Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ikea brengt bluetoothspeakers uit

Meubelketen Ikea heeft twee bluetoothspeakers uitgebracht met verschillende afmetingen. Beide bieden ondersteuning voor maximaal acht apparaten. Specs ontbreken en de producten zijn nog niet verkrijgbaar in de Benelux.

De Eneby-speakers staan onder meer op de Britse site van Ikea. De kleine versie is 20x20cm, terwijl de grote versie 30x30cm meet. Het lijkt erop dat het gaat om reguliere speakers zonder internetverbinding en zonder mogelijkheid tot bediening via stemcommando's, waarmee het niet gaat om concurrenten voor bijvoorbeeld de Google Home Mini en Amazon Echo Dot.

De speakers zijn rechthoekig en hebben alleen een aan- en uitknop op de voorkant, die ook dienst doet als regelaar voor volume, bas en treble. Ikea vermeldt weinig specs, maar verbinding maken kan naast draadloos ook via een kabel en de 3,5mm-ingang op het apparaat. Gebruikers kunnen ook een accupack kopen om de speakers acht tot tien uur op een acculading te gebruiken.

De meubelketen vraagt 49 pond voor de kleine versie en 80 pond voor de grote versie. Dat is omgerekend momenteel ongeveer 56 euro en 92 euro. Het is voor het eerst dat de van oorsprong Zweedse meubelketen bluetoothspeakers aanbiedt. Eerder kwam het wel met andere techproducten, zoals slimme verlichting en draadloze laders.

Update, 9:53: Tweaker Balance heeft wat specs opgediept van de speakers. Zo hebben de speakers bluetooth 4.2 aan boord en draaien ze op de Rayson CSRA64210-chipset. Neus vermeldt dat Ikea in Italië voor de speakers 50 en 90 euro vraagt.

Door

Redacteur mobile

164 Linkedin Google+

Submitter: jordy-maes

Reacties (164)

Wijzig sortering
Bluetooth SIG vermeldt dat de twee speakers Bluetooth 4.2 bevatten en Qualcomm's BlueCore CSRA64210-module (PDF) gebruiken.

Prijzen in Ierland trouwens ¤50 voor de Eneby 20 en ¤80 voor de Eneby 30.

Alleen de 20cm-variant ondersteunt het accupack.

[Reactie gewijzigd door Balance op 10 april 2018 08:08]

Ook in Italie zijn ze beschikbaar voor respectievelijk ¤50 en ¤90

https://www.ikea.com/it/it/search/?query=ENEBY
Prijzen in Ierland trouwens ¤50 voor de Eneby 20 en ¤80 voor de Eneby 30.
Dank voor de links.

In de laatste foto's bij elk product (respectievelijk nummer 5 en 4) worden de speakers getoond zonder front. Beide hebben een soft-dome tweeter. Dat is best goed voor deze prijsklasse - zorgt voor goede spreiding rondom van hoge tonen. Metal-dome is nog beter, maar duurder.

Veel goedkope bluetooth speakers hebben enkel een (of meer) full-range conus speaker(s). Dat betekent dat je er recht voor moet zitten om de hoogste tonen te horen. Dus deze Ikea speakers zouden dus best wel aardig kunnen klinken.

Ook is het bij veel bluetooth speakers moeilijk te controleren wat er precies inzit en dat is meestal geen goed teken.
Technische gegevensENEBY 20
Modelnaam ENEBY 20
Typenummer E1720
Ingangsvermogen 100-240VAC 50-60Hz
Energieverbruik in stand-bymodus <0.5 W
Gemiddeld stroomverbruik 39W
Gebruikstemperatuur 0 °C tot 45 °C
Luchtvochtigheid 0 tot 95% RH
Afmetingen (mm) 199x199x80 (sans poignée)
Gewicht 1.5kg (zonder batterij)
Audio In 3,5-mm-Buchse
Ingangsgevoeligheid AUDIO In max. 1.65V
Speeltijd van de batterij op 50% volume 8-10 uur
Auto stand-by 20 min
Luidsprekertype Mixed Mono
Woofer 1 x 3.2"
Soft dome tweeter 1 x 1"
Versterker uitgangsvermogen 1x15W + 1x5W
Frequentiebereik 57 - 20 kHz
Bluetooth-versie V 4.2
Bereik in de open lucht 8-10 m
Werkfrequentie 2.4 - 2.48 GHz
Signaalsterkte 4 dBm

Technische gegevensENEBY 30
Modelnaam ENEBY 30
Typenummer E1730
Ingangsvermogen 100-240VAC 50-60Hz
Energieverbruik in stand-bymodus <0.5 W
Gemiddeld stroomverbruik 40W
Gebruikstemperatuur 0 °C tot 45 °C
Luchtvochtigheid 0 tot 95% RH
Afmetingen (mm) 299x299x106
Gewicht 3.8kg
Audio In 3,5-mm-Buchse
Ingangsgevoeligheid AUDIO In max. 1.65V
Speeltijd van de batterij op 50% volume N/A
Auto stand-by 20 min
Luidsprekertype Mixed Mono
Woofer 2 x 4"
Soft dome tweeter 1 x 1"
Versterker uitgangsvermogen 2x15W + 1x12W
Frequentiebereik 48 - 20 kHz
Bluetooth-versie V 4.2
Bereik in de open lucht 8-10 m
Werkfrequentie 2.4 - 2.48 GHz
Signaalsterkte 9 dBm

