×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Add-on die HTC Vive draadloos maakt komt eind oktober uit voor 349 euro

Door , 47 reacties

Het accessoire van TPCast waarmee de HTC Vive draadloos is te maken, wordt vanaf 31 oktober geleverd door een Nederlandse webshop. De set van zender en ontvanger die eerder alleen in AziŽ uitkwam kost 349 euro.

TPCast heeft op zijn website gezet in welke Europese landen het accessoire uitkomt en welke webshops het product gaan leveren. Voor Nederland en België noemt het bedrijf daarvoor een aantal Duitse shops en één grote Nederlandse webwinkel. Laatstgenoemde laat klanten nu pre-orders plaatsen en levert de draadloze ontvanger vanaf 31 oktober. Bij alle winkels is de prijs 349 euro.

HTC presenteerde de module van TPCast eind vorig jaar. Aanvankelijk was de module alleen in Azië te koop in een beperkte oplage. De fabrikant beloofde al dat een wereldwijde release zou volgen. Tijdens de CES in januari van dit jaar kon Tweakers de HTC Vive met TPCast-module uitproberen. Eventuele toegevoegde latency bleek daarbij vrijwel niet merkbaar. De zender en ontvanger communiceren op de 60GHz band, waarop snelheden tot 7Gbit/s mogelijk zijn.

Terugkijken: aan de slag met een draadloze HTC Vive op de CES

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

05-09-2017 • 18:07

47 Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
Ik wacht nog op de draadloze oplossing van Intel voor de Vive. Hopelijk is de prijs dan wat gunstiger. § 350 vind ik persoonlijk wat te veel, zo erg stoort de draad nu ook weer niet als je het gewent bent.
Hier hetzelfde, ik erger me niet heel veel aan de kabel, dus ik hoef ook geen TPCast.
Daarnaast lijkt het me vervelend telkens met zo'n accu rond te moeten lopen.
Mee eens. Kabel stoort wel eens maar het stoort me geen §350.
Het is inderdaad even wennen.
350 euro klinkt vrij fors voor zo'n relatief eenvoudig klinkent stukje hardware.
Klinkt wel zo, maar is stiekem veel geavanceerder dan wat je normaal tegenkomt op dit vlak. Vooral de heel lage latency is een uitdaging. Die dubbele videostroom bufferen uit de draadloze interface is er maar nauwelijks bij en de video coding moet ook nog low latency zijn, waardoor deze video veel meer bandbreedte vereist dan bijvoorbeeld video streaming. Dan moet ook nog de diverse sensordata zoals die van de gyroscoop realtime terug. Ik vind het knap dat ze dit zonder gecontroleerde omstandigheden werkend krijgen op consumentenproduct niveau, ongetwijfeld alleen mogelijk en ook meteen weer prijziger dankzij het gebruik van bleeding edge electronica voor de nu nog zeer rustige 60 GHz band.
Als ik het goed begrijp zal de 60ghz band ook wel rustig blijven toch? Een muurtje is al veel volgens mij?
yep, in sommige gevallen is een menselijk lichaam al genoeg
Uhm, het blijft leuk hoe mensen dingen verwarren als het op frequenties aankomt...

Des te hoger de frequentie des te beter deze door 'dingen' heen gaat, maar...
Des te hoger de frequentie des te kleiner de afstand die men ermee kan bereiken (afh. vermogen)

De grap hier is dat 60Ghz wel intefereert met zuurstof (in de lucht), maar zelfs de gedachte dat deze frequentie veel last heeft van obstakels is niet correct. De afstand die komt door minstens een kamer verder te staan is meer het probleem (voor het beperkte vermogen) dan wat deze hogere frequentie aan penetratie verliest bij muren. Het is hier voornamelijk afstand en niet (fysieke) obstakels als issue, maar deze extreem hoge frequentie gaat weinig storing tegenkomen van het "Kooi van Faraday" principe. Grappig genoeg zijn dan voorbeelden (zoals op Wikipedia... oi oi shame!) van folie precies het voorbeeld van een vrijwel perfecte "kooi" en dan komt de kwestie van vermogen ook nog om de hoek kijken.

