Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oculus: pc blijft minstens tien jaar leidend in virtual reality

De pc blijft de komende tien jaar leidend in de industrie van virtual reality, denkt Oculus. Facebooks dochterbedrijf heeft met de Rift een vr-headset die werkt met een pc, maar brengt binnenkort een standalone vr-headset uit.

Een topman van Oculus zei tijdens een presentatie op het Game Developer Conference in de Amerikaanse stad San Francisco dat zijn bedrijf zal blijven investeren in vr-hardware die werkt met pc's. "Ik wil heel duidelijk zijn", zegt Jason Rubin volgens RoadToVR. "De pc is cruciaal voor de vr-industrie. We denken dat de pc de industrie het komende decennium zal blijven leiden. Er is zoveel meer dan we kunnen doen met vr en de pc is waar we daarachter komen." Rubin vermeldde niet wat er zal gebeuren na die tien jaar.

Oculus bracht twee jaar geleden de Rift uit. Het bedrijf heeft nog geen opvolger aangekondigd voor de vr-headset en zei eerder al dat een opvolger op zijn vroegst volgend jaar zal verschijnen. Ondanks de steun voor pc zal Oculus vr-producten aanbieden in alle huidige categorieën. Op de pc gebeurt dat met de Rift-headset en games, op mobiel maakt Oculus de software voor de Samsung Gear VR en het bedrijf brengt met de Oculus Go binnenkort zijn eerste standalone-headset uit.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

26-03-2018 • 18:20

88 Linkedin Google+

Reacties (88)

Wijzig sortering
Occulus leeft in een eigen wereld. De PC is aan het uitsterven. Over 10 jaar zie je die alleen nog maar in kantoren. In plaats van apparaten die alles kunnen en daarom uitblinken in niets (en ook nog eens veel te groot zijn voor in de huiskamer) zie je steeds meer verschuiving naar apparaten met een specifiek doel. Game consoles waren er in de jaren 80 natuurlijk al, dus die zijn niet echt een voorbeeld van deze verschuiving, maar IoT bv wel. Je hoort niemand meer over pc-gebaseerde mediacenters. Dat zijn allemaal losse apparaten geworden met als enige doel aan de TV hangen en media tonen. Ik denk zelf dat VR steeds meer naar specifieke media-apparaten zal gaan naarmate het meer volwassen wordt.

De enige reden dat het uberhaupt op de PC bestaat, is omdat dat gewoon het makkelijkste platform is om software op te bouwen en daarmee goed als experimenteeromgeving. Maar dat blijft niet zo, want op de PC ontbreken heel veel sensoren en systemen die je op bv smartphones wel hebt en heel handig zijn voor VR/AR (gps, richting, beweging, etc), dus daar zullen ze te snel tegen beperkingen aanlopen.

Ik denk dat het meer marketingpraat is. Occulus is de boot aan het missen en proberen nog een leuk verhaaltje op te houden aan consumenten en aandeelhouders...
De enige reden dat het uberhaupt op de PC bestaat, is omdat dat gewoon het makkelijkste platform is om software op te bouwen en daarmee goed als experimenteeromgeving.
Wát een onzin. Als je met zwaardere grafische toepassingen aan de haal gaat dan kun je niet om een PC/zware laptop heen. Ook gaming is nog altijd booming op de PC. Dat de PC verdwijnt wordt al jaren geroepen maar ik zie het nog niet zo snel gebeuren. De massa vertrekt misschien naar meer handzame apparaten maar voor bepaalde doelgroepen blijft de PC heer en meester.
Wat wel zo is is dat gamestreaming hier in rol in kan spelen, gewoon een kleine client en de zware gpu belasting verdwijnt in de cloud.
Gamestreaming is qua latency om gewoon op een scherm te gamen al nauwelijks te doen, ik geloof niet dat dat de komende 10 jaar iets voor vr wordt waar latency nog veel belangrijker is.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 26 maart 2018 19:45]

