Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HTC Vive Cosmos krijgt lcd's met resolutie van 2880x1700 pixels

De HTC Vive Cosmos krijgt twee lcd's met een gecombineerde resolutie van 2880x1700 pixels en een verversingssnelheid van 90Hz. De resolutie is hoger dan die van de Vive Pro en het screendoor-effect moet veel lager zijn, omdat de lcd's meer subpixels hebben.

HTC stelt dat er door het gebruik van lcd's met rgb-pixels en een resolutie van 2880x1700 pixels, of 1440x1700 pixels per oog, sprake is van een beperkt screendoor-effect. De eerder uitgebrachte Vive-headsets met oledschermen maken gebruik van een PenTile-indeling met minder subpixels en meer zwartruimte tussen de pixels.

Volgens het bedrijf is de resolutie van de Vive Cosmos een verbetering van 88 procent ten opzichte van de originele Vive, die een resolutie van 2160x1200 pixels heeft. Ten opzichte van de Vive Pro is de resolutie niet veel hoger: de oledschermpjes van deze bril hebben per oog een resolutie van 1440x1600 pixels.

Daarnaast laat de fabrikant weten dat de lcd's een verversingssnelheid van 90Hz halen, wat bijvoorbeeld hoger is dan de 80Hz van de Oculus Rift S, maar lager dan de 120Hz van de Valve Index. Over zaken als de beeldhoek zegt HTC nog niets. Bij zowel de originele Vive als de Vive Pro is sprake van een beeldhoek van 110 graden.

HTC presenteerde de Vive Cosmos tijden de CES-beurs en onlangs kwam er ook al meer informatie over HTC's nieuwe vr-bril naar buiten. Het model krijgt zes camerasensoren, wat een groter veld mogelijk moet maken voor het gebruik van de bewegingcontrollers. Het bedrijf toonde in beelden dat de faceplate van de headset is af te halen en door middel van een opklapsysteem is de bril eenvoudig voor de ogen van de gebruiker te halen. De vr-bril heeft volgens de fabrikant een modulair ontwerp en beschikt over inside-out-tracking, waardoor geen externe sensoren nodig zijn om bewegingen te detecteren.

Eerder liet HTC doorschemeren dat de Vive Cosmos geschikt is om te gebruiken in combinatie met pc's en smartphones, al is daar verder nog niets over bekend. De nieuwe vr-bril moet in het derde kwartaal van dit jaar uitkomen. Een verschijningsdatum of prijs is nog niet bekend.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

26-06-2019 • 10:24

56 Linkedin Google+

Reacties (56)

Wijzig sortering
ik was nooit echt onder de indruk van VR, tot ik in mijn vakantie naar Kuala Lumpur ging.
Daar is een "Hyper VR" experience gecombineerd met een Star Wars thema.

ik was voor het eerst in mijn leven IN het Star Wars universum, ik kon blasters oppakken, deuren openmaken (door verschillende kamers lopen)
als we in de buurt van lava liepen werden de pakken warm, en als we beschoten werden voelde je impact van de blasters.

mijn mening over VR heeft een 180 graden draai gemaakt en ik ben diep onder de indruk wat er nu allemaal al mogelijk is.

Hier kan je goed zien wat ik gedaan heb:
https://www.youtube.com/watch?v=Oad_t6k3w5c


HTC Vive staat er hoog aan mijn verlanglijstje nu.

[Reactie gewijzigd door ferragosto op 26 juni 2019 11:10]

Weet wel dat HTC op dit moment een enorm slechte reputatie onder de Vive houders heeft. Hun customer support is om van te huilen, verhalen op reddit waar mensen weken lang wachten op repairs, veel betalen en nog steeds een kapot apparaat terug gestuurd krijgen.

Daarnaast gooit HTC ook een enorme premium op hun devices. Zo kost de htc vive pro nog steeds 1100$ en de vive pro eye kost 1600$
ik ga er redelijk van uit dat deze ook redelijk duur gaat zijn.

Als je graag VR wilt, dan zijn er betere opties die je mogelijk kan bekijken.

