Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vr-bril Valve Index heeft 144Hz-schermen en kost 1079 euro als complete set

Valve heeft zijn vr-headset Index officieel aangekondigd. In de vr-bril zitten twee lcd's met een resolutie van 1440x1600 pixels per oog en een verversingssnelheid tot 144Hz. De bril werkt met eigen controllers en basestations voor tracking.

Volgens Valve zorgt het gebruik van de lcd's met de hoge resolutie voor een flinke vermindering van het screendoor-effect. De twee schermpjes draaien op 120Hz en kunnen ook 90Hz weergeven, maar er is ook een experimentele 144Hz-modus. Wat de beperkingen van die experimentele modus zijn, is niet duidelijk. Volgens de fabrikant geven de schermpjes van de Valve Index het beeld ook scherp weer als gebruikers hun hoofd bewegen. Dat zou vijf keer beter zijn dan bij de eerste generatie vr-headsets voor pc's.

Wat de beeldhoek is noemt Valve niet, omdat die volgens de makers afhankelijk is van hoe dichtbij de gebruiker de bril bij zijn ogen plaatst. Het is bij de Index mogelijk om de interpupillary distance aan te passen en Valve gebruikt naar eigen zeggen aangepaste lenzen waarbij het beeld ook in de hoeken scherp is. De beeldhoek zou bij 'de meeste' gebruikers 20 graden groter zijn dan die van een HTC Vive. De beeldhoek van die vr-bril is volgens de specificaties 110 graden. De lenzen zijn 5 graden naar buiten gekanteld, wat volgens Valve de beeldhoek verder verbetert.

De Valve Index maakt geen gebruik van inside-out tracking. Er zitten wel camera's op de headset, maar die zijn voor andere toepassingen zoals het doorgeven van omgevingsbeeld terwijl iemand de bril op heeft. Voor tracking maakt de headset gebruik van basisstations. De nieuwe Base Stations 2.0 werken met lasers die 100 keer per seconde sensors op de headset en de controllers uitlezen. Dat werkt tot een afstand van 7 meter en spelers kunnen in een gebied van 10x10 meter bewegen.

Valve combineert de headset met zijn eigen Index-controllers. Die stellen spelers in staat om objecten vast te pakken, zonder dat daarvoor een abstracte handeling zoals het indrukken van een trigger voor nodig is. Dat werkt met druksesensors die in de handgreep van de controller zijn verwerkt. Volgens Valve bevat iedere controller 87 verschillende sensors om de positie, beweging en druk van de hand en vingers te volgen. Dat moet ook gooibewegingen zeer natuurlijk en realistisch maken.

De bril zelf heeft ingebouwde speakers, die iets van de oren van de drager af staan. Dat levert volgens Valve beter geluid op waarbij de richting duidelijk is waar te nemen. Ook moet het comfortabeler zijn dan een gewone koptelefoon. Aan de voorkant van de bril zit een gedeelte waar uitbreidingen op aangesloten kunnen worden via een usb 3-aansluiting. Valve noemt dit de Frunk en stelt dat dit voor knutselaars is bedoeld. Details daarover maakt de fabrikant later bekend.

Valve brengt de Index-headset op 28 juni uit. Een complete set met controllers en basestations kost 1079 euro. Valve verkoopt de bril ook los voor 539 euro. Gebruikers die al een Vive- of Vive Pro-set hebben, kunnen die goedkoopste configuratie kopen. De controllers en basestations van die vr-headsets zijn ook compatibel met de nieuwe bril. Verder komt er een set uit van de bril met controllers voor 799 euro. Er kan dan geen gebruik gemaakt worden van tracking.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

30-04-2019 • 20:25

110 Linkedin Google+

Submitter: Frikandel

Reacties (110)

Wijzig sortering
Nice, het is dat ik net mijn budget uitgegeven heb aan iets anders, maar dit is dan wel wmb de eerste officiële gen-2 VR, en dus komt ie zeker op mijn shortlist voor eerstvolgende upgrades.

En misschien wel een Niche en daarmee geen AAA, maar wel één van de voornaamste redenen voor mij om VR te willen: Elite:Dangerous zou het volgens mij gewoon moeten doen, en Star Citizen misschien ook wel in 2025 :+

Helaas nog geen recommended specs op de site, maar ik schat dat een 2080TI het niet gaat trekken op 2880*1600P@144Hz Ultra (4,6M pixels@144Hz), maar misschien op 120Hz (Very) High wel, en dat zou al heel vet zijn (4K = 8,3M pixels en die kan hij redelijk op 60FPS, dus 4,6M@100-120Hz zou (misschien) te doen moeten zijn....)

