Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lenovo lijkt te werken aan nieuwe standalone vr-bril

Lenovo lijkt van plan te zijn om binnenkort een nieuwe vr-bril op de markt te brengen. Waarschijnlijk is het een opvolger van de Mirage Solo, die niet verbonden hoeft te worden met een pc voor de benodigde rekenkracht.

De fabrikant heeft zelf geen aankondigingen gedaan, maar het bestaan werd bevestigd via een registratie bij de Amerikaanse FCC. Daar wordt het modelnummer VR3030S genoemd als virtual reality-bril. Ook geeft de FCC-website aan dat het gaat om een standalone-model, waardoor er dus geen verbinding met een computer nodig is voor de benodigde rekenkracht om beelden te genereren.

Verder geeft de registratie bij de Amerikaanse autoriteiten weinig informatie. Duidelijk is dat er bluetooth- en wifi-verbindingen aan boord zijn, maar voor de rest is niet bekend welke hardware er wordt gebruikt. Ook zijn er nog geen afbeeldingen.

Omdat Lenovo de nieuwe vr-bril nog niet heeft onthuld, is niet bekend wanneer deze uit moet komen. De fabrikant bracht eerder al de Mirage Solo uit, eveneens een vr-bril die onafhankelijk van een pc kan functioneren.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

19-01-2020 • 13:21

68 Linkedin

Reacties (68)

Wijzig sortering
Niet bijzonder veel op te zien, maar hier is een afbeelding van de locatie van het FCC label: https://fccid.io/O57VR303...abel-Location-4570857.pdf
Het Daydream platform heeft jammer genoeg meer slecht dan goed gedaan voor Virtual reality in het algemeen. Het is gewoon geen Virtual reality zoals het nu met de nieuwe headsets is je kan het meer vergelijken met de 3d View-master van vroeger dan met Virtual reality zoals het nu is.

[Reactie gewijzigd door Ryuukami op 19 januari 2020 14:02]

.... je bent kennelijk van dezelfde generatie als ik... ik vond de Viewmaster, Rood-Blauw briefjes, 3D TV ook allemaal al prachtig en ben nog steeds boos dat ik nu kennelijk nauwelijks een TV meer kopen kan die ook 3D kan.... kost immers nauwelijks wat extra, dus raar dat het nu weggelaten wordt, met 4K beeldschermen al helemaal simpel. Natuurlijk is elke nieuwe slag weer een enorme sprong voorwaarts, maar ik ben met Daydream, b.v. Dom van Keulen door te lopen al heel blij, ook al is dat dan nog van de echte VR ervaring vandaan. Ik ben ook wat te oud om aan alle kanten beschoten te worden en zo, dat houd ik niet al te lang vol, maar Myst VR, Skyrim e.d. Lijkt me leuk.
Voorlopig een iPhone in een 25€ houder, dus zo ongeveer de beroerdste VR ervaring die er is... en toch al leuk! B.v. Door een Koraalrif in Indonesië als VR film is gewoon al heel fijn voor een keertje.
Ja ik heb een paar jaartje achter de rug maar als je de Dom van keulen in Daydream al leuk vind. Dan zal Google earth in vr je helemaal van je stoel laten vallen. Er is zoveel meer in vr dan spelletjes alleen
dank je... ga ik ook proberen!
Juist ja, zelfs met de 4K schermen is het simpel om op zijn minst DLP-link toe te voegen, aangezien daar geen extra hardware voor benodigd is zoals bv bij VESA-VR wel het geval is, en die 4K schermen kunnen gewoon FullHD weergeven (ja ik begrijp dat 4K-3D er (nog) niet is). Het passieve 3D heeft wel degelijk een extra laag over het beeldscherm nodig, daarbij begrijp ik dus wel dat ze DAT niet weer zouden gaan toevoegen.
Ben zelf ook iemand die als kind gek was op kijkdozen en viewmaster, en nu ook nog steeds regelmatig 3D kijk via mijn projector (heb dan ook een aardige collectie opgebouwd)..
ik ben dus niet alleen...
Wellicht was het ook interessant om te noemen dat Lenovo een partner was bij de ontwikkeling van de Oculus Rift S.

Ik voelde enige verbazing toen ik het Lenovo logo op de zijkant van de Rift S zag staan :)

https://www.roadtovr.com/...esign-partnership-lenovo/
Ik ga er van uit dat het een nieuwe headset is die gebaseerd is op het reference model van Quallcom's VR platform. Er werd daarvan gezegd dat in 2020 er een hoop nieuwe headsets zouden uitkomen die daarop gebaseerd zouden zijn.
Je bedoelt neem ik aan de Snapdragon XR2? Die kan in potentie een revolutie in standalone VR brillen ontketenen. Maar dan moet er wel een passend platform voor zijn. Dat lijkt mij nog het grootste probleem. De Oculus Store zie ik daar niet op komen evenmin als de Oculus exclusives en SteamVR is bedoeld voo PCVR.
en op road-to-vr staat de nieuwe headset gepresenteerd..
Blijkt dus meer een beefed up Oculus Go te zijn.
Hopelijk dat ze ook nog met wel een interessante gaan komen.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 21 januari 2020 23:40]

Interessant. Maar, de Mirage Solo was amper verkrijgbaar, en gebruikte bovendien het Daydream platform, wat vrijwel dood is. Google is er nauwelijks nog mee bezig.

