Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oculus brengt eerste grote update voor Rift-software uit in bta

Oculus heeft zijn eerste grote update van de software voor zijn vr-bril Rift uitgebracht in bta. Gebruikers kunnen de nieuwe software uitproberen door zich in te schrijven voor het 'openbare testkanaal' van het Facebook-dochterbedrijf.

De nieuwe software bevat versie 2.0 van de Rift Core en een vernieuwde desktop-app voor de Rift. Met Rift Core 2.0 kunnen gebruikers onder meer Oculus Home naar eigen smaak aanpassen, met onder meer daarin highscores en achievements uit vr-games. Bovendien is er een nieuwe interface met de naam Dash, die altijd toegankelijk is en onder meer het switchen tussen apps makkelijker moet maken.

De hele interface is gebouwd op gebruik van de Touch-controllers van de Oculus Rift. Bovendien is er een nieuwe app voor de desktop, die het makkelijker moet maken om vr-games en -apps te ontdekken. De update is te installeren vanuit het 'openbare testkanaal' van Oculus, waarvoor gebruikers zich moeten inschrijven. Oculus heeft een lijst van al bekende issues geplaatst. Oculus noemt Core 2.0 de 'technische basis voor de roadmap voor op de lange termijn'.

Door

Redacteur mobile

44 Linkedin Google+

Reacties (44)

Wijzig sortering
"De hele interface is gebouwd op gebruik van de Touch-controllers van de Oculus Rift."

Betekent dit dan dat de software niet gebruikt zou kunnen worden met de Vive controllers?
Ik ben erg sceptisch na al dat gezeik van afgelopen jaren dat Oculus PC gaming probeerde te verkrachten met hun exclusives en andere 'walled garden' deals. Ook een reden geweest wat de keuze voor de Vive een stuk makkelijker maakte, ik kon er toen nog omheen door gewoon een Oculus account te maken en spellen via hun store te kunnen spelen al zij het soms met wat hacks, dus ik hoop wel dat andere software die ik al heb wel nog gebruikt zou kunnen worden en dit dus niet de boel vervangt.

[Reactie gewijzigd door Chefd op 6 december 2017 20:25]

Als 2 honden vechten om.een bot gaat derde er mee vandoor.

https://www.microsoft.com...vetab=pivot%3aoverviewtab


Qua prijs en technische specificaties kan Samsung HTC en Oculus nu en in de toekomst makkelijk de baas.
Alleen jammer dat al die microsoft headsets handtracking verliezen zodra je je handen naast of achter je houdt.
IRL heb je alleen je handen op je rug een nuttige functie nadat je gearresteerd bent :)

Zulke games zijn er nog niet....

IRL heb je meestal je handen naast je lichaam indien je neutraal/niets aan het doen bent.
Meestal wel ja maar soms schiet ik nog opzij of naar achteren in VR, dat wordt zo toch lastig... was sowieso al lastig als je niet direct kan zien waar je naar schiet maar hey : p

Of wat als ik naar iemand anders in VR zwaai met mijn handen boven mijn hoofd, of aftrekbewegingen maak (yes I'm a perv)? Gaat m ook niet worden als je niet richting je handen kijkt, toch een beetje jammer.
Ik heb de Rift met enkel 2 basis stations (front links en rechts) en ik moet zeggen dat ik de tracking 'achter' me als ik omgedraaid sta toch redelijk goed vind. Nu speel ik niet echt veel spellen waar ik veel ronddraai en zo (voornamelijk Elite:Dangerous)... en voor VR porno is het ook goed zat.
Gelukkig kan ik altijd nog een 3e basisstation kopen als ik het nodig acht.. maar betwijfel dat ik dat ga doen tot er een Rift 2.0 met betere resolutie komt en die draadloos is zodat ik daadwerkelijk goed gebruik kan maken van roomscale. Hoop dat de huidige stations compatibel zullen zijn en er gewoon een versie is met enkel de (draadloze) bril. :+

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 7 december 2017 00:17]

Geen VR bril thuis?

