Oculus brengt standalone-vr-headset uit voor 219 euro

Oculus heeft zijn Oculus Go-headset uitgebracht. Een versie met 32GB-opslagruimte kost 219 euro en een variant met 64GB is verkrijgbaar voor 269 euro. In de standalone-vr-headset zit een Snapdragon 821-soc en een 5,5"-lcd met een resolutie van 2560x1440 pixels.

Het scherm in de Oculus Go heeft een verversingssnelheid van 60Hz of 72Hz. Ontwikkelaars kunnen zelf kiezen met welke snelheid zij het scherm laten verversen. De refreshrate is daarmee lager dan die van vr-brillen zoals de Oculus Rift en HTC Vive, die op 90Hz werken.

De Oculus Go is een standalone-vr-headset en kan dus zonder computer gebruikt worden. In feite is de bril vergelijkbaar met Samsung's Gear VR-accessoire, maar dan met een ingebouwd scherm. De headset heeft ook ingebouwde speakers en een microfoon. Het ecosysteem voor software is gelijk aan dat van de Gear VR. Apps en games die voor Samsungs Gear VR zijn gemaakt werken op de Oculus Go en ook andersom. De headset draait op Android, maar gebruikers zien alleen de Oculus-omgeving.

In de Go zit een Snapdragon 821 VR-soc van Qualcomm. Twee jaar geleden was dat de snelste soc van de fabrikant, maar inmiddels zijn al de Snapdragon 835- en 845-opvolgers uit. Lenovo presenteerde begin dit jaar de Mirage Solo; een Daydream-vr-headset met de Snapdragon 835-soc.

De Oculus Go wordt geleverd met een controller waarvan de bewegingen bijgehouden worden door sensoren. Verder registreert de bril de hoofdbewegingen van de gebruiker, maar meer bewegingsvrijheid in de virtuele omgeving is er niet. Lopen of bukken wordt dus niet geregistreerd door de Go-headset.

Oculus wil ook liveregistraties van concerten en evenementen gaan aanbieden aan gebruikers van de bril. Dat zal gebeuren vanuit zogenaamde Oculus Venues, zalen die zijn voorzien van apparatuur om opnames te maken voor weergave in vr-brillen.

Volgens Oculus is de accu in de Go-headset goed voor ruim 2 uur gamen of 2,5 uur video kijken. Opladen gebeurt via de micro-usb-aansluiting. Oculus levert geen adapter mee in Europa, maar met een 5v-lader zou opladen zo'n 3 uur duren, aldus de fabrikant. De controller werkt op een aa-batterij.

Aanvankelijk is de Oculus Go alleen online te bestellen, maar later deze zomer zou de headset ook bij winkels in Europa moeten verschijnen.

Oculus Go

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-05-2018 • 19:30

67

Reacties (67)

67
60
25
10
0
31
Wijzig sortering
60HZ, een trage processor en geen enkele diepte tracking. Dat voor ooit de founder en marktleider van de huidige VR golf. Dit is toch een compleet nonsens product? Dit bedrijf zou juist de grenzen moeten verleggen en moeten zorgen voor vooruitstrevende betaalbare technologieën. Nu komt men met een generiek massaproduct waar je geen fluit mee kunt.

Dit bedrijf Vrvana (is door Apple overgenomen) doet juist waar andere bedrijven het blijkbaar laten afweten, waaronder Oculus:
https://youtu.be/boA4qP0rVJk

Innovatie op dat niveau zal VR echt verder kunnen brengen, Apple heeft dat slim gezien en ik vermoed dat de “beruchte” headset volledig op bovenstaand concept gebaseerd zal zijn.

Maar neem bijvoorbeeld Sony; de PSVR is een prachtige en comfortabele headset. Qua RAW-power zou je er minder van verwachten, maar door net een andere OLED-technologie weet men met een ander soort subpixel een veel mooier beeld neer te zetten omdat het vervelende screendooreffect er bijna niet meer is. Waarom is dit geen commonsense inmiddels bij andere headsets?