Wellicht weer een partnership met Oculus zodat ze hun store en SDK kunnen gebruiken? Dus iets zoals ze met de Rift S gedaan hebben? Aan de andere kant, dit zou wel een directe concurrent worden van de Quest dan...

We gaan het wel zien... Misschien bewaren ze het voor Mobile World Congress volgende maand.
Toevallig heb ik gisteren een Oculus Rift S besteld. Ik heb me redelijk ingelezen (verschillende headsets, games, huidige ontwikkelingen) en ik heb niet het vermoeden dat het dood is of gaat.
Laat je niet gek maken door die doemdenkers. De meesten hebben nog nooit een echte VR bril geprobeerd.
Veel plezier ermee. Rustig beginnen En games met smooth locomotion rustig opbouwen. Disclaimer: waarschijnlijk heb je binnenkort geen of weinig interesse meer in 2D spellen 😂.
Bedankt voor de tip, maar helaas heb ik de motion sickness al te pakken na wat COMPOUND te hebben gespeeld (vette game!). Toch maar even wat meer Beat Saber blijven spelen en wat rustigere games. Heb gelezen dat teleport ook beter is in het begin dan lopen met een thumbstick, dus dat ga ik de volgende keer proberen.
Wat mij toen heeft geholpen is op de plaats lopen zeg maar. Ziet er misschien raar uit maar werkt wel 😂.
Nu kan ik alles doen. Totaal geen last meer.
Met teleport heb je idd geen last van motion sickness maar is wel minder immersive.

[Reactie gewijzigd door OriginalCrash op 20 januari 2020 12:37]

Dit werkt bij mij ook! In "Home - a VR spacewalk" zit je in het ISS en doe je een ruimtewandeling. (Gratis game op Steam, dus zeker eens proberen want top ervaring!!). Een robot-arm pakt je op en verplaatst je door de ruimte om ergens aan het ISS iets te repareren. Alleen werd ik kotsmisselijk omdat die arm je oppakt en beweegt terwijl je natuurlijk irl stil staat. Vreemd genoeg: als ik gewoon ter plaatse trappel op dat moment dan word ik niet misselijk... Ziet er stom uit, maar zo 'leer' je weer wat wennen aan VR, intussen trappel ik steeds minder ;-)
Die kans wordt inderdaad erg groot, sprekende uit ervaring.
Er zijn inderdaad mensen die heel rare dingen 'voelen'.
Anderen gaan om met realiteit en weten dat deze tech , net als EV's , aan het begin staat van hun respectieve ontwikkelingen.

[Reactie gewijzigd door OxWax op 19 januari 2020 18:11]

De realiteit dat veel mensen VR helemaal niet zo indrukwekkend vinden en er zelfs vaak ziek van worden??
De spellen die op dit moment uitkomen zijn gewoon vrij gimmicky allemaal, maar qua echte speelwaarde zie ik het op dit moment zeker nog niet als serieuze games.
Er zijn wel degelijk serieuze games. Lone Echo vond ik echt geweldig. Elite Dangerous speel ik zeer regelmatig, dat is niet alleen een VR game maar het is er geweldig op afgestemd. Obduction was leuk. Onward heeft veel tactische diepgang en biedt een nieuwe dimensie aan FPS. Nieuwe games als Stormland, Half-Life Alyx en Boneworks. Ik heb ook niks met die arcade-achtige games maar er komt steeds meer dat wel een goed verhaal heeft.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 januari 2020 17:08]

Vreemd, er zijn toch vrij veel grote spelen uitgekomen in de laatste 30-45 dagen (ala boneworks, espire1, etc) die het beste omschreven worden als "baanbrekend", en de komende maand staan er meerdere high profile releases op mijn agenda. En dan heb ik het niet eens over Alyx.

Dat tweakers er niet over schrijf, en jij op een gevoel afgaat is leuk voor beiden. Maar dat neemt niet weg dat het innovatief, nieuw en een geheel niewe tak van sport is.

En ja, sommige mensen worden er ziek van. Of beter gezegd, er zijn aardig wat kinks uit de kabel dmv devs die langzaam maar zeker begrijpen waardoor het komt en er met de nieuwe releases steeds minder mensen last van hebben. Simpele feitjes, alleen wat meer geinformeerd.

Ik maak me meer zorgen erover dat outlets zoals tweakers niet op dit soort innovatie meer duiken, maar liever 2 artikels op een dag wil wijden aan eventuele renders van wederom een carbon copy van elke andere telefoon ooit. Boneworks word overgeslagen, Index word niet eens getest en gereviewed.

Is het dat ze deze niet gratis toegespeeld kregen en daarom mokken en maar negeren? Is het dat ze te druk bezig zijn met non innovatieve dingen zoals kleinere bezels op CES, 20 nagenoeg identieke telefoons etc? Of doen ze het meten is weten spel en kijken naar wat trending is om vervolgens een identieke duit in het zakje te doen als alle andere nieuws sites?

Ik weet het werkelijk niet, maar baanbrekend, vooruitstrevend of vernieuwend zijn niet meer de termen die hier van toepassing zijn.

Uit jou reactie maak ik op dat je niet zo bekend bent met de laatste vernieuwingen, en dus afgaat op wat daarvoor uitkwam, wat met alle respect inderdaad het meeste op techdemo's leek en vaak niet handig in elkaar zat.
"Uit jou reactie maak ik op dat je niet zo bekend bent met de laatste vernieuwingen, en dus afgaat op wat daarvoor uitkwam, wat met alle respect inderdaad het meeste op techdemo's leek en vaak niet handig in elkaar zat."