Verder vind ik een adviesprijs van € 1079,- zéér schappelijk voor een complete set met deze specs, had die prijs voor alleen de bril ook wel geloofd. (Dus mensen die al een Vive hebben krijgen wat mij betreft echt een goede deal voor die € 539,- voor de upgrade (en helemaal terecht ook, zei hebben tenslotte Vive al gesteund door Gen-1 te kopen).

AMD Ryzen 2 3800 + AMD Radeon RX3080 + Valve Index klinkt wel als een goed kerstcadeautje voor menig een Tweaker schat ik, dus zal ik mijn verzoekje maar zo snel mogelijk insturen naar die goede man :Y

[Reactie gewijzigd door zion op 30 april 2019 21:21]

Wat mij betreft is dit nog gewoon een gen 1, of gen 1.5 als je het zo wil noemen, headset. Net als de Pimax bijvoorbeeld. Voor gen 2 verwacht ik minstens foveated rendering, en hopelijk ook nog variabele focus.

Ik vind hem ook erg duur. Die bril is één ding, maar de controllers zijn echt peperduur, en de base stations zijn ook een tegenvaller. Voor huidige Vive eigenaren is het nog te overwegen, maar ik zou niemand deze als eerste headset aanraden. Te duur, begin maar met een WMR of Rift S, of misschien de Vive Cosmos als die wat blijkt te worden. En uiteraard, iedereen moet zelf bedenken hoeveel hij/zij eraan wil uitgeven, maar om in te stappen vind ik deze te duur.

En ook als bestaande VR headset eigenaar gaat het hem niet worden. De PC eisen gaan gigantisch worden zonder foveated rendering, en het primaire probleem wat ik nog steeds bij VR heb is software aanbod. Ik zit ook totaal niet te wachten op een 'killer app' voor VR, maar gewoon meer goede spellen.
Hmm.. er staat in het artikel dat dit juist wel mogelijk is, dus misschien begrijp ik je verkeerd?
"Gebruikers die al een Vive- of Vive Pro-set hebben, kunnen die goedkoopste configuratie kopen. De controllers en basestations van die vr-headsets zijn ook compatibel met de nieuwe bril."
Dit is echt geen gen-2, maar goed. Eerder Gen-1.5. Je kan beter een Odyssey+ uit de schappen halen voor 300 euro dan heb je een kwalitatief bijna net zo goede headset en ben je voor 1/3de van de prijs klaar.
Je kan beter een Odyssey+ uit de schappen halen voor 300 euro
Welke schappen dan precies? Die van de Best Buy aan de andere kant van de Atlantische oceaan ? Want in Europa word hij niet verkocht, en met importeren kan je gerust 175 euro bij de prijs optellen. 8)7 .

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 1 mei 2019 09:03]

Ik heb 350 betaald via B&H, ging perfect. :)
[...]


Welke schappen dan precies? Die van de Best Buy aan de andere kant van de Atlantische oceaan ? Want in Europa word hij niet verkocht, en met importeren kan je gerust 175 euro bij de prijs optellen. 8)7 .
Herstel, B&H kan het voor je regelen:
Shipping starting from $33.35
Duties & Taxes $81.32
https://www.bhphotovideo.com

[Reactie gewijzigd door FFY op 1 mei 2019 14:23]

Ja, misschien iets te vroeg gereageerd, ondertussen alles goed doorgelezen, ook van de externe links en google, en wilde misschien te graag dat het Gen 2 was, Gen 1,5+ dan, hij heeft iig de resolutie redelijk, de verversing (al zei het "experimenteel") is goed, de FoV van 130g. (als dat waar blijkt) begint in de buurt te komen, de schermen in een hoek lijkt ook redelijk goed te zijn, maar hij mist nog net wat teveel in gebruikte scherm, geen foveated rendering, geen inside out tracking, etc....

Ook de sensors in de controller lijken me een goede stap, maar ik blijf voorlopig nog geloven in een handschoen (met sensors en haptic feedback) voor de voorlopige toekomst, maar wie weet wat die toekomst brengt....
Ik zie er weinig brood in deze aan te schaffen met een Odyssey+ in huis, ik ga het allemaal even aankijken en dat duurt waarschijnlijk nog wel 1-2 jaar voordat bovengenoemde features eraan komen. :)
Een handschoen is niks, te veel zweten. De echte handen gaan zelf weergegeven worden in de volgende generatie Oculus.
Ja, maar hoe de feedback dan? nou ja de volwassenen industrie vind wel een oplossing, doen ze altijd :+ (maar bot gezegd zou dat wel de doorbraak voor VR zijn, als je kan "voelen"..... )

de handschoen kan overigens goeddeels open zijn hé, alleen vingertoppen, palm, en de bovenkant van de hand, de rest kan zo open mogelijk gemaakt worden

