Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OrbusVR-game komt 15 december uit op Steam Early Access

De game OrbusVR, die zichzelf omschrijft als de eerste mmorpg die is gebouwd voor virtual reality, komt 15 december uit via Steam Early Access. Er ontbreken dan nog diverse zaken in de game. De game verschijnt voor Oculus Rift, HTC Vive en Windows Mixed Reality.

De indiegame heeft de pagina op Steam van een update voorzien, maar noemt nog geen prijs. OrbusVR haalde vorig jaar met een Kickstarter-campagne 34.000 dollar op dankzij 554 backers. Er zijn intussen meer dan drieduizend spelers in de gesloten bèta van de game, zegt de ontwikkelaar Orbus Online.

OrbusVR moet een mmorpg worden met meer dan twintig uur aan gameplay van het verhaal en side quests. Daarnaast kunnen spelers met een aantal andere in dungeons opdrachten uitvoeren en een grote open wereld verkennen in virtual reality.

Het vr-spel werkt met Oculus Rift, HTC Vive en Windows Mixed Reality. Dat zijn de drie belangrijkste platforms om vr-spellen op een pc te draaien.

Systeemeisen Minimum Aanbevolen
 OS Windows 7 of latere versies Windows 7 of latere versies
 Processor Intel Core i5-4590
AMD FX 8350
Intel Core i5-4590
AMD FX 8350
 Geheugen 8GB 8GB
 Grafische kaart Nvidia GeForce GTX970
AMD Radeon R9 290
Nvidia Geforce GTX1060
AMD Radeon RX 480
 DirectX 10 11
 Opslagruimte  10GB beschikbaar  10GB beschikbaar

Door

Redacteur mobile

29 Linkedin Google+

Reacties (29)

Wijzig sortering
Ziet er goed uit!
Ik zit al een tijd lang te wachten op een open world game :)
Gaan ze het redden met 34000 dollar? Moet zeggen dat ik het er niet heel denderend vind uit zien voor een VR-game, vooral met "maar" 3000 lijkt het mij een game (waar je 40 dollar minstens voor betaald) niet iets wat heel lang zal blijven bestaan.

Misschien heb ik het verkeerd, maar ik denk dat als je zo iets wilt opzetten je het grootschaliger en met meer budget zou moeten doen.
Dit is toch wel een beetje de standaard graphics in VR. Hou er ook rekening mee dat de resolutie en framerate een stuk hoger liggen in VR dan in 2d gaming. Daarnaast wil je ook overhead hebben: Een dip in je framerate kan je misselijk maken (gelukkig zijn daar weer wat software trucjes voor).

Een grootschaliger budget is lastig. De VR markt is erg klein. Er zijn rond de 400.000 brillen verkocht (OR+Vive) dus het aantal potentiele kopers is zowat nihil.
well... misschien iets meer dan 400k in totaal... Vorig kwartaal zijn er 1 miljoen verkocht. De helft daarvan Playstation VR, maar het ziet er toch nog uit dat er bijna 370k OR/Vive zijn verkocht in het vorige kwartaal alleen al.

https://venturebeat.com/2...time-in-a-single-quarter/

Edit: zelfs hier op tweakers een artikel over:
nieuws: Onderzoek: fabrikanten leverden 1 miljoen vr-headsets afgelopen kwartaal

[Reactie gewijzigd door Piquedram op 29 november 2017 08:10]

Lees nog eens goed. Ik neem de PSVR helemaal niet mee in mijn vergelijking (OR +Vive). Ik heb het ook over de PC afzetmarkt. Logisch dat ik de consoles dan niet mee neem...
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een mooie wereld in VR een groot pluspunt is. De manier waarop het speelt is echter vele malen belangrijker.

Gorn ziet er grafisch gezien niet uit. Maar mijn hemel wat is het leuk om te spelen!
Met 34K maak je geen substantiele mmo. Dit ziet er uit als een leuk hobbyproject, maar niet veel meer dan dat.
Graphics zijn ook heel...basic. Games als Lone Echo en Robo Recall hebben al laten zien hoe goed VR graphics op PC kunnen zijn, maar deze low poly graphics lijkt eerder iets voor telefoons.
Games als Lone Echo en Robo Recall hebben al laten zien hoe goed VR graphics op PC kunnen zijn, maar deze low poly graphics lijkt eerder iets voor telefoons.
En Batman zag er ook schitterend uit. Maar dat is niet de standaard in VR land. Nee, de meeste games die er zijn hebben toch de graphics van de game hierboven.
Daarnaast: Gameplay> graphics. Want Robo Recall zag er schitterend uit, het spel zelf was niet heel bijzonder. Na 2 uurtjes had ik het wel gezien. En vele met mij.
Dit is relevant omdat jij blijkbaar enkel om graphics geeft terwijl gameplay net zo belangrijk, zo niet belangrijker zijn dan graphics.
Wat heb je aan een mooie game als het spel geen reet aan is? Geef mij dan maar een low poly graphics met goede gameplay. Daar zal ik mij uiteindelijk meer mee vermaken dan met een slechte game...


Zo duidelijk?
Vind je dan werkelijk dat de gameplay van orbusvr er beter uitziet dan die van robo recall??
Kan ik niet beoordelen aan de hand van een filmpje. Gameplay kan ik enkel goed beoordelen als ik het spel heb gespeeld...
Omdat het er wel mooi uitzag.
Ik was geÔnteresseerd in dit artikel, ik moest helaas 15x klikken omdat ik een error kreeg.