Niet elke vernieuwing is nu eenmaal vooruitgang..
En afgaande op de spellen die hier door verschillende tweakers genoemd worden zie ik ook echt geen grote vernieuwing maar enkel een omslachtige manier van besturen in een verder heel simpel spel.
Ach, ieder zo zijn eigen visie.

Ik zie het door het te proberen, en het is nu eenmaal iets waar je over kan babbelen, of echt ervaren.

Jij ziet geen vernieuwing, andere zien/ervaren dat wel. Wie er gelijk heeft zien we in verloop van tijd vanzelf.
3D spel ....laat ons de essentie niet vergeten.

Kijk anders eens hoe de graphics van de eerste 'gewone' games waren.
Pong, Tank Battle, Asteroids, ... rasters, dat was het toen 8-)
Darkangle, laat me beginnen met het feit dat ik een VR fan ben. Speel Elite Dangerous alleen in VR mode etc.

Maar het feit is dat VR gewoon niet erg lijkt aan te slaan. Hoewel de prijzen enorm gedaalt zijn, waren de verkopen in 2019 gewoon slecht. De helft van de verkochte brillen staat binnen 6 maanden op Craigslist. De echt grote studio's hebben alle projecten laten vallen. Je noemt een aantal titels die voor jou en mij erg leuk lijken te worden. Maar geen van die titels zal echt verkopen. Als het 2d titels waren zou niemand hert erovert hebben, het feit dat ze VR ondersteunen lijkt het belangrijkste verkoop argument.

Ik kreeg vandaag de lijst met stands op de E3 binnen. Drie jaar geleden kon je geen stap doen zonder een bril op je snuffert gedrukt te krijgen. Nu is het niche in een niche geworden. In de belangrijke hallen is VR gewoon verdwenen, veel is zelfs alleen in de hotels in de buurt te zien. Dat betekent dat er geen geld meer in gestopt word.

Jammer voor jou en mij, maar net als 3D lijkt VR het ook gewoon niet te worden.
E3 is een maatstaaf voor werkelijk niets meer helaas. E3 is een goede memory van vroeger.
Er zijn inderdaad een boel prjecten gedropped.


Echter kijk naar de verkoop cijfers van de laatste maand van 2019 versus heel 2019 :).

Ja, dat is een grooooot verschil.
Ja, het zou tof zijn als het gekoppeld kon worden aan serieuze games. Dat je bijv. in Assasin's Creed niet de AI ziet bewegen op je scherm en op wat knopjes moet drukken zoals nu, maar dat je zelf dat personage bent en dus met zijn ogen kijkt, en ook zelf met je armen moet bewegen om zwaardgevechten uit te voeren en zo.

En zo kan ik nog wel meer voorbeelden bedenken van games waarin het erg tof zou zijn :)
Ik vind de games van nu dan weer hopeloos ingewikkeld.
Opgegroeid met space invaders en Berzerk : 1 knop(fire) , 1 stick(move) . Als ik nu spelletje speel tegen 6 jarige ben ik 3 x dood voor ik 1ste schot kan lossen 8)7

Alleen ....ik ben de referentie niet (serieuze games? Is dat niet beetje contradictie?)
De meeste die er ziek / motion sickness / van krijgen hebben een lage kwaliteit VR set geprobeerd, en die hebben vaak een hogere latency dan de ietswat duurdere merken.
Als je de valve index (1000,-) zou testen bij diezelfde mensen, heb je een goede kans dat ze het heel anders ervaren.
De realiteit dat veel mensen VR helemaal niet zo indrukwekkend vinden
Subjectief, als je Star Trek Holodeck verwacht kan ik me dat voorstellen :9~
Ik word niet warm van Star Trek/Wars of wat voor onzinnige sci-fi meuk dan ook dus ik had zeker geen onrealistische verwachtingen.
Hoezo 'onzinnig' ?
Gemaakt in de jaren 60 en men praat tegen de computer ....
Siri of Alexa ring a bell? :Y)
Wat wil je daarmee zeggen?
Dat het geen 'onzinnige meuk' is.
Asimov de bekende SF schrijver was kind aan huis bij scientists en zorgde dat alles in zijn en collega's verhalen (theoretisch) klopte. Anders was het fantasy en geen S.f.

[Reactie gewijzigd door OxWax op 19 januari 2020 22:40]

Het is de techniek die dingen mogelijk maakt en niet die onzinnige serie's.
Dat de betere sci-fi schrijvers nog enigszins rekening houden met de werkelijkheid is mooi meegenomen.
PSVR heeft een aantal pareltjes die heel populair zijn. Resident Evil is wellicht 1 van de meest intense en volwaardige VR ervaringen die er ooit zijn geweest, wat de potentie van VR eens te meer bevestigd. Nadeel is dat het toch altijd een beetje een gedoe is om jezelf helemaal klaar te maken. Je moet de headset pakken, opzetten, afstellen, correct gepositioneerd zitten en de ervaring is gewoon minder comfortabel dan wanneer je even casual wilt gamen, ook door al die kabels en het feit dat je de echte wereld niet kunt zien.

