Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Multiscope: Helft van Nederlandse vr-headsetbezitters heeft Samsung-model

Ongeveer de helft van de Nederlanders met een vr-headset heeft een model van Samsung, waardoor de Zuid-Koreaanse fabrikant het grootste marktaandeel heeft. Dat meldt onderzoeksbureau Multiscope.

Het percentage Samsung-bezitters komt neer op 51 procent, aldus Multiscope. Het vermeldt niet om welke brillen het precies gaat. Samsung levert de Gear VR, die te gebruiken is in combinatie met een smartphone. In oktober van vorig jaar kwam het bovendien met de HMD Odyssey, een high-end vr-bril voor het Windows Mixed Reality-platform met twee 3,5"-oledschermen. Die bril is niet officieel in Nederland te koop geweest.

De fabrikant wordt gevolgd door VR BOX, Sony en Trust, respectievelijk met percentages van 11, 6 en 4 procent. Fabrikanten als Oculus en HMD noemt Multiscope niet, waardoor de percentages van die bedrijven mogelijk lager liggen dan die van hekkensluiter Ritech met 2 procent.

Het onderzoeksbureau becijfert dat het totale aantal vr-headsets in Nederland rond de 650.000 exemplaren ligt. Daarvan gebruiken 'verreweg de meeste' een smartphone als scherm. Vier procent van de Nederlandse consumenten zou bovendien van plan zijn een headset aan te schaffen en zouden 1 miljoen Nederlanders, die momenteel nog geen vr-bril hebben, geïnteresseerd zijn in het kijken van tv-programma's, films, series en sportuitzendingen in vr. Dit aanbod is momenteel vrij klein. De meest populaire toepassing is dan ook het spelen van games, meldt Multiscope.

De cijfers zijn afkomstig uit de zogenaamde Smart Media Monitor, waarbij 6700 Nederlanders zijn ondervraagd.

Door

Nieuwsredacteur

47 Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
Er is nogal een verschil tussen een inkliksysteem voor je telefoon en een dedicated VR headset. Erg serieus kan ik dit dus ook niet nemen. Sumsung gaf de headmounts gratis weg. Deze cijfers zeggen feitelijk niets over adoptie van VR of de daadwerkelijke marktaandelen van de fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 10 april 2018 07:36]

(( Als ik er helemaal naast zit, laat het dan even weten :) ))

Qua technologie heb je uiteraard gelijk, maar als het gaat om praktische toepasbaarheid? Ik heb er geen ervaring mee, maar wat ik zo 1-2-3 zie, is dat je met zo'n Samsung ding ook middels Nvidia SHIELD gamestreams kan doen.
Dan is het toch eigenlijk juist een betere oplossing? Dan kan je zowel native je mobiele VR-apps gebruiken als je PC/console-programma/games gebruiken.

Het feit dat Samsung ze weggaf, staat nog steeds los van marktaandeel. Stel dat ze iedere inwoner van dit land een VR-bril geven, dan is hun marktaandeel dus 100% geworden. Er wordt alleen gesproken over bezit. Niet over gebruik.
Maar gebruik is wel belangrijk, je hebt er helemaal niks aan als er miljoenen VR brillen ongebruikt in de kast liggen.

Zelf heb ik de Gear VR ook, zelf gekocht zelfs, en heb hem een tijdje redelijk wat gebruikt. Sinds ik echter een Rift hebt is de Gear niet meer gebruikt. Het verschil in kwaliteit is dramatisch. Het beeld zelf is beter, maar ook de tracking en het feit dat de Gear geen controllers kan tracken. Bovendien was het vaak toch een gehannes met de Gear VR waarbij je de telefoon er in moest stoppen, koptelefoon aansluiten (Bluetooth werkte vaak niet), dan ging er weer wat mis en moest de telefoon weer er uit om hem opnieuw te unlocken of de software moest weer eerst geüpdate worden... Hoop gedoe! De Rift, eenmaal opgesteld, is een kwestie van opzetten en gaan.

