Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oculus brengt standalone-vr-headset Quest in lente van 2019 uit voor 399 dollar

Facebook-directeur Mark Zuckerberg heeft tijdens de Oculus Connect 5-keynote een nieuwe vr-headset aangekondigd. De Oculus Quest is een standalone-vr-headset die in de lente van 2019 voor 399 dollar uitkomt en waarbij bijvoorbeeld rondlopen in de ruimte wordt geregistreerd.

Volgens Zuckerberg is met de Oculus Quest de eerste generatie van Oculus-producten compleet en biedt de Quest de belangrijkste eigenschappen van een ideaal vr-systeem. Het bedrijf meldt dat de Quest de eerste Oculus-vr-headset is waarbij het hoofd van de gebruiker over zes assen, of 6DoF, wordt getrackt. Daarbij zijn geen computer, draden of externe sensoren nodig.

De Quest wordt hiermee gepositioneerd tussen de Oculus Rift en de goedkopere Oculus Go; laatstgenoemde headset kwam in mei uit. De nieuwe headset komt uit met bewegingscontrollers zoals de Oculus Touch en het tracken van de positie wordt gedaan door vier camera's met een zeer brede beeldhoek.

De Quest heeft een resolutie van 1600 x 1440 pixels per oog en een opslagruimte van 64GB. Andere specificaties zoals de pixeldichtheid, verversingssnelheid of het schermtype worden niet vermeld. Ten opzichte van de Oculus Go zou ook de ingebouwde audio zijn verbeterd.

Waarschijnlijk worden tijdens de Oculus Connect ontwikkelaarsconferentie meer details bekendgemaakt. Oculus meldt dat er vijftig vr-titels uitkomen bij de release van de Quest, waaronder een aantal bestaande games als Robo Recall, The Climb en Moss.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

26-09-2018 • 20:41

52 Linkedin Google+

Reacties (52)

Wijzig sortering
Vraag me af hoe ze de resolutie hoger dan de rift hebben kunnen maken en toch stand alone ? Moet je dan aan 60fps denken of een manier van renderen wat minder impact heeft op de gpu. Zelfmet een 1060 heb je af en toe nog framedrops
ze gaan waarschijnlijk voor extra pixels om het screen-door effect tegen te gaan

als je de software pixels per 4 (2x2) aan laat sturen, hoef je in totaal maar een resolutie van 360x400 x twee ogen te renderen. Dat is ongeveer 0,3 MP (ter vergelijking 720x1280 is 0,9 MP en full HD 2,1 MP) Met zo'n resolutie kun je best mobiele hardware gebruiken om tot 60 fps of hoger te komen (ik geloof dat je met VR toch minimaal 90 fps wilt hebben om bewegingsziekte te voorkomen).

Omdat ik van cijfertjes houd:

0.3 MP x 90 fps x 16 bits kleuren = 4 Mbit/s
full HD @ 60 fps met 16 bit kleuren = 1,99 Tbit/s

scheelt een factortje 500 hoewel dit natuurlijk ongecomprimeerde data is en ik geen idee hebt wat de overhead bij video signalen is.

Als ik aanneem dat de TDP van een mobiele chip ongeveer 3W is waarvan de helft (?) voor de GPU, en die van een goed videokaart die 60 fps gamen aan kan 150W (factor 100 verschil), denk ik dat ik er niet eens zo heel ver naast zit met mijn natte vinger werk.

Als iemand aanvullingen of correcties heeft hoor ik het graag ;)
Ik heb mijn twijfels bij het verhaal over minder pixels aansturen. Als je naar telefoons kijkt zie je dat mobiele chips prima 60fps op 3 miljoen pixels kunnen renderen, het hangt er echter vanaf wat je rendert..
Dus op zo’n headset zou je prima fullres 60fps per oog kunnen renderen zolang je geen gekke dingen dierbare met high poly en andere “dure” effecten.
Dat is juist de rede dat die hele low poly stijl is uitgekomen toen mobiele VR zijn intrede deed.
Spellen als Job Simulator e.d zullen inderdaad goed werken, maar PC games met VR ondersteuning als Elite Dangarous of Skyrim zal lastiger worden.

Maar goed hij komt ook pas in 2019 uit, dus wellicht dat mobile GPU chips tegen die tijd al weer iets meer kunnen.

