Ikea voegt rolgordijnen die met spraak te besturen zijn toe aan collectie

Ikea voegt de gemotoriseerde Kadrilj- en Fyrtur-rolgordijnen aan zijn collectie toe. De rolgordijnen zijn vanaf februari te koop in de Benelux. Ze zijn te bedienen met de afstandsbediening, met de Trådfri-app of met spraak.

Het Kadrilj-rolgordijn is lichtdoorlatend, terwijl Fyrtur verduisterend is. De gemotoriseerde gordijnen werken op accupacks. Ikea levert beide inclusief afstandsbediening, die op batterijen werkt. Informatie over de afstandsbediening verscheen al begin september, toen de afbeeldingen van de vierkante schakelaars in FCC-documenten te zien waren.

De Kadrilj- en Fyrtur-gordijnen kunnen daarnaast met de Trådfri-app bediend worden, die Ikea voor Android en iOS ontwikkelt en die nu nog vooral voor de bediening van slimme verlichting is. Een derde optie is om de gordijnen via spraakcommando's te laten openen en sluiten. Hiervoor is ondersteuning voor Amazon Alexa, de Google Assistant en Apples Siri via HomeKit aanwezig.

De startprijs van Kadrilj is 119 euro, terwijl Fyrtur vanaf 149 euro kost. Ikea meldt de verschillende afmetingen nog niet, maar het lijkt erop dat het om de afmetingen 60, 80, 100, 120 en 140 cm gaat.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

06-12-2018 • 14:20

201 Linkedin

Reacties (201)

201
199
87
9
0
90
Wijzig sortering
Kijk, nu ga je toch wel de unieke positie van Ikea zien in deze markt. Waar veel smart home fabrikanten uit de technology sector komen heeft Ikea natuurlijk veel bredere Touchpoints in ons hele huis. Hierdoor kunnen zij proposities creëren en combineren waar Signify bijvoorbeeld moeilijk bij kan komen. Mooie ontwikkeling en kan niet wachten tot Ikea dit verder doorvoert (denk aan slimme toepassingen in de keuken, bed, etc)
Kijk, nu ga je toch wel de unieke positie van Ikea zien in deze markt. Waar veel smart home fabrikanten uit de technology sector komen heeft Ikea natuurlijk veel bredere Touchpoints in ons hele huis. Hierdoor kunnen zij proposities creëren en combineren waar Signify bijvoorbeeld moeilijk bij kan komen. Mooie ontwikkeling en kan niet wachten tot Ikea dit verder doorvoert (denk aan slimme toepassingen in de keuken, bed, etc)
Slimme thermostaat van IKEA zou ook niet verkeerd zijn!
thermostaat afschaffen... wat een onzinnig ding is dat ook eigenlijk. maak de ketel slim!
En verder elke radiator op zich ook natuurlijk.
Dat kan al wel. Slimme radiatorknoppen zijn er al wel. Aansluiten is nogal een gedoe voor zover ik begrepen heb, da's wel irritant.
ja die zijn er zeker al, maar nog altijd heeft elke ketel een thermostaat nodig... en dat snap ik niet. Kan die ketel niet zelf merken dat er vraag is naar water? En stoppen als er geen vraag is, of als het water dat terug komt niet veel afkoelde ook zelf minder stoken... kan toch allemaal niet moeilijk zijn.
Thermostaat is ook niet nodig bij slimme radiatorknoppen. Die radiatorknoppen sturen hun gegevens naar een kastje die de ketel dan een seintje geeft dat hij moet gaan pompen en verwarmen.
Een thermostaat meet de temperatuur van één ruimte en stuurt aan.. die temperatuurmeting zit bij slimme knoppen niet meer in het aansturingskastje, die daardoor geen thermostaat meer heet.

Waar jij vervolgens dat aansturingskastje plaatst is jou ding. Die kan ook bij de ketel geplaatst worden (mits de knoppen dat kastje nog kunnen bereiken daar).
Dat is inderdaad een probleem wat wij nog hebben. De thermostaat hangt in de huiskamer. Daar is het altijd lekker, maar op de werkkamer (zolder) daardoor vaak een extra trui aan.
Daar heb je de (domme) knoppen op je radiatoren voor: in de werkkamer de radiator wat verder open, in de huiskamer wat meer dicht.
De woonkamer is bij ons van zichzelf al rond de 22 graden. En daar hangt ook de thermostaat. Ik moet de thermostaat dus al op 24 oid zetten om de verwarming op zolder aan te laten springen. Dat vind ik onprettig, omdat de woonkamer dan ook nog warmer wordt...
@Arokh Hoop wel een flinke diameter, anders is 22 graden wel erg rond. :+