[Reactie gewijzigd door zion op 1 mei 2019 08:23]

Goed punt. Ach er zal technisch gezien best wel wat mogelijk zijn om een op handschoen lijkende hygiënische controller te maken. Alleen de zweetband van de Rift heb ik al talloze malen met water en zeep uitgespoeld. Je trekt ook geen bezweet shirt van jezelf of van je maat aan.
Dit is de perfecte upgrade voor een VR fan met een Rift ipv de RIFT-s. Het is geen gen2 , dan moet er wireless of foveteal in zitten. Maar als een refresh van het originele concept gepresenteerd met VIVE, de v2 basestations , de resolutie, geluid. Voor de fans is dit prachtig en er komt een hele golf van 2e hands VIVEs and RIFTen op de markt. instappers kunnen beter 2e hands eerst proberen

[Reactie gewijzigd door FluoDude op 2 mei 2019 10:40]

Mbt tot je laatste AMD CPU opmerking zou ik altijd eerst de desbetreffende game forums lezen, ik weet dat bv de huidige complete AMD reeks voor bv IL-2 BoS in VR een zeer slechte keuze is, net als trouwens de Vega64. Ik hoop dat de nieuwe AMD serie dit gaat veranderen, maar tot nu toe is het voor BoS alleen een overklokte Intel >5ghz CPU interessant, dit in combinatie met een GTX1080ti of beter.
Zelf denk ik dat dit ook het grootste probleem is van VR, niet dat er geen fatsoenlijke AAA games zijn, maar het feit dat die alleen op 90fps te bespelen zijn, met een zeer dure computer, of je moet tevreden zijn met Nintendo achtige graphics.
Zelf heb ik trouwens een Samsung Odyssey+ en ook ik zit liever op een strakke 90 dan een 60 of 45fps.

edit: waarom krijg ik weer een 0 in deze reply, belachelijk, ik schrijf niets negatief geef alleen mijn ervaring.

[Reactie gewijzigd door Toine1 op 1 mei 2019 05:37]

Ik ben (helaas) zeer goed op de hoogte van de status van videokaarten (en die van AMD zeker) hoor, het was een soort semi-sneer naar zowel Nvidia (dat die al zo lang opzettelijk te weinig doet) en AMD (dat die nou nog steeds niet die langverwachte mythische "Next-Gen" videokaart heeft) dat ze nou eens moeten gaan opschieten en gewoon 4K-144HZ@Ultra kaarten moeten gaan uitpoepen voor weinig :+ (maar ik vergeet wel eens dat niet iedereen die de FP leest ook actief is op GoT, want daar loop ik vaak te mopperen over juist dat feit ;))

[Reactie gewijzigd door zion op 30 april 2019 22:53]

Waarschijnlijk ben je wel op de hoogte van AMD in de platte wereld, maar niet van hun activiteiten in VR. Nvidia was nl veel actiever in VR. Kijk bv eens naar VRworks van Nvidia https://developer.nvidia.com/vrworks of hun meetsoftware FCAT-VR. AMD stelt hier maar bitter weinig tegenover.
Ik verwijt je niets, want dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat het hele VR gebeuren op dit moment niet echt actief meer is. Zelfs Linus, Gamernexus, Tweakers of HWI nemen bv ook geen VR meer mee in hun videokaart reviews en sinds de Vive pro is er ook niets nieuws meer getest. Dit terwijl er wel diverse belangrijke VR-HS zijn gelanceerd, Pimax5k, 8k en de Samsung met en zonder plus.
Heeft de redactie geen VR-HS, zijn er altijd wel bezitters die langs willen komen met als tegenprestatie een gratis rondleiding O-)
mmm snap je frustratie maar er spelen hele andere dingen in VR wereld.
zo hebben ze een nieuwe software techniek waardoor de client geen hoge specs hoeft te hebben.
( soort eye tracking waardoor alleen het veld waar je kijkt gerenderd hoeft te worden en niet de helebril, en was ook een stuk over geweest hier bij tweakers. reviews: HTC Vive Pro Eye - Noodzakelijke stap in de evolutie van vr )
Dus voor VR hoef je straks niet meer een super PC hebben te staan maar kan een simpele PC voldoende zijn. en dan zijn die videokaarten totaal niet meer interessant.
En heel leuk al die hoge specs maar je hebt nog altijd de beperking van het menselijk oog.
het voelt vloeiender aan op 144hz maar menselijk ziet niet hoger als 60hz
als voorbeeld:
Het feit dat de "bewegende" beelden in werkelijkheid een reeks foto's snel na elkaar zijn, is er ook de oorzaak van dat op een scherm een wiel soms in de verkeerde richting lijkt te draaien. Als een wiel evenveel omwentelingen per seconde maakt als het aantal beelden, wordt het steeds in dezelfde stand gefotografeerd en lijkt het stil te staan. Maakt het iets minder omwentelingen dan het aantal beelden per seconde, dan staat het op ieder beeld iets minder ver dan op het vorige, en lijkt het dus achteruit te draaien. Als het iets meer omwentelingen maakt, lijkt het wel in de juiste richting te draaien, maar veel te traag.