Oculus word op het gebied van software en progressie op hardware aan alle kanten voorbijgestreefd. HTC Vive doet het inmiddels ook al beter.
60HZ, een trage processor en geen enkele diepte tracking. Dat voor ooit de founder en marktleider van de huidige VR golf. Dit is toch een compleet nonsens product? Dit bedrijf zou juist de grenzen moeten verleggen en moeten zorgen voor vooruitstrevende betaalbare technologieën. Nu komt men met een generiek massaproduct waar je geen fluit mee kunt.
Dit toestel is vergelijkbaar met bvb een Galaxy S7/S8, beiden doen VR met een GearVR best erg goed.

Niet bepaald een nonsens product imo.
True, waarom iets uitgeven wat eigenlijk al bestaat en niets extra`s toevoegt.

Probleem met het overnemen van reeds werkende technieken zit hem waarschijnlijk in die patenten. Als ze die patentenoorlog nu eens de nek omdraaien, kunnen de ontwikkelaars zich weer eens 100% inzetten op ontwikkelen.
marktaandeel en meeliften op je eigen naam
Als ze toch een betaalbare variant aanbieden van een product wat een ervaring geeft die voor veel mensen nieuw en leuk genoeg is. Dan is dat misschien wel een belangrijke inkomstenbron om die zaken door te ontwikkelen die jij noemt.
Daarnaast wil de eigenaar van het bedrijf (FB) misschien wel wat terugzien van de investeringen die gedaan zijn.
Even de definitie opzoeken van 'nonsense product'. Gaat nergens over. Als ze jou aannamen zou het een stuk beter met ze gaan zo te horen..
Anoniem: 63672 1 mei 2018 19:31
En nu wordt het voor mij persoonlijk interessanter.
Ook best wel een schappelijke prijs voor een stand-alone
Eigenlijk is het niet meer dan een Google Cardboard Deluxe. Oftewel, nog lang niet van het niveau dat een Rift, Vive of zelfs PSVR bijvoorbeeld presteert, dat klinkt misschien wat arrogant maar de Cardboard en 'echte' VR (om het zo maar even te noemen) vind ik niet met elkaar te vergelijken. Wat dit een duur standalone speeltje maakt.

Ik zeg altijd maar dat Cardboard net zoiets is als in een stripclub zitten en om je heen kijken en de Vive krikken is. :+

Nou zijn beiden dan ook op iets andere doelgroepen gericht, maar als je dan toch al een redelijke PC zou hebben of een PS4 dan zou ik toch echt eerder een euro of 150-200 extra neerleggen voor the real deal.
Nou, als ik de Tested review ervan mag vertrouwen is het kwa visuals bijna het beste out-there.

Het enige grote nadeel tov de pc-headsets is dat ie maar 3 degrees of freedom heeft ipv 6 (dat je kunt rondbewegen), ipv de visuals. Maar je kunt natuurlijk enkel low-poly meuk renderen, maar als je daar in het game ontwerpen rekening mee houdt kan je echt mooie resultaten krijgen.

Tested:
Hands-on: https://youtu.be/iOeP9LTX3Ls
Full review: https://youtu.be/aQcR1q35vMc (net vandaag gepubliceerd, dus nog niet gezien)
Dat kunnen rondlopen en interactie met de wereld is juist hetgeen wat voor mij VR juist zo geweldig maakt.

Ik heb regelmatig VR demonstraties mogen doen met mijn VIVE en vaak heb ik mensen gehad die vertellen dat ze VR al gezien en gedaan hebben met hun telefoons. Maar zodra ze in een 'echte virtuele wereld' stappen zijn ze alsnog omvergeblazen.

