Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Facebook gaat prijs Oculus Rift wereldwijd verlagen

Facebook gaat de prijs van de vr-headset Oculus Rift in combinatie met de Touch-controllers wereldwijd verlagen. De prijs in de VS is al met 50 dollar omlaag gegaan, die in de Benelux is nog gelijk gebleven.

De permanente prijsverlaging zal in de komende week gaan plaatsvinden, meldt UploadVR. De prijs in de VS is omlaag gegaan van 399 dollar naar 349 dollar. Die in de Benelux staat nog altijd op 449 euro, maar die gaat dus in komende week omlaag. Vermoedelijk zal daar tussen 40 en 50 euro afgaan, maar daarover heeft het bedrijf geen uitspraken gedaan.

Het is niet voor het eerst dat de prijs van de vr-headset omlaag gaat. Eerder gebeurde dat ook al. De Rift is sinds 2,5 jaar te koop in de Benelux. Er gaan geruchten dat er een opvolger aankomt dit jaar, maar daar heeft Facebook nog niets over gezegd. Concurrent HTC kondigde op CES wel nieuwe modellen aan: de Vive Cosmos en Vive Pro Eye.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

10-01-2019 • 07:51

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
Ik zou afraden dit ding te kopen. Ik heb hem nu bijna 2 jaar, maar is inmiddels echt wel verouderd. Zou toch echt wachten op de 2de generatie. Pimaxvr of vive pro zijn op dit moment de beste
Voor die beide die je noemt kan je er van uit gaan dat je minstens €1000 kwijt ben aan het VR gedeelte. En dat lijkt nog bijzonder optimistisch als ik even Google (Vive Pro kost je €1400 voor volledige set, Pimax moet je vooralsnog eerst een Vive kopen voor een volledig pakket, met nog genoeg twijfels over de kwaliteit en levertijd).

En als dat nou alles was, maar tenzij je een RTX2080 minimaal hebt, en eigenlijk liever een 2080TI, is een Pimax nou niet bepaald aan te raden. Dus als je die nog niet hebt ben je al snel richting de €2000-€2500 kwijt voor je speeltje. Die overigens ook geen ASW nog heeft.

Oftewel mijn advies is juist het omgekeerde als jouwe: Wachten voor echt tweede generatie zou ik niet doen als je nu interesse hebt. Want dan heb je het voor mij over een betaalbare versie met foveated rendering, dat duurt nog wel even. Dus wil je wel instappen? Koop een Rift of een WMR headset. Die zijn zoveel goedkoper als het alternatief, en je kan je er prima mee vermaken. Blijkt dan dat je helemaal gek bent op VR? Dan kan je alsnog besluiten er een paar duizend Euro tegenaan te gooien.
Ik heb heel veel plezier gehad van de Oculus, daarna een Samsung Odyssey en een Odyssey plus gekocht, maar beide geven veel meer problemen dan mijn ervaring met de Oculus. Het software platform van Oculus is gewoonweg echt heel erg goed. Misschien wel de beste. Daarnaast was het draagcomfort van Oculus veel beter en de Oculus touch controllers zijn ook veruit de beste. Het is niet voor niks dat de "knuckles" controllers worden ontwikkeld voor de vive. Die wand dingen van WMR en Vive zijn echte immersion-killers in mijn ervaring.
Tot slot heb ik december 2018 de Star VR one headset geprobeerd (Sega World Akihabara), en de grotere FOV voelt heel natuurlijk, maar gek genoeg had ik geen "wow" moment. Het was net alsof het altijd zo was geweest. (Ik heb overigens altijd gezegd dat mijn volgende headset een veel grotere FOV moest hebben, dat leek mij een echte revolutie. Maar toch geen wow-moment dus.. ) De pixels in die headset zijn overigens niet veel beter dan Oculus met flinke supersampling.
Achteraf besef ik mij dat Oculus zijn tijd ver voorruit was. De headset is zeer comfortabel, het software platform is volwassen, de tracking en de controllers zijn fantastisch. Dat de fov en resolutie inmiddels voorbij gestreefd zijn door andere, doet weinig af aan mijn persoonlijke VR-ervaringen in de Rift. Ik ben juist een grotere fan geworden van Oculus, na mijn ervaringen met die andere headsets.
Ik heb ook( sinds kort ) de Oculus en voor de prijs is het de moeite waard.
Hoezo €1000? De Vive kost 600 euro?
Ah, ik zie dat hij het over de vive pro had.