[Reactie gewijzigd door explorer007 op 10 april 2018 09:56]

euh, even een stomme vraag (heb er nl totaal geen verstand van), maar waarom verbruiken ze zoveel stroom?
Is dat alleen voor de bluetooth verbinding??? Ik vind het nogal wat nl...
Krachtige speakers en woofers.
Gemiddeld stroomverbruik 40W
ik veronderstel dat dit wat overdreven zal zijn, tenzij je de speaker continu op max vermogen laat spelen?
Als er een beetje leuke versterker in zit is dat zo gek nog niet hoor, zie bijvoorbeeld maar eens dit lijstje 'Beste versterkers en receivers' op Pricewatch.
Ik snap niet dat deze markt niet veel meer open gebroken wordt. Als ik Spotify was zou ik zoveel mogelijk partnerships gaan om Spotify Connect speakers in allerlei vormen en prijsklasses op de markt te krijgen. Er zijn inmiddels 70 miljoen betalende gebruikers, maar de oplossingen om je Spotify library op een fatsoenlijke manier in je huiskamer te beluisteren zijn dun gezaaid.

[Reactie gewijzigd door TMC op 10 april 2018 08:10]

Dat hebben ze een tijdje geprobeerd. Was geen succes en toen deden veel van die speakers het ineens niet meer ;)

De oplossingen zijn er juist te over!! Hang een smart speaker aan je systeem of smart TV/chrome cast, etc. en voila! Kan ook via spelcomputers e.d.. Luister al zeker 5-6 jaar Spotify in huis enkel nog via mijn reguliere audio systeem... Eerst via Gramofon of playstation, later via Google Home icm Chromecast.

In die zin heeft deze een bluetooth speaker voor mij niet direct meerwaarde. Hooguit ooit als ik eens in andere ruimtes ook muziek wil - maar dan zou ik het het liefst combineren met een extra Google Home Mini... Dus dan wordt het al snel toch wel een prijzig geintje voor relatief weinig gebruik...

Wel goede ontwikkeling dat Ikea zich in deze markt stort. Denk dat ze het heel goed gezien hebben dat huizen en inrichting steeds meer hand in hand gaan met techniek.

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 10 april 2018 09:44]

Dat gaat inderdaad ook prima. Maar met PS4 moet ik ook tv aan hebben staan wil ik van nummer wisselen etc. Of nja misschien kan dat ook via Telefoon/Tablet. Maar waarom dan niet direct streamen via bluetooth vanaf de Tablet/smartphone?
Doe het hier al een aantal jaar via die manier en ook dat bevalt goed.
Ging mij er vooral om dat er mogelijkheden zat zijn ;) En inderdaad is de optie van de PS4 daarin niet de meest praktische - maar het werkt wel prima! (en besturing kan inderdaad vanaf de telefoon via de Spotify app - dus in principe kan de TV dan uit - wel even zorgen dat de versterker dan via HDMI niet ook uit gaat ;)).

Ik heb een goede versterker en speakers. Ik wil niet daarnaast nog een bluetooth speakertje hebben ;) Dus gewoon een chromecast aan mijn versterker gehangen en klaar. Werkt prima vanaf mobiel en ook prima met aansturing via de Home Mini. Voordeel is dat Spotify dan echt op het apparaat (Chromecast) zelf draait en niet op mijn telefoon... Dus geen last van andere audio op de telefoon (binnenkomende berichtjes) en indien meerdere mensen aanwezig zijn op het netwerk kan ook iedereen Spotify via de eigen telefoon aansturen (of via spraak mbv de Home Mini dus...). Ook geen issues dat de muziek uitvalt als ik met mijn telefoon naar de andere kant van het huis loop oid (of zelfs het huis uit zou gaan terwijl iemand anders nog muziek luistert). Heel stuk praktischer dan bluetooth...Vind ik dan. Dus bluetooth speakers hebben voor mij geen meerwaarde - juist minder waarde... Behalve dus voor andere ruimtes waar ik nog geen audio heb! Daar zou dit een serieuze optie kunnen zijn een keer! (maar wil dan dus wel het liefst de combi met Google Home Mini zodat ik én anderen het ook daar kunnen aansturen via Wifi, app, spraakopdracht en deze speaker zelf dus enkel verbonden is met de Home Mini... Maar betwijfel mij dan of dit alles bij mekaar nog wel de voordeligste opptie is - dat hangt ook beetje af van de kwaliteit van de speaker! Het is wel een mooi/praktisch ding qua uiterlijk/vorm.... Is ook wat waard!

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 10 april 2018 10:51]

Duidelijk!

Ikzelf heb het dan voornamelijk over mijn Ipad lopen via bluetooth naar de soundbar. Werkt prima voor mij. Ja als ik mijn tv uitzet stopt het geluid ook dus dat werkt dan niet zo goed :p
Ik ben ook benieuwd naar het geluidskwaliteit van dit ding. Misschien een idee voor in de slaapkamer.
Even inhaken op je Google Home gebruik, zelf heb ik ook een mini. Met een chromecast audio op m`n versterker. Zo kan ik dus Google play music oid met m`n stem besturen en het direct op m`n fatsoenelijke stereo beluisteren. Totdat je internet eruit ligt. Dan ligt Google home en chromecast eruit, ook al zou je in weze direct kunnen connecten ernaar met je interne wifi-netwerk en dat je nog "lokaal" (lees op telefoon oid) muziek hebt.

