Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lenovo begint verkoop van vr-headset Mirage Solo

Lenovo heeft de Mirage Solo in de verkoop gedaan, de vr-headset die begin dit jaar werd aangekondigd en is gebaseerd op Googles Daydream-platform. Vooralsnog is de Mirage Solo nog niet te krijgen in Nederland en BelgiŽ.

In de Amerikaanse webwinkel van Lenovo kost de Mirage Solo 400 dollar, en dat komt omgerekend neer op ongeveer 334 euro. Alhoewel de verkoop dus is begonnen, meldt de fabrikant nog wel een levertijd van tussen de vier en vijf weken. Daarnaast staat de Mirage Solo nog niet in de Nederlandse en Belgische webwinkels van Lenovo.

Ook de Mirage-camera is in de verkoop gegaan, en voor dit apparaat wordt een prijs van 300 dollar gevraagd. Met deze camera is het mogelijk om beelden te schieten in het VR180-formaat, ofwel videobeelden die geschikt zijn voor vr in 180 graden.

Lenovo kondigde de Mirage Solo al in januari aan, net als de Mirage-camera, en liet toen ook al weten dat het apparaat in de lente uit moest komen. Toen werd in geruchten nog gesproken over een prijs van minder dan 400 dollar, maar dit blijkt dus uiteindelijk niet te kloppen. Wat de europrijs gaat worden is overigens nog niet bekend.

De Mirage Solo heeft een 5,5"-scherm met een resolutie van 2560x1440 pixels, en een accu van 4000mAh. Die accu is nodig omdat de vr-headset niet met draden aan een extern apparaat, zoals een pc, verbonden hoeft te worden. De software is gebaseerd op Daydream, de vr-software van Google. Het heeft tracking via Google Worldsense, een manier om de positie van de gebruiker en beweging in alle richtingen te kunnen bijhouden zonder externe sensoren.

Door

Admin Mobile / Nieuwsposter

21 Linkedin Google+

Reacties (21)

Wijzig sortering
Vandaag de headset uit mogen proberen op VRLA in Los Angeles. Viel niet tegen maar ook niet echt bijzonder. Hij sluit erg goed af dus geen last van lichtinval alleen nog een beetje bij de neus. 1 draaiknop om te verstellen en dat zorgt voor weinig pasvorm aanpassingen. Heb een redelijk groot hoofd en vond hem daardoor niet heel prettig zitten.
De Mirage camera was er ook maar die kon je niet echt testen, maar voelde wel erg fijn aan. Voor wie het interessant vind om deze aan te schaffen op de beurs kregen we een korting code voor lenovo.com Code: MIRAGEVRLA tot 100 dollar korting. Doe er mee wat je wilt.
Hoe was het op de VRLA? Nog nieuwe content of aankondigingen gezien?
Heel erg tof. Weinig nieuwe aankondigingen wel heel veel ervaringen op de beursvloer die te testen waren. Verschillende manieren van tracking om freeroaming VR te kunnen doen heel interessant. Maar geen interessante hardware aankondigingen.
u//Heaney555 heeft op Reddit een mooie vergelijkingstabel (png) gemaakt van de verschillende standalone VR-headsets.

Er zijn twee headsets waar ik persoonlijk op wacht
  • Oculus Santa Cruz
  • Qualcomm Snapdragon 845 Mobile VR
Beide beloven Room-scale 6-DoF (tracking over zowel rotatie als translatie), foveated rendering (het gedeelte waar het oog naar kijkt scherper renderen) en flink verbeterde schermen qua zowel resolutie als refresh rate. Ik denk dat 6-DoF vooral een vereiste is voor een ťcht meeslepende VR-ervaring, samen met een hogere resolutie (eventueel via foveated rendering).

Wat ik giga, giga tof zou vinden is een modulaire VR-headset. Eentje waar bijvoorbeeld de processor en werkgeheugen in een aparte module zitten die kan verwisselen. Dat je bijvoorbeeld begint met een Snapdragon 845 en 4GB werkgeheugen, en over twee jaar upgrade naar een Snapdragon 865 en 8GB werkgeheugen o.i.d.