Persoonlijk lijkt het mij leuk om zelf dingen te bouwen met Unity3D.
Zeker leuk om met Unity3D dingen te bouwen. Ik heb 3 jaar geleden het vliegtuigje uit het RijksMuseum naar een Carbdoard VR appje omgezet mbv Unity3D (vliegtuig ook helemaal gemodelleerd) :)

[Reactie gewijzigd door Menesis op 27 september 2018 16:10]

Ben ik met je eens maar omdat ik ook van cijfertjes hou:

0.3 MP = 300000 Full HD = 1920x1080 = 2073600
Color 8 bit per color RGB = 24 bit

0.3MP, 24 bit color @90 fps = 300000x24x90 = 648 Mb/s
FHD, 24 bit color @60 fps = 2073600x24x60 = 2.985 Gb/s

:)
Ikzelf verwacht dat je net zoiets als bijv. de Nintendo Switch gaat krijgen.
Wat lagere framerates en wat minder goede graphics.
Kans is klein dat de fps zal worden verlaagd, dan knapt iedereen er gelijk op af. Mindere graphics daar kunnen ze niet omheen.
lagere framerates voor VR headsets zijn een directe misser. 60FPS minimum en boven 90 om bewegingsziekte te voorkomen. als het lager dan 60 is gaat niemand dit kopen.
De Oculus Go (stand alone) is al even uit, en heeft ook een hogere reso dan de rift.
bevalt hier meer dan prima, verbaast over hoe goed het werkt (zeker gezien de prijs). dat fps verhaal merk ik hier weinig verschil tussen (of nu 60 of 72fps draait).
Het kan kwa graphics voordelig zijn om iets wat je op (bijvoorbeeld) 1080p wil weergeven, op 720p te renderen en te upscalen. Dat deden sommige Gear VR games ook.
Zelfde manier als de Oculus Go verwacht ik: ingebouwde fixed foveated rendering waardoor pixels in de hoek van je gezichtsveld niet veel rendering power vereisen. De display in de Go loopt op 60hz maar kan naar 72hz gezet worden.

Daarnaast kunnen moderne mobiele processors best goed met hoge resoluties overweg zo lang je maar draw calls, poly counts, overdraw, etc in de gaten houd als developer.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 26 september 2018 23:52]

Kijk, hier zat ik 'op te wachten'. De Go vond ik al een goede stap, maar toen ik begreep dat er géén 6 DoF ingebouwd zat heb ik het maar voorbij laten gaan. Deze Quest headset komt meer in de buurt van wat ik zou aanschaffen. Ziet er dus goed uit voor 2019 en ik verwacht dat er ook meer fabrikanten gaan komen met dit soort hardware. Nu nog de resoluties opkrikken de komende jaren en het gaat nog eens echt wat worden.
Jammer van die totaal nietszeggende video ("Whoa"). Maar ik ben benieuwd.

Overigens zijn er al concurrenten die 6DOF standalone hebben zoals de Lenovo Mirage Solo. Dus het gaat hem vooral draaien om de hele ervaring eromheen, apps enzo.
:) Dit klinkt als een leuke headset, ik wil nog steeds een headset hebben voor mijn laptop. Maar een 1060 is daar niet sterk genoeg voor. :) Ik vraag me af dit is dus net zoiets als de gear vr, zonder de telefoon ?
Een GTX 1060 is de recommended spec voor zowel de HTC Vive als Oculus Rift, dus zou prima moeten werken als je grafische details niet te veel pushed? Gaat er eigenlijk meer om dat je laptop VR compatible is (wat meestal inhoud: geen Nvidia Optimus gebruikt).
Ik denk dat vr juist leuk als het zo dichtbij de realiteit kan komen. :) maar goed het grootste punt is nog steeds de field of view in mijn ogen. Ik heb een gear vr. Dat werkt geweldig goed maar de beperkte field of view is echt een punt.
Dit is een standalone headset, je hebt gelijk het is zonder telefoon maar met uitgebreide tracking mogelijkheden. Wat men aangeeft beyond room scaling.
Het is gewoon een wireless Rift zonder losse sensoren (en geen pc nodig), hij noemde het ook een Rift-like ervaring.

Niet echt heel bijzonder aangezien de Rift al een tijdje uit is en je met dit apparaat dus dezelfde ervaring gaat krijgen, enkel zonder pc en draadloos.

