Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ikea maakt slimme verlichting compatibel met Apple HomeKit en Amazon Alexa

Ikea heeft updates voor zijn Android- en iOS-apps uitgebracht en daarmee ondersteuning voor Apple HomeKit en Amazon Alexa toegevoegd aan de slimme Trådfri-verlichting. Ondersteuning voor Google Assistant ontbreekt nog.

Door de ondersteuning van HomeKit is het mogelijk om de ledverlichting van Ikea aan te sturen via spraakassistent Siri en de Woning-app. Om dat te doen moeten gebruikers in de Trådfri-app naar Integrations gaan en daar HomeKit selecteren. Er komt dan een code in beeld, die ingevoerd moet worden in de Woning-app van Apple. Bij nieuwe versies van de Trådfri-hub zal de code op een sticker op het apparaat zelf zichtbaar zijn.

Op het forum van Tweakers laten gebruikers weten dat ze de Trådfri-lampen werkend hebben gekregen met HomeKit. Met de Woning-app is het bijvoorbeeld mogelijk om lampen automatisch aan te laten gaan als het donker wordt.

De HomeKit- en Alexa-functionaliteit is beschikbaar in de iOS-app die op 1 november is uitgebracht en in de Android-app die op 27 oktober voor het laatst geüpdatet is. Er is nog geen ondersteuning voor bediening via Google Assistant. Ikea kondigde eerder wel aan dat deze er zou komen en vermoedelijk wordt ondersteuning met een latere update toegevoegd.

Door

[HQ] Nieuwsredacteur

171 Linkedin Google+

Reacties (171)

Wijzig sortering
Ik kan IKEA wel waarderen in hoe ze met dit product omgaan. Een goede bruikbare lijn producten met de juiste technologie (zigbee), open standaard (coap), security (dtls, non-cloud) en voor een scherpe prijs (gelijk aan 433mhz ipv €50,- of meer zigbee/zware spul).
Een open en duidelijke houding naar ontwikkelaars https://github.com/ggravl...issues/90#issue-269956713

Begrijpelijk dat ze zo vroeg nog niet alle opties hebben die je zou willen (bv, inbouwschakelaars voor bestaande lampen of socket schakelaars). Ik hoop dat ze daar wel snel mee komen, dan kan bij mij alles over. I.c.m. Home assistant werkt dit spul geweldig.

[Reactie gewijzigd door aequitas op 1 november 2017 13:53]

Ik heb ook begrepen dat Ikea contact heeft gezocht met de dev's van Home Assistant om de intergratie te verbeteren.
Ik hoop dat het dan snel in orde komt. Want sinds de updates van Tradfri gisteren herkent Home Assistant het bij mij niet meer. :D
Tip, stop je iot spul in een apart (wifi) netwerk zonder internet. Geen callhome en ongevraagde updates. Ik gebruik vlan en virtualap op mijn mikrotik router en ontsluit het via 1 app die ik wel vertrouw naar buiten.
Goed punt!

Zo kunnen andere IoT apparaten (bijvoorbeeld Chinese verlichtingscontrollers) niet in je "normale" netwerk en kunnen ze alleen elkaars gegevens doorspelen (maar dat valt dan ook te blocken).

Draai je een custom firmware op de router of gewoon "standaard microtik"? (Bestaat dat überhaupt?).
Ik overweeg Unify spul te kopen, maar is vrij duur voor een simpele installatie.
Gewoon standaard firmware. Die is bij Mikrotik extreem uitgebreid, zelfs op de goedkoopste router van €20,- krijg je dezelfde features van een pro model. Ze zijn alleen niet open source maar ik hoeft geen openwrt oid met wat hun firmware levert. Unify is wel wat makkelijker in gebruik begrijp ik. Mikrotik's RouterOS is een vrij technisch OS, wel met webgui ed, maar niet je standaard consumenten router.
Hmm, je kan een VLAN toch alleen per poort instellen?
Of kan je dat ook op MAC-adres doen?

Ofja, internet access blokkeren (en LAN toestaan), voor bepaalde (IoT) apparaten is een goed idee.
Met m'n consumentenrouter lukt dat niet.
Dan klinkt zo'n microtik wel leuk (optioneel met custom firmware), hen allen geen idee hoe dit soort functie heet.

Zo wil ik ook nog eens adblocker op m'n router draaien (adresfilter) om schadelijke reclamesites automatisch te blokkeren op telefoon en pc (zonder daar een adblocker op te hoeven zetten).

[Reactie gewijzigd door FuaZe op 3 november 2017 00:14]

Niet dat ik je ongelijk wil geven, maar het aantal stappen waarin je de Tradfri lampen in kleurtemperatuur kunt bedienen is wel uiterst mager. Je krijgt dus ook waar je voor betaald.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 1 november 2017 17:08]

Ik vind dat nog best meevallen. Via de meegeleverde remotes Kan je maar 3 warmtes kiezen, maar via de app of bv Homeassistant een stuk meer. Ik ben geen Hue oid gewend dus ik ga van 1 warmte naar een spectrum van 2. Maar heb niet het idee dat ik iets mis.

Edit: zie net dat via de app je niet meer dan 3 kleurtemperaturen kan kiezen, ook niet voor de 'moods' maar via een 3rd party als HA wel.

[Reactie gewijzigd door aequitas op 1 november 2017 18:40]

Kan je al lampen van IKEA kopen en die direct aan je Philips hub koppelen? Laatste keer dat ik dit onderzocht moest je eerst de lampen van IKEA updaten, wat weer extra kosten met zich meebracht.
Check de artikelgeschiedenis van Tweakers.

Er was een update waarbij de tadfri, HUE compatibel gemaakt werd.
Maar daar is vanuit Philips weer een stokje voor gestoken...
Ik heb vandaag een trådfri lamp gekocht om aan te sluiten op m'n bestaande Philips Hue 'infrastructuur' (=Bridge, dimmer + 5 lampen). Ik heb verder niets van Ikea, geen verbindingshub of wat dan ook. Aanvankelijk herkende de Hue app de Ikea lamp niet, toen las ik dat je de lamp eenmalig 6x aan en uit moet zetten om deze op de Hue app binnen te kunnen krijgen. En zowaar... na 6x aan- en uit zetten verscheen hij inderdaad in m'n Hue app alsof het een reguliere Hue lamp was!
Door de open standaarden kunnen 3rd party platformen zoals openHab en Homey snel compatibiliteit inbouwen. Via zo'n 3rd part hub kan je alles schakelen zoals je wilt.

Edit: ik kan de combinatie van IKEA, fibaro en homey aanraden. Werkt echt super fijn :Y)

[Reactie gewijzigd door AJediIAm op 1 november 2017 14:55]

Nuttige informatie, Google Home support komt eind december:

https://www.reddit.com/r/..._3rd_of_november_ikea_uk/
Alleen in die landen waar Google Home officieel is. Dus niet te vroeg juichen. Zelfde spelregels als bij Logitech Harmony en Sonos blijkbaar. Laat ons hopen dat vroeg in 2018 Nederlands eraan komt in Google Assistant. Maar ik vrees ervoor.
Zover ik weet werkt dat gewoon prima als je je Google account op z'n engels hebt staan... wat sowieso gewoon een erg goed idee is :+ .
nope, ain't gonna work
kijk maar in de tradfri app en kijk maar naar Alexa ....
niet ondersteund in jouw land

taal op Engels zetten is niet voldoende
idem voor Sonos
idem voor Logitech Harmony, die is zelfs nog erger, die is US only op dit moment
Phillips Hue werkt gewoon prima met Google Home, dus ik zie het probleem niet. En in de Tradfri app zie ik gewoon Amazon Echo terwijl ik in een land woon waar de echo niet beschikbaar is.
Toch vind ik het jammer dat er geen normale schakelaars te koop zijn voor deze verlichting voor normaal geld. Om nou alles in huis te vervangen à €50 per schakelaar vind ik gewoon te gortig. Het IS namelijk helemaal niet handig om je verlichten ALLEEN maar per app aan of uit te kunnen schakelen. Als ik bv even naar de slaapkamer loop om iets te pakken is het gruwelijk onhandig om eerst de foon te pakken, app te selecteren en dan uit alle lampen de juiste kiezen om iets te kunnen zien in de slaapkamer. In die tijd ben ik al 3x heen en weer gelopen. Ik heb een appartement, dus dat is niet zo groot.
Ik zie op zich wel de voordelen, maar ik wil ook gewoon de mogelijkheid om de lampen op een normale manier aan en uit te kunnen schakelen. En als ik de gewone wandschakelaar op uit zet, is Hue of Lifx ook uit. Dat is dus niet zo handig.
De voordelen voor mij zijn beperkt tot sfeerverlichting, dimmen op commando. Ik had een plugin voor Kodi die een soort Ambilight functie geeft voor Lifx lampen. Werkt nog ook. Anti-inbraakfunctie vind ik zinloos. Ik zit in een klein apparatementenblokje waar niemand de centrale deur zomaar open doet en inbrekers kennen het tijdschakelaar truukje inmiddels wel en ze bellen gewoon aan.

