Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve plaatst teasersite voor vr-bril Index met vermoedelijk inside-out tracking

Valve heeft een teasersite gepubliceerd voor vr-bril Index. Een afbeelding laat de onderkant van de nog niet eerder aangekondigde headset zien. Daarop zijn twee camera's te zien, vermoedelijk zijn deze voor inside-out tracking. Bij de teaser wordt een datum van mei 2019 gegeven.

Hoewel Valve maar weinig informatie meegeeft, kan er wel het een en ander worden afgeleid uit de afbeelding. Meest opvallende wijziging is de toevoeging van de twee camera's aan weerszijden van de headset. Deze worden waarschijnlijk gebruikt voor inside-out tracking, waarbij geen externe sensoren nodig zijn om de positie te van de headset te bepalen. Onder meer de onlangs gepresenteerde Oculus Rift S-bril heeft die manier van tracking.

Wie de helderheid en het contrast van de afbeelding opschroeft, ziet minstens zes stipjes op de headset. Deze lijken volgens Ars Technica op de stipjes die in de HTC Vive worden gebruikt voor externe tracking. Mogelijk krijgt het apparaat daar dus ook ondersteuning voor.

Tot slot laat de afbeelding een slider zien. Waarschijnlijk is deze bedoeld voor het aanpassen van de interpupillary distance, oftewel de afstand tussen de pupillen van de gebruiker. Deze moet het comfort verhogen voor mensen met een afwijkende afstand tussen de pupillen van beide ogen. De Oculus Rift S heeft zo'n mechanisme om de afstand aan te passen niet, een van de medeoprichters van Oculus klaagde daar laatst over.

De teaser komt overeen met afbeeldingen die eind vorig jaar uitlekten. Toen werd gesproken over een bril met een blikveld van 135 graden en zouden de Knuckles-controllers worden meegeleverd. De resolutie zou hetzelfde zijn als die van de HTC Vive Pro, namelijk 1440x1600 pixels per oog.

Of deze specificaties in de tussentijd zijn aangepast is onduidelijk, Valve geeft zelf geen verdere informatie over de headset. Op de bril staat nergens HTC vermeld, de fabrikant van de voorgaande Valve-brillen. Valve geeft tot slot de datum van mei 2019, of de headset dan uitkomt of dat Valve er dan meer over bekendmaakt is niet duidelijk.

Door Hayte Hugo

Stagiair nieuwsredactie

30-03-2019 • 10:08

49 Linkedin Google+

Submitter: muvori

Reacties (49)

Wijzig sortering
Ik betwijfel dat de camera's voor inside-out tracking zijn, waarschijnlijk dienen deze enkel voor passthrough.
De markers voor Lighthouse tracking zijn duidelijk zichtbaar op de foto:
https://imgur.com/AtWl05p
Eens dat het onwaarschijnlijk is voor standaard inside out tracking is. Maar de vraag is waarvoor is het wel? Hand tracking? Ook daarvoor hadden ze meer naar beneden moeten kijken. Echter pass through lijkt me ook onwaarschijnlijk. Als eerste de vraag of je die kosten wil voor een gimmick. Maar belangrijker waarschijnlijk: De cameras staan daarvoor veel te ver uit elkaar om optimaal te zijn. En ja, hier kan je tot op zekere hoogte voor corrigeren in software, maar des te dichter je ze bij normale oogpositie zet, des te minder correctie nodig is, en dat zal altijd beter zijn. Het zou natuurlijk kunnen dat ze verder gewoon geen ruimte hadden voor de cameras, maar dat lijkt me sterk.