Daarmee wil ik dus vooral maar aangeven dat de Gear VR een leuke betaalbare manier is om aan VR te proeven, maar vooral ook niet meer dan dat en ik verwacht dat er maar een zeer klein percentage werkelijk nog veel in gebruik zal zijn.
Ik vraag me af of goedkope VR headsets adoptie misschien juist hinderen. Men koopt 'VR' want wel eens iets over gehoord en klinkt leuk. Na een paar uur crappy VR op een goedkope headsets is het wel weer leuk geweest en is men klaar met 'VR'.

Het verschil tussen VR en VR weten de meeste Tweakers wel, maar Jan met de pet misschien niet.
Juist,dat was ook precies mijn bedoeling, koop die gear vr voor 80 euro en probeer of je niet onwijs misselijk ervan wordt.
Ik niet,maar mijn vrouw wel. Nog even wachten tot de draadloze toestand betaalbaar wordt. :)
Wat daarbij weer lastig is, is dat er verschillende redenen zijn waar je misselijk door kan worden. Wat ik merkte bij de Gear VR was dat ik in het begin probeerde mijn hoofd opzij te bewegen om ergens omheen te kunnen kijken. De Gear VR heeft geen sensors daarvoor, dus het beeld gaat niet mee. Daar werd ik in het begin heel snel misselijk van. Met de Gear VR trainde ik mezelf om die beweging dus vooral niet te maken en dat werkte wel, maar misschien dat je vrouw dat dus wel doet.

Verder merk je ook dat het heel erg van de toepassing afhangt. In het algemeen hebben mensen bij roomscale, waarbij het beeld alleen beweegt als jij beweegt en je je handen kunt zien (aan de hand van de controllers), veel minder snel last van misselijkheid. Door dan langzaam wat meer uitdagende content te gebruiken kun je jezelf trainen (hoewel dat ook weer van persoon tot persoon verschilt).

Helaas zegt een ervaring met zo'n goedkope bril dus niet zoveel als je zou willen. Jij weet nu wel dat jij er blijkbaar vrij goed tegen kunt, dat wel, maar van je vrouw weet je nog steeds niet of die met een degelijke VR opstelling wellicht wel goed uit de voeten zou kunnen.
Dan is het toch eigenlijk juist een betere oplossing?
Dat ligt aan de toepassing. Sowieso zal er meer latency zijn, iets dat je niet wilt hebben in VR. Ook mis je bijvoorbeeld touch controllers die vaak met games gebruikt worden.

En inderdaad, het zegt wat over eigenaarschap. Niet over gebruik of ervaring. Zo is er een zeer groot verschil tussen VR gebruiken via een smartphone en een aparte VR bril met een krachtige PC. Iemand die investeert in dat laatste zal mogelijk ook geneigd zijn om VR meer te gebruiken. De variabelen zijn afhankelijk van elkaar, maar een enkele statistiek (VR-headsetbezitters) zegt eigenlijk niets.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 april 2018 08:47]

Samsung gaf ze alleen gratis weg bij hun allerduurste telefoon. Ik geloof nooit dat dat een serieuze deuk in dit marktaandeel geschopt heeft.

Feit blijft dat de Samsung GearVR gewoon goed presteerd. En de 325'000 exemplaren die er in Nederland in gebruik zijn, zijn bij lange na niet allemaal gratis weg gegeven (Ik gok niet meer dan 10% van dat aantal). De cijfers zeggen dus wel degelijk iets over marktaandeel en over adoptie; het overgrote deel van de 650'000 is bewust door mensen aangeschaft. En of dat voor serieus gebruik is of om eens te kijken wat het is maakt dat niet zo heel veel uit.
samsung heeft in nederland toch wel ~170.000 S7/S7 edge verkocht. En nog eens ~90.000 S6. Dus zo'n 260.000 toestellen waarbij de gear VR gratis kwam. Dus als iedereen die een S6 of S7 gekocht heeft de gratis gear VR geclaimed heeft dan is dat ~80% van de gear VR's in nederland.

komt daar ook nog eens een deel van de S8 koper bij en je gaat naar bijna 100%. Ook wel logisch want de gear VR is vrijwel alleen te gebruiken met die toptoestellen en niet met de goedkopere varianten.
Ik heb de s6, en heb er geen gratis vr bril bijgekregen. Cijfers kloppen dus niet.
Letterlijke quote uit mijn vorige post " als iedereen die een S6 of S7 gekocht heeft de gratis gear VR geclaimed heeft dan is dat ~80% van de gear VR's in nederland." Als betekend dat ik zeg dat die cijfers kloppen maar wel een conclusie er aan hang mochten ze wel blijken te kloppen.