De Rift S (449 euro), gebruikt inside-out tracking, is niet optimaal maar genoeg voor budget VR headsets. Vereist een goede computer
https://www.oculus.com/rift-s/

De Oculus Quest (449 euro), zelfde principe als rift S, maar is stand-alone en heeft wat lagere specs.
https://www.oculus.com/quest/

Valve Index (1079 euro), in principe op dit moment de hoogste kwaliteit VR headset. Gebruikt lighthouse basestations voor tracking (lazers!) en heeft daardoor heel nauwkeurige tracking. daarnaast zijn de controllers (subjectief) de beste die er zijn.
Nadeel is dat ze heel lang uitverkocht zijn en de reservation list gaat tot ergens in september oid.
Heeft een high-end computer nodig.
https://www.valvesoftware.com/en/index

HP Reverb (650$) (geschreven door Largamelion): Je vergeet de HP Reverb nog, die is van nog hogere kwaliteit dan de Index. Momenteel geeft die het beste en scherpste beeld in VR als je de reviews bekijkt. Je hebt er wel een monster van een pc voor nodig om alles in vol detail te kunnen draaien maar deze headset wordt vooral aangeraden voor mensen die SIM's spelen en zittende VR doen (geen roomscale). Dit omdat de controllers en de tracking een pak minder is dan bv. de Index van Valve.

Mocht je de oudere hardware genoeg vinden voor instap, kan je ook kijken naar een Original Vive (die ik nu heb) of een Oculus Rift. Maar de rift word niet meer verkocht en de htc vive original is nieuw nogsteeds 600 euro.

Edit: HP Reverb toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Sempai op 26 juni 2019 16:43]

Je vergeet de HP Reverb nog, die is van nog hogere kwaliteit dan de Index. Momenteel geeft die het beste en scherpste beeld in VR als je de reviews bekijkt. Je hebt er wel een monster van een pc voor nodig om alles in vol detail te kunnen draaien maar deze headset wordt vooral aangeraden voor mensen die SIM's spelen en zittende VR doen (geen roomscale). Dit omdat de controllers en de tracking een pak minder is dan bv. de Index van Valve.
Je hebt gelijk, ik zet hem erbij :)
Ik wel ervaring met HTC Vive en customer support. Er was een defekt in 1 van de lighthouse sensoren en ik heb zelden zo'n goede customer support gehad.

Half europa is het ding door geweest, en had hem binnen een paar dagen weer terug. Hele afhandeling verliep super smooth, kon ook het hele traject volgen en had heel snel response op al m'n vragen.

Ik weet niet of die reddit gebruikers de meerderheid vertegenwoordigen. Maar een positief geluid vanuit mijn kant in ieder geval :)
Ze hebben laatst een firmware update uitgebracht, waardoor de 1st gen sensoren eigenlijk als te oud worden bestempeld, niet nauwkeurig genoeg. Hierdoor lijkt je lighthouse kapot. Helaas kan customer support je niet vertellen dat je ff terug moet naar een eerdere versie en hoe je dat er dan op flashed.

Dat die update nog draait snap ik niks van.
Ik heb in de begin dagen de eerste VIVE VR set gekocht (~1000 euro).
Gelukkig heb ik nog nooit met de HTC customer support te maken gehad (Hij werkt nog steeds prima), dus daar kan ik niet over oordelen.

Echter kwalitatief heb ik er tot op heden niks op aan te merken.
Controllers werken goed, headset zit prima in elkaar.

Als je geen ruimte hebt om heen en weer te bewegen, of je hebt niet de behoefte om als een wilde man om je heen te zwaaien, dan kun je inderdaad net zo goed (of beter zelfs) voor de Oculus Rift gaan, maar als je wel de ruimte hebt, dan kun je ook voor 699,- de reguliere VIVE set komen (met lighthouse en controllers).

Ik speel nu Skyrim VR, zo wat is dat vet!
Ook Fallout 4 VR, sooo nice!
Bedankt voor de uitleg! ik was in de veronderstelling dat de Vive top VR headsets waren.
ik heb dan ook nog geen uitvoerig onderzoek gedaan.
Ben bereid af te wachten (een paar generaties) en dan een volwassen product te hebben.
Ik heb de originele Vive en die werkt inderdaad perfect, maar ik heb dan ook nog geen reden gehad om contact te zoeken met hun customer support.