Dus mijn conclusie is dat die super kaarten helemaal niet nodig zijn voor een goede VR ervaring. het belangrijkste is een goede pixel verhouding waardoor je headset geen blokkerig beeld geeft maar een HD ervaring
> het voelt vloeiender aan op 144hz maar menselijk ziet niet hoger als 60hz
In VR is 60hz niet genoeg om motion sickness tegen te gaan. Het probleem is niet zozeer de FPS als wel de latency ( de tijd tussen dat je je hoofd beweegt en dat het beeld meebeweegt).
Bij 60 fps heb je minimaal een latency van 16 2/3 ms. Tel daar nog een input latency bij op en dan kom je al heel gauw boven de 20ms latency tussen bewegen van je hoofd en het meebewegen van het beeld. Om motion sickness to voorkomen moet je eigenlijk onder de 20 ms blijven.

Bovendien hebben veel videokaarten ook nog een aantal beelden in de 'pipeline' zittten, waardoor er soms wel 3 frames tussen kunnen zitten voordat een plaatje wat voor de game 'klaar' is ook wordt getoond op het scherm. Dan moet je die 16 2/3 ms al weer gaan vermingvuldigen met 3.

[Reactie gewijzigd door aldieaccounts op 1 mei 2019 13:43]

Foveated rendering (gefocused rendering) was al besproken, en ja dat helpt, maar is niet zaligmakend, , en 60FPS voor het menselijk oog is veel te kort door de bocht, ten eerste is dat puur fysiek inderdaad waar, in een afgesloten ruimte, met één lichtpunt en niks wat dat licht kan verstoren, indien dat licht op zijn beurt dus weer hoogfrequent genoeg is om dat voldoende snel te doen pér oog omdat ze niet op dezelfde plek zitten dus het licht er op andere momenten aankomt. (daar is een formuletje voor, die zegt dat bij een monitor (dus waar beide ogen naar hetzelfde scherm kijken) 72Hz altijd genoeg zou moeten zijn dat allebei de ogen tenminste die 60fps voorgeschoteld krijgen.

ten tweede zijn er meerdere studies geweest die aantonen dat mensen 500Hz (tot wel 1Khz) kunnen ervaren, dus niet omdat het oog dat kan ervaren, maar wel omdat dat éne framepje (in 60) dus blijkbaar voldoende afwijkt als die op zijn beurt weer een afwijkend trillingtje ziet van iets wat 10x sneller trilt, dat dat genoeg is om te ervaren dat er iets is veranderd in die tijd, mensen een stuk slimmer dan ik kunnen dat beter uitleggen dus verwijs is je naar max frequency human eye (de eerste pagina levert al genoeg te lezen op, zeker de daarin voorkomende verwijzingen), en daar komt dus ook nog eens de latency bij zoals hieronder al door @aldieaccounts genoemd.
Nice, het is dat ik net mijn budget uitgegeven heb aan iets anders, maar dit is dan wel wmb de eerste officiële gen-2 VR, en dus komt ie zeker op mijn shortlist voor eerstvolgende upgrades.
Vive Pro was dat eigenlijk al. Sterker nog dit ding is vrijwel vergelijkbaar, zelfs de Base Stations van de index kunnen gebruikt worden met de Pro.

Wil je echt iets nieuws hebben, dan moet je nog even geduld hebben. HTC is al een tijdje met iets leuks bezig. Coming soon to a store near you. ;)
Echt iets nieuws? Zeker weer een LCD paneeltje die RGB is? Waarom kan Sony dit wel fatsoenlijk met OLED en RGB (in de PSVR) en de rest ineens niet? Voor heel VR-land zijn die LCD paneeltjes een flinke stap achteruit, maar goed.
Ik kan bevestigen dat Elite: Dangerous geweldig is in VR! Ik heb zelf een Odyssey+, en man, het is echt fantastisch als je dat spel voor het eerst start en je in je schip dat gigantische station uitvliegt.
Ik dacht dat oculus rift hightech was maar deze heeft volgens mij betere specs en kan hogere framerate aan.
Ik snap alleen niet dat ze die schermpjes van oled techniek gemaakt hebben.
Het zal wel kwaliteit zijn anders was hij niet zo duur.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 1 mei 2019 00:53]