Wanneer er straks lichtere en gebruiksvriendelijkere headsets zijn die draadloos werken of in ieder geval heel toegankelijk zijn op een andere manier, weet ik zeker dat VR gamen de norm zal zijn. We zijn hier echter nog niet.
Het gaat rustig door.. Het is gewoon niet de onmiddelijke revolutie geworden die met name de grote aandeelhouders verwacht hadden. Die maken zichzelf altijd gek en als het na een jaartje ofzo niet keiharde winst oplevert dan wordt het meteen afgedaan als een hype en worden alle investeringen (en reclame) weer teruggetrokken. Dit doet de zaak meer kwaad dan goed omdat het daarmee ook uit het hart van de consument vertrekt want er wordt opeens weer weinig voor ontwikeld en geadverteerd. Daardoor lijkt het een hype. Het grote geld heeft gewoon onrealistische verwachtingen en dat gebeurt met vrijwel alles nieuws. Hun overspannen gedrag werkt de ontwikkeling alleen maar tegen. Zie Oculus dat door Palmer Luckey in zijn slaapkamer bedacht wordt, een paar miljoen op Kickstarter ophaalt, en een maand later door Facebook gekocht wordt voor een paar miljard. Natuurlijk haal je dat er niet in een jaar of twee uit. Maar kennelijk verwacht men dat wel en als het niet gebeurt was het meteen een flop :?

Wat mij als VR gamer (en op zakelijk gebied werk ik er ook mee) betreft maakt het de beloften prima waar en is bezig aan een langzame maar constante verbeteringsslag waardoor het steeds interessanter voor de mainstream wordt. In het bedrijfsleven heeft het zich allang bewezen en ook AR wordt daar steeds interessanter (en zelfs meer dan VR) omdat het je kan helpen je werk in de dagelijkse wereld makkelijker te doen. Denk aan het uitvoeren van productie op maat, de headset vertelt hoe je elk exemplaar moet maken, ook als ze allemaal verchillend zijn.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 januari 2020 14:25]

Ik vind het behoorlijk gerelateerde technieken. Ja ze hebben momenteel totaal andere toepassingsgebieden maar ze groeien steeds meer naar elkaar toe. Ik zie in de toekomst wel AR/VR combi headsets verschijnen (en dit is ook het hele idee achter Microsoft's Mixed Reality programma!). De techniek van (goede) AR is gewoon ingewikkelder en duurder. En heeft nu nog behoorlijke beperkingen in FOV.

Ik zie bij ons nog steeds veel ontwikkeling gebeuren in VR. Dat begeeft zich met name op trainingsgebied, en simulatie van producten waardoor klanten kunnen zien wat ze gaan kopen. AR zou hier ook geschikt voor zijn, maar de headsets zijn nog veel te duur: De traditionele vuzix/realwear "scherm voor je oog" zijn waardeloos van kwaliteit en niet echt AR, en de Hololens is veel te duur, Lenovo's "Sky Blue" hololens kloon is nog steeds niet op de markt.

Maar uiteindelijk als je een AR headset voor dezelfde prijs als een VR headset kunt krijgen, zie ik VR toepassingen richting AR gaan, waarbij je gewoon over de hele omgeving heen tekent. En dat biedt ook nieuwe mogelijkheden: het is voor VR juist handig als je de virtuele omgeving aanpast aan de werkelijke wereld. Dit zou een "guardian" systeem a la oculus opleveren dat veel realistischer voelt dan een raster dat zegt dat je terug moet draaien of je hoofd gaat stoten. Het zou veel mooier zijn als de VR wereld zich aanpast aan de echte waardoor een muur in VR zich op dezelfde plaats als in de werkelijkheid bevindt. Dus een combinatie van AR en VR.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 januari 2020 23:25]

Hoe weet je dat de markt 50% is gekrompen? Sales? Of weet je dat niemand het meer zakelijk gebruikt?
Het heeft in ieder geval weinig tractie ontwikkeld als je kijkt hoeveel er op ingezet is door Google, Facebook, Samsung, Sony, wat toch megabedrijven zijn. Mensen lopen er niet echt warm voor. Ik had verwacht dat de Oculus Go onder de $200 meer adaptatie zou losmaken. Maar dat is niet het geval. Google Glass is ook glansrijk mislukt. door de negatieve reacties die het opriep.

Misschien is dat helemaal niet zo erg. Ik wordt niet blij als straks iedereen in het openbaar vervoer en de wachtruimtes in zijn wereldje zit met zo een ding op zijn kop. En mocht het heel verslavend worden, dan hebben we er weer een maatschappelijk probleem bij. Als ouder zou ik dit niet aan een kind geven.

Maar de kans bestaat natuurlijk dat er een nieuwe generatie opgroeit die het wel accepteert.
De Oculus go is ook niet te vergelijken met een 6dof headset.
Daar zit dus de denkfout. Het idee dat als Oculus een goedkope 6dof headset was geweest het nu een megasucces zou zijn geweest omdat het zo een heftige ervaring is. Als dat zo was zat nou iedereen ook aan de harddrugs.

Het zoeken van extremen gaat vaak samen met aanleg voor verslaving. Ongeveer 20% van de mensen heeft die aanleg, maar er zijn veel verschillende manieren om daar invulling aan te geven. Ik denk dat zo een hele "immersive experience" meer iets is voor extremofielen dan het grote publiek.

Dat de smartphone, Facebook, online gaming een succes zijn heeft volgens mij weinig met technologieliefde te maken maar vooral met het sociale aspect ervan. Je kan het samen doen en het verbindt. Daarom is alcohol ook zo populair onder drugs, het wordt sociaal gebruikt.