[Reactie gewijzigd door cyble op 7 december 2018 09:18]

@Arokh legt het probleem wat wij hebben perfect uit. De zon staat vrijwel de hele dag op onze woonkamer te schijnen door een glazen pui. Daar hoeven we eigenlijk alleen ‘s avonds in de winter een klein beetje te stoken. De rest van het huis is helaas niet zo warm, dus moet de verwarming zo belachelijk hoog dat je het eigenlijk nooit lekker afgesteld krijgt.
Dit kan je oplossen door je systeem goed in te regelen. Al dan niet o.b.v. weersafhankelijk regelen. Elk vertrek zal dan wel voorzien moeten zijn van een na-regeling in de vorm van thermostaatknoppen of electrische kranen. Dit vereist ook een bypass wanneer alle na-regelingen dicht zijn.
We hebben hier Evohome, kun je onafhankelijk per ruimte de temperatuur regelen, werkt perfect.
Zoals gezegd Tado levert dat ook, slimme thermostaat met slimme radiator knoppen (raam open detectie), waardoor je in elke kamer via een app kamers kan regelen. En verrassend makkelijk zelf te installeren, althans bij mij. Topic bij tweakers met veel info.
Hoe werkt dat samen met vloerverwarming? Ongetwijfeld is de over nagedacht, die kan ik niet los regelen een draait via die thermostaat ik de woonkamer.
Schijnt goed te kunnen, ik heb geen vloerverwarming. Hier komt dat ook vaak terug Tado Smart Thermostat Topic.
Dank, ik zal hier eens naar kijken.
Dat doet bijna iedere ketel al :Y als je op je thermostaat de 'open haard' stand aanzet, springt je ketel in die modus: hij gaat verwarmen tot het water wat hij terugkrijgt van een bepaalde temperatuur is. Zodoende kan de ketel detecteren dat de thermostaatkranen dicht zitten. Moet je wel op (bijna?) iedere radiator een thermostaatkraan hebben.

Wellicht dat dit ook wel in te programmeren is in je ketel dat ie altijd zo werkt, misschien eens met een verwarmingsmonteur bellen?
ik leer bij :-) zal het eens opzoeken!
Alle radiatoren bij mij thuis ( en bij de meeste huizen) hebben een thermostaatkraan
Ik denk dat noes een 'slimme' radiatorknop (thermostaatkraan) bedoeld, ofwel eentje die elektronisch draadloos hoger en lager gezet kan worden. Mooi systeem, maar wat ik ervan gelezen heb nogal wat haken ogen helaas. En behoorlijk prijzig.
Nee hoor, hoeft niet duur te zijn. Wij hebben het systeem van eQ-3 Max! wat o.a. Conrad verkoopt. Iedere slaapkamer heeft een eigen slimme radiatorknop met programma. 's Ochtends even warm, overdag 16,5 graden, 's avonds even warm. Als ik thuis werk neem ik de draagbare thermostaat die bij de CV-ketel hoort mee naar mijn werkkamer, anders krijg ik het daar nooit warm. Weinig haken en ogen, wel af en toe nieuwe batterijen erin (1x per jaar)
Daar zit hem net het probleem, 's morgens wil je warmte in de keuken, en 's avonds in de living. Maar je moet dus telkens uw thermostaat gaan verplaatsen als je dit wil. Want anders doet de radiator niks... ook al staat die open. Als de temperatuur in de ruimte waar de thermostaat staat goed is, gebeurt er niks. Afschaffen die thermostaat dus :)
Die van Danfoss werken zeer goed. En je hoeft ze niet allemaal te vervangen he, gewoon een paar in de ruinte die je wil automatiseren. Zorg wel voor oplaadbare batterijen, ze verslinden die namelijk door het veelvuldig open en toe draaien (is wel geruisloos).
Je wil sowieso niet 24/7 365 dagen per jaar de CV-pomp aan hebben. Ik niet in ieder geval, aangezien we meer dan 2/3 van het jaar niet hoeven stoken. Dan is het verspilling om de pomp constant te laten draaien. De CV krijgt dan dus ook geen water terug.

aanvulling: Als we van het gas moeten, is het misschien wel handiger om de CV in de toekomst te vervangen door elektrische radiatoren. Of ‘lage temperatuur verwarming’ waarbij je water opwarmt in de zomer door je huis te koelen en of door een ‘zonneboiler’ en op te slaan in een flinke tank onder je huis of tuin. In combinatie met een warmtepomp. Kan nu al. Jammer dat we al een huis hebben gekocht jaren geleden anders zou ik het wel weten, als ik opnieuw moest bouwen, nu.

