Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Facebook werkt samen met RED aan ontwikkeling hoogwaardige vr-camera

Facebook gaat samen met cameramaker RED werken aan de ontwikkeling van een professionele, hoogwaardige camera die beelden in hoge resolutie kan vastleggen. Daarbij wordt de bewegingsvrijheid in de vorm van six degrees of freedom ondersteund.

De nieuwe camera moet het door de expertise van RED en Facebooks 'depth estimation technology' mogelijk maken om realistische 3d- en 360-gradenbeelden te schieten. Door de ondersteuning van six degrees of freedom, of 6DoF, kan er in drie dimensies op de x-, y- en z-as worden bewogen. Daarbij zorgt RED voor 16 stops aan dynamisch bereik, wat de diepte-inschatting en het gevoel van realisme moet versterken.

Volgens Facebook is het bij het creëren van beelden met de bewegingsvrijheid van six degrees of freedom altijd lastig om ook details zichtbaar te krijgen in donkere hoeken van een scène. Het bedrijf zegt dat verdwijnende delen in een scène door te weinig licht bij normale cinematografische projecten geen probleem is, maar dat het bij 6DoF wenselijk is als elke pixel daadwerkelijk gegevens over de scène bevat. Daartoe is de sensor volgens Facebook in staat om veel licht op te vangen.

Er is nog geen informatie beschikbaar over de prijs voor de camera en wanneer het apparaat op de markt zal verschijnen. Ook heeft Facebook geen nadere specificaties bekendgemaakt. Het bedrijf maakt bij de ontwikkeling van de nieuwe vr-camera gebruikt van de ervaringen met de in 2016 uitgebrachte Surround 360, een prototype voor een 360-gradencamera met 17 sensoren. In 2017 introduceerde het team van de Surround 360 een bolvormige opvolger met in totaal 24 camerasensoren. Dit laatste model kon 8k-video en 6DoF-beelden vastleggen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

02-05-2018 • 09:04

32 Linkedin Google+

Reacties (32)

Wijzig sortering
Gaat Facebook zeker alles wat je met die VR bril doet opslaan, zou mij niks verbazen :)
Gaat Facebook zeker alles wat je met die VR bril doet opslaan, zou mij niks verbazen :)
Heb je het artikel gelezen? Het gaat helemaal niet over een VR bril.
Ook goed, een camera. Dan zou het me niks verbazen dat ze alle beeldjes opslaan en doorverkopen of gebruiken om hun "diensten te verbeteren", right.
Tuurlijk het is een business model en 's egaal voor de winst, maar waarom gaan nog zoveel bedrijven met Facebook in zee? Het is nou niet dat ze geweldig in 't nieuws zijn de afgelopen maanden :'s had RED vrij hoog zitten maar nu baal ik toch wel wat
omdat over een maandje ofzo het hele debakel alweer vergeten is door 99% van de wereld, en ook omdat facebook basically 50% van de VR hardware markt in handen heeft met de oculus
Ze zouden willen dat ze 50% van de high-end VR markt in handen hebben ;-)
Sony is tot dusver marktleider (~40-50% van de markt).

Volgens statistica heeft Oculus 20% van de markt in 2018 (inclusief sales van 2017).
Volgens canalys had Oculus 21% van de markt in Q3 2017.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 2 mei 2018 10:16]

Dan moet je dus wel psvr met zn sub-par resolutie en gpu als high-end rekenen, en dan zou je ook samsungs gear vr, gemaakt door Oculus kunnen meerekeken. Een lijn wordt moeilijk te trekken

[Reactie gewijzigd door pietprecies01 op 2 mei 2018 12:21]

Waarom moet dat? Een PS4 (Pro) heeft veel meer slagkracht dan welke Galaxy telefoon ook.

Mobile VR (telefoonhouders (Gear VR, Daydream, Cardboard, 3 miljoen Chinese merken) en devices met "ingebouwde telefoons" (Oculus Go, HTC Focus, etc)) wordt als een andere categorie gezien.

HTC Vive, Oculus Rift, Windows Mixed Reality, PSVR hebben allemaal een niet mobiel apparaat (VR backpacks wellicht uitgezonderd) (PC/PS4) nodig om beelden te tekenen. Daarnaast bieden ze controllers met positional tracking aan.

De resolutie is inderdaad hoger in een Gear VR, de refresh rate van het display is echter aanzienlijk lager. PSVR heeft een display refresh rate van 120Hz, een Gear VR moet het doen met slechts 60Hz. Zowel Oculus als HTC zitten op 90Hz.