Let wel op dat de originele Vive een samenwerking was met Steam, ik zou voor de volgende generatie dus eerder voor een Index gaan (deels omdat ik natuurlijk al de base stations en controllers heb).
Op dit Moment zijn er nog een aantal VR makers die de lat nog hoger leggen, op verschillende gebieden:

Xtal
Varjo reviews: Net zo scherp als je eigen ogen - Aan de slag met Varjo's vr-prototype
Pimax
StarVR reviews: Aan de slag met de StarVR: vr met hoge resolutie en groot blikveld
De prijs van de rift S is geen reden om deze te scharen onder 'budget vr'. De prestaties zijn nagenoeg dezelfde als die van de vive, de vive pro and de rift. Verschillen zijn marginaal.
Erg subjectief stukje.
Klopt, dit is allemaal redelijk subjectief, maar er ligt ook reden achter.

Zo heeft de inside-out tracking van Oculus op dit moment last van het zogenaamde "Guardian drift", waar je playspace verplaatst over tijd. zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=1bpdBRJFImE

Nou zal dat vast opgelost worden door oculus soon, en ben blij dat deze technologie er is, dit is natuurlijk een stuk goedkoper dan het huidige valve lighthouse ecosystem, die duur is om te maken.

Daarnaast zijn er ook veel rift S gebruikers die klagen over tracking van de controllers in shooters, waar de arm / controllers overlappen en tracking verliest.

Maar daar wil ik dus niet mee zeggen dat de Rift S een slechte headset is, in tegendeel zelfs, het is best goed. De reden dat ik het "budget" noemde is omdat hij gewoon een stukje goedkoper is.
Godzijdank nog geen probleem gehad met Guardian drift. Wel im de begindagen een paar keer opnieuw Guardian moeten instellen ivm compleet verloren. Gelukkig duurt dit een minuutje.

Sinds de laatste updates totaal geen problemen meer gehad met Rift S.
Wel merk ik dat de controllers af en toe nog wel wat rare fratsen uithalen bij Steam games maar nagenoeg altijd perfect blijven werken met games van de Oculus store.

Steam is wel gelukkig hard bezig om volgens mij zelfs die fouten weg te werken.

Al bij al heb ik de Rift S gekocht als "tussen headset" want het is een soort VR gen 1.5. Nog geen gen 2 zoals de Index of dus deze Vive Cosmos, dus ik ben zeer benieuwd waar gen3 over 6(?) Jaar ons heen gaat brengen.
Ik heb laatst de Quest gekocht en voor de relatief lage specs is het een geweldig apparaat. De inside-out tracking is erg goed en, mits je niet alles te realistisch wil, brengt het de VR-ervaring echt goed over.
Een 1080Ti voldoet meestal met de Reverb. Je hebt beter prestaties dan je zou verwachten gezien de resolutie.
Voeg ook even de Pimax 5K+ en Pimax 8K er bij...
Dat is wat ik van zoveel mensen hoor.

"Ik heb VR al eens gezien"

Dan hebben ze het meestal dus over zo'n brakke Google Cardboard kijkdoos ervaring van een 360 video.

Ik heb het vermoeden dat heel veel mensen absoluut geen idee hebben hoe erg geavanceerd en immersief een Vive is. Specifiek gezegd de roomplay dan.
Vive is meh, was absoluut niet onder de indruk.
Dan ben je de absolute eerste die ik dat hoor zeggen. Wat heb je in de Vive gedaan? Want er is nogal een verschil tussen zitten en om je heen kijken en in een interactieve wereld staan waar je in kan rondlopen en dingen om je heen op kan pakken.

Zelfs al vind je VR niks, dan nog zou je onder de indruk moeten zijn van de technologie. Voor de Vive en Oculus had ik nooit gedacht dat het betaalbaar zou zijn en dat ik het ooit in huis zou hebben.
Ik heb paar jaar geleden vr willen testen in Indonesië maar het hokje zelf was maar 1m75 groot ik paste niet🤣
Waar wij waren, liep je dus door verschillende kamers heen.
we moesten schakelaars overhalen, knopjes indrukken.
ik ben echt diep diep onder de indruk
Het is geen populaire mening op Tweakers, maar ik ben een van de weinige die geen echte mainstream toekomst ziet in VR.