Geofencing is ook niet handig voor mij, want ik woon in het centrum en het kan zomaar zijn dat ik langs mijn huis loop of rij, zonder dat ik onderweg naar mijn huis ben. Dus dat soort oplossingen-op-zoek-naar-een-probleem ben ik niet van. Automatiseren om het automatiseren vind ik dat. Ik zie dan meer in zo'n button bij de ingang waar ik op druk (de 'honey I'm home' button zeg maar) die dan van alles doet. Dan weet ik in ieder geval zeker dat het op het juiste moment gebeurt.

Samenvattend: leuk, handig, maar ik wil goedkope schakelaars! ;)
de lamp schakelt gewoon aan als je de muurschakelaar gebruikt hoor...weliswaar op 100% sterkte maar hij gaat gewoon aan! de schakelaars die je hebt blijven gewoon de stroom afknijpen als je hem uitschakelt...maarja als je hem daarna met de app wil aanzetten moet de schakelaar wel op aan staan!
Ikea verkoopt gewoon losse schakelaars voor 15 euro: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30338849/

Deze hebben een schroef/plak 'voetje' waarmee je hem aan de muur kan hangen. De schakelaar zit magnetisch op dit voetje vast, dus je hem aan de muur hangen of in de hand nemen wanneer nodig.

De schakelaars zijn in mijn ervaring zeer direct en tactile (geen touch, gewoon een klik). De problemen die jij beschrijft (telefoon nodig om dit te laten werken) heb je dus niet.

Het enige nadeel van de schakelaars vind ik dat ze niet in de gangbare vormfactor van een inbouw wandschakelaar verkrijgbaar zijn. Je moet zo'n apart rondje naast je bestaande schakelaar plakken. Nu had ik voor veel van mijn verlichting al draadloze 443mhz schakelaars (klikaanklikuit) dus dat is een kwestie van oude schakelaar van de muur af plukken en nieuwe erop.
Er zijn van Fibaro schakelaars te koop die je in je inbouwschakelaar kunt plaatsen. Dan werkt je schakelaar/stopcontact/dimmer gewoon als voorheen, maar is ook met je foon of domotica appliance te bedienen. Dát is wat mij betreft de perfecte oplossing. Een plakschakelaar naast mijn gewone schakelaars (of erop middels een blinde plaat) is op zich een alternatief, maar niet ideaal/mooi. Alleen kost die Fibaro iets van €50/stuk. Dus ik moet een paar honderd euro gaan investeren alleen maar om de boel netjes aan/uit te kunnen schakelen. Los van de investering in die lampen. Ja, dat vind ik dus iets te gortig. Waarom Ikea en anderen die goedkope schakelaars van ze niet kunnen maken zoals Fibaro ontgaat mij. Misschien mis ik een belangrijk technisch detail, maar het lijkt me niet zoveel anders.

Hopelijk is er straks een Chinees die dat spul goedkoop kan klonen. Tenzij ik daarmee mijn huis in de fik steek... :+
Dat is mijn probleem ook. Ik ga niet voor 50 euro het stuk schakelaars vervangen. Ben daarom ook zeer enthousiast over deze IKEA productlijn. Verwacht dat doordat het nog vrij nieuw is en een nieuwe markt voor IKEA dat nog niet alle productsoorten gelijk ontwikkeld worden (zoals inbouw) maar hoop wel dat ze daar mee komen. Al past het product soort niet bij IKEA. Het is te technisch voor een simpele handleiding. Dus alleen voor de mensen die iets met electra durven te doen of die het geld voor een elektricien over hebben. Maar dan ga je toch al niet voor goedkoop IKEA. Afwachten dus maar.
Je kan bij binnenkomst van de slaapkamer de schakelaar uit en aanzetten, dan gaat de lamp gewoon aan.

Of gewoon op de laagste sterkte laten branden, zoals ik doe. Kost bijna geen energie en je het gewoon licht in al je kamers. De kamer waar je het meeste bent (woonkamer of kantoor ofzo), kan je dan gewoon sterk hebben, terwijl de rest maar op 10% staat. Zo heb je altijd licht genoeg om "even wat te pakken" en als je langer in de kamer blijft, kan je het via de app regelen.

Of bewegingssensoren plaatsen, als mis ik daar nog wel wat fine-tuning. Nu is het eigenlijk "tussen X en Y moet je A doen, tussen Y en X moet je B doen", terwijl het juist fijn zou zijn als je "is de lamp al aan tussen X en Y, doe dan A niet" ook zou kunnen inprogrameren. Maar dat kan misschien met een Homey of andere smarthome-oplossing.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 1 november 2017 15:39]

Je kan bij binnenkomst van de slaapkamer de schakelaar uit en aanzetten, dan gaat de lamp gewoon aan.
Ja, maar als je er pas achter komt dat ie met de knop uit is gezet als je al in bed ligt is dat niet handig. Dit soort dingen moet gewoon naadloos werken, zonder dat je ineens een andere routine aan moet leren en al je huisgenoten moet gaan instrueren allerlei rituelen te volgen.

Ergo: een schakelaar dus. Klaar... :)
Ik vind je reactie wel erg off-topic. Daarnaast heeft Ikea heeft gewoon schakelaars (aan/uit inclusief DIM en Kleur knoppen)
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70338932/
Wanneer je je huidige schakelaars afdopt, een plaatje opzet en deze schakelaars erop monteert heb je gewoon de door jou gewenste situatie.

Dit artikel gaat over het toevoegen van stemgestuurde integratie van de IKEA Tradfri lampen, naast de app en de schakelaars.
De "HUE tap" werkt met kinetische energie, dus geen batterijen. Het wekt stroom op door er op te drukken.
--

Maar, je kunt het ook allemaal zelf doen. Dan is het goedkoper.

Een Arduino-Ethernet (clone) of Raspberry Pi Zero aan al je ingangen (schakelaars) en uitgangen (lampen) hangen.

Je zal dan wel je kabels naar een centraal punt (per kamer of per huis) moeten kabelen.
--

Ook heb je bijvoorbeeld:
Sonoff Touch, 10$
Of Belkin wemo, 40$

Zijn wifi connected inbouwschakelaars.
De software van de sonoff Touch is wel waardeloos, maar je kunt ze herprogrammeren.

--

Het kan allemaal, inbouw, zonder batterijen en goedkoop.