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 7 december 2018 12:56]

Misschien is het voor ieder merk anders maar voor netatmo heb je een thermostaat kraan nodig waar je alleen de draaiknop hoeft te veranderen (helaas heb ik nergens in huis thermostaat kranen, dus geen praktische ervaring mee)
Tado is daar een mooie tussenstap in! Nog geen slimme ketel, maar wel een grote stap die richting in.

Met wat mazzel en sparen komt dat met een aantal maanden bij mij in huis... Toon is namelijk een bak ellende
Klopt, echter is dat natuurlijk al wel een drukke markt en heeft Ikea verder geen 'stake' in verwarming (alhoewel verwarming erg belangrijk is voor comfort). Slimme rolgordijnen zijn ze nu 1 van de eersten in, waarbij ze het kunnen koppelen aan hun bestaande smart home oplossing. Ik denk dat ze eerder op zoek zullen gaan naar unieke posities voor henzelf in de markt, dan plekken waar er al veel concurrentie is vanuit de technologie sector. Verlichting is een mooie instap geweest waar ook veel minder concurrentie nog is dan in de slimme thermostaten en veel makkelijker is voor mensen om het zelf te installeren (zeer belangrijk voor Ikea).
Ik verwacht dus niet dat een thermostaat hoog op de prioriteiten lijst staat van Ikea, maar we gaan het zien.
Wat dan met de zonnepanelen die ze sinds een tijdje verkopen? Dat lijkt nog minder te passen in hun portfolio dan een slimme thermostaat, en moet ook door partners geinstalleerd worden.
Het zal echt niet lang duren of een slimme thermostaat komt er ook bij...
als ze een "slimme" thermostaat voor onder de 50 euro op de markt zetten hebben ze gelijk al gewonnen van de rest.
Want een Keuken kan iedereen natuurlijk instaleren...
Ja een hoop dingen van Ikea zijn makkelijk zelf in elkaar te zetten. Maar een keuken is ook niet makkelijk.
net zo makkelijk als een billy in elkaar zetten

voor het leidingwerk een loodgietert inhuren zoals je ook een elektricien zou inhuren als je een stroomleiding niet zelf naar je ikea lamp kunt leggen
Ja alleen hoeveel mensen huren een elektricien in om hun stroomleiding iets te laten opschruiven? Voor je lamp zit meestal al op de juiste plek en anders leven mensen er mee leven dat de lamp een paar centimer naar links of rechts is.
Je zult er versteld van staan hoeveel mensen zelf de Ikea keuken installeren. Maar ik zeg ook nergens dat het een vereiste is, enkel dat het waarschijnlijk wel zal hebben meegeholpen in de keuze om met verlichting te beginnen in smart home toepassingen.
Dat zou erg fijn zijn idd. Ik heb een ICY van Essent. Die heb ik via Homebridge (later via Domoticz) aan m'n domotica gehangen, en via Homebridge praat ie ook met Homekit, dus ook met Siri en de rest van m'n (Tradfri) lampen.

Zo kun je met wat passen, meten en tweaken alles van Ikea goed aan elkaar knopen, ook als het geen Ikea is ;)

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 6 december 2018 14:47]

Zelf in elkaar zetten?
Eens, IKEA heeft echt een unieke positie om huisautomatisering tot een massaproduct te maken. Waar andere aanbieders vaak een klein gebied van het spectrum bedienen (bv. Philips met alleen lampen), verkoopt IKEA vrijwel alles wat je zou willen automatiseren en als ze het nog niet in het assortiment hebben zijn ze groot genoeg om het toe te voegen...
Zie ook nu de bluetooth speakers. Dat zijn geen onverdienstelijke speakers voor een zeer goede prijs. Niet veel retailers kunnen zo makkelijk en overtuigend in een nieuwe markt stappen.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 6 december 2018 15:54]

Ik zag ook onlangs plafondlampen met ingebouwde speakers, dat zijn toch concepten die best aardig zijn.
Ja, die zag ik laatst ook bij de Lidl in de afprijzing. Werkt ook met discostand, dus de plafondlamp verandert van kleur bij ritmewijzigingen en zo. Geen vervanging voor mijn trouwe Marshall Kilburn, dus maar niet gekocht, maar het idee is erg leuk :)
Ik had er een gekocht, maar helaas schakelen deze speakers zichzelf uit als er enige tijd geen muziek word afgespeeld, ook als deze via een adapter zit aangesloten. Binnen een dag teruggebracht. Ik had gehoopt deze te gebruiken in mijn huis als speakers voor mijn Google Home mini's. Het geluid is, voor de prijs, bijzonder goed. Geef je meer uit is er uiteraard beter klinkend spul te krijgen, maar voor een prijs als dit is het echt bijzonder goed.
En als het dan ook nog vanaf het internet te bedienen is zonder een domotica servetje thuis te hebben. Dan is het echt af aan het raken.
Tot nu toe kan ik alle Tradfri producten die ik heb van overal bedienen via de Google Home-app. Dus dat servertje is al een tijdje niet meer nodig. Wel de bridge natuurlijk.
Dit zijn de afmetingen volgens https://m3.idg.se/2.1022/...-tradfri-smart-rullgardin