Ook voor medische toepassingen zie ik geen toekomst, daarin is AR veel handiger. Er zullen best wat usercases zijn voor VR, maar het gaat niet naar de hype opleven.
Ik heb net de omgekeerde redenering. Iedereen die ik met VR in contact laat komen is er mega enthousiast over. Het maakt de ervaring gewoon volledig anders. Voor mij is het de perfecte aanvulling en afwisseling op mijn gewone gametijd. Sommige games zijn gewoon perfect voor VR. We zijn er nog niet maar wat er nu al kan is veelbelovend. Benieuwd naar No man sky deze zomer.

In sommige toepassingen zie ik net veel mogelijkheden.

Daarnaast AR is inderdaad ook de moeite maar waarschijnlijk wordt dit op langere termijn 1 tech. VR/AR.

Tenslotte: AR/VR in combinatie met zuurstofmaskers voor in moeilijke omgevingen. Zou dit al bestaan? :) Anders neem ik er een patent op.
Eerste reactie inderdaad... maar daarna kakt het vrij snel in.

Heb hier een Rift en een Vive. Iedereen die er voor het eerst mee 'speelt' is razend-enthousiast, maar na een paar sessies wordt die behoefte rap minder.

Staan nu allebei stof te happen op de plank.
Misschien dat ik ook ooit op dat punt kom :) Tot dan genieten en aangezien ik nu vooral focus op de games van de viveport kan ik daarna nog de hele bibliotheek van Ocolus en steam aflopen om er de toppers ook nog te spelen. Nog wel eventjes zoet. In de vr pause spel ik dan wel lekker chill slay the spire en een uur nadien terug klaar voor VR.
Na hoeveel tijd heb jij uw moeheid gehad en wat was de voornaamste reden?

greets

btw: iemand een idee van city builders in VR? behalve da mini gameke op da eiland
Na een paar dagen al...

Heb een paar spellen geprobeerd, vond dat al snel niet leuk meer. Met Google maps over de hele wereld reizen heb ik nog een paar weken gedaan.

Naast de technische aspecten (lage resolutie, dat ding op je hoofd), vond ik het grote voordeel van VR (volledig in een andere wereld zitten) tegelijk het grootste nadeel. Je kunt absoluut niet meer communiceren met de buitenwereld, en dat is in een gezinsleven af en toe best lastig.
Mijn reactie ook inderdaad. Ik heb een jaar lang een Vive gehad en hoewel het in het begin erg indrukwekkend is was ik er heel snel klaar mee. Komt ook omdat er vrij weinig echte goede games voor te vinden zijn. Heb hem daarom ook uiteindelijk weer verkocht, stond al meer dan een half jaar stof te happen. Ik denk dat VR nog een lange weg heeft te gaan, voor mij zijn de volgende punten absoluut een must:
- Draadloos
- licht
- geen screendoor effect en hoge resolutie (4k per oog of hoger)
- kwalitatief goede content (games/applicaties)
- betaalbaar

[Reactie gewijzigd door in2duhCore op 26 juni 2019 23:03]

Dat enthousiasme neemt echter snel weer af zodra het eerst wow effect weg is. Er zijn geen echte triple A games voor VR beschikbaar. De games die er zijn, zijn erg beperkt omdat ze om het motionsickness probleem heen moeten werken, omdat er geen goede oplossing voor beschikbaar is. Voor theater functies is de resolutie te laag in verhouding tot gewoon gamen op een scherm. De realiteit is dat veel VR kits na een week al liggen te verstoffen. En dat helpt de algehele acceptatie en mogelijke usecases niet.
Voor mij persoonlijk toch niet :) Zeker als je rythm games graag speelt en arena games zoals Racket NX. Zo een zalig spel. Enigste nadeel is dat mijn muren iets te dicht staan hahaha. Daarnaast ook nog final assault type games.Ondertussen toch al enkele weken aan het VR'en en zal niet direct stoppen door mijn 2 maand gratis viveport abonnement en steam library :).
Ik denk ook dat VR voor thuis nog lang niet mainstream zal worden door gebrek aan interessante toepassingen. Echter dit soort buitenshuis ervaringen waarbij je met een groep vrienden naar een uitgetrickte VR 'studio' gaat om samen, bijvoorbeeld, het Star Wars universum in te stappen lijken mij best commerciëel vatbaar. Mijn ervaring met zombie's schieten in VR met wat vrienden was echt leuk en ik zou dat zeker nog eens willen doen; vind ik persoonlijk leuker dan gaan bowlen of naar de bioscoop gaan. Het is nog wel vrij prijzig, maar die prijzen kunnen natuurlijk in de toekomst omlaag.
"De realiteit is dat veel VR kits na een week al liggen te verstoffen."
Is dit ook ergens op gestaafd? of verwacht je dit....