Een headset op je kop zetten is eerder jezelf afscheiden. Daarom zou ik het een kind ook niet geven. Zoals ik het zie worden nieuwe generaties minder sociaal en dat moet je niet bevorderen. want dat kan de nodige problemen opleveren.

[Stond dit weekend voor een slagpoortje die niet open wilde gaan. Al binnen een halve minuut begonnen auto's achter mij te toeteren. Terwijl ik gesprek was met de klantenservice kwam er een groene aso uit zijn Tesla S me vertellen dat ik op moest rotten. Alles voor een betere wereld.]

[Reactie gewijzigd door Elefant op 19 januari 2020 16:16]

Daarom is solo gamen ook zo'n niche, games die je niet samen kunt spelen zijn totaal onsuccesvol... Oh wacht, het tegenovergestelde is waar? Hoe kan dat nou?

Jouw argumenten kwamen zo'n 30 a 40 jaar geleden ongeveer ook langs voor regulier gamen, misschien word je gewoon oud ;)
Volgens mij worden we allemaal oud, ten minste als we geluk hebben. Misschien ben jij te jong om dat te weten ;)

30-40 jaar geleden? Spelletjes spelen doen mensen al miljoenen jaren. Patience bestond ook al lang voor de computer werd uitgevonden. Allemaal niets nieuws. Veel computerspelen zijn via de automatenhallen populair geworden en daarna op spelcomputers, en later op de PC. Daarna weer op tables en smarphones. Daar zit een hele ontwikkeling in.

Maar je ziet ook heel duidelijk dat het de generaties die er mee opgroeien manieren om te spelen omarmen. Bij dieren zijn het de jonge dieren zijn die het meest speels zijn. Ook zijn niet alle jongeren gamers. Op de lagere school is het iets van 35% en op de middelbare school loopt het terug tot iets van 18%. Om een VR headset te kopen, moet je toch wel een echte gamer zijn.

Ik dacht dat Oculus Go een breder publiek zou ontsluiten. Onder $199 is het iets dat je met de feestdagen kan kopen, als aanvulling op een spelletjesconsole. Maar kennelijk heeft het geen grote aantrekkingskracht. Ik vermoed dat het te maken heeft dat het er niet uitziet. Ik denk dat mensen stiekem denken ik ga er niet al malloot uitzien die tegen een denkbeeldig balletje loopt te slaan. Juist in een tijd waarin mensen er op hun best willen uitzien, denk ik dat ze dat een sociaal risico vinden.

Daarom is het een verkeerd idee dat VR gaming breed zal worden opgepakt als het maar goed genoeg is. Dat zal toch echt van een nieuwe generatie moeten komen die er anders tegenover staat en veel langer duren.
Ding is dat de go meer een 3d picture viewer is Dan een VR headset. Als er voor dat prijspunt een roomscale headset zou zijn en er de nodige marketing achter zat zou het een groter succes zijn denk ik.
Maar die goedkope brillen zoals Samsung Gear VR en ook anderen voor een paar tientjes hebben doorgaans best goede customer reviews. Mensen zijn er tevreden over. Ook vinden mensen een ritje achtbaar best heel heftig. De ervaring is er wel. Over media-aandacht heeft het bepaald niet te klagen. Toch laat de doorbraak op zich wachten. Als je kijkt naar games in het verleden was de kwaliteit in het begin zwaar knudde, maar toch werden ze een rage.
Ik ben 55 jaar ik heb een Steam Index en een Oculus Quest gamen is niet iets wat je verlies als je oud word hoor.
Wat denk je zelf. Ben je hiermee de regel of de uitzondering?
Ik zou even wat factchecking doen. De gemiddelde gamer is ca 35 jaar, vrouw, en verreweg de grote meerderheid spreekt geen Engels.
Ik zou even wat factchecking doen. De gemiddelde gamer is ca 35 jaar, vrouw, en verreweg de grote meerderheid spreekt geen Engels.
De ene statistiek is de andere niet. Dit soort generalisatie geven een vertekend beeld. De centrale vraag is: Wat is dan een gamer in dit verband? Iedereen die regelmatig een spelletje speelt?
Eerder onderzoek van TNS Nipo in de zomer van 2007 heeft al uitgewezen dat vrijwel evenveel Nederlandse vrouwen als mannen regelmatig ? gemiddeld minstens een kwartier per dag - een game spelen.

Ongeveer de helft van de Nederlandse vrouwen speelt wel eens games op een computer. Maar wat voor een soort games spelen ze dan en waar doen ze dat? Het populairst zijn games/spelletjes op game websites, de zogenaamde game portals. Maar liefst een op de drie Nederlandse vrouwen (36 procent) speelt hier games.

Er zijn in Nederland meer dan honderd van deze gameportals, maar vier steken er bovenuit wat betreft aantal gebruikers: Zylom.nl, spele.nl, spelletjes.nl en funnygames.nl. Van alle vrouwen die spelen doet driekwart (75 procent) dat gemiddeld een kwartier tot een uur per dag. "De meest populaire games bij deze vrouwen zijn puzzel-, woord- en online bordspelletjes waarbij er altijd wel een variant van Mahjong in de top drie staat', aldus Karin Ruiten van Spill Group, een Nederlands bedrijf dat wereldwijd 60 miljoen unieke bezoekers per maand kent op haar 30 gameportals, w.o. spelletjes.nl.
Het laatste grote onderzoek naar gaming in Nederland was in 2008. Ongetwijfeld spelen vrouwen nu dezelfde simpele spelletjes op een tablet of smartphone.