Binnenkort kun je No Mans Sky in VR spelen
Helaas nog geen recommended specs op de site, maar ik schat dat een 2080TI het niet gaat trekken op 2880*1600P@144Hz Ultra (4,6M pixels@144Hz), maar misschien op 120Hz (Very) High wel, en dat zou al heel vet zijn (4K = 8,3M pixels en die kan hij redelijk op 60FPS, dus 4,6M@100-120Hz zou (misschien) te
Dit zat ik net ook te denken. Ik wil hem best wel kopen maar.. ik zit met een 970 nu, en zou dus op zijn minst een vette kaart erbij moeten :(

3080's komen dit jaar uit? Of was het een typo?
AMD Ryzen 2 3800 + AMD Radeon RX3080 + Valve Index klinkt wel als een goed kerstcadeautje voor menig een Tweaker schat ik, dus zal ik mijn verzoekje maar zo snel mogelijk insturen naar die goede man :Y
Ja, ik heb wel gehoord at jij stout bent geweest dus ik zou er niet op rekenen.
Als Vive eigenaar vind ik het toch wel echt mooi dat Valve alles backwards compatibel heeft gehouden! Ik kan upgraden naar enkel de HMD (de Index zelf), of enkel de nieuwe controllers, of beiden.

Vandaag verwacht je al bijna dat het 'oude' model bij introductie van iets nieuws direct obsolete wordt en binnen de kortste keren wordt doodgezwegen door de fabrikant. Niet bij Valve, niet alleen is alles compatibel gehouden, maar ze bieden ook nog aparte pakketten aan om stapsgewijs te upgraden.

Kudos!

[Reactie gewijzigd door ilPazzo op 30 april 2019 22:43]

Bedenk je wel dat voor optimaal gebruik de 2.0 basestations wel beter zijn.
Sure maar in vele mindere mate dan natuurlijk de headset en de nieuwe controllers. Gezien de prijs en wat je er voor krijgt, zullen veel mensen hun 1.0 stations natuurlijk niet (gelijk) upgraden.
Moah, als je 1.0 basestations heb dan is de tracking kwaliteit in standaard setups net zo goed. Basestations 2.0 ondersteunen de mogelijkheid om meer dan 2 basestations te gebruiken, en weinig mensen hebben de ruimte om dat echt nodig te hebben. Daarnaast hebben ze iets minder moving parts en zijn ze lichter, maar dat is niet zo cruciaal.
Naast natuurlijk het feit dat de vive controllers die geproduceerd zijn voor 2018 en de (huidige) vive headset niet met de 2.0 basestations werken. (pro headsets werken wel).
Wat een specs, maar ook, wat een prijs. :/
Ik vind 't eerlijk gezegd nog wel meevallen. Ja, het is een hoop geld, maar niet absurd duur. Een 1440p -scherm met 144Hz kost ook al snel 3 á 400 euro. Da's dan gewoon 2D, zonder headtracking en aanraakgevoelige controllers.

Hier krijg je er dan (uitgaande van het totaalpakket) nog de controllers bij, een basestation, koptelefoon en dan uiteraard een hoop foefjes op de headset zelf om alles goed te laten functioneren. Het kan ongetwijfeld goedkoper. Veel goedkoper zelfs, maar het is nog altijd een beetje een niche product en wat experimenteel. Zolang de massa zoiets niet koopt zal het niet snel in prijs zakken. Het wordt gewoon telkens een tikje goedkoper, of mensen kopen een oudere variant. Daardoor groeit het marktaandeel van dit soort headsets en zullen prijzen uiteindelijk ook zakken.

Zelf vind ik de prijs ook nog te hoog hoor, en m'n PC is niet echt geschikt voor VR, maar ik volg de ontwikkelingen wel. Het VR-aspect vind ik enorm cool, maar ik vind het momenteel nog te duur. Gaat de prijs in de toekomst dalen of kan ik voor weinig een dergelijke set op de kop tikken dan zou ik het zeker overwegen!

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 30 april 2019 20:36]

Bedenk wel dat daar een erg prijzige videokaart bij komt als je die bril ook met een redelijk frequentie aan wil kunnen sturen. Dat is niet iets wat een GTX 1060 trekt.
Ja, maar dat weet je van tevoren. Je gaat ook geen 500+ euro uitgeven aan accessoires als je PC zelf momenteel de 800 euro nog niet eens aantikt (wat bij mij het geval is vanwege oudere hardware). Een grafische kaart die deze VR-bril eer aan doet kost al snel meer dan 600 euro, maar wil je er écht alles uit halen dan reken maar op 800+. Een CPU die daar mooi bij past is ook al snel rond de 400 euro. Dan heb je nog het werkgeheugen (~100 euro), fatsoenlijke opslag (~100 euro), een case die alles net kan herbergen, een fatsoenlijke PSU en een moederbord dat goed past bij dat alles (~150).