Mijn eigen ervaring was toch echt anders. Toen ik een Vive had, enorm veel gespeeld. En ik mistte de "Triple A" games echt niet. De zoveelste COD/Fortnite clone/Assasins Creed? Nee bedankt.

Enige reden dat ik geen vive meer hebt, is kinderen. Geen tijd meer, en kan lastig een kleine in de gaten houden met een headset op en koptelefoon. En een goede ruimte is ook best lastig. Als ik buiten in de tuin VR kan doen, dan komt er wel een setje :+
Probleem is dat "iedereen die met VR in contact komt" dus niet de mainstream is, en dat is het punt. Er zijn al weinig PC gamers meer over en slechts een nog kleiner groep kan dit veroorloven, heeft de ruimte, etc. Dus dat is een minderheid van een minderheid, en nooit mainstream.

Ik ben er zelf niet enthousiast over, op basis van Vive ervaringen. Shitty graphics en na een uurtje was de eerste sensatie er wel af.
Ook voor medische toepassingen zie ik geen toekomst, daarin is AR veel handiger. Er zullen best wat usercases zijn voor VR, maar het gaat niet naar de hype opleven.
Voor Live operaties is AR misschien handiger, maar voor operaties op afstand zal VR net heel goed werken.
Ze hebben allebei hun usecase, dus VR afschrijven als 'minder handig dan AR' lijkt mij wat te ver gaan.

[Reactie gewijzigd door graverobber2 op 26 juni 2019 10:46]

Ik gok dat je uiteindelijk gewoon een mix van de 2 krijgt, wie weet zelfs met transparante OLED panelen oid.
VR en AR zijn 2 compleet verschillende dingen die eigenlijk niet met elkaar te vergelijken zijn. En VR is niet echt een hype ofzo, is er al decennia, alleen nu is de technologie zo ver dat het nog beter (maar vooral goedkoper) kan.
Mn vriendin nooit aan t gamen kunnen krijgen.
Ja Mario kart, Sims en Cities Skylines.
Maar verloor al snel interesse.

Sinds de Rift S (mede gekocht vanwege de lagere instap prijs voor VR) is ze compleet verslaafd aan dat ding en geniet ze er enorm van.

Daarbij hoor ik ook hoe populair de Quest is mensen die geen krachtige PC hebben maar toch een goede ervaring willen in VR.

De markt lijkt juist aan te trekken... Winkels waren de eerste paar weken compleet uitverkocht met de Rift S en goedkoopste Quest.
Heb zelf een Oculus Rift en de ervaring in (o.a.) Assetto Corsa en Elite Dangerous is waanzinnig, maar de adoptie lijkt maar niet lekker los te komen. PsVR is volgens de enige die enigszins lekker loopt. Gevolg is dat voor veel games VR een niche optie blijft, als het al wordt ondersteund. F1 2019 heeft nog steeds geen VR, helaas.

Probleem blijft volgens mij de prijs en gedoe met kabels, ruimte en drivers.
Hee, Toevallig dat ik de koper van mijn oculus zo ff tegen kom op het forum :D , Hoe doet die t ?

Het is en blijft een lastig verhaal natuurlijk die hele wereld van VR door zo'n ding op je hoofd.