Het was puur om aan te geven dat de schatting van 10% veel te laag was.
Naja, als het om de S6 gaat klopt het i.i.g. niet. Wat betreft de S7 weet ik niet, maar jij zo te horen ook niet. Die 10% zou dus best kunnen kloppen.
Er zijn ~300.000 s6+s7+s8 verkocht. Bij vrijwel elke s7 kreeg je die VR er bij. Dat is ongeveer 150.000. De claim dat er slechts 30.000 (10%) gratis VR gear zijn weggegeven lijkt me dus vrij onlogisch.
"als iedereen die een S6 of S7 gekocht heeft de gratis gear VR geclaimed heeft"
Als er bij elke S6/S7 een Gear VR werd weggegeven... Dat is blijkbaar niet het geval. Dan ook neit te claimen.

Tenzij je bedoelt dat in je aanname je rekent dat bij elke S6/S7 een een bril geclaimd is. Dan zet het verschil tussen "de" en "een" mij, en Rub3s lijkt het ook, op het verkeerde been in dit geval...
als

hij gaat er even voor het gemak vanuit, betekend niet dat dit de werkelijkheid is!
zelf heb ik de gear vr wel bij de galaxy s7 edge gekregen, deze heb ik ook weer verkocht. Als ik een VR ervaring wil ga ik wel voor iets duurders ^^
dit soort promoties draaien alleen pas nadat een toestel meestal al een paar maanden uit is, de grote menigte die hem dus koopt in de eerste paar maanden krijgen vrijwel geen goodies en dit kan ik feitelijk noemen want ik heb namelijk de s7 edge, de s8+ en de note 8 en de s9+ als launch telefoon gebruikt waarbij alleen de note 8 een dex station had, en de s9+ meer inruilwaarde voor een ouder toestel

in andere landen overigens is dit vaak wel het geval dat mensen goodies krijgen, maar in nederland is dit niet nodig, want we zijn algemeen een samsung land.
Dat kan goed zo zijn. Maar koopt daadwerkelijk de grote menigte die toestellen zo snel? Veel wachten toch echt tot ze iets goedkoper zijn en/of meer goodies krijgen. Helaas kunnen we zonder de cijfers van Samsung niets bewijzen maar ik denk nog steeds dat de inschatting van slechts 10% van de kopers van een s6/s7/s8 een gear vr heeft gekregen te laag is.
menigte koopt inderdaad in de eerste paar maanden de telefoon al, dit zie je ook terug bij apple, omdat mensen gewoon het nieuwe van het nieuwe willen hebben ongeacht het prijskaartje, gewoon omdat het nieuw is.

tevens de reden waarom de vraag en aanbod de prijzen zo hoog heeft staan op deze toestellen zodra ze net uit zijn (en weinig voorraad is) heb iphone X 64gb modellen op vraag en aanbod zien verkopen voor 300+ hun eigen prijs in de eerste maand.

ik durf vrijwel te zeggen dat je dan spreekt over ongeveer een 30% van alle aankopen van het toestel, dat die gedaan worden in de eerste 1-3 maanden.
Dat klinkt heel redelijk ja.

Dus dan blijft ongeveer 70% van de aankopen over die later gedaan worden en dus wel kans hebben op gratis VR.