[Reactie gewijzigd door idkjustsignmeup op 10 januari 2019 14:07]

Wut? Waarom zou je er misselijk van worden? Dat heeft weinig met de resolutie te maken. Weet je wanneer VR "stupid" en "gay" zou zijn? Als je €2.5k moet uitgeven om een leuke ervaring te hebben. Dan bewijs je mensen dat VR dood is. Gelukkig is dat absoluut niet het geval. En uberhaupt, wie denk je dat nog instapt in VR als je zo'n astronomisch bedrag moet neerleggen om te kijken of je het wat vindt?

Dan is het toch een stuk leuker om €400 te betalen. Of nog minder voor sommige WMR headsets.
[Oculus Rift] Ervaringen & Discussie

Ja, dus of ik heb een Rift, of ik heb wel heel veel moeite gedaan om net te doen alsof ik een Rift heb. Ik heb dus een Rift, en speel er regelmatig met veel plezier mee. Als doe ik nog wel ruim meer aan reguliere spellen dan VR. Wil ik een betere resolutie op mijn Rift? Hell yeah. Hogere resolutie, en daardoor automatisch minder SDE, zou geweldig zijn. Maar ik behoor bij de groep die dat niet geweldig genoeg vindt om €2500 aan uit te geven, terwijl ik nu al met plezier ermee speelt.

Hoeveel mensen denk jij nou echt serieus die er zijn die denken dat VR wel grappig is, en dan meteen €2500 eraan willen uitgeven? Je hoeft helemaal niet duizenden Euros te investeren om plezier de te hebben in VR. Heb je het geld, en wordt je er helemaal enthousiast van na het een half jaar te hebben geprobeerd? Ja dan kan je voor de beste ervaring nog een stuk upgraden, en dat moet je zeker doen als je het geld ervoor over hebt. Maar als dat het geval is, dan is die €400 die je voor een Rift hebt betaald (minus wat je ervoor krijgt als je hem weer tweedehands verkoopt) toch peanuts vergeleken met wat je daarna nog eraan uitgeeft.

Oftewel TL;DR, stop eens met proberen VR als iets doods te omschrijven waar je rijk voor moet zijn om plezier mee te hebben. Een Rift of WMR (of PSVR als je van de consoles bent) zijn prima manieren om in te stappen in VR en veel plezier aan te hebben.
Vr is sowieso een niche markt. Je hoort of ziet er amper iets over. Mede ook door wat je zegt. Voor een fatsoenlijke ervaring ben je gewoon 2,5k kwijt. En dan nog is de ervaring niet wat het moet zijn en speel je gedowngrade games omdat anders de textures zelfs voor een 2080ti nog te zwaar worden. De hardware is er gewoon nog niet klaar voor. Videokaarten zijn simpelweg nog altijd bij lange niet krachtig genoeg om 2x 4k te renderen voor bijvoorbeeld bf5 die nodig is voor een fatsoenlijk beeld en ervaring. Tenzij je 4x een 2080ti in je systeem zet misschien... het duurt nog minstens 10 jaar voordat ik er warm voor zou kunnen gaan lopen

[Reactie gewijzigd door sygys op 10 januari 2019 14:15]