Paar punten die vandaag de dag gewoon niet/bijna niet te doen zijn voor een leuke set-up ( en ook mij bij nogal tegen zaten)

1. Huidige PC/laptop moet echt power hebben voordat je een Oculus rift lekker kan gebruiken, dan praat je wel over systemen van +- 1000 euro . ( Geen playstation/of Ocoulus go)
1.1 Prijs van het hele systeem Oculus,
2. Ruimte , Je hebt gewoon een kamer/ruimte nodig voor je installatie, set-up . Ik gebruikte hem voor de fun even in de woonkamer toen mijn ouders op vakantie waren, , alles geïnstalleerd maar toen ze terugkwamen vonden ze de sensors en de kabels bij de eettafel toch niet zo leuk :D. ( en dan kan je opnieuw beginnen met installeren in je eigen kamer, die net ff te klein waren om zo vrij te bewegen als dat je zou willen.) Ik woon nu op mijzelf en heb een mancave ( zolder vor mijzelf ) ik zou nu voldoende ruimte hebben, maar hoeveel mensen hebben vandaag de dag in huizen nog extra kamers over om dit te realiseren)
3. Kabel van de Oculus die vastzat aan je pc, waardoor lopen, bewegen toch allemaal een mindere ervaring werd.
4. Misselijkheid in de VR wereld, ( Motion sickness) blijkt toch echt wel stuk groter te zijn als volgens mij van te voren gedacht.
5. Ieder ze ogen zijn anders, ook al kan je de bril afstellen, voordat je alles goed heb staan, en scherp is ben je toch wel even aan het klote.
6. Ontwikkelingen gaan wel echt door, Nu bijvoorbeeld de Quest en de S. Zonder camera's. en al, maar of dat nou al net zo goed is als je pc? Reviews hebben allemaal verschillende standpunten, maar aantal games , geen steam etc. Je zal toch echt komende tijd nog wel vastzitten aan dure , net niet voltooide producten.
7. Maar hoeveel zomersbundels heeft Oculus wel niet verkocht voor 350-400-450 euro dat je 2-3 camera's + bril + touch dingen erbij kreeg.
Oculus/facebook wilden niet prijsgeven wat ze aan ontwikkelingen hadden ( behalve draadloos) maar nog wel iedereen volgeschept met een oudere versie zodat de ''stock voorraad op is'' ( logisch??, puur voor de markt wel, maar dat betekent ook dat die mensen niet binnen jaar een S of een Quest kopen) waardoor verkoopcijfers wel zullen tegenvallen.

Al met al, is er echt nog een hoop te verbeteren in de VR wereld.
Ondanks dat ik hele erge motion sickness heb, was het me wel waard om het even gezien en gespeeld te hebben. Toch wel stukkie gaver dan wasd te gebruiken en met een muis te klikken.

Hoop dat ze de komende jaren veel vooruitgang boeken in resolutie/ververssnelheid en praktische dingen.
Goede opsomming waarom het op deze manier nooit mainstream gaat worden. Ik wil daar aan toevoegen dat zelfs zonder motion sickness het gewoon een shit ervaring is, zo'n helm op je hoofd. Het is vermoeiend, je sluit je af, niet echt ontspannend of zelfs sociaal zoals andere game ervaringen zijn.
Hij doet het prima en wordt regelmatig gebruikt :)