Snelle berekening: ~300.000 verkochte s6/s7/s8 in nederland
~210.000 verkocht buiten de eerste 3 maanden.
~105.000 gratis VR sets (als 50% van de telefoons die na 3 maander verkocht werden een gratis VR kregen wat mij wel redelijk lijkt)

~30% van de samsung VR in nederland zijn dan gratis weggegeven.
je moet dan ook nog in je berekening nemen dat er mensen zijn die wel het toestel gekocht hebben om de promotie, en uiteindelijk niet gedaan hebben.. ?luiheid? en mensen die hem toen gekocht hebben en gewoon niet geweten hebben dat de promotie er is....

al deze factoren zijn niet makkelijk te berekenen, en zou alleen samsung kunnen doen accuraat want ze hebben de echte cijfers.
Ik neem al mee dat slechts 50% van de verkochte telefoons na drie maanden een VR mee leveren. Dat is al inclusief mensen die te lui zijn etc want volgens mij krijgt eerder 80%+ die kans als je pas na 3 maanden gaat kopen.

Ik weet dat het moeilijk is met harde cijfers te komen maar Croga claimt dat die acties vrijwel geen VR's weggegeven zijn en ik wilde dat wel wat nuanceren.
ik durf het zo niet te zeggen, maar ik snap wel dat bijvoorbeeld het aantrekkelijker klinkt voor mensen om zon headset waar je je telefoon in doet, of via promotie, of aanschaffen een ding is wat sneller gebeurd, tevens ook omdat wil je rift of vive, moet je wel een redelijke pc hebben ervoor, wat groot menigte ook weer niet heeft.

Als je daar wat over denkt, snap ik wel dat die goedkope chinese vr headsets maar ook die iets duurdere van samsung veel verkocht worden maar ook door mensen middels promoties binnengehaald worden.

heb hem zelf ook, aangeschaft, puur omdat ik toch het eens wou proberen, en het beviel me vooral omdat ik films in een soort bioscoop gevoel kon kijken, maar gebruik hem weinig, denk ook niet dat als ik de vive or rift zou hebben dat ik hem meer gebruikte.

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 10 april 2018 11:24]

Samsung gaf ze alleen gratis weg bij hun allerduurste telefoon. Ik geloof nooit dat dat een serieuze deuk in dit marktaandeel geschopt heeft.

Feit blijft dat de Samsung GearVR gewoon goed presteerd. En de 325'000 exemplaren die er in Nederland in gebruik zijn, zijn bij lange na niet allemaal gratis weg gegeven (Ik gok niet meer dan 10% van dat aantal). De cijfers zeggen dus wel degelijk iets over marktaandeel en over adoptie; het overgrote deel van de 650'000 is bewust door mensen aangeschaft. En of dat voor serieus gebruik is of om eens te kijken wat het is maakt dat niet zo heel veel uit.
Ja maar een kopen en blijven gebruiken staat er ook niet bij, want hoe veel gebruikt hem nog steeds zo veel maanden later, ik denk weinig als ik eerlijk ben, zie ik ook met HTC Vive, ik kan iemand die hem gekocht heeft en na wat maanden hem zo goed als niet meer gebruik, het is (vooral op een telefoon) nog steeds een gimmick, zo lang er maar een handje vol AAA Video Games zijn uit gekomen (die allemaal allang uit gekomen waren jaren terug als 2D versie) is het voor de meeste mensen niet intersand, en dat ze nog steeds aardig duur zijn en op de PC je aardig stevige hardware nodig heb wat ook duur is.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 10 april 2018 20:31]

Het hebben van een VR-headset zegt ook niet zo veel, ik zou het interessanter vinden om te weten hoeveel mensen de set ook (regelmatig) gebruiken.
Niet erg interessant allemaal. VR is er in verschillende soorten en maten. Persoonlijk zou ik onderscheid maken tussen oude/simpele VR en state-of-the-art VR.
De ervaring met een Rift of Vive inclusief motion controllers is erg bijzonder met een hele grote wow-factor. De ervaring vanaf een telefoonscherm is meer alsof je wazige 3D kijkt in combinatie met de panorama functie van de telefoon en een dikke buis.