60 x 195 cm
80 x 195 cm
100 x 195 cm
120 x 195 cm
140 x 195 cm

Helaas nog niet breed genoeg voor m'n keukenraam
Dan zo'n ding... heb ik ook (aan mijn 240cm brede rolgordijn) en werkt uitstekend (ws. wel even een passende buis voor dat rolgordijn kopen)

https://www.ebay.com/itm/...=item1c8f56af9c:rk:1:pf:0

Wel heb ik daar nog een afstandsbedieninghub en wat software bij nodig om het werkend te krijgen met Alexa.

[Reactie gewijzigd door ShopHB op 6 december 2018 15:33]

Ik heb precies zo'n zelfde op het oog. Deze via AliExpress lijkt net iets krachtiger, maar ziet er verder identiek uit. Enige is dat als ik die wil gaan aansturen met Domoticz ik nog even moet uitzoeken of je het gordijn ook half kunt afrollen en of het motortje weet wanneer het volledig omhoog of naar beneden gerold is.

https://nl.aliexpress.com...e-Roller/32817095850.html
Zodra je het rolgordijn hebt opgehangen kun je met de 'setknop' en de afstandsbediening instellen hoe hoog je 'm opgerold wilt hebben als hij omhoog gaat en hoe laag als hij naar beneden gaat zodra je een stemopdracht via Alexa geeft. Verder kun je natuurlijk met de afstandsbediening gewoon starten en stoppen.

Ik gebruik deze in combinatie met de Broadlink RM Pro, een Android-telefoon en de RM Plugin.
Helaas niet lang genoeg
Helaas te lang voor de ramen in de slaapkamers en te kort voor de ramen in de keuken 8)7
Werken de gordijnen zelf op netstroom? Of toch ook batterij? Op netstroom wordt de installatie anders wel omslachtig of lelijk...
Goeie vraag, dat zou ik ook wel willen weten. Nooit echt over nagedacht maar een kabel uit ieder raamkozijn is niet echt bevorderlijk voor de sfeer in huis. Ik vraag me alleen af hoe lang zo'n batterij mee zou gaan.

Op de afbeeldingen zie ik linksboven een soort deurtje zitten, wellicht dat daar een batterij in gaat.

[Reactie gewijzigd door anoniemelogin op 6 december 2018 14:33]

Als je doorkliukt zie je "battery operated" staan
Je zou denken dat een zonnencelletje overdag genoeg energie oplaadt om een keer dicht te gaan en weer open. Maar een batterij zal inderdaad meer kracht geven om vaker open en dicht te kunnen gaan.
Ik zat ook gelijk te denken aan een stripje zonnecellen aan de raam-kant, ofwel in de rol/houder ofwel in het onderste stuk staf/buis dat als gewicht fungeert.
Somfy heeft zo'n systeem of addon voor hun op batterij opererende motoren.
Luxaflex heeft een accupack met 12 AA's per gordijn en die zou bij normaal gebruik 2 jaar mee moeten gaan. Ik vermoed dat 2 bewegingen per dag onder normaal valt.
Met mijn kinderen dus binnen een week leeg.
Rolgordijn = geen speelgoed ? |:( :X 8)7
Ik heb duo rolgordijnen. Daar zit de motor inclusief de accu in de buis. Met één keer opladen kan de batterij een week op 6 mee. De gordijnen moeten dan wel bijna 5 meter afrollen. Bij gewone rolgordijnen is dat maar de helft en zal de batterij een ongeveer 3 maanden meegaan.
Ben ik dan gewoon heel handig ivm anderen? Even een gootje in je muur frezen pvctje erin en gaan met die banaan toch? XD en als men het echt niet aandurft een klein gootje kan ook netjes weggewerkt worden.. Toch?