Denk niet dat prijs van hardware adoptie in de weg staat. De meeste gamers hebben al een redelijke pc die in ieder geval 1080p prima aan kan. Dan is over het algemeen VR ook niet zo'n probleem. Ik game nog op een GTX970 (weliswaar icm met een Ryzen 2700x, maar toch) en dat gaat nog heel redelijk. Daarmee heb je het wel over de onderkant van wat de gemiddelde gamer kwa GPU thuis heeft staan volgens mij.
Motion sickness is wel een dingetje idd. Heb er zelf geen last van, maar al wel eens iemand badend in het zweet de bril af zien zetten nadat hij een rondje virtuele achtbaan achter de kiezen had :)
4 & 5 zijn heel speciale gevallen.
Motion sickness is per persoon anders en kan van kleine details afhangen hoe je er op reageert.
Afstellen op persoon op PSVR is toch heel simpel en blijkt redelijk vlot te werken.
eens een sessie met 5 personen gehad waarvan er 3 een bril dragen en weinig moeten aanpassen.
even goed zetten zoals het voorgeschreven is, is blijkbaar voldoende;
Ook de interesse in de recent gelanceerde Oculus Quest gaat goed! Of in ieder geval in vergelijking met de PsVR. Zie: https://trends.google.com...3-m&q=PsVR,Oculus%20quest Zelf overigens ook een tevreden gebruiker :)
Kan misschien liggen aan het feit dat je een (bijna) 3 jaar oud product vergelijkt met een gloednieuw product. Het ligt wel wat anders als je kijkt naar de trends van de afgelopen 5 jaar: https://trends.google.com...5-y&q=PsVR,Oculus%20quest.
Heb je zeker een punt!
Het grootste probleem blijft de content. Als er geen echte must-have of hyped content komt voor VR, gaat het niche blijven. Hopelijk kan dit veranderen als Valve beslist om Half Life 3 VR te releasen or als er een of andere mega MMO komt vanuit Oculus die iedereen wilt (denk Ready Player One).
Het blijft inderdaad een kip-ei verhaal. Een (knappe) VR headset is best prijzig, en zullen alleen gebruikt worden voor een handjevol games. Met meer vraag naar VR games, wordt het interessanter voor grotere uitgeverijen om zich te richten op VR games.
Die content is er in mijn optiek zeker wel. Met name de vlieg/space sims en racegames zijn wat mij betreft perfect voor VR. Een Lotus 49 over de Nordschleife heen jagen in VR is een ervaring als geen ander. Daarnaast laten games als Beat Saber zien dat er nog genoeg te ontdekken is.

Shooters of first/third games zie ik weinig heil in, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Zelfde met dirt 4, zou ondersteuning komen. Zo ver ik weet zit het er nog steeds niet in
Nu nog prijs en misschien nog wel belangrijker: Prestaties van de inside-out tracking. Die van Oculus (Quest en Rift S) ligt wat mij betreft echt mijlenver voor op de concurrentie. WMR is aardig, maar hoe ze het doen bij Oculus voelt zoveel meer stabiel. Setup is daardoor ook echt heel eenvoudig, een flinke stap voorwaarts. Los van dit alles, alle concurrentie is welkom voor VR.

[Reactie gewijzigd door FoggyFreek op 27 juni 2019 11:10]

De tracking is wel in orde denk ik met de zijcamera's, maar de prijs zal behoorlijk zijn.
Hoe wordt deze gepositioneerd in vergelijking met de Valve Index en Oculus Rift S?
Er ergens tussen in denk ik, vergelijkbaar met de HP Reverb (als die toch nog eens gefixed is). Verwacht een prijs rond de $599..
OLED kan net zo goed RGB subpixels hebben, kijk bijvoorbeeld naar de PSVR. De reden om voor LCD te kiezen is voornamelijk omdat het goedkoper is. Een LCD VR headset komt er bij mij echter niet in, OLED is zoveel beter qua kleuren, dat LCD een grote stap terug is.
Die zogenaamde "betere kleuren" ziet 99% van de mensen niet.

Er is voor LCD gekozen omdat die een hogere resolutie heeft, niet omdat het goedkoper zou zijn wat zelfs maar de vraag is of dat wel zo is.
OLED Heeft vooralsnog een tragere latency dan LCD. Heeft die dat niet, dan lijdt OLED aan veel motion blur om dat te maskeren.

Dit is ook de reden voor misselijkheid bij mensen die datzelfde niet zullen hebben bij LCD. Bam, meteen meer potentiële kopers tegenover die paar puristen die denken dat er kleurverschil is (terwijl OLED tegenwoordig alleen betere zwarttinten heeft).

Doe voor de grap eens de nieuwste Rift S op je hoofd. Of 1 van die nieuwe headsets die uitkomen met LCD. Je zal je verbazen.
Is er ook al bekend wat de IPD wordt? De meeste vrbrillen zijn vrij gelimiteerd waardoor ik nog geen enkele betaalbare vrbril heb gevonden die (uit zichzelf) voldoet. Ik snap ook niet helemaal waarom men zo moeilijk doet op het limiteren van de maximale IPD als ze al een fysieke schakelaar toevoegen. Zolang je niet scherp ziet is een vrbril nutteloos

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 26 juni 2019 13:50]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True