De meeste mensen spelen wel eens een spelletje op zijn tijd of puzzelen wat. Je kan die allemaal een "gamer" noemen, en dus komt ie zo ook in aanmerking om een VR headset op zijn hoofd te zetten. Bij het woord gamer denk ik toch aan iets anders. Ik zie dat toch meer als mensen die investeren een gaming rig, zoals een game PC of een console, of inderdaad speciaal een VR headset kopen om te gamen. Als jij gelooft dat die vrouwen die mahjong spelen potentiële klanten voor een VR headset zijn dan droom je volgens mij. Ja een headset van een paar tientjes met een telefoon erin vinden ze het wel leuk, maar honderden euro's?

Verkeerd gebruik van statistiek is natuurlijk een uiterst popualair middel om de markt veel groter te laten lijken dan hij is. Opvallend is dat de VR headset gebruikers doorgaans tevreden zijn, maar de verkopen teruglopen. Heel apart. Dat suggereert dat de groep die er voor open staat verzadigd begint te raken zonder dat nieuwe groepen worden aangeboord door de lagere prijzen. Dat suggereert toch dat het voorlopig vooral iets is voor hardcore gamers.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 20 januari 2020 13:18]

"Bij het woord gamer denk ik toch aan iets anders."

Ja en dat stereotype klopt dus niet ;-) Zat gamers van 50 met gamebakken in een mancave. Zat gamende vrouwen ook. Met 2080TI en gaming chair ja, en een streamcamera bovendien.

Imago dat gamen iets is voor puisterige sociaal onhandige jongetjes die nog thuis wonen is iets van 20 jaar geleden. Volwassen vrouwen zitten zeker niet alleen maar mahjong te spelen op hun mobieltje. Zo was het vroeger: de heren ontdekten het echte internet, de vrouwtjes keken op Ilse, startpagina, en speelden hooguit candy crush en scrabble. Times change.
Ik ben het niet die steeds dit onderscheid tussen geslacht zit te maken. Voor mij is een gamer meer iemand die echt in games investeert. Vrouwen spelen net zo veel spelletjes als mannen maar vaak andere spelen. Dat blijkt uit het verschil in aankopen. Uit onderzoek Earnest 2018 en 2020 Video Game Industry Statistics, Trends & Data
In our data, male applicants are more than three times as likely to have made gaming purchases than female applicants. While studies have found that about 48% of video gamers are women, only 6% of women identify as “gamers” (in contrast to 15% of men); they may be less likely to be the one purchasing the games. In addition, women are more likely to play games on social media platforms or apps, which may not have been caught by our transaction keyword filter.
gaming naar geslacht
naar geslacht en leeftijd
Motivatie

Verder wordt statistiek vaak verkeerd begrepen. Zo denken mensen dat een verschil van een paar procent weinig uitmaakt, maar juist in de uiteinden kan dit enorme verschillen geven. De reden dat men bij gamers eerder aan jonge jongens denkt is omdat die ook het meest in het nieuws komen, zowel positief bij kampioenschappen als ook negatief

Van de 60% niet gamers is 69% meisjes 31% jongens
van de 36% fanatieke hobby gamers is 74% jongens tegen 26% meisjes
van de 4% risico gamers is 87% jongens tegen 13% meisjes

[Reactie gewijzigd door Elefant op 21 januari 2020 23:54]

Dit is toch echt wel bedoeld om alleen te "spelen" ;)
https://vrporn.com/a-vr-s...go-with-that-new-headset/
boeken lezen zo asociaal... helemaal alleen in je boek verzonken... zou ik nooit aan een kind geven!
Er zijn genoeg VR ervaringen die juist gaan om het sociale hoor. Denk aan VRChat. En online games zoals Onward. Het is gewoon iets dat nog niet zo soepel out-of-the-box werkt en een hoge instapdrempel heeft. Met de goedkope oplossingen zonder 6DOF kan je niet genoeg en die het wel hebben zijn nog veel te duur om de toepassingen die er nu zijn interessant voor de mainstream te laten zijn.

Bovendien kan je VR niet echt los zien van AR, waar je die afsluiting niet hebt. Ja, Google Glass sloeg niet aan, maar het was amper te krijgen, de instapprijs was idioot hoog, en Google als datahongerig bedrijf heeft gewoon een enorm slechte reputatie. Ook de beslissing om er een camera in te zetten heeft het heel veel kwaad gedaan, juist in combinatie met die Google reputatie. Als het gewoon een viewer was geweest zonder opname mogelijkheid (of desnoods een hardware schuifje voor de camera) dan was een hoop van het protest er niet geweest.
Die zijn er vast wel toepassingen maar die zijn niet beeldbepalend. Bij elke demonstratie van VR zie ik iemand met een groot ding voor zijn kop die spastische bewegingen loopt te maken en zelf niet door heeft hoe belachelijk dat er voor de omgeving er uitziet. zie Wout.

Met zo een ding ben je afgesneden van de directe omgeving. Dat wel communiceert met iemand ver weg maakt het niet sociaal. Net zo goed dat het niet sociaal is dat je met iemand wil praten en je steeds onderbroken wordt omdat hij chat berichtjes moet sturen of telefoon gesprekken aannemen.

AR houdt je wel bij de wereld om je heen. Maar zonder camara heb je niets aan AR omdat ie immers informatie projecteert op de omgeving. Hij moet dus de omgeving waarnemen. Maar ook al maakt hij geen opnames wat je moeilijk kan controleren, het idee dat die persoon stiekem allerlei persoonlijke informatie over jou op zijn display ziet is al afstotend. Dat een politieagent dat gebruikt kan je accepteren vanwege het beroep, maar veel verder moet het niet gaan.