Maar ik denk dat de doelgroepen voor deze devices dus daarom ook anders liggen, de een zal meer gericht zijn op video's, concerten, evenementen en eventueel relaxen. Waar de ander juist meer gericht is op actief gamen (en waar je dus ook alles mee kan wat de eerste kan). Daarom zou ik dus toch wel sneller geneigd zijn om iets meer neer te leggen voor een Rift of VIVE mits je al een redelijke PC heb (of dus PSVR als je een PS4 Pro heb).
Helemaal mee eens. Het gevoel hebben dat je in een virtuele omgeving bent is juist belangrijk bij VR.
Deze GO is geen VR, het is gewoon een videospeler.
Dat is ook wat ze bij Tested er van vinden.

Beter nog maar even wachten op Santa Cruz...

Draadloos VR is wel echt nodig. Die kabel aan je nek is wel storend en tijdens een potje Recroom moet ik vaak mezelf ff loswinden omdat ik 3 keer rond gedraaid ben.
Dat nadeel wat je noemt namelijk de 3-dof vrijheid is meteen het grootste nadeel.
Dit is wat er namelijk voor zorgt dat veel mensen met die dingen misselijk worden door de vreemde bewegings ervaring. Hoe goed het scherm dan ook is maakt dan niet meer uit als je er continue misselijk van wordt.

Meer dan een veredelde 3d viewer is het eigenlijk niet.
Zeker is het niet vergelijkbaar met VR(Ja ik noem dat soort devices geen VR devices, ze komen niet eens in de buurt van een cv1 of vive)
Anoniem: 63672 @Chefd1 mei 2018 19:51
Bij Google cardboard had je een eigen telefoon nodig.
Deze is stand-alone dus appels en peren lijkt mij.
En bij de meeste zit je toch nog vast aan je pc of in jouw geval een PS4.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 63672 op 24 juli 2024 10:01]

Deze is stand-alone dus appels en peren lijkt mij.
Het echte probleem van Cardboard is dat je enkel de gyroscoop van de smartphone gebruikt. Oftewel: het apparaat kent je kijkrichting. Het is een virtuele kijkdoos waar je niks meer mee kan dan rondkijken.

Waar Rift/Vive/PSVR de punten mee scoren, is 3D tracking. Dus doe je je hoofd 10cm naar voren, dan beweegt het beeld daar ook op mee. Dat doet enorm veel met de immersie en het gevoel dat je in de spelwereld zit. Ook de 3D-positionering van de controller is enorm belangrijk.

Dat het apparaat stand-alone is maakt helemaal niks uit eigenlijk. Dit is leuk voor mensen zonder een flagship smartphone... maar meer dan een veredelde cardboard is het niet zonder 3D tracking.
Ik denk niet dat je het verschil begrijpt tussen een 360 graden filmpje kunnen kijken met een gyroscoop, of VR. Ik heb hier zelf vanwege werk een Oculus Rift en een Samsung Gear VR. (3D animatie, ook voor VR) Als je een cardboard hebt, of Gear VR, of bovenstaande artikel is dat een wereld van verschil met een "echte" VR bril. Namelijk 3D. En niet zoals in de bioscoop waar het al snel voelt als een kijkdoos, maar diepte zien zoals je die in het echt ook ziet.

VR heeft mijn inziens nog een lange weg te gaan, vooral dat de immersie nog doorbroken wordt door resolutie en FOV. Maar bovenstaand apparaat lijkt me meer een gimmick en absoluut niet the real deal. Je moet het echt hebben ervaren om het te begrijpen.
Ik zie het als de drempel verlagen voor mensen met een minder diepe portemonnee, of voor mensen die hier eens aan willen snuffelen en ook VR willen proberen.

Ik snap niet dat iedereen meteen het aller beste van het beste wilt hebben voor een prikkie.

dit is een prima instapmodel voor een stand-alone (persoonlijke mening uit ervaring)
Punt is alleen dat deze set niet een snuffel aan VR geeft. De rift is echt wel een hele andere ervaring dan zo'n veredelde smartphone houder (wat dit ding in feite ook is, alleen zit het smart er al ingebakken en heb je geen telefoon nodig). Ik heb in het verleden al eens een VFX-1 gehad, welke je ook alleen rond liet kijken. Mijn gevoel was, wat gaat deze rift/vive generatie nou echt toevoegen, anders dan een betere resolutie.. Wat werd ik verrast toen ik bij een maat een vive op kreeg. De ervaring is echt vele, vele, vele malen beter dan zo'n rondkijk setje. Zoveel beter zelfs dat ik wel kan zeggen dat ik weggeblazen werd, ondanks de tekortkomingen als het screendoor effect (heb er zelf eigenlijk weinig last van, maar dat terzijde). Uiteindelijk zelfs besloten een rift aan te schaffen toen deze in prijs verlaagd is en heb daar geen moment spijt van gehad (ondanks dat ik hem niet meer dagelijks gebruik).