wat dacht je van kosten? het hosten van een gpu in de cloud kost een stuk meer dan eentje in iemand's computer, je hoeft niet zo veel te spelen of de "cloud gaming" optie is vele malen duurder dan gewoon een pc bouwen
aangezien latency voor VR bijzonder belangrijk is lijkt me niet dat dit snel succesvol zal zijn.
Dat kan. Maar ehh. Als het internet uitvalt? Ik heb liever zelf een krachtige PC.
Als mijn internet uitvalt kan ik nog een heleboel games spelen die offline zijn. En dat kan dan niet meer.
Gamestreaming zal ook altijd iets meer latency hebben. Dus als je het beste wilt zijn in games waar elke milliseconde telt, dan glass fiber en eigen PC. Natuurlijk, voor sommige games kan je best met 500 ms ping leven, maar dat vind ik best veel. (heb zelf 4 dmv glass fiber)
Laatste keer dat hier internet uitviel was toen er een grote stroomstoring was, dan kan je sowieso niet meer gamen. Verder valt het eigenlijk nooit uit. Ik denk niet dat dat het tegen zal houden. Internet is in Nederland behoorlijk goed en snel over het algemeen.
Helaas(?) is de wereld wat groter dan NL. Ik lees regelmatig dat NL een van de koplopers is wat betreft connecties en snelheid.
Verder uit eigen ervaring woon ik momenteel in Italy en ik kan je vertellen dat het hier echt heel anders gesteld is met snelheid en stabiliteit.
Ik zou het hier niet eens proberen om games te streamen. In NL, een keer proberen, sure. Maar meer op het moment ook nog niet.

Aan de andere kant kan er in 10 jaar natuurlijk veel veranderen. We zullen zien.
'Nederland bij top vijf landen met snelste internet'
Gepubliceerd: 24-06-15 09:55
Laatste update: 24-06-15 17:39

Nederland hoort met een gemiddelde internetsnelheid van 15,3 Mbps (1,9 megabyte per seconde) bij de top vijf landen met de snelste verbinding wereldwijd.
Niet dat het iets aan iemands punt verandert hier, maar die data is oud:

Laatste Akamai State of the Internet rapport van 2017 Q1 zet ons op plek 12 met een gemiddelde van 17.4 Mbps
Jawel. Ik kan dan lekker doorgamen, Ik heb een UPS, waarop ik zo 1 uur doorkan.
Het klopt wel dat internet niet altijd een factor is, maar soms ligt het er toch uit. Of je er nou zelf aan sleutelt of niet
Hij heeft wel een punt, snelle shooters spelen gaat nooit lukken tenzij de streamingserver vlakbij staat.
Maar er zit zeker een grote toekomst in, kijk maar naar netflix vs blu ray schijfjes, spotify vs cd's ...
Met een 10Gb internet connectie aan de clientzijde zou het misschien kunnen werken.

De infra aan de cloudzijde zal gigantisch zijn.

Latency is your enemy. En alle vormen van compressie zal je kunnen zien.
2nd that! Echter denk ik ook dat hier een generatie verschil mee speelt. Ik als dertiger kan niet zonder PC. Fijn lekker op men kantoortje achter een desk met alle power die ik ter beschikking heb. Als ik kijk naar de buurjongen (nog geen 20 jaar) die ook interesse heeft in ICT. Die doet alles op een laptopje en hij wil geen ruimte verspillen aan de PC in het algemeen.

[Reactie gewijzigd door Core2016 op 26 maart 2018 20:08]

Onzin, aan een pc kan je toch ook een sloot sensoren hangen ? Het mooie van een pc is dat het modulair is en kan aanpassen naar jou behoefte, probeer dat maar eens met een PS4 of Google Chrome cast als voorbeeld. Succes met je Microsoft Word document er op te bewerken.

Ik zie mijzelf echt niet voor elke specifieke taak een apart apparaat te kopen. Gewoon lekker 1 "Main" systeem waar alles op draaid en klaar.
Mwoch, zo'n heel gekke redenatie is het niet. Ik zie de PC als zodanig niet zo snel uitsterven, maar je ziet wel steeds meer de verschuiving naar centralisering van taken vanuit 1 device (lees: server) en een hoop verschillende devices die je toegang geven tot die diensten (lees: clients). Daar waar mogelijk verschuiven taken naar cloudbased diensten maar voor veel toepassingen is dat (nog) niet mogelijk.