Maar het is erg zoeken naar de passende oplossing voor de juiste prijs. (Ook afhankelijk van je huidige bekabeling)
Heb toevallig vorige week een Philips Hue starterpack gekocht. Bevalt zeer goed. Zat inderdaad te twijfelen tussen Philips en Ikea. Toen ik de prijzen en kwaliteit vergeleek was het een makkelijk keuze:

Philips, 3 wit licht lampen die dimbaar zijn, internet hub, afstandsbediening (99 euro)
Ikea, 2 wit licht lampen die NIETdimbaar zijn, internet hub, afstandsbediening (79 euro)

Dus voor 20 euro meer had ik een extra lamp, die dimbaar zijn en al verder zijn met Internet of Things.
Ga dan maar eens uitbreiden;

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 1 november 2017 14:23]

Ik dacht recentelijk gelezen te hebben dat de Philips bridge nu ook samen werkt met de Ikea lampen. Dan heeft Theniers toch wel een goede koop gedaan? Gewoon verder uitbreiden met Ikea lampen en je zit goed :)
Zit ook al een tijdje te kijken naar Philips Hue en dat van Ikea. In dit geval zou ik dan een losse Philips Bridge willen kopen en daarmee Ikea lampen/Philips lampen mee te verbinden.
Het grote verschil zit hem in de kleuren / kleurtemperatuur en de keuzes die je hierin kunt maken.
De Ikea lampen zijn daarin uiterst karig en weinig flexibel.
Dit ligt echter niet aan de lamp maar aan de dimset en app van IKEA. Het viel mij ook op dat er maar 3 kleurtemperaturen ingesteld konden worden, maar na de lampen op Homey te hebben aangesloten, kan ik de kleurtemperatuur gewoon van 0%-100% tot op de % nauwkeurig instellen.
Je kunt de Trådfri lampen aanmelden op hue bridge mits ze voorzien zijn van de laatste firmwareversie. Maar dan heb je nog geen HomeKit / Siri ondersteuning.
Worden de bewegingsmelder en afstandbediening van ikea ook ondersteund op de philips bridge?
Nee. Deze werken direct op de lampen en niet via de bridge.
Dat klopt inderdaad, mits ze bijgewerkt zijn naar de laatste firmware versie. Dat zal wel steeds meer het geval zijn, maar mogelijk nog wel aanwezig in de winkels. Wat mij betreft vullen ze elkaar prima aan. Met name de led panelen van Ikea zijn erg interessant, heb er zelf ook eentje hangen op het moment.
Ik loop eigenlijk zwaar achter qua slimme verlichting, maar ik ben toch ook aangenaam verrast van die Ikea prijzen. Voor €10 heb je al een GU10 LED lamp van 400 lm. Ik denk dat ik bijna zoveel betaald heb voor mijn dimbare domme Philips LED lampen.
Voor €35 heb je een dimmer + witte lamp op Amazon.de, dus weet niet waar jij het over hebt?
Twee lampen die beide meer dan een kleur wit aan kunnen?
Hmm, het was voor mij niet duidelijk dat Philips nu al 3 verschillende soorten peren uitbrengt! Dus naast warmwit en gekleurd, hebben ze ook Ambiance. Cool!
kan ik de dimmer dan ook aan andere dingen toewijzen/gebruiken in mijn hue infra?
Handig is vooral als je die 10 euro lampen koopt bij de ikea en het dan via je Google Home (eind december) of Amazon Echo (nu) en/of mobiele app bedient. Heb zelf nu in 2 kamers Ikea lampen en overweeg serieus de rest van de kamers zonder schakelaars te doen (maar moet eerst nog even goed testen of hij m'n stem goed verstaat vanuit de badkamer :+ ).
Alle lampen van de Tradfri serie zijn dimbaar. Ook de allergoedkoopste.
Zeker? Met dimbaar bedoel ik standen tussen 0% en 100%. Volgens mij kan Ikea alleen 'dimmen' tussen drie voorgeprogrammeerde standen; low, medium, max.
Dit klopt niet, je kunt dimmen tussen 0 en 100%, op alle lampen via de app. De 3 standen geldt alleen voor de ronde afstandsbedieningen.
Zijn allemaal procentueel dimbaar, dus van 0 naar 100. Ik heb zelf alleen maar de goedkope € 10 lampen thuis, werkt perfect.
Ook al waren het 3 standen, dan is dat alsnog dimbaar.
Das mooi, en die rgb lampen ff vergeten ? Die zijn 50 euro per stuk..
Is dit nou echt handiger dan gewoon een lichtknop? Ik mis de toegevoegde waarde hier even, net als bij bepaalde andere innovaties.
en, het is sowieso de goedkoopste manier om dimbaar ledlicht in je huis te hebben (een echte ledinbouwdimmer is hartstikke duur namelijk)
Het hangt een beetje van de kamerindeling af, maar met dit soort lampen en technieken kun je dus middels een app meerdere lampen (en andere apparaten) met 1 knop bedienen. Gemak dient de mens.

" Met de Woning-app is het bijvoorbeeld mogelijk om lampen automatisch aan te laten gaan als het donker wordt."

Ook handig voor als je op vakantie bent. Zo kun je gemakkelijker de indruk creëren dat er iemand thuis is door de lampen op verschillende tijden aan en uit te laten gaan middels scripjes etc.

[Reactie gewijzigd door PThijssen op 1 november 2017 13:38]

Maar is een app openen makkelijker dan even op een lichtknop te drukken? ;)

Ik twijfel ook nog, misschien omdat ik er geen ervaring mee heb. Domotica lijkt me alleen handig als het echt volledig geïntegreerd is en geen half systeem dat er achteraf bijgestoken wordt, maar nogmaals, dat is mijn buikgevoel, ik heb er geen ervaring mee.
Ja, je hoeft namelijk niet op te staan van de bank ;)
Daarnaast kun je hem ook bedienen vanuit het buitenland.
Handig toch?
Ja, je hoeft namelijk niet op te staan van de bank ;)
Hoeft ook niet met een klik-aan-klik-uit set met afstandsbediening.
Daarnaast kun je hem ook bedienen vanuit het buitenland.
Handig toch?
In het buitenland heb ik niets aan het licht dat thuis brandt. Als het voor inbraakgevoeligheid is dan kan je dat ook doen met een timer met een kleine willekeur in de interval. Het voordeel is dat je er zelf dan niet over hoeft na te denken.

Ongetwijfeld heeft het een nut in specifieke situaties (bijvoorbeeld 'intelligente' alarmsystemen). Daarnaast is automatiseren en bediening op afstand natuurlijk ook leuk als hobby. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 november 2017 18:20]

[...]
Hoeft ook niet met een klik-aan-klik-uit set met afstandsbediening.
Daar is dit de logische evolutie van.
[...]
In het buitenland heb ik niets aan het licht dat thuis brandt. Als het voor inbraakgevoeligheid is dan kan je dat ook doen met een timer met een kleine willekeur in de interval. Het voordeel is dat je er zelf dan niet over hoeft na te denken.
Jij wel, maar de gemiddelde tech leek zal hier meer aan hebben omdat dit makkelijker is te gebruiken.
Nou ik denk niet dat dat helemaal klopt, mijn ouders gebruiken die timers al tig jaren en weet perfect hoe dat die dingen werken. Als ik hem daarintegen dit systeem zou moeten uitleggen denk ik dat hij de weg al kwijt is als ik begin.

Maar ik snap wel wat je bedoelt hoor, mijn schoonouders daarintegen zouden dit systeem waarschijnlijk eenvoudiger vinden.
Ik vraag me altijd af hoe je de lamp op je centraaldoos aansluit op zo'n timer, ik zie eigenlijk alleen maar van die losse dingen waar je dan een stekker in moet doen.

En meerdere timers om meer dan 1 lamp te kunnen schakelen wordt ook snel irritant natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 1 november 2017 13:55]

Klik-aan-Klik-uit heeft ook centraal inbouwdozen met een schakelaar. Zelf gebruik ik die, maar ben wel benieuwd naar deze innovatie.
Naast het feit dat je alle lampen centraal kunt regelen met 1 apparaat en je dat ook op afstand kunt doen, heb je natuurlijk ook kleur en helderheidsinstellingen die je kunt laten verlopen. Zo gebruik ik zelf een script wat een wake-up light emuleert op de vaste verlichting. Stuk goedkoper dan zo’n wake-up light wekker unit.

Daarnaast kun je met Hue ook ambilight van je TV combineren met hue color lampen in de kamer.

Om even op het stukje beveiliging te gaan. Je kunt met somfy apparatuur bijvoorbeeld rolluiken en automtaische ramen meeschakelen om te sluiten zodra het alarm afgaat. Hierdoor sluit je een eventuele inbreker ook direct op in je huis als hij al binnen is of juist buiten als ze met een raam bezig zijn en het alarm halverwege afgaat. Dit in combinatie met verlichting die aangaat zorgt natuurlijk voor een enorm afschrik effect en de kans is klein dat zij of anderen daarna nog eens terugkomen. Daarnaast kan je bewegingsmelders op andere locaties hangen dan de lamp zelf waardoor je gerichter beweging kunt onderscheppen.
Ik heb al jarenlang klik-aan-klik-uit, en ik ben er nooit echt tevreden over geweest. Het is een leuke tussenoplossing, maar echt goed werkt het niet. Het is allesbehalve slim.