Nu weet ik dat je Home in bluetooth kan opstellen om zo te connecten. Maar dat was nieteens mogelijk om de voice command "Hey Google, Turn on bluetooth" te gebruiken - zodra er "Hey Google" werd gezegd krijg je prompt de reply zonder dat er verder geluisterd word " Sorry, there is no internet connection" De Google home app die je alleen op je lokale netwerk kan gebruiken om instellingen aan te passen weigert ook dienst. Dus Bluetooth viel op die wijze ook niet in te schaklelen Beetje raar. Ik stond er wel versteld van om eerlijk te zijn.

Toen was het weer oldskool tablet in 3,5mm jack voor de 3 uur oid dat het internet eruit lag :-)

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 11 april 2018 12:52]

Spraak wordt inderdaad via de online engine geinterpreteerd. Dus zonder internet doet het ding niks meer met spraak commando's.
Volgens mij kan bluetooth ook via de Home app ingeschakeld worden? maar weet ik niet zeker.
Nee, zoals ik al vermeld had. Kan dat niet :-) Die optie is niet aanwezig meer (raar genoeg)
Dus daarom dat ik dat best vreemd vond. Laat me tenminste dan op het lokale netwerk nog dingen doen.
My bad, overheen gelezen... Inderdaad niet handig!
Ik heb redelijk vaak spotify aanstaan via de xbox one, en bestuur het dan via de spotify app op mijn telefoon. Werkt perfect! Het nadeel van bluetooth blijft nu eenmaal dat je een vertraging hebt, hoe klein die tegenwoordig ook is. Voor muziek niet erg, maar zodra je een film opzet via zo'n speaker dan merk je het toch wel.
De vertraging klopt inderdaad. Maar alles waar ik video over afspeel is met kabel aangesloten dus heb ik dat probleem niet. Youtube kan ik ook naar mijn PS4/Tv casten dus dan werkt dat ook zoals het zou moeten.
Als ik thuis ben kijk ik beeld op de grote tv en niet op een klein scherm :p Natuurlijk zijn er situaties waarin dat wel zou kunnen zoals meerdere mensen die iets anders willen zien. Maar dat hebben we hier niet eigenlijk :)
Deze Ikea speakers hebben dan wel geen Google Cast ingebouwd, maar wel een 3,5" audiojack waar je dus een Chromecast Audio in kunt pluggen. Dus via een omweg kan deze speaker wel op die manier gebruikt worden.
Dat is ook een optie inderdaad! Die had ik nog niet bedacht. Is voordeliger dan de Home Mini... Voordeel van de Home Mini is weer dat die via Bluetooth de speaker aanstuurt en je de mogelijkheid geeft tot spraakopdrachten en meer content zonder noodzakelijk tussenkomst van mobiel. Is dan een afweging.
Voor Tweakers zijn er genoeg oplossingen. Ik heb ook al jaren een receiver met AirPlay en Spotify Connect. Maar er zijn veel 'gewone' mensen die muziek luisteren door een radiozender op de tv aanzetten. Of de iPad/laptop op maximaal volume te zetten. Er is denk ik een markt voor stijlvolle, in het interieur passende, gebruiksvriendelijke speakers.
Die zijn er als je flink in de buidel wilt tasten... En desnoods kun je zelfs iemand inhuren die het allemaal voor je opzet. En de 'gewone' mens zonder enig benul van dingen als Spotify Connect/Airplay etc. die nu gewoon radio luistert vind dat doorgaans ook prima! (uitzondering bevestigt de regel). Ik ken ook mensen die dat doen... Als ik dan vraag of ze dat niet verschrikkelijk onhandig/omslachtig vinden zitten je glazig aan te staren waar je het over hebt... Het werkt toch gewoon? Dus het is prima?

