Vr-brillen van Oculus passeren vijftig procent marktaandeel op Steam

Oculus heeft vijftig procent marktaandeel bereikt op Steam als het gaat om vr-headsets. Dat blijkt uit de Steam Hardware Survey. De toename is voornamelijk te danken aan de Oculus Rift S. Het marktaandeel van de originele Rift daalde, maar steeds meer gamers gebruiken de nieuwe Rift S.

De Oculus Rift S klom in september naar een Steam-marktaandeel van 13,03 procent. Dat was een maand eerder 10,85. De originele Oculus Rift verloor wat marktaandeel. In augustus had 37,8 procent van de Steam-gebruikers met vr-bril een Rift CV1 en in september was dit nog 36,4 procent. Vermoedelijk komt die daling door een stijging van het absolute aantal vr-headsetbezitters. In september steeg dat naar 1,09 procent, een maand eerder was dat 1,03 procent van de Steam-gebruikers.

In totaal heeft Oculus momenteel een marktaandeel van 50,07 procent onder Steam-gebruikers. Hieronder vallen de Oculus Rift CV1, Oculus Rift S, en de oudere Rift-development kits. Oculus haalde dit percentage tweemaal eerder; voor de release van de originele HTC Vive begin 2016, en vlak voor de release van de Vive Pro in 2017, nadat de prijs van de Rift werd verlaagd naar 450 euro, schrijft UploadVR.

De HTC Vive heeft momenteel een marktaandeel van 32,5 procent. Vorige maand was dit nog 35,4 procent. Windows Mixed Reality-brillen daalden deze maand van 8,24- naar 5,87 procent. De daling begon al rond de release van de Rift S en de Valve Index, die deze maand ook een hoger gebruikersaantal bereikte met 4,98 procent ten opzichte van 3,32 procent in augustus.

Volgende maand komt de HTC Vive Cosmos op de markt. Mogelijk zal deze headset wat marktaandeel van Oculus overnemen. Deze bril is met 799 euro wel duurder dan de Oculus Rift S, die op het moment van schrijven voor 499 euro verkrijgbaar is.

Oculus Rift S
Oculus Rift S

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

02-10-2019 • 19:13

53

Lees meer

Reacties (53)

53
53
31
8
0
17
Wijzig sortering
Ik weiger om Oculus materiaal in huis te nemen om het feit dat facebook hierachter zit. Ik ben van principe dat ik mijn data en mijn geld niet aan dergelijke firma's geef. Laat staan mijn data gratis geef en er nog eens ga voor betalen ... goed gek. 8)7
En straks komt de oculus quest er ook nog bij,.
Die op eens pc vr support. Vind je het gek voor die prijs?
Let wel dat lang niet alle spellen lekker vloeiend draaien/goed reageren middels de Quest Link software.. Het is dus niet echte native support, waarbij de displays rechtstreeks worden aangestuurd (dat is jammer, want hadden ze die hardware er wel nog bijgedaan, dan was de Quest echt DE headset voor de consument/doorsnee gamer geweest).
De quest link is nog niet uit toch? Ze hebben ook een eigen optische usb3 kabel speciaal ervoor ontwikkeld welke ook niet te koop is nog.
De publieke software wordt per november beschikbaar gesteld, en het gaat gewoon werken met elke 'fatsoenlijke' USB3 kabel (had zelfs met USB2 moeten kunnen omdat ze niet verder dan 150mbit gaan, volgens carmack). Wat wel is, is dat goede lange USB kabels natuurlijk moeilijker/duurder te krijgen zijn. Hun kabel kan ook de headset meteen opladen tijdens gebruik van Link, dus het zal niet alleen een optische kabel zijn.
Ligt aan je prioriteiten. Ik ben bijvoorbeeld er wat terughoudend in om een dochterbedrijf van Facebook hele kamers van mijn huis in te laten scannen.
Maar je hebt gelijk dat dat de meeste mensen niet deert en dus gaan voor de erg gunstige prijs-kwaliteitverhouding.
Nou ik heb de Oculus Quest op gehad en ik vind de kwaliteit van het beeld erg slecht. Alsof ik weer aan het gamen ben in 1996 zoveel pixels zie ik. Vond het zo erg dat het afbreuk deed aan de ervaring.