(oprechte vraag of dit voor mensen teveel moeite is, ik had al begrepen dat de gordijnen een accupack hebben maar gewoon in de algemene zin,, is dit nou zo moeilijk of...)
Gootje maken lijkt mij het grootste probleem nog niet :) Daarna moet het ook weer afgewerkt worden, eventueel gestuct, gesaust etc... Alles bij elkaar met 5+ ramen toch nog wel een mooi klusje.
Maar nog steeds in een zondagmiddag gedaan ;)
Toen ik in een muur van gasbetonblokken ging frezen kwam er nog genoeg stof vrij, ondanks afzuiging. Dat wil je niet als je meubels in de kamer staan.
Het heet toch niet voor niets Trädfri (Oftwel Draadloos) :P
Zo heten de 'slimme' lampen ook, maar die moet je toch echt met netstroom voeden.
Maar er zit geen draad aan, dus nog steeds draadloos :+
Uhm, ik weet niet maar in mijn wereld hebben lampen die op het netstroom moeten gewoon draad hoor, sterker nog, ze hebben er zelfs 2 (schakeldraad en nuldraad) maar goed kan aan mij liggen hoor :P
Hebben jouw lampen dat of heeft de socket waar je de lamp in draait dat?
De enige draad die mijn lampen hebben is de gloeidraad. Maar de Tradfri zijn led, dus die hebben dat ook al niet.

Owja, en de schroefdraad... dus toch niet draadloos.
De socket is onderdeel vd lamp, zonder socket doet ie t niet.
Dan zou de energiecentrale ook onderdeel moeten zijn van de lamp, want zonder die werkt de lamp ook niet :+

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 6 december 2018 23:30]

Wat, komt de stroom niet via bluetooth? :(
Ja, maar dit gaat over draadloos besturen, en dus niet over draadloos een apparaat van spanning voorzien.
Maar je wilt ook niet nog meer apparaten op batterijen in huis. Of zo'n installatie lelijk wordt hangt ook meer van je klus kunsten af dan van de noodzakelijkheid tot een stroomkabeltje aanleggen.
Ikea verkoopt echter niet veel producten die vereisen dat je voor de gemiddelde klusser gecompliceerde handelingen verricht
Ikea verkoopt echter niet veel producten die vereisen dat je voor de gemiddelde klusser
gecompliceerde handelingen verricht
Ik ben bang dat de meeste mensen die wel eens een Ikea kastje in elkaar gezet hebben daar anders over denken ;)
Ik snap dat dus nooit last van bij IKEA producten. Ik heb tot nu toe meerdere kasten zonder al te veel moeite in mijn eentje in elkaar gezet.

Kasten van Leen Bakker daarentegen... Ben een keer een weekend bezig geweest met een kast. Andere keer ook een hele dag bezig geweest en toen kregen we de deuren er bijna niet in. Uiteindelijk is mijn neef nog gekomen om mee te helpen. Mijn opa heeft me daarna moeten beloven dat hij nooit meer iets zou kopen bij Leen Bakker.

[Reactie gewijzigd door Michelli op 6 december 2018 18:18]

Mooie van veel Ikea producten is dat je zonder veel klussen iets moois hebt, maar mét klussen vaak nog veel mooiere dingen kunt maken. De doelgroep van Ikea is mensen die wel belang hechen aan de inrichting, maar die er niet teveel aan willen besteden. Dat zijn vaak mensen die zelf wel handig zijn... (moet ook wel, sommige van die kastjes zijn nog best lastig in elkaar te krijgen :P ).
Dus volgens mij zal het niet echt als een bezwaar gezien gaan worden door de gemiddelde Ikea consument dat er hier wat geklust moet worden als je het mooi weg wilt werken.
Ik heb van die duo-rolgordijnen, en daar zit een accu in. Zo eens in de paar maanden moet ik even de lader inpluggen. Werkt prima, en geen gedoe met netstroom aansluiting
Of het lelijk is hangt er helemaal vanaf hoe je het zelf wegwerkt natuurlijk.
Mijn schoonouders hebben thuis electrische rolgordijnen van Somfy (niet dat het merk er toe doet maar voor de volledigheid maar even vermelden)
De kabel hoeft niet heel dik te zijn (er hoeft immers geen 30Ampere doorheen (bij wijze van)) dus kun je prima netjes wegstoppen of met een super dunne kabelgoot 'wegwerken' .
Vind het bij hen dus ook echt niet lelijk. Het valt zelfs eigenlijk helemaal niet op tenzij je het weet te zitten.