Ik denk dat de markt voor een goede betaalbare speaker met Spotify Connect, Airplay, etc. niet héél groot is terwijl de winstmarge op een dergelijk product juist relatief laag is. Dus niet zo interessant voor een fabrikant.
Daarentegen een eenvoudige, stijlvolle speaker met bluetooth, daar is denk ik wel markt voor - en daar springt Ikea nu op in! Maar voor de gemiddelde Tweaker is het beperkt interessant...
Gewoon je smartphone of iPad of andere tablet met een goed audiokabeltje aan je versterker koppelen. En Spotify ze! Of koop een Sonos-systeem.
Waarom zou ik? Ik heb het juist prima werkend via Chromecast... Geen gedoe met kabeltjes en enkel Spotify - ipv alle audio op het device (niks zo vervelend als de hele tijd het gepling van binnenkomende berichtjes tijdens het luisteren van muziek! :P )
Spotify Connect, was dat niet die dienst die ineens kon zeggen dat bepaalde apparaten niet meer ondersteund worden?
Jep, ik heb een hele mooie speaker van Bang & Olufsen staan die niet meer werkt met Spotify Connect. De een aanspreken is verwezen worden naar de ander. B&O zegt dat ze er niks aan kunnen doen, Spotify geeft vage reden om het te doen. Oftewel: niemand begrijpt er iets van en Spotify boeit het niet want het zijn niet hun speakers en spoakerfabrikanten hebben geen reden iets te doen want de speaker is toch al verkocht (met Spotify Connect pontificaal op de doos)
Ik heb hetzelfde met mijn Pioneer versterker... not amused!
Ach. Prop er een chromecast in van 2-3 tientjes en het werkt weer als een trein (of Apple TV in geval van Apple - die is wel wat duurder alleen... Dus dan is een stand-alone product als Gramofon weer interessant wellicht)
Is er voor chromecast geen actieve verbinding nodig? Met Spotify Connect kon ik het aanzetten en weggaan, nu als alternatief overgeleverd aan airplay van Apple en dat werkt echt ruk, geen wifi geen airplay, dus is het geen alternatief tov Spotify Connect.
Wat bedoel je met actieve verbinding? De Chromecast is direct verbonden met Wifi. Dus er is geen actieve verbinding nodig met de telefoon.
Dat had ik ook een tijd met mijn Marantz M-CR610 Receiver. Maar na een update kwam het tot mijn blije verrassing weer tevoorschijn in de Spotify-apparatenlijst van mijn telefoon.
Je bedoelt net als dat Sony opeens besloot om bluetooth speakers niet meer te ondersteunen met de PS3 / PS4?
Ik weet niet hoor, maar je kunt praktisch geen speaker of audioapparatuur meer kopen waar geen Bluetooth in zit. En anders is een Chromecast Audio wel een ok optie toch?
Bluetooth is niet gebruiksvriendelijk. Chromecast Audio is weer een extra apparaat. Veel mensen nemen die moeite niet.
Bluetooth is wel het enige wat standaard is. Op zich ben ik voor een nieuwe standaard, zoals wat Chromecast gebruikt waarbij je alleen de verbinding gebruikt om te 'besturen' maar het apparaat zelf de content vanaf het internet streamt, maar volgens mij is daar nog geen algemene standaard voor. Om nou iets van Spotify zelf te gebruiken daarvoor lijkt me niet duurzaam, want Spotify zal uiteindelijk ook wel kapot gaan en dan kun je geen andere dingen naar je apparaat streamen.
Spotify Connect was leuk toen Spotify nog (bewust) geen Chromecast ondersteuning had. Zodat speaker en versterker fabrikanten prijzige licenties voor Connect konden afnemen. Vervolgens kwam eerst de Chromecast Audio ondersteuning en, recenter, reguliere Chromecast en Built-in Google Cast ondersteuning. Het is dus nu veel logischer voor fabrikanten om Google Cast in te bouwen, dan ondersteun je meteen een enorm scala aan services van Tune In, Deezer, Google Play etc tot Spotify.
Er zijn toch voldoende connect apparaten? Mijn statistiek is wel erg slecht, maar ik heb Sonos dat direct in de Spotify App werkt en een Marantz receiver die Connect heeft.
Dat zijn allemaal dure oplossingen. Zie je een willekeurige tante van 55 al een Sonos systeem voor 1000 euro kopen terwijl ze enkel naar wat Nederlandstalige hits wil luisteren af en toe?
Maar in je post zeg je 'fatsoenlijk'. Ik ga er zelf iig niet vanuit dat ik een 'fatsoenlijk' apparaat krijg voor minder dan, zeg E100,- dat mbv wifi of vast netwerk van het net, versterkt, muziek kan weergeven.
Een sonos play:1 kost E199,- Ik vind dat voor dat geld echt een goed ding. Sonos is makkelijk te koppelen met vanalles, speelt native af vanuit de Spotify app, maar kan ook gratis internet radiostations afspelen.
Denon heeft ook wat spul, Heos.

En als je doelgroep een tante van 55 is die enkel wat Nederlandse hits wil luisteren, koop je toch een losse radio die je afstemd op Radio NL?

ik hoor wel vaker dat iets als Sonos prijzig is, maar, geef dan eens een goed alternatief? En, is er wel iets te krijgen is dat voor veel minder werkt?
Zag ze hier ook in Zweden in de winkel. Stonden ze opeens. Maar geen mogelijkheid om te beluisteren. Ben benieuwd.

Tot dusver is de Flip JBL nog engevenaard in zijn prijsklasse. Hoe lelijk ik die van mij ook vind...

[Reactie gewijzigd door Basilange op 10 april 2018 10:24]

Tot dusver is de Flip JBL nog engevenaard in zijn prijsklasse. Hoe lelijk ik die van mij ook vind...
Lelijk valt nog mee. Maar die tune bij het in- en uitschakelen |:(
Je kan middels de JBL Connect app een update installeren. Hierbij krijg je een andere 'opstart' toon en je kan deze ook helemaal uitzetten. Hetzelfde geldt voor het 'Connect' geluid.