Als je het geld niet (over) hebt voor een Rift of Vive dan is het een optie, maar ik zou het dan gewoon laten.
Wat een onzin weer hey. De oculus quest heeft evenveel pixels als de valve index en vive pro en nog een oled scherm ook. 1440x1600 pixels per oog. Dus hoger dan jou genoemde vive of rift! Ik denk dat jij een oculus go op je hoofd hebt gehad ofzo. De quest is mijn inziens het apparaat dat VR juist weer uit het slop gaat halen. Eindenlijk geen kabels meer, complete vrijheid.
Ik heb de HTC Vive en altijd als iemand mij dan vroeg van hoe is het, dan was me antwoord altijd tof, maar zou het nog niet kopen, want het is gewoon nog niet consumer ready. Ik heb nu sinds een week de oculus quest erbij en man wat een wereld van verschil. Het werkt zoveel beter. Geen kabels, geen gedoe met drivers en sensoren etc. Je doet het op en het werkt gewoon. De quest is de eerste echte consumer ready vr headset die ik gewoon iedereen durf aan te raden met confidence dat het geen verkeerde keuze is. En je beeld kwaliteit verhaal is echt onzin, hij is net zo goed als alle andere. Is er eindelijk een vr bril die echt mainstream kan worden voor het grote publiek, maar gaan er weer mensen zoals jij het de grond in stampen met leugens. Dat je niet van Facebook houd sure, maar blijf wel gewoon bij de feiten en laat mensen zelf een keuze maken.

Het is overigens by far de best verkopende vr set op het moment. En dat is echt niet zomaar.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 juli 2024 13:51]

hij is net zo goed als alle andere.
Qua resolutie en beeldtechniek heb je (ongeveer) gelijk. Echter, qua refresh rate is de Quest bedroevend: 72Hz. En dus zelfs als je met Oculus Link je PC beelden op de quest kan zien en dus eindelijk een beetje degelijke games kan spelen (robo recall voor de quest ziet er echt neit uit tegenover het origineel, beat saber hapert regelmatig als je wat meer aprticele effects op eht scherm hebt, etc), dan nog zit je met die lage refresh rate.

Voor degelijke VR wil je echt wel 90Hz, dus ik zie de Quest echt niet als een concurent voor 'echte' VR op de PC, waar de Rift S en de Vive zich op richten.

Ik hou het er dus bij dat de oculus quest wel de beste INSTAP VR ervaring is. By far, echt duizend keer beter dan bvb de Oculus Go of de Galaxy Gear. Die voor hun tijd ook niet slecht waren btw.

[Reactie gewijzigd door kiang op 23 juli 2024 13:51]

Ik heb beide de vive en de quest en in all honest ik merk weinig verschil tussen 90hz en 72hz. Als je heel snel beweegt zie je het idd een heel klein beetje. Ik vind het persoonlijk bijna niet noemenswaardig.

Voor de rest zijn de displays scherper, tracking werkt even goed enz enz. Met bijkomend voordeel dat je de quest ook nog eens standalone en overal kan gebruiken en binnenkort dus ook gewoon als pc vr headset.

Letterlijk het enige waar je de quest op kan afrekenen (als je het verschil al ziet) is inderdaad de refreshrate, maar om het alleen daarom een instap vr ervaring te noemen? In alle andere opzichten is het beter dan een vive en rift. En gelijke met de rift S en valve index.

Als standalone moet je het idd doen met grafisch minder mooie games, maar in ruil kan je het wel in elke kamer of zelfs buiten doen. Ideaal voor mensen zoals mij wie hun pc zo ongeveer in de kleinste kamer van het huis staat. En als je dan toch mooie games wil doen sluit je hem wel lekker op je PC aan.
De rift s is maar 80hz.
Dat 'kleine' verschil van maar 10hz is al genoeg dat ik de rift S niet overweeg.
Inderdaad, ik denk zelf dat ze de Oculus Rift S gewoon uit gaan faseren. Nu de Quest PC link gaat krijgen is er eigenlijk geen enkele reden meer om nog een Rift S te kopen. Die 10hz verschil is gewoon verwaarloosbaar en de Quest bied zoveel voordelen voor bijna hetzelfde geld. Zoals wat ik in mijn vorige review vergat krijgt deze bijvoorbeeld hand tracking ook.

Ik vind de quest echt wel volwaardige VR leveren. Standalone zijn de games inderdaad wat minder mooi en heb je in Beatsaber inderdaad heel soms een haperingetje. Maar persoonlijk vind ik het geweldig wat ze sowieso uit die processor halen. Ik heb met Beat saber gewoon zonder kabels in mijn woonkamer een stuk meer fun dan met me vive vastzittend aan die dikke kabel op mijn mini zolder kamertje waar ik continu tegen van alles aanloop en sla.