Met zo'n PC heeft VR pas echt zin wat mij betreft, en als je rond de 1500 euro uit wilt en kunt geven om games in al hun pracht en praal weer te geven dan is de stap over de 2000+ een stuk kleiner dan wanneer je nog met een PC zit met verouderde hardware wat geen klap meer waard is.
350 euro voor een Ryzen 2700X is wel genoeg, hoor. qua CPU :)
Prijs zit hem inderdaad wel in de controllers en tracking stations. Dan begrijp ik wel dat andere frabicanten overgaan naar goedkopere alternatieve.
Ik weet niet of je de koptelefoon een koptelefoon moet noemen. Ik krijg de indruk dat het meer speakers die dicht bij je oren zitten (ze zitten niet tegen je oor aan).
Vergeleken met een vive pro is het nog best aardig eigenlijk, en er komen vast wel wat leuke aanbiedingen zo nu en dan! Het is dan ook echt heel wat, pro resolutie, pc gamer refresh rate en top of the line controllers ed! Ik ben zéér benieuwd!
Ik vind vooral de specs tegenvallen.
Welke specs juist en vergeleken met welke andere?
Vergeleken de Odyssey+ en dan voornamelijk de specs van de headset.
Vergelijk het met de Vive Pro en het valt best mee
Praktisch net zo duur als de HTC Vive set bij introductie. Dat "te duur" valt dus wel mee. En ik zeg dus specifiek *set*, want de HMD zelf is al te koop voor 539 euro. Voor die 1079 euro krijg je daar dus nog een setje gloednieuwe Index Controllers (299 euro) en twee Base Stations (159 euro per stuk) bij
Ik vind uw gebruik van "krijg je er bij" wel interessant.
HL3 confirmed.

Het zou zonder gekheid wel de titel kunen zijn die de definitieve doorbraak van VR inluidt. Vooralsnog is het vooral een leuke maar dure gimmick.
Mocht Half Life 3 VR-ondersteuning hebben dan hoop ik héél erg dat het geen VR-exclusief dingetje wordt. Dat kan dan namelijk weer de doodsteek zijn. Er zijn zóveel fans die nog altijd hopen op een derde deel. Als je dat achter een VR deurtje gooit dan ga er maar van uit dat er een hele hoop hele boze reacties komen :+
Valve weet ook wel dat Half-Life 3 geen VR exclusive titel zou moeten worden. Daar zouden ze zich behoorlijk in de voeten mee schieten.
Jij onderschat de fan community achter HL(3), denk ik....
Het is al langer bekend dat Valve werkt aan een Half-Life VR titel werkt. Vaak HLVR genoemt in leaks van gamestrings.
Ja, dat zijn net als dingen als half life 3 icoontjes op een bureaublad van een valve medewerker. Dat zegt niks en zijn initiatieven van medewerkers. (net als alles binnen valve)
Dat is dan wel weer waar, Valve is niet bepaald geordend of goed met communicatie binnen het bedrijf.
Half Life kan zeker komen maar dan eens stand alone game natuurlijk, of als onderdeel van HL3.
Maar het lijkt mij niet 1 van de 3 komende titels zijn. Portal however zal dat zeker zijn.
Ik verwacht van Valve wel iets in de trend van Half Life doorbraak met VR idd.

HL1 was doorbraak met "interactie in een FPS"
HL2 was doorbraak met "physics in een FPS"
HL3 wordt doorbraak in "interactie met VR (in een fps?)" of zoals The Chosen one hierboven al aanhaalt, Portal 3.

*met doorbraak bedoel ik natuurlijk niet de eerste titel die het aanbiedt, maar wel ten volle benut.

[Reactie gewijzigd door Unrealiac op 30 april 2019 20:55]

Half Life 2 VR bestaat al via een mod en het is best wel gaaf!
Weinig kans dat HL3 ooit nog komt. Misschien als iemand de rechten overkoopt en iets gaat maken, maar Valve zal het niet doen. Ze verdienen bakken met geld aan Steam en hardware bouwen vinden ze blijkbaar ook wel leuk om te doen, maar iets als HL3 maken zullen ze niet doen. Sowieso ligt de lat voor HL3 erg hoog wat het een risico maakt, maar los van dat is er geen enkele reden om het doen om geld mee te verdienen.
YES!!!
Hands On met Adam savage (27 min): https://www.youtube.com/watch?v=2SI_3jlAV9M
Specs voor hele kit: http://store.steampowered.com/app/1070910/
Er zitten helaas geen AAA spellen bij. Wel een soort van index controller demo spel.
Er komt later dit jaar een AAA titel uit van Valve.