Hope this helps =)
Top, +3 (kan je ze helaas niet geven).
Probeer het vanavond meteen.
Nee, helaas. Geen update voor Flip 3 te vinden 😢
Dat is balen, ik heb zelf 2x de JBL Charge 3 en hierbij was dit wel een mogelijkheid. :'( Excuus voor het geven van valse hoop..
Misschien dat de flip 3 wat achterloopt. Ik zal het in de gaten houden. Dat er bij JBL de wil is om het te veranderen is al heel wat.
du du dummmmm... Ik hoor de tune nog dagelijks in mijn slaap.
Sinds mijn autoradio uitviel is hij dagelijks te horen. Ook tijdens mijn zomerwerk met tentenbouwen. Zijn heerlijke dingen om bij je te hebben. Mijn collega had de volgende versie, zelfde grote. Wat een geluid 20 % meer bas lijkt het.
Ik ben erg benieuwd hoe het werkt. Jammer dat er geen wifi ondersteuning is zodat hij altijd blijft draaien wanneer de afstand wat groter word. Het bereik van Bluetooth is met een paar muren er tussen erg kort.
92 euro is ook wel heel weinig om ook WiFi erin te verwerken, had gehoopt op iets in de richting van Sonos en ..... (kan niet op de naam komen) toen ik alleen de foto’s zag, die zitten in een heel andere prijsklasse weliswaar.
WiFi toevoegen zal tegenwoordig toch niet zo duur meer zijn?
De chip niet, maar dan heb je ook software nodig om dat in te regelen. Dus moet je een app ontwikkelen (x2, want iOS en Android) en deze onderhouden én ondersteunen. Zonder WiFi scheelt je dat dus al best een hoop gerommel waar Ikea misschien nog niet aan toe is. Of niet naar toe wilt.
Airplay en Chromecast erin verwerken toch. Dan zou het toch met de meerderheid van de apparaten moeten functioneren?
AirPlay zal vast wel weer geld kosten om dat toe te voegen. Chromecast niet gok ik, maar aan de andere kant vind ik niks mis met eenvoud. Gewoon lekker een 3.5mm jack en bluetooth. Niks fancy maar wel goed werkend (hoop ik).

Ik hoop dat ze met zo'n product eerst even kijken hoe die markt in elkaar zit om vervolgens wellicht een Alexa/Google variant uit te brengen.

Daarnaast hebben ze al die functies niet nodig. Want iedereen heeft wel iets van Ikea thuis staan en als bij 50% van die mensen deze BlueTooth speaker prima past (zowel design als formaat) dan hebben ze toch al weer een goede markt.
Mwah dan liever Bluetooth dan 3,5mm voor in de huiskamer hoor. Maakt het zappen door playlists wel makkelijker.

Of gewoon beiden. Ook geen probleem 😊
Als je Chromecast wil integreren heb je een wifi verbinding nodig. Een chromecast device bouwt zelf een verbinding op met de server die het bronmateriaal bevat.
Een hoop budget-wifi apparaten regelen dat door een eigen wifi-netwerk uit te zenden waar je mee kan verbinden, om vervolgens via een webpagina die op dat apparaat draait het netwerk en de inloggegevens van je eigen netwerk in te stellen. Daarna een reset en hij maakt verbinding met je netwerk. Niet echt een chique oplossing, maar goedkoper dan twee apps ontwikkelen en ondersteunen, lijkt me.

Evengoed denk ik inderdaad dat Ikea eerst voor eenvoud wilde gaan met een nieuw product.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 10 april 2018 08:29]

Maar... Hoe wil je er dan geluid naartoe streamen? Dat is juist het punt waar ze het over hebben; je hebt een app nodig waarmee je je muziek erop kan afspelen (denk aan de Sonos-app waar je Spotify overheen kan sturen e.d.).
Precies, de speaker is dan gewoon een DLNA output.
Of je zet er een PI tussen met zo'n audio module erop (okay is behelpen maar werkt wel)
Dan kan je toch net zo goed een Sonos play:1 kopen. Kost idd nog net iets meer, maar werkt out-of-the-box met wifi, streamende van het interweb, aangestuurd door een app op je telefoon. Het kan aan mij liggen, maar volgens mij denken 'velen' dat je voor veel minder geld op een even goede rang kan zitten als de spullen die compleet goed geintegreerd zijn en dat is denk ik niet.
Daarom mijn laatste opmerking tuasen de haken 😊
Dat klinkt erg logisch, weer wat geleerd!
Je zou er een chromecast audio of een audiocast aan kunnen hangen via de jackplug aansluiting.
Ja, je kunt ook je geluidsinstallatie meenemen naar het park.
Misschien beetje flauw, maar Ikea had ook Chromecast en Airplay ondersteuning kunnen toevoegen (al dan niet in een duurder model).
Dat kan maar het is een bluetooth speaker en iemand vraagt over wifi ondersteuning.
Precies! Ik heb mijn Google Chromecast Audio aan mijn soundbar hangen, werkt precies zoals je wil: de muziek-app bouwers zorgen zelf voor ondersteuning.
Chorecast music er aan knopen via 3,5 mm Jack. Klaar
Mwoah, de concurrentie doet 't wel waarom Ikea niet dan? Ik ken speakertjes van 7 euro meer die dit wel hebben en minstens dezelfde kwaliteit bieden zoniet beter.
Mwoah, de concurrentie doet 't wel waarom Ikea niet dan? Ik ken speakertjes van 7 euro meer die dit wel hebben en minstens dezelfde kwaliteit bieden zoniet beter.
Knap dat jij al weet wat de kwaliteit van deze speakers gaat zijn terwijl ze hier nog niet eens te krijgen zijn.
Het is van de Ikea, het kan niet erg goede kwaliteit zijn, maar zolang je er niet aankomt of het te intensief gebruikt gaat het best lang goed.... zoals hun ledlampjes bijvoorbeeld, waarover er genoeg klachten zijn op tweakers. Maar goed, daar betaal je ook voor. Als ik echter in die kwaliteitsklasse ga shoppen, dan neem ik liever iets met meer features.
Ja, Ikea =slecht?! Ze hebben daar ook verschillende prijsklasses. Als je bijvoorbeeld naar tafels kijkt, vol hout of slechts het bovenste laagje. Daar betaal je dan ook in prijs voor, Ikea heeft prima spul maar je moet niet voor het goedkoopste gaan. Aan de andere kant proberen ze prijzen gelijk te houden bij hun goedkope spullen en gaan zo aan het materiaal toornen wat niet goed is. Maar goed dat is off-topic.