Mede ook door wat je zegt.
Nee. Kap nou eens met onzin rond te bazuinen op wat andere gezegd zouden hebben. Dat heb ik nooit gezegd, en dat is complete onzin. Je hebt geen €2.5k nodig voor een fatsoenlijke ervaring. Met een Rift heb je een fatsoenljike ervaring. Met een WMR heb je een fatsoenlijke ervaring. Met een PSVR heb je een fatsoenlijke ervaring. Voor de aller beste ervaring die je momenteel kan krijgen moet je wel €2.5k neerleggen. Maar dat is alsof je zou zeggen dat voor een fatsoenlijke BF5 ervaring je €2.5k moet uitgeven. Immers een 'fatsoenlijke' monitor kost meer dan €1k (pricewatch: LG 34GK950F-B Rood, Zwart), en dan heb je ook nog een RTX2080TI nodig om ray tracing beetje te draaien.

Uiteraard onzin, want je kan ook gewoon een fatsoenlijke ervaring hebben met een veel mindere setup. Ja je hebt gelijk dat graphics achterlopen bij VR, en tot we foveated rendering + veel hogere resoluties hebben zal dat zo blijven. Maar geloof het of niet, er is meer dan graphics pracht wat beslist of een spel leuk is.
Misschien voor jou. Ook ik vond dat het mooier mocht, maar ik heb samen met anderen toch honderden uren plezier gehad.
Thuis een Oculus CV1, en als iemand die extreem snel last heeft van sim-sickness ben ik het niet met je eens.

Belangrijkste tegen misselijkheid is een stabiele (hoog genoege) framerate en lage latency. Dingen die voornamelijk afhankelijk zijn van de PC en niet de HMD. Met een 1060 en een CV1 zijn er niet heel veel dingen waar ik misselijk van word tenzij het heel erg twitchy gameplay is. (en dan is er altijd nog het wondermiddel, gemberpillen, onderdrukt de misselijkheid voor een tijdje :-))

Ik onderstreep Tummie555's reactie, als je VR voor de pc wilt is de Rift een verbazingwekkend volwassen platform voor een redelijke prijs waar je veel plezier uit kunt halen, wel zou ik naast de touch een 3e sensor aanschaffen voor betere 360 graden tracking.
Onzin... Iedereen die mijn rift geprobeerd heeft vond het helemaal geweldig. Ook iemand die eerder iets geprobeerd had en zei heel snel misselijk te worden had geen enkel probleem met robo recall. Het gaat er veel meer om dat de beweging klopt.
Sde wordt maar mijn idee zwaar overdreven. Ja je ziet het, ja hogere resolutie zou fijn zijn. Maar het is nog steeds heel speelbaar en erg leuk. In fallout VR kan ik wat minder goed in de verte kijken inderdaad, maar dat kan de pret nauwelijks drukken hoor.
En dit alles draait bij mij op een bijna 8 jaar oude 2500K met een (uiteraard nieuwere) 1060, dus ook niet bepaald een bijzonder duur systeem. Zou het beter kunnen? Zeker, maar nodig is het allerminst.
Ik vroeg eerlijk af als je echt Oculus Rift op je hoofd heb gehaad :?

Tuurlijk is de resolutie niet hoog maar als ik aan spellen ben dan zie ik het niet. Ik vind dat spell ervaring heel immersive!!! Plus je kan altijd je super-sampling verhogen mits je sterke GPU heb.

Zelf had ik paar keer gespeeld met vive en zelf bezit ik Oculus Rift. Persoonelijk voor die prijs is Oculus Rift no breiner.

Het zit beter op je hoofd en en controllers zijn stuk fijner (maar dat is persoonelijk)
Klinkt als een reactie van iemand die nog nooit een VR headset op heeft gehad tbh.
Gebruik de Oculus bijna dagelijks.
Prima apparaat. Ik zeg alleen dat ik hem niet zou aanraden.
Sony had/heeft de psvr in de aanbieding. Voor iets meer dan 200 euro heb je een prima vr-ervaring.
Inderdaad, al heb je dan wel standaard een PlayStation erbij nodig.