Bekijk anders ook deze links, die mooi geven dat een 60Ghz 802.11ad Wi-Fi oplossing nog steeds leuke resultaten toont:
- Wi-Fi
- Als je toegang hebt, nog een wat serieuzere onderbouwing

Deze verwarring komt dankzij telecom providers die een prachtige marketing hebben weten te leveren dat de lagere frequenties 800-900 een betere dekking leveren.... Met veel minder energie komen ze inderdaad veel verder, maar een goed gewapende betonnen muur lacht er hard om. Het is in deze gevallen puur een kwestie van makkelijker energie in de 'golf' te kunnen duwen en daardoor genoeg rest over te houden. Hier zit puur de kwestie dat je een compromis sluit; veel reikwijdte is een lagere golflengte, maar meer last van het Faraday principe vs. minder reikwijdte, een hogere golflengte en minder storing (bij gelijke energie). Als je dan ook nog meeneemt dat men makkelijker meer energie in de lagere golflengte doet, snap je dat je een ver reikend, sterk signaal overhoudt dat pas na meerdere muurtjes problemen toont. Echter, de hogere frequenties zijn nog steeds beter om door muren heen te komen.

Er zijn ook mooie voorbeelden van mensen die centraal in hun beton-blok (sorry, appartement) op de wc een hogere bandbreedte tegen kwamen. Toevallig bleken deze ook op de hogere frequenties over te zijn geschakeld.
Ik ben zelf geen expert op dit gebied, maar het lijkt me dat je antwoord niet helemaal correct is, of het is een beetje verwarrend beschreven. Je lijkt te zeggen dat hogere frequenties juist makkelijker door obstakels heen kunnen. Maar zelfs in het artikel waar je naar linkt, zeggen ze het tegengestelde:
"With 802.11ad, though, the signals can't even penetrate a single brick wall, and are greatly impacted by a simple wooden door." waar 802.11ad natuurlijk 60GHz technologie is.

De reden dat hogere frequentie golven over het algemeen juist moeilijker door obstakels komen, is door de absorptie van energie door die obstakels. Dit staat ook in het gelinkte artikel:
"The biggest problem is that, as a general rule, the higher the frequency or the shorter the wavelength, the greater the absorption rate."

Ik denk dat je antwoord alleen klopt voor zover het over obstakels als "Faraday cages" gaat. Hierbij gaat het voornamelijk erom hoe makkelijk zo een golf door gaten heen kan. Zo een kooi heeft een "mesh" structuur, en houdt golven tegen die groter zijn dan de gaten in deze structuur (heel simplistisch gezegd). Met hogere frequentie heb je kleinere golven, dus kunnen deze makkelijker door zo een Faraday cage.
Ja klopt wat je zegt, maar dat is dus het specifieke effect van vermogen.

Een hogere frequentie is moeilijker 'sterk' te maken en valt op basis van vermogen in de problemen. Het is echter, zowel op metaal/ Faraday kooien als gewoon materiaal, beter in doordringen van hetzelfde materiaal bij gelijk vermogen van het signaal. Daar zit het euvel, bij gelijk vermogen komt een hoger signaal makkelijker door materiaal heen, maar je kan zoveel minder vermogen er in krijgen dat het daar stuk op loopt. Dat is waarom een Wi-Fi router, beperkt op een paar mW, bij een deur al storing oplevert op 60Ghz. Er is wel een break-even... maar die zou volgens mij nog wel veel hoger moeten liggen dan de mm spectra.

Dan ben je voorbij de curve waar de winst van frequentie/penetratie verliest door de negatieve effecten van vermogen/frequentie, maar laat je niet geheel door twee zinnen op het verkeerde been zetten hoor. Alle frequenties hebben absorption rate en de toename (alhoewel van 2.4 naar 5 naar 60 wel veelvouden zijn) is niet de enige factor die problemen oplevert op een dergelijke router.

[Reactie gewijzigd door Freaky_Angelus op 6 september 2017 12:04]

Zo gek als op 2,4GHz zou het nooit moeten worden, maar 60GHz WiFi komt eraan en dan heb je straks in veel huishoudens toch al snel de nodige tablets, telefoons en laptops erbij als dat eenmaal echt losbarst. Dat allemaal in dezelfde kamer en dan is het alsnog frequentieruimte delen.
Maw: gewoon zeggen dat mensen moeten opbokken uit je gaming-room ;)
Vrij eenvoudig? een 60GHz frequentie stabiel houden met een accupack en dan nog eens comfortabel maken is anders een beste uitdaging. Je betaald voor de researchkosten, niet voor het uiteindelijke product.