Dit zal best een afzet markt hebben en het zal ook vast een OK kwaliteit zijn. Als je iets goeds wilt betaal je gewoon meer, niets houd je tegen.
Beweren dat alles van Ikea niet van erg goede kwaliteit is, is gewoon per definitie niet waar. Ik gebruik al jaren de eiken houten werkbladen van Ikea en heb er nog nooit een issue mee gehad. Net zoals vele nadere spullen.
Heb je foto’s van je hands on van de IKEA speaker, ben namelijk benieuwd naar de kwaliteit!
Die dingen met een 1.25 inch 3 watt driver van de action zeker? Voor het geld acceptabel maar kwaliteit? Nee sorry. Als je er echter een fatsoenlijke breedband luidspreker aan hangt klinken ze prima.

[Reactie gewijzigd door fvdberg op 10 april 2018 08:12]

Ik heb een refurbished JBL Playlist speaker met Chromecast built-in. Die kostte me maar 99 euro. https://www.jbl.nl/home-l...Ak0ZEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

[Reactie gewijzigd door Boy op 10 april 2018 08:33]

Ik heb ook een JBL Playlist (in het zwart) en dat is inderdaad een leuk apparaatje. Echter, als je zo'n IKEA kast hebt met van die opbergdozen die lijken op deze speaker, is zo'n speaker zelf ook wel interessant natuurlijk (voor het aanzicht). Moeten ze wel leuk klinken, maar ik ben bang dat ze niet in de buurt komen van de JBL speakers.

En die JBL Playlist heeft ook Spotify Connect, man wat werkt dat goed zeg! Ik heb nog niet een keer gebruik gemaakt van bluetooth. Binnenkomen, op de play-knop drukken en dat ding gaat vanzelf aan en hervat je spotifystream die je net nog in de trein zat te luisteren op je telefoon. geweldig!
Jup, ik heb ook een zwarte :) maar blijkbaar even niet beschikbaar op de site momenteel als refurbished apparaat.

Er komt idd voldoende geluid uit! Van het weekend een feestje gehad en 'm buiten geplaatst, Spotify aan en klaar! Ideaal.

Ik gebruik 'm ook als standaard radio in de woonkamer. Via TuneIn gewoon direct streamen...

[Reactie gewijzigd door Boy op 10 april 2018 13:27]

Ja, maar dat is refurbished, dus appels met peren vergelijken. Nieuw E150,-. Dus dan zie je dat apparatuur die fatsoenlijk met Spotify kan werken en zelf streamt ipv de telefoon gewoon wat meer kost. Zoals deze JBL, Sonos en bijv. Heos. Toch?
Mee eens, maar refurbished van de fabrikant zelf, ik zie geen verschil met "nieuw"
Daar heb je ook gelijk in. Trouwens mooie handel. Wel garantie, niet de volle prijs. Wel oppassen, ik had ooit een 2e keus TV, zogenaamd retour gestuurd, gecheckt, werkt volledig, toch vlekken op het scherm, dus weer retour door mij. Beetje zonde van de moeite, kost weer een week. Als ie wel goed was, scheelde het bijna E200,-
Ik gok dat je Libratone bedoelt.
Maar met een paar muren ertussen hoor je de muziek ook niet meer....
Dat valt reuze mee, heb een bluetooth speaker en kan vanaf de zolder naar de beneden verdieping gewoon luisteren. (vraag me af waarom je dit zou willen met een bluetooth speaker ^^ maarja het kan!)

headset is meer relevant om het overal in huis te kunnen gebruiken.

(ligt denk ik ook aan wat voor muren je hebt en hoe dik etc)

[Reactie gewijzigd door erwinwernars op 10 april 2018 09:07]

Ik denk dat het Ikea juist te doen is om eenvoud. Geen afhankelijkheid van een thuisnetwerk met eventuele WiFi-signaalproblemen. Gewoon twee apparaten die met elkaar praten als ze in de buurt zijn.
Het kan ook zijn dat dit gewoon 'het begin' is. Het kan zijn dat hrt uit eindelijk wel gaat komen. Als je kijkt naar de laatste jaren merk je dat Ikea een winkel voor alles wil zijn. De uitbreiding naar de tuin hebben ze al gedaan. Nu dan steeds vaker (slimme) electronica.
Maar het belangrijkste blijft natuurlijk de Swedish Meatballs :Y)
Eh... Right 8)7 |:(
Zweden eten zo ie zo minder vlees en meer wild dan wij hier. Ze eten bijvoorbeeld ook veel vis.
De hotdogs zijn voor die ¤ nog altijd best goed. En er is niks mis met vegetarisch eten.