Maar gebruik er OpenHMD bij en je kunt er op de PC ook mee op de slag. Dan kun je zelfs voor 18 euro al op de PC aan de slag met VR!
Wel alleen met de standaard controller dan. Die move dingen moet je nog los aanschaffen (en ik heb me er niet zo in verdiept maar ik vermoed dat de ervaring dan nog steeds niet in de buurt komt van de touch controllers van Oculus).
Volgens mij is het is de headset nog steeds prima. De eerste Vive wordt ook nog verkocht.
Ook heeft niet iedereen zomaar even 1300 euro liggen om een Vive Pro te kopen.

Dus begin je net aan vr en zit je met een budget is de oculus prima. Net zoals de iets duurdere 1st gen Vive.
Ik vind hem ook prima, de resolutie mag zeker beter, maar dat komt vanzelf wel. De 3 sensoren setup werkt echt prima!
Ik gebruik hem tegenwoordig weer bijna dagelijks met vrienden spelen we dan Pavlov VR.
Precies, dat heb ik dus ook. Ik ben in het bezit van de eerste Vive (nu ongeveer 1,5 jaar) die ik draadloos heb gemaakt met de TPCast. Resolutie is echt prima om op te gamen. Als je er eenmaal inzit vergeet je gewoon de rest.
Dit doe ik op een i5 4690 met 16GB en een GTX970. Zit dus wel tegen het minimum aan maar heb daar weinig last van.
Spellen zoals Pavlov (Stalingrad MoHaa map is echt een aanrader voor wat nostalgie), Contractors, BeatSaber en Gorn worden bijna dagelijks door mij gedaan.

En mensen die zeggen dat je misselijk zou worden als je met minder speelt ervaar ik dus niet. Het enige wat je moet kweken zijn VR Legs. De eerste keer Pavlov heb ik een uur volgehouden waarna ik pas misselijk begon te worden. Dan stop je er gewoon mee en probeer je het de volgende dag weer.
De meeste mensen worden alleen misselijk van games met locomotion maar ervaren dat niet tot minder bij games met teleportation.
Ik heb vorig jaar met een mooie aanbieding de Rift I.C.M 3 sensoren gekocht . Werkte echt uitstekend, ik ben alleen een heel ongelukkig persoon kwa motionsickness. Ik kan in real life ook niet tegen attracties/auto rijden etc. dus had al een slecht voorgevoel dat ik enorm misselijk zou worden van de VR headset.Na 20 min spelen van bepaalde games kwam ik echt kotsend uit mijn spel zo beetje. Helaas heb ik de headset weer moeten verkopen. Ook Vive geprobeerd in een game hal, werd ik net zo misselijk van. Heb het helaas opgegeven om nog ooit VR te spelen.

Maar wat was het een geweldige ervaring, de games die ik kon spelen waren uitstekend. De Controllers van de Rift waren fantastisch en zelfs mijn vriendin die echt bijna tegen gamen is en niks van spelletjes leuk vind, stond ook hele tijd in de rij om weer spelletje te spelen.

Voor 399 euro de Rift kopen is totaal geen miskoop.
Maar beide met een ander prijskaartje ...

De Rift is wel sinds black friday tot iets na kerst zo'n beetje 399 geweest. Had eigenlijk verwacht dat hij rond black friday nog goedkoper zou zijn...
Ik heb 2 maanden geleden een Rift gekocht, geen seconde spijt van. Mijn standpunt is dat je de graphics en zichtbare pixels niet mag vergelijken met een monitor. In mijn ogen is het de ervaring die de graphics en zichtbare pixels snel doet vergeten. Ik heb een aantal games gespeeld met wisselende gevoelens. Games die zijn blijven hangen bij mij zijn IL-2 Sturmovik (combat flightsim) en Arizona Sunshine (zombie shooter). Maar ook voor de casual gamer zijn er zat opties met de Rift. Waarom zou je het voor deze prijs niet doen, om het over 2e hands nog maar niet te hebben!
Ik heb laatst 1 2e hands gekocht hier op tweakers voor 250euro. Voor zo'n prijs kun je hem best halen.