Ik denk dat het als uitgaansentertainment best wel zal aanslaan. Voor privé gebruik eerder voor porno als daar goede software voor wordt ontwikkeld. Uiteindelijk ook wel voor gamers maar dat duurt nog wel even.
De Google Glass gebruikte de camera helemaal niet voor AR mapping. Puur en alleen om foto's/video's te maken en dat was nu juist het probleem van de tegenstanders (en terecht). Het probleem was gewoon een camerafeed naar google. Bij de Hololens hebben die camera's wel een duidelijk doel voor het mappen maar die kan je ook niet zomaar gebruiken als videocamera en je loopt daar ook niet zomaar mee over straat.

En ja VR is iets wat je in je eentje gebruikt, maar multiplayer zit er ook wel aan te komen. Ik heb pas nog een VR ervaring gedaan waarbij je met 4 'spelers' rondliep en elkaar ook kon zien in de virtuele wereld. Die je zelfs kon voelen (de ruimte waarin je het speelde was helemaal aan de ervaring aangepast). https://www.youtube.com/watch?v=fv-f9F-h39c

Hoe je er uit ziet maakt dan niet meer uit want je kan elkaar toch niet zien. En zelfs als ik single-player VR demonstreer op het werk merk ik alleen maar veel interesse en het maakt mensen totaal niet uit hoe ze er uit zien. Hooguit of het hun haar in de war brengt :)

Ik ben er met een vriendin heen geweest en het is absoluut iets dat leuk was om samen te doen. Ja het staat in de kinderschoenen maar het hoeft absoluut geen sociaal isolerende ervaring te zijn.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 januari 2020 20:39]

Wat is er zo slexht aan jezelf een avondje afsluiten en terugtrekken in een virtueele wereld met of zonder andere spelers?

Een avond thuis op de bank een boek lezen of een tv show kijken is net zo asociaal.
Mensen die van single player games genieten hebben gewoon een grote interesse in het jezelf onderdompelen in een andere wereld. Dit doen mensen al duizenden jaren via tekeningen en verhalen en nu is technologie eindelijk op een punt dat je er compleet in kan stappen.

Ik omarm het alleen maar. Ondanks dat ik ook de negatieve kanten ervan in de gaten houd en inderdaad snap ik dat het voor verslavingsgevoelige mensen of mensen die geen binding hebben met de echte realiteit een erg risicovolle investering kan zijn.
Maar er wordt al eeuwenlang bij ieder medium geroepen dat het de volgende generatie gaat verpesten. De drukpers, de radio, tv, cinema, videogames ga zo maar door.

Momenteel is het nog steeds voor de tech enthousiastelingen. Maar het is echt wel stappen aan het maken tot een punt waar het voor mass adoptie interessant wordt.
Zelfs nu zijn er al full fledged verhaal gedreven games die je urenlang in een verhaal onderdompelen en ik heb nog nooit een vergelijkbaar entertainment ervaren.
Of iets slecht is hangt af van de gevolgen die het opwerkt, en dat hangt mede af van andere factoren, die vaak onduidelijk zijn. Mensen dragen daarin een eigen verantwoordelijkheid. Ik zeg alleen dat ik VR niet aan mijn kind zou geven. Zeggen, ik kan dat wel aan, is toch weer iets anders dan zeggen, het kind kan dat wel aan. Dan moet je wel zeker zijn van je zaak. Hoeveel risico wil je met je kinderen nemen?

Hetzelfde geldt ook voor frisdrank. Ik vind dat je dat je suiker weg moet houden bij kinderen, zeker jonge kinderen. Je zadelt ze namelijk op met een levenslange hang naar zoet. Gevolgen kunnen zijn overgewicht of een constante strijd daartegen. Waarom zou je suikerwater aan kinderen geven? Kost onnodig geld en levert hooguit drukke kinderen op en gezondheidsproblemen.

De commercie gebruikt de wetenschap om steeds effectiever in te spelen op ons beloningssysteem. Zo kunnen we onszelf steeds belonen met hun producten. Doordat ze "instant satisfaction" (steeds voor het grijpen) bieden wordt het lastiger om er af te blijven. Ze proberen hun producten verslavender te maken door de sensatie directer en heftiger te maken. Heftige sensaties maken ongevoeliger, waardoor je geleidelijk meer gaat gebruiken. Dat is win-win voor de producent (vaker en meer herhalingsaankopen).

Juist in een samenleving waat veel stress is, is er ook een grote behoefte om afleiding te zoeken. Daarvoor hebben we nu een enorme range van producten die allemaal steeds heftiger worden. Virtual reality levert hele indringende ervaringen. Dat doen sommige drugs bijvoorbeeld ook, Dat het niet chemisch is, is ondergeschikt. Drugs zijn verwant aan emotie-stoffen die het lichaam zelf opwekt. Zo zijn er overeenkomsten in de de effecten van pornoverslaving met drugs op de hersenen.

Het is een verkeerd idee dat beelden immaterieel en dus onschadelijk zijn. In tegendeel mensen hebben langdurige trauma's door beelden die ze niet kwijt kunnen raken. Het is een misvatting dat onze hersenen daarbij zelf al een scherp onderscheid maken tussen wat echt is en wat niet. Het verstand kan dat wel onderscheiden, maar de onderliggende gevoelens zijn niet rationeel. Er zitten dus best wel gevaren aan om je onderbewustzijn met steeds heftigere beelden te bestoken. In feite ben je dan bezig je neurale netwerk te trainen, maar op een verkeerde manier.