Sowieso was een lange tijd de gedachte dat motion sickness opgelost kon worden met hogere refreshrates omdat men ervan uitging dat de vertraging in het beeld ervoor zorgt dat je je misselijk voelt. Maar achteraf blijkt het toch niet helemaal zo te zijn en merk je dus dat met 72hz of 80hz je ook gewoon prima uit de voeten kan en er kwa ervaring weinig verschil is. Dat je minimaal 90hz moet hebben is een beetje een verouderd argument.

Als straks PC link en handtracking er is, is de quest helemaal niet meer te stoppen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 juli 2024 13:51]

Je opmerking over de resolutie klopt zeker, maar dat is niet wat ik bedoelde. De kwaliteit van de graphics is zo laag (niet gek gezien er geen sterkte game pc aanhangt) dat qua pixel tellen heel erg minder was. Vooral als er wat vergezichten in de scene zaten. Op het moment van testen van de Quest hadden we ook een Vive en Vive pro staan en het verschil was inmens voor mij.

Verder heb je gelijk als het gaat over mainstream VR want een 1000+ euro set plus een flinke game pc is maar voor weinig mensen weggelegd of het waard. Hoe leuk ik het bijvoorbeeld ook vond (vive en vive pro geleend van een vriend) en de dikke game pc al heb, heb ik geen vive/vive pro of oculus gekocht. Gebruik het niet genoeg om de investering waard te laten zijn. Vervolgens is de Quest voor mij een dusdanig mindere ervaring dat ik diehet ook niet waard vind.

Het feit dat ik sensoren ed moet neerzetten en wat software installeren is voor mij ook geen enkel issue, maar begrijp dat dit voor de mainstream markt het mogelijk wel is.
Ja maar nu heb je het dus weer over de limitaties van de quest standalone gebruiken, maar ga je aan het feit dat je binnenkort je quest aan je PC kan hangen compleet voorbij.

Voor 450 euro heb je dus een VR set die net zo goed is als een Oculus Rift S, maar naast dat je hem op je PC kan gebruiken net als elke andere headset ook nog eens standalone kan gebruiken op elke plek je maar wil. Daarnaast krijgt hij binnenkort ook nog eens hand tracking

[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 juli 2024 13:51]

De Odyssey+ voor 330 euro (Amazon.com 300 dollar) is nog steeds de betere price/performance. Tenminste, als je het enkel voor PC wilt gaan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 23 juli 2024 13:51]

Odyssey+ voor 330 euro (Amazon.com 300 dollar) is nog steeds de betere price/performance
Ja, leuk voor iemand in Azie of Amerika, maar dat is ~430 Euro met import heffingen, leg er 20 bij en je heb een Oculus Quest met hetzelfde display (zonder anti-SDE) die tevens nog stand-alone te gebruiken is. Misschien dat 5% van de potentiele kopers van een VR bril in Europa uberhaupt overwegen om een Odyssey te importeren uit USA of Zuid-Korea, de andere 95% koopt gewoon hun headset bij hun locale variant van de Mediamarkt of Coolblue.

Ik heb het destijds ook overwogen, maar met reele kans op dode/stuck (sub)pixels bij de OLED displays zie je mij echt geen Odyssey bestellen, in zo'n geval moet die gewoon zonder gezeik (of 50E verzendkosten) terug naar de winkel kunnen.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 23 juli 2024 13:51]

Helaas ja dat de Samsung Odyssey+ (overigens de originele Odyssey ook) niet officieel in de EU te koop was. Ben benieuwd naar de nieuwe Samsung VR headset, maar die zal ook wel weer niet officieel in de EU te koop zijn.
Ik had m voor 330 euro, voor 300 dollar op Amazon, weet niet waar jij die 430 euro vandaan haalt.
Ik had m voor 330 euro, voor 300 dollar op Amazon
Boven de 150 euro hoor je import heffingen te betalen. Dan heb je destijds dus niet voor de "Import Fees Deposit"-optie van Amazon.com gekozen, is het pakettje toevallig net door de duane geglipt, en heb je het vervolgens zelf ook niet ingeklaart.

Prima hoor, dat je import heffingen onderduik en er goedkoop mee weg kom, maar dat betekend niet dat de Odyssey+ in Europa 330 Euro kost.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 23 juli 2024 13:51]

Ik heb bij Amazon meteen de importkosten betaald, en was 330 euro kwijt.
Dan ben ik benieuwd naar het rekensommetje van Amazon.com.