Gebruik hem minstens 10 uur in de week met racen en beat saber of pokeren :)
Sorry hoor maar ik heb hem al langer dan een jaar dus het nieuwe is er wel van af, maar ik gebruik hem minstens 1 keer in de week. Prima ding, lekker gamen op een groot (3d) scherm. Ik zie die pixels echt niet meer.
Vreemd dat de prijs zo hoog blijft eigenlijk. Voor die prijs heb je gewoon een PSVR mét een PlayStation 4 erbij. Toen die dingen pas uitkwamen was de PSVR al de goedkoopste, maar dat prijsverschil is ondertussen enkel maar groter geworden nu de PSVR al te krijgen is voor de helft van de launch price.
De PSVR is gebonden aan een platform, waar Sony het apparaat dicht tegen de kostprijs kan verkopen, omdat Sony ook winst pakt op de verkochte spellen.

Zo werkt dat ook met consoles in vergelijking met pc's. Als spellen net uitkomen zijn ze ook stuk goedkoper in het begin op de pc.

[Reactie gewijzigd door Rudey op 10 januari 2019 08:23]

Verschil zit hem erin dat Sony geld verdient aan elk verkochte game en nog meer als de game digitaal wordt aangeschaft. Terwijl Oculus en HTC hun geld verdienen met de hardware, aangezien Valve het meeste geld opslikt door de 30 procent percentage van elke verkochte games. Oculus en HTC proberen het wel met een eigen store, maar heb nou niet het gevoel dat die kunnen concurreren tegen steam als het gaat om de verkoop van third party games.

Vind ik toch wel een beetje de handicap van PCVR op het moment, Misschien als Valve z'n eigen VR bril launch voor een goed geprijst bedrag en goeie content, dat dat de markt een beetje kan los schudden.
Dat zijn de rift en vive natuurlijk ook. Daar moet je een dure pc voor hebben.
Maar die pakken geen winst op die onderdelen, want die komen niet van hetzelfde bedrijf. Dus kunnen ze het niet tegen de kostprijs verkopen.

Dat je er een dure pc voor moet hebben heeft verder niets met de discussie van prijs te maken.
Sony maakt ook niet alle spelletjes zelf hè?

En juist die dure pc moet je meetellen, want zonder, werkt het niet.

Psvr = headset + move + ps4
Vive/rift = headset + controller + pc

Met alleen de headset wordt je ervaring erg donker :+
Nee, Sony maakt niet alle spelletjes, maar krijgt wel een bepaalde marge op elk verkocht spel, ook van derde partijen. Waarom denk je anders dat dezelfde spellen op de pc bij release 10-20 euro goedkoper zijn?

En nee de dure pc hoef je niet mee te tellen, want als je de graphics van de PS4 wilt evenaren heb je geen dure pc nodig.

Daarnaast zijn de betreffende vr sets platform onafhankelijk. Sony zou zelfs kunnen besluiten zulke vr headsets te ondersteunen met hun PS4.

Psvr = headset + move + ps4
Vive/rift = headset + controller + elke platform die ondersteuning biedt aan de vive/rift

[Reactie gewijzigd door Rudey op 10 januari 2019 09:55]

over oculus je moet echt 3 sensors hebben voor een ultieme 360° ervaring en boven dien een abnormale usb 3.0 bandwith
dus het is met oculus rift


* de headset bundel met touch controllers + 2 sensoren
* een goede usb 3.0 kaart met een ondersteunende usb host controller (overkill each usb port een controller) zo ver ik weet sws (fresco logic fl1100ex chipset) (of Renesas / NEC - µPD720201 & µPD720210)
* je moet minimaal voor 360° vrije ruimte van 1,5 x 2 meter

en met psvr is niet echt wat je noemt vr maar dat is mijn mening
omdat je dan 2 move controllers vast hebt want met de oculus rift kan je vingers los van elkaar bewegen

