Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oculus Rift S-headset met camera's voor inside-out tracking kost 499 euro

Oculus presenteert een nieuwe versie van zijn Rift-vr-headset. De Rift S is voorzien van ingebouwde camera's voor inside-out tracking, waardoor geen externe sensoren meer nodig zijn. De vr-headset heeft lcd's met een resolutie van 1280x1440 pixels per oog.

Oculus presenteert de Rift S als de opvolger van de oorspronkelijke Rift. Omdat de nieuwe versie met inside-out tracking werkt, zijn ook de Touch-controllers daarop aangepast. Het ontwerp van de controllers is echter niet gewijzigd. Op de headset zitten vijf camera's: twee aan de voorkant, twee aan de zijkanten en een aan de bovenkant.

Met de camera's herkent de headset de omgeving en de bewegingen die de gebruiker maakt met zijn hoofd en met de controllers. Oculus noemt die trackingtechniek Oculus Insight en dat werkt hetzelfde als bij de Oculus Quest, de standalone-vr-headset die vorig jaar werd aangekondigd. De techniek is vergelijkbaar met die van Windows Mixed Reality-headsets, die ook werken met inside-out tracking. Oculus gebruikt op de Rift S echter meer camera's.

De resolutie van de Oculus Rift S is hoger dan die van zijn voorganger, die het moest doen met 1080x1200 pixels per oog. De resolutie is echter lager dan die van de HTC Vive Pro en de HP Reverb-headset. Die bieden respectievelijk 1600x1440 pixels en 2160x2160 pixels per oog. Ook is de resolutie lager dan die van Oculus eigen Quest-headset, die ook een resolutie van 1600x1440 pixels per oog biedt.

Bovendien gebruikt Oculus voor de Rift S lcd's met een verversingssnelheid van 80Hz, terwijl in de oorspronkelijke Rift oledpanelen met een verversingssnelheid van 90Hz zitten. Wel is de verversingssnelheid wat hoger dan die van de Quest; die heeft 72Hz-oledpanelen. Over de beeldhoek van de nieuwe headset zegt de fabrikant niets in de aankondiging. Wel stelt Oculus dat in het nieuwe model betere fresnellenzen worden gebruikt.

Oculus heeft de Rift S ontworpen in samenwerking met Lenovo. De nieuwe vr-headset moet comfortabeler zijn dan zijn voorganger en beter in staat zijn om licht te blokkeren. Er wordt een enkele kabel gebruikt en die is vijf meter lang. In de hoofdband zitten speakers, maar gebruikers kunnen ook zelf een 3,5mm-koptelefoon aansluiten.

De bril krijgt een Passtrough+-functie. Daarmee kan de drager ook als hij de bril op heeft de echte wereld zien, door het beeld van de geïntegeerde camera's weer te geven. Volgens Oculus is dat camerabeeld in staat om diepte nauwkeurig weer te geven door verschillende camera's te gebruiken.

Wanneer de Oculus Rift S precies op de markt komt, is nog niet duidelijk. Het bedrijf zegt in een persbericht dat de vr-bril in het voorjaar uitkomt voor een adviesprijs van 499 euro. Op de Amerikaanse site wordt de bril voor 399 dollar aangekondigd.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-03-2019 • 16:00

51 Linkedin Google+

Reacties (51)

Wijzig sortering
Jammer... Dit had veel beter kunnen zijn.

Dit is meer een goedkopere versie (om te maken) van de Rift dan een betere. En hij is nog 100 euro duurder ook (de oude Rift is 399). Ze zullen de originele wel stoppen te verkopen en alleen met deze doorgaan, om hun winstmarge te verbeteren. Inside-out tracking is gewoon minder goed dan dedicated (ondanks dat die van de Rift weliswaar onderdeed voor die van de Vive). Deze heeft ook geen OLED, lagere refresh rate en nauwelijks betere resolutie.

Ook vind ik het jammer dat ze hem door Lenovo hebben laten ontwikkelen, het is immers Oculus' core business. Geeft toch wel aan dat ze de desktop niet het interessantst meer vinden wat ook al de reden was voor het vertrek van Brendan Iribe. Want dit is geen Rift 2, dit is een Rift-light. Het is nu duidelijk wat Brendan bedoelde met zijn "Race to the bottom" opmerking als reden voor zijn vertrek.

Wat mij betreft is dit een grote gemiste kans en een slechte ontwikkeling voor Oculus' PC platform.