Overigens vind ik het persoonlijk jammer dat ze niet voor inside out tracking zijn gegaan. En ja, ik weet dat echt de fanatieke VR gamers de voorkeur geeft aan tracking stations/sensoren. Maar persoonlijk zie ik inside out toch echt als de toekomst voor consumenten VR. En dit is dan prima voor huidige Vive gebruikers, maar als Rift gebruiker (en ook als nieuwe VR gebruiker), moet je dan eerst een stel Vive Lighthouses kopen, wat imo verouderde techniek is voor VR. (Niet omdat het niet werkt, het werkt perfect, maar omdat geen lighthouses / Rift sensoren hebben gewoon heel handig is).
Mooie uitleg op Gizmodo gevonden, kende de term lighthouse tracking nog niet.
https://gizmodo.com/this-...acking-technol-1705356768.

Comment er onder is dan wel weer interessant.. Geschikt voor onhandige consumenten?

[Reactie gewijzigd door WaterFire op 30 maart 2019 10:36]

De lighthouses staan op een vaste plek (bij voorkeur aan de muur of aan het plafond gemonteerd) en bewegen dus in principe niet. Ja, als je ze laat vallen terwijl ze aan staan kan dat slecht zijn, maar dat is bij de meeste dingen zo.

Overigens gaat dit artikel over SteamVR tracking 1.0, bij versie 2.0 is het aantal bewegende onderdelen nog eens gereduceerd, waardoor het goedkoper, minder fragiel en makkelijker te repareren is.

OT: Het lijkt mij inderdaad sterk dat Valve niet voor zijn eigen tracking technologie zou kiezen, zeker aangezien inside-out bijvoorbeeld minder nauwkeurig is bij tracking buiten zicht van de camera's.

De dubbele camera's zouden prima gebruikt kunnen worden voor passthrough, waarbij ze als voordeel hebben dat dat dus ook stereo 3D is.
Vorige week heb ik op de GDC met een developer die een talk had gegeven over MARS (Mixed And Augmented Reality Studio). Daarmee kan je relatief makkelijk MR/AR applicaties ontwikkelen op de Vive Pro (die ook twee camera's op de voorkant van de bril heeft). Het lijkt me aannemelijk dat dat de reden is dat deze Valve bril soortgelijke camera's heeft.

Ook fijn om te zien dat de afstand tussen de pupillen instelbaar is. Veel nieuwe brillen (zoals de nieuwe HP bril) lossen IPD verschillen op in de lenzen, maar ik ben benieuwd of dat voor iedereen goed werkt.
Kan ik kort over zijn, dat werkt alleen als jouw IPD in de buurt van het gemiddelde zit. Wijk je verder af, dan heb je niets aan zo'n bril. Zelf aan den lijve ondervonden toen ik een Lenovo bril had besteld, die is een paar dagen later terug gegaan. Je kan de IPD iets tweaken in software, maar dat is behoorlijk beperkt en werkt sowieso nauwelijks.
HP gaf op de MS stand aan dat ze de sweet spot vergroot hebben waardoor de IPD voor de meeste mensen goed zou moeten zijn.

De keuze om dit in de lenzen op te lossen in plaats van mechanisch had te maken met de kosten, het gewicht en de complexiteit van de bril.

Ik ben erg benieuwd of dat in de praktijk werkt.
OT: Het lijkt mij inderdaad sterk dat Valve niet voor zijn eigen tracking technologie zou kiezen, zeker aangezien inside-out bijvoorbeeld minder nauwkeurig is bij tracking buiten zicht van de camera's.
Ik kan mij dit ook niet voorstellen. Juist het vooropstaande pluspunt van hun trackingtechniek is dat het beter zou werken. Door zelf over te schakelen naar een andere techniek halen ze die geloofwaardigheid wel flink naar beneden.

Ik snap dat inside-out tracking goedkoper is waarschijnlijk, maar juist in VR wil je maximale stabiliteit om dingen als bewegingsziekte te voorkomen, en daarnaast haalt het compleet je immersie weg als je tracking stuk gaat.
Het zou best kunnen dat ze de camera data door een FPGA / ASIC heen jassen om low latency tracking te doen dmv bijvoorbeeld optical flow + IMU data. Voor games waarbij dat niet precies genoeg is kan lighthouse worden toegevoegd. (of wanneer er niets is om te tracken, zoals een lege ruimte met egale muren)
Ze zouden 2 versies kunnen uitbrengen: enkel de bril en een bundel met Lighthouses. Daarmee hoeven de huidige Vive gebruikers niet opnieuw Lighthouses aan te schaffen.

