurlijk , dat ook nog. Leuke feature toch.
En dit is een reden waarom ik Steam verkies boven Epic Store. _/-\o_
Ik vind beide leuk. Ze hebben beide hun min en pluspunten. Want zeg nou zelf, door die launchers bom heeft Steam wel zijn eigen launcher opgefrist, en komen er wat extra functies. Misschien trekt Steam zelfs half-life weer uit de kast :)

Hopelijk ziens ze mijn tip, dan word Steam nog leuker _/-\o_
Steam doet gewoon wat Steam doet, denk niet dat Epic een slapende reus heeft wakker gemaakt.

Dan geef je Epic teveel crediet, want zelfs Half Life 1 wordt nog regelmatig geupdate.

Valve is best proconsument, doet veel in andere gebieden met o.a Proton, Steamworks, Browser intergratie(remember Gamespy)

Epic koopt alleen exclusives met Chinees en Fortnite geld in een inferieure launcher.

Edit:Spelling op telefoon

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 21 november 2019 00:35]

Het was meer van dat iedereen een eigen launcher begon, en dat Steam met wat nieuws kwam. Niks mis mee natuurlijk, dat doen wel meer mensen.:)

En Valve geeft Half-Life 1 nog updates? Dat is wel super van hun, ik heb de patch van 2015 gevonden. En ik heb de originele game nog op CD. Ik had hem op mijn goede oude PC gezet, maar nooit verder gespeeld omdat de muis er na een poosje de brui aan gaf. Kan ik kijken of het met deze patch word opgelost. Bedankt voor deze mededeling:)

Maar ik bedoelde van of misschien in de toekomst nog met een nieuwe komt, op die manier:)

Proton vind ook een hele goede actie van Valve, Al zijn er minder Linux gamers, toch doen ze het:)

De acties hou ik ook van. Ik koop om de zoveel tijd mooie games en software voor een mooie prijs:)

Laten we dan ook nog iets positiefs over Epic vertellen als we dan toch bezig zijn. Ze hebben een engine gebouwd waarop geweldige games draaien:-)

En je hoeft minder als developer af te geven:)
Pro consument? Ik vind eigenlijk zowel ja als nee. Het is idd makkelijk alles bij elkaar te hebben, al zou ik het kopen van een game op steam die nog een aparte launcher heeft afraden. Als ik Watch Dogs wil spelen (Uplay) en m gekocht heb via steam dan MOETen beide applicaties en geinstalleerd zijn en ze moeten beide actief draaien. Als ik watch dogs opstart vanaf uplay dan moet ik nog steeds steam starten en vice versa.

Ze zijn totaal niet vriendelijk voor developers (en de grote reden dat veel studios dus met een eigen store komen) en prijzen bij steam zijn echt alleen interessant als ze in de aanbieding zijn.

Call of Duty Black Ops 1 vragen ze gewoon nog €40 voor en dat spel is 10 jaar oud (als t niet ouder is). En zo kan ik nog een berg titels noemen die ook veel te duur zijn voor de leeftijd en in vergelijking met andere stores zoals GoG. Steam is geen liefdadigheidsinstelling en dat zie je in de interface terug waar ze je iedere dag met “dag/week aanbiedingen” doodgooien en niet te vergeten het onzinnige kaarten systeem van Steam (waar ook serieus geld in omgaat)

Neemt niet weg dat steam zijn tijd ver vooruit was/is. Ik prefereer steam als game library absoluut, maar als store? Nee dank je, genoeg plaatsen waar t euro’s goedkoper kan en soms scheelt het meer dan 20 euro!!

Edit: waarom is dit ongewenst? Niet mee eens? Modsysteem is niet bedoeld om je mening te geven!

[Reactie gewijzigd door jimzz op 21 november 2019 14:11]

Of kijk op Marktplaats of een 2e hands winkel als je van oude fysieke media houd. Dat doe ik meestal, en kan een hoop schelen als je het goed doet :)
2 dingen:

Waarom zou het met 1 a 5 Mbit niet gaan...?

Jammer, toen ik dit las werd mijn vrolijk gevoel gelijk onderdrukt.." ja maar de game moet het ondersteunen".
Omdat je als host een "Livestream" moet hosten aan je medespeler, deze speler moet dan de inputs weer terugsturen en de host moet die dan ook weer ontvangen. Als host moet je dus een redelijke upload speed hebben en als medespeler moet je dus een redelijke download speed hebben.
dus de mede speler hoeft geen zware pc te hebben, instap model is genoeg?
Dat klopt, al heb ik dit zelf niet getest.
Mijn test bestond uit:
- Lego batman 3 op mijn computer, mijn medespeler had dit spel niet.
- Verder had ik een simpel 1080p scherm en mijn medespeler een Ultrawide scherm.

Joinen was zo simpel als iemand's spel joinen bij elk ander spel op Steam. Input latency was merkbaar, maar niet irritant hoog. Ik heb mijn beeldschermresolutie naar 4K gezet, dit zorgde aan de andere kant voor een veel scherper beeld, voor mijzelf was hier bijna geen verschil tussen. Het ultrawide scherm had wel zwarte randen aan de linker en rechter kant van het scherm.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True