Edit: Zoals @raviculus hieronder zegt zijn het speciale event camera's die geen fixed refresh rate hebben maar asynchroon bewegingen detecteren. Dat was me niet duidelijk uit hun marketing. Ook de associatie met Lenovo vind ik een vreemde aangezien die zelf alleen low-budget VR produkten maakt.

Veel andere specs vind ik nog steeds wel degelijk erg tegenvallen voor een opvolger waar we zo lang op hebben moeten wachten.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 maart 2019 18:28]

En dan direct de belangrijke vraag: heb je deze headset al geprobeerd? Neen? Heb je al reviews gezien? Neen? Hoe kan jij dan concluderen dat de inside out tracking hier slechter is dan de tracking op de oude rift? Ook bij de refresh rate is het nog maar de vraag of je het verschil zelf goed gaat merken.

Ook is hij niet ontwikkeld door, maar in samenwerking met. En waarom niet? Waarom geen resources en dus kosten delen?

En ja, je kan een nieuwe top notch VR-bril uitbrengen waarbij het prijskaartje weer explodeerd maar nu de hype is gaan liggen is het maar de vraag hoe goed zoiets nog zou verkopen. Die race to the bottom is er niet voor niets.
"heb je deze headset al geprobeerd? Neen? Heb je al reviews gezien? Neen? Hoe kan jij dan concluderen dat de inside out tracking hier slechter is dan de tracking op de oude rift?"

Dit soort reacties daar krijg ik altijd jeuk van.
GekkePrutser doet een prima uitspraak, berust op eerdere ervaringen/reviews met soortgelijke techniek als ook een gedeelte voorspellend/beredenerend.

Zeggen dat elke uitspraak invalide is zonder het persoonlijk ervaren te hebben is te kort door de bocht.
Zou jij dezelfde uitspraak ook doen als ik zeg dat het op de bodem van de zee best donker is en er best veel druk op je lichaam zou staan?... Vind je dan ook dat ik die uitspraak niet kan doen zonder er zelf geweest te zijn?... :+

GekkePrutser zijn post is geen productreview, het is een reactie op een nieuwsartikel.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 21 maart 2019 01:35]

Omdat het nooit zo goed kan werken. Inside out tracking is afhankelijk van de omgeving en het detail daarin. Ook is het iets dat niet goed met slechte verlichting om je heen uit kan of met bewegende dingen (denk mensen) om je heen.

En die refresh rate was niet voor niets op 90 vastgesteld. Dat was al lager dan ze met de Rift 1 eigenlijk hadden gewild.

Oculus is opgericht om het beste van het beste voor een bereikbare prijs te brengen. Niet om de laagste grens op te zoeken. Dat doel had niks met de hype te maken. Oculus was hier al mee bezig voordat het een hype was. De overname van Facebook heeft ze veel kwaad gedaan, helaas. Jammer want ze hadden er ook vol achter kunnen gaan staan en de visie van Oculus kunnen steunen met geld.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 maart 2019 16:56]

Dit zijn geen conventionele camera's, het zijn zogenaamde event-camera's. Een event-camera meet niet direct de (licht) intensiteit per pixel, maar de verandering in intensiteit. Event-camera's zijn super snel en werken ook in het donker. Zie https://youtu.be/0hDGFFJQfmA voor een video van de onderzoeksgroep die deze techniek gepionierd heeft. Zeer indrukwekkend spul, oorspronkelijk ontwikkeld voor de positionering van drones zonder externe sensoren. Een startup van deze onderzoeksgroep is een tijdje terug overgenomen door Oculus (bron: ik heb een Keynote van het hoofd van die groep bijgewoond).

Hier nog meer informatie: http://rpg.ifi.uzh.ch/research_dvs.html

[Reactie gewijzigd door raviculus op 20 maart 2019 17:35]

Waar zie je dat dan? Ik lees er niets over dat deze daadwerkelijk in dit model zitten. Zouden ze daar niet mee adverteren dan?