Maar dan nog denk ik dat Valve voor Lighthouse gaat bij roomscale tracking. Het is juist wat de Vive zo goed maakt, het patent is van Valve en hun belangrijkste 'defiator'. Ook de knuckle controllers hebben tot nu toe niets laten zien wat wijst naar inside-out tracking. Ook hebben ze inmiddels een versie 2 gemaakt die 30% kleiner is.

Wat nog wel zou kunnen is dat de camera's gebruikt worden voor 3D object herkenning en ruimte mapping. Er gingen lang geruchten over deze functie en deze zou ook naar de Vive pro komen.
De kamer wordt dan automatisch gemapped wat natuurlijk erg gebruikers vriendelijk is en je slaat je vrouw/kinderen ook niet meer zo vaak als ze langslopen. Voor iedereen een win, dus.
Wat nog wel zou kunnen is dat de camera's gebruikt worden voor 3D object herkenning en ruimte mapping.
De camera's voor Guardian 2.0 gebruiken is eigenlijk het eerste fatsoenlijke idee wat ik heb gelezen waarvoor ze bij deze headset zouden zijn. Zou wel handig zijn dat als je je stoel niet helemaal uit je speelruimte hebt gereden dat hij die automatisch ziet en je waarschuwt als je er te dicht bij komt.
" en je slaat je vrouw/kinderen ook niet meer zo vaak als ze langslopen. "

Mwah, dat ligt aan geval tot geval. :+
Ik heb ook geen idee waarom ze hierover speculeren / roddels de wereld in helpen.

Niemand verwacht dit, net zoals dat er op de HTC Vive Pro ook geen pass through maar ook 2 camera's zitten.

Het zou wel een mooie geïntegreerde oplossing zijn, maar dan zit je met gigantisch veel overhead.
Daar lijkt het inderdaad op, net als bij de Vive het geval is. Technisch gezien is het dan nog steeds inside-out tracking, omdat die "markers" geen markers zijn maar sensoren die de lasers van de Lighthouses detecteren.
Ik denk inderdaad ook niet dat de camera’s voor tracking zijn. Dan zou je verwachten dat ze in een hoek naar buiten gericht staan en niet allebei naar voren zoals op de foto. Waarschijnlijk zijn ze te gebruiken voor Chaperone en handtracking. Volgens de eerdere foto’s van UploadVR is er overigens waarschijnlijk een slot voor een leap motion controller voor handtracking.
Ik zou het wel interessant vinden om beide te hebben, de hoge precies met lighthouse op vaste plekken gemonteerd, maar inside-out tracking voor als ik de bril meeneem naar een lan.
Zou me ook niet verbazen omdat de knuckles namelijk gebaseerd zijn op lighthousetracking. Maar om eerlijk te zijn moet dat dan toch echt de laatste generatie zijn die nog gebruik maakt van externe tracking. camera's en bijgehorende electronica voor inside-out tracking zijn inmiddels behoorlijk in prijs gezakt en wat betreft kwaliteit van tracking ENORM gestegen. En vooral ook omdat de prijzen van die lighthouse basestations ook niet zo denderend goedkoop zijn.
Er is ook al een afbeelding gelekt vanuit steamvr waarbij nieuwe "lighthouses" te zien zijn, dus ik denk dat dat een mooie indicatie is dat het dus niet inside out tracking is.
https://i.redd.it/pemwb9mqyjp21.png En dus ook met knuckles
De resolutie zou hetzelfde zijn als die van de HTC Vive Pro, namelijk 1440x1600 pixels per oog.
Lijkt me niet dat dit het geval is, dan lopen ze weer achter. Verwacht op z'n minst een 4k resolutie net zoals de HP Reverb. Als ze het inderdaad op die resolutie doen, moeten ze niet komen huilen dat er te weinig verkocht is :+
Nouja, resolutie is niet alles met betrekking tot het scherm. De Samsung Odyssey Plus bijvoorbeeld heeft ook een resolutie van 1440x1600 per oog, maar daar overheen zit een soort anti screen-door laag of iets dergelijks (ik weet niet precies hoe het werkt) waardoor het een stuk beter eruit ziet dan gewoon 1440x1600. Volgens sommigen zelfs beter dan de 4k schermen.