Persoonlijk zou ik ze liever op het netstroom hebben dan dat ik om de zoveel tijd batterijen sta te verwisselen van mijn rolgordijnen. Vind het al vervelend als de batterijen van mijn afstandsbedieningen leeg zijn. Laat staan als je gordijn 's avonds niet meer dicht wil.. (en dan zul je zien dat het altijd net gebeurd wanneer je een demo wil geven aan je vrienden of familie haha)

Overigens vraag ik me sowieso af hoe lang de batterijen dan meegaan als het ding dus met een app aangestuurd kan worden. Hoe gaat die aansturing? Via Wifi (dat vreet batterijen) of via radio frequentie. In dat laatste geval heb je dan niet nog een extra module (hub) ergens nodig die de gordijnen aanstuurt??
denk dat de tradfri hub ook nodig is...
Als het goed is, krijg je (zoals alle andere Trådfri apparaten) een afstandsbediening meegeleverd, welke werkt op een CR2032 knoopcelbatterij (kan je ook goedkoop kopen in Ikea: Plattboj)
De hub heb je dan enkel nodig als je wil gebruik maken van de smartphone app of GoogleHome/HomeKit/...

[Reactie gewijzigd door efari op 6 december 2018 15:33]

ik hoop op Poe+ dat loopt toch al naar de slaapkamers met maak het gelijk ook makkelijk om ze op je netwerk aan te sluiten via een dun kabeltje
de meeste systemen die (rol)gordijn gebruiken een of meerdere batterijen. prijzen begonnen beetje vanaf 250 per raam (gedeelte!!) hier 12 ramen x2, 24stk a 200,- .... duur geintje. Maar dit van Ikea lijkt daarbij een mooie aanvulling, en qua prijs erg interresant. Dat aangevuld met alexa support .... setje gaat er komen hier
Misschien dit nog iets voor de liefhebber? :)
https://www.teptron.com/
Die slide heb ik 2 jaar geleden reeds 'gekocht'.... maar ze moeten nog steeds leveren. Vrees dat Ikea hen voor is nu. Mijn ramen boven zullen het met ikea moeten doen :-)
Ik heb meegedaan aan de Slide beta, totdat het "primitief" opgehangen (want mijn rails zaten te dicht op de muur) beta apparaat van mijn raam donderde (mede doordat de ophang ring zelf 3d-geprint was, de definitieve versie is veel steviger).

Ik mis het ding nog dagelijks, het werkte echt uitstekend! Ook in combinatie met de Homey app die ik ervoor ontwikkeld had (https://apps.athom.com/app/nl.innovationinmotion.slide). Netjes met zonsopgang de gordijnen open in de woonkamer en een half uur na zonsondergang weer dicht.

Kan niet wachten tot ze verzonden worden!
Wel ik bestelde er dus al 2, zal ze ook gebruiken :-)
Ik zie voornamelijk een hoop negativiteit voorbij komen over de Move en dat het om een scam gaat. Is dit uberhaupt te verkrijgen en is dit een product dat geleverd wordt?
Het duurt enorm lang voor je ze binnen hebt. Ik heb ze gekocht toen de campagne al klaar was, de boel bij de meeste mensen reeds uitgeleverd was, en moest er alsnog anderhalf jaar op wachten .... schijnt dat ze pas weer onderdelen inkopen als er een heleboel nieuwe bestellingen zijn geweest.

Ben bovendien niet helemaal tevreden. Ik heb ze in 1e instantie met normale batterijen geplaatst, die ik nog vol had liggen, maar heb er ook het zonnepaneel bij gehaald en nog niet aangesloten. In dat geval heb je oplaadbare batterijen nodig.
Ik heb ze 2x open en dicht gedaan maar ze staan blijkbaar wel altijd in standby voor de Bluetooth bediening. Zodoende paar weken later lege batterijen zonder ze ooit gebruikt te hebben.
nee, geen scam. Althans ik had hem besteld via Indigogo.
Opzich 2 jaar geleden een leuke gadget.

Kost wel veel batterij capaciteit, en je moet ze vaak vervangen.
Ik denk dat je beter tzt voor de Ikea oplossing kunt gaan :)
een beetje tweaker kan wel een nette cable management er van maken toch? ik lees hier onder 12 AA batterijen. dus 12x1.5volt is 18 volt. moet niet al te log zijn zo'n adapter te plaatsen.
Gordijnen worden vlak aan het plafond gemonteerd. Ik kan wel een paar manieren bedenken om redelijk onzichtbaar een kabeltje langs het plafond weg te werken. Bovendien kijk je niet de hele dag naar boven, dus echt opvallen doet het niet.