Ik heb wel andere modellen geprobeerd zoals de Lenovo (die hierbij ook 'betrokken' is geweest) explorer en de tracking was daar wel degelijk ondermaats. Dit was op een drukke beursvloer maar dat is juist mijn punt: Inside-out tracking is afhankelijk van de omstandigheden. Ik merkte een paar keer dat er iemand vlak langs me liep en mijn beeld even een 'zwieper' kreeg die niet overeenkwam met mijn beweging. Dit voelde erg rot (beetje misselijkmakend, al ben ik wel wat gewend in VR).
Hm okee, dit is een totaal andere insteek dan inside-out tracking tot nu toe. Als dit inderdaad zo is dan snap ik niet dat ze dit niet duidelijk maken in hun marketing. Tot nu toe is inside-out tracking beduidend minder geweest en een gericht op produkten maar deze ontwikkeling kende ik inderdaad niet.
Vandaar de opmerking van sommigen dat je niet zo feitelijk een reactie als die van jou zou moeten uiten als je het product nog niet eens hebt geprobeerd en er vrij weinig over hebt gelezen.

Een voorspelling is iets anders. Maar je sprak behoorlijk feitelijk, terwijl je dus blijkbaar de technieken die gebruikt worden niet kent en niet de reacties van mensen die het al hebben geprobeerd hebt gelezen. Dus eerst even afwachten, zou ik zeggen.

Ze zetten dit niet in hun marketing omdat dat alleen 99.9% van de markt zou verwarren doordat ze totaal niet weten wat het betekent. Verreweg het merendeel zal nooit van inside-out tracking hebben gehoord, laat staan van deze versie ervan. De term "inside-out tracking" is echter nog wel duidelijk. Hoe je deze versie zou noemen zou al heel wat minder duidelijk zijn. Het feit dat het inside-out tracking heeft is al genoeg marketing voor het gros van de doelgroep.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 20 maart 2019 20:06]

"Omdat het nooit zo goed kan werken."

M.a.w. je uitspraken zijn gebaseerd op niets.
Omdat het nooit zo goed kan werken. Inside out tracking is afhankelijk van de omgeving en het detail daarin. Ook is het iets dat niet goed met slechte verlichting om je heen uit kan of met bewegende dingen (denk mensen) om je heen.
Maar die Windows Mixed Reality headsets doen het toch prima met inside out tracking.
De mensen die hem geprobeerd hebben denken er toch echt anders over. Bijvoorbeeld: https://arstechnica.com/g...-zero-cameras-better-fit/. Of https://www.theverge.com/...se-date-features-gdc-2019.

Denk je niet dat een sterk oordeel zoals jij geeft niet beter kan bewaren tot je hem geprobeerd hebt? Betere graphics, betere tracking, simpeler, see-through en comfortabeler. Om eerlijk te zijn, ik snap absoluut niets van je post.

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 20 maart 2019 17:15]

De vraag is of die sites erg betrouwbaar / onafhankelijk zijn.
Als ik bijvoorbeeld aan theverge denk, dan denk ik meteen 'theapplefanboy'.
Ik vind het geen betrouwbare site, reviews al helemaal niet.

Het is inderdaad beter een product daadwerkelijk te hebben geprobeerd voordat er een hard oordeel over geveld kan worden, maar los daarvan kan je ook een onderbouwde mening hebben over de specificaties.
The Verge is zijn geloofwaardigheid all jaren kwijt, maar ik denk dat de druppel toch wel die beroemde video van hun is geweest.

Ik hecht geen waarde aan hun reviews meer. Tweakers vind ik wat dat betreft een stuk betrouwbaarder.
Hm, dit zou dan de eerste inside-out tracking zijn die ik heb gezien die goed werkt. Zeker omdat Lenovo hier aan gewerkt heeft verwacht ik er niet al te veel van, het ding kost evenveel als hun Explorer en die stelde niet veel voor. Qua beeldkwaliteit viel hij me nog het meeste mee. Dat was wel in orde.

Vergeet niet dat die mensen het in een zeer gecontroleerde omgeving hebben uitgeprobeerd, die uitgebreid is getest door Oculus PR.

Maar mijn oordeel is gebaseerd op de specs. Dit is een achteruitgang in sommige en zeker geen grote vooruitgang in veel opzichten. Het heeft al zo enorm lang geduurd voor we een opvolger kregen en het valt me heel erg tegen dat het maar zo'n marginale verbetering is. Vooral de resolutie heeft gewoon veel meer nodig dan dit.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 maart 2019 18:13]

Ik ben het met je eens dat ik hem erg duur vind voor wat hij brengt tov een gewone Rift. Lagere verversingssnelheid en LCD ipv Oled (al weet ik niet of dat echt slechter is). Maar wat ik zeker geen achteruiting vind is inside-out tracking. Dat is om te beginnen imo gewoon de toekomst. Ja, met 4 sensoren zal je betere tracking hebben met een huidige Rift, maar laten we wel wezen, 80% van de gebruikers heeft twee sensoren. Ik hoor bij die 80%, en met zijn 5 camera's zal hij een stuk beter bereik al hebben als dat een WMR headset heeft met 2 camera's. En dan heb je dus zonder kabel bende, zonder USB problemen, zonder houders aan het plafond vast te moeten maken, zonder iets in je kamer te veranderen, 360 graden roomscale tracking in een grote ruimte. Tov mijn 2 sensor front facing setup zie ik dat wel als een voordeel, en accepteer ik dat als ik langere tijd mijn controllers bij mijn kont houd ze niet meer nauwkeurig zijn.