300 dollar naar euro is namelijk al 330 euro met enkel 21% btw erbij.
En dan nog de verzending inderdaad, en dan ben je er. :) De invoerheffing is namelijk gewoon de belasting die erbij kwam en dat is het.
https://www.google.com/search?q=300+dollar+euro

zeg 274 euro vóór importheffingen, btw en inklaringskosten.

importheffingen: 0% voor computers en computeronderdelen
btw: 21%
inklaringskosten: normaal afhankelijk van vervoerder en vervoersvorm (vaak ~15 euro), maar dat zit bij Amazon al in de verzendkosten omdat die hun eigen vervoer naar de EU regelen.

totaal: 274 * 1.21 = 332 euro

Maar je hebt gelijk: het is héél makkelijk om je rijk te rekenen met prijzen in het buitenland en de bijkomende kosten te vergeten tot de bezorger met een pakketje en een rekening aan de deur staat.
Wat is de beste standalone vrbril?
De Oculus Quest.... De andere van HTC is volgensmij zelfs niet eens beschikbaar in de EU.
Als je in iedergeval bedoelt met standalone vrbril dat je er niet perse een PC voor nodig hebt.
Als je het niet erg vindt om met die verschrikkelijke controllers te spelen
Toch wel bijzonder, vergeet niet dat oculus z’n imago heel slecht was toen de rift uitkwam en htc deze race ging winnen.
Sinds het van Facebook is, is hun imago bij mij niet meer te fixen. Wat ooit een leuke startup was met interessante producten en een goed vooruitzicht voor de toekomst is nu een social media melkkoe waar ik absoluut niks mee te maken wil hebben (net als al het andere van FB, waaronder whatsapp). Aan dit marktaandeel te zien lijkt het er echter op dat het grote publiek Facebook-broodjes nog steeds als zoete koek slikt, ondanks de gevolgen voor hun privacy. Jammer, ik zou ze graag zien verdwijnen...
Maar, heb je daar ook onderbouwing voor, buiten Facebook=evil? Serieuze vraag overigens, zijn er werkelijk privacy inbreuken of andere issues bekend? Ik merk in de praktijk namelijk helemaal niks van het feit dat mijn rift bij Facebook vandaan komt.
Als je het dan combineert met dat de rift veel goedkoper is dan de concurrentie (of wmr headsets maar die hadden allemaal wel weer bepaalde issues), terwijl ze de beste controllers hebben (nu pas misschien overtroffen door de index), en ik vind het wel logisch dat veel mensen hiervoor kiezen (zelf ook gedaan dus).

Zoals gezegd, ik merk er niks van dat het van Facebook is. Het is echt niet dat ze je steeds vragen om van alles te delen of zo. Ja, de sensors zijn in feite camera's en in principe zou Facebook dus mijn huis in kunnen kijken, maar dat zou echt wel iemand opvallen (is nogal een significante data stroom) en dan krijg je echt een shitstorm waar zelfs Facebook ook wel voor uit kijkt lijkt mij.

En verder... Tja, Facebook weet nu van mij dat ik graag fallout vr en beat saber speel... Boeien?
Maar, heb je daar ook onderbouwing voor, buiten Facebook=evil? Serieuze vraag overigens, zijn er werkelijk privacy inbreuken of andere issues bekend?
Als je dat moet over Facebook vragen heb je echt onder een steen geleefd. De diverse schandalen zijn ernstig genoeg om alles van Facebook te besmetten.

Voor wat betreft Oculus: https://finance.yahoo.com...ntly-sends-171501123.html : Het Oculus proces stuurt inderdaad een flinke datastroom naar 'huis'.

Ik ben zelf een Oculus backer van het eerste uur en ik vind dit ook heel jammer.
Nee ik vraag dat niet over Facebook, ik vraag het over specifiek de Oculus rift.

Die link vind ik eerlijk gezegd nog wat dunnetjes. Één user die een dikke datastroom gezien zou hebben en speculatie dat VR binnenkort vol advertenties zou hangen, wat dus niet gebeurd is (want dat artikel is 3,5 jaar oud).