[Reactie gewijzigd door XuPrX op 30 april 2019 20:31]

Er komt later dit jaar een AAA titel uit van Valve.
WAAAAT? Shit, dan ga ik maar snel sparen voor een nieuwe game pc... :9~
Valvetime, geen haast dus ;)
Ik heb liever wat 'gameplay'-filmpjes dan dit gebrabbel. Wil zien hoe de Index op iemand's hoofd zit, hoe het speelt, de comfort, enzovoort.
https://youtu.be/GJ2lzV2LLwM

boneworks stress level zero. in ieder geval een voorbeeld van de mogelijkheden met deze controllers
Er komt later dit jaar een AAA titel uit van Valve.
Welke?
Onbekend, het enige wat ze hebben gezegd is: "There will be a Valve flagship game coming"
En toen... Artifact VR :+
Maar ben benieuwd waar ze mee gaan komen, en met name of dat dan een nieuwe IP wordt of dat het een sequel wordt op een van de bestaande.
Portal 3?
HalfLife 3?
Team Fortress 3?
CS:GO 3?
Ik verwachtte die gozer van mythbusters toen ik adam savage las ;)
De base stations lezen zelf niks uit, ze genereren laser sweeps die door sensoren op de controllers (en bril bij de Vive's) uitgelezen worden. Bij de nieuwe base stations wordt hun ID ook mee geëncodeerd in de straal.

De camera's zitten te ver uit elkaar ten opzichte van je ogen, dus daar kan je geen correcte pass-through voor MR mee maken. Ik zie geen sensoren op de bril zitten voor de laser sweeps, dus of het is toch inside-out tracking zoals bij de Microsoft MR headsets, of de behuizing is transparant voor infrarood.

Ik vraag me af of het vakje onder de kap geschikt is voor een Leap Motion-achtige module voor hand-tracking. Inderdaad jammer dat er geen eye tracking is.

Ook jammer van LCD in plaats van OLED, ik hoop dat er brillen met HDR support komen. Zeker als je correcte pass-through voor MR zou willen doen, dan zouden HDR camera's en displays helpen om het er realistischer uit te laten zien.

De prijs valt me helemaal niet tegen vergeleken met de Vive Pro. De controllers zijn een grote verbetering ten opzichte van de Vive controllers, waarop ik al lang aan het wachten was. Ik ga mijn Vive upgraden naar dit model.
OLED klinkt bij veel mensen leuk maar LED kan soms veel beter zijn. De redenen hiervoor zijn vrij duidelijk gezien de voordelen.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 30 april 2019 21:33]

LED kan aspecten hebben die beter zijn, maar voor dynamic range, kijkhoek en pixel response tijd is een goed OLED scherm beter.
Wat Sony bij sommige games slim doet is als de achtergrond zwart is dan is het gewoon uit en zie je ook geen raster dat is het voordeel van Oled bv.. Astro Bot ziet er gewoon erg goed uit.
Bij Sony hebben ze ook een soort filter voor de schermen gedaan tegen het screendoor effect. Zelfs terwijl de resolutie relatief laag is vind ik het er goed uitzien.

Bij de Vive is zwart niet heel zwart, ik las vandaag dat ze dat doen omdat bij heel zwart de pixels uit gaan smeren bij beweging. Ik merk een soortgelijk iets bij mijn TV. Dus wat dat betreft zal het verschil met LCD minder groot zijn.

Ik heb vandaag een set kunnen bestellen, ik ben heel benieuwd naar de beeldkwaliteit en de controllers.
Lcd is overall qua responstijd misschien trager, maar van helder wit naar pikzwart doet lcs sneller volgens mij, dus minder smearing (merk ik ook op mijn lcd bril in vergelijking met een oculus/vive)

Daarnaast is bij lcd het screen door effect minder, en de erfectieve resolutie hoger doordat er rgb pixels zijn ipv pentile lay-out.
OLED hoeft ook niet pentile te zijn natuurlijk. Ik vind het pentile display van de Vive wel enorm storend, je kan je hoofd niet perfect stil houden en dan zie je de subpixels de hele tijd overspringen tussen verschillende pixel waarden.

LCD gebruikt voor snelle overgangen tussen extreme waarden vaak overdrive, dat geeft dan weer wel overshoot artefacts.

De schermen van de Vive (en ook van de Vita trouwens) hebben wel duidelijke mura patronen.

Ik kan het niet goed zien op de foto, maar ik hoop dat de Index geen fresnel lenzen meer heeft, de lichtstralen en onscherpe randen zijn nogal vervelend.