Daarnaast kun je ook nog naar de FOV kijken, het schermtype (LCD, OLED), de refresh-rate. Tuurlijk, ik zal niet ontkennen dat hogere resolutie = beter, maar het is zeker niet alles ;)
Inderdaad, en dan nog een belangrijke factor: Prijs. Valve is nooit van de dure hardware geweest en ze willen een groot publiek aanspreken.
De steam machines en de htc vive waarmee valve partnerd mee was waren anders behoorlijk prijzige apparaten. Ik vervacht dat deze index behoorlijk wat kost, door onder ander de knuckle controllers.
De anti SDE laag van de Samsung Odyssey+ heeft echter behalve vrienden ook vijanden. De één vind het perfect, de ander noemt het één vage bende daardoor. Zelf nooit geprobeerd, dus kan geen eigen mening erover geven.
Prijs is waar het om draait. De HP Reverb mag dan op papier betere schermen hebben, maar dat wil niet zeggen dat het in werkelijkheid ook zo is, de tracking zou identiek zijn aan hun voorganger, en die had niet al te denderende tracking. De controllers die met de reverb meegeleverd worden zijn ook identiek aan de voorganger, en ook daarvan weten we dat die gewoonweg niet denderend is. dus leuk dat je hogere resolutie schermen hebt, maar als de rest ruk is, tja, dan toch liever een wat lagere resolutie..

Maar het grootste probleem op dit moment is gewoonweg de GPU power die je nodig hebt om die schermen fatsoenlijk aan te sturen. Wil je een grote groep kunnen bedienen, dan heeft hoge resolutie schermen geen drol zin, want de doorsnee gebruiker heeft helemaal niet de GPU om die te kunnen aansturen. Een 1060 gaat het namelijk niet fatsoenlijk trekken... Dat jij toevallig een 2080ti hebt staan, great, maar weinig mensen zullen die in huis hebben.
4K per oog heeft pas over enkele jaren zin, wanneer een kaart van maximaal 250 euro dat net kan aansturen..
De HP Reverb is een interessante VR bril voor flight- en race games en met zo'n resolutie hou je het waarschijnlijk ook wat langer uit in de loop der jaren. Als deze Valve alleen externe tracking heeft dan juist niet interessant voor de flight- en race crowd.

Zijn al wel mensen op ytube die de HP mochten proberen, pixels konden ze niet meer zien en vonden het erg goed/scherp in hun korte tijd dat ze het konden testen (beter dan de Pimax 5/8 zelfs).

[Reactie gewijzigd door Plugin op 30 maart 2019 18:31]

Nou als je z’n bril koopt, wil je toch dat die een beetje toekomst bestendig is, door bijvoorbeeld een hoog resolutie display.
Die HP Reverb ziet er wel erg interessant uit, specs die er toe doen en betaalbaar. Thanks voor de tip, ik had deze gemist.
Let wel op dat de tracking en de controllers identiek zijn aan de voorganger, en daarvan weet je dat die niet optimaal zijn.
Maak jezelf niet te blij, voor zover bekend gaat HP de Reverb niet in Europa verkopen.

https://www.heise.de/news...r-Aufloesung-4341381.html
Ik denk niet dat de hardware daarvoor al uit is. Of wil je echt dat iedereen 2080 Ti's nodig heeft? Dan spreek je pas over een kleine markt..
Wat voor soort bril moet dit worden? Al iets bekend over of verwachtingen?
Soort (verbeterde) vive pro? Budget model?
[disclaimer]Alles wat ik hieronder zeg zijn mijn persoonlijke verwachtingen en zijn dus niet feiten gebasseerd[/disclaimer]

Zover ik weet is er niets over bekend maar ik verwacht dat dit als alternatief van de normale vive zal dienen. De Vive Pro was meer gefocussed op commercieel gebruik dan op de gamer.

