Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HTC kondigt Vive Pro Eye met ingebouwde oogtracking aan en toont Vive Cosmos

HTC heeft meerdere aankondigingen rond zijn vr-bril Vive gedaan tijdens de CES. De fabrikant brengt de Vive Pro Eye met oogtracking uit voor zakelijke vr-toepassingen. Voor consumenten komt er de Vive Cosmos-bril met inside-out-tracking.

De in de bril geïntegreerde oogtracking van de Vive Pro Eye maakt het mogelijk om met oogbewegingen menu's te bedienen, waardoor controllers niet meer nodig zijn en de bril onder andere te gebruiken is door mensen die om wat voor reden dan ook hun armen of handen niet kunnen gebruiken. Daarnaast kan de weergave verbeteren door foveated rendering, waarbij de delen waar de gebruiker naar kijkt met meer detail gerenderd kan worden.

De Vive Cosmos is een nieuwe Vive-bril voor consumenten die zowel thuis als onderweg te gebruiken is en werkt in combinatie met zowel smartphones als pc's. De bril heeft inside-out-tracking en heeft dan ook geen externe sensoren nodig om bewegingen te traceren. Er zijn twee naar voren gerichte camera's en twee camera's aan de zijkant. Daarnaast toont HTC twee controllers voor de Cosmos. Later deze week maakt HTC meer bekend over de Pro Eye- en Cosmos-varianten van de Vive. Duidelijk is dat er begin 2019 developer kits uitkomen voor de Vive Cosmos en dat de Pro Eye in het tweede kwartaal uitkomt.

HTC kondigde aan dat het in een jaar tijd duizend games heeft toegevoegd aan zijn Viveport-platform en dat het vanaf 5 april een maandabonnement voor ongelimiteerde toegang tot dat platform gaat aanbieden. Daarnaast werkt het samen met Mozilla aan de komst van de Firefox Reality-browser naar de Vive en is er een samenwerking met Amazon voor het makkelijker maken van het ontwikkelen van vr-sites voor AWS-gebruikers.

HTC gaf ook een blik op Vive Reality, software waarmee gebruikers video's kunnen kijken en games kunnen spelen, maar ook een omgeving waarin meerdere gebruikers elkaar kunnen ontmoeten. Onderdeel daarvan is Lens, waarmee gebruikers zichzelf naar andere virtuele werelden kunnen transporteren.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

07-01-2019 • 23:02

29 Linkedin Google+

Reacties (29)

Wijzig sortering
Die eyetracker is geen mod maar een standalone headset dus die gaat 100% zeker floppen.

Elke Vive Pro owner is al zwaar pissed dat dat ding zoveel kostte en alleen los te koop was (Dus je extra moet dokken voor 2.0 controllers en lighthouses, hoewel die maar een beetje anders zijn.

Kost dus te veel. Vive Pro owners gaan geen Vive Pro Eyetracking kopen. Nuh uh!


Verder... De Vive Cosmos... Die productpagine en trailer zien er al heel low quality uit en de headset zelft belooft ook niet veel goeds. Betwijfel ten strengst of het een 1440p panel gaat worden... Of het uberhaupt een OLED wordt (ivm de mention van RGB panel op de spec-page)

Het swivel-up design slaat helemaal nergens op en de audio headset is wéér niet inbegrepen. Ook is die niet specifiek voor PC of mobile gedesigned wat nogal shoddy is.

Roomscale tracking is waar HTC goed in was, daar hadden ze gebruik van moeten maken - door betere controllers en hmd comfort in te voeren.. Maar in plaats daarvan maken ze een of andere half-assed HMD die niemand echt wil.
Die eyetracker is geen mod maar een standalone headset dus die gaat 100% zeker floppen.
Dat is een beetje kort door de bocht. De Vive Pro is niet bedoeld voor gamers, maar voor zakelijke gebruikers. Die zijn over het algemeen niet gauw 'zwaar pissed' als er wat beters uitkomt en hebben waarschijnlijk zelf feedback gegeven op de Pro om deze functionaliteit te krijgen. Alleen op mijn werk zijn er al meer dan 10 projecten met AR en VR aan de gang. Wel met name AR achtig (Vuzix, LLVision, Hololens enzo) dan VR. Maar de toepassingen zijn legio en ik zie er veel interessants vandaan komen. Helaas allemaal onder NDA dus ik kan er niks over zeggen. Maar de zakelijke markt en VR is nu echt aan een stevige ontwikkeling bezig.

Wel vind ik het ook jammer dat we als gamers nog steeds op de techniek van 3 jaar geleden vast zitten ja.