EDIT: De resolutie is hetzelfde als van de Vive Pro, wat al opvallend veel scherper is dan de gewone Vive, tekst is bijvoorbeeld veel gemakkelijker leesbaar. Dat het display niet meer pentile is helpt de scherpte nog verder.
Toch wel weer fresnel lenzen, maar twee lenzen per oog, wat de sweet spot en FoV groter zou moeten maken.

[Reactie gewijzigd door Lamer_Deluxe op 30 april 2019 21:59]

Ik had gehoopt dat Valve met hun enorme berg geld de bril zou subsidiëren zodat VR eindelijk dé grote doorbraak zou beleven. Met daarbij de release van Half Life 3 én Left 4 dead 3 zodat iedereen er een zou willen. Maar dat was natuurlijk een hele domme gedachte.
Ik heb niet het idee dat ze nou bakken met winst pakken op deze set....

Een goede G-Sync ultrawide kost(te) dit ook, de videokaart die dit aan kan sturen ook, en dat voor een (nog) niche markt is dus helemaal niet slecht......

Het ontbreekt inderdaad nog wel aan een sloot AAA titels, maar ja, die schud je (ook als Valve) niet zomaar even uit je mouw.

[Reactie gewijzigd door zion op 1 mei 2019 00:02]

Dan heb je het nieuws niet echt gevolgd, al bij de release van de Vive zeiden ze de focus te hebben op groter, beter, sneller, lichter. Om later die technieken in te zetten voor goedkopere sets. Vr staat nog in de kinderschoenen en research is gewoon duur.

Early adapters betalen de voortgang naar goedkopere modellen
Ik heb er werkelijk waar nog nooit een op gehad, de immersie lijkt mij geweldig.
Kan je met zo'n bril ook makkelijk een 3d films kijken via je favoriete mediaspeler?
Games die 3d ondersteunen, zijn ook allemaal toepasbaar met die bril?

Is het antwoord op die vragen JA, dan ligt er asap een bij mij thuis.

Nu heb ik 3x een asus VG278 staan, ook met 3D maar het gebruiksgemak is dermate laag dat ik het er meestal maar laat zitten. Weinig games en films die 3D fatsoenlijk ondersteunen of uberhaubt correct toepassen. slecht gebruik van de techniek is waarom mensen een 3d film in de bios vaak tegen vinden vallen. En zodra je die tendens te pakken hebt gooi je je eigen glazen in. Bij games ook best wel wat issues, zeker als je graag op widescreen speelt (https://www.flawlesswidescreen.org/ aanrader!) maar wat tegenover de film het beter doet is gamen in 3d, helaas nooit niet mainstream geworden dus matige support ten gevolge.
Er zijn opties om films te kijken op een VR headset. Sommige schijnen het leuk te vinden, ik kan het me niet voorstellen. De resolutie is echt nog veel te laag daarvoor imo.

Sommige reguliere spellen kan je in VR spelen met vorpx. Zelf nooit geprobeerd, dus ik kan niet zeggen hoe goed dat is. Maar ik ben skeptisch, minstens de helft van het plezier in VR komt door je controllers, en reguliere spellen zullen geen VR controllers accepteren (ja je kan knoppen vast remappen dat die werken, maar je bewegingen doen niks).
hoe ik een must buy head mounted display voor me zie, inpluggen en beeld voor me neus, maar dan met tracking ideaal voor first person shooters, 3d zou alsnog een gimmick zijn in dat opzichte.

kzou als het geen gun mockup is toch echt met een muis/keyboard combinatie spelen. maar de vrijheid van hoofd positie hebben en toch altijd goed beeld te houden voor de late avondjes ^^
Als je eenmaal VR controllers hebt gebruikt voor een shooter zal je zeker in VR spellen niet meer anders willen ;).

Probleem met wat jouw idee hier is echter dat meeste shooters zijn geprogrammeerd dat de crosshair in het midden van je beeld zit. Dus je kan niet onafhankelijk kijken en mikken.
Oof, wel erg duur voor de gemiddelde pc-gebruiker. Het is dat ik mijn schutting wil vervangen en zonneschermen wil hebben. Anders deze maar gehaald. Denk nu maar ergens een Odyssey+ ergens goedkoop vandaan halen.

Mooie vooruitgang. Ben benieuwd of VR over 10 jaar zo is ingeburgerd als RGB toetsenbordjes enzovoort. Ga zo door!
RGB toetsenbordjes ingeburgerd? ken maar weinig mensen die er zo 1tje hebben.. maar zal wel aan mij liggen dan.
Welke GPU heb je hiervoor nodig?
Per https://store.steampowered.com/valveindex:
GPU:
NVIDIA GeForce GTX 970+ or AMD RX480+
Available DisplayPort required, HDMI not supported

[Reactie gewijzigd door Zaggy op 30 april 2019 22:17]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True