Probeer maar es een schakelaar met een bewegingssensor te combineren: als je de lamp met schakelaar aanzet, en dan een beetje beweegt, dan zal de bewegingssensor em doodleuk na 2 minuten weer uitzetten. Maar je had de lamp handmatig aangezet, dus je wilt dan juist niét dat ie automatisch uit gaat! En als je een door de PIR-sensor aangezette lamp handmatig uitzet, zal de sensor alsnog het "uit" commando sturen na 2 minuten.

Waarom? Juist omdat een zender totáál geen weet heeft van welke ontvangers er zijn.

En dus natuurlijk het probleem van dat een zender niet controleert (niet kan controleren) bij een ontvanger of een signaal aangekomen is. Hopeloos vervelend dus als je 5 keer op de knop moet drukken om dat klotelicht aan te krijgen. Tegen die tijd ben ik ook allang naar een traditionele wandschakelaar gelopen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 1 november 2017 22:20]

Ik zie het nut wel degelijk in van dit soort systemen. Zoals hierboven al genoemd is dit een goede manier om je huis simpel en goedkoop te automatiseren. Als je op reis bent kun je je verlichting op bepaalde tijdstippen aan en uit laten gaan, of op beweging of op dag/nacht bijvoorbeeld.

Nee het is waarschijnlijk niet makkelijker dan op een knop drukken, maar het doel is m.i. dan ook niet het vereenvoudigen van verlichting in 1 kamer (al is dat wel mogelijk als je veel tafel/staanlampen hebt in de kamer) maar eerder het conserveren van energie.

Heel veel mensen laten bijvoorbeeld de lampen aan staan in ruimtes waar ze zich op dat moment niet bevinden en waar ze de komende tijd ook niet te vinden zijn. Dit kost energie, en hoewel een lampje van 50watt onschuldig lijkt, maken 5 van die lampen al 250watt en die blijven dan continu aanstaan. Nu is er ledverlichting die het aantal branduren en stroomverbruik sterk verbeterd heeft, maar het kan nóg beter. Een systeem als dit zorgt ervoor dat je lampen aan en uit gaan wanneer dat het nodig is en dus bespaar je daar energie mee en dus heb je een lagere energierekening aan het eind van het jaar. Tuurlijk zijn er mensen die wel bewust altijd op de schakelaar drukken en de lampen tijdig uit doen, maar dit zijn er weinig.

En als je het niet wilt automatiseren kun je het dus nog altijd handmatig doen, en nee ook hier is de knop in de kamer waarschijnlijk makkelijker, maar alle lampen in 1x aan of uit of een bepaalde kamer alle lampen uitzetten gaat toch echt sneller met een app. Ik moet er wel bij zeggen dat het uitmaakt wat voor smartphone je bijvoorbeeld gebruikt. Een iphone 6 is bijvoorbeeld beduidend trager dan een iphone 8 en dit merk je dan ook in alledaags gebruik en het snelste toestel is in veel gevallen ook sneller met het openen van een dergelijke app.
Telefoon is vanaf de bank net zo ver lopen als de lichtschakelaar ;)

Maar de lichtschakelaar kan door iedereen in huis in 1 seconde bediend worden, terwijl je je telefoon altijd nog moet unlocken en de app openen.

[Reactie gewijzigd door kpg op 1 november 2017 14:55]

Is ook een beetje 'zoeken' wat je doet. als ik de verlichting op zolder per ongeluk heb laten branden kan ik dat zien én ik kan het vanaf beneden uitschakelen. Als het al niet automatisch gaat, want dat kan natuurlijk ook.
Overigens is het geen verplichting hè. Je kunt ook gewoon met een lichtknopje werken naast de app en/of de automatische schakeling. dit soort systemen ondersteunen elke vorm van schakelen.
Het nadeel van een lichtschakelaar is dat alleen de vaste lichtpunten bediend kunnen worden, en dan nog maar een of twee lichten per schakelaar. Ik heb in de woonkamer, slaapkamers, tuin, keuken etc nagenoeg alleen maar indirecte verlichting die gewoon aan een stopcontact hangt. De standaard lichtpunten in het plafond worden in de woonkamer niet gebruikt.

Het gebruik van homekit en/of alexa wordt handig als je meerdere lampen en meerdere groepen kunt clusteren en zo op een eenvoudige manier verlichting kunt aan en uit zetten. Ik heb inmiddels ook in alle buitenverlichting Hue lampen zitten, die ik zowel handmatig aan/uit kan zetten, maar ook automatisch bij zonsondergang, en voor een aantal buitenlampen gaan ze bij zonsopkomst weer uit.

In woonkamer heb ik op dit moment 9 hue lampen die ik tegelijk of apart kan schakelen (ook via google home speaker en amazon dot) en per lamp of geclusterd de kleur kan bepalen, of mee laten gaan met de ambilight van de tv tijdens een film, serie of muziek, als disco verlichting met een feestje etc etc. Dat soort toepassingen heb je absoluut niet met KaKu.
Al de toepassingen die je noemt (behalve kleur) werken hier in huis prima met kaku! Nu moet ik wel toegeven dat de geavanceerdere functie dan via homeassistant lopen (hass pikt schakelmoment op en stuurt vervolgens signalen naar meerdere lichtpunten)
Wat wel leuk is, dat je verschillende "sferen" of "scenes" kan aanroepen (met fysieke knoppen en vanuit de app) of programmeren.

Dat je bijvoorbeeld 's ochtends (of als de wekker op je telefoon gaat) je nachtlampje langzaam aan laat gaan.

Of met een klik je TV aan zet, gordijnen sluit en lampen dimt.

Of bewegingssensoren die afhankelijk van de tijd van de dag iets anders doen, of je een bericht sturen.
Ongeveer even handig als je tv bedienen met afstandsbediening. je kan ook even naar de tv lopen.

Alsje vaak op de bank zit en toch even een lampje aan of uit wilt doen ergens. Dan is dit een goede oplossing natuurlijk.
Daarbij met hue en die kleurtjes en dimming ea, kun je in een klap programmas maken. Dat gaat je met een aanuit knop niet rt bediend krijgrn
Philips Hue en IKEA Tradfri hebben ook losse schakelaars waarmee je dus meerdere lampen en scenes kunt bedienen.
Het is meer dat je je huis kunt indelen en scènes kunt inregelen. Dan kun je er alsnog een fysieke knop aanhangen, maar dan kun je met een druk op de knop, of met een commando via je telefoon/assistent een complete set van lampen aanmaken. Bijvoorbeeld als je naar bed gaat de lampen richting slaapkamer en de badkamer aanmaken.

Dat nog even naast zaken als geofencing of scheduling, zodat je bijvoorbeeld tijdens je vakantie alsnog kunt simuleren alsof je thuis bent door verschillende scènes op momenten uit- en aan te zetten. Je kan dan zelfs per dag variëren om het nog meer te laten lijken dat er echt iemand thuis is.
Of een bepaalde lamp laten simuleren alsof de TV aan is. :)
Als je een app moet openen is het niks... Bij mij gaan de lampen gewoon aan op beweging, afhankelijk van de tijd. Kan alle lampen met 1 druk op een knop van kleur veranderen (ideaal bij film kijken bv.). Verder verandert de kleur 's avonds laat automatisch en gaat uiteindelijk uit zodat ik niet te laat naar bed ga :P

Ideaal! En oh ja - het systeem laat het ook weten als de deur open gaat en wenst me een goedemorgen/goedemiddag en goedenavond als ik de eerste keer binnenloop in de morgen/middag of avond :P
Het is wel degelijk makkelijker.
Een fysieke lichtknop is natuurlijk zelden net naast je. Je kan het luiheid noemen, maar als ik lekker bank hang is een app toch relaxter dan een lichtknop.
Daarbij bedient 1 lichtknop vaak maar 1 kamer of gedeelte van de kamer. Losse lampen die her en der staan, bedien je dan niet met 1 centrale knop. Een app kan in principe alle lampen in je huis in 1 keer bedienen
De lampen kan je ook instellen dat ze reageren op bv een whatsappje. Zo kan je 1 specifieke lamp even laten knipperen of van kleur laten veranderen als je een melding krijgt. Kan je foon lekker op stil ;) Of zoals in mijn geval als ik aan het gamen ben (met headset op), mis ik geen belangrijke berichten
Je hebt geen app nodig. Ik heb bijvoorbeeld een Logitech remote waar ik de lichten mee kan uitschakelen en dimmen. Het kan ook via je stem of gewoon geautomatiseerd kan ook. De app is maar één van de zovele schakelaars die je kan gebruiken bij smart verlichting. Ik gebruik de knoppen in huis zelden en dat zijn dan zelfs nog smart schakelaars.
Soms wel soms niet, makkelijker is tegen Siri zeggen om de lamp uit of aan te doen in kamer X, en NOG makkelijker is gewoon de boel koppelen aan Triggi om patronen te maken, licht aan in woonkamer na zonsondergang etc etc.
App openen? 'Hey Siri, doe het licht aan in de woonkamer' of 'Alexa, turn on the lights in the living room'.