Daarbij heb ik persoonlijk een schurfthekel aan dingen op batterijen. Steeds als je niets in huis hebt en de winkels net dicht zijn voor het weekend zijn ze op... Nee, handig is anders. Hoe lang ze ook meegaan. Het komt nooit uit. Huisautomatisering moet altijd goed werken, anders wordt het irritant en veel omslachtiger. Daarom vind ik stembediening ook nog een beetje vervelend. Zodra ik steeds wat moet herhalen of heel dui-de-lijk moet gaan spre-ken, krijg ik er een hekel aan. Daarbij heb ik een vriendinnetje uit Rusland en met accenten kan die rommel ook niet goed overweg...
Je hebt hele mooie, simpele en goedkope kabelgootjes... bij elke bouwmarkt. :+
FYRTUR block-out roller blind, wireless/battery-operated 149.-
KADRILJ roller blind, wireless/battery-operated 119.-
Precies dit. Ik heb zelf ook veel rolgordijnen in huis die ik graag zou willen automatiseren, maar om alles van netstroom te voorzien gaat me wat te ver. Dan maar met het handje.
Lijkt me dat batterijen toch juist onhandiger zijn. Kan je om de maand je huis rondgaan om batterijen te vervangen.
Ook waar. Zowel netstroom als batterijen lijkt me in mijn geval geen goede oplossing.
Een accu met een kleine zonnecel zoals in oude rekenmachines moet toch wel te doen zijn anno 2018
Wat mij persoonlijk altijd opvalt is dat mensen denken van ooh batterijen, dat is mooier weggewerkt en makkelijker aan te sluiten (geen gedoe met kabels). Als je vervolgens 2 jaar later weer bij die mensen op bezoek bent, dan zijn ze altijd te lui om de batterijen de hele tijd te vervangen en doen ze alles weer handmatig. Kortom, ken jezelf en maak een wijs besluit voordat je alles op batterijen gaat doen.

Tevens ken ik mezelf en ben ik ook zo iemand die te lui is alsmaar batterijen te gaan vervangen, dus begin ik daar ook gewoon niet aan.
Waar ik op bezoek kom vervangen ze wel de batterijen ;)
Van een tech site verwachte je toch. Hoe wordt het aan gestuurd BT, Wi-Fi, IR, welk protocol, hoe is de spannings voorziening, als op Batterijen hoe lang gaan die mee+-? Of is dit een add door koppel site?
Staat min of meer in het artikel. Ze werken met Tradfri app en dus via de hub die werkt met Zigbee.
Als ze alleen de adv. Overnemen kan ik net zo goed op nu.nl kijken. Ik verwacht blijkbaar te veel........
En hoe lang en breed zijn te verkrijgen?
Ik was ook al naar afmetingen aan het zoeken, maar kan het nergens in de bronnen terug vinden.
60,80,100,120,140 cm

Zie ook:
https://www.reddit.com/r/...lackout_curtains_pricing/

[Reactie gewijzigd door Pinjataaa op 6 december 2018 14:52]

Het zou helemaal mooi zijn als ze deze (in de toekomst) koppelbaar maken. Want ik hoef echt geen 3 motoren omdat ik een raam heb wat geen 80 centimeter breed is maar 2,40. Die gaan toch allemaal tegelijk op en neer.
Dat wordt wel érg interessant... vooral icm domotica. Nu is bediening met Siri natuurlijk leuk maar icm Domoticz of Homebridge kun je er veel meer mee. TV aan? Dan gordijn dicht, licht dimt, et cetera.
Is zoiets niet te realiseren met Siri Shortcuts?
Tuurlijk ;-) Maar je kunt ook met Homekit wel automatiseren....al zal dat niet zo uitgebreid zijn als via een wat meer volwassen oplossing.

[Reactie gewijzigd door TheVMaster op 6 december 2018 14:37]

Tegenwoordig vast wel. Maar toen ik met Domoticz en Homebridge begon was dat er nog niet :)

Siri Shortcuts ondersteund niet alles. Bij Domoticz bijv. kan ik de TV laten pingen of 'ie aan staat of niet. Siri heeft die functionaliteit niet. Tenzij je TV ook HomeKit ondersteund..
Siri mbv HomeKit ondersteunt dergelijke functies ook...
Siri weet nog niet vanuit Homekit of m'n TV aan staat. Daar moet iets van Homebridge of zo tussen komen, en dan nog moet die maar net mijn TV kunnen uitlezen/bedienen.