Deze lijn (high-end/desktop VR vs. mobile VR) is enkele jaren geleden al getrokken en wat mij betreft vrij duidelijk.
50% van de VR markt? 5 klanten dus :D
Er zijn 5 miljoen high-end VR headsets verkocht volgens de bronnen die ik link, mobile VR niet meegerekend. Een beetje flauw nietwaar? ;)
Ah die was ik even vergeten :) thx, maar toch vind ik het jammer. Liever dat ze naar Vive gingen.
tja, als ze bij de vive nee zeggen bijv. , hebben ze bij RED niet echt veel keuze helaas
50%? Mochten ze willen... Sony PSVR verkoopt meer units dan OR en HTC bij elkaar...
Omdat facebook een mooi product heeft.

Er is een kleine minderheid die zich druk maakt over privacy en de manier waarop FB daarmee omgaat. Dat neemt niet weg dat zolang je je daar niet druk over maakt, of er op een bewuste manier mee omgaat, je van facebook een hoop lol kunt hebben.
Geen prijs bekend, RED, reken er maar niet op dat dit een betaalbaar consumentenproduct gaat worden. Het zal eerder in het high en pro gedeelte zitten.
Linus Tech Tips heeft een video gemaakt over een aantal producten van RED en hoe ongelooflijk duur deze zijn.
Volgens mij heb ik die video een tijdje terug gezien. Die video's zijn juist bedoeld om de draak te steken met hoe duur de producten zijn met oa scheve vergelijkingen naar iPhones (nee die zijn niet overpriced 8)7 ) en TV's .

Op die video zijn ook weer genoeg reacties gekomen vanuit andere filmmakers die uitleggen waarom ze wel het geld neerleggen voor een RED.
Aan de andere kant vergelijk de beelden van een doorsnee smartphone met een high end videocamera van 10 jaar geleden en de verschillen zijn niet meer te zien.

Grappig is vroeger zag je op tv nog in beeld amateur camera omdat het beeld minder was. Dat verschil zie je bijna niet meer.

Dus wie weet over 5 jaar is de techniek die nog veel geld kost ook voor weinig voor de massa te krijgen.
Terwijl RED helemaal niet zo goed is als ze doen voorkomen. De beeldkwaliteit en techniek is goed maar zekers niet voor alle situaties. Dan heb je ook nog dat de kwaliteit van de hardware vrij fragiel is terwijl ze rete duur zijn.

Marketingtechnisch hebben ze zich goed in de filmwereld gezet maar kwalitatief niet. Arri camera’s zijn tanks vergeleken met RED. Panavision heeft helemaal een groot aandeel in de filmwereld dus ik snap de uitstap met Facebook wel.
RED camera's zijn vooral compact en modulair en daarom zeer aantrekkelijk voor filmmakers.
Arri en Panavision camera's leveren over het algemeen beter beeld op maar zijn ook meteen ook zo groot en zwaar als de motor van een traktor.

Voor de rest heeft RED ook goedkopere camera's in zijn assortiment en zijn deze voor beginnende filmmakers of short films zeer aantrekkelijk voor aanschaf. De RED Raven Camera Kit is een alles-in-één kit incl. lens en opslag en gaat voor "slechts" ¤15000 over de toonbank terwijl de goedkoopste Arri camera namelijk de Alexa Mini nog altijd ¤35000 is excl. accessoires, Panavision wordt in Europa nauwelijks gebruikt omdat ze amper verhuurd worden bij camera rentals.
idd, red is duur, en veel te duur voor youtube gebruik. Maar nog steeds goedkoop in vergelijkbare alternatieven.
Het enige aan Red dat hard suckt is hun proprietary SSD systeem en zo.
Sata connecties, en toch werk het niet met gewone SSD's maar moet ge er kopen van duizenden dollars.
ik zou niets minder dan 120k gaan gokken
Bestaat al, google Vuze+
Met die ingesteldheid geraak je nergens jongen.
Er bestaan er zelfs meer:
http://360rumors.com/360-camera-comparison-tool

Maar hoe is dat een argument tegen de ontwikkeling van een nieuwe camera? Helemaal gezien hoe pril deze markt nog is..
Maar als ze dat doen kunnen ze niet hun eigen reclames er voor plakken waarmee ze inkomsten genereren.. DAT is voornamelijk de reden van een eigen videoplayer.
Kan je ook doen bij youtube toch. Zo doen het er zoveel. Video's mee in editen.
Mijn adblocker houdt deze in hun eigen speler even goed tegen hoor.

[Reactie gewijzigd door Jurgen.D op 3 mei 2018 13:37]

Laat ze maar -1 zetten. Je hebt absoluut gelijk. Ik doe zelfs geen moeite meer om die te bekijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True