Simpel genoeg toch?
Herkenbaar, ik heb een domoticz systeem voor de lichten op vakantie en andere afwezigheid.
Wil ik even snel het licht aanzetten, dan gebruik ik schakelaar of een Klik-aan-klik-uit schakelaar. App openen duurt namelijk langer.
Met Amazone Alexa ( en Echo) hoef je niet eens meer een app te openen of de lichknop in te drukken. Na wat configuratie kan dit gewoon op voice control
Maar dat is toch juist het punt van HomeKit en Alexa ondersteuning?

Hierdoor zeg je juist "Hé Siri, zet de lampen beneden aan." of "Alexa, turn on the lights in my bedroom" ;)
Ik heb van de licht armaturen waar 3 of 4 GU10 lampen ingaan. Nu kan ik ze afzonderlijk dimmen en de juiste sfeer creëren, bv tijdens een film en helemaal donker willen wij niet, ik kijk ook even naar mijn vrouw nu.... Het is dan ook niet het lopen naar de lichtknop, wat je natuurlijk nog steeds kunt doen maar meer de juiste licht.

Ook een GU10 dimbare led zoeken, die ook echt goed werkt is best lastig...
Nee, thuiskomen is gemakkelijker dan op de lichtknop drukken. Zodra ik thuiskom (en de zon is onder) dan gaat automatisch het licht aan.
Ik blijf dat 'dieven'-argument altijd een -mogelijk- heel ironische vinden.
Men heeft angst voor inbrekers, laat wat lampen branden via schakelaars en voelt zich veilig. Nu draai ik het om: kortsluiting of een ander technisch defect met brand tot gevolg. Waar zou de kans groter op zijn?
Hmmm, je hoort veel vaker van inbraken dan het afbranden van een huis door kortsluiting?

Als je een degelijke "smart home" setup hebt met brandmeldingsensoren (die jou ook op de hoogte stellen als je buitenshuis bent) kun je er theoretisch juist eerder bij zijn.

Het moet allemaal wel verantwoordelijk geïnstalleerd worden, met brandveilige producten. Maar dat telt voor alle electronische installaties.
Gelukkig maar dat veel mensen zo veel updates op social media plaatsen voor en tijdens de vakantie dat het makkelijk te volgen is of er iemand thuis is. Of een slimme meter die op afstand uit te lezen is en dan wel pielen met automatische lampen 8)7

Op de plekken waar ik af en toe ben in huis hangen sensors die op bepaalde uren hun werk doen, maar verder gebruik ik wel gewoon een schakelaar. Heb dat echt nog nooit als een probleem gezien eigenlijk.
Dat op willekeurige tijden aan en uitzetten zit inmiddels ook in de Hue app onder Routine’s. Erg handig.
Hmmm, een gemiddelde dief gaat toch niet elke dag bij je huis kijken op welk moment je lampen uit/aan gaan.

Als je oprit leeg is en er een tijd geen activiteit binnen is (wellicht bellen ze even je huisnummer of aan de voordeur) kunnen ze gewoon inbreken.

Daarnaast zijn er ook veel die gewoon inbreken of je thuis bent of niet...
Lijkt me vaak een impulsieve actie (en anders een vooraf gepland overval, juist als je thuis bent, om de code/locatie van je kluis uit je te slaan).
Als jij s'avonds naar de tv uit zet en naar bed wilt gaan, loop je nu waarschijnlijk 5 lampen in alle hoeken van de kamer af om ze even uit te zetten.

Met één klik in de app zou dit dus ook kunnen, scheelt tijd & moeite :)
(zou je zelfs kunnen automatiseren met bewegingsdectoren!)

Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon heel vet om dit te hebben, vind ik persoonlijk dan ;)
Precies. Ik heb het nu al op schedule gezet, maar anders kan ik of iemand anders gewoon via homekit, hue app of gewoon tegen siri zeggen: beneden uit, boven uit. Die kamer aan of op zoveel procent. Het voelt wel futuristisch.
Ik heb op een aantal plekken in huis de verlichting gekoppeld aan bewegingsdetectie. Als ik de keuken binnenloop gaat automatisch de verlichting boven het aanrecht aan en afhankelijk van het tijdstip van de dag gedimd of helderder. Zelfde met de woonkamer. Je kan dus veel meer dingen die je normaal niet aan elkaar kan koppelen nu wel koppelen via HomeKit (of b.v. via de Hue app, aangezien Philips al wat leuke dingen in het assortiment heeft zitten).
Ik heb geen ervaring met die van IKEA, maar wel met Hue.

Ja het is makkelijker. Belangrijkste voor mij is nog dat je lichtintensiteit en toon kunt instellen. Daarmee krijg ik eindelijk m'n licht zoals gewenst in m'n hele huis.
Daarnaast een extra mogelijkheid het licht aan/uit te zetten vanaf de bank met de mobiel of als ik al boven ben en beneden het licht ben vergeten (met 4 woonlagen wel zo handig).
Ook komt Hue met licht switches die je makkelijk plaatst (plakstrip of schroefje) die je ook af kunt nemen als remote control.
En je normale lichtschakelaar werkt ook nog gewoon.
In de hal / gang werk ik met sensoren zodat t automatisch gaat. Ook handig.

Goed dat er meer concurrentie komt natuurlijk. De prijzen van Hue zijn vrij pittig.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 1 november 2017 16:22]

Om je vraag te beantwoorden: ja het is handiger, eigenlijk hoef ik nooit meer rekening te houden of mijn lampen aan of uit zijn als ik weg ga van huis. Zodra ik de deur uit stap, gaan de lampen uit. Kom ik thuis, kan ik instellen dat de lampen in bijvoorbeeld de hal alvast aan gaan. Ook als ik naar bed ga, druk ik in de app op een knop en gaan alle lampen uit.

De mogelijkheden zijn eindeloos (in ieder geval met Philips Hue), en is voor mij een toegevoegde waarde. Je kunt sfeer creëren met kleuren, felheid, bepaalde lampen aan/uit.

Daarnaast kun je met diverse apps ook je lampen allerlei dingen laten doen, zoals aangaan als de zon op komt of onder gaat, later knipperen als het gaat regenen, van kleur veranderen als je een mailtje krijgt, etc., etc.

Ook op vakantie kun je 's avonds de lampen aan zetten vanuit je hotel. Zo lijkt het alsof er iemand thuis is. Als je wilt kun je dit zelfs helemaal automatisch laten doen. De Philips Hue-app heeft ook een optie om de kleuren van een televisie te simuleren, waardoor de kans op inbraak afneemt.

[Reactie gewijzigd door D3F op 1 november 2017 13:53]

Ik kan me niet meer herinneren dat we 's avonds elke lamp handmatig uitschakelde voor het naar bed gaan. Hue heb ik nu al sinds het er is, daarvoor Klik Aan Klik Uit. Dat laatste werkt ook voor dit doeleinde.

Echter is het instellen van tijden voor in- of uitschakelen, het aanmaken van scenes of kleuren voor mij een fijne toevoeging.

Ik was altijd op zoek naar de perfecte lamp qua warmte tint, die hoef je nu niet meer te zoeken. Daarnaast is het ook nog eens LED.
Voordelen voor mij:

-Meerdere scenes met andere kleuren licht, bijvoorbeeld handig tijdens het koken.
-Verlichting aan via geo-fencing, als ik bijna thuis ben gaan de lampen aan.
-Met 1 swipe alles in het hele huis aan of uit te zetten.
-Ik heb een plugin in Kodi die de verlichting dimt zodra ik een film of serie start, als ik pauzeer gaat de verlichting feller, bijvoorbeeld om wat te drinken te pakken.