Het gevaar schuilt er naar mijn mening dan ook in dat de onwetende koper dit ding koopt, teleurgesteld aan de kant legt en concludeert dat VR een grote teleurstelling is. En met onwetende koper bedoel ik dan iemand die de huidige generatie VR (rift/vive) nog nooit gezien heeft. Ik geef deze mensen geen ongelijk, want die kijkdozen zijn een leuke gimmick, maar niet meer dan dat. Nu oculus een klein broertje van de rift uitbrengt zal deze ook als zodanig vergeleken worden. Geheel onterecht, maar zo werkt het eenmaal. Ik denk dat oculus zich weleens in de voet kan schieten met dit product omdat de teleurstelling zo groot zal zijn dat de rift upgrade gewoon niet meer gekocht gaat worden. Dat zou jammer zijn, want de rift is imho geen upgrade, maar een totaal ander product. Wil men VR doorpushen tot een succes, dan moet deze meuk uit de schappen en moet men focussen op het betaalbaar krijgen van een instap ervaring met de rift/vive.
Daarom zeg ik ook "Deluxe". Het is gewoon wat Cardboard deed maar dan zonder telefoon. Dus het is nog steeds een appel, alleen kun je er niet mee bellen ;)

Je zit inderdaad vast aan een PC, maar zoals ik zei is de ervaring niet te vergelijken. Het verschil tussen in een bubbel om je heen kijken of in een wereld staan en rondlopen, diepte kunnen zien en objecten op kunnen pakken is toch wel een paar niveautjes hoger.
ik moest ook nog even 2x lezen en het blijk inderdaad een soort deluxe cardboard te zijn.

hopelijk maken ze wel een mogelijkheid om de headset ook met een windows pc te verbinden en dan als oculus te gebruiken.
Met een paar plugins en hacks kan dat wel met de Cardboard, echter mis je dan wel belangrijke features die je op een Rift/VIVE zou hebben. Ik heb dat destijds gedaan voordat ik een VIVE aanschafte.
Leuk concept ja, maar is <90 hz wel comfortabel? Ik heb nog nooit een vr bril opgehad dus ik praat alleen maar verhalen na hoor :)
Het zal hier minder uitmaken omdat je bewegingen niet getrackt worden, dus het is sowieso niet zo comfortabel als je flink gaat bewegen (door het gebrek aan positionele tracking gaat het sowieso niet lekker aanvoelen als je voorover buigt en het beeld niet mee gaat).

Dus, dit is vooral voor passieve consumptie bedoeld. Zittend spelen of concerten bijwonen waar op gedoeld wordt. Niet het rondlopen/bukken voor cover zoals je met roomscale games ziet.

Dat zie je ook aan het gebruik van een LCD wat volgens mij wat meer uit zal maken. De eerste Oculus Devkit had ook een LCD en daar werd ik in no time misselijk van omdat de bewegingen erg uitveegden door de high persistence LCD. De nieuwe met amoled heeft daar bijna geen last van zelfs als je wild aan het rondzwaaien bent (denk aan space pirate trainer waarbij je met 2 pistolen tegelijk aliens loopt te knallen en ondertussen hun lasers ontwijkt)

Dus, heel ander produkt dan de PC headsets met een ander toepassingsgebied.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 10:01]

Stel Ik zou hem aanschaffen en gebruiken met mijn G25 race stuur. Zou dat een fijne ervaring geven?
Deze headset werkt niet samen met een PC. Je kunt er dus geen PC spellen mee spelen.
Anoniem: 1322 @Jegorex1 mei 2018 22:38
Hij kan een race game opstarten binnen de VR bril en het stuurtje vasthouden voor het "gevoel" :+

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1322 op 24 juli 2024 10:01]

Kan je veel beter een Windows mixed reality bril kopen. Volledige tracking. Als je de acties in de gaten houdt dan heb je er 1 voor dezelfde prijs met veel meer mogelijkheden. Deze Oculus werkt ook niet met je pc.