[Reactie gewijzigd door michelsoe12 op 5 september 2017 19:25]

Je betaalt wat je denkt dat het waard is. Niks meer, niks minder. Simpele vraag en aanbod. Veel bedrijven claimen graag wat er allemaal aan het product zou kosten zoals R&D en materiaalkosten. Maar dat is letterlijk niet van belang voor een consument.

350 euro betekent gewoon dat het vooral voor commerciŽle toepassingen gebruikt gaat worden. Bedrijven die hun VR producten willen laten zien aan het publiek bijvoorbeeld of een makelaar die een huis laat zien(ik zeg maar wat)

Het technische moeilijke gedeelte hier is trouwens de 60Ghz verbinding(bleeding edge) icm met een lage latency(gespecialiseerde software/hardware). Als je deze zaken apart neemt is niet opeens niet zo spannend meer.
Nou, eerlijk gezegd kan ik me goed voorstellen dat mensen die rond de 800 euro uitgegeven hebben voor een VR bril er ook nog wel 350 euro voor over zouden kunnen hebben om hem draadloos te maken. Ik heb zelf de rift gekocht voor de actieprijs van 450 en hij is dus sowieso niet geschikt voor mijn bril, maar ik vind het op zich best interessant... Het is dat ik het geld niet over heb (ik moet/wil eigenlijk mijn hele PC ook upgraden en zit daar al te schipperen), maar als ik wat ruimer zat en er een rift versie zou komen dan zou ik toch best geÔnteresseerd zijn. Geen kabel meer aan je in VR zou een zeer welkome toevoeging zijn namelijk.
De zender en ontvanger communiceren op de 60GHz band, waarop snelheden tot 7Gbit/s mogelijk zijn.
Vrij duidelijk verhaal toch? het gaat over een 'ziekelijk snelle' verbinding, dat kost ook wat.
Gaat het dan nog wel goed met me bakkes en brein die te klein is in me pan met een dergelijke ontvanger en zendmast op me kale paasei?

Serieuze vraag :) :)
Deze straling heeft niet echt effect op de werking van je grijze massa. Daarnaast denk ik dat ze bij HTC er echt wel voor gezorgd hebben dat hun product ook veilig is ;)
Het product is echter niet van HTC zelf, maar van TPCAST. ;)
Dat is helaas ook te merken aan de kwaliteit, want veel gebruikers noemen minpunten zoals het niet ondersteunen van de microfoon en camera, en het heet worden van de module die bovenop je hoofd zit.

[Reactie gewijzigd door Kiwi op 5 september 2017 18:26]

Ik las deze reacties ook al ja. Erg jammer!
Zelf krijg ik het al snel genoeg warm tijdens een VR sessie met het gevaarte op mn gezicht... moet er niet aan denken dat er dan nog een extra hittebron aan mn hoofd vast zit om heel eerlijk te zijn.
Jammer, wel.
tja, kun je dat met zekerheid zeggen? ik geloof het van niet want dit zijn vaak lange termijns dingen problemen. tja, vroeger dacht men ook dat roken en dat asbest ook helemaal geen probleem was, maar inmiddels weten we wel beter, maar ook dat was pas duidelijk op langere termijn. En dingen als wifi en zendmasten zijn eigenlijk nog maar relatief jong.
straling is niet-ioniserend, dus het doet niks met je. ;)
Het lichaam zit ramvol met celmembranen die allemaal gebruik maken van een elektrisch potentiaal. Zet er een extern elektromagnetisch veld overheen en je kunt een invloed niet uitsluiten.
Er is al een test uitgevoerd waarbij straling van een mobiele telefoon de eiwitproductie in huidcellen beÔnvloedde versus placebo.

Het is jammer dat de opmerking over niet-ioinserende straling steeds maar herhaald wordt.
Maar ook nog steeds geen degelijk onderzoek dat het tegendeel bewezen heft.
je kan geen negatief bewijzen.

voorbeeld:
ik stel dat ik geen draak thuis heb. is het aan mij om te bewijzen dat er geen draak is of aan jou dat er wel eentje is en welke stelling ga je nemen als basis?
En die schoonmoeder op de bank is zeker geen draak!? O-)
Dat is helemaal niet jammer, (en ook niet geschikt voor je sarcasmemodus, )
En ik hoop dat dat ook zo blijft.
Moet er niet aan denken wat er zou gebeuren, als blijkt dat celdeling wel zou worden aangetast door straling uit een mobieltje, babyfoon, wifi-router, of noem maar op. Vooral als uit zou komen,dat onderzoek hiernaar lange tijd weggemoffeld is.
De angst voor wetenschap en techniek zou wel eens de hooivorken uit de schuur tevoorschijn kunnen halen.
er zijn letterlijk wereldwijd honderden dan al niet duizenden onderzoeken gedaan de afgelopen 30 jaar op zowel prive, bedrijfs en overheidsnivo naar elke mogelijke connectie tussen mobieltjes en kanker. er is nog nooit in de historie van peer reviewed wetenschap een link gevonden die word gedragen door enige wetenschapper die je serieus mag nemen.

o ja, de aarde is plat en vaccinaties veroorzaken autisme.