[Reactie gewijzigd door djbeatstyling op 10 januari 2019 11:04]

* de headset bundel met touch controllers + 2 sensoren
Je krijgt er inderdaad twee sensoren bij. Een derde sensor kan los gekocht worden en wordt geadviseerd voor betere 360' tracking, maar is niet verplicht en zeker niet nodig als je alleen zittend gebruik maakt van VR.
* een goede usb 3.0 kaart met een ondersteunende usb host controller (overkill each usb port een controller) zo ver ik weet sws (fresco logic fl1100ex chipset) (of Renesas / NEC - µPD720201 & µPD720210)
Is niet altijd nodig. Ik sluit alles aan op een micro-ITX moederbord met voldoende USB 3.0 aansluitingen. Zelfs alle sensoren zijn op USB 3.0 aangesloten, terwijl geadviseerd wordt om de derde sensor op een USB 2.0 poort aan te sluiten. Geen probleem.
* je moet minimaal voor 360° vrije ruimte van 1,5 x 2 meter
Voor 360' heb je veel minder nodig. Al wil je naast 360' vrij rondbewegen dan is dat de minimale ruimte. Er zijn zat spellen die je zittend kan spelen of staand terwijl je stilstaat.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 januari 2019 11:42]

https://www.oculus.com/bl...lancing-bandwidth-on-usb/


https://www.oculus.com/rift/accessories/

Oculus-sensor
€ 69*

Met een vrije zichtlijn kan de Oculus-sensor verzamelingen van infraroodleds volgen en zo je bewegingen omzetten in VR. De standaard sluit goed aan bij de meeste opstellingen en de standaard 1/4 20-bevestiging is geschikt voor de meeste statieven. Vereist Rift, afzonderlijk verkrijgbaar. Voor gebruik als een derde sensor is een extra poort met USB 2.0 of hoger vereist. Meer informatie

Let op: 360-graden-tracking met twee sensoren is een experimentele functie. Mogelijk werken niet alle ervaringen zoals verwacht. 360-graden-tracking met drie sensoren wordt volledig ondersteund.
Ik heb een jaar geleden een PS4Pro met PSVR gekocht en de ervaring is echt geweldig. Je hebt nu een heel setje voor ca 800 euro. Veel zeggen dat de resolutie van de PSVR lager is dan de Vive of Oculus, maar je moet wel in beschouwing nemen dat de PSVR een RGB oled gebruikt, terwijl de anderen pentile Oleds gebruiken. Effectief daarmee zijn er meer subpixels in de PSVR. Gezien de grote user base (afgelopen augustus meer dan 3 miljoen units verkocht), is het ook interessant voor developers om PSVR spelen uit te brengen. De PS4Pro is ook prima in staat om de PSVR aan te sturen met goede frame rates. Ik zou zeggen: wil je voor niet te veel geld een leuk VR systeem bezitten, neem een PS4Pro met VR.
Helaas is de tracking van de move controllers toch wel echt minder. Hetzelfde geldt voor de kijkhoek. PS4vr is echt een leuk kant en klaar systeem voor mensen die al een ps4pro hebben en nog VR willen, zonder de hoofdprijs. En ja, de spellen. Dat is op PC zelfs nog een zwakte (imo) , laat staan voor PS4.
En Sony verkoopt ze waarschijnlijk allemaal met verlies. Het verdienmodel van Sony is anders.
uhh, sinds wanneer is de PS4 minder dan 200, en de PSVR minder dan 200 (INCLUSIEF camera EN 2 Move controllers)? Afgelopen black friday kon je de PSVR voor minder dan 200 euro krijgen, maar dat was dan nog wel exclusief Move controllers.