Samsung Odyssey kán je eventueel importeren als je bereid bent meer te betalen en wat meer moeite te doen. Die is niet in Europa te krijgen maar wel het beste.
Dat kan ik bevestigen. De odyssey is helemaal top en ook geweldig dat wmrp ook bijna alle steamvr games aankan.
Nee. Je bent binnen 2 minuten wagenziek.
Als het al zou werken op een Go.
Voor racen heb je een echte vr bril nodig anders maakt de 3-dof vrijheid je vrij snel misselijk.
Wat een onzin. Juist een racegame heeft geen extra voordeel van meer dan 3dof. Je kunt in een racewagen namelijk niet meer dan links en rechts en omhoog en omlaag kijken. Alle andere bewegingen worden gedaan door de auto en dus ook met een Gear VR die aan een PC hangt.
Ja hoor zelfs 60hz is gewoon comfortabel, er komt namelijk veel meer bij kijken dan alleen verversingssnelheid.
maar is <90 hz wel comfortabel?
Ja. Ik merk geen noemenswaardig verschil tussen 60 Hz, 72 Hz en 90 Hz, en ik werk dagelijks met VR.
Die Qualcomm socs zijn veel te langzaam en worden vooral veel te heet om in een vr bril te gebruiken. Ik heb een telefoon met Qualcomm soc gekocht specifiek om met vr te experimenteren maar het stelt allemaal weinig voor vanwege de trage gpu. De hardware wordt ontzettend heet en de accu is ook heel snel leeg. En die Android vr apps zitten allemaal vol bizar slechte reclames. De Playstation VR is een veel betere oplossing.
Zou het niet zo serieus nemen dit product.

Qua prijs kan je net zo goed een kartonnen versie met je eigen telefoon erin nemen.
Want die is nog vele malen sterker denk ik in CPU kracht. en geen sensors at all.
Tov ?

Telefoon + houder koop je op marktplaats al onder de 400 (S7 + vr houder)
Wat ik mij afvraag, als compleet leek op vr-brillen, of dit niet gigantisch ongezond voor je ogen is? Het witte licht dat je ogen opvangen schijnt niet goed te zijn voor bepaalde onderdelen van het oog waardoor je zicht binnen afzienbare tijd kan verminderen.... Graag uitleg!
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ja. Zal vast wel onderzoek naar gedaan zijn.

Maar toch, als iemand met verstand hiervan in Jip en Janneke taal kan uitleggen hoe het zit hoor ik het ook graag
Men staat er niet bij stil, maar een HMD is een gebruiksvoorwerp wat al snel net zo vies word als je toetsenbord of muis, zeker als je regelmatig vrienden over de vloer hebt die je HMD willen testen.
Dat maakt het al snel een broeinest van bacterien wat je telkens meerdere uren tegen je hoofd en ogen aan plakt.

Ik ben Vive gebruiker en het langdurig dragen van een VR bril brengt zeker risico's met zich mee. Zo heb ik zelf meerdere malen een oog ontsteking gehad door teveel VR gebruik. Dit had niet zozeer met het type licht te maken, maar met het feit dat voor lange tijd mijn ogen 'opgesloten' waren in een kleine, warme, vochtige en slecht ventilerende ruimte (broeinest).

Het minder knipperen van je ogen (waardoor ze uitdrogen) omdat je naar een scherm zit te kijken maakt het er niet allemaal beter op.
Op het moment zijn er geen aanwijzingen dat een VR headset slecht is voor je ogen.