Leuk, maar waar is de Rift 2? 4K? Die echt gebruikt maakt van bv een RTX2080 of hoger?
Ik heb zelf de rift, en als dit betekend dat je al een hogere resolutie hebt, en draadloos en standalone dan is dat opzich al een prima prestatie! Zet daar de prijs van "maar" 400euro tegenover en het is op papier een top apparaat!

Ja, meer pixels bij de rift zou leuk zijn maar ik vind de totale ervaring belangrijker dan wat pixels.

Daarbij, voor veel mensen is een rift-waardige PC al een stretch, dus de markt voor een RTX2080-rift is echt klein denk ik.
Het is eerder een Oculus Go maar dan met 6DOF en 4 Facebook camera’s voor in je woonkamer/slaapkamer/tuin, waar je maar wil.
Die gaat nooit komen. Of nou ja, een Rift 2 gaat wel komen, maar niet een Rift 1.5, oftewel zoals de Pimax apparaten die als realistische minimum spec een 2080TI hebben. Dat is leuk, maar VR is een niche, en als je dat een headset uit gaat brengen voor een niche binnen de niche, dan blijft er weinig over. Een echte Rift 2 heeft zaken als foveated rendering nodig om een betere resolutie voor iedereen beschikbaar te maken.
Daarvoor ga je bij HTC moeten aankloppen. Zij werken aan het premium product waarvoor je tegen de 1000 euro zal mogen dokken.

De focus bij Oculus ligt momenteel in het zo toegankelijk mogelijk maken van VR hardware.
Ze hebben plannen genoeg voor de toekomst bleek uit het einde van de keynote.
En gelukkig maar, want het zou doodzonde zijn als VR een vroege dood kent.

[edit] Ik denk erover om te verhuizen naar een loods (zee van ruimte voor roomscale :) )

[Reactie gewijzigd door starthemel.nl op 26 september 2018 20:53]

Wel goed isoleren dan anders word de energierekening zo hoog.
Nee joh, gewoon meer bewegen met VR krijg je het vanzelf warm ;)
Hahah, ik denk toch maar isoleren, anders is het wel heel warm in de zomer tijdens het bewegen
Maar in wat voor opzicht is deze dan minder dan de Rift? de resolutie bijvoorbeeld is juist hoger. Misschien dat er meer duidelijkheid komt, als de andere specificaties worden bekend gemaakt.

Ik vraag me wel af hoeveel en wat voor games je kan opslaan op 64GB..
Hij hangt niet aan je PC. Dus ik ben benieuwd wat je ermee kan doen, maar onder de streep gaat mobiele hardware het zwaar afleggen tegen een game PC. En zelfs die zijn al behoorlijk beperkt als ze die hele resolutie moeten renderen (dus zonder eye-tracking / foveated rendering).
Dat is waar, maar op de PC heb je wel een hoop abstractielagen die de boel vertragen (zie bijvoorbeeld waarom een Xbox/Playstation met veel zwakkere hardware dan een goede gamePC toch aardig presteert).
Het zou handig zijn als ze software uitbrengen waarmee je je PC games kunt streamen naar de Oculus Quest.
visueel ansich is deze beter dan de rift, alleen de hardware die de visuele beelden genereert is een stuk minder dan een fatsoenlijke VR-PC (1070 and up, ja, 1060/6GB is al redelijk, maar fatsoenlijk is pas dus vanaf 1070)).
Dan moeten de settings en/of FPS wel heel erg laag zijn, om dat te compenseren.. |:(
De resolutie is lager bij de rift, maar wellicht dat ze hierin LCD schermen gebruiken ipv O-LED. dat verklaart ook de prijs bij introductie.
Een beetje zoals deze: https://tweakers.net/revi...oor-vr-gebruiksgemak.html

64GB kan je gem 10 spellen opslaan vewacht ik

[Reactie gewijzigd door Stoffie22 op 27 september 2018 08:27]

Pijnlijk dat de livestream op het eind dood ging toen net net interresant werd (het werd alleen op facebook gestreames).
Nou en idd precies tijdens het beste stuk, twitch liep ook niet helemaal lekker overigens

[Reactie gewijzigd door starthemel.nl op 26 september 2018 21:01]

Hopelijk heeft deze headset een wat grotere fov of kondigen ze binnen niet al te lange tijd een headset aan met een grotere fov. Dat is nu nog net iets te laag in mijn ogen.
als resolutie meevalt zou dit wel mooie virtuele thuisbios kunnen zijn voor films en console games niet? misschien ooit met draadloze hdmi ingebouwd, zou wel cool zijn

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True