De pc als normale, vaste werkplek kom je al steeds minder tegen en het richt zich steeds meer op het toegankelijk maken van een dienst vanuit het standpunt van de gebruiker. Daar waar pakweg 10 jaar geleden de pc dicteerde hoe je werkt, is het nu andersom en staan devices meer in dienst van de persoon. Dat is toch een andere insteek, die andere hardware vraagt. Zelf schuif ik ook steeds meer die kant op. Een vaste pc heb ik niet meer; wel een server, een htpc, laptops, tablet, telefoon etc. die me toegang geven tot bepaalde diensten. Daar waar noodzaak is, wordt hardware gekozen die de taken af kan handelen, maar een echte werkplek heb ik al een paar jaar geleden de deur uit gedaan. Dergelijke werkwijze zie je toch steeds meer gebeuren en zal denk ik eerder toenemen dan afnemen. Niets mis mee als je het mij vraagt, maar het is toch wel anders dan hoe we voorheen tegen automatisering aankeken.
Waarschijnlijk wil hij zijn concurrenten op het verkeerde been zetten, want het is een onzinnige uitspraak om een aantal redenen:
  • 10 jaar is een eeuwigheid, niemand kan zo ver vooruitkijken. zo lang gaat het ook zeker niet duren voor VR om door te breken bij het grote publiek. Om de perfecte realistische immersive gaming ervaring te krijgen wel. Dat zal mogelijk een duur maar gewild systeem worden als de software eenmaal goed op gang komt, en daar zit voorlopig nog een knelpunt.
  • Deze uitspraak staat gelijk met zeggen dat VR voorlopig niet bij het grote publiek gaat doorbreken, want mensen doen steeds minder met PC's en de meeste PC's zijn tegenwoordig laptops die niet erg geschikt zijn voor zwaar grafisch werk. Zo blijft VR alleen iets voor echte gamers met een zware machine. Maar dat is echt niet waar Oculus/Facebook op mikt. Ik denk dat ze met de Oculus Go de goede richting hebben gekozen.
  • In welke vorm VR bij het grote publiek gaat doorbreken weten we niet precies, maar dat zullen geen zwaar grafische games te zijn, maar eerder Nintendo-achtige games. Ook sportwedstrijden en concerten kunnen voor een doorbraak zorgen in ervaring die grote groepen mensen overhaalt. Misschien levert virtual sex wel een killer app op. Ik denk echter dat het alleen bij het grote publiek doorbreekt als het cordless is. Volgens mij zitten we daar echt niet zo ver vanaf. De Oculus Go is best al een interessant aanbod voor de massa Voor het grote publiek is (speel)plezier en prijs belangrijker dan grafische details. En ze willen gewoon iets dat ze op hun hoofd kunnen zetten en dan werkt, zonder allerlei aansluitingen en setup. Gewoon op je hoofd zetten en kijken. Daar hebben we echt geen 10 jaar voor nodig. Zeker niet als ik zie wat er nu al allemaal uitkomt. Daarom denk ik dat Rubin de boel loopt te misleiden, hij weet echt wel beter

[Reactie gewijzigd door Elefant op 27 maart 2018 02:21]

Documentaties? Welke echte ICTer bouwt er geen documentaties dan of leest deze nooit door?
Doe dat alsjeblieft niet met Word.
Uit interesse waarom zou het zo slecht zijn om dat met word te doen?
Iemand die geen documentatie maakt mogen ze wat mij betreft per direct ontslaan. :>
Eh, hoe maak jij een sollitatie brief of CV? De kans dat je daarbij een Office programma gebruikt is groot. Een verslag?
Kan prima met de vim editor.
En waar krijg ik dan eens lekker makkelijk en ergonomisch verantwoord de vim editor op mijn Playstation of Chrome cast met een toetsenbord en printer gekoppeld? Het is natuurlijk humor van de bovenste plank allemaal en je ziet steeds meer ultra light laptops en tablets met keyboard, maar ergonomie is meer dan eens de grote verliezer in een hoop van die ontwikkelingen...
Daarbij, als je als professionele developer of sysadmin in een grotere omgeving geen Office documenten van anderen kunt openen en met revisies kunt terugsturen dan ben je al snel geen serieuze teamspeler meer. Of je moet de hele bedrijfswereld meekrijgen dat de auditverslagen, projectomschrijvingen en investeringsvoorstellen voortaan alleen met vim gemaakt gaan worden. Op zijn minst ben je dan meer tijd vim cursus aan het geven dan aan het developen ;)
Oude playstation 3's hadden zelfs linux aan boord, kan makkelijk dus! ;)
ware het niet dat ze die functionaliteit er uit gesloopt hebben met een firmware update, die je nodig hebt om nieuwere games te kunnen spelen.
veel succes om nog linux op je ps3 aan de praat te krijgen...
Hoeveel programmeurs of systeembeheerders ken jij die hun werk op een ps4 of chromecast doen?
Als ik je comment zo lees heb ik meer het idee dat jij in een eigen wereld leeft ipv Oculus. :+
Sorry maar de mensen van tweakers leven echt in een eigen leven. Dat is niet negatied bedoeld, maar het is zo. Wij houden nou eenmaal van dikke shit, maar de meeste mensen hebben daar geen zin in of verstand van.