Ziet er wel geinig uit, beetje Zelda achtig. Vraag me af hoe je andere "spelers" ziet in de mmo. Systeemeisen lijken mij wat hoog, zo grafisch is dit toch niet?

[Reactie gewijzigd door Macboe op 28 november 2017 16:04]

Systeemeisen zijn minimum voor VR, aangezien je 90fps moet halen op 2160 x 1200.
Grafisch ziet het er nog wel prima uit.

[Reactie gewijzigd door dylan111111 op 28 november 2017 16:08]

Liefst nog een stukje hogere resolutie of (echte) antialiasing.
Daarvoor hebben we toch SLIAA zodat je met je 4 Gtx1080ti kaartjes 64xSLIAA kan draaien ;)
(Werkt ook met elke andere videokaart van Nvidia)
Dat werkt ook? Dacht dat sli en VR nog niet de beste vrienden waren.
Grafisch ziet het er prima uit ?
Kom op, zelfs Quake 3 Arena ziet er eigenlijk nog beter uit, en deze game gaat richting 1000 fps op zulke hardware en resolutie. Het lijkt wel alsof de game in Java geschreven is

Het idee en concept is geweldig, MMO's speel je doorgaans wel enkele uren achter elkaar, en aan het filmpje te zien moet je aardig wat 'bewegen', kan dus nog een gezonde bedoeling worden ook ;)
Maar met zulke graphics, laat ik hem toch echt liggen.
Niet zozeer dat graphics een zeer belangrijk punt voor mij is (hence, ik speel nog regelmatig WoW, en andere 10jaar+ oudere games), maar het speelt wel een rol, zeker in VR.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 29 november 2017 19:29]

''Vraag me af hoe je andere "spelers" ziet in de mmo."

1:03 in de video lijkt mij.
Ja, maar dat lijkt me meer een gevecht met een party. Zou je ook naast ze kunnen rondlopen of? Geen idee hoe dat werkt met VR MMO.
Ik wil al langer vr, maar vindt het nog te duur :(

Het vissen, en het inventory system vond ik het meest interesante.
VR kriebels, houdt ze in bedwang!

Het zijn in mijn ogen nog steeds veelal tech demo's. Nog geen game tegen gekomen die me wist te overtuigen. Misschien dat ik dan de drempel wordt over getrokken, maar voorlopig is hij nog te hoog. :|
Wat vindt je er duur aan ?
Ik verwacht niet dat de volgende generatie goedkoper gaat worden namelijk...
Maar gelijk heb je, alles bij elkaar leg je er wel wat geld voor neer.
En de generatie erop ook waarschijnlijk niet.

Ik vermoed dat je in de toekomst verschillde segmenten VR krijgt, namelijk low budget, mid-end en high-end. Voor high-end brillen (en daar vallen in mijn ogen de Vive en de OR onder) zal je altijd de hoofdprijs moeten betalen. Ik zie dat ook niet op korte termijn goedkoper worden.
De prijs van de bril zelf maakt me niet zoveel uit, als er veel content voor is. Momenteel zijn het veelal korte spelletjes met erg veel beperkingen. Dit maakt het voor mij niet echt interessant om daar 700 euro voor neer te tellen. (Ja, ik wil een Vive)

Maar als er wat meer voor uit komt wordt het wellicht interessanter. Voor nu kijk ik nog even de kat uit de boom.
Goed, het is een MMO, laten we het daar op houden :D

Als 1:09 is wat anderen zien als jij daar firstpersonview staat rond te slingeren met je staf, ze staan daar gewoon wat te staren naar dat (gok) konijn. Maar credits due, met een beperkt budget hebben ze het toch voor elkaar, dit is geen Multi-million project :P

Hopelijk dat ze met zo'n systeem wel weer iets nieuws triggeren, uitsluitend VR-based MMO heb je zo'n kleine markt dat het vrij moeilijk is het 'en masse' te krijgen, zou ik eerder kijken naar bepaalde combinaties. Goed, snap dat FPS met muis/keyboard niet zomaar VR kunnen worden, of thirdperson ook niet fijn werkt, maar je zou toch wel interessante combinaties kunnen bedenken?

Maargoed, ik ben ik afwachting van m'n HP MR, hopelijk kan ik daarmee wat meer ideeŽn gaan opdoen :)
Ik heb dit weekend voor het eerst VR gedaan en overweeg om het spoedig te kopen.
Toch vind ik de hype rondom dit spel (zelf) nogal overdreven, ik hou niet van deze stijl.
Ik vind het meer een spel voor de Nintendo Switch.
Dat een VR spel 20 uur gameplay geeft vind ik wel enorm tof want meeste spellen die ik heb gezien of heb gespeeld waren toch korte / kleine games.
Ik weet niet wat ik echt van deze game moet vinden. Namelijk als je het VR gedeelte even weg doet denken dan is de omgeving voor deze MMO wel erg saai en karig van wat ik zo vlug kan zien. In de tussentijd kan ik nog genoeg uren kwijt met Skyrim VR op de PS4 (ook al zijn de motion controls niet helemaal geweldig daarop). Ik zal eerst even de kat uit de boom kijken met deze titel, en kwa class lijkt me mage al niks als een bossbattle aan voelt als strafregels schrijven. Dan heb ik liever maar een paar skills onder een paar knoppen die ik met een druk op de knop kan uitvoeren.

Verder hoop ik persoonlijk dat er eerder een VR uitbreiding beschikbaar komt voor een van de MMO's die het al langer goed doen zoals World of Warcraft of Final Fantasy XIV. Want dat zou pas een goede reden zijn voor mij om weer een subscription te nemen op een van deze games.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*