1) Wat bekend is is dat licht met een te hoge energie waarde je ogen kan beschadigen. Omdat het scherm dicht bij je ogen zit komt er relatief veel lucht op je netvlies, maar omdat je in het donker zit hoeft de helderheid niet zo hoog te zijn.
Een VR headset heeft niet voldoende vermogen om je ogen te beschadigen.

2) Het is bekend dat heel veel naar een beeldscherm kijken slecht kan zijn voor je ogen. Dit komt onderandere doordat je heel lang naar een punt dicht bij staart. Je oogspieren kan hierdoor verkrampen. Een slecht verlichte ruimte versterkt het staren.
Het is belangrijk om zo af en toe even weg te kijken van je scherm. Veel mensen ondervinden geen last van 8-10 uur beeldscherm werk per dag, maar een redelijk deel eindigt met een bril.
Een paar uur per week met een VR headset zal geen effect hebben. Pas als je elke dag voor lange tijd een headset zou dragen zou schade kunnen ontstaan, net zoals met een beeldscherm. Het is niet bekend of en hoeveel een headset erger is dan een beeldscherm.
Wie zegt dat dan?

Er wordt vaak gezegd: "Een VR bril is slecht voor je ogen want het scherm zit op 5cm afstand". Normaal zou dat niet fijn zijn nee, maar hier zit een lens tussen die de focus op oneindig 2 meter legt. Dat is juist de meest ontspannen stand voor je ogen (geen 'accomodatie' nodig).

Het licht: Als je buiten op een zonnige dag rondloopt dan krijg je veel slechtere shit binnen van de zon. Dat is veel feller dan wat je in een VR bril opvangt, bevat flink wat UV enzovoorts. Dus dat zal wel meevallen. Ik heb er natuurlijk geen onderzoek naar gedaan, maar ik heb ook nooit van onderzoeken gelezen die stelden dat het slecht was om deze reden.

Het blauwe licht is wel slecht als je wil gaan slapen maar dat is met een telefoonscherm net zo (alleen zit dat niet helemaal om je heen). Gooit je bioritme in de war. Dat is inderdaad wel zo maar daar kan je rekening mee houden.

Wat @ChojinZ hieronder zegt kan ik wel beamen. Zelf geen last gehad met infecties bij gebruik van de oculus maar het is idd wel een broeinest in dat ding. Dat is absoluut waar. Ik kan me wel voorstellen dat dat problemen geeft. Ik heb zelf altijd last van een bril die beslaat, dat houdt na een tijdje wel op maar het is wel vervelend. Denk dat de volgende versies wel een fannetje krijgen om wat airflow te creeren.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 10:01]

Nou, ik las een tijdje terug artikelen als deze van de NOS: https://nos.nl/artikel/22...efoon-en-naar-buiten.html
Dan denk ik, afstand gezicht tot telefoon is al niet groot, laat staan als je met zo'n vr-bril op gaat zitten... Ik denk dat hier een onderzoek naar moet gaan komen, maar aangezien VR nog niet op z'n hoogtepunt is (volgens mij), zal hier nog wel een tijd overheen gaan.
Nogmaals: Bij een VR bril focus je op oneindig 2 meter. Die bijziendheid komt doordat je ogen moeten 'accomoderen' (de lens sterk samenknijpen) als je iets heel dichtbij houdt. Bij de VR brillen geldt dit niet, hierbij kijken je ogen juist op de meest ontspannen manier; het beeld staat optisch gezien oneindig ver weg.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 10:01]

Bedankt voor de heldere uitleg! Is mijn enige angst met betrekking tot het aanschaffen van een vr-bril weggenomen. Want als ik ergens zuinig op ben, dan zijn het wel mijn ogen :-)
Sorry, ik heb me vergist, ik heb het nog even opgezocht en de Oculus Rift focust op 2 meter afstand. hier wordt uitgelegd waarom, het komt er op neer dat dit beter werkt met het stereoscopische effect (als je in VR iets vastpakt dat in VR 1m ver weg staat maar de focus staat op oneindig, dan gaat dat ook niet lekker)

Niettemin niet iets dat me echt schadelijk lijkt, qua afstand komt dat ongeveer overeen met TV kijken.