De meeste mensen hebben andere hobbies en willen gewoon “ff gezellig” gamen.
Zo is ook niet iedereen geinteresseert in een BMW M5 of een Merc C63 AMG.... En toch blijven ze de band afrollen, torenhoge bijtelling/belasting/inverkeersstelling of niet
Wat bazel je toch ;)
http://steamcharts.com/
3 miljoen in-game ten tijde van schrijven en dat waren er 5.1 miljoen eerder vandaag.

https://battlefieldtracker.com/bf1/insights/population
Waar de PC best gelijk ligt met de Xbox One, alleen schuift het wat op

https://battlefieldtracke...sights/population?days=-1
https://battlefieldtracker.com/bf4/population?days=-1
Waar zowel Xbox en PS veel sterker afnemen na initial adoption, is dat bij PC niet zo en blijft er relatief een grotere userbase hangen.

PC gaming is een beetje op sterven geweest net voor de vorige generatie (Xbox 360/PS3) consoles uitkwamen tot een beetje erna maar is daarna aan een enorme heropleving beginnen. Ik ben ervan overtuigd dat de opkomst van bitcoin daar ook aan heeft meegeholpen (zoals gamers met een dikke grapics card wel wat zullen hebben gemined ten tijde 2011-2012, zullen ook wat mensen die een kaart kochten om te minen wel aan het gamen geslagen zijn).
Verder zijn online LMS platformen of Learning Management Systems ook als paddestoelen uit de grond geschoten , waarschijnlijk mede met de opkomst van de public cloud die het opstarten van wat infra zo goedkoop maakt.

Die LMS services zijn volgestouwd geraakt met game developer courses, want: Unreal, Unity, CryEngine(Lumberyard), .... je kan ze zo downloaden en gebruiken, eigenlijk.
Voeg daar nog dingen bij als Steam Early Access, Kickstarter, het feit dat het gewoon makkelijker is je game te publishen op PC dan op console, ... de hele santeboetiek ==>>> Eindresultaat is dat PC best wat aandacht kreeg.

Ook niet in het minste omdat de vorige consoles gewoon niet voldeden op lange termijn qua hardware, ook al hebben ze het vrij lang uitgehouden. Op een gegeven moment is de PC hardware gewoon met flinke sprongen vooruit gegaan en zijn de consoles blijven zitten, met als resultaat dat menig PC game een lelijke port was van het 'origineel'.

Er zijn nog zoveel meer redenen dat ik ze vergeet terwijl er nieuwe binnensijpelen waarom je kan stellen dat PC gaming echt niet aan het doodgaan is.

En even wachten tot PC Star Citizen voor z'n kiezen krijgt. Dat wordt zo'n beetje de eerste 'PC system seller' in jaren volgens mij.
Ja, maar je kan toch begrijpen dat in een tijd van waarin alles sneller sneller wordt, en ook nog eens compacter, dat dit zeker niet nog 10 jaar zal blijven... Ik probeer je niet onderuit te halen ofzo he, het gaat puur over het artikel.

Vind het trouwens ook echt heel laf van iedereen die mij omlaag mod. Ik schrijf over het artikel, maar omdat jullie je op jullie piemeltjes getrapt worden schrijf ik "off topic".

kneus achtig. Spijtig...
De PC stervend? Heh. Een paar jaar geleden roeptoeterde jan en alleman dat over de gaming consoles. Mobile gaming is de toekomst! Mja, de toekomst voor casual gaming en microtransacties misschien, maar de gaming consoles zijn nog altijd prominent aanwezig. En met uitbreidbaarheid/upgradebaarheid langzaam naar low-end gaming PC aan het kruipen.
VR heeft veel processing power nodig. Vandaar dat het logisch is dat de eerstkomende jaren het enige realistische platform voor VR high end personal computers zijn. VR (niet die augmented reality bullcrap) gebruik je niet in een portable omgeving, maar statisch. Dan maakt zo'n desktop/tower kastje niet echt veel meer uit.

