Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HTC zet Viveport-downloadwinkel open voor gebruikers Oculus Rift

HTC heeft de Viveport-downloadwinkel voor games opengezet voor gebruikers van de Oculus Rift. Ongeveer een op de zeven titels in Viveport is te spelen op de Rift. Gebruikers moeten wel een Viveport-account aanmaken.

Downloads werken via de Viveport-software voor desktops, laat HTC weten. Vervolgens verschijnen gedownloade games in de Viveport Library in de interface van Oculus Rift, zo staat in de handleiding. Zo zijn ze speelbaar op de Rift-headset van de Facebook-dochter.

Van de 1400 titels in Viveport zijn er ongeveer 200 speelbaar op de Rift, claimt The Verge. Gebruikers van een Rift kunnen ook een abonnement afsluiten, waarmee ze voor een vast bedrag vijf games per maand kunnen spelen.

Het openstellen van Viveport voor de Rift is een teken dat exclusiviteit geen grote factor lijkt te zijn in virtual reality. Enkele jaren geleden was er nog angst dat Oculus en HTC zouden proberen om games exclusief voor eigen headsets te laten uitbrengen.

HTC Vive Pro

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

06-09-2018 • 07:55

22 Linkedin Google+

Reacties (22)

Wijzig sortering
Mijn rift ligt al maanden stof te happen. Veel lol mee gehad maar toch beetje uitgekeken op 3D. Maar als mensen nog tips hebben voor ‘echt’ goede nieuwe games hou ik me aanbevolen.

Edit: bedankt voor alle tips en reacties.

[Reactie gewijzigd door Q op 6 september 2018 20:53]

VR heeft me juist weer aan het gamen gekregen.
Zoveel nieuwe ervaringen. Traditionele games vind ik echt niet leuk meer. Gangetje in, gangetje uit, schieten, heb ik echt wel gezien nu na 30 jaar.

Hellblade is heel cool.
Tomb Raider DoX is echt super gaaf in VR.

Als ik nu op een plat scherm een game bekijk dan mis ik echt diepte en het gevoel in de game te zitten.
Ook old-school games zijn leuk in VR. Als ze maar specifiek voor VR gemaakt zijn zoals Compound:
https://www.youtube.com/watch?v=zxbtcbBvGxA
Budget Cuts is een aanrader.
Online spellen als pavlov zijn erg leuk! Verder kan ik skyrim VR, budget cuts en beat saber aanraden
Ligt er natuurlijk nogal aan welke spellen je al hebt gespeeld ;). Dingen als Lone Echo en RoboRecall zijn echte aanraders, maar ik neem aan dat je die al hebt gespeeld. Recent heb ik zelf alleen Beat Saber die ik echt het geld waard heb gevonden, al ga ik er binnenkort weer eens paar andere besparen. En er komen gebaseerd op trailers ook wel weer een aantal interessante aan.

Zelf ben ik ook echt niet uitgekeken op VR, maar ik moet wel toegeven dat het aanbod goede games gewoon nog beperkt is, en wat ook jammer is, is dat veel gewoon een nogal beperkte speelduur hebben.
Die heb ik al gespeeld inderdaad. SuperHot is ook geweldig. Brass tactics is een leuke demo.
Hellblade: Senua's Sacrifice VR werd behoorljik geprezen. Zelf nog geen tijd gehad om hem te spelen.
Wolf3D VR, project cars incl. stuur, brass tacktics.

Al was het wel veels te warm de afgelopen maanden om met zo'n ding op je hoofd te lopen

[Reactie gewijzigd door Sniffels op 6 september 2018 09:16]

Ik zou zeggen, hou indiegala in de gaten, die hebben regelmatig een nieuwe VR bundel voor een paar euro, en een hoop daarvan is troep, maar ook vaak genoeg wel 1 of 2 leuke games. en verder natuurlijk gewoon op steam kijken, meer dan genoeg vr games.
Elite: Dangerous al geprobeerd? Skyrim VR en beat saber zijn ook tof.
Beat Sabre, VRChat is leuk, vooral als je eigen gemaakte werelden en characters kan gebruiken.
Hellblade schijnt heel tof te zijn in VR, moet ik nog eens proberen.
Moss! Origineel alleen op PSVR, maar nu ook al een tijdje op de Rift. Ik vond het erg leuk, recensies zijn er ook naar.
Exclusiviteit is wel degelijk een heel groot ding. Waar Valve en HTC inzetten op openheid en open standaarden is het Oculus/Facebook dat wel degelijk probeert alles zo gesloten mogelijk te houden en naar zich toe te trekken en houden. Je hebt dan wel Revive om Oculus spellen op de Vive te spelen, maar dat is geen officiële software. Het is dat Oculus teveel gezeul heeft gehad toen ze Revive al een keer geblokkeerd hebben, anders zouden ze het zo weer doen.
Vive opent hun app store na een paar jaar eindelijk voor Oculus gebruikers, en jouw conclusie is dat HTC inzet op openheid? Dat vind ik nogal kort door de bocht. Oké, het is wel waar dat ze al veel langer in de praktijk voor HTC toch alles via Steam ging. Tegelijk is dat misschien ook direct één van de redenen dat HTC het financieel niet haalt: Ze maken een klein beetje winst misschien op de hardware, terwijl Valve lekker geld binnensleept op de software. Ja, op die manier zou ik als bedrijf ook voor openheid zijn :P