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 5 september 2017 19:49]

Die wetenschap en de wetenschappelijke methode is juist je enige onafhankelijke, betrouwbare bron.
Die mensen zou je dan ook wel eens wat meer credit en vertrouwen (i.p.v. angst) mogen geven daarvoor.

Het is wel bestendigde basale natuurkunde,
zolang je niet op de (in MHz band niet in GHz band) frequentie van water gaat zitten met een flink vermogen (!) (a.k.a. de magnetron) is er geen enkel probleem.

Daarbij kennen we die microgolf (MHz) - aborptie - frequenties van alle soorten materialen, die zijn experimenteel vastgesteld en natuurkundig onderbouwd.
Dat is een feit en je vertrouwen dan ook dik, dik waard.

Ik zou me eerder opwinden over zonnen zonder zonnebrand en uitlaatgassen van scooters (op fietspaden voor stoplichten) en auto's wat betreft oorzaken voor kanker.
Geen microfoon support voor de interne microfoon van de Vive :( (en geen roomscale camera)
Gelukkig komt Intel met WiGig en AMD heeft Nitero overgenomen voor hun Wireless VR oplossing.
Ik kan er naast zitten maar, Wigig is geannuleerd, omdat intel er geen brood meer in ziet
voor netwerk wifi inderdaad. maar voor VR gaan ze door https://youtu.be/xjRkN4ipozU
Hoeft allemaal niet...verhoog die resolutie nou maar gewoon :)
Dit is een addon. Van een third party. Die hebben niet zo heel veel te zeggen over de resolutie in de Vive zelf...
Ben benieuwd naar hoe de vr technologie verder gaat evolueren. Tot nu toe lees ik weinig tot geen geruchten van de mogelijke opvolgers waar htc en ocuclus aan het ontwikkelen zijn. Dit doet mij afvragen of deze bedrijven de vr markt nog wel zien zitten.
HTC heeft al aangegeven dat ze evolueren en dat de "versie 2" niet binnenkort uit gaat komen.
De versie 1,5 zou natuurlijk wel een leuke combo van wireless, nieuwe basestations, lichter model en nieuwe knuckles controllers kunnen zijn. Alle onderdelen zijn al beschikbaar m.u.v. de nieuwe controllers.
'wie zegt dat vrijheid onbetaalbaar is, heeft niey opgelet.' Dat kost maar 349,- :)
Ik had het filmpje kennelijk gemist de laatste keer, goed om te zien dat het werkt. Maar dat met die honkbalknuppel lijkt me toch niet zo een heel erg goed plan, een vaas of een kastje per ongeluk aan gort rammen kan nog maar stel dat mijn dochtertje naar binnen loopt :/
Die honkbalknuppel is ook niet bedoeld voor consumenten maar eerder voor de professionele honkball league om te kunnen trainen. Een gewone controller heeft niet het juiste gewicht.

En ook als concept demo natuurlijk.
Gezien je geen feedback hebt van de bal die je raakt maakt t gewicht van de knuppel toch niet perse uit?
Maar daar zijn mensen al wel mee bezig om juist dat te realiseren. Er zijn meerdere filmpjes over onderzoeken die haptic feedback in combinatie met een virtuele bal mogelijk maken. Het verbaast mij niets als dit binnenkort beschikbaar komt.

In de hopelijk nabije toekomst zie ik meer in Lifi als opvolger van de wifi. Snelle datatransmissie via LED verlichting. Wie weet over 5 jaar als massaproduct geÔntegreerd in ieder huis. Helaas gaat dat niet zo snel, ben ik bang :(

Maar als het eenmaal zo ver is, dan heb je ook wat.

[Reactie gewijzigd door XuPrX op 6 september 2017 09:11]

Die knuppel lijk me niet echt handig maar een mockup van een rifle te kunnen gebruiken is toch wel een grote verbetering tegenover de 2 controllers

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*