Ik gebruik alleen maar Philips Hue ambiance lampen, die zijn dus van wit tot geel te regelen want ik ben geen fan van gekleurde lampen, het was een investering maar ik ben er erg blij mee.
Ik heb een handjevol contactdozen van DLink die 'smart' zijn. Heb het via IFTTT gelinkt aan terugkomt bij huis. Als ik de straat in rij gaat het licht in de gang alvast aan en als ik op m'n werk ben gaat alle verlichting sowieso uit. Ideaal.
Ja het is handiger dan een knop. Als ik thuis vertrek schakelt Homekit alle lichten uit en als ik thuiskom na zonsondergang schakelt Homekit een serie vooraf bepaalde lampen aan. Dat thuiskomen is gewoon luxe maar dat vertrekken vind ik in mijn geval echt veel handiger dan een knop. Ik vergeet namelijk regelmatig lichten te doven voor ik vertrek dus dat bespaard me energie.

Ook als je in bed ligt en vergeten bent lichten te doven zeg je gewoon "Hey Siri, zet al de lichten uit" en klaar is kees. Tja ik woon in de first world en terug opstaan om lichten te doven daar maken hier wij een heel groot probleem van. ;)
Met smart lights kun je de kleur/warmte van de lamp aanpassen, bepaalde lampen aan/uit of in een groep plaatsen via je telefoon en dat is wat mij betreft zeker de moeite/het geld waard. In de slaapkamer gaat 's ochtends het licht langzaam aan, als een wakeup light, en triggert een motion sensor een lamp als ik 's nachts opsta. Ook kan ik met een afstandsbediening of telefoon het licht uitzetten als ik in bed nog lig te lezen en niet apart lampen wil uitzetten en in het donker terugstrompelen.
Ik heb de proef maar even op de som genomen. Het aan/-uit doen van al de verlichting in mijn woonkamer (5 lichtbronnen op 4 plaatsen stopcontacten) duurde ca. 15 seconden. Het openen van een (willekeurige) app op mijn telefoon ongeveer 10 seconden, ten minste als ik de telefoon niet hoef te zoeken. Dus zelfs met een app is het ca. 5 seconden sneller en dat is dan nog zonder het nut van ingestelde programma's, tijdschakelaars en bewegingsdetectoren.

Echter de tijdsduur van deze handeling vallen zo in het niet bij andere handelingen die ik toch moet doen bij het weggaan of 's avonds naar bed, denk aan het inruimen van de vaatwasser, handen wassen, jas aantrekken etc. dat ook ik zeer ernstig twijfel aan het nut om hier meerdere honderden euro's aan te besteden, want zelfs met de goedkopere IKEA-prijzen praat je over dat soort bedragen toch ?

Tel ik dan de tijd bij elkaar op die ik 'verdoe' met mijn ouderwetse verlichting (ongeveer 0,05% van mijn tijd) dan zou ik theoretisch ongeveer € 10 tot € 20 euro kunnen verdienen. Dat is een terugverdientijd van minimaal 5 jaar en dat is best een forse tijd. Overigens had ik in de tijd dat ik deze reactie typte en de berekening deed ook zo'n bedrag kunnen verdienen. Dus al met al verdoe je de tijd toch wel. :)

Kortom, echt algemeen nut heeft het voor de meesten (nog) niet, maar dat mensen het leuk vinden om te hebben en er praktisch gebruik van maken, begrijp ik dan ook wel weer.
Zet dan ook meteen je spul in de vaatwasser en niet eerst op je aanrecht.

Mijn buurman had twee vaatwassers.

In de een deed die de vuile vaat. En uit de ander haalde die de schone borden/bestek.
Als de een dan vol zat met vuile vaat, zette die 'm aan. En draaide het spelletje om vuile vaat in de ander.

Qua tijdsduur heb je ook wel gelijk, voor een enkele lamp, is een app vaak langzamer.

Het is (naar mijn idee) vooral handigheid en flexibiliteit. Dat je automatisch lampen aan/uit of verlichtingsscènes/groepen kan aansturen d.m.v beweging, timers of bijvoorbeeld geofencing.
Ik zet het juist altijd op het aanrecht en dan hoop ik dat mijn vrouw de vaat wel in de vaatwasser zet. Dit tot haar grote ergernis, maar efficiënt voor mij is het wel.

Als ik de hele discussie bekijk dan ben ik het denk ik met je eens. Er zit denk ik geen groot economisch 'nut' in, in de zin van enorme tijds-, kosten- of electriciteitsbesparing. Zeker niet in verhouding tot de relatief hoge kosten of in vergelijking met enkele andere huishoudelijke apparaten. De keuze tussen een wasmachine of slimme verlichting valt vrij eenduidig uit. Zelfs met het relatief goedkope IKEA-spul kwam ik toch tot een investering van bijna € 500,00 voor mijn gezinswoning. Hierboven werd ergens de vergelijking gemaakt met de afstandsbediening van de TV, die gaat wat mij betreft ook mank. Immers de frequentie van wisselen is veel hoger.

Ik lees echter wel fraaie voorbeelden hoe mensen aan deze producten nut verlenen op een wijze die door traditionele verlichting nooit valt te realiseren. Door het in te zetten als een soort algehele biometrische klok, als sfeermaker in je woning bij werken, eten of ontspanning, als beveiligingsinstrument en zo heb ik nog enkele leuke voorbeelden gelezen. Dan zijn dit soort systemen inderdaad veel flexibeler en bieden veel meer mogelijkheden.

Puur persoonlijk rechtvaardigt dat voor mij (nog) niet deze investering en ik denk dat dit voorlopig nog voor veel mensen geldt, onder andere gelet op de nog altijd aanwezige vraag naar ouderwetse, energieslurpende gloeilampen. Uiteindelijk is dat gelukkig de keuze die we allemaal kunnen maken.
Klopt.

Hobbymatig vindt ik het interessant, omdat ik wat tijd kan besteden (en geld besparen) door het zelf in elkaar te zetten.

Je zou met een DMX dimmer (ietwat lomp/duur) voor +/- 100€ 4 kanalen aan kunnen sturen.
Bijvoorbeeld: lamp aan plafond, leeslamp en twee aparte "sfeerlicht groepen".

Nu is dat alles behalve ideaal en vereist herkabelen. Maar puur voor de prijs.

Een "solide state relais" (dimbaar) koop je op eBay voor 5eu. Een Arduino clone (met rs485 of draadloos) of pi-zero met ethernet voor 5 tot 10eu extra.

Je kan dan dus 4-8 kanalen (5eu per kanaal) op een controller van 10eu doen.

Is een stuk goedkoper (als je ontwikkeling hobbymatig telt). Daarnaast is het wel schaalbaarder en kun je het opzetten zoals je zelf wilt.
ik ben nu een nieuw huis aan het inrichten en ik wil veel licht maar niet altijd, dus ik kijk hier toch wel naar als mogelijkheid, bovendien is veel ledverlichting nogal fel. ieder zijn ding
Philips hue lampen (en Ikea lampen) zijn totaal niet fel als je dat niet wilt.
Veel licht is altijd fel ;) . Gebruik dan een led lamp welke warmer is van kleur of dimbaar is. Middels dit soort apps kun je bijvoorbeeld ook sensoren gebruiken welke de omgeving lichtsterkte kunnen meten en daaraan de verlichting binnen kunnen aanpassen.
Ik zou je aanraden om echt alle lampen te gaan voorzien van slimme verlichting, zoals hue. Naast de voordelen van led in levensduur en het energieverbruik is Hue zoveel makkelijker te bedienen, en heb je zoveel kleuren, intensiteiten en toepassingen.

Vooral icm een ambilight TV is film kijken echt een bioscoop ervaring, evenals discoverlichting tijdens een feestje. Ik wil niet meer zonder en begin nu steeds meer lampen in huis te vervangen door hue lampen ook icm bewegingssensoren in wc en badkamers.

