Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HTC Vive gaat meehelpen aan ontwikkeling van VirtualLink-aansluiting

HTC treedt met zijn Vive-afdeling toe tot het VirtualLink-consortium. De fabrikant zegt mee te helpen bij de verdere ontwikkeling van de standaard die bedoeld is om vr-brillen met één usb-c-kabel aan te sluiten.

VirtualLink werd in juli aangekondigd als een samenwerkingsverband tussen Nvidia, Oculus, Valve, AMD en Microsoft. Daarmee waren alle grote makers van vr-headsets voor pc's vertegenwoordigd, met uitzondering van HTC. Nu maakt de Taiwanese fabrikant bekend toe te treden tot het consortium.

HTC gaat meehelpen bij de verdere ontwikkeling van de nieuwe standaard. Er zijn momenteel nog geen vr-headsets die gebruik kunnen maken van VirtualLink, maar Nvidia heeft zijn RTX-videokaarten al voorzien van de nieuwe aansluiting.

VirtualLink is een alternate mode van usb-c, die vier hbr3-displayport-lanes combineert, wat goed is voor een bandbreedte van 32,4Gbit/s. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de hdmi 1.3-aansluiting die huidige headsets zoals de HTC Vive en Oculus Rift gebruiken. VirtualLink biedt daarnaast twee lanes voor usb 3.1 gen2-dataoverdacht en kan 27 watt aan stroom leveren.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

31-10-2018 • 08:56

14 Linkedin Google+

Reacties (14)

Wijzig sortering
Eh, HDMI 1.3 heeft een bandbreedte van 10.2 Gbit/'s. Door de 8/10 bit codering is er 8.16 Gbit voor video.

Displayport 1.3, de 1e die hbr3 ondersteunt, heeft een bandbreedte van 32.4 Gbit/'s. Door de 8/10 codering blijft hier 25.92 van over.

Ruim 3x meer dus dan HDMI 1.3/1.4.

Hiermee kun je dus aansturen:
- 4K UHD display (3840 × 2160) at 120 Hz with 24 bit/px RGB color
- 5K display (5120 × 2880) at 60 Hz with 30 bit/px RGB color
- 8K UHD display (7680 × 4320) at 30 Hz with 24 bit/px RGB color.
Waarschijnlijk gebruiken ze nu overigens Displayport Alternate Mode over USB-C en dan is het Displayport 1.4, die biedt ook nog optioneel Display Stream Compression, waarmee er een 3:1 "visually lossless" compressie kan worden bereikt en er kan worden aangestuurd:
- 8K UHD (7680 × 4320) at 60 Hz with 30 bit/px RGB color and HDR
- 4K UHD (3840 × 2160) at 120 Hz with 30 bit/px RGB color and HDR.
- 4K at 60 Hz with 30 bit/px RGB color and HDR can be achieved without the need for DSC.
Ze kunnen dus nog even vooruit :)
Ruim 3x meer dus dan HDMI 1.3/1.4.
Het zou eerlijker zijn te vergelijken met HDMI 2.
Waarom?
Dat is een verdubbeling ten opzichte van de hdmi 1.3-aansluiting die huidige headsets zoals de HTC Vive en Oculus Rift gebruiken.
Wiki: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oculus_Rift
Connectivity
HDMI 1.3, USB 3.0, USB 2.0
en requirements
....an AMD Radeon R9 290 or Nvidia GeForce GTX 970 graphics card, an HDMI 1.3 output, ...
https://www.vive.com/us/s...-system-requirements.html
Video output HDMI 1.4, DisplayPort 1.2
Waarom?
Wat huidige headsets gebruiken is eigenlijk niet relevant bij de interface keuze voor nieuwe headsets, je beantwoord de verkeerde vraag / maakt de verkeerde vergelijking.
Nu lijkt het ook alsof DP meer bandbreedte heeft dan HDMI, terwijl HDMI 1.4 niet de nieuwste versie is.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 31 oktober 2018 11:10]

[...]

Wat huidige headsets gebruiken is eigenlijk niet relevant bij de interface keuze voor nieuwe headsets, je beantwoord de verkeerde vraag / maakt de verkeerde vergelijking.
Nu lijkt het ook alsof DP meer bandbreedte heeft dan HDMI, terwijl HDMI 1.4 niet de nieuwste versie is.
Grapjas.
Ik maak geen nieuwe vergelijking. Ik corrigeer wat er in het artikel staat. Daar maken ze de vergelijking tussen de oude generatie en de nieuwe. Een heel logische vergelijking.
Bij HDMI maar meer nog bij displayport is er nog een uitdaging rond de lengte van de kabel, volgens de spec is die max ergens rond de 2 meter. Displayport is ooit ontworpen om computers aan te sluiten op schermen en die staan doorgaans niet ver van elkaar af. De HTC vice en de rift gebruiken bijzondere interface bridges IC's om een lange dunnere draad te kunnen gebruiken. HDMI2.1 is er nog niet, de chipsets zijn nog niet beschikbaar voor massaproductie en zitten ook nog niet op de videokaarten die nu in de handel zijn.
Binnen 32Gbit\s kun je ongeveer een display aansturen van 2048x2048@90hz per oog om nog iets van bandbreedte over te houden voor audio en signaalverlies. Met alle trucs zoals CVT-R2, chroma subsampling etc is er nog wat te winnen maar daar zit ook een einde aan.
Op siggraph2018 liet LG een manier zien om binnen het signaal onderscheid te maken tussen high acuity en low acuity data, de whitepaper is het doorscrollen waard.
Ik hoop eerder dat er een tijdperk aanbreekt waarbij je draadloos je HMD kan aansluiten. Welk protocol of techniek ervoor gebruikt wordt maakt mij niet uit. Dit mag best een doorontwikkeling zijn van de bestaande technieken zoals WiFi-direct of Bluetooth. Ik zie de VirtualLink dan ook als een tussenoplossing. Wie weet, kun je er straks een dongle op aansluiten en is het daardoor draadloos. Echter vereist dit wederom een propriëtaire protocol op een reeds bestaande aansluiting (USB Type-C) met een overdaad aan technieken (USB 3.1 Gen. 1, USB 3.1 Gen. 2, Thunderbolt 3 en nu dus VirtualLink).
Voor de HTC Vive is er al een draadloze adapter. Je hebt alleen een zender en een battery pack. https://www.vive.com/us/wireless-adapter/. Dus draadloos is zeker al mogelijk. Maar ik kan mij voorstellen dat er genoeg situaties zijn waarin een draad de betere optie is. Als je niet teveel rondloopt is een draad goedkoper en waarschijnlijk stabieler en minder latency.
voor de oculus heb je ook al de TPCast (die er dus ook voor de vive is).
Dat moet je niet echt willen toch? Eerder een klein pakket op je rug dat de VR verzorgd? LIjkt mij qua lag beter.
Ik gebruik de Vive met een TPCast wireless adapter. De accupack (20Ah) heb ik middels een 3D geprint onderdeel aan de achterkant van de headset. Ik ervaar geen enkele problemen met latency, in verschillende games. Tevens zit de headset vele malen beter omdat het gewicht niet alleen maar aan de voorkant zit.
60GHz heeft zo een kleine lag dat het weinig uitmaakt. Bestaat ook al.
Het zou in principe al kunnen via 802.11ad (60Ghz Wifi). Groot nadeel hiervan is wel dat je dan absoluut "line of sight" moet hebben: je hoofd tussen zender en ontvanger = signaal weg.
Je kunt al je HMD draadloos aansluiten, moet je wel een speciale addon voor aanschaffen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True