En als laatste opmerking: Rift tracking is beter dan Vive tracking qua nauwkeurigheid. Al is Vive tracking gewoon nauwkeurig genoeg om geen hinder ervan te ondervinden, en je moet zeker ook geen Rift kopen omdat een Vive geen goede tracking zou hebben, maar zeggen dat Vive tracking beter is, is een beetje kort door de bocht.

TL;DR: Ik ben voorstander van inside out tracking, en je hebt hier als voordeel dat je inside out tracking hebt met de Oculus controllers (die algemeen als beste worden gezien). Maar voor de prijs vind ik dit een behoorlijke tegenvaller.
Wat had je dan verwacht? Oculus is jaren geleden al door Facebook gekocht en we weten allemaal wat voor bedrijf Facebook is. Die ging het helemaal niet om het bouwen van een goede VR set maar om het bouwen van een VR social media community. Daarom bouwen ze nu zelf geen hardware meer maar zijn ze gewoon een tussenpersoon geworden die van Lenovo brillen koopt en daar voor Facebook software voor bouwt. Oculus is praktisch dood...
Ja, het is bevestigd dat ze stoppen met de originele Rift. Of de winstmarge groter is, is maar de vraag, zij moeten vooral ook verdienen aan de store, dus ik denk dat de winstmarge best wel mee zal vallen, vergeet ook niet dat deze eigenlijk gewoon designed en geproduceerd is door Lenovo en die dan gebruik hebben mogen maken van wat Oculus technieken. De hele ontwikkeling van deze headset was outsourced aan Lenovo, dus dat zegt genoeg, was meer voor erbij.

Ze targetten een andere groep consumenten dan de VR-fanatica's..
Het lijkt wel of Oculus compleet de weg kwijt is sinds de overname door Facebook.
Het bedrijf liep voorop in de VR ontwikkeling, maar wordt nu op allerlei fronten gepasseerd. De greep van Facebook is helaas sterk merkbaar. De software is van de eerste versie (100mb) intussen geexplodeerd naar de huidige bloatware (6GB), terwijl de software alleen werkt als Facebook meeluistert, zoals helaas pijnlijk duidelijk werd toen FB van de week plat ging. Ook al was de software op een lokale PC aanwezig, niets werkte (ook de geinstalleerde gratis apps niet) omdat de verbinding met het moederschip plat lag. Het gaat oculus niet meer om de hardware, maar om de gebruiksgegevens.
Mijn volgende bril zal denk ik geen Oculus Rift meer worden, maar een Windows Mixed Reality bril...
Nou, het heeft nog een behoorlijk tijdje geduurt voordat de CV1 op de markt kwam, Facebook had Oculus overgenomen nog voor de DK2 werkelijk uit kwam.. dus om nu te zeggen dat ze compleet de weg kwijt is sinds de overname door Facebook is BS.
Het verschil is gewoon dat Oculus nu voorlopig hun pijlen heeft gericht op de doorsnee consument (die maximaal een 1050 of heel misschien een 1060 heeft), en NEE, mensen met een 1070 of hoger zijn niet de doorsnee consument (al denk je zelf dat je dat wel bent).
En zoals ik begrijp van de reviews tot nu toe is de inside-out tracking van de S vele malen beter dan de huidige WMR brillen, inclusief de Odyssey+.
Maargoed, time will tell.. Helaas hier in de EU zijn de WMR brillen nog steeds gewoon rete duur in vergelijking met de VS.
Facebook heeft het verprutst...
Dit zijn niet Rift waardige spec's
De betere sets worden al genoemd in het bericht, al mis ik de O + met anti-sde.