Maar goed, dat is al heel erg off-topic niet? :)
Ze proberen inderdaad ook die electronica markt op te gaan. Deden ze al met TV's onder hun naam van een ander groot merk. Tuin spullen hebben ze inderdaad ook al lang en huizen/interieur "word slimmer" dus waren niet meegaan met de stroom in plaats van achterblijven en vasthouden aan je oude concept. Hetzelfde geld voor het eten want veehouderij is nu eenmaal een enorme impact op ons milieu.
Voordat ik het vergeet, kijk eens hoe hun spullen zijn ingepakt. Ze houden al heel lang rekening met opbrengst in hun distributie. Ze proberen zo veel mogelijk in een vrachtwagen te stoppen dat is niet enkel economisch goed voor hun maar ook voor het milieu.
Die grote voor in een expedit/kallax is wel slim bedacht. Heb je er meteen een extra klankkast bij.. ben benieuwd hoe ze klinken, voor <¤100 kan het niet heel spectaculair zijn...
IKEA weet echter wel de prijzen van dit soort dingen vaak relatief laag te houden. Zo heb ik ook een draadloze schroef/boormachine van ze die naar mijn idee echt super is voor de prijs, en ook bijvoorbeeld hun draadloze opladers zijn erg goedkoop in vergelijking met andere merken. Het zou me dus niet echt verbazen als het zich kan meten met wat duurdere speakers.
Ik heb die Fixa schroefboormachine van ¤35 een keer op de gok gekocht. Ik ben niet ontevreden. De accu gaat echt behoorlijk lang mee. Ik laad hem niet eens meer op na een klein klusje, want ik weet dat hij het 3 weken later nog gewoon doet.
De 20 heeft zo te zien 1 driver van ~5 cm (en een tweeter), de 30 heeft twee drivers van ~7.5 cm, kan nooit veel zijn kwa geluidskwaliteit, vooral de 20 zal ongeveer zo klinken als de helft van een 2.0 PC speaker setje van twee tientjes
O echt wel.

Een goede breedband driver kost minder als 20 euro.
Een zuivere mono versterker van een watt of 12 rms een euro of 3
Voeding een euro of 3
En een goede bluetooth module. Wederom een euro of 3

29 euro als je het zelf samen stelt... in de massa dus veel goedkoper.

Behuizingen groot produceren... en ik vermoed dat zelfs op die kleinste nog meer als 100% marge zit.
Maar de accu en een goed accu management system zijn dan weer redelijk prijzig. Vooral goed accumanagement is altijd een uitdaging. De meeste toppen af op 4,25V +/-5% per cel en dat is eigenlijk te hoog. Een instelbare is bijna niet te vinden. Zelfde geld voor Li-ion opladers. ze zijn er wel maar de keuze is heel klein. Goede lithium ion accu's zijn dan weer relatief goedkoop. Zelfs de Panasonic cellen zoals ze in de tesla zaten zijn nog maar een fractie van wat ze vroeger kosten

Bovendien zit hier geen breedbander in maar een woofer en tweeter waardoor er ook nog eens een bijbehorend scheidingsfilter bijkomt

Een mooie kast maken kost dan weer veel werk of veel geld.

Denk toch dat als deze lekker klinkt voor dat geld dat het voor velen een uitkomst is. Die kleine is natuurlijk voor in de tuin of zo, dan heb je veel aan bluetooth en vaak weinig aan wifi of aanverwante zaken
goed accumanagement...

ja dat is altijd spannend, maar wanneer je begint met een protected li-ion cel, een sper diode plaatst en een begrenzing op 4.2 volt maakt in je laadregeling dan is dit in de eenvoudigste vorm met een LM317 circuitje als spanningsbegrenzer te realiseren.

Waar staat dat het een woofer is? als ik het freqentiebereik zie moet het een breedbander zijn met een losse tweeter en een hoog doorlatende bipolaire elco als passief filter.

Al verklaart dat die 2/3 vermogens niet, Dat wijst er op dat het actief gescheiden is.
En dat maakt dat het echt wel eens heel goed kan klinken....

[Reactie gewijzigd door fvdberg op 10 april 2018 11:49]

Ziet er erg leuk uit!, heb even de handleiding bekeken.

Ik zie die Eneby 30 wel zitten voor in de woonkamer!

De huidige bekabeling (2,5 mm²) kan mooi voor de 230v stroomvoorziening gaan zorgen.
Ik zal er alleen een 5.1 dac en pre amp voor moeten bouwen.
Daar kunnen vervolgens 5 losse analoog -> bluetooth transmitters bij komen. Dan kan het bestaande subwoofertje op de analoge aansluiting
Ik mag toch hopen dat je niet voorstelt om speakerkabel te gaan gebruiken voor netspanning!?
Waarom zou ik dat niet doen?

Koper is Koper.
2 aderig is 2 aderig.
2,5 mm² is 2,5 mm²

Ook zitten ze keurig in een mantelbuis.

Ik heb het overigens ook gewoon als 2 aderige kabel 2,5 mm² gekocht.
Ik zie geen verschil met netsnoer, en voldoe aan alle NEN eisen.