Ook verwacht ik dat deze set geen HTC set zal zijn al zou de productie wel door HTC kunnen gebeuren. Waar bij de Vives het design door HTC en Valve gedaan werd met technieken ontwikkeld door Valve verwacht ik dat ze hiermee het volledige ontwerp proces in-house doen.
Aangezien HTC bij het produceren van de Vives een waardevolle partner was voor Valve zou het mij niets verbazen als ook deze headset door HTC gefabriceerd zal worden maar, in tegenstelling tot de Vives, zal de naam HTC klein op de doos staan en voornamelijk Valve pronken.

Nogmaals dit zijn puur mijn verwachtingen gebaseerd op mijn ervaringen en vorige hardware ontwikkelprocessen die Valve gedocumenteerd heeft. Dit zijn aannamens, gelieve met een korreltje zout te nemen.
Ik gok op 700-800 dollar. Dat kan in euro’s nog hoger uitvallen gok ik.
Daar moet je je vingers, tenen en je 3e been voor crossen. Die dat gemaakt heeft heeft goed spul gesnoven, gedronken en geslikt. 8)7
Benieuwd naar de prijs.

Hoop dat het gaat om een budgetmodel, ik vind VR heel interessant maar simpelweg te duur voor mij om aan te beginnen, zeker als je weet dat je ook nog een dikke PC nodig hebt, en voor een hoop games die VR ondersteunen dat ook nog apart moet kopen.

Ben een beetje aan het wachten op het punt waar we gewoon echt goede headsets krijgen voor een hele betaalbare prijs.
De enige die ik ' budget' en goed (genoeg) zou noemen (zonder persoonlijke ervaring) lijkt me de originele Vive of Samsung Odessey(+). Die hebben kwa hardware, positieve gebruikerservaring, bouwkwaliteit etc goede cijfers.

De echte budget zijn de 'meh' setjes van Lenovo (~€200,-) e.d.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 31 maart 2019 19:52]

Toch lijkt me de Oculus Rift Quest een goede keuze ( als je geen VR PC hebt )
en ben benieuwd hoe de tracking is van de Rift S.

misschien een goede vervanger van mijn Vive, heb het niet zo op de Base stations.
+ 1 controller is niet helemaal okay meer en die kost al bijna de helft van de (verwachte) prijs van de Oculus Rift S
Wow. Ziet er mooi uit. Inside out tracking is gelukkig standaard aan het worden dus.

Kan niet wachten tot we over 4-5 jaar standaard een VR bril thuis hebben liggen.
Met alle software en games die er dan naar ons gegooid worden.
Ik ben erg benieuwd naar deze bril. Lijkt me een mooie upgrade tov mijn Vive. Zeker icm de Knuckles 👍
Heb de Odyssey+ voor 370 euro geïmporteerd en weet vrij zeker dat dit de beste keus was prijs/kwaliteit gezien. :)
Zou jij mij per PM kunnen vertellen waar en hoe je dat gedaan hebt?
zou wel gaaf zijn, een auto of ander voertuig bedienen met Vr bril en pass through feed. veel mogelijkheden voor een HUD voor echte voertuigen.
Steeds als ik iets lees over VR, dan denk ik: "lijkt me leuk". Maar zie gelijkertijd dat het nog heel erg in ontwikkeling is en zelf in 2019 nog het gevoel krijg en early adaptor te zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True