Nooit space trainer gespeeld zeker.
Space Trainer is juist 1 van de betere spellen op WMR. Waar tracking achter het hoofd tot nu toe beetje problemen heeft gegeven is Rick And Morty en Arizona sunshine in het zaklamp gedeelte. Maar niet onoverkoombaar. Maar ze zouden wmb best wel een extra camera kunnen uitbrengen. Vervolgens daar een ring omheen drukken zodat de headset hem ziet. Dan heb je denk ik de beste tracking met de meest eenvoudige setup.
Op Reddit is te lezen dat software aanpassingen voldoende zijn.
Naast de al genoemde redenen is het bij games met teleport besturing ook handig om even een stapje naar achter te kunnen doen soms, is toch minder als dat alleen maar kan door ook naar achter te kijken.
Kan ook zonder te kijken. Ik kan gewoon over mijn schouder mikken met een WMR controller.
Wat HighEnde zegt geldt alleen voor de cams, maar er zijn meerdere sensoren waardoor het wel werkt.
Volgens de reviews net zo goed als een Rift met 3 cams. Met een Vive is tracking nog wel net wat beter.
Voor de rest is een Samsung Odyssee momenteel inderdaad de beste VR headset.
Uit de Tweakers.net review:
In de praktijk bleek de inside-out-tracking echter prima te werken en was het geen probleem als de controllers uit het zicht van de camera's verdwenen.
Ok, duidelijk... maar dat is dan eigenlijk een reactie op @HighEnde zegt. Ik reageerde vooral op het idee dat je nooit je handen buiten zicht zou hebben waarbij het wel nuttig zou zijn om te blijven tracken.
Bij robo recall pak je de shotguns van je rug af, weet niet hoe lekker dat gaat. Al zou dat misschien nog wel kunnen als er een accelerometer in zit en ze die output integreren.
Precies, er zitten meerdere sensoren in, waaronder accelerometers. Zoals met Space Pirates kan je van achter je rug wapens/schild wisselen.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 7 december 2017 02:44]

Ja, of wanneer je een wapen uit je holster wil halen terwijl je je doelwit in de gaten wil houden. Vooral met games zoals Onward is dat nog best wel een dingetje. Je telefoon of sleutels haal je ook uit je zak. Althans, ik kijk niet telkens naar mijn zak of iets dergelijks als ik daar iets uit moet halen.

Robo Recall heeft een 'wapenslot' op je rug waar je wapens vandaan kan trekken. Met de Touch en Vive Wands hoef je niet naar achtere te kijken. Datzelfde geldt voor een paar andere games. Dat is best een beperking.
Ok dat wist ik niet, ik dacht dat ze altijd cams nodig hadden voor tracking zoals de rift (ik heb 4 sensors). Foutje.
Volgens de review niet dus, blijkbaar kunnen ze achter je langs nog steeds getracked worden kijk maar naar deze review video: Windows Mixed Reality - Microsoft kiest voor vr-gebruiksgemak
Pimax 8K lijkt me ook wel wat, heeft een grotere field of view.

Maar goed, m'n oculus kan nog wel even mee, eerst de videokaart upgraden. Aliasing is vervelender dan het screen door effect.

[Reactie gewijzigd door haarbal op 6 december 2017 21:33]

De derde heeft geen ondersteuning voor de vive or rift. Lekker slim om alle first adopters uit te sluiten.
Wat bedoel je? Met een WMR headset kan je SteamVR als ook Oculus games spelen. Kijk maar eens op Reddit. Voor SteamVR is er een samenwerking met Microsoft. Voor Oculus games heb je Revive.
Revive
Simpelweg de installer runnen is voldoende.
Dat zal met de nieuwe Oculus Home straks ook vast gaan werken.

Wat Vive controllers hardware betreft weet ik het niet zeker, maar ik kan me niet voorstellen dat het niet werkt. Met Windows MR controllers zal het sowieso gaan werken, want die hebben een joystick n touchpad. Ik moet zeggen dat ik er niet veel kom of het zou voor een exclusive 8)7 zijn.
Met Windows MR controllers zal het sowieso gaan werken, want die hebben een joystick n touchpad.