[Reactie gewijzigd door Balance op 5 mei 2018 11:13]

Een modulaire headset is natuurlijk een beetje wat de GearVR is. Elk jaar kan je er een betere telefoon in duwen. De telefoon interfaced met de headset voor controls etc.
Alleen passen de Galaxy S8 en S9 niet meer in de Gear VR ten tijde van de S7. De nieuwe Gear VR heeft modulaire blokjes om zowel de S8/9 als de S6/7 te laten passen, maar het is de vraag of dat bij komende modellen ook blijft (dat de huidige Gear VR compatibel blijft met de S10/S11 bedoel ik). Hoe dan ook moet je op dit moment toch weer een nieuwe bril kopen als je eerder al een Gear VR hebt gehaald.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 5 mei 2018 13:16]

Helemaal waar, maar dat is enkel omdat USB-C pas sinds een jaar of 2 standaard is. De nieuwe headsets hebben dan ook netjes blokjes voor USB-C en Micro USB-A.

Laten we inderdaad aannemen dat de Note 9 en de S10 in elk geval nog in de huidige headsets passen. Daarna is er vast wel weer iets als Micro USB-C om ons allemaal nieuwe acessoires te laten kopen.
Tjah, dat is wel ťrg modulair. Die inklik headsets geven een suboptimale ervaring naar mijn mening + geen dedicated UI. Leuk om als gimmick een keer te proberen of laten zien, maar dan houdt het ook wel op.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 6 mei 2018 08:55]

Als ze geen FoV hebben van minimaal 140 blijft het een kijkdoos. Wat dat betreft heeft Pimax het goed begrepen, daar loop je echter weer tegen andere problemen aan. Het ziet er simpelweg naar uit dat de ontwikkelaars er niet in slagen om een future proof VR headset te maken.
Ik heb de Pimax niet kunnen proberen, maar ik heb geen problemen met de 110 graden FoV van mijn rift hoor... Sterker nog, sommige games draaien de FoV juist weer terug bij sterke bewegingen omdat dat helpt tegen VR misselijkheid. Hoe dat dan bij een bril met hogere FoV uit zou pakken zou ik uit moeten proberen, maar ik ga er niet meteen maar vanuit dat dat absoluut zoveel beter gaat zijn.
Als ik naar de hoofband kijk voel ik een rechtszaak van Sony aankomen. Dit lijkt wel heel erg op de PSVR.
Neuh. Sommige windows MR headsets hebben precies dezelfde soort hoofdband en die mogen ook gewoon daarmee doorgaan.
Je bedoelt het soort hoofdband wat al sinds jaar en dag standaard is in fietshelmen, bijvoorbeeld?

Nee, daar gaat Sony niets mee kunnen... Dit concept is al tientallen jaren oud.
Of op de VR headset van Sega uit 1993
Ze hebben dit ook zo met hun MR headset, en die band van sony is niets nieuws hoor, kijk maar eens naar oudere VR headsets..
Grootste probleem voor mij (los van de prijs), is dat dit draait op het Daydream platform. Dat nog erg onvolwassen is en qualitatief laag tov de concurrent (Oculus mobile).
Eind vorig jaar voor het eerst even mee gespeeld. Leuke ervaring!!
Ik wil liever games/apps zien die hier gebruik van maken... Ik heb nog geen VR op mijn hoofd gehad, maar ik zie ze ook nergens... en bijgevolg moet de eerste game nog komen waarvan ik iets heb, dit wil ik spelen en wil ik een VR set voor kopen.
In de meeste Mediamarkts hebben ze de sony VR als demo staan (bijv. in bergen op zoom), moet je maar is proberen als je nog nooit een VR op hebt gehad. Graag zou ik inderdaad willen dat je ergens alle VR brillen even kan testen zou graag zo’n ding in huis willen.

[Reactie gewijzigd door veryFerrygood op 5 mei 2018 21:42]

Ik had hetzelfde totdat ik deze tegen kwam.
Heel toevallig onlangs uit gekomen en nee ik heb geen aandelen. Wil wel een vr headset aanschaffen hiervoor
http://www.beatsaber.com
dat lijkt me 10 minuten fun, daarna is het voor mij niet zo super.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*