En wat je VR media center betreft - klinkt als een 3D bioscoop hoe je dat roept. Daar geef ik je gelijk in, die vorm van VR kunnen we inderdaad verwachten. Pre-rendered multicasting. Maar voor interactie met een VR wereld heb je meer dan het afspelen van een 3D filmpje nodig. Rendering in realtime vereist veel meer dan een VR playback device.

En dat op je PC heel veel sensoren ontbreken die op een handheld aanwezig zijn? Zijn we dat debakel met de Kinect al vergeten? Die huidige sensoren zijn voor motion control niet precies genoeg. Daar moet je dus weer iets speciaals voor maken wat op een apparaat aangesloten moet worden. Gaming consoles zouden dit via de controller ports kunnen doen. PCs hebben USB. Smartphones hebben... wat precies? Bluetooth? En hoe ga je die rendering van 3D werelden precies doen op een smartphone?

Ik denk dat Oculus donders goed weet dat de early adopters van VR de PC gaming en simulation markt zal zijn. Het is het enige platform dat de vereisten van VR aankan.
Nou... je ziet wel dat de pc-markt behoorlijk aan het inkrimpen is. Waar een tien, vijftien jaar geleden bijna elk huishouden wel een of meerdere pc's had, zie je nu dat het (weer) voorbehouden is aan een select gezelschapje die daadwerkelijk nut hebben van krachtigere configuraties.

Kun je het dood noemen? Technisch gezien niet. Maar er zit wel een heel stuk minder leven in.
De PC's die jij bedoeld die nu bijvoorbeeld vervangen zijn door tablets, dat waren sowieso niet de PC's die de kracht hadden om te gamen of om VR op te gebruiken.
Volgens mij werd het al veel langer gezegd dat de PC op sterven na dood was en deze uitspraak las ik jaren geleden ergens. Overigens hoeft een PC niet groot en log te zijn, er zijn genoeg form factors met elk hun specifieke voor- en nadelen.

Wat game consoles betreft: het zijn leuke apparaten en ze hebben zeker een bewezen nut. Alleen zie ik mezelf niet ieder spel met een controller spelen of aim assist gebruiken. Geef mij maar een leuke RGB gaming muis/tobo combinatie :+

Ik zie ook nog steeds dat er verbeteringen in de architectuur worden aanbracht/doorgevoerd. Ik weet dus zo 1, 2, 3 niet wat er van de PC terecht komt. Mischien wordt de PC wel weer een niche product.

[Reactie gewijzigd door born4trance op 27 maart 2018 00:23]

De reden is natuurlijk vooral dat er nergens gemakkelijk voldoende rekencapaciteit in een huishouden voorhanden is. De komende jaren en jaren (gaat snel richting die 10 jaar) is er echt geen mogelijkheid een goede VR ervaring op een smartphone achtig apparaat te draaien, als je de rekenkracht ziet die vereist is....
Relax. Je kunt wel trends bekijken hoe de computing power zich ontwikkeld op.dat gebied. Inderdaad was bijvoorbeeld de iPhone nu 10 jaar geleden. Ik had er als een van de eerste in Nederland er een, zelf opgehaald van de andere kant van de wereld. Met ATT lock ;-). En ze zijn nu na 10 jaar een stuk sneller en beter, maar de ontwikkelingen in accu, processor en GPU gaan elk jaar minder snel.

Dat is ook de reden dat ik niet een toename in prestaties verwacht die een smartphone binnen een paar jaar 2x zo snel maakt dan een goede gamePC van nu. Voor een goede VR ervaring heb je toch wel de snelste GPU nodig die je nu kunt kopen, en dan nog is het niet zoals je echt zou willen. Om dat in een piepkleine verpakking te krijgen is nog heel veel nodig .
Waar moet ik beginnen...

Ten eerste is het voorbeeld wat u aangrijpt verzonnen. Bill Gates ontkend dit ooit te hebben gezegd. Ten tweede zijn de huidige game PC's nog niet voldoende krachtig om goed VR weer te geven. De resolutie van de huidige Oculus is nog erg laag en daardoor zijn pixels duidelijk te zien. Voordat de optimale resolutie behaald wordt, wat ergens in de orde grote van 2x8k op 120fps zijn wij enkel op de PC al minstens 3 jaar verder. Overigens zullen ze wel een keer met iets dergelijks komen als Onlive voor de smartphones, maar steady 120FPS op 8K streamen met een latency <20ms zie ik nog niet gebeuren binnen nu en 8 jaar.