Dus wat prijs betreft geef ik je geen gelijk, BEHALVE als je nog de hele PC moet aanschaffen om die Rift/Vive fatsoenlijk te kunnen aansturen, dan ben je alleen al voor de GPU meer kwijt dan een PS4 alleen.
Heb al een hele tijd een PSVR en sinds enkelen weken ook een Lenovo Explorer voor pc. Ben dus zeker enthousiast over VR maar struikelblok is en blijft volgens mij de ingewikkelde setup. Ik vind de PSVR echt héél tof, maar telkens die camera moeten installeren en dan een hoop kabels door de living heen om te kunnen spelen, dan die move controllers nog eens calibreren omdat het niet 100% goed werkt en de 'goesting' is snel over.

Volgens mij heeft VR vooral héél dringend nood aan draadloze headset, of op zijn minst headsets (zoals de Lenovo) die met één kabels is verbonden en verder geen camera's en andere nodig heeft). Vermoed wel dat de PSVR2 ook wel inside-out tracking zal doen. Draadloos...daar vrees ik beetje voor in de consumer modellen, maar ik leef op hoop. Oja, een hogere fov en hogere pixel count zou ook wel fijn zijn, maar is minder prangend.
Voor PSVR heb ik ook weleens begrepen dat het toch allemaal wat meer gedoe is als PCVR, al is hij ook significant goedkoper, met wel een heel aantal mooie spellen ervoor. Maar PCVR heeft toch geen ingewikkelde setup? Qua eerste keer neerzetten is een Rift waarschijnlijk één van de ingewikkeldere, doordat zijn sensoren allemaal met USB moeten worden aangesloten. Maar dan nog, in 20 minuten moet alles wel staan (en als je het gewend ben doe je de hele setup in 5 minuten). En dat is eenmalig, daarna is het voor PCVR iig gewoon headset opzetten en gaan met die banaan.

Draadloos zou mooi zijn, maar ik ben het met je eens dat dat nog wel even zal duren voor de reguliere headsets. Daar zit momenteel nog een paar honderd euro meerprijs aan vast. De Oculus Quest zal je wat dat betreft geheel vrij laten. Tegelijk blijft de vraag wat ze uit die SoC kunnen persen qua graphics. De CPU schijnt nog best een eind te komen, maar de GPU blijft wel heel ver achter op iets als een GTX1060.

Verder ben ik het ook met je eens dat inside-out tracking de toekomst heeft. Mogelijk voor de echte enthousiastelingen aangevuld met een vast sensor station, maar dan puur optioneel. De Rift S gaat dat volgens de geruchten ook hebben, en dit gaat volgens mij gewoon een kwestie worden van iets minder tracking bereik, maar veel makkelijker in setup.
Draadloos zou mooi zijn, maar ik ben het met je eens dat dat nog wel even zal duren voor de reguliere headsets.
Draadloos is gewoon mogelijk met de huidige generatie ('goedkopere', Oculus Rift en HTC Vive) headsets. Je moet alleen een uitbreiding kopen. Het maakt het overigens wel wat complexer en minder gebruiksvriendelijk, maar als alles eenmaal is opgezet speelt het veel prettiger.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 januari 2019 11:45]

Dat is mij bekend, maar dat is een best prijzige upgrade die ook van wat ik heb gelezen met enige regelmaat bij mensen problemen geeft. Dus voor de mainstream headsets zie ik dat voorlopig nog niet een standaard geintegreerd iets worden. Ook omdat als we hogere resoluties krijgen, de benodigde data snelheden ook weer omhoog gaan.
Dat is mij bekend, maar dat is een best prijzige upgrade die ook van wat ik heb gelezen met enige regelmaat bij mensen problemen geeft.
Ik had hem in een aanbieding (160 EUR), en dat is goed te doen. Verder noem ik dat het de boel wat complexer en minder gebruiksvriendelijk maakt. Om de problemen kan je heenwerken (o.a. door een andere firmware te gebruiken), maar het is niet voor normale consumenten.
Dus voor de mainstream headsets zie ik dat voorlopig nog niet een standaard geintegreerd iets worden. Ook omdat als we hogere resoluties krijgen, de benodigde data snelheden ook weer omhoog gaan.
Met bijvoorbeeld de juiste compressie op 60 GHz zie ik het nog wel gebeuren. Het belangrijkste is een minimale vertraging en dat er geen verstoringen zijn. Dat is draadloos 'out of the box' inderdaad lastig te realiseren, en het zal nog wel even duren. Wel kan ik verklappen dat het draadloos echt een stuk prettiger speelt, en ik met mijn volgende stap in VR wacht totdat ze dat hebben opgelost.
Deze bedoel je ?