Vind het jammer om te bedenken dat sommige mensen al zullen afhaken, omdat ze de eerste VR-ervaring opdoen op een telefoon en denken dat de VR-hype daarover gaat. De Touch demo zou het eerste moeten zijn wat mensen proberen.
Verder is Rec Room een goed voorbeeld van mooie, goede en vernieuwende VR.
Wat mee kan hebben gespeeld in dit aandeel zijn alle Samsung acties in het verleden waren waarbij je gratis een Samsung Gear VR kreeg bij aanschaf van een Galaxy S7 of S8?
Over een paar jaar koop je een VR set en je krijgt er een gratis pc of telefoon bij. Dan hoor je, helft van de VR bezitters heeft een PC ;-)
Dan heb je wel een hele dure VR set...
Of die pc zit dan gewoon ingebouwd zodat je draadloos rond kunt lopen in je VR hal (we mogen dromen toch).
Dat zie ik zeker gebeuren! Kwestie van wachten tot CPU en GPU's krachtig en klein genoeg zijn.
Ooit is iets gezien van een bedrijf(in amerika) dat VR/AR in een grote hal wou realiseren, maar kan er helaas niks meer van vinden. :(
Dat zeker, alleen die hal aan huis he. Haha.
Maar in Amsterdam zit een bedrijf waar je tegen elkaar kunt spelen in een (kleine) hal. Best tof.
https://www.vrarcade.nl/ ?
Ja want hoe vet zou het zijn dat je potjes counter strike kan doen en daarbij ook lekker kan bewegen (is je moeder ook weer blij dat je niet eenzaam in je kamer zit weg te rotten :+ )
Haha nou daar heeft mn moeder al jaren niets meer over te vertellen hoor haha. Mn vrouw misschien ;).
"De meest populaire toepassing is dan ook het spelen van games, meldt Multiscope"

WipEout Omega voor PlayStation VR! Sinds de release vorige week ben ik weer ouderwets verslaafd aan een game, het is leuker dan ik ooit had durven hopen. Op sommige tracks voel ik gewoon hoogtevrees:)
Klinkt leuk alle tracks in VR mogelijk?
Zou er dan bijna een PS4 en psvr voor kopen
Yep, de volledige drie Wipeout games uit de Omega pack zijn in VR speelbaar! Echt een mega gave VR game met ontzettend veel content.
De volledige Omegacollectie is nu te spelen in VR, alle games en alle tracks, en alle schepen hebben nu een cockpitview. Ook de menu's zijn vernieuwd, je kan gewoon online in VR en de update is gratis.

De game draait perfect vloeiend op een standaard PS4, geen enkele hapering te zien en ik heb totaal geen last van enige vorm van motionsickness. Je kan kleine of grote blinders op je cockpit zetten en je cockpit horizontaal houden tov de track, maar ook met volledig zicht en de camera locked to pilot heb ik nergens last van. In een scherpe bocht met volle airbrake ga je dan voor je gevoel echt bijna 90 graden op z'n kant, en om de bocht goed te kunnen volgen zit je dan ook recht omhoog te kijken.

Het is echt belachelijk hoe goed de game speelt in VR, het zou eigenlijk niet moeten kunnen op een PSVR met een standaard PS4, maar de game doet het gewoon perfect in al zijn futuristische glorie.

En op Sol, van WipEout 2048, klim je op een transparante baan zonder randen langs en door een skyscraper langzaam naar boven. What goes up must come down, boven je alleen nog de blauwe lucht en dan zie je de track opeens rechtsom naar beneden duiken, met een view hoog boven een stad en daarna de track diep onder je...heb je last van hoogtevrees, dan heb je het hier dus ook. Heerlijk:)
Je krijgt tenslotte geen vive of rift bij je telefoon.
Ze hebben hem in de kast liggen ja. Persoonlijk vind ik het best goed werken, maar er is weinig goede content voor beschikbaar. Netflix vond ik nog best leuk zo. Heeft iemand nog game tips voor de Gear VR?
Die telefoonhouders voor je gezicht vind ik geen VR bril en ik hoop dat andere mensen dat ook hebben en niet nu gaan afhaken.
Dus de meest gebruikte is niet die cardbox van de action?
persoonlijk vind ik dat je GSM gebaseerde VR oplossingen niet mag vergelijken met Rift of Vive...dat doet men hier toch....een beetje krom is dat wel!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*