[Reactie gewijzigd door Isheara op 1 november 2017 16:58]

Uiteindelijk kan de lichtknop vervangen worden door dit, en heb je geen knop meer nodig. :)

Daarnaast allerlei verschillende kleuren kan je instellen door moods. En hoef je alleen maar je telefoon voor te gebruiken. ( Of Alexa/homekit etc )
Zonder kabels en gedoe, kon ik 2 lampen sluiten met een bewegingsensor, en daar via dr app of online diensten zoals IFTTT rules gemaakt van wanner en op welke instelling ze aan gaan.

Ook kan mijn licht knipperen of van kleur veranderen als ik een notificatie heb, als het gaat regen, met de integratie met Sleep as Android gaan de lampen van mijn kamer en gang aan op de laagste helderheid zodra ik op “pauze” drukt.

Ik kan de licht vanuit afstand bedienen, kan handig zijn voor wanneer de kleine iets in de prullenbak moet gooien maar het is te donker en met geofancing kan ik de lichten aan laten gaan zodra ik thuis kom in de winter.

Handiger dan een aan uit knop ? Niet perse, maar wel meer mogelijkheiden.

De integratie met andere systemen maakt mogelijk dat je meer scenario’s en rules kan creëren.
We hebben 4 lichtknoppen achter de deur van de woonkamer zitten. Een deur die altijd wagenwijd open staat, dus ik moet altijd in het donker achter de deur langs lopen om het licht aan te doen.
Als elektriciën zou je nog kunnen overwegen hier wat aan te doen, maar in een huurwoning is dat vaak geen optie.
Je zou je als eerste af kunnen vragen waarom je een deur hebt als die altijd wagenwijd openstaat.

Daarnaast is het volgende probleem voor veel huurder: er zitten allemaal dimmende wandschakelaars ingebouwd. Die werken alleen met Hue of Tradfi wanneer je ze altijd helemaal open en aan laat staan. Eruit halen mag vaak niet.

Als toevoeging: met kleinere kinderen, die nog niet met een App rondlopen zeg maar, ben je alsnog genoodzaakt overal schakelaar neer te hangen.

[Reactie gewijzigd door Ero-Sensei op 1 november 2017 14:50]

Waar ga ik die deur als huurder laten dan? Beetje kort door de bocht.

Ik kan me best voorstellen dat dit soort systemen handig zijn. Gelukkig is er veel mogelijk en niets verplicht.

[Reactie gewijzigd door Ariandra op 1 november 2017 23:11]

Hangt van de gebruiker af. Ik heb geofencing aan staan met mijn Hue verlichting, wat inhoud dat mijn lampen aan gaan als mijn telefoon binnen wifi bereik komt. Dit is dan wel zo ingesteld dat dit alleen geactiveerd wordt als ik 's avonds thuis kom.
Ook gaan de lampen uit als ik mijn huis verlaat en heb ik verschillende lichtscenes. Sfeerverlichting etc.

Maar buiten dat alles ben ik gewoon een grote gadget freak :)
Het is net wat je wilt. Ikzelf vind het bijvoorbeeld interessant omdat je verschillende scenes kan maken. Savonds wat meer sfeerlicht in huis. Sommige kunnen verder gaan en dan laat je je lampen steeds meer naar oranje/rood licht toe gaan zodat je meer 'slaap hormonen' gaat aanmaken.
Zoals je kunt lezen zijn er heel veel mogelijkheden met dit stukje huis technologie. Iets dat ik stilaan bij elkaar aan het sparen ben :)
Ja en nee.
Mijn ervaring is dat het systeem (ik heb HomeKit me Hue) net niet betrouwbaar genoeg is om er blind op te vertrouwen. Sensors doen het af en toe niet, automation is te beperkt en geofencing is te ruim om er op te schakelen. I ndat geval: ik kan beter zelf het licht uit doen als ik om de hoek een drankje ga drinken, want dan ben ik nog in de geofence.

Maar mijn ervaring is ook dat automatisch verschillende lichtsterktes op verschillende tijden van de dag erg prettig zijn. Of dat je de sfeer in huis kan veranderen door mooie kleurcomposities te kiezen in de app.

Maar de knop, die is niet onmisbaar. Ik heb nu twee switches in huis, en wil er eigenlijk nog een paar.
Als je maar 1 lamp in de kamer hebt is een lichtknop (mits op een handige plaats gemonteerd!) ook bruikbaar.
Als je de app op je iphone hebt kan je via stem je lichten aansturen. Dat is handig als je op de bank zit en je wilt niet opstaan. Dan zeg je gewoon: Siri; Doe het licht aan, Zet scene x aan, Zet timer x aan. Ect ect.
Het is fijn om na zonsondergang thuis te komen en dat de verlichting voor je aangaat. Het is fijn om de lamp die je beneden vergeten bent uit te schakelen vanuit je bed zonder op te staan uit te kunnen doen. Het is fijn om voorgeprogrammeerde scenes te hebben voor sfeer, werken, andere mogelijke combinaties. Je hoeft niet alle features te gebruiken, maar als je enige lamp ervaring het uit en aanzetten is en je nuchter genoeg blijft om dat met de schakelaar te doen dan is het product niet voor jou bedoeld.
ik vind het persoonlijk wel handig om de verlichting in te schakelen als ik naar mijn voordeur loop..dan is het al lekker licht als ik binnen kom! tevens maak ik gebruik van kleurenlampen waarmee je toch wel wat verschillende sferen kan creëren!
Ik vind van niet. Ik heb sinds twee weken een Hue set en als ik mn woonkamer inloop kom ik erachter dat de lichtknopjes al op de 'aan' stand staan. Dan moet ik dus mn telefoon ontgrendelen, app openen, en daar op een knopje drukken. Dat terwijl ik normaal al lang de fysieke knop had ingedrukt.

Natuurlijk wist ik dit al van tevoren en ik ben van plan een Raspberry Pi Zero W aan te schaffen en daar een fysieke knop van te maken. Die ik vervolgens uitbreid naar een lichtknop met meer functies dan de knopjes al hadden :)
Als je de HUE uit-aan toggled, gaan ze daarna gewoon aan.

Je kan overwegen om per kamer een pi zero te plaatsen en al je inputs/outputs hiernaartoe te kabelen. Wellicht zelfs met dimbare (PWM) uitgangen.
Dat is helemaal waar! Alleen het nadeel is daarvan dat ik alsnog m'n telefoon moet pakken om een scène in te stellen. Het idee is om daarvoor een aantal knopjes te maken zodat ik in plaats van de normale lichtknoppen een schakelaar heb voor scènes . Ik weet inmiddels hoe ik de JSON API moet gebruiken dus zo moeilijk moet het niet zijn!

Bedankt voor de tip! Ik ga er eens wat onderzoek naar doen :)
NodeRED kan een goede optie zijn (als je dan bent van NodeJS), ik geloof dat Raspberry Pi IO er al standaard in zit.

Maar dat is inderdaad het idee, als je inputs en outputs afzonderlijk van elkaar kan lezen/schrijven (niet zoals, deze knop aan die lamp) kun je dus leuke programmering en erachter hangen.

Je wil echter niet dat als je even iets wil aanpassen, je opnieuw de code in moet duiken. In NodeRED kun je "blokjes" aan elkaar koppelen. Bijvoorbeeld: "gpio 1 (input getriggerd) --> gpio2 op 50% en gpio 3 op 100%"

Maar dan kun je ook bijvoorbeeld, dat afhankelijk van de tijd van de dag, of afhankelijk van een lichtsensor de dimwaarde anders is, zodat niet 's nachts je lamp vol aan gaat.

Of dat als je twee keer op een knop drukt, hij de volgende verlichtingsscene pakt (mocht je geen mooie inbouw-schakelaar vinden met meerdere knoppen).