Heb inmiddels een Android TV dus wellicht kan dat nu wel..
De Tradfri gadgets werken momenteel prima in HomeAssistant. Daar kunt je dit soort automation vrij gemakkelijk realiseren.
We moeten toch minder energie gaan gebruiken en niet meer?
Klopt, dus als het koud wordt laat je automatisch de gordijnen dicht doen. Dan komt er minder kou van je ramen en stook je dus minder. Heel goed!
Dan kun je veel beter rolluiken nemen, die hebben een iets hogere prijs, maar wel een vele malen grotere isolatiewaarde...
Ja, rolluiken, gezellig........
Als je ze nu allebei neemt, dan zie je die rolluiken toch niet meer :)
Zo snijdt het mes aan twee kanten: van buiten zie je die gordijnen dan niet meer... :)
Er zijn wel meer dingen die niet gezellig zijn of het uiterlijk van je woning vooruit helpen, neem zonnepanelen bijvoorbeeld...
Daarom heb ik diepdonkerzwarte panelen, vallen amper op op m'n dak met donkergrijze pannen.. ;)
Ik ook, maar als je die amper ziet, moet je toch eens naar een opticien... ;)
Nee, alle gekheid, maar heel veel energiebesparende maatregelen helpen niet altijd om je huis mooier te maken.
Ik denk dat gemotoriseerde gordijnrails binnenkort ook iets is wat in het IKEA-assortiment op gaat duiken, om heel eerlijk te zijn.
Mag ik dit omdraaien? Kou komt niet van je ramen, maar warmte (vanuit je woning) gaat via de ramen naar buiten.
Van mij mag je het omdraaien zoveel je wil, maar als ik binnen zit en kou van de ramen af voel komen in de winter en niet in de zomer, denk ik dat het andersom is..
In de zomer gebruik je dan lekker om de warmte buiten te houden... :p
Gordijnen om de warmte buiten te houden doe ik al ;) en 's winters om de kou van de ramen tegen te houden. Dubbelglas is leuk maar als de wind er vol op staat merk ik het alsnog wel hoor..

Toegegeven: de isolatie zou best wel wat beter mogen.
Vind het ook altijd zon rare reclame van de rijksoverheid met maakhetzeniettemakkelijk,.,
Niet thuis? Licht aan!
Klopt, waarbij de brandweer dit dan eigenlijk weer afraadt.
Hoeveel energie denk je dat het kost om een rolgordijn op te rollen? Bovendien, de helft van het jaar gaat die energie niet verloren, maar verwarmt je huis.
Klopt. Dat kun je doen door zonnecellen op je dak te plaatsen.
Nice prijs valt me nog mee
Valt je nog mee? Dit is bijna gratis! Mijn bestaande (vouw)gordijn laten ombouwen kost 300 €. Dan heb ik een Somfy motor met RTS, als ik die aan HomeKit wil koppelen mag er nog een 433 Mhz zender van 100 € bij en mag ik de rest zelf in elkaar knutselen met bv. Home Assistant...
IKEA is goed bezig om Domotica en home control bereikbaar en beschikbaar te maken voor de normale non-tweakende consument. Ben zelf tevreden gebruiker van de Trådfri lampen i.c.m. HUE.

Ben benieuwd deze via ZIGBEE te koppelen is aan bijvoorbeeld de HUE net zoals de Trådfri lampen serie van IKEA.
Reken maar niet dat deze aan de Hue hub te koppelen is, dat lukt met de Trådfri sensors bijvoorbeeld ook al niet, slechts de lampen. Zou wel fijn zijn als we met wat minder Hubs toe kunnen, maar voor nu helaas toch die 30,- uitgeven voor de Trådfri hub!
Ik heb zo’n mooie kleine Ikea remote (die puck die je kan draaien om te dimmen) gekoppeld aan mijn Philips hue lampen boven de eettafel. Werkt perfect en ze zijn natuurlijk nog steeds te bedienen via de hue bridge. Ook ikea PIR sensors kan je koppelen, zie bv. https://youtu.be/TJ-R4tZvMpk
Het is wel zo dat de hue bridge die ikea dimmer niet “ziet”. Ze zijn dus op Zigbee niveau gekoppeld.
Welke breedte en hoogte maten? Past natuurlijk niet zomaar in elke dag. Valt deze verder te integreren met Domoticz, bedoel zonder cloud/internet afhankelijkheid?

offtopic: vind de grens tussen tech nieuws en reclame toch wel wat vervagen met zo weinig inhoudelijke info
Domoticz praat met Tradfri. Wel een draak om werkend te krijgen trouwens. Maar áls het eenmaal werkt, werkt het goed.
Is het dan niet handiger om een hue Hub te gebruiken (of emuleren) en daar trädfri aan koppelen ?
Ik heb verder niks met Hue..geen idee.. maar op deze manier pakt Domoticz wel automatisch nieuwe devices vanuit de gateway mee.
Inderdaad ben ook benieuwd welke afmetingen, gekeken op de Ikea website en daar is verders ook nog niks te vinden over maten en dergelijke. Even afwachten dus nog :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee