Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HTC onthult Focus-standalone-vr-headset en vr-platform

Door , 37 reacties

HTC heeft op zijn ontwikkelaarsconferentie in Beijing een standalone-vr-headset aangekondigd onder de naam Focus. Het apparaat draait op een Snapdragon 835-soc en benodigt geen externe stations voor tracking. HTC kondigt ook een vr-platform aan.

HTC heeft op zijn Chinese site een pagina online gezet met beperkte informatie over de headset. Daaruit is op te maken dat de headset 6DoF ondersteunt en niet voorzien is van kabels. Tracking is mogelijk op basis van een inside-out-systeem dat geen externe stations vereist; HTC duidt dit zelf aan als 'world scale'. In een aankondiging spreekt het bedrijf bovendien van een 'amoledscherm met hoge resolutie', zonder daar nadere details over te bieden. De headset wordt afgebeeld met een enkele controller.

De Taiwanese fabrikant zegt tegen Engadget dat hij zich met de headset tot het einde van het jaar nog op China richt en dat er vooralsnog geen Daydream-versie aan zit te komen. Op een eerder beschikbare productpagina maakte HTC al melding van een standalone-headset met Daydream-ondersteuning. Er is nog geen prijs of releasedatum van de bril bekend. Facebook kondigde eerder de standalone-headset Oculus Go aan voor 199 dollar. Het bedrijf legt aan de site uit dat de bril ook aan andere Focus-headsets of de originele Vive gekoppeld kan worden, zodat er interactie tussen gebruikers kan plaatsvinden.

Naast de headset kondigt HTC een vr-platform onder de naam Vive Wave aan. Daar zouden zich tot nu toe twaalf hardwarepartners bij aan hebben gesloten. Volgens HTC moet het platform het mogelijk maken om mobiele vr-content te ontwikkelen. Er is een sdk waarmee verschillende headsets en accessoires in combinatie met elkaar gebruikt kunnen worden. Wave is te gebruiken in samenhang met HTC's Viveport-winkel, waar vr-applicaties te vinden zijn. Het moet mogelijk zijn om bestaande applicaties naar het Wave-platform te porten. Het bedrijf zegt verder dat Unity door een samenwerking Viveport zal integreren.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

14-11-2017 • 07:48

37 Linkedin Google+

Reacties (37)

Wijzig sortering
Mooi ontwerp; lijkt stuk beter doordacht dan de Vive. Ik had graag gezien dat deze niet alleen standalone is, maar ook aan je PC/Console aangesloten kan worden. Dat zou m.i. de meest interessante optie zijn.

Zo lang de prijs en resolutie niet bekend is, valt er nog weinig over te zeggen.
Controllers hadden ook geen kwaad gekund. Misschien komen die opties wel en dan wordt dit eigenlijk de volgende generatie vive. Verwacht ook dat deze wat duurder zal zijn dan de oculus go gezien de trackers. Dit is meer een soort draadloze windows MR headset en kan best 300-500 kosten exclusief controllers en 400-600 met mocht hij ook aan de pc te koppelen zijn. Dan komt er misschien ook een adapter of zo, want er zit vast wel iets van draadloze connectiviteit in.

[Reactie gewijzigd door barbadruif op 14 november 2017 08:06]

Nee. Gewone controllers. Jammer, maar het lijkt er dus niet op dat deze ook met een pc verbonden kan worden voor pc VR.
Ah op die manier. Inderdaad, dat is jammer. Weer zo'n gesloten wereldje met alleen een HTC VR platform.
Net weer gaan kijken bij pimax kickstarter, en 5k, 8k en 8k x krjjgen later een draadloze module met 100 dollar korting, gratis eyetracking, fans, wat gratis applicaties, twee sets controllers, een extra gezichtskussen en een betere strap met ingebouwde koptelefoons! Wat duur, maar dan heb je ook wat! 200 graden FOV lijkt me wel gaaf.

HTC loopt een beetje achter volgens mij.
Waarschijnlijk zit je dan aan 1440p, qua resolutie. 4K is ook nog een optie maar zover ik weet heeft alleen Sony dat gedaan op een mobiel apparaat.

Dit lijkt me overigens wel een beetje raar, je kunt wellicht beter een smartphone kopen met deze SD835; zijn die er veel, met AMOLED? De S8 en Note 8 hebben in Europa helaas een exynos..
Wat voor indrukwekkende content moet de Snapdragon 835 gaan produceren in hoge resolutie?
Klopt, als ik nu een film wil kijken in big screen op Oculus rift dan is de het scherm best onscherp.
Snapdragon 835-soc?? wat gaan we spelen , Angry Birds ?

Je kan toch niet Snapdragon 835-soc vergelijken met standalone PC's met AMD of Nvidia kaarten en Intel/AMD cpus
Als je nog steeds vanaf een pc naar dat ding toe kan streamen, is er een hoop meer mogelijk.
https://www.qualcomm.com/products/snapdragon/processors/835

Is gebouwd voor VR en AR. En ik denk dat deze CPU daar aan kan voldoen. En qua prijs gunstiger dan een AMD of Intel.
De CPU is een ding, maar het grafische deel is nog een deel.

Deze headset is blijbaar bedoeld voor streamen. Want zelf renderen van content kan hij niet / nauwelijks. Behalve mobiele games dan.
Onderschat deze socs niet in de grafische pracht die ze kunnen weergeven.
Als het zo simpel was dan hadden alle consoles op een Snapdragon SoC gedraaid en hadden Nvidia en AMD echt niet een dikke koeler nodig op hun GPUs. Dan verbruikten all computers ter wereld een fractie van wat ze nu verbruiken en waren ze een fractie van de omvang met dezelfde kracht.

Het verschil is echt heel erg aanwezig.

Begrijp me niet verkeerd, het zijn sterke processors voor wat ze doen en ze ontwikkelen zich razendsnel. Ik zou willen dat we die in onze pc konden doen. Maar voor het gamen in hoge resolutie met de triple A games kan niet met een SoC.
Nee, je moet geen triple A games verwachten, maar deze voor mobile VR optimized soc kan toch nog wel wat behoorlijks tonen als je zo de daydream voorbeelden ziet die mogelijk zouden zijn.
Vergeet stroomverbruik daarbij niet. Zonder kabel urenlang in VR/AR.
Toch gelooft Google tot een bepaalde hoogte in Daydream, een VR headset waar je je high-end Snapdragon telefoon in stopt. Het ligt er natuurlijk aan wat je van de toepassing verlangt. Veel Daydream compatible games zijn grafisch relatief simpel in vergelijking met bijvoorbeeld de HTC Vive. Een low-poly wereld i.p.v. alles zo realistisch mogelijk zal bijvoorbeeld een groot verschil maken. Ook kan op een dedicated headset als dit natuurlijk erg goed geoptimaliseerd worden, het is dan ook feitelijk een game console :)
Basically het is dus een gear vr maar dan met scherm en soc geďntegreerd i.p.v. in een smartphone....neat
"World scale".. waar heb ik dat eerder gehoord? Of was dat Real World oid. Ik ben benieuwd of er met deze stand-alone generatie wat meer goede content komt, nu het makkelijker wordt om zo'n ding op te zetten. Heb zelf een Gear VR +oneplus5, heb alleen wel last van drifting...
Het is een onzinnige marketing term bedacht door Microsoft. Oculus had seated, Valve had roomscale en daarom heeft Microsoft maar bedacht om er een schepje bovenop te doen...
video: Microsoft toont virtual reality op 'world scale'

Uiteindelijk heeft MS natuurlijk geen worldscale gezien alles nog steeds vast zit aan een computer en het geen AR is maar VR wat ze doen met hun mixed reality brillen. Deze HMD (Head Mounted Display) van HTC zou dit wel kunnen zijn maar ik verwacht er nog niet teveel van. Wanneer ze dit soort HMD's combineren met low-latency streaming vanaf een zware PC kan het wel heel interessant worden.
Ben benieuwd hier je de one plus 5 met gear vr gebruikt.
Werkt met Past in de USB-C versie. Misschien is de OP5 iets dunner waardoor hij links ietsjes uit focus is tov rechts maar kun je natuurlijk iets tussendoen. Je kunt alleen nog cardboard apps gebruiken. Profielen zijn te downloaden (QR codes). Wel kleurverschuiving en natuurlijk niet al te hoge resolutie en geen knop om iets te bedienen. Genoeg voor volwassen fimpjes O+ Er staan wat leuke op akiba-online forums. Best populair in Japan.

[Reactie gewijzigd door darkfader op 17 november 2017 09:09]

Wow, eindelijk een goedkope headset met positional tracking.
Zonder positional tracking is het wat mij betreft geen goede VR ervaring.

De Samsung Gear VR en Google Cardboard waren leuke gimmicks, maar zonder positional tracking is de nieuwigheid er na 10 minuten af.
Wie zegt dat die goedkoop zal zijn?
Ik snap niet helemaal wat hier nou de lol van is. Voor de Vive heb je al een behoorlijk sterke computer nodig om aanvaardbare content te maken met een redelijke framerate. Mijn GTX 970 is voor de meeste games die ik er in speel nét genoeg.
Zo'n standalone headset kan dat dus niet, tenzij je ga streamen. En tenzij ze dat echt heeel erg goed hebben ingebouwd is dat bijzonder onprettig aangezien je alle latency behoorlijk snel ziet in zo'n ding.
Ik hou het voorlopig nog maar bij mijn Vive.
Dit is het begin van standalone VR-brillen. Nu nog met hardwarematige beperkingen, maar net als met smartphones in het begin zullen de specificaties steeds beter en beter worden. Over een jaar of 5 is de hardware krachtig genoeg om de meeste games zelfstandig te kunnen draaien, zonder dat je last hebt van draden en zonder dat je een pc of een console nodig hebt. Een geweldig vooruitzicht toch?
Ik zag die filmpje/gifje voorbij komen. Waarop het lijkt dat je killzone shadow fall in hun store kan krijgen.... https://www.vive.com/medi...d9042/cn-aio_image_03.mp4
"De Taiwanese fabrikant geeft zegt tegen Engadget"..die zin loopt niet lekker.
Zitten wel meer slordigheden in:
- Daaruit is op de maken
- twaalf hardwarepartner
Gelukkig heeft Tweakers sinds kort een functie geintroduceerd om dit kenbaar te maken. De feedback knop naast het artikel.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/43 Hier kun je berichten plaatsen over foutjes. Het is nog nieuw en vast niet iedereen kan het vinden. Dus zie het als een tip. :)
Leuk en aardig, maar gewoon eerst fatsoenlijk proofreaden en later redigeren zou dit al een heel stuk minder noodzakelijk moeten maken. Als het nou eens sporadisch voor komt zou ik zeggen ok, maar het komt gewoon dagelijks voor, en dan mag dat wat mij betreft rustig in de comments onder het artikel vermeldt worden ipv een weggestopte topic waar niemand kijkt en daarmee dus de perceptie gewekt wordt dat de kwaliteit goed is, terwijl als een artikel zoveel fouten bevat dat duidelijk dus niet is. Van een professionele nieuwssite mag je wel wat meer verwachten dan 'type type pleur op internet en problemen fixen we later wel, zolang we maar alvast wat hits hebben'.
Wist ik niet. Weer wat geleerd. :)
Ik zie dat anderen daar ook al melding hebben gemaakt van de spelfouten.

Bedankt!
Jeuh, daar zitten we echt op te wachten, NOG een nieuw platform Vive Wave..... Not....
Wat we hier aan moeten hebben ?.... al sla je me dood.
Maar geeft wel aan dat i in elk geval naar Europa gaat komen, das een ding wat zeker is.
En ben er inmiddels ook achter dat Lenovo aan een stand alone headset werkt:
Klik = roadtovr.com
Just about the only thing we know so far about the new Daydream standalone VR headsets in the works from HTC and Lenovo is that they are… in the works. Now however we’re getting a little more clarity about the hardware: both will be built around Qualcomm’s VR headset reference design.
Between documentation and our discussions with Qualcomm we expect to see both the HTC and Lenovo Daydream headsets come with a 2,560 x 1,440 AMOLED screen at 90Hz, though the manufacturer is unclear.

Edit: reactie inmiddels wat aangevuld

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 14 november 2017 14:12]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*