Je kan ook meteen een "user interface" opbouwen zonder echt regeltjes code te schrijven.
Maar je kan ook normale JavaScript functies in de "codeblokken" uitvoeren.
Dit ga ik zéker Googlen! Thnx :)
Hier in huis veel te maken met mensen die "vergeten" het licht uit te doen. Dat heb ik nu voor een groot deel weg-geautomatiseerd. Nu gebruiken LED lampen niet zo heel veel stroom, maar alle beetjes helpen.
Elke avond in bed, roep ik even he siri, doe het licht uit. Ik kom thuis en roep doe de lichten in de woonkamer aan. En bij het opstaan simuleren de lichten in de slaapkamer de zonsopgang, waardoor het echt heerlijk wakker worden is elke ochtend. Bovendien weet je pas wat je mist, als je het koopt. Koop je het niet, mis je het ook niet. (in veel gevallen).
Voor het opstaan heb ik een philips 'wake-up' die inderdaad heerlijk werkt. Maar ik zou het in de woonkamer hiermee andersom kunnen doen zonsondergang :) na een bepaalde tijd langzaam aan. Ook gewoon meerdere scenes en 'gezellig' licht.
Via hue labs kun je ook hue lampen programmeren als wake up light. Ik heb de lampen naast mijn bed via een recipe als wake up light ingesteld, die onafhankelijk van elkaar in te stellen qua wektijd en wekduur.

Op die manier heb je niet eens meer een wake up light nodig.
Dat is inderdaad leuk. Maar gezien ik al de wake-up heb staan niet heel nodig. Maar zoals ik aangaf vind ik het omgekeerde voor ‘s avonds wel interessant :) en dat je mooie sfeervolle scenes kan maken voor in de avond. En alle andere voordelen.
Maar het went oh zo snel. Ik vind het ook ideaal op die manier. En luxe problemen of niet, als je het kán, moet je het gewoon lekker doen.
Beetje flauw, hij vraagt wat het nut is. Ik vind het ook wel interessant om te lezen hoe iemand dit praktisch gebruikt. Buiten beveiliging, lichtgroepen en een alles uit heb ik er zelf verder nog geen nuttige toepassing in gevonden. Dus ik ben ook benieuwd.
Ik gebruik bewegingssensoren. Dus licht is aan als ik in de kamer ben en gaat na een tijdje uit als ik weg ben. Kan zelf instellen welke lampen dan aan/uit moeten en in welke kleur. Met een knop kan ik kiezen alle lampen een bepaalde andere kleur te geven - heb nu bijvoorbeeld een filmstand (gedempt paars/blauw.... Sfeervol en minder schittering op het scherm). Savonds laat worden de lampen roder zodat ik alvast in rustmodus ga... En op een bepaald tijdstip (afhankelijk van of ik de volgende dag moet werken hoe laat precies) gaat het licht uit als signaal dat ik naar bed moet :P
Werkt super.
Goede ontwikkeling.
Nu Ikea met goedkopere lampen komt, hoop ik dat de Phillips Hue ook in prijs zal gaan dalen.
Hue is zeker qua kleur lamp een stuk beter dan het alternatief van ikea. Dus zie niet in waarom ze dat zouden doen?
Je bedoelt 600 (Ikea) vs 800 (Philips) lumen? Verder zie ik weinig nadelen?
Nee ook qua kleur zelf.

De helderheid is een dingetje waar je eventueel meer lampen tegenaan kunt gooien. Kleur consistentie is iets anders. De temperatuur van wit licht bepaalt de stemming. Kantoren hebben vaak koud licht terwijl je in huis liever warm wit wil hebben. Het probleem met de Ikea lampen is alleen dat de temperatuur niet overal gelijk is en hierdoor kan je verschillen zien tussen lampen. Erg vervelend als je meerdere armaturen op een rij hebt of twee of drie spots op dezelfde muur. Je ziet dan een kleine afwijking in de temperatuur en dat kan best storend zijn als ze een prominente plek in het huis innemen.
O zo. Als ze niet consistent zijn is dat wel jammer ja.
Wat is er precies beter? Heb je een linkje naar een vergelijking?
Waarom zou Hue nu in prijs moeten gaan dalen? Er zijn al veel langer Hue compatible lampen op de markt die goedkoper zijn.
Maar die zijn ook minder goed verkrijgbaar (als in je besteld bij <insert webshop> en je hebt ze binnen 12 uur in huis). Ikea heeft juist als voordeel dat je ze overal in nederland makkelijk kunt bestellen of ophalen bij een vestiging en ze niet te duur zijn.
Of je gaat naar een bouwmarkt en je vindt een (beperkt) assortiment Hue compatible lampen (naast de Philips Hues). Het probleem van de compatible lampen is dat ze zich niet adverteren als compatible met Hue(tm).
Je hebt dan dus ook geen garantie dat ze werken met HUE.

En typische dingen als KaKu (een wegs RF) zijn volgensmij sowieso niet HUE compatibel.
Zou het ook werkend te krijgen zijn binnen Domoticz? .... Dan wordt het echt interessant!
Op het Domoticz forum zijn ze er mee bezig link.
Maar op de wiki geven ze aan dat het nog niet support is.
Had ik inderdaad gezien ja... Ik ga het in de gaten houden! Zeer interessante ontwikkeling... gebruik nu Xiaomi Yeelight. Qua prijs is het verschil niet heel groot - al is Ikea duurder en heeft minder mogelijkheden nog - maar als je lampen gewoon bij de lokale Ikea kunt halen is dat wel praktisch natuurlijk...

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 1 november 2017 14:11]

Hmmm, er is een "nodered" library voor HUE (en anders nodejs).

NodeRED is wat mij betreft flink op weg om een betere oplossing als Domoticz te worden.

De meeste modules zijn wel nog gericht op programmeurs en zijn niet zo "plug in and play", maar je kan veel koppelen en uitbreiden.

Zeker een aanrader als je JavaScript of NodeJS kunt.
Hey Google, going to sleep. En alle lichten gaan uit, tv gaat uit als die zou aanstaan, Telenet decoder uit als die aanstaat, Sonos uit als die aanstaat en licht in traphal en slaapkamer gaat aan. Nog één keer Hey Google in bed zeggen en ik kan slapen, security cam gaat automatisch aan.. 's Morgens idem, Hey Google, I'm awake en licht gaat aan waar het aan moet gaan. Vervolgens kan ik mijn agenda raadplegen of hem door het nieuws laten gaan en als ik naar werk vertrek zeg ik gewoon "off to work". Alles weer uit en security cam aan. In de toekomst (als huisbaas ketel nou eens wil vervangen) nog een thermostaat erbij en een deurbel/camera en dan vergeet ik de verwarming niet meer uit te zetten bij het slapen gaan, kom ik 's morgens in een warme badkamer en 's avonds in een warm huis. Kan ik dat op andere manieren ook? Jazeker, maar dit is toch verrekt handig. En ik ben van nature lui dus :)
Totdat je internet uitvalt of Google een probleem heeft (of jij problemen met Google hebt).
Google is mijn grote vriend hoor ... En als mijn internet uitvalt, dan gebruik ik de schakelaar 8)7
Je kan het ook offline gebruiken :)
Ja, want Google ligt er echt regelmatig uit :P


Volgens mij kan het halve internet plat liggen, doet Google het nog.
Ik zou best wel simpel worden van het "hey google" de ruimte in roepen, maar ik kan me voorstellen dat het enige entertainment waarde heeft.
Ja dat is nu éénmaal het concept van een voice assistant hé. Sensoren zijn ook niet altijd ideaal en ik heb ook niet zo'n regelmatig 9 to 5 leven. Dan is het gewoon handig om het even met de stem in gang te zetten als ik het nodig heb ipv automatisch op een bepaald uur of als het donker wordt of als ik voorbij sensor loop.
En wat als ze je overvallen als je thuis bent?
Laat je camera aan staan!

Je kan wel bewegingsmeldingen uitzetten als je zelf thuis bent :p
De IKEA hub werkt zelf weliswaar nog niet met de Google Assistant, via de Samsung Smartthings hub werkt het al wel. Smartthings heeft namelijk wel integratie met de Google Assistant, en de IKEA TRADFRI lampen werken prima met de Smartthings hub. Net als heel veel andere apparaten.

Het fijne aan Smartthings is dat het met Zigbee en Z-Wave werkt, dus je kunt heel veel apparaten aansluiten, en via de webCoRe rule engine kun je Smartthings van alles laten doen. In mijn geval checkt Smartthings iedere dag om 20 minuten voor zonsondergang of ik thuis ben. Zo ja, dan gaan de lichten aan. En iedere dag als ik thuis kom, doet Smartthings de lichten aan als het na 20 minuten voor zonsondergang is.