"Over 5 jaar loop jij met een smartphone die krachtiger is dan jouw huidige PC." En over 5 jaar kan ik een desktop kopen die 5 jaar voor loopt op de dan nieuwe smartphones. Ik weet wel wat ik neem :)
In hindsight voel ik me best wel dom dat ik het zonder op de proef te stellen maar aannam dat een intelligent persoon als Bill Gates zo'n kortzichtige dombo opmerking zou hebben gemaakt :/ Nee natuurlijk niet.

Maar goed, Microsoft en Bill Gates-haat waren vrij normaal gedurende te lange tijd.
Aan de andere kant kan vr ook worden geoptimaliseerd zodat alleen het centrum van je blikveld in de hoogste resolutie wordt weergegeven (icm eye tracking) en met de huidige rekenkracht wel flinke verbetering mogelijk is.
Ik denk niet dat de pc zal uitsterven. Wat ik eigenlijk vooral zie, en dat zal hier ook wel gebeuren is dat de pc door zijn mogelijkheid tot uitbreiding en aanpassingsvermogen vaak gebruikt wordt als startpunt. Eerst op de pc, dan kleiner, en vervolgens samenvoegen. De komende tien jaar zal dus de eerste fase zijn, daarna krijg je de standalone versies die op hetzelfde prestatieniveau zitten en dan krijg je beter en standalone om uit te komen op volledige VR-capabele ooglenzen (vét!), etc.
Daarnaast blijf je altijd mensen hebben die zelf blijven knutselen.

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 26 maart 2018 19:02]

Zolang de mobiele GPU nog ZWAAAAR achter blijft lopen bij de vast GPU van een PC, zal de PC voor dit soort toepassingen niet zo snel uitsterven. Wel denk ik dat VR sowieso eerder een succes zal gaan worden binnen 5 jaar met mobile, puur omdat het gewoon makkelijker in gebruik is.
Men roept al meer dan 20 jaar dat de pc "binnen enkele jaren afsterft".

Waarom is het dit keer anders? Ik zie genoeg voordelen die een PC geeft over andere apparaten waardoor deze zijn huidige plek absoluut niet zal verliezen.
Jij leeft in je eigen wereld, niet Oculus.
Ik vermoed dat de PC in z’n huidige vorm inderdaad ‘snel’ verdwijnt, om vervangen te worden door de home computer/server die in de meterkast zit en een mix aan display/gaming/work devices. Met snel denk ik 10-20 jaar omdat de ontwikkeling fors trager is.
De reden zou dan met name AI zijn. Een centrale cloud oplossing blijft een probleem gezien de enorme bandbreedte die VR/3D/holografic nodig heeft, waar latency killing is (hoewel je je semantic memories wel zou kunnen centraliseren, zou ik het episodic memory om privacy redenen toch lokaal willen). Tevens heb je in landen zonder glas infrastructuur niet genoeg ether bandbreedte voor remote graphics. Wat we nu al kunnen met AI is mooi, maar kinder spel. Word wel een leuk publiekelijk ethisch vraagstuk als mensen gaan inzien wat de Googles/Apples nu al achter de schermen kunnen.

Overigens hebben de meeste mensen die roepen dat PC’s verdwijnen niet in de gaten dat laptops gewoon pc’s zijn met een ups. Voor de echte trend moet je de batterij loze laptops bij de normale laptops optellen. Dan zie je dat er nog helemaal geen trend is van verdwijnende PC’s/laptops maar het tegenovergestelde na een dip van 2015 tot 2017.
PC zie over 10 jaar niet meer in kantoren. worden allemaal virtual desktops die draaien vanaf usb hub formaat kastje.
Jij doet zeker niet meer dan Facebook en je mail openen op je pc?

Er worden wel pogingen gedaan zoals game streaming maar dat zal vanwege de latency voor een hoop spellen niet gaan werken.

Mobile VR (of eig VR die niet vastzit aan kabels of een speelgebied) uiteindelijk echt de rest gaat wegdrukken is dat op dit moment nog niet mogelijk. De benodigde rekenkracht is simpelweg te groot.

Die PC blijft nog wel eventjes.
Je claimed dat je ieder jaar een nieuwe grafische kaart nodig hebt op een pc maar geeft geen onderbouwing voor deze belachelijke claim.