Ik denk dat de cosmos trouwens gericht is op het mainstream segment dat tot nu toe nog niet echt wordt aangesproken door HTC. Oculus komt hier met de Go en binnenkort de Quest. HTC heeft de Focus maar alleen in China en de reviews zijn ook daar heel erg meh dus ik denk niet dat die ooit hier uitkomt. Maar inderdaad alles wijst op low-cost. Inside out tracking bijvoorbeeld, LCD denk ik ook.

Ik denk ook dat het gebrek aan stand-alone functionaliteit (zoals bij de Focus) puur is om het hem zo goedkoop mogelijk te maken, immers zijn die Snapdragons die in de standalone headsets zitten een groot deel van de BOM. Door te koppelen aan een smartphone of computer kan het net weer wat goedkoper, maar het blijft natuurlijk een apparaat waar prestaties niet op de eerste plaats staan.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 8 januari 2019 01:19]

Dat zeggen mensen steeds, dat de Vice Pro voor zakelijke gebruikers is, maar vervolgens brengen ze een "Mclaren editie" uit. Die rijm ik dan niet helemaal, want bedrijven zitten niet op dat soort branding te wachten. Ik vraag me ook af of ze bij de "nieuwe" pro ook verbeteringen aan de headstrap, speakers en mic hebben gedaan. Dat waren behoorlijke minpunten aan de PRO. Ben ook benieuwd of ze de FOV ook hebben aangepast en of ze dezelfde panelen gebruiken. FOV is nu de next big thing in de VR wereld.
Daar heb je gelijk in - Maar die business eye tracking, daar snap ik het nut nog niet helemaal van. Je kan daarmee de need voor controllers weghalen, maar ik heb toch altijd liever controllers, zelfs in business applications. Snap de toegevoegde waarde van eyetracking niet, behalve voor focus adjustment. Wat erg immersive is voor gaming!

De HTC Cosmos vind ik er aardig shoddy uitzien en wil die dan ook echt niet kopen. Ik denk dat ik of op HMD van Valve en knuckles wacht of een Rift koop en dan met gen2 kijk wat er op de markt is.
Het kan veel waarde bieden om te weten waar mensen naar kijken. Bij trainingen en gedragsstudies kun je veel makkelijker analyseren waar naar gekeken wordt en waar niet.

HTC had zelf een showcase met ZeroLight en BMW en daar zag je duidelijk hotspots bij de BMW die getoond wordt (waar men dus naar kijkt).

Ook is het natuurlijk interessant om een avatar natuurlijker te laten ogen door de oriëntatie van de ogen te matchen met de drager van de bril.

Wij gaan het waarschijnlijk voornamelijk gebruiken om inzicht te krijgen in hoe mensen onze VR showcases/trainingen gebruiken.
De hele VR markt bestaat zowat puur uit de early adopters groep die veel geld overhebben voor incrementele verbeteringen. Goede price-value solutions zijn nou niet bepaald het meest gezochte in VR. Alleen al de ruimte die nodig is om VR te gebruiken limiteerd veel (arme) mensen die een kleine leefruimte hebben het volledig te gebruiken. Ik denk dat er wel een aantal mensen zijn die rijk genoeg zijn en het geld er zo voor neerleggen.
Die swivel-up design is JUIST een goed design, zodat je niet de hele tijd dat hele ding hoeft af te zetten.
En over de tracking valt nog helemaal niets te zeggen, de kans dat die gelijkwaardig is betwijfel ik ook, maar inside-out tracking heeft de laatste tijd wel enorme vooruitgang geboekt.
Een voordeel ook (ten opzichte van bv de WMR headsets) is dat door de camera's aan de zijkant de controllers nog verder echt getracked kunnen worden, en daarmee dus nog minder afhankelijk is van gokwerk op basis van de interne sensoren van de controllers.
Op de GIF van de swivel-up lijkt het alsof je zicht nog steeds geblokkeerd wordt door dat ding.
Wat heb je aan eye tracking als een VR headset een relatief beperkte field of view hebt waarbij een deel (vanwege het gebruik van lenzen) altijd wel wat vaag eruit ziet? Als ik tijdens het VR gamen maar al teveel opzij kijk is het al niet meer scherp en mooi. Waarom zou je zo je headset willen bedienen? Ik snap dat dit voor gehandicapten een uitkomst kan zijn en een beperkte hoeveelheid toepassingen ook, maar voor de meeste games en applicaties lijkt me de controllers nog steeds de voorkeur geven. Zelfs achter een pc met toetsenbord muis zitten gaat nog prima.
Wat je aan eye tracking hebt in vr?

Een paar random voorbeelden:
* Foveated rendering kan dan worden gebruikt om de performance te verbeteren (de hoeveelheid detail vergroten op de plek waar je kijkt zodat er minder resources nodig zijn voor wat er in je ooghoeken bezig is)
* Er kan qua storytelling van alles mee (bijvoorbeeld een npc die weet of je hem of haar in de ogen kijkt)
* Qua user interface maar ook gameplay opent het de weg naar nieuwe vormen van interactie (niet alleen voor gehandicapten maar voor iedereen).