https://www.coolblue.nl/p...2JGA_fEAQYASABEgKT1_D_BwE

[Reactie gewijzigd door djbeatstyling op 10 januari 2019 12:03]

Yup, de TP Cast. Custom firmware erop, VirtualHere licentie erbij en gaan.

Deze uitbreiding is echt prijzig. Ik had hem voor ~160 EUR in een aanbieding.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 januari 2019 15:36]

Ik vind de PSVR echt héél tof, maar telkens die camera moeten installeren en dan een hoop kabels door de living heen om te kunnen spelen..
Ik heb een verlengkabeltje gehaald voor de camera. Kan nu alles aan voorkant inpluggen. 3 stekkertjes erin en klaar..
Apart dat in dit artikel niet de aangekondigde oculus quest wordt genoemd die voor 399$ in de lente wordt verkocht. Dat kan een reden zijn voor de prijsverlaging.
Maar de Quest is een standalone ZONDER mogelijkheid om te connecten naar een PC (hooguit via streaming).
Voor mensen die willen beginnen met VR en toevallig ook over een PS4 beschikken, ik raad de PSVR echt aan. Hoewel ik hem niet veel gebruik, het heeft mij wel geholpen om 'VR-benen' te krijgen. Als ik nu de Rift of een andere VR-bril draag heb ik veel minder last dan eerst.
Anno 2019 is de Rift nog steeds een hele goede investering.
Sterker nog, ik denk dat over een jaar of 3 de huidige Rifts heel populair gaan worden. Het zijn dan budget brillen, die toch high-end zijn qua comfort.
Denk dat het over 3 jaar de huidige Rifts niet meer echt interessant zal zijn doordat er meer goedkopere headsets zijn die beter zijn voor een vergelijkbare prijs.
Mooi dit, heb er zelf een, een echt super leuk ding! Persoonlijk vind ik m ook fijner als de vive.
Yup wil nooit meer anders gamen.
Alle 'normale' games vind ik nu saai en plat (zonder 3D).
Nou heb het meerdere keren gedaan bij familie van me met een HTC Vive, en was niet echt onder de indruk, was zeker leuk, maar nee geef mij maar een goede monitor, en mij maak je dan blijer dan met een VR bril.

En ja Oculus Rift moet wel de prijs weer verlagen, want zo goed gaat het niet met de VR brillen op de computers.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 10 januari 2019 15:55]

Ik kan echt niet wachten op de Oculus Quest!
Rift is een prima optie om in te stappen met Vr. Gebruik hem wekelijks met Simracing en de ervaring is super. Ook de Oculus software is geweldig. Veel mede simracers hebben een andere headset waaronder de oddesy of de Lenovo en die crashen nog wellus. Ik zelf heb nog nooit een crash meegemaakt met de Rift. Ook zit de Rift prima op je hoofd. Met een endurance race van 3 uur heb ik totaal geen last van de headset. Tuurlijk is de resolutie niet perfect. Maar de ervaring is zoveel leuker dan een platte scherm. Zelfs met een gtx 970 is het prima te doen. Dus wil je instappen in Vr en niet gelijk 2000 euro willen uitgeven is dit een prima apparaat.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True