Ik kan dan net zo makkelijk zeggen dat je iedere jaar een nieuwe console nodig hebt om de nieuwe games te spelen...

Dus onderbouw je claim maar.
De pc, als in een systeemkast, zal echt nog lang niet uitsterven. Na 10 jaar laptops en hybrids heb ik nu weer een systeemkast aangeschaft. Waarom? Zelf je hardware kiezen, upgraden en vervangen tegen weinig kosten. 64gb ram niet genoeg? 128 erin. DirectX 13 uit? Nieuwe videokaart erin. Werken in de trein? Voor mij niet relevant, en die ene keer buitenshuis gebruik ik wel RDP.

En ik ben vast niet de enige.
PC zal nog lang niet uitsterven.

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 26 maart 2018 19:03]

May our framerates be high and our temperatures low. 8-)
Precies. De belangrijkste reden komt voort uit de onderliggende natuurkunde: Een passief gekoeld mobiel apparaat of geďntegreerde computer zal maximaal enkele watts aan warmte kunnen genereren zonder oververhit te raken. Een actief gekoelde PC, waar meerdere ventilatoren en veel groter koeloppervlak tot de opties behoren, kan grofweg twee ordegroottes (factor 100) meer hitte kwijt. Meer hitte kwijt kunnen betekend meer energie die je in computer kan stoppen, wat grotere CPU's en GPU's met hogere kloksnelheden mogelijk maakt.
Je kunt natuurlijk wel wat verzinnen om je smartphone te koelen, zonder met een koelblok op je hoofd te lopen, in ieder geval voor een paar uur? Koelelement of zo?
De opemerking van occulus heeft een hoog 640 kB gehalte... Ik begrijp dat Occulus de PC het belangrijkst vind en inderdaad is dat degene met genoeg spierballen om VR mogelijk te maken. Maarre 10 jaar? Dat onderschat 2 phenomenen: de consoles en vooral de mobieltjes.
Bekijk nog even het gemiddelde mobieltje in 2008: hopen en hopen Nokia's in allerlei vormen en maten en de 2e Apple, nu met 3G, riant 480×320 beeldscherm en heuse Samsung 32-bit RISC ARM (al 2x zo snel als de eerste iphone, volgens Apple) en maar liefst 128 MB DRAM!
Nu even fast forward naar 2028: elk telefoontje dat maar een beetje mee wil spelen blaast de PCs van nu volledig weg en is portable en iedereen heeft er eentje... in tegenstelling tot PCs dus. Ofwel er komen dedicated VR dingentjes als een omgebouwd mobieltje, of waarschijnlijker: je koppelt je mobieltje aan een VR accessoire. Tuurlijk: missschien zijn er nog mensen die met de allermooiste PCs spelen maar als markaandeel wordt dat steeds beperkter, misschien tot een punt waarop er minder spelletjes voor komen, waarna de boel in een neerwaartse spiraal beland.
Ik vind VR enig en ben benieuwd wat er komt... ¤1000.- om eens een spelletje te spelen gaat echter bij mij en vele anderen waarschijnlijk niet gebeuren!
En hetgeen waar je volledig de plank mis slaat is de doorontwikkeling van de PC net als die van mobieltjes....
Zeker niet, maar net als mobieltje nu "goed genoeg" zijn voro casual games zijn ze dan "goed genoeg" voor casual VR games ook al blijft de PC de komende 10 jaar krachtiger. Niet iedereen is een Tweaker..
De telefoons zijn nu al snel genoeg voor 'casual' VR. Pak een Gear VR en een Galaxy S7 en je hebt aardige instap-VR. Voeg daar een bluetooth controller aan toe en je kan gamen.

Je krijgt waarschijnlijk verschillende gradaties van immersie en kwaliteit. Telefoon: geen positie in de ruimte, minste grafische kwaliteit, Console met bril (a la Playstation VR) voor een stap hoger. En de PC met krachtige hardware voor de ultieme ervaring. Voor alle drie de categorieën zal er een doelgroep zijn, afhankelijk van budget en interesse.

Ik denk wel dat de komende 10 jaar de PC de beste ervaring blijft bieden ten opzichte van de rest, dus relatief. Alle drie de platformen worden alleen maar krachtiger, waardoor de ervaring op alle drie niveau's zal verbeteren.
Maar gaat VR in zijn huidige vorm ooit cruciaal worden? Ik zie zeker een mainstream markt voor mixed reality, maar VR lijkt voor mij in de eerste plaats een vrij eenzaam gebeuren. Het is een supergave technologie, maar ik mis de mogelijkheid tot interactie met je omgeving. Een conversatie houden met iemand in de kamer, of het drinken van een koffie, lijkt mij voorlopig toch makkelijker voor een scherm dan met een VR-bril.