Als de lenzen niet de focusafstand zouden aanpassen zou je trouwens helemaal niets kunnen zien. Want bijna niemand (die niet -6 of meer heeft :) ) kan een schermpje op 2cm afstand scherp zien.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 10:01]

Ik vraag me af of je deze bril kan linken aan een computer en hoe soepel dat zou lopen...
Er is volgens mij niet op gerekend dat je dat zou doen, maar misschien kom je hiermee dichterbij?
https://www.trinusvirtualreality.com/
Dat klinkt veelbelovend, ik zal het wel een keer op YouTube vinden met deze device en met Trinus uiteindelijk.
Jammer van de LCD.. Een Amoled scherm was wel beter geweest (betere low-persistence prestaties).

Maargoed, de prijs is er dan ook wel naar, zeker als je meerekent dat er een dure Snapdragon in zit.
Het is niet de grote hit geworden die men had verwacht, dat ben ik met je eens. Maar afgenomen interesse?
https://techcrunch.com/20...les-are-slowly-improving/

Verkoop kabbelt dus lekker voort.... :P
Goh, daar kijk ik echt van op.

Persoonlijk lijkt het mij cool als het doorbreekt en er een standaard komt. Maar ben wel wat sceptisch over dat artikel, een redelijk deel van mijn vriendengroep is into gadgets, maar hoor ik eigenlijk helemaal niet meer over vr. Ook zie ik dat de views en comments op degelijke artikelen niet meer zo hoog zijn als een tijd terug. Dus we moeten er maar op vertrouwen dat die fabrikanten eerlijk zijn over de verkochte aantallen en geen baat bij hebben hierover te jokken.
Anoniem: 761361 1 mei 2018 19:40
Een goede prijs, zeker als je het vergelijkt met de GearVR headset die op dit moment 120 euro kost (waarvoor je uiteraard ook een prijzige Galaxy telefoon nodig hebt).
persoonlijk lijkt het mij een hartstikke leuk ding!

ik heb een poosje een oculus geleend, zonder de tracking controllers wel, die zat er toen nog niet standaard bij. Het werkt leuk, maar vond het een hoop gedoe met al die kabel en rommel die min of meer permanent op mijn bureau bleef staan.

Dit is een simpeler model wat makkelijk op te bergen is, lijkt mij erg handig. En wat deed ik er nou vooral mee? vooral de video's kijken vond ik erg tof, spellen vond ik te intensief/niet interessant genoeg, dusv oor videos alleen koop ik geen dure oculus. Dit is ook voor dat doel misschien een leuk alternatief. Ik zie er wel markt in in ieder geval!
Dit wekrt anders dan een rift.
Een rift is 6-dof en dit maar 3-dof.
Dat levert rare bewegings ervarig op omdat sommige bewegingen niet getracked zijn.
Misschien zijn reactie nog eens lezen?

Wat jij namelijk opnoemt maakt voor video's geen zak uit, deze hebben sowieso geen positional tracking data.
De Playstation VR was tijdens de kerst voor 200 euro te koop. Wat ik zo lees is dat deze Oculus Go bril een stuk minder moet zijn. Veel mensen hebben al een Playstation staan, dus dan zie ik geen reden om deze bril te kopen. De psvr is uit eigen ervaring gewoon goed. Het is nog net geen Vive, maar daar is de processing power ook naar.
Voor VR gamen boeit dit ding me totaal niet (heb een rift), maar als ze dit nog wat kleiner/comfortabeler krijgen dan wordt films kijken in het vliegtuig een stuk prettiger. Naar je gevoel toch een groot scherm en lekker helemaal afgesloten van de wereld. Zelfs in bed zou ik zoiets nog opzetten als de vriendin nog slaapt.

Nog beter als je de Switch er op aan kan sluiten :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.