Als alles open zou zijn zou ik dat uiteraard ook een pré vinden hoor. Tegelijk is het wat mij betreft ook duidelijk dat hoewel op Steam heel veel meer VR games staan dan in de Oculus Store, de gemiddelde kwaliteit in de Oculus Store heel veel hoger is. En gezien hoeveel geld Oculus pompt in de software ontwikkelaars, is het natuurlijk ook niet geheel vreemd dat ze willen dat dat zich terugbetaald. Persoonlijk zou ik denken dat gezien meestal hardware toch de lagere marges heeft, ze net zo goed ook gewoon officieel de Vive toegang kunnen geven tot de Oculus Store (immers meer winst voor hun), maar goed, ze zullen hun reden hebben.
Je hebt inderdaad wel een punt dat ik de Vive heel open vind, terwijl ze nu pas hun store open zetten. Het heeft er inderdaad mee te maken dat ik de Viveport store helemaal niet serieus neem. Eigenlijk alles op gaming-gebied staat in Steam en is dus ook beschikbaar voor Rift-gebruikers. Waar ik vooral over val is dat Oculus heel veel exclusives probeert te regelen en die ook alleen maar beschikbaar maakt in hun eigen store. Vanuit een bedrijfsoogpunt snap ik dat prima. Zoals je aangeeft: ze ondersteunen development financieel, dus willen ze ook exclusiviteit, maar als gebruiker vind ik dat erg jammer.

In de praktijk moet ik zeggen dat ik het idee heb dat de laatste tijd eigenlijk alle spellen zowel Rift als Oculus support heeft. Op dit moment heb ik echt geen idee meer of de Oculus store kwalitatief beter titels heeft dan Steam/Vive.

Ik heb zelf gewoon meer met HTC en Vive en hun open standaarden en Steam dan Facebook dat alles exclusief wilt houden en waarbij hun core business persoonsgegevens is. Ik heb daarom ook een Vive gekocht en geen Rift. Hoewel je dus gelijk hebt dat HTC nu pas hun store open zet voor de Rift, kan je het tegenovergestelde niet zeggen van de Oculus-store. Daarmee is de Vive nog meer open dan dat ze al was ;)
In de praktijk moet ik zeggen dat ik het idee heb dat de laatste tijd eigenlijk alle spellen zowel Rift als Oculus support heeft.
dat is toch 2 keer hetzelfde ?
Rift en Vive bedoel je wss.
tenzij ik de bal compleet mis sla, ben niet zo mee in VR.
Niets staat HTC in de weg om hun gebruikers ook toegang te kunnen laten verschaffen tot de Oculus store, maar dan moet de Vive dus wel officieel de OculusSDK ondersteunen, maar dat moet HTC dan wel zelf doen, dat gaat Oculus niet voor ze doen. Dat de rift ondersteund wordt door OpenVR/SteamVR heeft alles te maken met dat valve het puur uit eigen belang heeft gedaan om zoveel mogelijk mensen op hun steam platform te krijgen (en de Oculus (DK1/2) ook nog eens de eerste officiele VR headsets waren voor SteamVR), en als je de laatste statistieken ziet, dan begrijp je ook wel waarom, de Rift wordt op steam het meeste gebruikt (met de vive op hun hielen).

Ondanks dat OpenVR de term 'Open' in zich heeft, is er weinig open aan hoor. Anderen hebben geen echte inspraak op de voortgang hiervan. En ook steam heeft meer dan genoeg exlusives (ofwel zaken die alleen op steam staan).
Het is niet alleen Viveport. OpenVR van Steam is ook toegankelijk voor iedereen.

Dus ja, HTC en Valve zetten meer in op openstandaarden dan Facebook.
"na een paar jaar"?
Zo lang draait die Vive store app nog niet eens echt. Misschien net een jaar.
Wat een onzin, de reden dat HTC het nu open zet voor Rift gebruikers is puur om meer inkomsten te krijgen. HTC heeft er weinig mee te maken, aangezien alles al draait via OpenVR/SteamVR, enige wat ze nu hebben gedaan is een extra icoontje toegevoegd bij een spel dat compatible is met de Rift (alsin bevestigd dat de controls ook goed werken). De rift staat op dit moment nog steeds voor (als je de laatste steamreport bekijkt).
Denk nu dus niet dat HTC dit doet om open te zijn, nee het is puur gevoed om mensen naar hun VivePort te krijgen en zo meer geld binnen te krijgen, zelfde is wat valve doet, alles wat ze doen is ter ondersteuning van hun Steam platform, om daar zoveel mogelijk mensen hun geld te laten uitgeven. En hee, ik geef ze geen ongelijk, Steam is hun gans met de gouden eieren, de rest is pure bijzaak. En SteamVR/OpenVR is ook helemaal niet open hoor, dat je het mag gebruiken ok, maar je hebt geen zak in te brengen over uitbreidingen/aanpassingen (behalve natuurlijk als zij het ook handig vinden).
En tuurlijk zou het fijn zijn als Oculus hun store ook open stelt voor vive, en in principe is dat ook geen probleem als de andere headset makers hun SDK ook maar ondersteunen, maar DAT doet HTC dus niet, want tja, waarom zou je rechtstreeks je concurrent gaan ondersteunen (nu gaat het dus omdat OpenVR/SteamVR dat al doet, en daar heeft HTC helemaal niets mee te maken gehad).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True