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 26 maart 2018 20:57]

Vr vraagt een 3D omgeving, elke resolutie verhoging gaat tot de derde macht. Voorlopig is vr nog redelijk vlak met een beetje 3d erin. Ga je naar 4k 3d toe dan is een mobiel daar nog jaren niet aan toe. Dus ja Oculus heeft daar een goed punt. Wat ik me wel kan voorstellen is dat de vr 4k mobile monitoren heeft per oog, die draadloos aan een pc hangen. Streamed naar je mobiel vanuit een pc.
Die rekenkracht van die pc blijft keihard nodig.
Het moet easy/peanuts zijn OM het aan te sluiten en dat het ook nog wel betaalbaar is.

Bij PlayStation is dit het geval en loopt het voor op andere.
Helaas merk je dat de Playstation wel op patato settings draaid als je eerst de Oculus Rift hebt gebruikt met een dik systeem er naast.

Maar goed, Playstation is wel in veel gevallen plug and play terwijl je met de Oculus Rift soms nog even de juiste settings moet fine tunen.
Met USB C zal het wel goed komen. Hoge doorvoersnelheid en er kan veel vermogen doorheen.
Thunderbolt 3 kan in zijn huidige vorm 2x zoveel data verwerken als usb 3.1 gen 2 (I know, lekker verwarrend).

Ik zie de “one port” voor alles wel slagen als er een soort algeheel verbod komt op het gebruik van usb c met een langzamer protocol dan usb 3.1 gen 2. Met thunderbolt erbij is het al verwarrend genoeg voor de gemiddelde consument en daar hoeven dus niet verschillende usb protocollen nog onder te zitten (fun fact, de meeste telefoons gebruiken nog usb 2.0 met de usb c poort)
MobileVR Snapdragon 835 / Hololens is voor LowPoly modellen prima te gebruiken, LensStudio (4mb) werkt prima met een A10/11 Apple soc, wil je een realistische texture omgeving met animation characters dan zul je inderdaad een krachtige machine nodig zijn, het hangt er dus maar net vanaf wat je wil laten zien.
Oculus doet dan ook alleen mee op de pc markt, dus elke andere bewering zou in hun eigen nadeel werken, "Wij van WC-eend" ;) ....

Overigens hebben ze wel een heel mooi product neergezet. Sinds kort eigenaar van een Rift, en ik stond erg versteld van de beleving. VR gaat wel het next level worden in gaming verwacht ik. In het relatief kleine aanbod wat er nu is, zitten echt een paar pareltjes die zonder VR niet mogelijk zijn zoals "Superhot" _/-\o_ .

Een markt die snel gaat groeien en waar straks flink geld te verdienen is. Oculus heeft dan ook hun eigen "steam", en ik moet zeggen het werkt allemaal erg fijn. Dat ze dus komende tijd flink gaan investeren om hun eigen markt leidend te maken/houden is niet meer dan logisch.
... maar brengt binnenkort een standalone vr-headset uit.
Dus zou niet in hun nadeel werken.
Superhot is zonder VR best mogelijk, zijn zelfs al 2 delen van :+ Maar ben het wel met je eens dat Rift een toegevoegde waarde heeft voor dat spel.
Zou me niet verbazen, op de pc heb je simracers en flightsimmers die vaak een hoop aan hardware uitgeven en waar VR uitstekend voor werkt.
En het is voor dat simracen ook echt een hele vette toevoeging _/-\o_
Flight sims zullen er ook veel bij winnen. Shooters denk ik minder. Niet als je alsnog achter je computer zit. Als je inderdaad met kabels door een ruimte kunt lopen wordt het al anders.
Maar de pc zal inderdaad nog wel even het grootste of toch belangrijkste platform ervoor blijven.
Tenzij de consoles echt een inhaalslag gaan maken. Maar vaak lopen die toch nét ietsje achter de pc feiten aan.
Lol. En er komt nooit ren iPod video. Dit is toch puur een uitspraak om vertrouwen in het huidige product portfolio te pompen? Zodra er fatsoenlijke standlone VR+AR headsets komen wordt de PC een niche.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True