En de minst charmante maar absoluut iets waar de facebooks van deze wereld mee bezig zijn: effectiviteit van advertenties meten, telemetry etc.
Wat je aan eye tracking hebt in vr?

Een paar random voorbeelden:
* Foveated rendering kan dan worden gebruikt om de performance te verbeteren (de hoeveelheid detail vergroten op de plek waar je kijkt zodat er minder resources nodig zijn voor wat er in je ooghoeken bezig is)
Maar in hoeverre is Foveated rendering nodig nu we nog met zo'n kleine ' sweetspot' zitten? Door het huidige ontwerp van het lensen systeem heeft bewegen/draaien met de ogen helemaal geen zin omdat je al heel snel buiten de sweetspot zit en alles dus blurry word. Dat is ook de reden waarom er altijd word aangeraden om met je hoofd te draaien en niet met de ogen.
Ik heb het nooit ervaren dus kan er geen oordeel over vellen maar ik zet er dezelfde vraagtekens bij als jij.

Kan me wel voorstelen dat het meer zin heeft bij toekomstige brillen met hogere resoluties en fov.
Ik werk nu al een aantal jaren met VR maar Viveport heeft nooit mijn aandacht vast kunnen houden. Ben benieuwd of ze mensen bij Steam weg kunnen krijgen. Het feit dat de integratie met Steam seamless is heeft niet geholpen bij de adoptie van hun eigen platform.

Wat de controllers betreft: Die beginnen nogal wat trekjes van de Oculus controllers te krijgen. Terecht overigens, want hoewel ik de Oculus headset het minst comfortabel van alle mainstream sets vind (ik ben een brildrager...) is de controller momenteel het beste van de vier sets (Oculus/Vive/WMR/PSVR).
Misschien omdat steam juist moeilijk doet HTC voor eigen variant heeft gekozen? En qua content en alles is het prima. Maar omdat OR2 een grotere naam heeft gekregen via Facebook en allew is het natuurlijk groter geworden.
De Vive Cosmos [...] werkt in combinatie met zowel smartphones als pc's.
Dit is erg interessant. Ben benieuwd hoe dat werkt, draadloos met PC?

Vive Reality lijkt me ook leuk, hoop dat het snel uitkomt.

[Reactie gewijzigd door 16K op 7 januari 2019 23:31]

Bekabeld, is my guess.
De huidige generatie kan volgens mij ook al draadloos met een add-on
Door middel van een WiGig PCIe insteekkaart voor je PC, en een opzetmodule voor de Vive bril zelf, klopt helemaal.
Maar je kan met vrij goede garantie zeggen dat die insteekkaart allereerst niet in de doos zit bij de Vive Cosmos, en bovendien verwacht ik niet dat de bril out-of-the-box WiGig ondersteunt.
Maarja, die add-on gaat denk ik niet inbegrepen zijn als ze te cheap zijn om headphones derbij te doen.
Ik vraag me af of Oculus of HTC wel hogere resolutie schermpjes met meet FOV *durven* uit te brengen...
Leuk voor eye tracking, maar Ik denk dat niemand echt meer zit te wachten op weer een refresh van de huidige headsets.
Is er al informatie bekend over andere verbeteringen of alleen de nieuwe feautures. Verbeteringen zoals hogere resolutie of grotere fov?
De Cosmos (en controllers) lijkt wel erg veel op een van de Mixed Reality headsets van Microsoft.
https://mspoweruser.com/w...ty-Headsets-pre-order.jpg
En zoals @dmagielse al zegt; 1440p en LCD (rgb layout) zijn toevallig ook de specs van de mixed reality headsets.
Werkt de Cosmos ook met AR?
Ja, ik verwacht van wel.
De Vive Pro, met twee camera's, namelijk ook:
https://www.digitaltrends...ro-augmented-reality-sdk/
Al zijn er volgens mij niet veel dingen voor te vinden.

[Reactie gewijzigd door 16K op 8 januari 2019 02:24]

Iets over resoluties? Geen vooruit denk ik, gezien er met geen woord.over gerept wordt
Betwijfel ten ZEERST dat het een 1440p panel gaat worden.

Ook staat er RGB panel bij, dus inb4 LCD. Ik call het.
Denk dat het dezelfde panelen gaan zijn als in de Pro zitten, namelijk de Oculus Quest gaat ook die schermen krijgen zoals het er naar uit ziet.
Deze wil ik graag hebben. Wat zal de Developer editie richtprijs zijn

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True