Omdat de effecten niet direct te herleiden zijn, gaan mensen er maar van uit dat er geen effecten zijn. De effecten zijn indirect, lange termijn, niet kwanticeerbaar, en verschillen per persoon. Hetzelfde geldt voor iets als roken. De meerderheid van de mensen kan een lange tijd roken zonder merkbare negatieve gevolgen. Natuurlijk is er wel een effect meetbaar hij alle mensen in het lichaam, maar als dat beperkt is, hebben mensen daar geen "merkbare" last van.

Jij redeneert
Maar er wordt al eeuwenlang bij ieder medium geroepen dat het de volgende generatie gaat verpesten. De drukpers, de radio, tv, cinema, videogames ga zo maar door.
Die hebben ook negatieve effecten gehad, alleen is de moderne mens zich daar niet bewust van. In feite is de homo sapiens de afgelopen 10.000 jaar aan het degeneren. De hoeveelheid hersenen, lichaamskracht, gezondheid nemen gestaag af. Plato klaagde er over dat de mensen in zijn tijd geen hele boeken meer uit hun hoofd konden leren (Daarom vond hij het nodig de Ilias op te schrijven). De huidige generatie lukt het niet meer om een lange zin te herhalen. Maar mensen ervaren die teruggang niet: zoals een spreekwoord zegt:

Er is nog nooit een mens geboren die vond dat hij te weinig gevoel of verstand had.

Als je ongevoeliger wordt, dan merk je dat zelf niet, jouw omgeving wel. Als je denken zelfzuchtiger wordt, dan merk je dat zelf ook niet. Als hele generaties een neergang meemaken dan zien ze dat bij elkaar ook niet. Vooral niet als de technoligie steeds maar krukken loopt uit te vinden die het mensen gemakkelijker maakt om toch te functioneren.

Nogmaals, het is ieders eigen verantwoordelijkheid en keuze en dat zou ik ook niet willen veranderen. Ik zou er alleen mijn kind niet aan blootstellen.
ik heb nog nooit een vergelijkbaar entertainment ervaren.
Tot ze nog directer de genotscentra prikkelen. In een laboratoriunexperiment gaven ze ratten de mogelijkheid om met hun snuitje op een knop te drukken, dan kregen ze een genotsprikkel. Het was een reuze succes. Die ratten bleven op de knop drukken tot ze dood waren.

Die rat is de consument. De commercie zit al bij hele jonge kinderen triggers in te bouwen waar ze een levenlange hang aan overhouden. Daarna hoeven ze steeds maar op dat knopje te drukken. Als je kinderen wil beschermen wil je juist vrij houden van die genotsprikkels tot hun hersenen volledig gevormd zijn, dan zijn ze een stuk minder kwetsbaar. En als je je zelf wil beschermen, blijft je er zelf ook van weg.

Je wil goed onderscheid maken wat het doet met iemand met al volwassen hersenen en een kind met ongevormde hersenen. De leeftijd waarop je er voor het eerst mee in aanraking komt speelt een rol. De commecie weet dat dondersgoed en richt zich daarom juist op jongeren.

Iedereen moet het zelf weten. Sommige mensen willen liever een leven met grote uitslagen, anderen een meer gelijkmatig gevoelsleven. De ene zoekt bevrediging, de ander tevredenheid. Onze jachtige, prestatie-gerichte, extremen zoekende samenleving bevordert het eerste. Maar er zijn ook mensen die daar al van nature toe geneigd zijn, en extremen nodig hebben. En als je kinderen ermee opvoedt, misschien dat het bij latere generaties ook een aanleg ontwikkelt.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 21 januari 2020 23:42]

"Een headset op je kop zetten is eerder jezelf afscheiden."

Wacht maar tot de haptic control op punt staat en je alles voelt wat je ziet.
Porno heeft het internet een boost gegeven, gegarandeerd komt er dan een 2de 8-)

Ik had het kunnen denken .... :9
https://vrporn.com/a-vr-s...go-with-that-new-headset/
Nou zover ik het hoor vinden mensen de instapprijs gewoon nog te duur.
En het is denk ik minder niche als je denkt. Zodra het kleiner en minder extreem eruit gaat zien denk ik dat het populairder wordt. Uiteindelijk is het een veel minder abstracte vorm van gaming dan met een controller en knoppen en daardoor voor nieuwe doelgroepen mogelijk interessant. Mensen die traditionele games ingewikkeld vonden zie je met een vr headset meteen nieuwe gameconcepten in vr begrijpen omdat het natuurlijker is.
"Ik wordt niet blij als straks iedereen in het openbaar vervoer en de wachtruimtes in zijn wereldje zit met zo een ding op zijn kop."

Moet er niet eens aan denken. Ik word nu al wagenziek als ik op mijn telefoon kijk in de bus, wil niet weten wat VR met me zou doen...
mogelijk kan men dat verhelpen met (zeer lichte) stroom naar het middenoor.
Zag ooit een reporter naar L/R 'gestuurd' worden op deze manier. 8-)

Hij voelde alsof hij ging vallen maar stond op platte grond op een grasveld.

[Reactie gewijzigd door OxWax op 19 januari 2020 22:34]