Waarom denk je dit? Facebook ondersteund niets anders dan hun eigen tuin (walled garden) en ik heb geen mededelingen gezien dat ze Windows Mixed reality gaan ondersteunen. Tot nu toe is Valve de enige die alle drie hardware makers ondersteund met SteamVR.
Oculus apps/games werken nu ook al op met Windows MR controllers.
Ha, het werkt dus gewoon via Revive.. Omdat steamVR de Oculus controllers ondersteund....
https://www.youtube.com/watch?v=LWlVnAUqfa4
Maar goed, nog steeds: niets werkt vanuit Oculus/facebook. Ze ondersteunen geen andere platformen. Alleen via de Revive hack functioneert het.
Dus het werkt. Je kan in Oculuson home, je kan Oculus game spelen.
Dit is gewoon hun eigen "launcher" van het oculus platform. Zegt niets over de games zelf. Natuurlijk bouwen ze die voor hun eigen hardware.

Er zijn ook genoeg exclusives voor Vive, helaas. Zoals de aankomende Fallout 4 VR. Ik zie ook liever alles open. Maar beide kanten doen veel aan exclusives, niet alleen Oculus.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 7 december 2017 00:20]

Fallout 4 VR is niet officieel aangekondigd voor de rift, maar ik zou alsnog heel gek opkijken als ik dat zo niet op mijn rift kan spelen. Vrijwel alle steam vr apps werken standaard ook op de rift zonder extra werk aan de kant van de developers.
Dit ziet er goed uit. Ik heb de Oculus Rift + touch controllers en moet zeggen dat de huidige Oculus Home omgeving best instabiel werkt en oogt. Sommige games en apps starten niet goed (vooral icm SteamVR). Ik hoop dat het met deze en volgende updates wat stabieler wordt allemaal.
Daar heb ik juist geen last van. Oculus home werkt prima. steamVR werkt juist niet goed. Ik heb al zo vaak gehad dat SteamVR geen spellen detecteert of gewoon in desktop mode afspeelt. Bij Oculus home start het gewoon in 1 keer op.
Hopelijk komt Sony ook met zo'n soort interface voor PSVR. Ziet er goed uit.
Rift bezitters die het willen uitproberen: aanmelden op het publieke beta kanaal zoals beschreven in het support artikel, daarna kan je via library > updates volgen hoe de installatie voortgaat.
Hm. Al iemand gelukt om hem te installeren? Hier blijft de update op "downloaded" staan, na een herstart van de Oculus services of de hele PC begint ie terug te downloaden en blijft dan ook weer op "downloaded" staan...
Bij mij werkt het prima.
Ik lees al goede verhalen. Met name dat je Win32 applicaties, niet alleen UWP (of Win32 applicaties via UWP desktop app) 'full screen' kan draaien. Laten ze maar goed naar elkaar kijken en het beste overnemen.
Begrijp betreft Oculus zo wie zo de logica niet achter deze exclusiviteit,
Waarom geen Vive Supporten.....
Zijn volgens mij nagenoeg "gratis"sales en een blije community erbij tegen een minimale inzet.

icoontje erbij van de Vive indien volledige support en klaar.
idem voor mixed reality.

kwa prijzen kan de oculus store niet tippen aan Steam, mooie manier om dit dan recht te trekken
(al hoe wel het redelijk recht getrokken wordt de laatste tijd lijkt wel)

/ontopic Hebben ze al ondersteuning dat je de installatiefolder per spel kan selecteren?
Of vinden ze dit te moeilijk?

edit typo's

[Reactie gewijzigd door antimorian op 7 december 2017 12:49]

Heb de nieuwe interface wat zitten testen, er zitten een paar heel leuke zaken in. Vooral desktopwindows "pinnen" is een erg leuke: gisteravond wat zitten minen in Elite: Dangerous, met een virtueel netflix venster in mijn schip.

De nieuwe 3D interface is ook veel "natuurlijker" te gebruiken dan de oude interface, die eigenlijk voor controllers gemaakt was. Nu beheer je alles met je handen, heel Minority Report-achtig :)
Oeh, deze update zal de wind uit de zeilen halen van apps als Big screen en Virtual Desktop. Deze waren toch behoorlijk essentieel als je met de headset op dingen wilde doen in je desktop omgeving. Nu is Big Screen een app waarmee ook erg op het sociale aspect wordt ingezet, maar ik neem aan dat Facebook die functionaliteit ook graag in hun core app willen bouwen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*