Dan maar kijken wat de Reverb gaat doen qua PC performance met deze resolutie en of het een upgrade is tegenover de O +

[Reactie gewijzigd door raymondw op 20 maart 2019 16:13]

Laten we hopen dat dit een tussenstap is, net zoals een Xbox One S, en dat een Rift 2 wel nieuwe dingen met zich mee brengt, anders is het wel heel treurig.
Er komt dit jaar geen Rift 2,als die er nog komt dan is dat op zijn vroegst pas volgend jaar ergens (en ook dan weer op zijn vroegst pas in de lente).
Zonder foveated rendering heeft het voor de mainstream nul zin om hoog resolutie schermen erin te stoppen. En ik heb van de anti-SDE van een O + commentaar gelezen dat het perfect werkt, maar ook genoeg mensen die het één wazige bende vonden worden erdoor. Dus men is er ook niet bepaald unaniem tevreden over.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 20 maart 2019 18:08]

Op de headset zitten vijf camera's: twee aan de voorkant, twee aan de zijkanten en een aan de onderkant.
Als ik naar de plaatjes kijk lijkt dat toch echt de bovenkant te zijn? :?
Correct. Twee recht naar voren, twee opzij/schuin naar onderen en een bovenop de headset welke het tracking volume boven/achter je hoofd vergroot.
Ah ja, verkeerd gekeken. Pas ik aan :)
Links onderop (van voren bekeken) zit er ook nog een zo te zien dus volgens mij zijn het er 6.
Dat is die aan de zijkant lijkt me, zit rechts ook. Oculus heeft het zelf ook over vijf sensoren.
Dat is de knop waarmee je de afstand tot je gezicht kunt afstellen, oa. voor mensen die een bril dragen.
Ah! Ik dacht al, zo'n fout zouden ze toch niet maken in hun persbericht :P :D
Is deze headset nou beter of slechter dan de Oculus Quest qua graphics? Ik zou denken dat een niet-standalone headset beter is, maar tegelijkertijd lees ik dat de resolutie een stuk lager is.
Beter, gezien je niet beperkt bent tot de interne GPU. Maar de vernieuwing zijn zeer beperkt. Als ik het zo lees is de echte vernieuwing dat je niet meer 'beperkt' bent door de USB tracking cameras van de voorganger. Wel een goede prijs voor wat je er voor krijgt.

De beeldkwaliteit ten opzichte van zijn voorganger zal wel het grootste vraagteken zijn voor de meeste mensen. Waarschijnlijk pogen ze met dit model enkel nieuwe gebruikers aan te trekken.

[Reactie gewijzigd door dycell op 20 maart 2019 16:11]

Niet echt een goede prijs. Het oude model was 100 euro goedkoper en dat was inclusief 2 trackers en hoofdtelefoon.
Zo te zien is het ontwerp van de controllers wel gewijzigd. Ik vind de huidige controllers erg goed, beter dan die van HTC.
Klopt, en de reviews zijn daar niet heel positief over, ze voelen beduidend slechter aan dan de huidige touch controllers (begrijp ook niet waarom ze niet gewoon alleen de halo gereversed hebben ipv nog het design slechter maken). Maar schijnbaar zijn de huidige nog steeds engineering exemplaren..
Lijkt wel een downgrade tov de rift.
Er zijn speakers geïntegreerd in de headstrap.
Rift A, Rift B, Rift quest, Rift S, enz enz. Zeg Facebook! Wat denk je er eens van om te kappen met die onzin en de Rift CV2 eens uit te brengen.
Nergens wordt de Field of View genoemd.
Hier een eerste ervaring met de Rift S door VoodooDE (Duitstalig).
https://www.youtube.com/watch?v=z_a5CitQE5E
De FOV schijnt kleiner te zijn dan bij de Rift.
Het geluid gaat via de haloheadset en is hoorbaar voor buitenaf.
Ik word er persoonlijk niet echt vrolijk van.
Hier zeggen ze weer dat de Field of View juist iets groter is vreemd genoeg:
''FoV is “slightly larger” on the Rift S compared to the Rift, Oculus tells us"

https://techcrunch.com/20...cs=aoWXC5WwZ9AjTQ7fBLvAnw

Je kan ook je eigen koptelefoon gebruiken, persoonlijk vind ik het geen probleem dat het geluid lekt (zal toch ook heel minimaal zijn). Gebruik zelf een open koptelefoon en dat geeft juist een wat breder geluid (goed voor games).
Tijdens demonstraties wordt er een spacer(Net als dat ding dat bij de Oculus Go zit) toegevoegd zodat mensen met een bril op niet direct tegen de lens aan zitten. Zolang die er op zit is de FOV kleiner.