Als de kabel langer als een meter is, en niet in goten zit mag deze max 1 meter enkel geïsoleerd zijn. Maar deze zit keurig in een goot.

Zolang je niet door hebt dat speakerkabel een toepassing, en geen benaming i.zou ik inderdaad geen 2 aderig snoer voor netspanning gebruiken.

[Reactie gewijzigd door fvdberg op 10 april 2018 11:08]

Omdat de isolatie van speakerkabel niet berekend is op netspanning, welke op kan lopen tot 340V. Je voldoet dus absoluut NIET aan de NEN1010 normen.
Weet jij welke kabel ik gebruik dan? Speakerkabel is een toepassing.
Als je de dikte van 2,5mm² leest zou je er al doorheen moeten lezen dat het geen hobby bedrading is. Dan had er gewoon 0,75 mm² of nog dunner van de gamma onder de laminaatvloer door gegooid gelegen en in plakgootjes op de muur gezeten

[Reactie gewijzigd door fvdberg op 10 april 2018 11:17]

Nee, speakerkabel is een product (en enkel geisoleerd), net als netsnoer (DUBBEL geisoleerd). Dat je netsnoer gebruikt om je speakers aan te sluiten maakt het nog geen speakerkabel.
Nogmaals wanneer het in mantelbuis zit is het dubbel geïsoleerd.
buiten de mantelbuis mag je max 1 m enkel geïsoleerd hebben.

Ken je de NEN1010 überhaupt wel?
Zo ja dan had je namelijk gezeverd over het feit dat "speakerkabel" niet bruin-blauw is
Dat is de enige plek waar ik de norm schend.

Maar ook dat is twijfelachtig want dat is weer niet verplicht als het geen onderdeel van de huisinstallatie is, en aangezien er gewoon 5 stekkers aankomen zijn het gewoon netsnoeren die conform de regels gemonteerd zijn.

Net als op je nachtlampje, je weet wel, die met die enkel afgeschermde doorzichtige aderparen en die netschakelaar in het midden.

https://www.snoerboer.nl/transparant-snoer.html

Netsnoer is niet per definitie dubbel geïsoleerd.

Edit: stukje extra info, even de NEN 1010 erbij gepakt, even de juiste klasse opgezocht.

In dit geval praten we over klasse 0 en dat mag gewoon in een droge schone ruimte zo als een woonkamer. Het originele snoer van het speakertje is overigens ook klasse 0

[Reactie gewijzigd door fvdberg op 10 april 2018 11:26]

En jij weet zeker dat de isolatie van jouw luidsprekerkabel tussen de 2 aders goed genoeg is om er netspanning op te zetten?
Ja dat weet ik zeker, anders zouden de kabels geen keurmerk hebben.
Als je met de huidige bekabeling speakersnoer bedoelt moet je wel even oppassen. Die is meestal niet geschikt voor 220V. Heeft met isolatiedikte en soort te maken.
Dat komt eerder door de dikte.

Onder de 0,75 mm² raad ik het ook af, en zeker als deze niet in gescheiden goten zit. Ook die goedkope grijze zooi zou ik niet voor netspanning gebruiken.

Maar met grotere diktes als 2,5 mm² zie ik geen probleem.
Jammer dat je er niet twee aan elkaar kan koppelen voor stereo.
Jammer dat ze er geen dac met volume regeling, chromecast, digitale optische en analoge ingangen, een analoge sub out en 5 bluetooth transceivers er in erbij verkopen.
Nou ja misschien zelf maar bouwen dan. Je bent tweaker of niet.
Jammer dat ze er geen dac met volume regeling, chromecast, digitale optische en analoge ingangen, een analoge sub out en 5 bluetooth transceivers er in erbij verkopen.
Nou ja misschien zelf maar bouwen dan. Je bent tweaker of niet.
Inderdaad wel jammer dat tegenwoordig de gemiddelde reactie op Tweakers is "Jammer dat functie X er niet op zit" in plaats van een "Nice, eens kijken of ik daar ook functie X aan toe kan voegen!"

De gemiddelde Tweaker is er wel een stuk luier op geworden ;)
Dat is omdat tweakers niet alleen maar voor tweakers is maar gewoon voor Jan en alleman.
Tegenwoordig wel, ja.
Maar hoeveel telefoon nummers ken je nog uit je hoofd :p Daarin zijn we ook luier geworden. Of ik spreek hier gewoon voor mijzelf maar na 1 jaar moet ik altijd nog even spieken als ik mijn gsm nummer moet opgeven O-)

Misschien kun je het signaal naar een RP2 brengen en via daar de rest toevoegen?
Nu nog een goede sound review van bijvoorbeeld whathifi. Geluidskwaliteit is voor mij persoonlijk het belangrijkste bij een dergelijke speaker.
Ben ook benieuwd naar de geluidskwaliteit. De gebruikte Qualcomm bluetooth chip ondersteund de AAC codec dus hogere kwaliteit via iOS apparaten maar helaas geen AptX.
Misschien dat ik er overheen kijk, maar is het niet raar dat er geen vermelding staat van het vermogen van de speakers?
In de handleiding staat:

Amplifier output power
Eneby 20: 1x15W + 1x5W
Eneby 30: 2x15W + 1x12W

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*