Ik sluit het niet uit hè, voor de duidelijkheid. En ik zeg ook niet dat er met Facebook zelf niks mis is. Ik had Oculus ook liever niet bij hun gezien... Het enige dat ik vraag is of er nou ook concreet bewijs is dat Facebook met Oculus buiten de lijntjes kleurt.
Al is dat er nu (nog) niet, het vertrouwen is geschaad. Men extrapoleert. Bewijs dat Facebook met oculus Facebook-achtige dingen doet is dus niet nodig, we kennen onze pappenheimers nu wel. FB is een bedrijf dat verdient door mensen te profileren en ze reclame voor te zetten. Het is een kwestie van tijd voordat duidelijk zal worden hoe de oculus daaraan bij gaat dragen. En als het dat doel niet dient, wordt het afgestoten.
En de Linux ondersteuning die meteen na de overname van Facebook de nek om werd gedraaid. :'(
Is het echt zo bijzonder? Ik heb geen idee waar je het over hebt als je zegt dat het imago slecht was, dus ik denk dat veel mensen hetzelfde hebben (en dan vooral mensen die niet vanaf het begin VR hebben bijgehouden). Daarnaast is de Oculus toch een stuk goedkoper dan de HTC. Toen ik een VR bril kocht, moest ik kiezen tussen een Oculus of een HTC, waar je dan wel een paar honderd euro extra voor moest neerleggen. Dan was die keuze snel gemaakt, vooral omdat ik van veel mensen hoorde dat de Oculus controllers ook nog eens fijner waren (en ik moet zeggen, ze werken inderdaad best fijn (voor mij dan)).

Als je graag VR wilt gebruiken, maar niet direct de hoofdprijs wil/kan betalen, dan is Oculus toch wel de duidelijk keuze over de HTC.
Denk eerder dat de Cosmos aandeel van de Vive zal wegnemen dan van Oculus. Maar het is wel een beetje vreemd dat HTC pas sinds kort journalisten heeft uitgenodigd op hun kantoor om het ding uit te proberen, terwijl morgen de releasedate is.. En op sommige punten schijnt de cosmos toch al weer tegen te vallen (controllers/comfort)..
En als je toch al 800 euro uit gaat geven, dan is de stap naar de Index ook weer niet zo groot. Zou ik wellicht eerder daarvoor gaan.
Ja de controllers schijnen na 3 uur playtime nieuwe batterijen nodig te hebben...
EN op dit moment lijkt het er op dat de Cosmos niet eens fatsoenlijk overweg kan wanneer het buiten donker wordt en je dan dus redelijk normaal huiskamer licht aan hebt.. DAT is wel de grootste domper op dit moment (nu is het zelfs zo dat je dan continue een melding in beeld houdt, dat gaan ze dus nu aanpassen, maar of de tracking dan nog steeds goed werkt is maar de vraag).
3 uur playtime nieuwe batterijen? ik neem aan dat die toch ook opgeladen kunnen worden met een USB kabel (en dus ook door kunt spelen als de kabel er aan hangt)..
Ik lijk toch eerder verkocht door de nieuwe Vive Cosmos. Ok hij is duurder, maar denk dat hij meer geschikt is voor de echte gamers onder ons.
Als ik niet net een Valve Index had gekocht was de Cosmos idd een serieuze kandidaat. Ook mede omdat ik al een Vive wireless adapter heb. Enige downside is de fov. Die had wel iets hoger gemogen van mij.
Andere downside is de bedroevend slechte HTC customer support. Google er maar eens naar als je hier niet mee bekend bent.
Jij hebt kennelijk de Rift S nog niet geprobeerd
Neen, maar ik opteer ook in eerste instantie voor wireless mogelijkheden.
Oculus rift S is 449 euro en geen 499.
Ik wou het ook net zeggen ja. Slordig van Tweakers want het staat nota bene in de produkt links eronder :)
Ik vind zowel de HTC Vive serie als die nieuwe Valve Index stukken fijner spelen. Hoop dat het marktaandeel dan ook iets meer hun kant op gaat.
Dan zou Valve wat aan de prijs moeten doen van de Index en HTC wat aan de prijs van de Cosmos. Ik geef eerlijk gezegd HTC niet lang meer, ze kunnen geen verlies blijven maken.
En die van nintendo uit 1995?
De VirtualBoy was een console met ingebouwde schermen om 3D te simuleren dat meer vergelijkbaar is met de 3DS, en heeft niets met virtual reality te maken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 13:51]

Een groei van 1.03 naar 1.09 procent in een jaar. Het lijkt allemaal nog wel mee te vallen hé, met hoe deze nieuwe technologie de harten der gamers zou veroveren. Hoe oud zijn die spullen nou, vijf jaar?
In een maand tijd, geen jaar. Dat zijn er zo'n 50.000 extra
Ai, inderdaad, dat scheelt een factor twaalf! Merci.
Nou wie weet wordt het dan toch nog wat ;D
Daan van Monsjou, in bovenstaand artikel schrijf je dat de HTC Vive Cosmos volgende maand pas op de markt komt. De Cosmos is echter sinds vandaag gewoon in Nederland (oa bij Alternate) te koop voor 799 euro.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.